Keskustelua hybridiautoista

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Eikö tesloissa ole törmäystunnistinta? Käsittääkseni näissä nykyaikaisissa autoissa ovien lukitukset avautuvat automaattisesti törmäyksessä, ilmeisesti tämä puuttuu teslasta? Taas meni Tesla-kuskilta henki – ja tällä kertaa automatiikka ei ehkä tehnyt mitään väärin
Uutisessa ei ole riittävästi yksityiskohtia, mutta riippuu mm. siitä, onko kaistallapito asetettu estämään tieltä ajautuminen. Automatiikka myös seuraa ensisijaisesti muita liikkujia eikä niinkään kiinteitä esteitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Uutisessa ei ole riittävästi yksityiskohtia, mutta riippuu mm. siitä, onko kaistallapito asetettu estämään tieltä ajautuminen. Automatiikka myös seuraa ensisijaisesti muita liikkujia eikä niinkään kiinteitä esteitä.
No ei kyllä pitäisi riippua? Törmäystunnistin siis tunnistaa törmäystilanteen sattuneeksi, ja esim. hälyttää apua, katkoo turhat sähkölaitteet pois päältä, avaa ovet lukosta, ... ?

Tarkoitat varmaan jotain törmäyksen estojärjestelmää?
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
No ei kyllä pitäisi riippua? Törmäystunnistin siis tunnistaa törmäystilanteen sattuneeksi, ja esim. hälyttää apua, katkoo turhat sähkölaitteet pois päältä, avaa ovet lukosta, ... ?

Tarkoitat varmaan jotain törmäyksen estojärjestelmää?
Kyllä, ymmärsin väärin. Ovien pitäisi avautua Teslassakin törmäyksen jälkeen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Bayerncar on tuonut erikoisemman vaihtoehdon tarjolle - 100kpl Amerikasta tuotuja käytettyjä Fiat 500e autoja. 150km range, eli sopii ongelmitta päivittäisiin ajoihin kesät/talvet jos työ on < 50km päässä.
En kyllä montaa satasta maksaisi näistä. Jenkkien huonoiten myyvä automerkki ja paljon ollut huhuja, että Fiat kokonaan poistuu Amerikan markkinoilta. Myös Chryslereissä ollut entistä enemmän ongelmia Fiatin laittaessa italialaisten suunnittelemia moottoreita niihin.

Noi on siis Meksikossa tehtyjä romurauta-autoja, jotka ei kelpaa edes Jenkeille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Näin kylmässä maassa ja pitkien välimatkojen takia, jossa täyssähköauton kulutus tuplaantuu parhaimmillaan kylmän takia niin turha toivo. Ruotsi on jo edellä, kun on omasta takaa kaasuautoja ja etanoliautoja sekä enemmän tankkauspisteitäkin näille. Palmuöljy taisi olla halvin etanolin lähde ja ulkomailta. Ei ehkä hyvä. Ehkä omista paskoista ja ennen kaikkea hyötyeläinten paskoista kehittyvä kaasu olisi mielenkiintoinen konsepti.
Voi olla, että siinä vaiheessa öljyt niin kalliita ja mad max maailma pyörii niin tuo toimisi jotenkin.
Motivalta (Valtion 100% omistama kestävän kehityksen yhtiö) löyty tämmönen bloigu vielä nuista biopolttoaineista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Kiva käppyrä. Mutta... eikös tuota tiiraamalla löydy jo vastaus sähköautoilun verotuskysymyksiinkin?
Olettaen, että litiumakun valmistuspäästöt kasvaa suht lineaarisesti akun kapasiteetin mukaan.

Sähkövero sähköntuotannon päästöjen mukaan, ja akkuvero akkukapasiteetin mukaan. Näin long range- akkujen valmistuskustannuksia ei sälytetä kaikkeen sähkönkäyttöön.

Polttomoottoriautoilla lähinnä polttoainevero.

Kaikilla autoilla jonkinkokoinen perusvero joka vastaa valmistukseen kulunutta energiaa. Muutenkin verojen suhteelliset suuruudet vastaamaan energiakustannuksia.

Verojen absoluuttinen suuruus sitten poliittinen päätös.
Jeppis. Jenkit ovat laskeskelleet tätä oman sähköverkkonsa päästöjen puitteissa (n. 420g/kWh ~= 2.7x Suomi) ja päätyneet seuraavanlaisiin lukemiin:
"Under the average U.S. electricity grid mix, we found that producing a midsize, midrange (84 miles per charge) BEV typically adds a little over 1 ton of emissions to the total manufacturing emissions, resulting in 15 percent greater emissions than in manufacturing a similar gasoline vehicle. However, replacing gasoline use with electricity reduces overall emissions by 51 percent over the life of the car. A full-size long-range (265 miles per charge) BEV, with its larger battery, adds about six tons of emissions, which increases manufacturing emissions by 68 percent over the gasoline version. But this electric vehicle results in 53 percent lower overall emissions compared with a similar gasoline vehicle"
upload_2019-10-28_19-3-12.png


Eli pikku BEV ~205g/mi iso BEV ~270g/mi = 31,7% enemmän elinkaaripäästöjä. Tottakai isompi ja painavampi auto myös kuluttaa enemmän, eli tuo ero ei tule pelkästään akun koosta.

Edit: Käytetyt autot olivat näköjään ekan generaation Nissan Leaf 24 kWh ja Tesla Model S 85 kWh. Molemmat melko janoisia pirssejä nykysähköautojen standardeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kiinnostaisi Tesla Model 3 hankinta, mutta kuinka riskialtis ostos se on mikäli ajatuksena on pitää sitä viisi vuotta? Rahoituslaskelman mukaan viimeinen erä olisi viiden vuoden jälkeen € 20.985. Mahtaisikohan tuosta vielä todellisuudessa tuon saada viiden vuoden jälkeen?
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Kiinnostaisi Tesla Model 3 hankinta, mutta kuinka riskialtis ostos se on mikäli ajatuksena on pitää sitä viisi vuotta? Rahoituslaskelman mukaan viimeinen erä olisi viiden vuoden jälkeen € 20.985. Mahtaisikohan tuosta vielä todellisuudessa tuon saada viiden vuoden jälkeen?
Hinnasta tippuu vähintään puolet, jos ei enemmänkin. Aiempiin kokemuksiin verraten teslalla ajo maksaa euron kilometri, jos ei sitä loppuun aja.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Hinnasta tippuu vähintään puolet, jos ei enemmänkin. Aiempiin kokemuksiin verraten teslalla ajo maksaa euron kilometri, jos ei sitä loppuun aja.
Model 3:n arvo 50 tkm:ssa 0 euroa? Sähköautojen yleisen rynnistyksen valossa sanoisin, että paremmin se tulee pitämään arvonsa kuin kolmossarjan bemari. Käytäntö jää tietysti nähtäväksi.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Hinnasta tippuu vähintään puolet, jos ei enemmänkin. Aiempiin kokemuksiin verraten teslalla ajo maksaa euron kilometri, jos ei sitä loppuun aja.
Siinä mielessä tuo kun maksaa noin 50000€ jos siitä sulaa viidessä vuodessa puolet tai enemmän niin ollaan aika lähellä sitä mitä velkaa on jäljellä eli tuo n. 20000€

Mikäli sähköautot kehittyisikin erittäin radikaalisti tässä viidessä vuodessa niin sitten arvo saattaisi sulaa vieläkin enemmän.

Omilla ajoilla tuossa viidessä vuodessa tulisi mittariin noin 150000km, joka olisi vielä varsin hyvä kilometrimäärä myydä auto.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Siirretty Tesla 3:n maalikeskustelusta:
Kysynpä vain: kumpi ongelma on helpompi kuroa kiinni? En osaa oikeasti vastata, mutu sanoo että laatuongelmat (korinvalmistus ja pintakäsittely) on helpompi korjata kun kilpailijoiden ottaa kiinni teknologiassa.
Väittäisinpä, että hallitun laatutason tekeminen kustannustehokkaasti on autoteollisuuden ydinosaamista. Sitä ei opita käden käänteessä. Uuden teknologian marssittaminen tuotantoon taas on jatkuvaa arkea. Oleellista on varmaan kysyä, millä mallilla on Boschin, Valeon tai Magneti Marellin osaaminen.

2) Kuinka suuri osa näiden tahojen tuloista tulee autojen huolloista, myynnin sijaan?
3) Mitä tälle infralle tapahtuu jos sähkömoottorien myötä huoltokustannukset tippuvat merkittävästi?
Nykyisiä autoja huolletaan noin kerran per 30000 km/2 vuotta. Moottorin osalta joka toinen huolto on pelkkä öljynvaihto ja joka toisessa vaihdetaan ehkä pari suodatinta lisää. Kun ajokilometrejä on yli 100 tkm, yhä useampi huolto tehdään muualla kuin merkkiliikkeessä. En usko, että näiden vähentymien vaikuttaa kovin ratkaisevasti. Auto muuten tarvitsee kuitenkin huoltoa entiseen malliin ja tehosähköjen huoltaminen ja korjaaminen vaatii erityisosaamista.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Jos pitäisi veikata niin Tesla avaa vuoden-parin sisään oman tehtaansa Eurooppaan joten samalla malli3:n hinta todennäköisesti laskee. Teslalla on ollut vähän se, että jos uuden auton hinta laskee kymppitonnin muutamassa vuodessa niin käytetyn arvo ns. ottaa aika rumasti osumaa. Tai no siis enemmän se hinta on laskenut ihan kolmosmallissakin. Joku tubettaja sitä valitteli että performance version hinta oli 18000 enemmän kuin maksoi autostaan ja nyt performance mallin hinta on vähemmän kuin ostamansa auton hinta uutena oli.

Niin kauan kuin ongelmat menevät takuuseen on kaikki ihan jees. Sitten kun eivät enää mene niin sitten tullaan näihin S-mallin tasoisiin hintoihin jossa yhteen remppaan menee 25% auton ostohinnasta puoli vuotta myöhemmin.

Mitä arvon säilymiseen tulee, niin ainakaan historia ei kerro kovin maireaa kuvaa auton arvon säilymisen puolesta.

Itse en lähtisi Teslaa käytettynä ostamaan koska osien hinta on sellainen että jos korjaukset eivät mene takuuseen niin kuvetta saa kaivaa ja paljon. Osat toki maksavat paljon (ja isoa osaa ei saa muualta kuin Teslalta), mutta toinen ongelma on että vaikka löytäisit osiakin niin saattaa mennä itse tehtäväksi kun vaaditaan todennäköisesti vähän spesifisempää osaamista että korjaamo uskaltaa hommaan lähteä. Ensimmäinen ostaja on toki vähän eri tilanteessa kun takuuseen viat pääsääntöisesti menevät.

Toki ko. ongelmat koskevat ainakin osittain kaikkia sähköautoja ja voihan olla että Teslan myyntiarvo pysyy paremmin kuin kilpailijoilla, vaikea sanoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Kiinnostaisi Tesla Model 3 hankinta, mutta kuinka riskialtis ostos se on mikäli ajatuksena on pitää sitä viisi vuotta? Rahoituslaskelman mukaan viimeinen erä olisi viiden vuoden jälkeen € 20.985. Mahtaisikohan tuosta vielä todellisuudessa tuon saada viiden vuoden jälkeen?
Voi olla hyvinkin 0€ 5v jälkeen jos se on ruostunut puhki. Eli maalihan tuossa lohkeilee kokonaan ilmeisesti irti käytännössä heti(tai on jo isoin osin lähtenyt ennenkuin ajat autoliikkeestä ulos) ja toisaalta isoilta osin autoa ei ole ylipäänsä edes maalattu ollenkaan. Nämä siis tuosta toisesta tesla triidistä luettuja. Itse en ainakaan ostaisi ellei sitten jotain todella radikaalia ole tehtaalla tapahtunut laadunparantamisessa.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Voi olla hyvinkin 0€ 5v jälkeen jos se on ruostunut puhki. Eli maalihan tuossa lohkeilee kokonaan ilmeisesti irti käytännössä heti(tai on jo isoin osin lähtenyt ennenkuin ajat autoliikkeestä ulos) ja toisaalta isoilta osin autoa ei ole ylipäänsä edes maalattu ollenkaan. Nämä siis tuosta toisesta tesla triidistä luettuja. Itse en ainakaan ostaisi ellei sitten jotain todella radikaalia ole tehtaalla tapahtunut laadunparantamisessa.
Kannattaa ehkä tuota kriittistä lukutaitoa vielä hioa. Jonin myllyketju palvelee kahta asiaa: hänen oman keissinsä hoitamista (en ole tästä tosin niin varma) ja yleistä Tesla-vihaa. Muut Teslan ostaneet eivät sinne juuri postaa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Kannattaa ehkä tuota kriittistä lukutaitoa vielä hioa. Jonin myllyketju palvelee kahta asiaa: hänen oman keissinsä hoitamista (en ole tästä tosin niin varma) ja yleistä Tesla-vihaa. Muut Teslan ostaneet eivät sinne juuri postaa.
Onko siellä ketjussa valehdeltu?

Onhan mm. volkkaristakin aika pitkä tsi+dsg ym. -ketju. :)
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Onko siellä ketjussa valehdeltu?

Onhan mm. volkkaristakin aika pitkä tsi+dsg ym. -ketju. :)
Todennäköisyyksiä kannattaa aina miettiä. Jos aikoo räikeimmistä tapauksista indusoida koko automallia koskevan yleisväitteen, siinä ei juuri ostettavia autoja jää.

TSI/DSG-ketju on siinä mielessä hyvä esimerkki, että joukossa oli pieniä määriä hyvää tietoa esim. turvallisista moottoriversioista, mutta kaikki se hukkui essonbaarin janarien tavanomaiseen möyhkäykseen. Lopputuloksena 95 prosenttia ketjun sisällön on täyttä sontaa: ulkopuolisten kateutta, nollapostauksia, virheellisen informaation ja virhepäätelmien levitystä - kuten autoketjuissa yleensäkin.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
No ainakin viime vuonna tehdyt model3:t ovat jenkkivideoissakin täynnä kiven iskelmiä. Maalin laatu on heikompi kuin yhdenkään peruskipon vaikka sitten hyviä puoliakin on tietty reippaasti:

Ei tuo maalin huonous mikään uutinen sinänsä ole. Ruostumiseen on vaikea sanoa, mutta malli3 on tässä selkeästi heikommilla koska taas S malleissa on maalipinta ollut ns. normaali (tai on ainakin ollut).

Niin ja tuonkin otsikko on tietty taas tätä samaa hyperbolaa kuin videoiden otsikot nykyään, mutta ihan varteenotettavia kokemuksia kuitenkin.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
No ainakin viime vuonna tehdyt model3:t ovat jenkkivideoissakin täynnä kiven iskelmiä. Maalin laatu on heikompi kuin yhdenkään peruskipon vaikka sitten hyviä puoliakin on tietty reippaasti:

Ei tuo maalin huonous mikään uutinen sinänsä ole. Ruostumiseen on vaikea sanoa, mutta malli3 on tässä selkeästi heikommilla koska taas S malleissa on maalipinta ollut ns. normaali (tai on ainakin ollut).

Niin ja tuonkin otsikko on tietty taas tätä samaa hyperbolaa kuin videoiden otsikot nykyään, mutta ihan varteenotettavia kokemuksia kuitenkin.
Maalin laatua enemmän nähdäkseni kysymys on auton muotoilusta, joka altistaa auton voimakkaalle kivisuihkulle sekä etu- että takapyöriltä. Meidän oloissamme Model 3:n ostajan täytyy budjetoida kuraläppiin ja/tai ppf-kalvoon (n. 30 € läpät ja 350-400 € ppf ammattilaisella). On myös täysin totta, että Teslan pitäisi jompikumpi näistä hoitaa kuntoon ihan tehtaalta. Nykyisellään jos päädyt ostamaan auton, budjetoi henkisesti se 30-400 euroa suojaukseen.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Volvo V60 Ei tieliikennekelpoinen - D5 AWD Business Summum aut Plug in hybrid

Vuosimalli 2014 (ensirek. 3-2014)
Moottori 2.4 l, Diesel
Mittarilukema 211 000 km

Akkuvikainen plug in hybrid. Auto tuotu parisen kuukautta sitten suomeen, jolloin sillä ajettiin normaalisti.
Auto vietiin ilmastoinnin kompressorinvaihtoon volvon merkkiliikkeeseen. Huollon jälkeen hybridi akusto ei kuitenkaan enää heräillyt,
eikä yli tuhansien eurojen tutkiminenkaan tuottanut tulosta.
Lopputuloksena volvon merkkihuolto kertoi että autoon on vaihdettava uusi hybridi akusto. Kustannusarvio noin 13000e.
Volvo ei ota osaa kustannuksiin, takuun tai minkään muunkaan puitteissa.

Autossa on toimiva 2.4 Diesel kone jota hybridijärjestelmänvian takia ei voi käynnistää.

Volvo V60 D5 AWD Business Summum aut Plug in hybrid Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

:rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Auto tuotu parisen kuukautta sitten suomeen, jolloin sillä ajettiin normaalisti.
Auto vietiin ilmastoinnin kompressorinvaihtoon volvon merkkiliikkeeseen. Huollon jälkeen hybridi akusto ei kuitenkaan enää heräillyt,
eikä yli tuhansien eurojen tutkiminenkaan tuottanut tulosta.

...

Volvo ei ota osaa kustannuksiin, takuun tai minkään muunkaan puitteissa.
Vähän offtopiccia (tai no toisaalta ei?), mutta jos akusto toimi ennen huoltoa ja sen jälkeen ei, niin eikö tässä oletus ole että huolto on akun paskonut ja sillä olisi jonkinlainen korvausvelvollisuus asiassa? Tuo kompuranvaihto vaatii ilmeisesti sähköjen katkaisun koko autosta, ja kai siinäkin voi asioita tehdä väärin ja paikat rikkoa? Mistä tietää vaikka tässä olisi niin käynyt? "Toit auton ilmastoinnin huoltoon mutta me paskottiin koko auto. Tässä ois tää lasku sitte, kiittimoi"...
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kannattaa ehkä tuota kriittistä lukutaitoa vielä hioa. Jonin myllyketju palvelee kahta asiaa: hänen oman keissinsä hoitamista (en ole tästä tosin niin varma) ja yleistä Tesla-vihaa. Muut Teslan ostaneet eivät sinne juuri postaa.
Tuo on aivan totta. Yllättävän vähän kuitenkin löytyy noita kauhutarinoita laadusta ottaen huomioon paljonko tuota on myyty. S ja X on maalauksen osalta jokseenkin ongelmattomia, joten eiköhän nuo saada kuntoon kolmosessakin?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Volvo V60 Ei tieliikennekelpoinen - D5 AWD Business Summum aut Plug in hybrid

Vuosimalli 2014 (ensirek. 3-2014)
Moottori 2.4 l, Diesel
Mittarilukema 211 000 km

Akkuvikainen plug in hybrid. Auto tuotu parisen kuukautta sitten suomeen, jolloin sillä ajettiin normaalisti.
Auto vietiin ilmastoinnin kompressorinvaihtoon volvon merkkiliikkeeseen. Huollon jälkeen hybridi akusto ei kuitenkaan enää heräillyt,
eikä yli tuhansien eurojen tutkiminenkaan tuottanut tulosta.
Lopputuloksena volvon merkkihuolto kertoi että autoon on vaihdettava uusi hybridi akusto. Kustannusarvio noin 13000e.
Volvo ei ota osaa kustannuksiin, takuun tai minkään muunkaan puitteissa.

Autossa on toimiva 2.4 Diesel kone jota hybridijärjestelmänvian takia ei voi käynnistää.

Volvo V60 D5 AWD Business Summum aut Plug in hybrid Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

:rofl:
Kun on uitettu muualta niin paikallisen maahantuojan vastuu loppuu siihen. Kun hakee noita kustannussäästöjä hakemalla muualta on huomioitava siitä aiheutuneet riskit. Valmistajalta voi yrittää jotain saada, mutta tuskinpa ovat kiinnostuneita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Kun on uitettu muualta niin paikallisen maahantuojan vastuu loppuu siihen. Kun hakee noita kustannussäästöjä hakemalla muualta on huomioitava siitä aiheutuneet riskit. Valmistajalta voi yrittää jotain saada, mutta tuskinpa ovat kiinnnostuneita.
Eli jos auto on tuotu jostain muualta, ei sitä voi huollattaa missään vaan auto pitää huoltaa itse. Koska jos viet sen huoltoon, on kaikki vastuu siellä paskotuista asioista sinulla itselläsi. Korjaamo muuttuu jostain taikaiskusta täysin syyntakeettomaksi, ja he voivat vaikkapa paalata auton halutessaan, ja se on voi voi "koska uitettu".

Mietippä vielä hitusen?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Aika paha näyttää toteen, että korjaamo olis rikkonut akun. Ainoa mahdollisuus olis kuluttajansuojaan yhteyttä, jos sattuu olemaan yrityksen nimiin ostettu, ei ole sitäkään kuin oma pussi.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Syy/seuraus ja sen toteen näyttäminen. Toinen tai useampi vika voi tulla esiin kun ihan toista juttua katsellaan, ilman, että se liittyisi asiaan. "Life happens."

Ei se mene niin, että käyt vaihdattamassa moottoriöljyt ja DSG laukeaa korjaamon pihaan > korjaamon syy. Valitettavasti harvalla riittää rahapussia alkaa näitä vääntämään käräjäoikeudessa ellei kuluttajansuojasta tule apua tuotteen oletetun kestoiän avulla.
 
Viimeksi muokattu:

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Tuo ilmastoinnin kompurahan on noissa sähkökäyttöinen ja jäähdyttää myös akustoa. Tuon kanssa on ollut noissa ihan perhanasti ongelmia. Joillakin on kestänyt parhaimmillaan viikon uus kompura. Anyway jotakinhan tuossa remontissa on kädetetty ja sitten pesty kädet vastuusta.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Eli jos auto on tuotu jostain muualta, ei sitä voi huollattaa missään vaan auto pitää huoltaa itse. Koska jos viet sen huoltoon, on kaikki vastuu siellä paskotuista asioista sinulla itselläsi. Korjaamo muuttuu jostain taikaiskusta täysin syyntakeettomaksi, ja he voivat vaikkapa paalata auton halutessaan, ja se on voi voi "koska uitettu".

Mietippä vielä hitusen?
Missä kohtaa oli todisteet siitä, että ajoneuvo oli nimenomaan korjaamon toiminnan takia pettänyt?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Missä kohtaa oli todisteet siitä, että ajoneuvo oli nimenomaan korjaamon toiminnan takia pettänyt?
Jos auto on sinne toimivana viety, korjaamo on kajonnut toisen homman ohessa juuri tähän suurjännitepuoleen, ja se on lakannut toimimasta. Tarvitaanko tuohon muuta todisteita? Eikö tässä ole aika selkeä syy-seuraussuhde? Suurjännitepuoli toimii, huolto kajosi siihen, ja sen jälkeen se ei toimi.

Jos toisinpäin miettii, niin missä on todisteet että tuo osa laukesi omia aikojaan juuri tuolloin? Tapaako noita hajoille itsestään em. tavalla?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Jos auto on sinne toimivana viety, korjaamo on kajonnut toisen homman ohessa juuri tähän suurjännitepuoleen, ja se on lakannut toimimasta. Tarvitaanko tuohon muuta todisteita? Eikö tässä ole aika selkeä syy-seuraussuhde? Suurjännitepuoli toimii, huolto kajosi siihen, ja sen jälkeen se ei toimi.

Jos toisinpäin miettii, niin missä on todisteet että tuo osa laukesi omia aikojaan juuri tuolloin? Tapaako noita hajoille itsestään em. tavalla?
Teknistä toteutusta tarkemmin tietämättä pitäisin melkoisen erikoisena jos ilmastoinnin kompressorin vaihto vaatisi koskemista suurjännitepuoleen siinä määrin että se voisi aiheuttaa akun vikaantumisen. Mikäli kuitenkin vaatii niin siinä tapauksessa voisi kuvitella olevan mahdollisuuksia asian eteenpäin viemisessä. Näytön pitää vaan olla vahvaa ja mieluiten asiantuntijalausunto mukaan joka tukee väitettä.

Huoltoliikkeillä on vakuutukset, joten en näe syytä vastuun pakoilulle mikäli case olisi ns. selvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Teknistä toteutusta tarkemmin tietämättä pitäisin melkoisen erikoisena jos ilmastoinnin kompressorin vaihto vaatisi koskemista suurjännitepuoleen siinä määrin että se voisi aiheuttaa akun vikaantumisen.
En tiedä missä määrin tuo vaatii kajoamista, mutta mun käsityksen mukaan auto täytyy tehdä virrattomaksi ennen ko. operaatiota, eli siis suurjännitepuoli irtikytkeä. Kai tuossa mokauksen mahdollisuus on?

Ainakin bemarissa taisi kompura pyöriä suurjännitepuolen virralla, liekö tuossakin?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
En tiedä missä määrin tuo vaatii kajoamista, mutta mun käsityksen mukaan auto täytyy tehdä virrattomaksi ennen ko. operaatiota, eli siis suurjännitepuoli irtikytkeä. Kai tuossa mokauksen mahdollisuus on?

Ainakin bemarissa taisi kompura pyöriä suurjännitepuolen virralla, liekö tuossakin?
Ok. Jos pystyy osoittamaan aukottomasti sen, ettei kompuraa saa vaihdettua koskematta suurjännitepuoleen ja on teoriassa mahdollisuus hajottaa akku samalla on suhteellisen hyvät tsäänssit saada myönteinen päätös tuomioistuimelta. Tuohon kun mukaan hakee asiantuntijalausunnon, joka tukee näkemystä ja vie tuon haasteen huoltoliikkeelle ja kopiona Oy Volvocars Ab:lle niin asia on mielestäni vastapuolen osalta tilassa joka vaatii kanteen vetämisen pois ja kustannusten korvaamisen ajoneuvon omistajalle.

Suosittelen hyvän juristin palkkaamista, joka mahdollistaa asian käsittelyn tuomioistuimen ulkopuolella nopealla aikataululla.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tuo ilmastoinnin kompurahan on noissa sähkökäyttöinen ja jäähdyttää myös akustoa. Tuon kanssa on ollut noissa ihan perhanasti ongelmia. Joillakin on kestänyt parhaimmillaan viikon uus kompura. Anyway jotakinhan tuossa remontissa on kädetetty ja sitten pesty kädet vastuusta.
Kuinka ongelmattomia hybridit yleisesti ottaen on olleet? Toyota kai on saanut omistaan lastentaudit (enimmäkseen?) hiottua pois mutta miten muut?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kuinka ongelmattomia hybridit yleisesti ottaen on olleet? Toyota kai on saanut omistaan lastentaudit (enimmäkseen?) hiottua pois mutta miten muut?
Toyotan hybridit on olleet äärimmäisen laadukkaita. Ei niihin ole edes akkuja tiettävästi vaihdettu kuin muutamaan yksilöön. Nettiautossakin oli yli 700tkm ajettuja yksilöitä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
En ole aiemmin huomannutkaan, mutta Tesla myy nykyään autojaan myös Viroon. Halvin malli maksaa siellä

Standard Range Plus

€ 39.500

Tämä on siis Suomessa 48.100€

Mikä mahtaa selittää valtavaa hintaeroa? Onko teknisesti järkevää hankkia auto uutena Viroon ja uittaa se Suomeen? Todennäköisesti ei, mutta kunhan kysyn.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
En ole aiemmin huomannutkaan, mutta Tesla myy nykyään autojaan myös Viroon. Halvin malli maksaa siellä

Standard Range Plus

€ 39.500

Tämä on siis Suomessa 48.100€

Mikä mahtaa selittää valtavaa hintaeroa? Onko teknisesti järkevää hankkia auto uutena Viroon ja uittaa se Suomeen? Todennäköisesti ei, mutta kunhan kysyn.
Selittäisikö suomen verotus tuota hintaeroa...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ei kyllä pitäisi 4 % alemman arvonlisäveron tai autoveron aiheuttaa noin mittavaa hintaeroa.
Autoveroahan tuollaisesta kolmosesta maksetaan vain reilut 1500 €.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Yksityishenkilö ostaa uuden kuljetusvälineen toisesta EU-maasta

Eli Teslan tapauksessa ostan Model 3 Virosta ilman ALV:tä. Maksan ALV:n Suomeen ja lisäksi autoveron. Tästä muodostuu ajoneuvon kokonaishinta.

Tesla Model 3 Standard Range Plus
Arvonlisäveroton hinta Virossa on siis 31,600€
Tästä tilitetään ALV 24% Suomeen 7584,00€
Lisäksi autoveroa noin 1500.00€ varusteista riippuen

Kokonaishinnaksi jäisi Virosta hankittuna siis 40,684€
Hinta suomessa 48,100€

Säästö 7416,00€

Korjatkaa jos olen väärässä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
En ole aiemmin huomannutkaan, mutta Tesla myy nykyään autojaan myös Viroon. Halvin malli maksaa siellä

Standard Range Plus

€ 39.500

Tämä on siis Suomessa 48.100€

Mikä mahtaa selittää valtavaa hintaeroa? Onko teknisesti järkevää hankkia auto uutena Viroon ja uittaa se Suomeen? Todennäköisesti ei, mutta kunhan kysyn.
Mistä löysit nuo Viron Teslat? En ainakaan ite nopeesti löytäny mitään Tesla.ee -saittia?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Yksityishenkilö ostaa uuden kuljetusvälineen toisesta EU-maasta

Eli Teslan tapauksessa ostan Model 3 Virosta ilman ALV:tä. Maksan ALV:n Suomeen ja lisäksi autoveron. Tästä muodostuu ajoneuvon kokonaishinta.

Tesla Model 3 Standard Range Plus
Arvonlisäveroton hinta Virossa on siis 31,600€
Tästä tilitetään ALV 24% Suomeen 7584,00€
Lisäksi autoveroa noin 1500.00€ varusteista riippuen

Kokonaishinnaksi jäisi Virosta hankittuna siis 40,684€
Hinta suomessa 48,100€

Säästö 7416,00€

Korjatkaa jos olen väärässä?
Siis tuo hinta minkä Teslan laskuri näyttää on veroton vientihinta autolle.
Eli tuohon ~40k€ hintaan tulee vielä alvit ja autovero päälle.

upload_2019-10-30_13-16-45.png


Your purchase shall be subject to the 0% VAT rate in The Netherlands under the condition that you provide us with the following documents after delivery of your vehicle:

- signed VAT declaration in respect of the vehicle (to be provided by us to you upon delivery); and
- proof of registration of the vehicle in the destination country; and
- copy of the signed CMR.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
461
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Siis tuo hinta minkä Teslan laskuri näyttää on veroton vientihinta autolle.
Eli tuohon ~40k€ hintaan tulee vielä alvit ja autovero päälle.

Olet oikeassa. Mistä alkaen muuten EU-alueella on saanut kuluttajille esittää arvonlisäverottomia hintoja?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
On kai se ollut pakollista jo muutaman vuoden, katso minkä tahansa uuden auton hinnastoa, niin siellä on luvut verolla ja ilman.
Nämä voi toki arvonlisäverollisen hinnan lisäksi esittää. Pelkkien verottomien hintojen esittäminen kuluttajakaupassa ei ole missään tilanteessa sallittua.



5. Myyntihinta ja sen ilmoittaminen
Tavaran myyntihinnalla tarkoitetaan tavaran tai palvelun lopullista verollista hintaa, johon on lisätty tavarasta mahdollisesti perittävät pantit. (Hintamerkintäasetus 2 §)

Markkinaoikeuden päätöksessä MT:2001:11 on käsitelty lopullista myyntihintaa yrityksen mainonnassa. Yhtiön mainoksissa oli sinänsä mainittu kaikki sellaiset erät, joista markkinoitujen hyödykkeiden lopullinen myyntihinta oli koostunut. Myös laskutoimitus kokonaishinnan selville saamiseksi oli ollut helppo. Yhtiön mainoksissa ei ollut kuitenkaan esitetty lopullista hintaa, jossa hinnan eri osatekijät olisi yhteenlaskettu.

Unionin tuomioistuimen päätöksessä EUT C-476/14 on käsitelty lopullista myyntihintaa yrityksen mainonnassa. Mainoksessa ei ilmoitettu kokonaishintaa, joka kuluttajan oli maksettava kulutushyödykkeen hankkimisen yhteydessä.

Jos kulutushyödykettä markkinoidaan tiettyyn myynti- tai yksikköhintaan, myyntihinta ja yksikköhinta on ilmoitettava selkeällä, yksiselitteisellä ja kuluttajan kannalta helposti ymmärrettävällä ja havaittavalla tavalla. (Hintamerkintäasetus 3 §)

Alennusmyynti ei ole poikkeustilanne, vaan hintamerkintöjä koskevia säännöksiä on noudatettava myös sen aikana.

Lähde: Tavaroiden ja palveluiden hinnan ilmoittaminen
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom