Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Teslan tapa on omalaatuinen, mutta premium-merkit onnistuu tuolla konfiguroitavuudellaan monesti tuplaamaan auton hinnan kun voi valita sisustuksen kymmenestä erilaisesta materiaalista ja valita juuri mieleisen penkin, äänentoiston, valaistuksen jne jne..
Niinpä. Mikä aika tämän onkaan olla elossa kun valinnanvaraa on näin paljon :thumbsup:

Auton ja puhelimen elinkaarikin eroaa jo toisistaan siinä määrin, että Nokian vertaaminen autoteollisuuteen ontuu aika pahasti.

Käytettävyydessä perinteisen painikkeet hoitavat monet asiat kosketusnäyttöä paremmin. Kokeile vaikka joskus säätää äänenvoimakkuutta pyöritettävästä säätimestä ja sitten kosketusnäytöstä. Kumpiko toimii paremmin? Ohjelmistojen puolella Teslalla on varmasti vahvuuksia ja niissä pitkä etumatka. Myös kannattajakunta on vahvaa. Mielenkiinnolla kuitenkin näen miten Tesla pystyisi tekemään edullisen sähköauton. Volkswagen Golf on esimerkiksi tyyli ikoni käytettävyyden ja ergonomian osalta. Uusin malli on tosin testien mukaan pilattu kelvottomilla kosketusnäyttökäyttöliittymillä, joka pitäisi olla herätys valmistajan päättäjille.
Kts. ylempi vastaus :shighfive:
 

Ahr

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Käytettävyydessä perinteisen painikkeet hoitavat monet asiat kosketusnäyttöä paremmin. Kokeile vaikka joskus säätää äänenvoimakkuutta pyöritettävästä säätimestä ja sitten kosketusnäytöstä. Kumpiko toimii paremmin?
Miksi korollapellet aina unohtavat, että äänenvoimakkuus nimenomaan löytyy suoraan Teslankin ratista? Kuka oikeasti säätää ajon aikana jotain peilejä tms. sen jälkeen, kun ne on kerran säätänyt profiiliinsa kohdilleen? Äänikomennotkin on keksitty ettei tarvitse ottaa käsiään ollenkaan pois ratilta. Tietty takana voisi olla napit, joilla takana matkustajat saisivat penkinlämmityksen päälle.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Miksi korollapellet aina unohtavat, että äänenvoimakkuus nimenomaan löytyy suoraan Teslankin ratista? Kuka oikeasti säätää ajon aikana jotain peilejä tms. sen jälkeen, kun ne on kerran säätänyt profiiliinsa kohdilleen? Äänikomennotkin on keksitty ettei tarvitse ottaa käsiään ollenkaan pois ratilta. Tietty takana voisi olla napit, joilla takana matkustajat saisivat penkinlämmityksen päälle.
Kuka tässä on väittänyt ettei se löytyisi Teslasta? Kyseessä oli vertauskuva. Monessa nykyautossa ei enää ole pyöritettävää äänenvoimakkuussäädintä. Poistivat sen uudesta Golfistakin. Sama pätee ilmastoinnin säätimiin. Jos niihin on tarve koskea, kuten Suomessa usein on vaihtelevista olosuhteista johtuen on mukavampi painaa nappia kuin etsiä kosketusnäytöltä.

Toimiiko Teslan äänikommenot suomeksi?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Viimeksi kun katsoin, Tesla on ainoa yritys, joka saa tuotettua merkittäviä määriä sähköautoja. Tesla todennäköisesti myös ainoana pystyy tekemään tuollaisen 50 k€ sähköauton voitollisesti. Asia on siis aivan päinvastoin: kaikilla muilla valmistajilla on ongelma saada tavaraa ulos ja painaa kustannuksia alas. (Se, että pienehkö määrä sähköautoja myydään ulos halvalla hintalapulla ei ole osoitus kilpailukykyisestä tuotannosta vaan epätoivosta päästösakkojen edessä.)

On sellainen Nokia-tyylinen ajatusvirhe olettaa, että mennyt suuruus tarkoittaa jotain nopeassa murroksessa olevalla markkinalla. Kaikki perinteiset autovalmistajat ovat palavalla lautalla.
Tesla ei tee edes 60ke autoilla voittoa, mutta jotenkin tulee onnistumaan siinä 50ke autoilla? :D Muut firmat kattoo kateellisena vierestä, kun Tesla myy euroa 80 sentillä. EU:n päästömääräyksien takia ne tekee varmaan nolla katteella noita sähköautoja jotta saadaan keskiarvoa alemmas.

Survivorship bias toimii hyvin kyllä tässä Tesla VS muu maailma. Tuotteen hinta ja elinkaari on jotain aivan toista puhumattakaan, siitä että kannan puhelinta lähes 24/7 mukanani. Auto on seissy parkkipaikalla 24h putkeen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Miksi korollapellet aina unohtavat, että äänenvoimakkuus nimenomaan löytyy suoraan Teslankin ratista? Kuka oikeasti säätää ajon aikana jotain peilejä tms. sen jälkeen, kun ne on kerran säätänyt profiiliinsa kohdilleen? Äänikomennotkin on keksitty ettei tarvitse ottaa käsiään ollenkaan pois ratilta. Tietty takana voisi olla napit, joilla takana matkustajat saisivat penkinlämmityksen päälle.
Tää korollapelle ainakin käyttää 90% tapauksissa sitä säätöpyörää kojelaudassa volumen säätöön, vaikka ratissa napit onkin.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Konapelle täällä ;) Tosiasia on että 50% Konan napeista ei tule ikinä painettua, ja monia lopuistakin harvoin... Niitäkin joita tulee painettua, ei kyl välttämättä fyysinen nappi ole sen turvallisempi. Esim kun istuinlämmitys alkaa käristää haitaria, pitää kuitenkin katsoa alaoikealle nappia painaessa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Konapelle täällä ;) Tosiasia on että 50% Konan napeista ei tule ikinä painettua, ja monia lopuistakin harvoin... Niitäkin joita tulee painettua, ei kyl välttämättä fyysinen nappi ole sen turvallisempi. Esim kun istuinlämmitys alkaa käristää haitaria, pitää kuitenkin katsoa alaoikealle nappia painaessa.
Miksi?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Konapelle täällä ;) Tosiasia on että 50% Konan napeista ei tule ikinä painettua, ja monia lopuistakin harvoin... Niitäkin joita tulee painettua, ei kyl välttämättä fyysinen nappi ole sen turvallisempi. Esim kun istuinlämmitys alkaa käristää haitaria, pitää kuitenkin katsoa alaoikealle nappia painaessa.
Eihän fyysiset napit parempia ole silloin kun niitä on kojelauta notkollaan. Tuollaisissä "säätämistä" edellyttävissä toimenpiteissa se pyöritettävä nuppi on paras käyttöliittymä, eli juuri radion äänen voima, lämmityslaitteen suuntaus (, lämpösäätö ilman automatiikkaa), puhaltimen nopeus jne.. Usein käytettäviin toimenpiteisiin tuo mekaaninen painonappi järkevästi sijoitettuna on hyvä, mutta kun jollekin pari kertaa vuodessa käytettävälle featurelle on nappi jossain isossa rykelmässä, se ei ole enää millään muotoa parempi ratkaisu.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Volvo on hyvä esimerkki siitä, että hyvän sähköauton voi tehdä suhteellisen pienikin autonvalmistaja.
polestar 2 taitaa olla aika sama auto ku xc40 sähkö ja kieltämättä vaikuttaa aika hyvältä.
Joo voitte unohtaa nuo juttunne hyvistä sähköautoista siihen asti, että noita autoja on tuotannossa ja joku niitä on päässyt testaamaankin. Paperilla monet valmistajat ovat omiaan testeihin asti kehuneet, mutta ei ole kauhean järisyttäviä autoja välttämättä tullut.

En löytänyt XC40 tai Polestar 2 autoista juurikaan mitään testattuja arvoja.

Eikä tuo Volvo juuri vakuuta. Mitä tuota Volvon XC60 T8 olen ajanut, niin aikamoisen surkea auto sen jälkeen, kun sähkö loppuu! Kulutus on jotain tähtitieteellistä ja tuon kokoisella autolla ei kauhean pitkälle noin pienellä akulla muutenkaan pääse.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
XC40 on todettu varsin hyväksi autoksi. En hahmota miksi se huonoksi muuttuisi vaihtamalla moottori tehokkaaksi nelivetoiseksi sähkömoottoriksi.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Mitä ajattelit että noissa testeissä voisi ilmetä? XC60 T8:n luonne on ihan spekseistä pääteltävissä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Eikä tuo Volvo juuri vakuuta. Mitä tuota Volvon XC60 T8 olen ajanut, niin aikamoisen surkea auto sen jälkeen, kun sähkö loppuu! Kulutus on jotain tähtitieteellistä ja tuon kokoisella autolla ei kauhean pitkälle noin pienellä akulla muutenkaan pääse.
Miten sen kulutus on muka tähtitieteellinen?
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Hauskana kuriositeettina lyttäät lopussa plugarin siksi kun se vie sähkön loputtua bensaa. No shit, ai iso katumaasturi vie bensaa. Sulta on tainnut mennä koko plugarin ajatus niin pahasti yli hilseen että ei kannata niihin varmaan enää puuttua.
Ei ollut tarkoitus plugareita lytätä. Ne toimii miten toimii ja ovat kompromisseja, eikä siitä pääse mihinkään. Sopii osaan ajosuoritteista ja hyvä niin.

Mutta tuon kokoinen plugari on melko järjetön, kun kulutus alkaa olla yli 10 l/100km sähkön loputtua. Siinä ulosmittaa aika nopeasti sähköllä saavutetun hyödyn. Mieluummin ajan täyssähköllä, mutta sekään ei toimi kaikkien kohdalla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Se on sama juttu kaikilla. Bensamaasturi vie paljon polttoainetta. Et sä pääse edes saman luokan bensafarkulla peruspyörityksessä alle 8 litran. Siksi nämä on yleensä dieseleitä, joilla kulutus on helposti 2-3 litraa alhaisempi autosta riippuen.
Voi tuon bensaplugarin fiksumminkin tehdä, kuten uusi Rav4. Atkinsoneja on toki ollut aiemminesim. Kialla ja Mitsulla, mutta eivät ilmeisesti yhtä pihejä kuin Toyota ja suorituskyky vaatimaton. Toivottavasti kehitys menisi muillakin tähän suuntaan eli pihimpi bensakone ja enemmän sähkövoimaa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Luulisi sen 300 heppaa riittävän...toki ei ihan niin tehokas kuin vaikka Volvo, mutta toisaalta liikkuu pelkällä sähköllä ihan eri tavalla ja aina nelivetoinen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Toivottavasti kehitys menisi muillakin tähän suuntaan eli pihimpi bensakone ja enemmän sähkövoimaa.
Meneehän se, mutta kokonaan uuden automallin suunnitteleminen pohjalevystä alkaen on todella iso projekti joka syö aikaa ja rahaa (summat lasketaan miljardeissa), siksi nuo nopeammat muutokset on pakko tehdä kompromissina nykyisiin malleihin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Jos joku vielä miettii karvalakki Seattia, niin tuossa on ehkä tähän astisista paras video kyseisestä autosta:

 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
XC40 löytyy testattavaksi usealla eri voimalinjalla. Pääset tutustumaan autoon hyvin nytkin, ainoa ero on sitten se sähköinen voimalinja. Siinä nyt tuskin on muuta sudenkuoppaa odotettavissa kuin miten auton range käyttäytyy jne. eli sama haaste kun muillakin valmistajilla.
Suurimmat sudenkuopat joita ei suoraan spekseistä näe, liittyy akun lämmönhallintaan. Jäähdytäänkö akkua tarpeeksi helteellä, ja lämmitetäänkö sitä talvella kunnolla? Ongelma, joka huonosta lämmön hallinnasta seuraa, on esim. Hitaat pikalataukset talvella, tai liiasta lämmöstä johtuva akun kunnon heikentyminen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
Suurimmat sudenkuopat joita ei suoraan spekseistä näe, liittyy akun lämmönhallintaan. Jäähdytäänkö akkua tarpeeksi helteellä, ja lämmitetäänkö sitä talvella kunnolla? Ongelma, joka huonosta lämmön hallinnasta seuraa, on esim. Hitaat pikalataukset talvella, tai liiasta lämmöstä johtuva akun kunnon heikentyminen.
Vollessa on aktiivinen lämmönhallinta ja tuki 150kw lataukselle, olettaen että testaus on suoritettu ruotsissa niin uskon toimivan suomessa jopa paremmin ku model3.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
164
Mutta tuon kokoinen plugari on melko järjetön, kun kulutus alkaa olla yli 10 l/100km sähkön loputtua. Siinä ulosmittaa aika nopeasti sähköllä saavutetun hyödyn. Mieluummin ajan täyssähköllä, mutta sekään ei toimi kaikkien kohdalla.

Ei ulosmittaa.

Asiallisesti ladattuna ja edes jotenkin järkevästi hyödynnettynä Volvonkin ja muiden plugarien sähköjärjestelmä pienentää auton kokonaiskulutusta ihan merkittävästi.

Autoja pitää toki verrata järkevään verrokkiryhmään, XC90 T8 kuluttaa varmasti litraista Poloa enemmän jos nyt ei 50km välein iske töpseliin
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Onhan sitä valinnanvaraa siis ihan hyvin. Jos haluaa tehokkaan auton niin ei välttämättä ole sitten hyvä tollanen Atkinson mitä Toyota käyttää. Voimalinjana olen Toyotasta kyllä tykännyt paljon.
Kyllä nuo Huyndai Ioniq/Kia Niro hybridit (kuin myös pluginit) menee saman autoluokan toyota Hybridin kanssa yhtä pienellä kulutuksella oman kokemuksen mukaan. Pienen kulutuksen avain on ecoksi (mekaanisesti) säädetty moottori ja sen kuormituksen tasaus. Moottori käy pääsääntöisesti parhaimmalla hyötysuhdealueella ja välillä sitten kokonaan sammuksissa täyssähköllä.

Toivottavasti Huyndai onnistuu CVVD teknologian kanssa ja julkaisisi hybridin, josta irtoaisi tarvittaessa entisaikojen vähän kireämmän bensavaparin huipputeho + 50 heppaa sähköavustusta ja normiliikenteessä sitten nykyinen atkinsonkiertokoneen kulutus.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Jos joku vielä miettii karvalakki Seattia, niin tuossa on ehkä tähän astisista paras video kyseisestä autosta:

Teslan faneja varmaan satuttaa, Harri Salon kommentti "Jos mä vertaan tohon meidän Teslaan niin ei tää (Mii Electric) ole yhtään meluisampi". Peltipurkistakin on tässä keskustelussa nimittäin puhuttu.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Kyllä nuo Huyndai Ioniq/Kia Niro hybridit (kuin myös pluginit) menee saman autoluokan toyota Hybridin kanssa yhtä pienellä kulutuksella oman kokemuksen mukaan.
Moottori-lehden testin mukaan ei päässeet kilpailijat (Honda/Hyundai) lupauksista huolimatta yhtä alhaiseen kulutukseen Toyotan Hybridin kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Vähintään paria viikkoa lupailivat Miin toimitusviiveeksi tehdasseisokin takia. Viestin sävy oli vähän sellainen, että syytä varautua pidempäänkin viiveeseen. Kaipa se on maahantuojan paha sanoa, että voimassa oleva aikataulu avata tehtaat aprillipäivänä ei ole enää kovin realistinen.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Teslan faneja varmaan satuttaa, Harri Salon kommentti "Jos mä vertaan tohon meidän Teslaan niin ei tää (Mii Electric) ole yhtään meluisampi". Peltipurkistakin on tässä keskustelussa nimittäin puhuttu.
Ei kyllä satu yhtään. Päinvastoin. Hienoa jos ovat saaneet Miin suhinat hiljaiseksi :cool:

Taas yksi hyvä syy valita sähköversio :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Ei kyllä satu yhtään. Päinvastoin. Hienoa jos ovat saaneet Miin suhinat hiljaiseksi :cool:

Taas yksi hyvä syy valita sähköversio :thumbsup:
Eikös se perusongelma kuitenkin ollut, että Tesla ei ole kovinkaan kummoinen mitä äänieristyksen tasoon tulee :zoom: Varsinkaan siis hintaluokka huomioiden.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Ei kyllä satu yhtään. Päinvastoin. Hienoa jos ovat saaneet Miin suhinat hiljaiseksi :cool:
Öh.. Vai olikohan niin, että Model 3 on "premium"-autoksi varsin meluisa. Mut eihän siinä mitään hyvähän se vaan on jos peltipurkin äänieristys riittää +50k€ autoonkin.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 173
Öh.. Vai olikohan niin, että Model 3 on "premium"-autoksi varsin meluisa. Mut eihän siinä mitään hyvähän se vaan on jos peltipurkin äänieristys riittää +50k€ autoonkin.
Sen vuoksi on hyvät äänentoistojärjestelmät et saa hukutettua sen melun musiikin alle. Kyl Elon on nää miettiny. ;)
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Eikös se perusongelma kuitenkin ollut, että Tesla ei ole kovinkaan kummoinen mitä äänieristyksen tasoon tulee :zoom: Varsinkaan siis hintaluokka huomioiden.
Öh.. Vai olikohan niin, että Model 3 on "premium"-autoksi varsin meluisa. Mut eihän siinä mitään hyvähän se vaan on jos peltipurkin äänieristys riittää +50k€ autoonkin.
Sen vuoksi on hyvät äänentoistojärjestelmät et saa hukutettua sen melun musiikin alle. Kyl Elon on nää miettiny. ;)
Juuri näin :shighfive: Enemmän se tuntuu olevan ongelma niille kenellä ei model kolmosta ole :x3:
 
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
124
Onkohan Miissä kuin hyvä äänentoisto? Varsinkin 6 kaiuttimella? Joku jolla auto jo on niin vois vähän kertoa. Kun itselle on kanssa se plussa malli tulossa.
Saakohan noihin mitenkään vaikkapa takakonttiin bassoa viriteltyä jos sellaista alkais joskus tekeen mieli.. :hmm::lol:
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Miksipä tuohon ei saisi taakse bassoa viriteltyä? En koeajolla stereoita huudattanut kun keskityin ennemmin siihen kuinka hiljainen tuo mii oli, mutta kannattaa muistaa että vaikka plussassa muutama lisäkaiutin onkin niin ei parinkympin autossa kuitenkaan kovin kummoista audiojärjestelmää voi olla.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Onkohan Miissä kuin hyvä äänentoisto? Varsinkin 6 kaiuttimella? Joku jolla auto jo on niin vois vähän kertoa. Kun itselle on kanssa se plussa malli tulossa.
Saakohan noihin mitenkään vaikkapa takakonttiin bassoa viriteltyä jos sellaista alkais joskus tekeen mieli.. :hmm::lol:
Tämä on toki vähän subjektiivinen asia, mutta Miissä on Plussan myötä kokoiseen ja hintaisekseen hyvä äänentoisto mitä tulee pikkuautoihin. Millekään oikealle äänentoistolle ei kyllä pärjää mitenkään ja esim. harmi ettei näihin saanut jo Up! ja polttis-Mii versioissa (ainakin ulkomailla) olevaa pientä bassotuubaa. Auton hiljaisuus kyllä pelastaa sen surkean äänentoiston suosta, joten tämä kuuden kaiuttimen Mii kuulostaa hyvälle. Ei sillä ehkä niitä teiniritsoja kyytiin saa, mutta radion ja musiikin kuuntelu onnistuu ilman päänsärkyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
156
Onkohan Miissä kuin hyvä äänentoisto? Varsinkin 6 kaiuttimella? Joku jolla auto jo on niin vois vähän kertoa. Kun itselle on kanssa se plussa malli tulossa.
Saakohan noihin mitenkään vaikkapa takakonttiin bassoa viriteltyä jos sellaista alkais joskus tekeen mieli.. :hmm::lol:
Kyllä se basson vaatii jos on kultakorva :) Itse en ole ja selvisin kun sääti vaan bassoa ja mid-aluetta hieman koholle. Sointi on puhdas mutta hieman ponneton oletuksilla. Takakontissa on vararengaskolossa ne paikkakamat, ne pois heittämälllä sinne saattaisi hyvinkin mahtua lisäbasso.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Kyllä se musa paremmalta kuulostaa hiljaisessa autossa. Mutta kukin tyylillään :)
Teslalla kun ajaa, ei oo kuulon alenemisella rajaa :( En oikeasti ymmärrä miten sitä musiikka voi luukuttaa pienessä kopissa niin kovaa, että melu peittyy. Sinällään on kyllä pirun hyvä uutinen, jos järjestäen akuston takia pohjan kautta tuleva meteli vihdoin saadaan vaimenemaan myös Suomessa. Nykyautot ovat järjestäen aika tuskallisen meluisia, kun joutuu viettämään 40-50 tkm vuodessa ratissa motarilla.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Teslalla kun ajaa, ei oo kuulon alenemisella rajaa :( En oikeasti ymmärrä miten sitä musiikka voi luukuttaa pienessä kopissa niin kovaa, että melu peittyy. Sinällään on kyllä pirun hyvä uutinen, jos järjestäen akuston takia pohjan kautta tuleva meteli vihdoin saadaan vaimenemaan myös Suomessa. Nykyautot ovat järjestäen aika tuskallisen meluisia, kun joutuu viettämään 40-50 tkm vuodessa ratissa motarilla.
Sivistyneessä maailmassa ei tämä meluasia nouse niin esille. Suomessa leivotaan asvaltti pelkäävien nastarengasnostalgikkojen vuoksi sekä äärimmäisen meluisaksi että huonosti säitä kestäväksi. Ei tällaisia itseaiheutettuja periferian ongelmia huomioida autojen suunnittelussa /OT
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
Onko muut huomanneet, mutta ainakin minun e-up! radion ääni on ihan kauhea muistutus menneisyydestä? Kuulostaa kuin soisi peltipurkista? Spotifystä on ihan ok äänet.
 
Liittynyt
24.11.2019
Viestejä
35
Tässä on aika pätevä video siitä kuinka vähällä kulutuksella voi sähköautolla päästä kaupunkiajossa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Tässä on aika pätevä video siitä kuinka vähällä kulutuksella voi sähköautolla päästä kaupunkiajossa.
Tuossa on aika hyvin tiivistettynä myös omat Mii -kokemukset kaupunkiajosta kun keli on plussalla. Pakkasella kun ajelee, niin siellä hohkaa se lämmitysvastus syöden 2-4kW jatkuvasti lisää, joten nousee kulutuskin samalla melko korkeaksi. Mutta joo, tuossa kun oli lähemmäs kymmenen astetta plussaa niin 10kW per sata kilsaa regeneraatio B:llä on ihan arkirealismia ilman mitään kikkailuja.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Onko muut huomanneet, mutta ainakin minun e-up! radion ääni on ihan kauhea muistutus menneisyydestä? Kuulostaa kuin soisi peltipurkista? Spotifystä on ihan ok äänet.
Ihan hyvin radio soi mielestäni, kunhan ruuvasi sen antennintyngän kiinni evään. Olivat luovutuksessa unohtaneet.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Tuo asento B lienee se hieman voimakkaampi hidastuvuus?
Jooh, se on regeneraatio 4. Tuon avulla ei käytännössä juuri tarvitse koskaan jarrunkaan koskea normiajossa. Näillä +5 - +10 keleillä on tullut aktuaalista rangea sen 240+ km helposti.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
On kyllä mukava range ja varmasti muutenkin mukava auto!

Kannattaa muistaa, että kaikkein parhaan rangen saa käyttämällä mahdollisimman vähän regeniä. Jarruja ei kannata käyttää juuri lainkaan, mikäli mahdollista. Risteyksiin tullessa ensin täysin vapaalla tai ilman regeniä ja sitten vasta regeniä päälle, mikäli välttämätön.

Mikään regen/energian talteenotto ei ole 100% tehokkuudeltaan. Eli olemassa olevaan liike-energiaan nähden regen hukkaa aina jonkun kymmenen prosenttia liike-energiasta.

Joskus kun tulee oikein pihisteltyä, niin laitan mieluummin vapaalle kuin nostan jalan ”kaasupolkimelta” pientä hidastuvuutta haettaessa. Näin voin maksimoida energiataloudellisuuden. Tosin näin ei tule kyllä ajeltua kauhean usein :)
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
On kyllä mukava range ja varmasti muutenkin mukava auto!

Kannattaa muistaa, että kaikkein parhaan rangen saa käyttämällä mahdollisimman vähän regeniä. Jarruja ei kannata käyttää juuri lainkaan, mikäli mahdollista. Risteyksiin tullessa ensin täysin vapaalla tai ilman regeniä ja sitten vasta regeniä päälle, mikäli välttämätön.

Mikään regen/energian talteenotto ei ole 100% tehokkuudeltaan. Eli olemassa olevaan liike-energiaan nähden regen hukkaa aina jonkun kymmenen prosenttia liike-energiasta.

Joskus kun tulee oikein pihisteltyä, niin laitan mieluummin vapaalle kuin nostan jalan ”kaasupolkimelta” pientä hidastuvuutta haettaessa. Näin voin maksimoida energiataloudellisuuden. Tosin näin ei tule kyllä ajeltua kauhean usein :)
Juuri näin. Autotoimittajista vähintään puolet on autuaan pihalla tästä asiasta ja väittävät että kaupungissa pääsee maantietä pidemmälle regenin ansiosta, vaikka kyse on lähinnä siitä että hitaassa vauhdissa ilmanvastus on pienempi ja sähköauton moottorin hyötysuhde ei romahda kaupungissa kuten polttomoottorilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 345
Viestejä
4 157 942
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom