Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Sähköveron nosto on kaikista helpoin tapa saada kompensoitua polttoaineveron vajausta.

Nykyisellään kaikkesta autoiluun liittyvästä verotuksesta (ja polttoaineverotuksesta) saaduista tuloista suurin osa käytetään muuhun kuin autoiluun liittyviin asioihin.

Eli autoilijoilta kupattaan. Sähköveron nosto jakaa maksuja isommalle ryhmälle jolloin se ihmistä kohden kevenee. Siis jos oli autoilija ennen muutosta. Silloin myös maksut jakautuu oikeuden mukaisemmin kaikille.
Tällainen ei ole mitenkään mahdollista, koska yksityinautoilija on paha ihminen ketä pitää rankaista (ja helppo rahastaa). En usko, että enää tulee olemaan tilannetta, jossa yksityisautoilu olisi hyväksyttävää ja sitä ei yliverotettaisi reilusti yli autoilun aiheuttamien todellisten kulujen (vaikka autoilu muuttuisi saasteettomaksi).
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Tällainen ei ole mitenkään mahdollista, koska yksityinautoilija on paha ihminen ketä pitää rankaista (ja helppo rahastaa). En usko, että enää tulee olemaan tilannetta, jossa yksityisautoilu olisi hyväksyttävää ja sitä ei yliverotettaisi reilusti yli autoilun aiheuttamien todellisten kulujen (vaikka autoilu muuttuisi saasteettomaksi).
No joo, en minäkään tasapuolisuuteen usko. Tai en usko niin tapahtuvan.

Toinen vaihtoehto on verottaa sitä autoa itsessään. Siis enemmän kuin nyt.

Sitten ruuhkavero asuinpaikan mukaan ja saadaan lapin "asukasluku" kasvuun :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Sähköveron nosto kuulostaa äkkiseltään kaikista kalleimmalta vaihtoehdolta, kun se äkkiä koskee kaikkea maasta taivaaseen. Esim. tehokkaatkin lämmitysmuodot saavat kovasti runtua, ja öljy/kauko/pelletit yms helposti paljon etua. Aika äkkiä alkaa muodostumaan intressi tehdä monimutkaisia järjestelmiä korjaamaan mm. tuota lämmitysjärjestelmien epätasaisuutta. Ja sama toistuu sitten joka paikassa sisältäen yrityselämän monet sähköriippuvaiset osat.

Itse näkisin, että se paljon parjattu GPS- paikannusperusteinen vero on ainut oikeudenmukainen ja tehokas ( varmaan myös kallis? ) rahankeruujärjestely. Itse järjestelmän hyväksikäyttöriskit lienee asia erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Sähköveron nosto kuulostaa äkkiseltään kaikista kalleimmalta vaihtoehdolta, kun se äkkiä koskee kaikkea maasta taivaaseen. Esim. tehokkaatkin lämmitysmuodot saavat kovasti runtua, ja öljy/kauko/pelletit yms helposti paljon etua. Aika äkkiä alkaa muodostumaan intressi tehdä monimutkaisia järjestelmiä korjaamaan mm. tuota lämmitysjärjestelmien epätasaisuutta. Ja sama toistuu sitten joka paikassa sisältäen yrityselämän monet sähköriippuvaiset osat.

Itse näkisin, että se paljon parjattu GPS- paikannusperusteinen vero on ainut oikeudenmukainen ja tehokas ( varmaan myös kallis? ) rahankeruujärjestely. Itse järjestelmän hyväksikäyttöriskit lienee asia erikseen.
No miten se GPS nyt liittyy mitenkään. Sähkömobiiliin mittari ja lasku perästä isosti. Ei tarvi muiden maksaa hippien ajelua...

Ja tarkoitan tällä meitä jotka ei asu isoissa kaupungeissa, jotkut voi jopa lämmittää sähköllä yms, niin sähköauton/plugarin käyttäjä saa maksaa hupinsa, ilman että sama näkyy muiden sähkölaskussa epämääräisinä korotuksina.

Kun ei se peräkylän mummokaan maksa bensasta tai dieselistä muuta kuin välillisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
Ei verkkoyhtiöt ilmatteeksi kapasiteettia paranna, kyllä se kaikkien maksettavaksi lankeaa tuo pakkosähköistys.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Miksi autolla liikkumisen ryöstöverotus pitäisi hyväksyä jonain luonnollisena ilmiönä, jos ajoneuvo ei edes saastuta? Kadonneet verotulot voi kerätä alveista eli kuluttamisesta ja tämä sisältää myös autot.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Sähköverohan pitäisi lopettaa kokonaan. Sähkön kuluttamisesta ei pitäisi rangaista, ellei se sähköä ole tuotettu fossiilisilla. Eli poistetaan sähkövero ja korotetaan sitten Kivihiilen, maakaasun ja turpeen polttoaineveroja vastaavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Autoilusta kerätään moninkertaisesti veroja suhteessa tieverkon ylläpitoon. Verotulot eivät ole myöskään korvamerkittyjä.
Totta joo ja verojen pitäisi kyllä olla korvamerkitty riittävältä osin, jotta tiet pysyisivät kunnossa. Kaikkea teiden kunnostukseen ei pidä laittaa, koska autoilu (varsinkin keskustoissa) aiheuttaa kustannuksia mm. terveydenhuollolle.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
TÄYSIN UUSI KUGA

Ford on julkaissut tänään uuden Kugan hintoja. PHEV juuri ja juuri alle 40 tonnia, josta autoveroa reilu tonni. Saapa nähdä miten näitä kohta rokotetaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Niin.. tuli mieleen että Suomihan täyttäisi ilmastotavoitteensa komeasti yksinkertaisesti kieltämällä teräsmasuunit. Itse ongelmaan sillä ei tietysti olisi vaikutusta, mutta ei kai se nyt olekaan tässä tavoitteena.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Niin.. tuli mieleen että Suomihan täyttäisi ilmastotavoitteensa komeasti yksinkertaisesti kieltämällä teräsmasuunit. Itse ongelmaan sillä ei tietysti olisi vaikutusta, mutta ei kai se nyt olekaan tässä tavoitteena.
Ja tulisi varmaan halvimmaksi. Mitä nuo isoimmat suomalaiset masuunit mahtaisi maksaa ostaa pois?
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Kellään kokemuksia 330e:stä täällä? Hieman mietityttänyt tuo diisselin tilalle ja tehoakin olis ihan mukavasti hypridi ominaisuuksien takia. Älytön ekoilu ei nyt niin ole mielessä vaan lähinnä että auto olis mukava ajaa ja eipä tuo pieni kulutus tietysti samalla haitaksi ole. Latailu onnistuu voimavirrasta tai 16A schukosta eli se puoli pitäisi olla kunnossa asiaan liittyen.

Lähinnä mietityttää onko kokemuksia kyseisestä autosta arkikäytössä miten on toimineet ja onko joku kerennyt jo isoja kilometrejä tuollaisella ajamaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Kellään kokemuksia 330e:stä täällä? Hieman mietityttänyt tuo diisselin tilalle ja tehoakin olis ihan mukavasti hypridi ominaisuuksien takia. Älytön ekoilu ei nyt niin ole mielessä vaan lähinnä että auto olis mukava ajaa ja eipä tuo pieni kulutus tietysti samalla haitaksi ole. Latailu onnistuu voimavirrasta tai 16A schukosta eli se puoli pitäisi olla kunnossa asiaan liittyen.

Lähinnä mietityttää onko kokemuksia kyseisestä autosta arkikäytössä miten on toimineet ja onko joku kerennyt jo isoja kilometrejä tuollaisella ajamaan?
F30-mallin 330e:llä takana nyt reilu 3v ja reilu 50tkm, hyvin menee. Uudesta G20-korisesta 330e:stä ei liene kellään vielä pidempiä kokemuksia, näitä on ilmeisesti aika vasta ruvettu toimittamaan asiakkaille.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
16
Kellään kokemuksia 330e:stä täällä? Hieman mietityttänyt tuo diisselin tilalle ja tehoakin olis ihan mukavasti hypridi ominaisuuksien takia. Älytön ekoilu ei nyt niin ole mielessä vaan lähinnä että auto olis mukava ajaa ja eipä tuo pieni kulutus tietysti samalla haitaksi ole. Latailu onnistuu voimavirrasta tai 16A schukosta eli se puoli pitäisi olla kunnossa asiaan liittyen.

Lähinnä mietityttää onko kokemuksia kyseisestä autosta arkikäytössä miten on toimineet ja onko joku kerennyt jo isoja kilometrejä tuollaisella ajamaan?
Pari viikkoa G20 330e alla ja on kyllä tähän mennessä vakuuttanut. Menee näillä keleillä sen 43-47km sähköllä omassa ajossa. Kilometrejä noin 1000 vasta eli tosiaan pitkän ajan kokemuksia ei ole. Ja kuten tuossa Slayer mainitsikin niin näitä oman käsityksen mukaan vasta pari kk sitten ensimmäiset saapuneet maahan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Kuuleman mukaan G20 330e rupeaa saamaan kevyemmällä vetopainolla varustetulla koukulla nyt marraskuusta eteenpäin, vetopainot 750/750kg. Joskus keväällä tulee sitten 750/1500kg kykenevä koukku. Tosiaan toisen käden tietoa kaverilta jolle tulossa G20 330e.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Tosiaan positiivisia kokemuksia olen F30 330e lukenut myös, range ei itselleni niin järin iso asia ole työmatka on normaalisti 10km suunta ja töissä voi ladata. Jos on pitempiä matkoja niin ovat satoja kilometreja ja silloin mennään bensalla, mitä nyt sähkö sitten seassa vähän auttelee. G20 on omasta budjetista ikävä kyllä niin kaukana, että sen katselun voi vielä muutamaksi vuodeksi unohtaa :)

G20 koukku asiasta kuullut samaa että tulisi vihdoin koukku millä saa vetää. Itsellä ei kärryn vedolle tarvetta onnistuu toisella autolla jos tarve.

Lähinnä näissä kiinnostaisi kestävyys ja luotettavuus toki niin uusia jopa noi F30 ettei hirveitä kilsamääriä ja kestotestejä taida olla tarjolla. Lähinnä sähköpuolen kestävyys ja tuo bensa nelosen kestävyys, että ovatko kuinka ongelmattomia myös noiden ensimmäisten 30-70tkm jälkeen.

edit: quote -faili poistettu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan

mitäs järkeä tossa on kun on kotona powerwall 2 ja 10 kilowatin edestä paneeleja katolla?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Lähinnä näissä kiinnostaisi kestävyys ja luotettavuus toki niin uusia jopa noi F30 ettei hirveitä kilsamääriä ja kestotestejä taida olla tarjolla. Lähinnä sähköpuolen kestävyys ja tuo bensa nelosen kestävyys, että ovatko kuinka ongelmattomia myös noiden ensimmäisten 30-70tkm jälkeen.
Jos kestävyys huolestuttaa niin miksi valita automalli, joka antaa vain 2 vuotta takuuta? Markkinoilla on myös malleja, joissa on selkeästi pidempi takuu. Näin itse järkeilin asian tämmöisen "uuden tekniikan" kanssa eli valitsin mallin, jossa takuu kattaa ensimmäiset 7 vuotta. Ei tarvitse miettiä ja pelätä voimansiirron hajoamisen puolesta vaan voi keskittyä ajamiseen :)
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan.

Tietysti perinteinen shukolla lataaminen pitää tehdä mahdottomaksi, tai jos sellaiseen syyllistyy niin rangaistuksena riittävän monen tonnin sakko. Eiköhän tähänkin konstit löydy.
[emoji23] [emoji23][emoji23][emoji23] Anteeksi, että vähän naurattaa [emoji16]

Kielletään viina, kielletään nuuska, kielletään sähkön käyttö auton lataamiseen kotona. [emoji3061] Veikkaatko, että toimisi hyvinkin?

Ja valvontaan olisi käytettävissä resursseja about 0 htv:tä? Kun ei edes pieniä omaisuusrikoksia pystytä tässä maassa tutkimaan ja liikenteen valvonnankin hoitaa kamerat jo jossain määrin....
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Kellään tekkiläiselä tuota uutta camrya ajossa? Lähinnä kiinnostaisi pitääkö kulutuslukemat todella paikkaansa. Kävin tuollaisen koeajamassa ja sekalaisessa ajossa ajotietokone näytti 5.6l/100km, mikä on aika pirun hyvä lukema isolle autolle isolla moottorilla :think:
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Kellään tekkiläiselä tuota uutta camrya ajossa? Lähinnä kiinnostaisi pitääkö kulutuslukemat todella paikkaansa. Kävin tuollaisen koeajamassa ja sekalaisessa ajossa ajotietokone näytti 5.6l/100km, mikä on aika pirun hyvä lukema isolle autolle isolla moottorilla :think:
Ei oo Camryä, mutta RAV4 on perhepiirissä. Sama tekniikka, paitsi Camryssä ei ole takana sähkömoottoria, ja jatkuvasti menee alle kuutosen.
 
  • Tykkää
Reactions: a85

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Joo katellu nää, mut ton videoita on rasittava katella kun jaarittelee ohi aiheen ja viimisimmässä videossa ei äänestä kuule mitään kun peittyy taustamölyyn.
Tämä ja toi juontaja ei osaa puhua:facepalm:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Ja tulisi varmaan halvimmaksi. Mitä nuo isoimmat suomalaiset masuunit mahtaisi maksaa ostaa pois?
Miksipä ne pitäisi ostaa pois, valtio kun on kyseessä, niin sen kun lätkäisee jonkun raippaveron sen verran korkeaksi että ymmärtävät siirtää tehtaan jonkin rajan taakse.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Pari viikkoa G20 330e alla ja on kyllä tähän mennessä vakuuttanut. Menee näillä keleillä sen 43-47km sähköllä omassa ajossa. Kilometrejä noin 1000 vasta eli tosiaan pitkän ajan kokemuksia ei ole. Ja kuten tuossa Slayer mainitsikin niin näitä oman käsityksen mukaan vasta pari kk sitten ensimmäiset saapuneet maahan.
Eikös tolla uudella the 3:lla pitäisi range olla jotain tyyliin 65km?? o_O

Volvollani on menty nyt 45km akulla, pitäisi 49km:kin päästä :tdown:
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
16
Eikös tolla uudella the 3:lla pitäisi range olla jotain tyyliin 65km?? o_O

Volvollani on menty nyt 45km akulla, pitäisi 49km:kin päästä :tdown:
Markkinointimatskussa 60 km, mulla matka koostuu noin 80% maantie ja moottoritiepätkästä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
16
Oliko sulla se farkku malli tosta 330e? Sitten ku oikee nätisti ajelee ni sitte voi päästä lähelle?
Farkkumalli ei varmaankaan tämän vuoden puolella ole toimituksissa, voi olla että saa jo tilattua. Mutta tosiaan sedanilla mennään, en itelle nää mitään lisäarvoa farkkumallissa tai vetokoukuissa =). Ja varmasti saisi tiristettyä enempi rangea eri ajoprofiililla mutta 100/120 rajotukset vie aika paljo enempi virtaa.

Mutta en kyllä tuosta mitään negatiivista oikeen löydä, käytön ja volvon t8 koeajon perusteella tämä menee kyllä sitten bensallakin vähemmällä kuin se.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Oliko sulla se farkku malli tosta 330e? Sitten ku oikee nätisti ajelee ni sitte voi päästä lähelle?
Käytännössä kaikilla täyssähköillä ja plugareilla on melko helppo ajaa ilmoitetun rangen yli...toki todennäköisemmin jää alle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Lähinnä näissä kiinnostaisi kestävyys ja luotettavuus toki niin uusia jopa noi F30 ettei hirveitä kilsamääriä ja kestotestejä taida olla tarjolla. Lähinnä sähköpuolen kestävyys ja tuo bensa nelosen kestävyys, että ovatko kuinka ongelmattomia myös noiden ensimmäisten 30-70tkm jälkeen.
330e on sama bensakone kuin 320i mallia B48 missä ei ilmeisesti mitään ihmeempiä ongelmia ole ollut toisin kuin vanhemmassa N20 versiossa.
Muutenkaan mallista ei ole mitään huolestuttavaa maailmalta kuulunut tulevaisuutta ajatellen. (se on bemari niin ei se mikään maailman luotettavin ole muutenkaan, niin jotain voi ilmetä mutta tuskin normimalleja enempää).
Moottorihan tuossa käy huomattavasti vähemmän vs täysbensa joten luulisi että kuluisikin vähemmän mutta voi olla että olen täysin väärässä.
Huoltojen kannalta muutenkin edullinen kun jarrupalojenkin vaihtoväli joku 120tkm, kun ilmeisesti pääasiassa jarruttelee generoimalla sähköä.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Tuossa käsityksessä itsekkin että B48 pitisi olla ihan ok. Täytynee tutkia ja mietiskellä mitä asian kanssa tekee.

BMW luotettavuudesta nyt voi olla montaa mieltä itsellä viimeiset 3autoa ollut ainakin täysin huolettomia. Ajanut vaan ja öljyt/perushuollot käyttänyt. Yhteensä joku 200-250tkm kerenny kerryttelemään niilläkin.

Täytyy jatkaa nettiauton selailua jos sopiva osuisi kohdalle ja pitää tuollainen ainakin käydä jossain vaiheessa kokeilemassa minkälainen on. Melkeimpä se saisi iso diisseli olla tai sitten tuollainen seuraavaksi.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
16
Eikös tolla uudella the 3:lla pitäisi range olla jotain tyyliin 65km?? o_O

Volvollani on menty nyt 45km akulla, pitäisi 49km:kin päästä :tdown:
Tähän vielä niin kattelin mitä edellinen dieseli kulutti niin se oli myös omassa käytössä noin 20% kulutukseltaan yli tuon mainostetun keskikulutuksen eli ihan linjassa. Jos pystyy siis normaalisti ajelemaan valmistajan ilmoittelemiin kulutuksiin niin varmaankin pääsee myös sähkörangella samaan. Itselle ei onnistu =)
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Sitä kutsutaan politiikaksi (suomeksi kateudeksi)
Kateuskortti on helppo sen sijaan että mietittäisiin asiaa.

Saasteetonta ei ole. Jos sähköauton ostohintaan laitetaan sen elinkaaripäästöt niin olisi todella hiljaista sen ostaminen. Sama aurinkokennoissa. Kumpaisenkin valmistuspäästöt vaatii pitkää käyttöikää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Kateuskortti on helppo sen sijaan että mietittäisiin asiaa.

Saasteetonta ei ole. Jos sähköauton ostohintaan laitetaan sen elinkaaripäästöt niin olisi todella hiljaista sen ostaminen. Sama aurinkokennoissa. Kumpaisenkin valmistuspäästöt vaatii pitkää käyttöikää.
Laitetaan vaan, mutta laitetaan samalla myös polttomoottoriautoihin ihan vain tasavertaisuuden vuoksi:
upload_2019-10-24_18-56-11.png

- Lähde

Edit: Suomi olisi siis tuossa kuvaajassa EU KA:n ja Ranskan välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Täällä on aina jossain välissä viritetty keskustelua vety-polttokenno sähköautoista. Tuskinpa on sitä tekniikkaa joka syrjäyttäisi oikeat sähköautot tai edes polttomoottoritekniikkaa. Tekniikan Maailma kokoaa sen tyyliin: "Päästöttömyyttä haittaa se, että vetyä ei edelleenkään tuoteta laajamittaisesti elektrolyysin avulla. Maakaasusta tai hiilestä höyrystämällä tehty vety ei tietenkään ole puhdasta. Jos vety kuitenkin tuotetaan uusiutuvan sähköenergian avulla elektrolyysillä, huonon hyötysuhteen vuoksi energiaa kuluu tuplamäärä sähköautoon verrattuna." Lisäksi tankkauspisteitä ei ole eikä kannata siis tehdäkään!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Täällä on aina jossain välissä viritetty keskustelua vety-polttokenno sähköautoista. Tuskinpa on sitä tekniikkaa joka syrjäyttäisi oikeat sähköautot tai edes polttomoottoritekniikkaa. Tekniikan Maailma kokoaa sen tyyliin: "Päästöttömyyttä haittaa se, että vetyä ei edelleenkään tuoteta laajamittaisesti elektrolyysin avulla. Maakaasusta tai hiilestä höyrystämällä tehty vety ei tietenkään ole puhdasta. Jos vety kuitenkin tuotetaan uusiutuvan sähköenergian avulla elektrolyysillä, huonon hyötysuhteen vuoksi energiaa kuluu tuplamäärä sähköautoon verrattuna." Lisäksi tankkauspisteitä ei ole eikä kannata siis tehdäkään!
Vety on kuitenkin uusiutuvan energian varastointiin ihan käypä viritys. Joskus sitä energiaa vaan tulee ylimäärin, kun tuulee ja paistaa kunnolla. Olisihan se näppärä sitten ottaa elektrolyysillä ainakin paikallisesti talteen ja purkaa sähköverkkoon takaisin, jos tulee vajetta.
Sitä en sitten osaa sanoa kannattaako (taloudellisesti) vetyä alkaa kuskaamaan pumppuasemille ja rakentelemaan sille infraa, koska vedyn hinta ei fyysisesti voi olla kilpailukykyinen sähköenergian kanssa (tukihimmelit sitten oma lukunsa). Tietenkin, jos sitä ajattelisi pr€mium "pikalatausvaihtoehtona", niin saattaisihan sille ehkä olla jonkinlainen kysyntä.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Laitetaan vaan, mutta laitetaan samalla myös polttomoottoriautoihin ihan vain tasavertaisuuden vuoksi:

- Lähde

Edit: Suomi olisi siis tuossa kuvaajassa EU KA:n ja Ranskan välissä.
Näissä ei koskaan vahingossakaan ole tailpipe mallia biokaasu, biodiesel ja jäte-etanoli. Mut sinällään osoitus ettei saastetonta ole. Ei edes Norjassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Näissä ei koskaan vahingossakaan ole tailpipe mallia biokaasu, biodiesel ja jäte-etanoli. Mut sinällään osoitus ettei saastetonta ole. Ei edes Norjassa.
Ehkä siksi, että Nesteen (maailman suurin biopolttoaineiden tuottaja) koko tuotantokapasiteetilla saisi juuri ja juuri vain Suomen dieselautot liikkumaan (n. 750k kpl). Ja ehkä myös siksi, että vain Suomessa ja Italiassa on päätetty, että palmuöljytisle PFAD on palmuäljytuotannon jätettä eikä sivutuote, jolloin sille voidaan laskea paljon pienempi päästöarvo.

Mutta noin niinkuin muilta osin ihan hyvä idea pistää jätteet hyötykäyttöön esim. raskaaseen- ja lentoliikenteeseen ja muihin käyttökohteisiin, missä sähköistäminen on ainakin vielä nykyisillä akkuteknologioilla hankalaa tai jopa kohtuu mahdotonta. Aina se biopolttis fossiilisen hakkaa, kunhan ei pistetä Amazonia tahi muita sademetsiä (kts. Indonesia) nurin sen takia tai tuoteta jätettä ihan vain siksi, että sitä voisi käyttää "päästöttömänä" raaka-aineena. Toki on ihan mielenkiintoinen kysymys miksi muitakaan jätteitä kuin PFAD pidettäisiin päästöttöminä, sillä eivät ne itsestään maailmaan ilmesty.

UPM muuten tekee biodieseliä mäntyöljystä. Siinä on ainakin se hyvä puoli, että voidaan olla kohtuu varmoja siitä, että sademetsiä ei pistetä matalaksi mäntyplantaasien tieltä :D. Toki Suomen hiilinieluintohimot pistää suitsia tuonkin polttoaineen tuotantoon.

Eikai kukaan ole ikinä väittänytkään, että mikään auto, liike-energian tuotantotavasta riippumatta, olisi elinkaarensa aikana täysin saasteeton.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 423
Viestejä
4 160 930
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom