Keskustelua hybridiautoista

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Koska akku ei riitä perille asti ilman pitkää latausta. A Better Routeplanner arpoo -15 C lämpötilalla ja kuivalla tiellä 80 km/h maksiminopeudella Ioniq 5:lle isommalla akulla ja nelivedolla keskikulutukseksi 231 Wh/km Vaasasta Vuokattiin. Latauspaussin pituudeksi antaa 51 minuuttia ja pitäisi vielä kiertää 15 km pidempi reitti laturin takia. Vaihtoehtoisesti kaksi pysähdystä: 13 ja 43 minuuttia. Perillä akkua olisi jäljellä kummallakin reitillä 10 %.
Jos tuosta välistä puhutaan niin kierto Ylivieskan kautta ei ole varmaan välttämätön eli voisi mennä suoraan Kärsämäelle lataamaan, mutta akkua voisi siinä vaiheessa olla alle 10% jäljellä. Jos ja kun Kärsämäelle tulee HPC niin tuo Vaasa-Vuokatti on ihan pala kakkua talvellakin Ioniqilla ellei sitten tule kovin pahaa cold gatea ja laturille jonottaminen on toki myös mahdollinen uhkakuva.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
332
Miksi sähköautoon ei voi laittaa vetokoukkua?
Esimerkiksi sähköautoja joihin saa koukun:
- Tesla Model 3
- Tesla Model X
- VW Id.4
- Audi E-tron
- Skoda Enyaq
- Mercedes-Benz EQC
- Audi Q4
- Volvo XC40 P8
- BMW iX3

Jäi varmaan puuttumaan autoja listasta, mutta tuosta nyt nopeasti.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
87
Leaffia näyttää taas tarjouksessa olevan tukineen 27500€. Rupeaa hinta olemaan jo ihan tavallisen ihmisen autojen luokassa, taitaa Qashqaikin olla kalliimpi. 57 kpl näytti olevevan viime kuussa rekisteröity. Tommosen yksi tuttu viime syksynä osti, vaikutti ihan asialliselta peliltä eikä mitään suurempaa valittamista vissiin ole ollut.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
Leaffia näyttää taas tarjouksessa olevan tukineen 27500€. Rupeaa hinta olemaan jo ihan tavallisen ihmisen autojen luokassa, taitaa Qashqaikin olla kalliimpi. 57 kpl näytti olevevan viime kuussa rekisteröity. Tommosen yksi tuttu viime syksynä osti, vaikutti ihan asialliselta peliltä eikä mitään suurempaa valittamista vissiin ole ollut.
Mikä tuon hintaisen Leafin real life range on, pääseekö kesäisellä maantiellä 300km?
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 140
Ioniq 5:n hinnat Norjassa:

1619537792770.png


Yllättävän pieni hintaero AWD ja RWD malleilla. Toivottavasti säilyy Suomeenkin.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
740
Pääasia, että alkaa tulla näitä itseäkin kiinnostavia sähköautoja melko taajasti perinteisiltä valmistajilta. Kyllä monella on halu siirtyä jo jonkinnäköisen sähköistykseen tänäpäivänä. Pieni hyppäys enää siihen, että Ranget alkaa lähennellä tankillista, niin alkaa kyllä siirtyminen kiihtyä. Nuo pienet ja edullisemmat odottaa uutta akkuteknologiaa ja tuplausta ajomatkaan.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Ioniq 5:n hinnat Norjassa:



Yllättävän pieni hintaero AWD ja RWD malleilla. Toivottavasti säilyy Suomeenkin.
Eiköhän se säily. Sama ero on ollut myös Itävallan ja Saksan hinnastossa. AWD on 3 tonnia kalliimpi kuin RWD ja samaten isompi akku on 3 tonnia kalliimpi kuin pienempi.
 
Liittynyt
20.08.2020
Viestejä
40
Esimerkiksi sähköautoja joihin saa koukun:
- Tesla Model 3
- Tesla Model X
- VW Id.4
- Audi E-tron
- Skoda Enyaq
- Mercedes-Benz EQC
- Audi Q4
- Volvo XC40 P8
- BMW iX3

Jäi varmaan puuttumaan autoja listasta, mutta tuosta nyt nopeasti.
Uuteen Tesla Model 3 ei saa enää koukkua. Aikaisemmin oli mahdollista saada koukku. Inventoryssa vielä muutama auto, jos koukullisen haluaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Suurin este sähköautojen hankkimiselle on hinta. Perinteisten bensaa nauttivien perheautojen kohdalla vaihtohinta pyörii kymppitonnin luokassa, mutta sähköautoissa omaa tai pankin rahaa pitää löytyä helposti jopa 30 ke, mihin vain harvat venyvät, vaikka käyttökuluissa tulisikin säästöä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Suurin este sähköautojen hankkimiselle on hinta. Perinteisten bensaa nauttivien perheautojen kohdalla vaihtohinta pyörii kymppitonnin luokassa, mutta sähköautoissa omaa tai pankin rahaa pitää löytyä helposti jopa 30 ke, mihin vain harvat venyvät, vaikka käyttökuluissa tulisikin säästöä.
no eipä uusien, uusinta tekniikkaa sisältävien autojen ostaminen ole koskaan ollut massojen hommaa suomessa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
145
Globaalisti taitaa olla ihan suomalainen hassutus vetää kalliihkolla sedanilla peräkärryä, en usko sen olevan valmistajien sydämenasia. Historialliset syyt lienevät korkeassa autoverotuksessa , pitkissä välimatkoissa ja palveluja kaihtavassa ite & omalla vehkeellä kulttuurissa (johon taasen vaikuttavat verotus ja monet muut paikalliset asiat). Siinä ei sinänsä ole mitään tyhmää, onpahan vain erikoisuus joka vaikeuttaa autonhankintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
Globaalisti taitaa olla ihan suomalainen hassutus vetää kalliihkolla sedanilla peräkärryä, en usko sen olevan valmistajien sydämenasia. Historialliset syyt lienevät korkeassa autoverotuksessa , pitkissä välimatkoissa ja palveluja kaihtavassa ite & omalla vehkeellä kulttuurissa (johon taasen vaikuttavat verotus ja monet muut paikalliset asiat). Siinä ei sinänsä ole mitään tyhmää, onpahan vain erikoisuus joka vaikeuttaa autonhankintaa.
Eiköhän se liity ennemminkin kesämökkien suureen määrään, pitkiin välimatkoihin ja veneily yms. harrastusten määrään/laatuun.

Toki auto- ja bensaveroilla on vaikutusta, jenkeissä asiat on ratkaistu siten että maaseudulla kaikki ajaa pick-upeilla ja kakkosautona on sitten joku pienempi (=paikallisten standardien mukaan) kinneri kauppakassiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Suurin este sähköautojen hankkimiselle on hinta. Perinteisten bensaa nauttivien perheautojen kohdalla vaihtohinta pyörii kymppitonnin luokassa, mutta sähköautoissa omaa tai pankin rahaa pitää löytyä helposti jopa 30 ke, mihin vain harvat venyvät, vaikka käyttökuluissa tulisikin säästöä.
Ei ole - suurin hidaste on valmistuskapasiteetti. Tälläkin hetkelle ja näilläkin hinnoilla kaikki menee kaupaksi joka linjoilta tulee ulos. Hintojen lasku ei lisäisi myyntiä yhtä ainutta yksilöä, koska autotehtailla ei ole mitä myydä.

Hintoja tullaan laskemaan vasta kun tuotantokapasiteetit kasvavat.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
794
Ei ole - suurin hidaste on valmistuskapasiteetti. Tälläkin hetkelle ja näilläkin hinnoilla kaikki menee kaupaksi joka linjoilta tulee ulos. Hintojen lasku ei lisäisi myyntiä yhtä ainutta yksilöä, koska autotehtailla ei ole mitä myydä.

Hintoja tullaan laskemaan vasta kun tuotantokapasiteetit kasvavat.
Kaipa asian voi noinkin päin nyrjäyttää. Mutta ei tavallinen autonostaja sähköauton hintalapun nähdessään mieti tuotantolinjojen kapasiteettia. Toteaa vain, että liian kallis, ei onnistu. Tätä varadruidi varmaankin tarkoitti kommentissaan.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
555
Norjan esimerkistä tiedämme, että hinta ratkaisee. Siellä ostajille kelpasi ällistyttävänkin huonot sähköautot siinä vaiheessa kun niiden hinta alvittomuuden ansioista saavutti polttomoottoriautojen hinnat. Esim vanha e-golf hädin tuskin 200km rangella meni heittämällä myynnissä ohi polttomoottorigolfien heti kun hinta oli sama. Vaikka jälkimmäistä sai farmarina ja vetokoukuilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Ja tässäkin vielä niin, että edullisten käytettyjen sähkäreiden markkinat on vielä aika olemattomat. Yli kymppi jostain Leafin kokoisesta 9 vuotiaasta kirpusta 150km rangella? No thanks.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 140
Kiinassahan on sähköautojen osalta hieno kannuste. Ne saa rekisteriin välittömästi kun taas polttomoottoreiden kilpien saaminen kestää monta kuukautta.

Suomessakin on tietysti tavallaan sama tilanne kun perinteisillä autonvalmistajilla menee yli puoli vuotta auton toimittamiseen ja Tesla hoitaa sen parissa kuukaudessa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
Ja tässäkin vielä niin, että edullisten käytettyjen sähkäreiden markkinat on vielä aika olemattomat. Yli kymppi jostain Leafin kokoisesta 9 vuotiaasta kirpusta 150km rangella? No thanks.
No jos jollekin tuo range riittää ja auto kestää vielä toiset 9 v, niin eihän siinä jää energiakulusäästöjen jälkeen autolle hintaa pennin jeniä.

Esim. Leaf kotisähköllä 2 €/100 km ja polttis 8 €/100 km, säästöä 6 €/100 km.

Säästö 9 vuodessa 20 tkm/a:
6 €/100 km * 9 * (20 000 km / 100) = 10 800 € (=maksuton auto)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Suomessakin on tietysti tavallaan sama tilanne kun perinteisillä autonvalmistajilla menee yli puoli vuotta auton toimittamiseen ja Tesla hoitaa sen parissa kuukaudessa.
Näyttää olevan vw nopean toimituksen id3 autoja reilusti saatavilla.

Id4 tosiaan varmaan vähän huonompi saatavuus ja Skoda Enyaq on vasta tulossa. Jo joulukuussa sai heti id3 Volkkarin käyttöön.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Suomessakin on tietysti tavallaan sama tilanne kun perinteisillä autonvalmistajilla menee yli puoli vuotta auton toimittamiseen ja Tesla hoitaa sen parissa kuukaudessa.
Saa perinteisiltä valmistajilta uuden auton päivässä parissa, kunhan kelpuuttaa Tesla tyylisen toimituksen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Ei ole - suurin hidaste on valmistuskapasiteetti. Tälläkin hetkelle ja näilläkin hinnoilla kaikki menee kaupaksi joka linjoilta tulee ulos. Hintojen lasku ei lisäisi myyntiä yhtä ainutta yksilöä, koska autotehtailla ei ole mitä myydä.

Hintoja tullaan laskemaan vasta kun tuotantokapasiteetit kasvavat.
Ei se nyt ihan näin mene kaikkien mallien kohdalla. Joissakin malleissa on omat puutteensa, mistä syystä kysyntä on vähäisempää kuin kaikkein houkuttelevimmilla malleilla. Kysyntää voidaan torjua myös verotuksella. Suomi on siitä hyvä esimerkki.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
No jos jollekin tuo range riittää ja auto kestää vielä toiset 9 v, niin eihän siinä jää energiakulusäästöjen jälkeen autolle hintaa pennin jeniä.

Esim. Leaf kotisähköllä 2 €/100 km ja polttis 8 €/100 km, säästöä 6 €/100 km.

Säästö 9 vuodessa 20 tkm/a:
6 €/100 km * 9 * (20 000 km / 100) = 10 800 € (=maksuton auto)
Leaf 9v ja 10 000€ kuulostaa itse asiassa oikein hyvältä diililtä, niille joille range riittää. Leaf ei ole mikään kirppu, vaan aika tilava auto ja onhan tuossa arvo alentunut oikein kunnolla.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Leaffia näyttää taas tarjouksessa olevan tukineen 27500€. Rupeaa hinta olemaan jo ihan tavallisen ihmisen autojen luokassa, taitaa Qashqaikin olla kalliimpi. 57 kpl näytti olevevan viime kuussa rekisteröity. Tommosen yksi tuttu viime syksynä osti, vaikutti ihan asialliselta peliltä eikä mitään suurempaa valittamista vissiin ole ollut.
Tuo Leaf on ergonomialtaan Datsunin tasoinen esitys. Edes ratin etäissyyssäätöä ei ole ja penkit on ihan helvetin huonot. Ei ihme ettei mene kaupaksi muuten kuin alen kera.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Uuteen Tesla Model 3 ei saa enää koukkua. Aikaisemmin oli mahdollista saada koukku. Inventoryssa vielä muutama auto, jos koukullisen haluaa.
Helpottaa näemmä omaa tulevan auton valintaa, kun Tesla tippui samalla pois listalta.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Enemmänkin auton jota sattuu olemaan varastossa. Tehdastilauksissa kuluu sitten aikaa verrattuna siihen Teslaan.
Niin, eli juuri samalla tavalla kuin Teslalla. Teslalla kaikki on varastoautoja, mitään varusteitahan sinne ei saa - eli sitä saa mitä sattui tehtaalta tulemaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 394
Kiinassahan on sähköautojen osalta hieno kannuste. Ne saa rekisteriin välittömästi kun taas polttomoottoreiden kilpien saaminen kestää monta kuukautta.
Tyokaverilla meni 3 vuotta saada ostolupa bensa-autoon Pekingissa. Sahko auton olisi arpajaisista riippuen saanut muutamassa kuukaudessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
ID.4 GTX hinnasto lähtee ~55t€
Neliveto + 100 lisähevosvoimaa ja hieman erilainen ulkoasu maksaa vain 2000-3000e lisää suunnilleen samoilla varusteilla olevaan business-malliin nähden? Ei paha lisähinta, ellei GTX:n hinnat-alkaen malliin ole tehty jotain kummallisia varustepoistoja. Tarkat varustetiedot selviää myöhemmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 765
Enemmänkin auton jota sattuu olemaan varastossa. Tehdastilauksissa kuluu sitten aikaa verrattuna siihen Teslaan.
Joo. Johtuu varmaan siitä että varusteissa on aika paljon valinnanvaraa, joten kun tilaat auton niin, se tehdään just sinulle.

Toki jonoakin on tilauksissa.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 140
Niin, eli juuri samalla tavalla kuin Teslalla. Teslalla kaikki on varastoautoja, mitään varusteitahan sinne ei saa - eli sitä saa mitä sattui tehtaalta tulemaan.
Mä näen merkittävämpänä toisen näkökulman: Perinteisillä valmistajilla sulla ei ole mahdollisuutta saada koko autoa jopa vuoteen jos niitä ei ole varastossa.

Vaikka en olekaan mikään Tesla fanboy niin arvostan sitä että ovat saaneet tuotantoketjun optimoitua ja muutettua paradigmaa siitä että tehdastilauksia pitää odottaa välillä älyttömän kauan. Mutta olen kyllä myös loputtoman kyllästynyt plaraamaan pdf taulukkoa yksittäisten ominaisuuksien valitsemiseksi.

Jos saat auton niin sitten pystyt ainakin itse sitä tunaamaan jos halua riittää.

Varsinkin sähköautojen osalta toimitusaika on merkittävämpi kun teknologian ja uusien mallien kehitys on niin nopeaa on pitkä toimitusaika varmaankin todella tuskallinen.

Teslallahan saa kuitenkin määrittää moottori-, akku-, penkki-, verhoilu-, väri-, vetokoukku- ja ajonavustinconfiguraation.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Mä näen merkittävämpänä toisen näkökulman: Perinteisillä valmistajilla sulla ei ole mahdollisuutta saada koko autoa jopa vuoteen jos niitä ei ole varastossa.

Vaikka en olekaan mikään Tesla fanboy niin arvostan sitä että ovat saaneet tuotantoketjun optimoitua ja muutettua paradigmaa siitä että tehdastilauksia pitää odottaa välillä älyttömän kauan. Mutta olen kyllä myös loputtoman kyllästynyt plaraamaan pdf taulukkoa yksittäisten ominaisuuksien valitsemiseksi.

Jos saat auton niin sitten pystyt ainakin itse sitä tunaamaan jos halua riittää.

Varsinkin sähköautojen osalta toimitusaika on merkittävämpi kun teknologian ja uusien mallien kehitys on niin nopeaa on pitkä toimitusaika varmaankin todella tuskallinen.

Teslallahan saa kuitenkin määrittää moottori-, akku-, penkki-, verhoilu-, väri-, vetokoukku- ja ajonavustinconfiguraation.
Jos toimitus tehtaalta autokauppaan kestää yli 3kk silloin syynä on yleensä vaan kysyntä, joka ylittää sen hetkisen valmistuskapasiteetin, tai maahantuojan varaamat valmistuspaikat. Mä olen kaksi autoa tilannut tehtaalta, karvan vajaan 3kk kumpaakin sai odottaa.

Teslalla taitaa olla jonkinlainen vähän laajempi keskuvarasto systeemi valmistetuille autoille, kun perinteisillä valmistajilla suomessa on käytössään oikeastaan vain suomen maahantuojan varasto, mutta käytännössä jos et halua määritellä kuin tuon moottorin, vaihteiston, väri ulko ja sisäpintaan, niin aika hyvin löytyy varastoista kansanmalleja. Vetokoukkuhan lisätään perinteisesti jälleenmyyjän toimesta. Kalliimpia autojahan ei ole juurikaan varastoissa, koska niitä ostavat tekevät pääsääntöisesti enemmän lisävarustevalintoja, joita Teslaan ei varsinaisesti edes voi tehdä. Teslahan on aika rohkeasti tuonut nuo bulkkivarusteet myös kalliimpiin autoihin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mä näen merkittävämpänä toisen näkökulman: Perinteisillä valmistajilla sulla ei ole mahdollisuutta saada koko autoa jopa vuoteen jos niitä ei ole varastossa.
Aina on saanut, kun otat valmiiksi varustellun. Jos et, niin kysyntä on niin voimakasta ettei se onnistu (kuten jossain Porschen malleissa). Silloin ero Teslaan on se, ettei Teslalla ole tarpeeksi kysyntää.

Vaikka en olekaan mikään Tesla fanboy niin arvostan sitä että ovat saaneet tuotantoketjun optimoitua ja muutettua paradigmaa siitä että tehdastilauksia pitää odottaa välillä älyttömän kauan. Mutta olen kyllä myös loputtoman kyllästynyt plaraamaan pdf taulukkoa yksittäisten ominaisuuksien valitsemiseksi.
Teslan tuotantoketju on kaikkea muuta kuin optimoitu tällä hetkellä, esim. Eurooppaan autoja tulee keskimäärin kerran kvartaalissa ja siinä välissä ei yhtään mitään. Tuotantomäärät ovat pieniä verrattuna muihin valmistajiin vieläkin

Teslallahan saa kuitenkin määrittää moottori-, akku-, penkki-, verhoilu-, väri-, vetokoukku- ja ajonavustinconfiguraation.
Verhoilua ei voi muuttaa Tesloissa, se on aina sama (on vain musta tai mustavalkoinen, mutta aina sama verhoilumateriaali). Moottori on sidottu akkuun, eli et voi niitäkään erikseen valita. Vetokoukkuakaan ei saa tällä hetkellä, ja ajoavustin on vain softaa. Kyllä noilla parametreilla saat tehdastilauksen myös muilta valmistajilta nopeasti.

Erohan on siinä että useimmat valmistajat antavat myös valita eri materiaaleja, kombinaatioita (esim. Teslaan ei saa sisustaan toimivia lamppuja SR+ malliin) - ja jos haluat samaa Teslalta, niin joudut odottelemaan ehkä vuosikymmenen, ehkä enemmän. Teslan tuotantoketju on niin heikosti optimoitu ettei se kykene tuottamaan erilaisia yhdistelmiä, vaan tehdään vain näitä ns. tehdastilausmalleja.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 140
Aina on saanut, kun otat valmiiksi varustellun. Jos et, niin kysyntä on niin voimakasta ettei se onnistu (kuten jossain Porschen malleissa). Silloin ero Teslaan on se, ettei Teslalla ole tarpeeksi kysyntää.
Tai sitten tarjonta on niin heikkoa että tuotetta saa odottaa hamaan tappiin. Niinkuin monissa compliance car tuotteissa on ollut sähkö- ja hybridimarkkinalla.

Mutta turha tästä on enempää vääntää. Siirrytään mielenkiintoisempiin asioihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
946
Tesla Model Y:ssä on näköjään 1600kg vetokyky! Melkoinen upgrade Model 3:n 900 kilosta, vaikka nuo pitäisi olla sisarmalleja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Tesla Model Y:ssä on näköjään 1600kg vetokyky! Melkoinen upgrade Model 3:n 900 kilosta, vaikka nuo pitäisi olla sisarmalleja.
Oliko tuo aikaisemmin jotain muuta?
Edit. Kia EV6 saa saman vetokyvyn AWD malleissa ja 77kwh akulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
946
Oliko tuo aikaisemmin jotain muuta?
En minä tiedä, ei kai. Mutta ei asiasta kai ainakaan hiljattain ole keskusteltukkaan.

Mutta 3 ja Y referoidaan usein sisarmalleiksi. Tuon osalta jotain eroa alustassa tai rakenteissa kuitenkin on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
En minä tiedä, ei kai. Mutta ei asiasta kai ainakaan hiljattain ole keskusteltukkaan.

Mutta 3 ja Y referoidaan usein sisarmalleiksi. Tuon osalta jotain eroa alustassa tai rakenteissa kuitenkin on.
No ei välttämättä. esim bmw f30 320i saa vetää 1600kg kärryä mutta 330e sama auto sähköavuin veto on 0kg.
Että kai tuo on siitä kiinni miten valmistajaa huvittaa auto luokittaa.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Vetokyvyn määritykseen käytetään ilmeisesti jonkinlaista melko raskasta mäkilähtötestiä joka on melko raaka sähköiselle voimalinjalle jossa ei ole kytkintä pehmentämässä lähtöä. Siksi ilmeisesti varsinkin hybridit jotka lähtee sähköllä liikkeelle eivät tuossa kykene oikein mihinkään.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Tuossa ensimäisessä 330e:ssä oli joku rakenteellinen juttu, miksi vetokoukkua ei voi asentaa. Muovinen peräkontin pohja tms. Ei se veteäminen ole hybridille mikään onglema, jos rakenne on semmoinen että vetokykyä voidaan hyödyntää. Esimerkiksi Skoda Superb hybrid vetää laillisesti 1600 kg ja se oli syy miksi minä päädyin Skodaan.
 

T0m

Tukijäsen
Liittynyt
26.12.2018
Viestejä
19
Vetokyvyn määritykseen käytetään ilmeisesti jonkinlaista melko raskasta mäkilähtötestiä joka on melko raaka sähköiselle voimalinjalle jossa ei ole kytkintä pehmentämässä lähtöä. Siksi ilmeisesti varsinkin hybridit jotka lähtee sähköllä liikkeelle eivät tuossa kykene oikein mihinkään.
Minun (vajaan) ymmärrykseni mukaan tälläiset mäkilähdöt olisivat täyssähkölle se helpoin testi?
"Kaikki" modernit autot omaavat luistoneston jolla rajoitetaan vääntöä mitä renkaille oltaisiin antamassa.
Sähkömoottorilla ei tule niin paljoa energian siirtohäviöitä, kytkin ei luisu ja energian syöttäminen renkaille on nopeampaa koska se ei kulje mekaanisesti niin monen laitteen kautta (esim vaihteisto)
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Pieni parivertailu AP vs Supercruise:



En laittanut Teslan ketjuun, ettei keskitytä liikaa siihen. Vertailu siis "jonkun muun" valmistajan teknologian kanssa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 394
Minun (vajaan) ymmärrykseni mukaan tälläiset mäkilähdöt olisivat täyssähkölle se helpoin testi?
"Kaikki" modernit autot omaavat luistoneston jolla rajoitetaan vääntöä mitä renkaille oltaisiin antamassa.
Sähkömoottorilla ei tule niin paljoa energian siirtohäviöitä, kytkin ei luisu ja energian syöttäminen renkaille on nopeampaa koska se ei kulje mekaanisesti niin monen laitteen kautta (esim vaihteisto)
Se on vaan monessa autossa 1 vaihteella renkaalla enemmän vääntöä tarjolla kun luistattaa kytkintä maksimi kierroksilla.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 656
Se on vaan monessa autossa 1 vaihteella renkaalla enemmän vääntöä tarjolla kun luistattaa kytkintä maksimi kierroksilla.
Jep. Esimerkiksi tyypillinen 2000-luvun alun katumaasturi 3500kg vetokyvyllä, esim. VW Touareg, 750Nm, josta vaihteiston 1. välitys on luokkaa 1:4, ja perävälitys 1:3,5 = 10500Nm, jos lasketaan vielä momentinmuuntimen lisä hattuvakiolla 1,5 saadaan 15750Nm.. Ja oikein tiukassa paikassa laitetaan vielä jakovaihteistosta lyhyt puoli päälle (1:2,7) saadaan 42 525Nm renkaille, kyllä siinä vetoniveliä ketuttaa..

Sähköautoissa perävälitys on tyypillisesti kai luokkaa 1:5 - 1:10. Jossain autoissa taitaa olla näissäkin kaksi välitystä. Eli vähän tehokkaammassakaan autossa renkaille ei saada lähdössä kuin 4000Nm.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 523
Viestejä
4 189 946
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom