Tästä tulikin mieleen että uudessa Galaxy Tab S6 ssa kone kysyy ekan latauksen jälkeen että otetaanko käyttöön akun säästö. Eli tabia ei ladata kuin 85% ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen se 85 on sitten uusi 100%.Ainakin Amperassa jätetään käyttämättä parikymmentä prosenttia akun kapasiteetista molemmista päistä. Eli ei ladata koskaan tyhjästä täyteen.
Seat Miille luvataan Saksassa 8v/160 tkm@70 % kapasiteetista, kuten kuvasta näkyy.Miten nuo akkutakut toimii? Paljonko saa ajomatka tippua, kunnes alkavat akustoa uusimaan?
Vähän riippuu mitä uutisia seuraat. Jos seuraat vain junttilan uutisia niin tiedät asiasta vasta kun se uusi akkutekniikka on massatuotannossa.Joku uusi akkutekniikka voisi toki auttaa, mutta ei hirveästi ole uutisia ainakaan sellaisista kuulunut. Jossain uutisessahan mietittiin miten lithium varat vai mikähän se kohtuu harvinainen metalli oli mitä akut söi riittää, kun akkujen tehtailu räjähtää nousuun.
Tuo on jännä tuo "autoteollisuuden maksama tuki". Maksavat tukea itselleen eli nostavat hintaa 3ke ja sitten "antavat alennusta" 3ke.Saksassa tuet nousevat: Saksa korottaa sähköautotukia: nyt jopa 6 000 euroa
”Alle 40 000 euron hintaisten sähköautojen ostajien tuki nousee 6 000 euroon. Tuesta puolet maksaa valtio, puolet autoteollisuus. Nyt esitetyt tuet tulevat voimaan tämän kuukauden aikana, ja ne jatkuvat vuoteen 2025 asti.”
Juurikin näin. Kyllä siellä pyritään puristamaan polttomoottoreista kaikki sentit irti ja viivyttää sähköautoihin siirtymistä viimeseen saakka.Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro
Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
Eli sinä omalla uskomuksella kyseenalaistat jonkun toisen ihmisen uskomuksen?Kirjoitus on muuten hyvä, mutta teslan mainostuksen uskominen siitä, että kaikissa autoissa on full self driving laitteisto on kyllä vähän kyseenalainen uskomus.
Kukaan muu odottamassa noita vuoden lopun uutuksia Citigo e IV tai Seat Mii e? Jos Suomessakin hinta ~20K€ ja siihen saa päälle sen 2000€ edun valtiolta niin voisi hyvinkin olla loistava ratkaisu käyttöautoksi. Pidemmät matkat sitten vanhalla bensakinnerillä.
Luulen että odotat sitä, että pääset odottamaan toimitusta tai tilausjonoon pääsemistä.
Jos meinaat ostaa, niin kannattaa ekana päivänä kun tulevat myyntiin pistää tilaus sisään. Noiden valmistuskapasiteetti ei tule olemaan lähellekään riittävä kysyntään nähden, joten toimitusajat tulevat olemaan älyttömät.
Itseltä oli jäänyt huomaamatta tuo keskustelu kesäkuulta Seat Miistä, Citigosta ja up:ista.En epäile yhtään ja voi olla että ensiksi myyntiin tulee kalleimmat trimmit, perusmallit sitten joskus. Ajatuksena vaan erittäin houkutteleva.
Tesla alkoi myydä FSD:tä joskus 2015. 2016 kuulemma kaikissa autoissa oli 2.0 hw, jolla sen piti olla mahdollista SAE level 5 autonomy. No, eivät ole vielä julkaisseet edes SAE 3 autopilottia ja 2018 lopulla totesivat, että silloinen hardis ei riitäkään uusimpaan neuroverkkoon ja julkaisivat 3.0 version hardiksesta.Eli sinä omalla uskomuksella kyseenalaistat jonkun toisen ihmisen uskomuksen?
Toki se on kovemmilla tietyissä tilanteissa, toisaalta myös bensa avittamssa vierellä tiputtaa yleisesti sähköstä otettavan tehon huomattavasti pienemmäksi, kun sähköautossa jossa kaikki teho on pakko ottaa akulta. Siinä missä akku eniten kärsii eli käytetään maksimi tehoa moottorilla, pistokehypridi jakaa tässä kohtaa isoimman tehon tarpeen bensan/dieselin puolelle. Jos nyt silti sattuisi enemmän kuormittumaan kun oikean sähköauton niin akun uusimis/korjaamis kustannus on murto-osa täyden sähköauton akun uusimisesta.Pistokehybridissä akku varmastikin kaikista kovimmilla, täydestä "tyhjään" jokaikisellä ajokerralla.
En sitten tiedä onko sillä jotain merkitystä mutta ainakaan helpommalla se akusto ei hybridissä pääse.
Pitkät takuut ne hybridien akuille antavat yhtälailla eli ei varmaan ongelma.
Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro
Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä. Mutta uskonasioitahan nämä.Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.
Mä luulen että autovalmistajat ovat niin jähmeitä jättejä, että niillä ei ole ollut uskallusta laittaa tuotekehitykseen sellaisia summia kuin mitä laadukkaan sähköauton tekeminen edellyttäisi. Vuosia sitten ei ollut mitenkään selvää, että akkuihin perustuva sähköauto olisi "voittava" ratkaisu fossiilisista polttoaineista luovuttaessa. Tesla on tehnyt tärkeää tienraivausta.Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro
Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
Mielenkiintoista nähdä, mitä USA:ssa tapahtuu pitemmällä tähtäimellä. Republikaanihallinto on hyvin öljynkäryinen, ja sikäläisille autovalmistajille se tuntuu olevan ihan ok. Ihmiset kyllä tykkäävät sähköautoista siinä määrin, että Teslalla voi olla aika hurja markkinaosuus kymmenen vuoden päästä.Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.
Tuskin on. Näitä kumpaakin löytyy ihan Suomestakin, eikä markkinahinta ole litiumin osalta edes kovin korkea. Koboltti on vähän kalliimpaa, mutta sen osuus akkukemiassa on pieni ja koko ajan putoamassa.Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä. Mutta uskonasioitahan nämä.
Iranista löytyi muuten ihan kivan kokoinen öljylähde Ei lopu ihan hetkessä öljy, vaikka -70 luvulla niin epäiltiin.
Iranista löytyi lähes Puolangan kokoinen öljykenttä – Maan öljyvarat kasvoivat kolmanneksella
Virossa akut kestää sitten paremmin?Kestotestiä 2016 Leafeista, työpaikan molemmat Leafit kadottaneet rangeaan niin, ettei niillä pääse enää 100km lataamatta välillä. Yllättävän nopeasti lahosi molemmat, ajettu kuitenkin alle 70 000km.
Ei kyllä mitään tietoa. Mutta perusmalli on tosiaan rangessa parempi ja eikä siksi harmita että perus tulee.Toisaalla arveltiin, että Mii:ssä range tippuu jopa reilu 30km plus mallin isompien renkaiden takia. Voiko tosiaan olla, että 20mm leveämpi rengas nostaa vierintävastusta niin paljon, että se näkyy rangessa noin reippaasti? Tuohan on reilusti yli 10%:a ja luulisi, että tuo pitäisi jo ilmoittaa auton spekseissä erona perus- ja plus-mallin välillä.
Täällä on monta ketjua Miistä, ja parissa niissä on maahantuojan edustaja vahvistanut että (ainakin) meille tulevissa on 2x16A laturi. Eli vaikuttaa aikalailla varmalta. Asiaa tukee sekin, että 2x16A on konsernivehkeissä tällä hetkellä yleinen (mm. uudempi e-Golf, ID3:n perusmalli ja Audin isommat plugarit on varustettu kaksivaihelaturilla).
Tesla May Soon Have a Battery That Can Last a Million MilesOn spekuloitu että Teslalla olis joku näistä teknologioista testikäytössä ja tulossa hyvinkin pian (muutama vuosi?).
[Offtopic]Virossa akut kestää sitten paremmin?
Näin Nissan Leafit ovat toimineet virolaisen taksifirman käytössä – vanhimmalla ajettu jo 309000 km
Ei se ole ennenkään ollut ongelma saada raaka-aineita muillakaan aloilla. Jos nämä jätit päättävät että nyt tarvitaan litiumia, se haetaan vaikka kuusta orjatyövoimalla ennätysvauhdilla. Ei se akkujen tekeminen loppujenlopuksi ole mitään avaruustekniikkaa joten kymmenenvuoden selittelyt ei oikein toimi enää.Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä. Mutta uskonasioitahan nämä.
Iranista löytyi muuten ihan kivan kokoinen öljylähde Ei lopu ihan hetkessä öljy, vaikka -70 luvulla niin epäiltiin.
Iranista löytyi lähes Puolangan kokoinen öljykenttä – Maan öljyvarat kasvoivat kolmanneksella
16" rengas ei ole tänä päivänä mitenkään ylimitoitettu edes pienimmissä autoissa. Itse en vain usko tuohon, että plus mallilla olisi merkittävästi huonompi range, koska sitten siitä pitäisi olla maininta myös spekseissä.Ei kyllä mitään tietoa. Mutta perusmalli on tosiaan rangessa parempi ja eikä siksi harmita että perus tulee.
Facebookin luin läpi ja moni oli ottanut perusmallin juuri noiden maltillisempien renkaiden takia. 14 vs 16".
Voisko olla 2x16A laturi Miissä?
Onhan niitä kaivoksia, ja missä maissa:Ei se ole ennenkään ollut ongelma saada raaka-aineita muillakaan aloilla. Jos nämä jätit päättävät että nyt tarvitaan litiumia, se haetaan vaikka kuusta orjatyövoimalla ennätysvauhdilla. Ei se akkujen tekeminen loppujenlopuksi ole mitään avaruustekniikkaa joten kymmenenvuoden selittelyt ei oikein toimi enää.
Onhan heillä selkeä motiivi hidastaa siirtymää mahdollisimman paljon. Jossain alan videossa joku oli laskenutkin sen auki montako dollaria ala häviää per myyty sähköauto joka oli aika jäätävä luku. Eli jokainen päivä viivyttelyä tuo autoteollisuuden kassaan rahaa. Vielä enemmän intressejä ja hävittävää on tietysti öljyteollisuudella.
Ei mitenkään ylimitoitettu ole tuo koko, mutta täysin hyödytön sinäänsä. Kapea ja pieni rengas normaalikäytössä on kaikin puolin yleensä parempi kaikessa muussa paitsi ulkonäössä.16" rengas ei ole tänä päivänä mitenkään ylimitoitettu edes pienimmissä autoissa. Itse en vain usko tuohon, että plus mallilla olisi merkittävästi huonompi range, koska sitten siitä pitäisi olla maininta myös spekseissä.
Klassinen kysymys: mitä lisäarvoa se isompi vannekoko antaa noin pienessä (sähkö-) autossa? Kalliimmat renkaat (selvästi), isompi rengasmelu, töyssyisempi kyyti, (vähintään marginaalisesti) suurempi kulutus ja siten lyhyempi kantama, vai jotain ihan muuta?16" rengas ei ole tänä päivänä mitenkään ylimitoitettu edes pienimmissä autoissa. Itse en vain usko tuohon, että plus mallilla olisi merkittävästi huonompi range, koska sitten siitä pitäisi olla maininta myös spekseissä.
Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:Toisaalla arveltiin, että Mii:ssä range tippuu jopa reilu 30km plus mallin isompien renkaiden takia. Voiko tosiaan olla, että 20mm leveämpi rengas nostaa vierintävastusta niin paljon, että se näkyy rangessa noin reippaasti? Tuohan on reilusti yli 10%:a ja luulisi, että tuo pitäisi jo ilmoittaa auton spekseissä erona perus- ja plus-mallin välillä.
Olisin itsekin tuon Plussan ruksinut, mutta tuo isompi rengaskoko sai jättämään sen pois. Typerää politiikkaa leipoa nuo renkaat tuohon pakettiin mukaan.Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km
En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
Antaahan se isompi/leveämpi rengas paremman ajettavuuden ja paremman pidon paikaltaan lähdössä. Juuri tuollaisessa korttelipyörityksessä on kivaa, että renkaista löytyy pitoa, kun autolla ajelee hiukan aktiivisemmin liikenneympyröihin ja käännöksiin.Klassinen kysymys: mitä lisäarvoa se isompi vannekoko antaa noin pienessä (sähkö-) autossa? Kalliimmat renkaat (selvästi), isompi rengasmelu, töyssyisempi kyyti, (vähintään marginaalisesti) suurempi kulutus ja siten lyhyempi kantama, vai jotain ihan muuta?
Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.Onhan tuon 14" myös 1080€ halvempi. 16" on tosiaan hienompi, mutta juuri mitään muuta hyötyä ei ole aika matalaprofiilisessa renkaassa. Pitäisi päästä ajamaan molemmilla 14 ja 16 renkailla.
Plus mallissa on se laturi mukana ja joku varustepaketti on Plussaan halvempi. Muistaakseni hintaeroksi tuli vain 1080€. Jos nyt pitäisi tehdä uutta tilausta, niin Plus varmaan tulisi valittua. Silti kuulemma aika 50/50 menee halvemman hinnan ja Plus mallin osuus. Kumminkin useille tulee kakkosautoksi ja hinta on silloin aika tärkeä.Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.
Jep, johonkin tuollaiseen rangen eroon voisinkin jo uskoa. Kustannusero on kyllä niin pieni renkaiden uusinnan aikana 14 ja 16" välillä, että sille ei minusta kannata laskea mitään arvoa. Sitten jos verrokkina olisi joku 19-20" vanne niin eroa alkaisi jo olemaan ihan oikeasti.Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km
En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
Nahkaratti Uppiin lähtee ebaysta satkulla, käynee myös Miihin.Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.
Mistä tämä tieto? Olisi kyllä hyvä juttu.Mii:ssä on 2x16A lataus.
En muista, mutta jostain itsekkin luin. Olisko ollut naamakirjassa joku kysyny ja Seatti vastannu.Mistä tämä tieto? Olisi kyllä hyvä juttu.
Seatilta / maahantuojan edustajalta.Mistä tämä tieto? Olisi kyllä hyvä juttu.
30kWh Leaffeissa on jotain softaongelmaa ollut ja siihen ilmeisesti olisi bugikorjaus olemassa: UPDATE - Nissan Has Software Fix For 2016-17 LEAF 30-kWh Battery Reporting IssuesFirma toi nuo maahan itse, koska Nissan ei vielä myynyt niitä täällä (NZ) virallisesti, joten takuuta tuskin on luvassa.
Viimeaikoina on alkanut noista firmoja jotka vaihtavat yksittäisiä kennoja akustoihin, joten eiköhän nuo päädy sellaisen käsittelyyn.
Ei pidä unohtaa, että autoja valmistetaan ja myydään myös EU:n ulkopuolella.Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.
On ainakin perusteet valittaa jos onkin 1x32AEn muista, mutta jostain itsekkin luin. Olisko ollut naamakirjassa joku kysyny ja Seatti vastannu.
[edit]
Siellähän se oli mainittu.
Kysyin myyjältä huvikseni, ei kuulemma onnistu. Varmaan ihan hyvä, kun mun pikkukärrykin on Miitä isompiSattuuko joku tietämään onko tuota sähkö-miitä tyyppihyväksytetty vetokoukulle?
Lienee vähättelyä sanoa, että tuossa sekoittuu makuasia perusoppimääräksi. Leveä matalaprofiilirengas(kuten on käytännössä asian laita 16" vanteilla pikkuauton järkevällä pyöräkoolla) ei anna "parempaa ajettavuutta" kevyeen pikkuautoon kuin aivan erityisellä painotuksella.Antaahan se isompi/leveämpi rengas paremman ajettavuuden ja paremman pidon paikaltaan lähdössä.
Kyllähän kaksipaikkainen(kyllä, sitä ne on) sähköinen apinakiikku näyttää muutenkin naurettavalta. Rättisitikan näkö pyörissä sopii tyyliin.i3 ei muuten sattumalta ole kapeat renkaat vakiona. Tokihan pelkkää renkaan halkaisijaa voi kasvattaa, mutta leveys yleensä kasvaa samalla tai sitten rengas näyttää suhteellisen naurettavalta kuten oheisessa kuvassa.
Pyöräteline ei kovin paljoa paina. Mutta tarviiko se tyyppihyväksyntää koukulle vai saako sinne lyödä semmosen mikä sopii?Kysyin myyjältä huvikseni, ei kuulemma onnistu. Varmaan ihan hyvä, kun mun pikkukärrykin on Miitä isompi
Ero maksimitoimintamatkassa voi olla vähemmän kuin ero muussa käytössä. Esimerkiksi tuosta johdettava 4% kulutusero voi tarkoittaa ja tarkoittanee yli 4% eroa mm. kiihtyvyyteen tai akun rasitukseen keskivertopäivänä. Jos akun kapasiteetista käytetään kovinkin suuri osa, esimerkiksi 8% ja 11% alimman varauksen välillä on eroa. Vastaavasti voisi ladata akkua vain 96% suhteelliseen tasoon isomman kulutuksen vaatimasta reservistä, mikä yleisen teknisen kokemuksen perusteella lisäisi akun ikää selvästi yli 4%.Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km
En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
Ei paha. Yhtä tai kahta luokkaa isompaankaan en missään nimessä edes haluaisi turhaa kuulaa tai sellaisen kiinnitystä. Toki joku voisi sitä arvostaa, mutta vetokykyhän olisi joka tapauksessa mitätön. Asiakasryhmä lienee ainakin Suomessa marginaalinen, jos nyt jätetään huomiotta laiton kytkentä. Eihän meillä ole juuri tapana käyttää aidan nojalle pystyyn nostettavia miniminikärryjä, vaan kevytkärryt ovat yleensä 750 kg.Kysyin myyjältä huvikseni, ei kuulemma onnistu. Varmaan ihan hyvä, kun mun pikkukärrykin on Miitä isompi
Nyt oli kyllä niin korkealla leijailevaa ajatuksenjuoksua siellä sun täällä, että tuosta ei saanut kiinni mistään järkevästä.Lienee vähättelyä sanoa, että tuossa sekoittuu makuasia perusoppimääräksi. Leveä matalaprofiilirengas(kuten on käytännössä asian laita 16" vanteilla pikkuauton järkevällä pyöräkoolla) ei anna "parempaa ajettavuutta" kevyeen pikkuautoon kuin aivan erityisellä painotuksella.
Toki sillä kauppakassilla tällöin pääsee kovempaa hyvällä päällysteellä kuin käytännöllisen mallisella renkaalla. Onko se prioriteetti edes 200 hv hupimallin pikkuhatchbackin ostajalle? Eipä ollut vaan isomman vanteen ulkonäkö. Ulkonäkökin on vähän niin ja näin ellei ko. erikoismallissa ole ylimitoitetut jarrut. 14" vanteen kanssa yhteensopiva levyjarru edessä ja nyrkin kokoinen rumpu takana näyttää lähinnä hassulta, jos autoon laitetaan 16" vanteet nahoilla.
Entäs todennäköinen pieni vetely, kovuus paskojen teiden pompuissa, kulutuslisä ja lisääntynyt rengasmelu pikkuauton marginaalisella äänieristyksellä? Käytännössä jopa kiihtyvyys heikkenee, kun mennään lähes äärimmäiseen showrengastukseen, varsinkin jos ei laiteta auton hinnan verran rahaa kiinni. Ja jos ne suurnopeuskäsittelyominaisuudet ovat mummomallin kaupunkiautossa tärkeät, niin kyllä minä ensin pitäisin tärkeämpänä hyvää säädettävää alustasarjaa ja vasta sen jälkeen niitä nahkoja performance-renkaita ja -vanteita. Typeräähän se olisi jollain markan vakioalustalla ajaa kalliilla matalaprofiilirenkailla ja ultrakevytvanteilla, eikö?
Etenkin toimintamatkaltaan rajoitetussa pikkusähköautossa lähtisin vähän käytännöllisempään pyöräratkaisuun kuin isot, leveät, matalat ja äänekkäät. 14 tai 15 tuuman vanne on hyvä riippuen pyörän halkaisijasta, ja sopiva leveys vaikkapa 175. Kapeampi toki voisi olla ideaali, mutta sellainen tuntuma ei ole oikein nykymuodin mukainen.
Toki tarpeettoman hitausmomentin kulutuslisä on sähkökäyttöisessä pienempi, mutta kiihtyvyys- ja tuntumaero säilyy.
Kyllähän kaksipaikkainen(kyllä, sitä ne on) sähköinen apinakiikku näyttää muutenkin naurettavalta. Rättisitikan näkö pyörissä sopii tyyliin.