Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tässä voi toisaalta käydä hassusti, jos akkutekniikka kehittyy huimasti.

Muutenkin kun kilpailu sähköautoissa kasvaa niin hinnat tulevat alaspäin.

Eli jos kohta saa 20k€ kohtuu kokoisia autoja joissa 500km range niin noi vanhat 40k€ autot 300km rangella ei ole kovin houkuttelevia.
Henkilökohtaisesti en pidä 500km talvirangea juuri yhtään parempana kuin 300km talvirangea, enkä maksaisi siitä juuri mitään extraa.

Tietyn pisteen jälkeen range / akun koko on vähän sama kuin rehvastelisi 80 litran tankilla 60 litran tankin sijaan.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
En ole huomannut täällä kiinnitettävän mitään huomiota sähkömoottorin kestävyyteen verrattuna polttis. Teollisuudessahan sähkömoottorit pyörivät jatkuvasti ja mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Onko jossain tutkittu?
No itse olen töissä teollisuudessa missä noita sähkömoottoreita on se 50 yhdessä koneessa pyörittämässä hihnoja. Ehkä yhden kerran muistan jonkun sanoneen sopimuksen irti. Kulmavaihteita mitkä on kiinni noissa moottoreissa laukeaa joskus mutta se nyt ei sen servon vika ole.

edit. Laakereita kuluu toki mutta ne vaihdetaan ennakoiden ettei koko kone pysähdy.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Henkilökohtaisesti en pidä 500km talvirangea juuri yhtään parempana kuin 300km talvirangea, enkä maksaisi siitä juuri mitään extraa.

Tietyn pisteen jälkeen range / akun koko on vähän sama kuin rehvastelisi 80 litran tankilla 60 litran tankin sijaan.
Niin, että jos 60 litran tankilla range olisi 1000km, niin 80 litran tankilla range olisi 1333km. :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Niin, että jos 60 litran tankilla range olisi 1000km, niin 80 litran tankilla range olisi 1333km. :hmm:
Niin. Kumpikin on MINULLE riittävä.

Jos sinulle ei ole, niin kannattanee maksaa extraa isommasta akusta.

edit: tätä efektiä voi muuten haarukoida esim. Model S:ien 75 ja 100-mallien jälleenmyyntihinnoista. Jos sataset pitävät hintansa paremmin, niin jengi tosiaan arvostaa rangea. Jos satasten hinta tippuu samaa vauhtia tai nopeammin kuin 75:sten, niin tietyn pisteen jälkeen rangea ei keskimäärin hirveästi enää arvosteta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Niin. Kumpikin on MINULLE riittävä.

Jos sinulle ei ole, niin kannattanee maksaa extraa isommasta akusta.

edit: tätä efektiä voi muuten haarukoida esim. Model S:ien 75 ja 100-mallien jälleenmyyntihinnoista. Jos sataset pitävät hintansa paremmin, niin jengi tosiaan arvostaa rangea. Jos satasten hinta tippuu samaa vauhtia tai nopeammin kuin 75:sten, niin tietyn pisteen jälkeen rangea ei keskimäärin hirveästi enää arvosteta.
Niin 300km range uutena. Riittääkö se sitten, kun se on 240? Eli perus 20% pois kapasiteetista x ajassa. Tuo tuntuu jo aika pieneltä, ei voisi edes Suomessa sivuttain reissata ilman latausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Niin. Kumpikin on MINULLE riittävä.

Jos sinulle ei ole, niin kannattanee maksaa extraa isommasta akusta.

edit: tätä efektiä voi muuten haarukoida esim. Model S:ien 75 ja 100-mallien jälleenmyyntihinnoista. Jos sataset pitävät hintansa paremmin, niin jengi tosiaan arvostaa rangea. Jos satasten hinta tippuu samaa vauhtia tai nopeammin kuin 75:sten, niin tietyn pisteen jälkeen rangea ei keskimäärin hirveästi enää arvosteta.
Sekin voi vaikuttaa, että uutena saa vain long range (100) akkua. Tai ainakin vaikeuttaa vertailua.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Itellä edellinen ladattava hybridi oli Opel Ampera. Möin sen pois kun sillä oli ajettu 200tkm. Sen akun käytettävissä oleva kapasiteetti oli ihan tasan 100% uudesta.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Itellä edellinen ladattava hybridi oli Opel Ampera. Möin sen pois kun sillä oli ajettu 200tkm. Sen akun käytettävissä oleva kapasiteetti oli ihan tasan 100% uudesta.
Kuulostaa hyvältä! Mahtaako olla tämä tosi kaikissa? Ainakin kun lueskelin ekan BMW 330e:n käyttäjäkokemuksia, akun range tippui uuden n. 20 kilometristä monilla aika nopeasti jonnekin 15 paikkeille.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Kuulostaa hyvältä! Mahtaako olla tämä tosi kaikissa? Ainakin kun lueskelin ekan BMW 330e:n käyttäjäkokemuksia, akun range tippui uuden n. 20 kilometristä monilla aika nopeasti jonnekin 15 paikkeille.
Käytännössä akkutakuut noissa ladattavissa hybrideissä menee niin, että n. 150tkm kohdalla jos on alle 70% maksimikapasiteetistä, niin menee akut takuuseen.

edit: range on huono mittari ylipäätänsä akun kunnon toteamiseen, kun siihen vaikuttaa niin miljoona asiaa. Jos auto on ostettu kesällä, niin ihan varmasti ensimmäisen puolen vuoden jälkeen tippuu vähintään 25% rangesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Niin 300km range uutena. Riittääkö se sitten, kun se on 240? Eli perus 20% pois kapasiteetista x ajassa. Tuo tuntuu jo aika pieneltä, ei voisi edes Suomessa sivuttain reissata ilman latausta.
Kuten sanottu, jos tarvitset pitkän matkan autoa, osta sellainen.

Minä ja miljoonat muut emme tarvitse yli 400km kesärangea.

75:sen Model S:n talvirangekin on monissa olosuhteissa sen 300km vähän kuluneellakin akulla. Ei toki pahimmissa keleissä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Jos se oikeasti on halpaa, niin pelkäämäni ongelmat poistuvat. Paljonko akun vaihto nykyplugareihin maksaa?
Tässä jotain käytännön osviittaa Nissanilta: Leafin akkuihin on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta vaihdettu vain moduuleita, joiden hinta on 520 euroa. Tietenkin vaihdon vaatima työn hinta päälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Kuulostaa hyvältä! Mahtaako olla tämä tosi kaikissa? Ainakin kun lueskelin ekan BMW 330e:n käyttäjäkokemuksia, akun range tippui uuden n. 20 kilometristä monilla aika nopeasti jonnekin 15 paikkeille.
Oisko linkkiä laittaa? Itse en ole tällaisesta kuullutkaan vaikka varmaan kaikki 330e keskustelut lukenut mitä vastaan tullut. Kiinnostaisi miten bmw suhtautuu akkujen takuuvaihtoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Oisko linkkiä laittaa? Itse en ole tällaisesta kuullutkaan vaikka varmaan kaikki 330e keskustelut lukenut mitä vastaan tullut. Kiinnostaisi miten bmw suhtautuu akkujen takuuvaihtoihin.
Minuakin kiinnostaa. Ajelin 330e:llä 3.5v, vajaa 60tkm ja en huomannut rangessa mitään muutosta. Tuossahan on muutenkin 7.6kWh akku, josta netto eli käytettävä osuus jotain 5kWh.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Minuakin kiinnostaa. Ajelin 330e:llä 3.5v, vajaa 60tkm ja en huomannut rangessa mitään muutosta. Tuossahan on muutenkin 7.6kWh akku, josta netto eli käytettävä osuus jotain 5kWh.
En jaksa etsiä koko internettiä läpi niitä kommentteja. Hyvä jos se range ei ole autossasi huonontunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
En jaksa etsiä koko internettiä läpi niitä kommentteja.
Eli ilmeisesti niitä ei sitten ainakaan montaa ollut. Olisin varmaan itsekin törmännyt ko. ilmiöön jos sellaista olisi liikkeellä. Aika tarkkaan noita forumeita kuiten seurailen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Hyvin tuntuu akut kestävän laitteissa joissa on hyvä akunhallinta. Eli esim. ei Leaf
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Tässä jotain käytännön osviittaa Nissanilta: Leafin akkuihin on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta vaihdettu vain moduuleita, joiden hinta on 520 euroa. Tietenkin vaihdon vaatima työn hinta päälle.
Montako niitä moduleita on? Kuinka pitkälsi aikaa autaa vaihtaa yksi, ennen kun toinen kosahtaa?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Leaffissäkin kestää tääl pohjolassa ellei noita kesän 2018 toisintoja ala tulemaan. Mut nestejäähdytys on parhain akkujen eliniän turva.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Henkilökohtaisesti en pidä 500km talvirangea juuri yhtään parempana kuin 300km talvirangea, enkä maksaisi siitä juuri mitään extraa.

Tietyn pisteen jälkeen range / akun koko on vähän sama kuin rehvastelisi 80 litran tankilla 60 litran tankin sijaan.
No antaa se kyllä hieman pelivaraa. Lisäksi akkua ei tarvitse pidemmälle ajellessa välttämättä vetää aina ihan 100%. Toiseksi akkujen max kapa putoaa ajan myötä, jolloin isommasta rangesta ei harmita niin paljon kun 50km putoaa tms.

Jos on 300km matka niin voi ajella suoraan perille, vaikka siellä ei ole latausta saatavilla. Silti pääsee vielä 100-200km takaspäin mahdolliselle pikalaturille jne. Joten hieman iisiimpää matkojen suunnittelu.

Sitäpaitsi minähän sanoin että 500km rangen saa 20k halvemmalla kuin nykyään 300km rangen.. Toki tuohon voi mennä se 10v:kin

Itse kyllä kattelen tällä mun dieselillä ainakin 2v vielä eteenpäin. Vaihtoehdot vaan paranee kokoajan ja hinnat pitäisi tulla alemmaksi, ainakin niitä edullisempia vaihtoehtoja tulee kokoajan enemmän.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Eli ilmeisesti niitä ei sitten ainakaan montaa ollut. Olisin varmaan itsekin törmännyt ko. ilmiöön jos sellaista olisi liikkeellä. Aika tarkkaan noita forumeita kuiten seurailen.
Anteeksi, että olen haukkunut automalliasi.. :D Se oli joku autofoorumi, jossa n. 4-5 ihmistä kirjoittivat, että myös heillä on range tippunut n. 15 km. En ole lukenut kaikkia autofoorumeita tästä mallista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Kauppalehti: Saksassa povataan loppuvuodeksi sähköautojen polkumyyntiä, koska valmistajat pelkäävät EU:n sakkoja

Hyundai, Kia, Nissan ja Renault antavat kuluttajille jo nyt Saksassa 8000 euron alennuksia uusista sähköautomalleistaan. Vastaavaa ”polkumyyntiä”, kuten markkina-asiantuntijat alennuskampanjoita kutsuvat, ei aikaisemmin ole nähty.
En tiedä teistä, mutta eNiro 8000 € alennuksella kuulostaa minusta ihan buenolta. En tosin onnistunut ko. alennuksia paikantamaan pikaisella etsinnällä :p
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
276
Mistä tämän kaivoit? Aika erikoinen jos kyseessä on valmistajan tarjoama etuus, ei esim. valtion tuki tjsp.
Riippuu varmaan valmistajasta, mutta esim vw:n kohdalla sanotaan näin:
The vehicle price includes the currently valid BAFA + VW environmental bonus and applies to registration in Germany. If the vehicle is not registered in Germany, the vehicle increases by the Bafa + VW environmental bonus from € 7,355.00 to € 28,345.00
Valtion tuki tuosta on 4000e ja auto pitää olla maassa 6kk:
The vehicle must be registered in Germany for the applicant (first registration) and remain registered for at least six months.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Montako niitä moduleita on? Kuinka pitkälsi aikaa autaa vaihtaa yksi, ennen kun toinen kosahtaa?
Varmaankin akkumoduleiden määrissä on jo akuston koosta riippuen paljonkin eroja, ehkä myös kuinka ne ovat moduleiksi kytketty eri automalleilla. Vaikkapa Leaf ilmoittaa "Auton litium-ioniakku on tehty laminoimalla akkumoduulit levymäisistä kennoista. Kennoja on 48, ja ne voidaan tarvittaessa vaihtaa yksitellen, jos joku alkaa menettää tehoaan." Niiden hintaluokka n. 500 euroa kpl.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Varmaankin akkumoduleiden määrissä on jo akuston koosta riippuen paljonkin eroja, ehkä myös kuinka ne ovat moduleiksi kytketty eri automalleilla. Vaikkapa Leaf ilmoittaa "Auton litium-ioniakku on tehty laminoimalla akkumoduulit levymäisistä kennoista. Kennoja on 48, ja ne voidaan tarvittaessa vaihtaa yksitellen, jos joku alkaa menettää tehoaan." Niiden hintaluokka n. 500 euroa kpl.
Hyundai, joka on varsin suuri sähköajoneuvojen toimittaja myös Suomessa, ilmoittaa: "Hyundai Motor Finlandin tekninen neuvoja Herkko Sippola kertoo, ettei Suomessa ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään Hyundain ekoautoa, johon olisi ollut tarpeen vaihtaa akustoa tai edes akkumoduuleita. Käytännössä sähköautojen akustot on suunniteltu niin, että ne kestävät koko auton elinkaaren, ja vielä sen jälkeenkin niissä riittää virtaa muihin käyttötarkoituksiin."
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Hyundai, joka on varsin suuri sähköajoneuvojen toimittaja myös Suomessa, ilmoittaa: "Hyundai Motor Finlandin tekninen neuvoja Herkko Sippola kertoo, ettei Suomessa ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään Hyundain ekoautoa, johon olisi ollut tarpeen vaihtaa akustoa tai edes akkumoduuleita. Käytännössä sähköautojen akustot on suunniteltu niin, että ne kestävät koko auton elinkaaren, ja vielä sen jälkeenkin niissä riittää virtaa muihin käyttötarkoituksiin."
Onko niin, ettei noissa sitten oikeasti suurimmassa osassa laske tuo kapasiteetti alle 90% esim. edes 10v aikana?
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Näissä keskusteluissa on asennevammana vuosikymmenien vertailu 12/24 voltin järjestelmien lyijy- ja vastaaviin sekoiteakkuikin. Nillähän Suomen oloissa kesto onkin tyypillisesti 4-5 vuotta. Myös puhelinakkujen käyttölogiikka on toisenlainen. Niissä kestävyys on tehty melko lyhyeen käyttöikään perustuvaksi, jotta uusia versioita menisi kaupaksi.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Näissä keskusteluissa on asennevammana vuosikymmenien vertailu 12/24 voltin järjestelmien lyijy- ja vastaaviin sekoiteakkuikin. Nillähän Suomen oloissa kesto onkin tyypillisesti 4-5 vuotta. Myös puhelinakkujen käyttölogiikka on toisenlainen. Niissä kestävyys on tehty melko lyhyeen käyttöikään perustuvaksi, jotta uusia versioita menisi kaupaksi.
Tämä tieto olisi tärkeää saada kuluttajille, ihan myös niille käytetyn ostajille, jotta uuden ostajat uskaltavat noita ostaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
@Esinahkatakki eli nyt kun ei-mobiililaitteella pläräilin noita Kian sivuja niin tuolta löytyi tosiaan vastaavaa tekstiä liittyen liittovaltion ympäristötukii , jotka ovat 18.11.2019 6000 € ja siihen vielä hiluja päälle.

Mutta summa summarum: Kauppalehden juttu taisi olla vain sitä kuuluisaa paskaa journalismia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Anteeksi, että olen haukkunut automalliasi.. :D Se oli joku autofoorumi, jossa n. 4-5 ihmistä kirjoittivat, että myös heillä on range tippunut n. 15 km. En ole lukenut kaikkia autofoorumeita tästä mallista.
Eipä tuo minua niin henkilökohtaisesti vaivaa, varsinkin kun ehdin vaihtaa auton uuteen 530e xdriveen.

Tuo huhujen ja mutujen levittely haittaa sähköautojen mainetta noin yleensäkin. Jos range olisi pudonnut tuonne 15 kilsaan akun heikkenemisen vuoksi, pitäisi akku mennä jo vaihtoon bmw:n akkutakuun puitteissa. Nehän takaavat että akku kestää 6v/100tkm kapasiteetin ollessa vähintään 70% uudesta.

Näissä rangekysymyksissä tuntuu pakkaa sekottavan muun lisäksi myös kelit. Jos autolla pääsi uutena kesällä 30km, ei se tarvi olla kuin heti se ensimmäinen talvi ja range voi olla 15km. Varsinkin jos tuota matkaa ei aja yhtä soittoa, vaan käyt esim. asioilla jossa auto ehtii jäähtyä välissä. Eli pahimmillaan kylmään autoon, ajelet muutaman kilsan kovalla kulutuksella, auto parkkiin ja se ehtii jäähtyä, jonka jälkeen takaisin kovalla kulutuksella. Yhy yy ei kestänyt sähkö kuin 10km! Varmasti on akku kaput, missä karpo ja berneri auttakee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Tämä tieto olisi tärkeää saada kuluttajille, ihan myös niille käytetyn ostajille, jotta uuden ostajat uskaltavat noita ostaa.
Teslahan on joutunut vähän hidastamaan vanhojen Model S autojen lataustehoa. En tiedä sitten mikä mahtaa olla syynä. Mutta noissa aika uusissa malleissa ei ole samaa "bukia". Yksi syy voisi olla, että akku pysyisi paremmassa kunnossa hitaammalla latausteholla?

Kun se 8 vuoden akuston takuu loppuu, niin sitten varmaan auton hinta vähän laskee enemmän.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
461
Hyundai, joka on varsin suuri sähköajoneuvojen toimittaja myös Suomessa, ilmoittaa: "Hyundai Motor Finlandin tekninen neuvoja Herkko Sippola kertoo, ettei Suomessa ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään Hyundain ekoautoa, johon olisi ollut tarpeen vaihtaa akustoa tai edes akkumoduuleita. Käytännössä sähköautojen akustot on suunniteltu niin, että ne kestävät koko auton elinkaaren, ja vielä sen jälkeenkin niissä riittää virtaa muihin käyttötarkoituksiin."
Ei ehkä akkuja, mutta äskettäin yhdestä vajaa vm. 2018 / 100tkm ajetusta Ionicista meni moottori vaihtoon. Moottorin kuluttaja hinta luokkaa 7000€ + työt. Onneksi näissä on pitkä takuu...
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Ei ehkä akkuja, mutta äskettäin yhdestä vajaa vm. 2018 / 100tkm ajetusta Ionicista meni moottori vaihtoon. Moottorin kuluttaja hinta luokkaa 7000€ + työt. Onneksi näissä on pitkä takuu...

Melko kallista. Oliko ihan pelkkä moottori vai joku paketti, jossa myös invertteri ja alennusvaihde?
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
461
Melko kallista. Oliko ihan pelkkä moottori vai joku paketti, jossa myös invertteri ja alennusvaihde?
Mulla ei ole tietoa, mitä tarkalleen vaihdettiin. Alennusvaihde ilmeisesti oli kunnossa. Lähteenä julkinen FBn Hyundai/Kia-sähköautoilijat -ryhmä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Plugareissa on taas ainakin teoriassa/mutulla eniten hajoavia osia, ja niiden riski korjauskuluissa on siten isompi. Oman Nettiauto -selailun perusteella nimenomaan huonolla luotettavuudella varustetut automallit pudottaa hintaansa nopeiten. 0-2v ikäisissä tämä ei vielä näy takuun vuoksi, mutta sen jälkeen hinta putoaa nopeammin.

Omat tiedot eri mallien luotettavuudesta perustuu korjaamoyrittäjäkaverin ja ison automallin takuuvastaavan puheisiin. Itse en autoista mitään ymmärrä tuolla tasolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
132
Onkos Mini Cooper SE Countryman All4 plug-in hybridin uudesta, isommalla akulla varustetusta mallista arvosteluita/juttuja missään? Valmistajan sivuilla mainostetaan uuden version rangeksi pelkällä sähköllä max 51 km, mutta vastaako tuo ollenkaan todellisuutta? EPA:n range estimate näyttää olevan vain 18 mailia, eli alle 30 km: MINI Cooper SE Countryman gets 50% EV range increase for 2020
Tuli tommonen Countryman hommattua vähän päälle viikko sitten ja oma ennätykseni pelkällä sähköllä on 25km täällä keväisessä Helsingissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tuli tommonen Countryman hommattua vähän päälle viikko sitten ja oma ennätykseni pelkällä sähköllä on 25km täällä keväisessä Helsingissä.
Taitaa olla niin, että WLTP-rangen saa jakaa kahdella leudoissakin talvioloissa ja kolmella jos on oikea talvi.

Kesällä pääsee sitten yleensä 66-85% WLTP rangesta, jos ei erityisesti harrasta hypermilingia.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
Taitaa olla niin, että WLTP-rangen saa jakaa kahdella leudoissakin talvioloissa ja kolmella jos on oikea talvi.

Kesällä pääsee sitten yleensä 66-85% WLTP rangesta, jos ei erityisesti harrasta hypermilingia.
autosta se toki riippuu, ja ajoprofiilista, mutta ei tuohon WLTP-rangeen pääseminen minulla ole koskaan mikään amerikan temppu ollut. NEDC-rangeen pääsy vaatiikin jo sitten yritystä..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
132
Taitaa olla niin, että WLTP-rangen saa jakaa kahdella leudoissakin talvioloissa ja kolmella jos on oikea talvi.

Kesällä pääsee sitten yleensä 66-85% WLTP rangesta, jos ei erityisesti harrasta hypermilingia.
Tosiaan kilometrejä nyt vasta vähän päälle 500 ja muutenkin aika huoletonta ajoa ollut. Voisin kuvitella, että jos vähän parempi kuski niin pystyy ajamaan pidemmällekin pelkällä sähköllä.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Taitaa olla niin, että WLTP-rangen saa jakaa kahdella leudoissakin talvioloissa ja kolmella jos on oikea talvi.

Kesällä pääsee sitten yleensä 66-85% WLTP rangesta, jos ei erityisesti harrasta hypermilingia.
Eilisissä myrskytuulissa oli SR+:lla aika lähellä totuutta. Moottoritiellä kulutus näytti pahimmillaan 23 kWh satasella. Siinä olisi päässyt vähän reilut 200 km täydellä akulla, kun WLTP on 409 km.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
WLTP rangesta sähköautojen osalta talvella. Tietysti ei välttämättä ole mitään korralaatiota hybrideihin. Her er testen som avslører elbilenes norske rekkevidde

Testattu WLTP range. +3 - -6 asteen lämpötila ulkona. Akut täynnä, 21 astetta kabiiniin ja menoksi. Ajettiin Oslosta pohjoiseen kunnes akku ihan tyhjä. Tulokset:

Auto WLPT Testitulos ja mun laskema prosentti, jota ei ole sivun tuloksissa:
Tesla Model S 610 km 469,8 km 77 %
Tesla Model 3 560 km 404,4 km 72 %
Tesla Model X 507 km 419,6 km 83 %
Jaguar I-Pace 470 km 333,8 km 71 %
Kia e-Niro 455 km 360,2 km 79 %
Kia e-Soul 452 km 352 km 78 %
Hyundai Kona 449 km 404,5 km 90 %
Opel Ampera-e 423 km 296,9 km 70 %
Mercedes EQC 417 km 307 km 74 %
Audi e-tron Quattro 55 415 km 341,1 km 82 %
Renault Zoe 395 km 313,8 km 79 %
Nissan Leaf 62 kWt 385 km 298,6 km 77 %
Audi e-tron Quattro 50 332 km 259 km 78 %
Hyundai Ioniq 311 km 269,3 km 86 %
BMW i3 310 km 245,8 km 79 %
Nissan Leaf 40 kWt 270 km 208,9 km 77 %
Volkswagen e-Golf 222 km 198,1 km 89 %
Volkswagen e-Up! 251 km 226 km 90 %
Seat Mii Electric 260 km 226,6 km 87 %
Skoda Citigo-e 260 km 220 km 85 %

Keskimäärin 80 % luvatusta WLTP matkasta saavutettiin.

Omasta kokemuksesta kun eilen sateessa ja tuulessa ajelin 100 vauhtia e-Upilla HKI-Hyvinkää-HKI, niin jää kyllä reilusti alle 200km tuo range. 1000km ajelun jälkeen keskikulutus on 18.3 kWh/ 100km eli 180km range täydella akulla jos oikein laskin, joka on siis noin 72%. Tuosta 18.3 on 5.5 kWh oheislaitteiden kulutusta, kertoo appi. Nämä siis melkein paskimmissa mahdollisissa keleissä ajettu = märkää ja sateista, joka lienee kuluttavinta menoa. Poislukien ehkä paukkupakkaset, mutta katsotaan jos sellaisia tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Paljonkohan tuossa tuli nousua ja oliko paljonkin myötä tai vasta tuulta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Hyundai Kona 449 km 404,5 km 90 %
Hyundai Ioniq 311 km 269,3 km 86 %
Volkswagen e-Golf 222 km 198,1 km 89 %
Volkswagen e-Up! 251 km 226 km 90 %
Seat Mii Electric 260 km 226,6 km 87 %
Skoda Citigo-e 260 km 220 km 85 %
Yo. pirsseiltä aika hyvää suorittamista, Konalla on kyllä pätevä talvirange :smile:
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
337
Kävinpä piruuttani katsastamassa uudistetun C-sarjan farkku plugarin kun sinne luvataan jo kohtuulliset kilometrit. No mikähän aivopieru siellä suunnitteluosastolla on käynyt kun hirveän laatikon ovat askarrelleet sinne takaboksiin akuston takia, menee käyttökelvottomaksi tuo farkkuperä tuossa (ainakin koirakäyttöön, ei mahdu boksia eikä varmaan isompi koira ilman boxiakaan tuolla viihtyisi. Ja saman olivat tehneet E-sarjan farkullekin, ei jmärrä. Varmasti syö myyntiä tuollainen.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ei siinä varsinaisesti mitään aivopierua ole tullut, sama homma kuin Mondeo Hybrid ja EQC:

Suunnittele malli valmiiksi > joudu ymppäämään jälkeenpäin ominaisuuksia, joita ei alunperin oltu ajateltu toteutettavaksi kys.mallissa = kompromissi.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
337
Ei siinä varsinaisesti mitään aivopierua ole tullut, sama homma kuin Mondeo Hybrid ja EQC:

Suunnittele malli valmiiksi > joudu ymppäämään jälkeenpäin ominaisuuksia, joita ei alunperin oltu ajateltu toteutettavaksi kys.mallissa = kompromissi.
niin vaan eikös noissa kuiten ole tasainen pohja (ainoastaan korotettu), ainakin GLC:ssä oli tasainen pohja. Noissa C:n ja E:n farkuissa pohja ei ole tasainen => mahdotonta ajatella esim boxia koiralle. Ja jos sen jollain lisäpalalla askartelis tasaiseksi niin jää tosi matalaksi eikä silti mitään boksia mahtuisi. Ja onhan siinä pienemmän akuston omaavassa C:n farkussakin tasainen pohja (taitaa olla E:ssäkin)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 433
Viestejä
4 161 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom