Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 523
Eikö sama päde oikeastaan kaikkiin sähköa- tai hybridiutoihin, todella vaikea sanoa miten 5-10v päästä tekniikka, jälkimarkkinat tai verotus kehittynyt. Kun tutkinut nykyhybridien hintakehitystä, niin aika samalla tavalla arvon-alenema tuntunut toimivan kuin tavallisten keskiluokkaa kalliimpien autojen kanssa, uutena saa maksaa silti kunnon preemiota ja lopussa seisoo = käyttöarvo. Oletuksena tietenkin, että verotus tästä vain kiristyy bensan/dieselin/käyttövoimaveron muodossa ja uudet ekoautot tulevat saamaan näitä pieniä alennuksia/tukia, että porukka siirtyisi jotenkin uudempaan. Muuhun tukeen ei taida olla valtiollakaan varaa. Liian suurta keppiä fossiilisille, niin oikeasti voisi alkaa näkymään protesteissa, puolueiden kannatuksessakin, tuskinpa kuitenkaan keltaliivejä kaduilla, ainakaan Suomessa.

Itselläni vakavassa harkinnassa yhä vanhempi hybridi, akunvaihdoilla kaikki tuntuvat vielä pelottelevan ja sen yhden tuonti-Volvon akunvaihto maksoi 13k, jep, jep, mutta kyllä noilla Japseilla näyttää helposti pääsevän 10-15v ja 300k ja en ole vielä yhtään yksilöä löytänyt missä maininta vaihdetuista/korjatuista akuista, joten en tiedä kuinka yleisiä noiden hybridiakkujen vaihdot/korjaukset oikeasti olevat? Ehkä tosiaan kestävät minkä kestävät ja korjaus/vaihto ei ole enää 5k kiesissä kannattavaa, ainakaan vielä. Jenkeissä vielä onnistuisi merkkihuoltojen ulkopuolella yksittäisten (hybridi) akkukennojen korjaus tai vaihto ~$2k, mutta tuskinpa Suomessa.
Tuossa kaikkein halvimmassa ja pienimmässä Mii/up/Citigo luokassa ei varmaan paljoa köyhdy rahallisesti. Vielä jos teki tilauksen joulukuussa, niin sai ylimääräisen 2000 alennusta. Ainakin autoilla näyttää olevan menekkiä, kun joutuu jopa odottamaan niitä.

Yhden Volvon patteriauton hinnalla, kun sai lähes 4kpl Mii:tä. XC40 T5 hybridi maksaa 52 000€, eli on vähän ladattavaa halvempi.

Ladattavat hybridit on vielä melko kalliita.
Priusta saa halvemmallakin, mutta alkaa olla vanhempia tai reilusti ajettuja.


Edit:
Valmistelin vähän Seatin latausta. Autotallin voimavirrasta suko adapterilla virtaa johdolle. Jos peruutan auton autokatokseen, niin johto yltää oikein hyvin. Luulisi että toimii vähän kuin kiinteä latauslaite, kun johtoa ei saa nyt ainakaan varastettua, vaikka auto olisi poissa. Laturin asetin vain 8A lataukselle ja jos säätää virtaa, niin täytyy mennä sinne autotallin puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Jos hinta olisi n45-50t€ niin ehkä sitten tuota kokoluokkaa voisi harkita. Sama pätee kyllä kilpailijoihinkin.
Polttisversioita XC40:stä olen ihmetellyt liikkeessä ja melko tilava tuo on. Menisi 4hlö perheelle ihan hienosti ainoaksi autoksi. Tietysti jos pitää kuljettaa jatkuvasti jotain kahta vasikan kokoista koiraa tai isoja harrastusvälineitä, niin sitten ehkä ei. Myös toki pienellä vauvaperhe-varauksella, en ole koittanut lastenvaunuja tuollaiseen työntää kun tarvetta ei ole. Itse voisin vaihtaa vanhakoppaisesta XC60/V60 helposti tuohon eikä varmaan tulisi ongelmia tilojen kanssa, varmasti takakonttiin menisi viikon kamppeet neljällle.

En tiedä onko tuo sähkis takakontiltaan pienempi kuin polttisversiot?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Idiootit maksaa maavaran nostosta tyytyväisenä 15k€ koska pitää olla maasturi. Järkyttävä tuo rav4:n hinta.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Itselläni vakavassa harkinnassa yhä vanhempi hybridi, akunvaihdoilla kaikki tuntuvat vielä pelottelevan ja sen yhden tuonti-Volvon akunvaihto maksoi 13k, jep, jep, mutta kyllä noilla Japseilla näyttää helposti pääsevän 10-15v ja 300k ja en ole vielä yhtään yksilöä löytänyt missä maininta vaihdetuista/korjatuista akuista, joten en tiedä kuinka yleisiä noiden hybridiakkujen vaihdot/korjaukset oikeasti olevat? Ehkä tosiaan kestävät minkä kestävät ja korjaus/vaihto ei ole enää 5k kiesissä kannattavaa, ainakaan vielä. Jenkeissä vielä onnistuisi merkkihuoltojen ulkopuolella yksittäisten (hybridi) akkukennojen korjaus tai vaihto ~$2k, mutta tuskinpa Suomessa.
Jos kyse on Toyotasta, niin kestää. Muut merkit sitten erikseen.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Hiukan alkaa olemaan usko lujilla jos Toyotasta pyydetään silmääkään räpäyttämättä samoja rahoja kuin X3/XC 60, Q5... :hmm:
Jos vertailee nettiautossa 5v käytettyjä Rav4/Q5 tai Land Gruiser/Q7 niin erittäin lähellä nuo pyynnit näyttää olevan toisiaan. Rav4 ehkä aavistuksen Q5 edullisempi ja Land Gruiser aavistuksen Q7 kalliimpi. Luulisi siis vastaavan pätevän hybrideihinkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Jokin ei nyt ihan täsmää sillä Lexus NX 300h AWD comfort maksaa 55k€..
Naksu ei ole plugin, autoveron osuudessa on melkein kymmenkertainen ero (1k9 vs 17k4), kun laitetaan vastaavat varusteet (premium vs. luxury). Oikea vertailulähtöhinta on siis 64k vs 75k.

Mitä Lexuksessa sitten saisi enemmän? AHS-valot, matkustajalle sähköpenkki, peilisäädöt muistilla, leveä näyttö kauko-ohjaimella, 14 kaiuttimen Mark Levinson, pienemmät renkaat, huollon sijaisauto ja pesu. Hieno auto se on sekin, mutta vuosi sitten *samaan* rahaan Toyotan puolelta sai paljon enemmän varusteita ja menetti käytännön varusteista vain peilien muistiominaisuuden (RAV4 premium vs NX AWD comfort). Sitä ei vielä ole tainnut näkyä mitä syksyllä julkaistava uusi NX tuo.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
44
Itse kun ostin ton Corollan hybridin ja kysyin automyyjältä että miten jos akku menee, niin kuulema suomessa on 1 akku mennyt toyotan hybridistä, 350tkm ajettu Auris, minkä Toyota korvasi 100%. 10v ja 350tkm sanoi akun takuuksi, ja sitä seurataan joka huollon yhteydessä että missä kunnossa se on... Sepä se oli oikeastaan ainut syy, miksi itse uskalsin laittaa sen +30k€ hybridiin, vaikka mielessä kävi jo täyssähköä tuolta VAG puolelta mutta ei vaan löydy luottamusta sinne päin kun katsotaan noita TSI DSG sekoiluja...
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Hallitus toppuuttelee nyt vähän näiden sähköautojen latauspaikkojen kanssa.

Hallitus poisti laista pykälän, jonka nojalla rakennuksen omistajan olisi pitänyt järjestää viipymättä latauspiste sähköauton hankkineelle asukkaalle.

Hetemäen huomio kohdistui etenkin vaatimukseen, jonka mukaan sellaisissa rakennuksissa, joissa ei asuta (koulut, sairaalat jne.) ja joissa on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa, olisi asennettava latauspiste vähintään kymmeneen prosenttiin pysäköintipaikoista 1. tammikuuta 2025 mennessä – riippumatta siitä, missä kiinteistö sijaitsee ja miten suuri tarve sähköautojen latauspisteille on.

Tämän lisäksi olisi ”asennettava latausvalmius, joka mahdollistaa myöhemmässä vaiheessa latauspisteen asentamisen vähintään puoleen kaikista pysäköintipaikoista”.

Nyt hallitus on luopumassa kymmenen prosentin säännöstä.

Lisäksi laista on poistumassa pykälä, jonka nojalla rakennuksen omistajan olisi pitänyt järjestää latauspiste sähköauton hankkineelle asukkaalle ilman tarpeetonta viivästystä. Luonnoksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi tehostaa antamaansa käskyä uhkasakolla.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
45
Plugin Camrystähän on huhuiltu, mutta tuleeko nelivetona ja jos nyt jo itselataava maksaa 40k niin plugari Camry on vähintään sen 50k.
voisiko tuota toyotan Norjassa jo kiellettyä markkinointitermiä olla käyttämättä ? Se on ärsyttänyt minua jo monta vuotta, että kehtaavatkin. Nythän on sinänsä Toyotalla selittämisen paikka, kun ainakin tällä hetkellä vielä CH-Rää mainostetaan lataamattomuuden ihanuudella, miten sitten voi perustella plugari ravea, tai vielä pahempi, ensimmäisiä tulevia ihan oikeita sähköautoja.

edit niin, ja minulla on jopa itselläni ollut tuollainen iTsElAtAaVa, jännä juttu, ei ladannut itseään kertaakaan, nykyinen phev on ladannut itsensä joka kerta kun sille johtoa on syöttänyt, paitsi pari kertaa kun yritin jotain ajastuksia säätää.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
voisiko tuota toyotan Norjassa jo kiellettyä markkinointitermiä olla käyttämättä ? Se on ärsyttänyt minua jo monta vuotta, että kehtaavatkin. Nythän on sinänsä Toyotalla selittämisen paikka, kun ainakin tällä hetkellä vielä CH-Rää mainostetaan lataamattomuuden ihanuudella, miten sitten voi perustella plugari ravea, tai vielä pahempi, ensimmäisiä tulevia ihan oikeita sähköautoja.
Ei voi.
 
Liittynyt
30.12.2018
Viestejä
249
Jotain en nyt ymmärrä tuossa CR-V Hybridissä. Karvalakkeja vertaamalla 7000 eurolla lisää saa 11 hevosvoimaa ja EU-yhdistetty kulutus tippuu 7,3 -> 6,9. Eli aika janoista on meno joka tapauksessa. Päästötkin vähenee hybridillä vain 166->156 g/km. Luulisi, että noilla numeroilla ja töpselin puuttuessa olisi kannattanut pysyä Hondan dieselissä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Kyllähän ne sähkiksen kulut ovat järkyttävästi pienemmät kuin bensakipossa, jos matkat menee hybridin akun yli. Omalla käyttöprofiililla laskin, että Mii maksaa itsensä pelkissä käyttökuluissa takaisin akkutakuun aikana. Toki lähtökohtana ei ole pieni bensakippo eli bensat voi laskea melkein 10 l/100 km mukaan.

e: Puhumattakaan siitä miten paljon täyssähkö tuo "älyä" mukanaan autoon. Emäntä mm. ilahtui kovasti esijäähdytyksestä/lämmityksestä/tuulilasilämppäristä, jotka kauppakassin hintaluokassa normiautoissa lienee aika hankala saada. Ainakaan edullisesti.
Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.

Ioniq.jpg


Talouden kakkos tai ykkösautoksi. Kyllä sillä työmatkat taittaa yksin ihan hyvin. Ykkösautolla voidaan ajaa vähemmän, mutta tilantarvetta toisaalta enemmän.

Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.
En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.

Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Noiden hybridien ongelma on tällä hetkellä se, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. On mahdollista, ettei kukaan enää 5-10 vuoden päästä halua "välivaiheen" hybridiä. Viimekädessä verotus ohjailee erittäin paljon jälkimarkkinoita ja se on täysi arvoitus.
En usko että tulee olemaan ongelma nykyisten kanssa. Jos vaihtoautorivissä vastaava pelkkä bensa/diesel ja plugari niin onhan hybridin edut kiistattomat vaikka olisikin vuosien päästä täysin vanhentunutta tekniikkaa verrattuna sen aikaisiin plugareihin/täyssähköihin. Verotus varmasti kiristyy päästöjen suhteen entisestään ja onhan nykyistenkin plugarien paperilla ilmoitetut päästöt erittäin pienet mikä saattaa kyllä johtaa ennemminkin selkeästi parempaan jälleenmyyntiarvoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 523
Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Esim VW e-Golfin hinta on laskenut aika paljon. Samoin e-up:ia myydään pysyvällä 4000€ alennuksella. e-up paranneltiin vähän, kun akkukoko tuplattiin. Seuraava muutos varmaan VW id3, mutta paremminkin vasta 2021.


Toyota 4 (hybridi) mallia 10 parhaiten myydyn joukossa. Sitä uutta Yarista myydään varmaan vielä enemmän.

Tuossa tosiaan tammikuun myynti. :)
1.Toyota Corolla675
2.Skoda Octavia512
3.Toyota Yaris418
4.Nissan Qashqai362
5.Ford Focus349
6.Volvo XC60323
7.Volvo V60240
8.Volkswagen T-Roc237
9.Toyota RAV4233
10.Toyota C-HR219
 
Viimeksi muokattu:

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.
No eipä sillä ole kilpailijoitakaan tai on, mutta ne on perinteisiä bensa-automaatteja.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Esim VW e-Golfin hinta on laskenut aika paljon. Samoin e-up:ia myydään pysyvällä 4000€ alennuksella. Voi olla että 2020 tulee joku sähköautokin tuohon Top 10 listalle? Ainakin Mii voisi päästä. e-up paranneltiin vähän, kun akkukoko tuplattiin. Seuraava muutos varmaan VW id3, mutta paremminkin vasta 2021.
Noita myydään alennuksilla ainoastaan päästömääräysten takia ts. autonvalmistaja saa kokonaispäästöjään laskettua merkittävästi vaikka möisi tappiolla.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Esim VW e-Golfin hinta on laskenut aika paljon. Samoin e-up:ia myydään pysyvällä 4000€ alennuksella. Voi olla että 2020 tulee joku sähköautokin tuohon Top 10 listalle? Ainakin Mii voisi päästä. e-up paranneltiin vähän, kun akkukoko tuplattiin. Seuraava muutos varmaan VW id3, mutta paremminkin vasta 2021.


Nuo ovat yhden kuukauden (tammikuun) myynti. Seat Mii:tä on tilattu suomeen 300kpl erä koko vuodeksi, joten top-10:iin ei ole mitään asiaa vielä. Siinä vaiheessa kun joku maahantuoja tilaa > 2000kpl erän jotain täyssähköautoa, ollaan lähellä top10:iä. Lähivuosina näin ei käy, koska uusia automalleja tulee niin paljon. VW id.3 olisi voinut olla sellainen ensi vuonna, mutta ensi vuonna tulee myös Seat:n ja Skodan sisarmallit, ja id.4 jakamaan volyymiä.

Ennustan että ensimmäinen täyssähköauto top10-listalla on 2023, VW id.2 - Seat Miin hintainen, isompi ja voitolla valmistettua auto - Tai samana vuonna Tesla Model C, halpa kompakti hatchbac
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
30
Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
791
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?
Jos olet niin onnelisessa asemassa että voit ladata sekä kotona että töissä, niin melkein mikä hyvänsä uusi sähköauto selviää noista matkoista lataamatta matkalla. Ainakin kotiin tosin tarvitsee sukoa järeämmän latausaseman. e-up/seat mii on kai nelipaikkainen, joten halvin uusi viisipaikkainen taitaa olla Renault Zoe, noin 29.999 + lisäkulut. Muutaman tonnin lisää saa Nissan Leaf, Hyundai ioniq, Peugeot e-208/Opel e-corsa.

Odottamalla uusia malleja (tai tarjouksia nykymalleista) säästää toki lisää...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 523
Sähköauto olisi siitä parempi, että ei kuluisi bensaa. Hybridillä vaikka ajaisi paljonkin sähköajoa, niin siltikin näyttää tulevan korkeampia päästöjä kuin paperilla.

"Ilmasto ei kuitenkaan välitä siitä, mikä päästölukema on paperilla. Se välittää siitä, paljonko hiilidioksidia todellisuudessa ilmakehään tuprutetaan."
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Sähköauto olisi siitä parempi, että ei kuluisi bensaa. Hybridillä vaikka ajaisi paljonkin sähköajoa, niin siltikin näyttää tulevan korkeampia päästöjä kuin paperilla.

"Ilmasto ei kuitenkaan välitä siitä, mikä päästölukema on paperilla. Se välittää siitä, paljonko hiilidioksidia todellisuudessa ilmakehään tuprutetaan."
Pätee myös paperilla "0g/100km" sähköautoihin joiden sähkö tehdään hiilellä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?
Ilmeisesti et ajele ihan joka päivä konttorille, kun muuten pelkistä työmatkoista tulisi jo 60tkm/vuosi? Tuolla ajoprofiililla polttoaineissa säästäisi todella mukavasti ja itse vaihtaisin sähköön, jos se ei tuota vapaa-ajalla ongelmia. Hieman käytetty 28kWh Ioniq olisi hyvä, mutta akun koko hyvin nafti tuohon käyttöön...pikalaturin olisi syytä olla lähellä työpaikkaa. Hieman isommalla akulla saa sitten vaikka mitä korealaista, mutta niissä ~40kWh malleissa hidas pikalataus. Ei niiden kanssa silti arkisin menisi laturilla ainakaan kauempaa kuin 28kWh -mallillakaan. Noissa Zoessa, 208:ssa tms on varmaan aika naftit takatilat kolmelle...ei ruhtinaalliset näissä korealaisissakaan. Leafia voisi myös harkita.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 191
Sähköauto olisi siitä parempi, että ei kuluisi bensaa. Hybridillä vaikka ajaisi paljonkin sähköajoa, niin siltikin näyttää tulevan korkeampia päästöjä kuin paperilla.
Samaa mieltä. (Lataus)hybridillä kun lähtee akku tyhjänä ajamaan kaupunkiajoa niin helposti saa sen ilmoittamaan että vaikka 50% matkasta on ajettu sähköllä - maailma pelastuu. En ymmärrä logiikkaa kun kuitenkin se sähkö on tuotettu kokonaan polttoaineella, myös se jarrutuksessa talteenotettu joka kärsii kahdesta energianmuunnoksesta. Tällaisellako kikkailulla numerot paperilla saadaan näyttämään paremmilta kuin ne ovat? Koskahan keksivät että sarjahybridin päästöt ovat nolla kun auto liikkuu jatkuvasti sähköllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Samaa mieltä. (Lataus)hybridillä kun lähtee akku tyhjänä ajamaan kaupunkiajoa niin helposti saa sen ilmoittamaan että vaikka 50% matkasta on ajettu sähköllä - maailma pelastuu. En ymmärrä logiikkaa kun kuitenkin se sähkö on tuotettu kokonaan polttoaineella, myös se jarrutuksessa talteenotettu joka kärsii kahdesta energianmuunnoksesta. Tällaisellako kikkailulla numerot paperilla saadaan näyttämään paremmilta kuin ne ovat? Koskahan keksivät että sarjahybridin päästöt ovat nolla kun auto liikkuu jatkuvasti sähköllä.
Eikö se logiikka tuossa ole, että auto on kulkenut sillä sähköllä mikä normaalisti olisi vain hukattu? Normaalilla autolla jarruttaessa menetetty liike-energia ei tule enää takaisin, se on muuttunut lämmöksi. Seuraavassa kiihdytyksessä poltetaan taas dinosaurusta. Hybridillä seuraava kiihdytys voidaan tehdä akusta, käyttäen äsken talteen otettua energiaa.

Mikä tuossa on epäselvää?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
30
Ilmeisesti et ajele ihan joka päivä konttorille, kun muuten pelkistä työmatkoista tulisi jo 60tkm/vuosi? Tuolla ajoprofiililla polttoaineissa säästäisi todella mukavasti ja itse vaihtaisin sähköön, jos se ei tuota vapaa-ajalla ongelmia. Hieman käytetty 28kWh Ioniq olisi hyvä, mutta akun koko hyvin nafti tuohon käyttöön...pikalaturin olisi syytä olla lähellä työpaikkaa. Hieman isommalla akulla saa sitten vaikka mitä korealaista, mutta niissä ~40kWh malleissa hidas pikalataus. Ei niiden kanssa silti arkisin menisi laturilla ainakaan kauempaa kuin 28kWh -mallillakaan. Noissa Zoessa, 208:ssa tms on varmaan aika naftit takatilat kolmelle...ei ruhtinaalliset näissä korealaisissakaan. Leafia voisi myös harkita.
Juu en toki joka päivä töissä käy, kun vuorojen pituus tosiaan tuo 12h keskimäärin. Pikalaturit (chademo, ccs, type 2) löytyvät työpaikan läheltä, mutta kotipaikkakunnalla ei laturia vielä löydy. Eli jonkinlainen laturi kotiin tulisi laitettua joka tapauksessa. Mitenkä e-golf taipuisi tämmöiseen ajoprofiiliin, varmaan uuden isompiakkuisen mallin vaatisi? Käytettyjen hinnat vaikuttavat äkkiseltään melko korkeilta uuden hintaan peilattuna...
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 191
Eikö se logiikka tuossa ole, että auto on kulkenut sillä sähköllä mikä normaalisti olisi vain hukattu? Normaalilla autolla jarruttaessa menetetty liike-energia ei tule enää takaisin, se on muuttunut lämmöksi. Seuraavassa kiihdytyksessä poltetaan taas dinosaurusta. Hybridillä seuraava kiihdytys voidaan tehdä akusta, käyttäen äsken talteen otettua energiaa.

Mikä tuossa on epäselvää?
Yksinkertaistettuna ei mitään mutta kun kyse on ilmoitetuista päästöistä ja kulutuksesta asia on paljon monimutkaisempi.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Juu en toki joka päivä töissä käy, kun vuorojen pituus tosiaan tuo 12h keskimäärin. Pikalaturit (chademo, ccs, type 2) löytyvät työpaikan läheltä, mutta kotipaikkakunnalla ei laturia vielä löydy. Eli jonkinlainen laturi kotiin tulisi laitettua joka tapauksessa. Mitenkä e-golf taipuisi tämmöiseen ajoprofiiliin, varmaan uuden isompiakkuisen mallin vaatisi? Käytettyjen hinnat vaikuttavat äkkiseltään melko korkeilta uuden hintaan peilattuna...
Unohtui ihan koko golf. Sopii varmaan mainiosti ja parempi ajaa ja hiljaisempi kuin korealaiset. 36kWh pitää varmasti olla.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Eikö tuo 40kWh Leaf sovi tuollaiselle matkalle hyvin? WLTP range n. 250km niin jää hieman varaakin isommalle kulutukselle kovilla pakkasilla. 2019 malleja saa 30k€ pintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Yksinkertaistettuna ei mitään mutta kun kyse on ilmoitetuista päästöistä ja kulutuksesta asia on paljon monimutkaisempi.
Epälataavan hybridin tapauksessahan asia on varsin yksinkertainen. Talteen otettu energia ja sähkömoottorin käyttö vähentää kulutusta ja se on suurinpiirtein mitattavissa. Ajoprofiili tietenkin vaikuttaa, mutta niin se vaikuttaa dinobiileissäkin.

Ladattavilla tuo onkin sitten hankalampi homma, kun lataamisen määrä vaikuttaa niin paljon. En tiedä millä tavalla esimerkiksi oman autoni 1,7 l/100 km on arvottu, mutta ei se ainakaan puolet sähköllä ajelemalla toteudu. Toteutunut pitkän ajan kulutus näyttää nyt 3,2 l/100 km.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
40
Jos moottoritie nopeuksia haluaa 150km huristella, niin saisi varmaan ainakin 40kwh+ akku olla että pakkasillakin menee ongelmitta.

esim. vw e-up vetää n.20kwh per 100km kun nopeus on 120km/h, mutta pudotus 90km/h laskee kulutuksen n.15kwh/100km.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Itsellä tulee työmatkaa 45km/suunta ja lataus molemmissa päissä mahdollista. Tullut nyt 3tkm ajettua ladattavalla hybridillä ja 1.6 TDi oli ennen. Kulutus ollut säiden mukaan 3-4l/100km ja dieselillä vei sen 4.2l/100km. En ole kyllä katunut kun hybridissä tehoa on 2x enempi ja neliveto.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Toyota nyt myy hyvin suomessa vaikka olisi millä tekniikalla.
Kyllä monet (varsinkin naiset) laskevat tuon hybriditekniikan suureksi plussaksi Yariksen kohdalla. Jos haluaa hybridin, niin Yaris on käytännössä halvin vaihtoehto. Nyt on kyllä tullut jotain mikrohybridejä, mutta nähtäväksi jää, että miten hyvä myyntivaltti mikrohybriditekniikka on. Ainakin vaikutus kulutukseen näyttää olevan melko vähäinen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:
Tää nyt tuntuu vähän omituiselta kommentilta. Miten saat jostain kalliimmasta sähköautosta meluisan pikkukopin? Jos joku Seat Mii maksaa sun mielestä mansikoita, niin sitten kyllä ymmärrän. Itselle kallis auto on 60k€+ ja sillä saa kyllä ihan oikean sähköautonkin.

Itellä muuten vähän samat setit. Muutaman kerran kuussa sellanen 250km per suunta. Ite en pieniruokaista dieseliä olisi ostanut, vaan 335i/M3, joten itelle tää sähkövehje antaa suorituskykyä sellasella hinnalla ja kuluilla mihin polttikset ei vaan kykene. Onhan se sähkö muiltakin osin parempi. Ei vaihteita, ei melua, ei tärinää, ei haise jne.

Jos itelle kelpais joku 2000-luvun alkupään vaggilainen 1.9tdi koneella, niin ehkä itsekin joutuisin hetken miettimään, kyllä sen ymmärrän
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:
Autonvaihdossa uuteen/uudehkoon ei taloudellisessa mielessä ole muutenkaan käytännössä ikinä mitään järkeä, arvonalenama uusissa pitää kyllä siitä huolen ja polttoainekulusäästöllä ei taida sitä saada missään tilanteessa kuitattua. Etenkin jos lähtökohta autossa on että pysyykö nykyinen edes kasassa tulevaa paria vuotta.

Eikä sähköautot mitään meluisia ole, e-tron esimerkiksi taitaa olla yksi markkinoiden hiljaisimmista autoista eikä se melkeen viiden metrin mitallakaan mikään pikkukoppi ole. Sama pätee model S. Tosin jos olet tottunut isompaan kuin ne niin silloin se nykyinen ei kyllä ole enää mikään kuvailemasi pieniruokainen diesel.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:
Jos viittaat "meluisilla pikkukopeilla" VW Up/Mii,Citigoon niin ainakin tuossa kotimaisessa koeajossa hämmästeltiin Miin hiljaisuutta myös maantieajossa. Toisekseen en usko, että edellämainituissa sähköautoissa tapahtuu merkittävää hinnanalenemaa kun vastaavat bensamallit on suurinpiirtein samanhintaisia.

Diesel on kuitenkin edelleen pätevä vaihtoehto ellei sitten valtio päätä viisaudessaan poistaa dieselöljyn veroetua.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.





En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.

Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Yaris hybrid on aika hiton mukava ja vaivaton ajaa tuolla hybridin voimalinjalla ja varsinki kaupungissa, siitä se suosio varmaan tulee.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Autonvaihdossa uuteen/uudehkoon ei taloudellisessa mielessä ole muutenkaan käytännössä ikinä mitään järkeä, arvonalenama uusissa pitää kyllä siitä huolen ja polttoainekulusäästöllä ei taida sitä saada missään tilanteessa kuitattua. Etenkin jos lähtökohta autossa on että pysyykö nykyinen edes kasassa tulevaa paria vuotta.

Eikä sähköautot mitään meluisia ole, e-tron esimerkiksi taitaa olla yksi markkinoiden hiljaisimmista autoista eikä se melkeen viiden metrin mitallakaan mikään pikkukoppi ole. Sama pätee model S. Tosin jos olet tottunut isompaan kuin ne niin silloin se nykyinen ei kyllä ole enää mikään kuvailemasi pieniruokainen diesel.
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty. Tämän voi jokainen huomata käytännössäkin, kun uusi auto putoaa takuun ulkopuolelle. Alkaa tulla pienempää tai isompaa remppaa, pitää uusia pari rengassarjaa ja käytön jäljet alkavat näkyä siellä täällä. Kyllä markkinat ovat sen verran fiksuja, että ne hinnoittelevat autonkin sen arvon mukaan. Ilmaisia lounaita ei ole tässäkään.

Sähköautoissa tuo huollon tarve vähenee, mutta vastaavasti renkaiden kuluminen voi olla nopeampaa ja arvo peilaantuu pitemmällä käytöllä akku/voimalinjatakuun pituuteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 525
Viestejä
4 165 421
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom