Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Olikos se juuri tällainen samanmoinen, jossa oli se (tuontiauton) akkutapaus? Käytännössä akun vaihdon hinnaksi pistettiin lähes saman mitä auton arvo oli. Sinällään toki varmasti saattoi olla yksittäistapaus, mutta ainakin itseäni hieman jännittäisi tuollainen mahdollinen kuluerä. 8 v takuuta on pitkä aika, mutta 160+ tkm tulee helposti.
Asiaa sivuten, kyseinen volvo on myyty jo vähän aikaa sitten. Tai ainakin ilmoitettu myydyksi, oli suosikeissa ja katosi jossain vaiheessa. 13ke oli korjausarvio, risan auton hinta 9990€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Olikos se juuri tällainen samanmoinen, jossa oli se (tuontiauton) akkutapaus? Käytännössä akun vaihdon hinnaksi pistettiin lähes saman mitä auton arvo oli. Sinällään toki varmasti saattoi olla yksittäistapaus, mutta ainakin itseäni hieman jännittäisi tuollainen mahdollinen kuluerä. 8 v takuuta on pitkä aika, mutta 160+ tkm tulee helposti.
Oli joo. Google lyösi ainakin yhden videon.

 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
254
Tuo ilmastoinnin kompura on uus asia itelle, että herkkä vikaantunaan, mutta mikä auto se ei vikaantuisi, palaahan nää bemaritkin tienpäälle :btooth: itellä egr vaihdettu uuteen, kun vikaa oli plus sitte scr järjestelmän viat yms.

Alkaa tuntuun, että joku tonnin ritsa pihaan ja odotella mihin suuntaan alkaa verotukset yms menenään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Tuossa selityksessä ei edelleenkään ole mitään tolkkua. Toyotan voimanjakolaitteen idea perustuu siihen, että siinä on *kaksi* sähkömoottoria. Toinen *on* kytketty (perinteisesti) suoraan vetoakseliin, joten sen pyöriminen on ihan suoraan suhteessa renkaiden pyörimiseen nopeuden ja suunnan puolesta. Toinen taas on kytketty planeettapyörästön keskelle ja sen suunta ja nopeus vaihtelee kuormituksen ja polttomoottorin nopeuden mukaan täysin käyttäjälle näkymättömästi jokseenkin jatkuvasti.

Peruuttaessa voima tulee joko akusta suoraan pyöriin kytketylle planeettapyörästön ulkokehän sähkömoottorille tai jos polttomoottori on käynnissä, niin sen teho menee aurinkoakseliin kytketyn moottorigeneraattorin kautta ulkokehän moottorille.

Hybrid Synergy Drive - Wikipedia
Okei.. hemmetti, mä tutkin tuon toyotan hybridirakenteen joskus, ja siinä opetettiin että toinen sähkömoottori/generaattori on suoraan kiinni polttomoottorisssa ennen planeettapyörästöä, tuo wiki kuva sanoo että se olisikin vetarin kanssa samassa yhteydessä... Kai mä sitten olen sekoillut. :(
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039


tuossa siis vanhempi 2.0l ja tehottomammalla takasähkömoottorilla (nykyinen +10kW edelliseen, eli 60kW vs 70kW). Varmaan mittavaa eroa tuohon vanhempaan malliin ei kuitenkaan ole. Hieman yli 200hp renkailta.
Korjaan sen verran, että ei ole tuossa mittauksessa mitattu yli 200 hp renkailta. Tuo alin käyrä nimittäin kuvaa voimansiirron ym. häviötehoa. Renkailta on tuon mittauksen mukaan mitattu moottorin huipputehon kohdalla 203 - 70 =133 hp (DIN). Hitaammissa vauhdeissa on jopa suurempia pyörätehoja. Esim. rekan ohitus@85 km/h: 170 - 30 = 140 hp (DIN)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Korjaan sen verran, että ei ole tuossa mittauksessa mitattu yli 200 hp renkailta. Tuo alin käyrä nimittäin kuvaa voimansiirron ym. häviötehoa. Renkailta on tuon mittauksen mukaan mitattu moottorin huipputehon kohdalla 203 - 70 =133 hp (DIN). Hitaammissa vauhdeissa on jopa suurempia pyörätehoja. Esim. rekan ohitus@85 km/h: 170 - 30 = 140 hp (DIN)
Tuollaiset tulokset sopivat vähän paremmin tuohon suorituskykyyn kuin tuo aiempi fakta "päälle 200hv renkailta".

Tuo suorituskyvyn vajavaisuus on suurin syy miksi itsellä ei ole outlanderia pihassa, muussa mielessä tuo olisi aika täydellinen kampes. Karvan verran lisää tehoa niin se olisi siinä.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
852
Lueskele nyt ainakin ilmastoinnin kompressoriongelmasta ennenkuin painat ostonappia. Itse raakkasin pois omista vaihtoehdoista tuon takia. Pysyvää ratkaisua tuohon ei kai vieläkään ole löytynyt joten takuun ulkopuoliset D6 lähestyvät ongelmajätettä.
Itelläni tällainen D6 ja volvo vaihtoi ilmastoinnin kompressorin takuun ulkopuolelta. Ovat siis goodwillinä korjanneet kuluitta nämä kompuraongelmat.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619


Tuossa ne Outlanderin kiihtyvyydet (8,6s 0-100km/h). Kieltämättä sanoin väärin tuon "renkailta", hämäs toi 203hp dynokäyrä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 678
Itelläni tällainen D6 ja volvo vaihtoi ilmastoinnin kompressorin takuun ulkopuolelta. Ovat siis goodwillinä korjanneet kuluitta nämä kompuraongelmat.
Onko tietoa mihin asti korvaavat ja korjaako tuo vian pysyvästi? Ensimmäinen ilmainen kerta ei kovasti lämmitä mieltä, jos seuraava menee täydestä hinnasta omasta pussista...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Veikkaan, että selittyy ihan Mitsubishin laiskuudella ja on ilmoitettu ton vanhan (2.0L, 60kW+60kW sähkömoottorit) mukaan. Uudessa mallissa siis 2.4L, 60kW+70kW sähkömoottorit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Veikkaan, että selittyy ihan Mitsubishin laiskuudella ja on ilmoitettu ton vanhan (2.0L, 60kW+60kW sähkömoottorit) mukaan. Uudessa mallissa siis 2.4L, 60kW+70kW sähkömoottorit.
Vanhassa ei ilmeisesti ollut tuota sport modea, vai oliko?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Taas jäi lataamatta. Marketin pihalla oli "ilmainen" latauspiste mallia Virta. Viitsin jopa asentaa erikseen kännykkä-appin, vaan ei auttanut. "Kertamaksu ei ole käytössä. Kirjaudu sisään." Mikä helvetin kertamaksu, kun piti olla ilmainen? :rage:

Rekisteröityminen olisi vaatinut 30 euron prepaid-suorituksen, joka vieläpä kuluisi 1 e/kk, vaikkei lataisi mitään. Jäi käyttämättä. Vaihdoin samalla kauppaa kun alkoi kyrpimään. :mad:

Kertamaksu ei ilmaisella laitteella voikaan olla käytössä, kun maksettavaa ei ole, mutta vaatii käyttäjätilin Virran järjestelmään. Se 30e prepaid lataus + 1e/kk on kyllä vammainen systeemi
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Kertamaksu ei ilmaisella laitteella voikaan olla käytössä, kun maksettavaa ei ole, mutta vaatii käyttäjätilin Virran järjestelmään. Se 30e prepaid lataus + 1e/kk on kyllä vammainen systeemi
KSS:n kautta ilmeisesti vältettävissä tuo 1e/kk, mutta en ole itse kokeillut.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
852
Kertamaksu ei ilmaisella laitteella voikaan olla käytössä, kun maksettavaa ei ole, mutta vaatii käyttäjätilin Virran järjestelmään. Se 30e prepaid lataus + 1e/kk on kyllä vammainen systeemi
Se euro/kk taitaa mennä silloin, jos ei lataa siinä kuussa yhtään. Muuten vain latausmaksut.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
337
mihinkähän fordin sivuilta on kadonnut Kugan pistokehybridi, kuvat on ja mainos mutta ei löydy enää esitteitä/hinnastosta laisinkaan.Eikä siinä rakenna oma Kuga jutskassakaan sitä ole (en kyllä tiedä oliko siinä aiemminkaan).
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
509
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
337
no joo, nyt ne näkyy kyllä. Olikohan joku härö aiemmin kun se antoi mulle vaan ne normi kugan hinnastot vaikka ladattavan valitsin mallistosta. Monta kertaa kokeilin .... mikälie
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Onko tietoa mihin asti korvaavat ja korjaako tuo vian pysyvästi? Ensimmäinen ilmainen kerta ei kovasti lämmitä mieltä, jos seuraava menee täydestä hinnasta omasta pussista...
Volvofoorumilla olen tuosta lueskellut, ja oliko siellä nyt parhaimmillaan 6. kompura sisällä "takuuna". Eli ei tuosta kompuran vaihdosta varsinaista laskua tule, mutta kyllähän siitä käytännössä kuluja muodostuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860

Tuo Honda on kyllä mielenkiintoisen oloinen, erittäin iso miinus on hinta ehkä n. 35k€.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Volvofoorumilla olen tuosta lueskellut, ja oliko siellä nyt parhaimmillaan 6. kompura sisällä "takuuna". Eli ei tuosta kompuran vaihdosta varsinaista laskua tule, mutta kyllähän siitä käytännössä kuluja muodostuu.
Suurin riski on se mitä tuossa videon tapauksessa kävi - kompura rikkoutuessaan rikkoi akun, tai korjaaja rikkoi akun korjatessaan kompuraa. Ilmeisesti kuitenkin yksittäistapaus.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
852
Suurin riski on se mitä tuossa videon tapauksessa kävi - kompura rikkoutuessaan rikkoi akun, tai korjaaja rikkoi akun korjatessaan kompuraa. Ilmeisesti kuitenkin yksittäistapaus.
Tässähän oli tapaus sellainen, että akussa oli jokin eristevika tms havaittu jo hollannissa, josta auto siis tuotu. Vika oli siellä ohitettu ja nollattu ilman korjausta ja ilmeni uudestaan tietenkin merkkihuollon tehdessä kompuran vaihtoa.

Omaankin kärryyn tuo kompressorin vaihto tehtiin varmuudeksi samalla, kun käytin autoa huollon puolella muissa asioissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Suurin riski on se mitä tuossa videon tapauksessa kävi - kompura rikkoutuessaan rikkoi akun, tai korjaaja rikkoi akun korjatessaan kompuraa. Ilmeisesti kuitenkin yksittäistapaus.
Ei se kompuran rikkoutuminen akkua hajota, koska jos se kompura ei toimi, ei myöskään akkua käytetä.

En tiedä olisiko mahdollista hajottaa akku niin että ajaa vaan loputtomiin ilman että kompuraa tai akkua käytetään ja akku lopulta kuolee lataamattomuuteen, mutta ainoa tapa jolla kompura voisi hajottaa akun on se että se menisi jotein täysin oikosulkuun, ja samalla hajoaisi se kompuran ohjaus niin että se söisi akun aivan tyhjäksi, mutta oikariin niitä kompuroita ei ole mennyt (ainakaan niin paljoa että siitä olisi joku julkisesti keskustellut).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Veikkaan, että selittyy ihan Mitsubishin laiskuudella ja on ilmoitettu ton vanhan (2.0L, 60kW+60kW sähkömoottorit) mukaan. Uudessa mallissa siis 2.4L, 60kW+70kW sähkömoottorit.
Mitsussa polttomoottori ei kytkeydy suoraan etuakseliin kuin vasta korkeissa nopeuksissa. Sinne asti kiihdytetään pelkillä sähkömoottoreilla, joista ei irtoa kuin max 160-180hp.

Täyden tehon saa käyttöön vasta jossain 80+ vauhdeissa, enkä tiedä saako sielläkään ihan alimmissa vauhdeissa. Ehkä motarilla ohituskiihtyvyydessä 100->120 on ne kaikki 220+ kaakkia käytössä.

Arstechnicassa oli tuosta kattava selitys, mutta en nyt nopeasti löytänyt.

Ehkä uusimmassa vuosimallissa jotain on parannettu tuon osalta?

Tuo Honda on kyllä mielenkiintoisen oloinen, erittäin iso miinus on hinta ehkä n. 35k€.
Korkeamman hinnan hyvä puoli voisi olla vaikka Mii:tä parempi saatavuus. Ehkä. Mii:tähän ei enää sillä tarjoushinnalla tarvitse kuvitella vähään aikaan saavansa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Pitää lisätä tuohon keskusteluun Outlanderin tehoista... se tehojen saatavuus on myös melkoisen viiveen takana. Jos ajelet sähköllä vaikka kuuttakymppiä, ja tulee tarve kiihdyttää, niin voi laske sekuntteja siitä hetkestä kun polkaisee kaasun lattiaan, että jotain alkaa tapahtumaan. Sen verran viivettä, että pari kertaa pitänyt jättää kaistanvaihto kesken, kun auto ei olekkaan liikahtanut niinkuin on ajatellut.
 
Liittynyt
31.12.2018
Viestejä
7
Pitää lisätä tuohon keskusteluun Outlanderin tehoista... se tehojen saatavuus on myös melkoisen viiveen takana. Jos ajelet sähköllä vaikka kuuttakymppiä, ja tulee tarve kiihdyttää, niin voi laske sekuntteja siitä hetkestä kun polkaisee kaasun lattiaan, että jotain alkaa tapahtumaan. Sen verran viivettä, että pari kertaa pitänyt jättää kaistanvaihto kesken, kun auto ei olekkaan liikahtanut niinkuin on ajatellut.
Kuulostaa hämmentävältä. Omat kokemukset ovat hieman toisenlaiset 2019-mallisella Outlanderilla. Ne harvat kerrat, kun on joutunut polkaisemaan kunnolla, on Outlander kiihtynyt paremmin kuin edellinen 150-heppainen kaksoiskytkinlaatikkoinen 4WD-katumaasturi.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Toisaalta 30min 10-80% ja on nestejäähdytetty(lämmitetty?) Akku jolloi ei pitäs miin kaltasta rapidgatee olla.
Ei varmaan. Toki pikalatausten väli jää niin lyhyeksi, että ei kuitenkaan ole kovin hyvä matka-auto verrattuna esim. samanhintaiseen Corsaan. Tykkään kyllä silti tuosta Hondasta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Kuulostaa hämmentävältä. Omat kokemukset ovat hieman toisenlaiset 2019-mallisella Outlanderilla. Ne harvat kerrat, kun on joutunut polkaisemaan kunnolla, on Outlander kiihtynyt paremmin kuin edellinen 150-heppainen kaksoiskytkinlaatikkoinen 4WD-katumaasturi.
Nämä omat kokemukset ovat -14 mallisesta. Sähköllä ajaessa kun tarvitaankin tehoa, niin menee aikansa, kunnes polttis saadaan käyntiin ja sen jälkeen alkaa vasta tapahtumaan jotain. Jos jotenkin "kikkailee" polttiksen päällee etukäteen, niin tehot ovat huomattavasti nopeammin käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Nämä omat kokemukset ovat -14 mallisesta. Sähköllä ajaessa kun tarvitaankin tehoa, niin menee aikansa, kunnes polttis saadaan käyntiin ja sen jälkeen alkaa vasta tapahtumaan jotain. Jos jotenkin "kikkailee" polttiksen päällee etukäteen, niin tehot ovat huomattavasti nopeammin käytössä.
Kaveri sanoi samaa -16 mallisesta: pistää charge moden päälle, jolloin polttis pyörähtää tulille. Sen jälkeen tehot tulee nopeammin tarvittaessa käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Bjornilta tuli video, missä ladataan VW e-Golf, e-Up! ja Hyundai Ioniq Electric 38 kWh 10% - 90% (ilmeisesti Ionityn pikalaturilla).


Nyt on aika selkeesti latausajat- ja tehot esillä e-Up!:sta :)
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 678
Alkaa haiskahtaa siltä, että tulevaisuuden bensa vs. diesel tappelut muuttuu range vs. kW-latausnopeus tappeluiksi :d Nykyisellään tosin ihan sama mikä noista on alla, rasitttavan hidasta puuhaa joka tapauksessa, jos joutuu pitkiä pätkiä ajamaan. 12 km suuntaansa työmatkaan on meillä Mii tulossa ja kotona töpselistä lataa yöt. Veikkaan, että lataukseen päätyy kodin ulkopuolella vain, jos on joku ilmainen paikka tarjolla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Pahasti näyttää, että varsinkin edullisemmissa autoissa panostetaan rangeen ja latauksesta tingitään...näin ainakin korealaiset ja VAG. Varmaan tuo on myynnin kannalta ihan järkevää, kun latausominaisuudet ovat normitallaajalle vaikeasti hahmotettavissa, mutta käyttäjäkokemuksen, kustannusten ja ympäristön kannalta latausverkoston ja auton pikalatausominaisuuksiin panostaminen olisi hyvä juttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 678
Mahtaakohan se perus kauppakassin ostanut edes älytä, että hänen pitäisi kokea latauksessa olevan jotain ongelmaa? Käytännössähän latausnopeusongelma pitkälti poistuu siinä vaiheessa, kun autoilla helposti pääsee ihmisenkuseman* verran kerralla talviolosuhteissakin. Sen jälkeen ihan sama kaikille muille paitsi nippelitiedon räplääjille kestääkö se 40 min vai 60 min.

* 2-300 km vähintään. Kyllä terve mies sen 3-4 h jaksaa pidättää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Bjornilta tuli video, missä ladataan VW e-Golf, e-Up! ja Hyundai Ioniq Electric 38 kWh 10% - 90% (ilmeisesti Ionityn pikalaturilla).


Nyt on aika selkeesti latausajat- ja tehot esillä e-Up!:sta :)
Selkeää olisi, jos kirjoittaisi ne luvut taulukkoon tai piirtäisi graafiin.

12min youtube-video + alun paywall-mainokset on kaukana käyttökelpoisesta tiedosta ainakin omasta näkökulmasta.

Tuollainen joku 35kW latausnopeus on surkea jos haluaa ajaa jatkuvasti pitkää matkaa, mutta jos kerran vuodessa tarvitsee pikaladata, niin kyllähän sen jaksaa odotella. Itse en maksaisi montaa euroa nopeammasta latauksesta jos kaupunkiautoa ostaisin.
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Nämä omat kokemukset ovat -14 mallisesta. Sähköllä ajaessa kun tarvitaankin tehoa, niin menee aikansa, kunnes polttis saadaan käyntiin ja sen jälkeen alkaa vasta tapahtumaan jotain. Jos jotenkin "kikkailee" polttiksen päällee etukäteen, niin tehot ovat huomattavasti nopeammin käytössä.
Sama erohan oli jo aikaa sitten kun vertailtiin Amperaa ja Priusta radalla (joo ei oo näiden ominta aluetta tiedän). Amperan "kaasuvaste" välitön, Priuksessa tehot tulivat viiveellä koska voimalinja tyystin erilainen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mahtaakohan se perus kauppakassin ostanut edes älytä, että hänen pitäisi kokea latauksessa olevan jotain ongelmaa? Käytännössähän latausnopeusongelma pitkälti poistuu siinä vaiheessa, kun autoilla helposti pääsee ihmisenkuseman* verran kerralla talviolosuhteissakin. Sen jälkeen ihan sama kaikille muille paitsi nippelitiedon räplääjille kestääkö se 40 min vai 60 min.

* 2-300 km vähintään. Kyllä terve mies sen 3-4 h jaksaa pidättää.
Kyllä sillä on melkoisesti väliä. Käytännön esimerkki, joka tuli hetki sitten ajeltua: 250 km yhdellä istumalla, perillä alle 5 minuutin vessatauko ja kahvia mukaan. Sitten n. 30 km ajelut kolmeen eri kohteeseen. Sitten syömään kiinalaiseen buffetista, ruokatauon kesto n. 30 minuuttia, eikä ravintolan vieressä ollut tankkaus- eikä latausmahdollisuutta, eikä ollut tarviskaan. Tämän jälkeen kotia kohti.

Mainitsemillasi spekseillä reissu olisi mennyt seuraavasti: 250 km yhdellä istumalla, jos akku riittää. Perillä vähintään vartin lataustauko, jonka aikana jo kyrpii kun tekniikka rajoittaa matkantekoa. Sitten kierros ja syömään joko huoltoaseman rasvakäristettä ja odotellaan ruokailun jälkeen vielä puolisen tuntia ennen matkan jatkumista, tai sitten käytetään 30 minuuttia oikean ruoan syömiseen ja vielä päälle tunti lataukseen huoltoasemalla tekemättä mitään järkevää. Vasta sitten pääsisi lähtemään kotiin.

Matkanteko siis hidastuisi tunnilla-puolellatoista noinkin lyhyellä edestakaisella reissulla.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
852
No ei mene mielestäni tuo esimerkkisi ajosuorite ihan peruskauppakassin ajosuoritteeseen. 530km alkaa olla jo sen verran iso lenkki.
Viitsiikö tuollaisella E-up/Mii kokoluokan kipolla edes motarille nousta...
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
778
Eikös noissa volvoissa se ilmastoinnin kompura ole vastuussa akun jäähdyttämisestä? Siinä se riski sitten piilee kun kompura menee ja jatkaa ajeluita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
No empä kukaan. Mutta aika hurjaa pistää 530 alle millä ei sitten edes aja :)
10tkm on 27km vuoden jokaiselle päivälle. Kaupungissa pörräävälle tämä voi tarkoittaa vaikka tuntia tms. autossa istumista päivittäin. Mitä kukakin arvostaa... :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 316
Viestejä
4 157 139
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom