Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 320


Tämän Tubettajan mukaan Tesla teki ainakin Ylle testejä kylmässä.
Täysin jäättömiltä näyttävät. Eli hyvin vähän aikaa autot ovat viettäneet ulkona ainakin tuolla testaajalla. Jokainen talvella ajava tietää, että sitä jäätä tulee jos ei ole lämmintä säilytystilaa ja lunta & pakkasta on.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Pidät näitä ilmeisesti hyvänä asiana?
En ymmärrä kysymystä, totta kai päästöjen vähentäminen on hyvä asia. Jos taas tarkoitus on höhötellä vikaantuvaa tekniikkaa, tai miten kaikki "järkevät" poistavat egrdpfadbluet pois käytöstä koska kolme hevosvoimaa, niin suosiolla jätän keskustelun tähän. Jos polttomoottorit aikovat vähänkään tapella sähköisen kaluston kanssa, nämä on autossa oltava.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 320
En ymmärrä kysymystä, totta kai päästöjen vähentäminen on hyvä asia. Jos taas tarkoitus on höhötellä vikaantuvaa tekniikkaa, tai miten kaikki "järkevät" poistavat egrdpfadbluet pois käytöstä koska kolme hevosvoimaa, niin suosiolla jätän keskustelun tähän. Jos polttomoottorit aikovat vähänkään tapella sähköisen kaluston kanssa, nämä on autossa oltava.
Ongelma on varsinkin adblue kanssa, ettei se käytännössä toimi ainakaan Suomen oloissa. Todella vikaherkkä ja vikatilassa tiputtaa tehot. Raskaalla kalustolle tuo tehojen tiputtaminen melkoinen ongelma, kun niissä yleensä ei sitä ylimääräistä tehoa hirveästi ole. Idea hyvä, käytännön toteutus ja sen toimimattomuus tekee niistä melkoisen riesan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 395
taytys lattaa korkki kiinni jos ei ymmarra peben juttuja. mutta jos tassa kuuhunkin on paasty niin kai me nyt saadaa kusi pysymaan sulana suomessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 015
Kemiralla olisi ollut tuote joka toimisi myös meidän pakkasissa. Mutta ei siitä sitten tullut mitään tääläpäin mailmaa.
Denoxium-niminen yhdiste on ammoniumformaatin, urean ja veden sekoitus, jonka Kemira kehitti 2004. Yhdiste leikkaa dieselautojen typpioksidipäästöjä samaan tapaan kuin saksalaisten kehittämä, Suomessakin myytävä AdBlue-lisäaine.

Denoxiumin etu perinteisiin urealiuoksiin on sen alhaisempi jäätymispiste. Denoxium lakkaa toimimasta vasta noin 37 pakkasasteessa, kun AdBlue jäätyy noin 11 pakkasasteessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
En ymmärrä kysymystä, totta kai päästöjen vähentäminen on hyvä asia. Jos taas tarkoitus on höhötellä vikaantuvaa tekniikkaa, tai miten kaikki "järkevät" poistavat egrdpfadbluet pois käytöstä koska kolme hevosvoimaa, niin suosiolla jätän keskustelun tähän. Jos polttomoottorit aikovat vähänkään tapella sähköisen kaluston kanssa, nämä on autossa oltava.
Aivan, no ehkä on turha jättää keskustelu tähän, voisin sanoa jotain pilvilinnoista ja naiiviudesta mutta mutta... Ollaan selkeästi aika eri planeetalta tämän asian suhteen.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 439
Kyllä Euro VI vehkeet on ilmanlaadussa ihan eri sarjassa kuin markka-ajan Euro I/II tai ennen mitään sääntelyä, se että vehkeet ei toimi on joidenkin valmistajien paskaa laatua.

6v Bemarilla ammattiliikennettä eikä muutaku ureaa säiliöön ~25tkm välein, kesän helteistä talven kylmyyteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Jos tuo oli minulle tarkoitettua niin yritin viitata lähinnä siihen että länsimaat ajelee joka tapauksessa niin puhtoisilla vehkeillä että turhanpäiväinen kaluston väkisin hajottaminen näillä urea, dpf, egr viritelmillä taitaa vain sahata omaa jalkaa poikki kaikkine kustannuksineen ja päästöineen. Sitten jotkut vielä erikseen haluaa näitä olevan. Onneksi tosin vaikuttaa että nämä näitä haluavat ovat kuitenkin selvässä vähemmistössä.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Jos tuo oli minulle tarkoitettua niin yritin viitata lähinnä siihen että länsimaat ajelee joka tapauksessa niin puhtoisilla vehkeillä että turhanpäiväinen kaluston väkisin hajottaminen näillä urea, dpf, egr viritelmillä taitaa vain sahata omaa jalkaa poikki kaikkine kustannuksineen ja päästöineen. Sitten jotkut vielä erikseen haluaa näitä olevan. Onneksi tosin vaikuttaa että nämä näitä haluavat ovat kuitenkin selvässä vähemmistössä.
Siinä sitä sitten on Pekingin tai Delhin smogissa istuessa miettiä että on ne vittu tyhmiä siellä euroopassa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
BMW adblue on paska systeemi, Ex 520D Xdrive F10 facelift > kovilla pakkasilla adblue lämmitys aina kaput > korjaus kallista

Jäätyy tuo pissa alle -11 lämpötiloissa. Tosi fiksu keksintö ku pakkasell pelaa lämmityksestä huolimatta ihan helvetin harvoin vaikka lämmitys toimisi. Pätkäajo töihin niin ei ehdi edes sulaa :D
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 439
Niin meinaat ettei muualla dieseleitä yritetä kehittää puhtaammaksi kuin US/EUR akselilla? Jopa Venäjällä on uusissa Adblue, koska typpidioksidi nyt vaan on kaupungeissa ja suurilla ohikulkuväylillä ongelma ihmisten terveydelle.

Toki Afrikka melkein kokonaisuudessaan ja muutama banaanivaltio vetää vielä 1900-luvulla, mutta vähemmistöön jäävät.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Ja täällä kuitenkin poltetaan sitä bensaa ja dieseliä paljon enemmän kuin vähemmän kehittyneissä maissa, niin on syytäkin tehdä se mahdollisimman puhtaasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Huomautus - Jätetään nämä ihmisryhmään kohdistuvat halventavat nimitykset pois
Siinä sitä sitten on Pekingin tai Delhin smogissa istuessa miettiä että on ne vittu tyhmiä siellä euroopassa.
Oli sarkasmia tai ei niin todennäköisesti juuri näin käy. Vinosilmä nauraa matkalla pankkiin kun saa painaa tuotantolinjalta pihalle eurooppaan menevää saastelaitetta jolla viherpesuammattilaisten uskovaisia sitten narutetaan. Loppulaskun maksaa joka tapauksessa Suomalainen autoilija tästä menosta päätellen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 395
Oli sarkasmia tai ei niin todennäköisesti juuri näin käy. Vinosilmä nauraa matkalla pankkiin kun saa painaa tuotantolinjalta pihalle eurooppaan menevää saastelaitetta jolla viherpesuammattilaisten uskovaisia sitten narutetaan. Loppulaskun maksaa joka tapauksessa Suomalainen autoilija tästä menosta päätellen.
Pekingissa tehdaan paljon toita asian eteen ja paljon on muuttunut muutamassa vuodessa. kaupunki rajoittaa autojen ostamista ja paaosa uusien autojen ostoluvista annetaan sahkoautoille.
Kaukolammityksessa on luovuttu kivihiilesta.
 
Liittynyt
08.02.2017
Viestejä
170
Onko luovuttu vaiko puolueuskolliset vain ilmoittavat näin?
Mihinkäs ne sitten Australiasta laivaavat sitä kivihiiltä?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Toimiiko noi AdBluet muuten nykyisellään pakkasessa? Ainakin vuoteen 2015 asti oli BMW:llä (kaverilla) 5-sarjalaisen adbluessa jäätymistä, mutta saako tuota ongelmaa poistettua nykyteknologiallakaan pakkasilla?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 439
Kaikissa näissä on lämmittimet niissä säiliöissä, mutta nekin voivat vikaantua.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 234
Ei ole nimenomaan 2015/16 jälkeen ainakaan omalla kohdalla ehtinyt olla ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Pekingissa tehdaan paljon toita asian eteen ja paljon on muuttunut muutamassa vuodessa. kaupunki rajoittaa autojen ostamista ja paaosa uusien autojen ostoluvista annetaan sahkoautoille.
Kaukolammityksessa on luovuttu kivihiilesta.
Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?


Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.

On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.

Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000

Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?


Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.

On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.

Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000

Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
Mitä jos viet paskapuheesi johonkin toiseen ketjuun jossa saattaa kiinnostaakin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?


Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.

On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.

Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000

Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
Otetaan niitä eksakteja lukuja: CO2-päästöt: tonnia per asukas:
  • Suomi: 8,66
  • Kiina: 7,54
Tästä seuraa, että esimerkkisi maa X on Suomi ja maa Y on Kiina päästöjen valossa. Onhan se nyt ainakin lähtökohtaisesti järkevämpää leikata suurempia päästöjä kuin pieniä.

Ja sitten ketjun aiheeseen. Kovasti olen miettinyt hybridiautoa, jolla saisi säästöä polttoainekustannuksissa. Suurempi syy olisi todennäköisesti nykyaikaiseen ja mielenkiintoiseen tekniikkaan vaihtaminen. Nykyisen polttisauton vaihtaminen halvimpaankaan käytettyyn hydridiin tuskin maksaisi koskaan itseään takaisin polttoainesäästöinä.

Plugarilla todennäköisesti hoituisi lähes kaikki arjen matkat sähköllä. Viikonloppureissuissa kilometrejä tulee enemmän, mutta harvoin kuitenkaan useampaa sataa yhteen suuntaan. Olen kuitenkin alkanut miettiä, että onko järkevää roikottaa polttomoottoria autossa mukana, kun lähes kaikki ajot hoituisi jopa ilman välilatauksia täyssähköautolla. Lisäksi sähkärillä ei tarvitsi ajella hissutellen vältelläkseen polttomoottorin käynnistymistä, vaan ajaminen onnistuisi niin kuin valmistaja on sen tarkoittanut. Lisäksi suuri etu olisi, ettei joka päivä tarvitsi latailla, koska omassa pihassa lataaminen ei toistaiseksi oikein onnistu.

Ihan millään e-golfin akkukapasiteetilla en haluaisi pärjäillä ja suorituskykyäkin olisi mukava olla. Katseet onkin kääntyneet seuraaviin: hyudai kona/kia niro, id.3, vanhemman pään model s. Hinta vaan pomppaa kaikissa sen verran, että kustannuksia pitää excelöidä pitkään ennen kuin mitään päätöksiä mihinkään suuntaan voi tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 128
Otetaan niitä eksakteja lukuja: CO2-päästöt: tonnia per asukas:
  • Suomi: 8,66
  • Kiina: 7,54
Tästä seuraa, että esimerkkisi maa X on Suomi ja maa Y on Kiina päästöjen valossa. Onhan se nyt ainakin lähtökohtaisesti järkevämpää leikata suurempia päästöjä kuin pieniä.

Ja sitten ketjun aiheeseen. Kovasti olen miettinyt hybridiautoa, jolla saisi säästöä polttoainekustannuksissa. Suurempi syy olisi todennäköisesti nykyaikaiseen ja mielenkiintoiseen tekniikkaan vaihtaminen. Nykyisen polttisauton vaihtaminen halvimpaankaan käytettyyn hydridiin tuskin maksaisi koskaan itseään takaisin polttoainesäästöinä.

Plugarilla todennäköisesti hoituisi lähes kaikki arjen matkat sähköllä. Viikonloppureissuissa kilometrejä tulee enemmän, mutta harvoin kuitenkaan useampaa sataa yhteen suuntaan. Olen kuitenkin alkanut miettiä, että onko järkevää roikottaa polttomoottoria autossa mukana, kun lähes kaikki ajot hoituisi jopa ilman välilatauksia täyssähköautolla. Lisäksi sähkärillä ei tarvitsi ajella hissutellen vältelläkseen polttomoottorin käynnistymistä, vaan ajaminen onnistuisi niin kuin valmistaja on sen tarkoittanut. Lisäksi suuri etu olisi, ettei joka päivä tarvitsi latailla, koska omassa pihassa lataaminen ei toistaiseksi oikein onnistu.

Ihan millään e-golfin akkukapasiteetilla en haluaisi pärjäillä ja suorituskykyäkin olisi mukava olla. Katseet onkin kääntyneet seuraaviin: hyudai kona/kia niro, id.3, vanhemman pään model s. Hinta vaan pomppaa kaikissa sen verran, että kustannuksia pitää excelöidä pitkään ennen kuin mitään päätöksiä mihinkään suuntaan voi tehdä.
Ainakaan VAG:n plugin hybrideillä ei tarvitse pelätä bensakoneen käynnistyvän vahingossa. Se pitää käynnistää napista tai kunnon kick-downilla.

Jos tolpasta saa lämmityssähköä, niin siitä latailee plugarinkin akun yön aikana. Ilman omaa latauspaikkaa taas sähkö on kallista ja ajaminen voi maksaa saman kuin polttiksilla.

Plugarit on väliaikaisia ratkaisuja. Jos sähköauto sopii ja budjetti kestää, niin ilman muuta sellainen. Muuten plugarilla saa sähkön hyötyjä kunnes on lataukseen mahdollisuus ja markkinoiden autokanta vastaa tarpeita.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Onko luovuttu vaiko puolueuskolliset vain ilmoittavat näin?
Mihinkäs ne sitten Australiasta laivaavat sitä kivihiiltä?
Kivihiilelle ja muille saastutusaiheille voisi olla vaikka oma ketju.

Wikipedian mukaan kivihiilen käyttö on Kiinassa kielletty talojen lämmitykseen kaupunkialueilla. Löytyy tuolta sivun puolenvälin tienoilta -- Kivihiili Kiinassa - Coal in China - qaz.wiki

Suurimia kivihiilen käyttäjiä Kiinassa ovat sähkö- ja lämpölaitokset, sekä teollisuus, erityisesti terästeollisuus.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Siellä tälle ilmastopsykoosille on ihan aihettakin. Koko homman pointti on siinä että varmasti pelkkä Peking saastuttaa moninkertaisesti johonkin Suomeen verrattuna. Totta kai silloin on tehtävä jotakin. Se että nyt yritetään hillitä päästöjä leikkaamalla niitä Suomalaisten autoilusta on aivan absurdi ajatus. Kuinka tätä voi olla niin vaikea suhteuttaa?


Otetaan esimerkki ilman nyt mitään eksakteja lukuja.

On maa Y jossa on 5miljoonaa asukasta. Nämä ajavat niin tuoreilla laitteilla että päästöjen määrä per auto on 1. Tähän pisteeseen pääsy on haastavaa ja vaatii suuria panostuksia niin verotuksen ja valmistuskustannusten muodossa -> Ostovoima vähenee, lapsia kuolee tylsyyteen etc etc hirveitä asioita seuraa.

Maa X jossa 5 miljoonaa asukasta, nämä taas ajavat autoilla joiden päästöluku per auto on 10000000

Nyt tilanne on se että myös maa Y pyrkii näyttelemään oikeellista ja jotakin koko maailman pelastavaa voimaa vaikka vaikutus sillä että päästöluku 1 saadaan tiputettua 0,95:een on aivan minimaalinen isossa kuvassa. Eikö järkevämpää olisi koittaa saada maan X päästölukua per auto tiputettua vaikka 100:aan ja globaali vaikutus olisi silti moninkertainen?
Niin, asianhan saa näyttämään juuri tuolta kun valitsee luvut niin että vastakkain on 5 miljoonan ihmisen joukko ja 1.2 miljardin ihmisen joukko. Mutta mitään tolkkuahan tässä ei ole - muuta kuin saada ne luvut näyttämään siltä miltä haluaa.

Kyllä se fanaattisuus teikäläisen kohdalla löytyy peilistä - itse kun vielä koko vänkäyksen aloitit.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 707
Melkoista fanaattisuutta ilmassa. No olkoon sitten näin. Palaillaan.
Aluksi vinosilmä nauraa matkalla pankkiin ja sitten niillä on ilmastopsykoosiin oikeasti aihettakin. Pitäisi päättää joku linja kun lähtee mesoamaan.

Aiheesta, 41l bensatankki ja melkein joka päivä käydään kaupassa, harrastuksissa tms. Taas menee yli kk tankkauksien välissä. Aika kiva. 330e f30 BMW.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Lisäksi sähkärillä ei tarvitsi ajella hissutellen vältelläkseen polttomoottorin käynnistymistä, vaan ajaminen onnistuisi niin kuin valmistaja on sen tarkoittanut. Lisäksi suuri etu olisi, ettei joka päivä tarvitsi latailla, koska omassa pihassa lataaminen ei toistaiseksi oikein onnistu.
Saavuttaakseen plugarilla noita ajattelemiasi säästöjä on ajotavan oltava maltillinen, jottei polttis käynnisty ja et tule toisaalta kuluttaneeksi sähköä liikaa rangen kustannuksella. Täyssähköllä taas voi ajella rennommin, kun rangea on yleensä enemmän.

Mitä taas tulee siihen, ettei kotonasi ole latausmahdollisuutta, niin pidän sitä erityisesti plugarin kanssa kovin haastavana yhtälönä. Akku noissa on aina niin pieni, että sitä pitäisi päästä latailemaan ”molemmissa päissä”. Jos taas ajatellaan sähköautoa, jossa on esim 11-22kwh sisäinen laturi, niin sillä pystyy jo ilman pikalataustakin hoitamaan akun täyttöä asiointilatauksilla kaupoissa yms, jolloin ei olla niin riippuvaisia kotilatauksesta.

Mutta taas kerran se pääasiallinen ajosuorite ja muut harvemmin tehtävät pidemmät suoritteet, mökki ym matkat kannattaa tarkoin miettiä. Kun jonkinlainen yhtälö on mietittynä, niin päätösten teko on helpompaa ja faktoihin perustuvaa. Tein nämä pohdinnot kohta 6 vuotta sitten ja siitä asti on autoiltu täyssähköllä.

Kaikkiin ja kaikille sopiviin ajosuoritteisiin ei ole vielä olemassa hyvää kaikille sopivaa yhtä ja ainoaa ratkaisua. Mutta mieti ihmeessä vaihtoehtoja ja ole ennakkoluuloton! Nyt on vaihtoehtoja olemassa melkoisesti kuuden vuoden takaiseen, jolloin nettiautossa oli kaikilta merkeiltä yhteensä joitakin kymmeniä sähköautoja myynnissä koko valtakunnassa. Nykyisellään jonkun merkin yhtä mallia voi olla myynnissä moninkertaisesti enemmän.

Ja jottei kenellekään tule väärä kuva, niin plugarit ovat myös hyviä monenlaisissa tilanteissa, enkä tarkoita niitä dissata tms.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ainakaan VAG:n plugin hybrideillä ei tarvitse pelätä bensakoneen käynnistyvän vahingossa. Se pitää käynnistää napista tai kunnon kick-downilla.
En tiedä uudemmista malleista, mutta ainakin 2016 vm. plugin-Passatilla käynnistyy talvella polttis usein vahingossa. Saa todella varovaisesti painaa kaasua kylmällä, jos ei halua polttomoottorin käynnistyvän. Polkimessa pitäisi olla vastuskohta merkkaamassa sähkömoottorin tehorajaa, mutta en ole kyllä sellaista käytännössä huomannut. Lämpimällä akulla sitten saa (rauhallisesti) painaa pedaalin tiskiin ilman vaaraa polttiksen heräämisestä.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
En tiedä uudemmista malleista, mutta ainakin 2016 vm. plugin-Passatilla käynnistyy talvella polttis usein vahingossa. Saa todella varovaisesti painaa kaasua kylmällä, jos ei halua polttomoottorin käynnistyvän. Polkimessa pitäisi olla vastuskohta merkkaamassa sähkömoottorin tehorajaa, mutta en ole kyllä sellaista käytännössä huomannut. Lämpimällä akulla sitten saa (rauhallisesti) painaa pedaalin tiskiin ilman vaaraa polttiksen heräämisestä.
Saman tekee 2020 Skoda Superb:kin pakkasella. Eikä tarvi olla edes paljon pakkasta. Polttomoottori lähtee käyntiin heti käynnistyksessä kun pakkasta on enempi kuin -10 astetta ja vähemmilläkin pakkasilla kaasua pitää painella varovasti, että polttis ei käynnistyisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 128
En tiedä uudemmista malleista, mutta ainakin 2016 vm. plugin-Passatilla käynnistyy talvella polttis usein vahingossa. Saa todella varovaisesti painaa kaasua kylmällä, jos ei halua polttomoottorin käynnistyvän. Polkimessa pitäisi olla vastuskohta merkkaamassa sähkömoottorin tehorajaa, mutta en ole kyllä sellaista käytännössä huomannut. Lämpimällä akulla sitten saa (rauhallisesti) painaa pedaalin tiskiin ilman vaaraa polttiksen heräämisestä.
Mielenkiintoista. -17 Passattia en ole saanut koskaan vahingossa bensalle. Tarpeeksi kun on pakkasta, niin auto toki käynnistyy suoraa bensalle.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
619
Analoogi mittaristossa 6:lle asti voi polkea passat GTE:llä pelkällä sähköllä. jos erehtyy boostille asti, niin kyllä lähtee polttomoottori tulille. (Jos siis olosuhteet sitä vaatii = akkujännite, lämpötila tai ihan mikä muu syy hyvänsä)
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 031
Aluksi vinosilmä nauraa matkalla pankkiin ja sitten niillä on ilmastopsykoosiin oikeasti aihettakin. Pitäisi päättää joku linja kun lähtee mesoamaan.

Aiheesta, 41l bensatankki ja melkein joka päivä käydään kaupassa, harrastuksissa tms. Taas menee yli kk tankkauksien välissä. Aika kiva. 330e f30 BMW.
Eipä tuo tieto bensatankin koosta, autosta ja kauppa/harrastusajoista kerro mitään.
Itse ajoin koko viime talven Yamahan moottorikelkalla viidellä tankillisella.
Paljon vai vähän? Jaa, paha sanoa kun ei puhuta ajetuista kilometreistä.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
72
Eipä tuo tieto bensatankin koosta, autosta ja kauppa/harrastusajoista kerro mitään.
Itse ajoin koko viime talven Yamahan moottorikelkalla viidellä tankillisella.
Paljon vai vähän? Jaa, paha sanoa kun ei puhuta ajetuista kilometreistä.
No itse olen ajellut samalla autolla (F30 330e) viimisen vuoden ja 16599km matkalla keskikulutuksella 2,7l/100km. Paljon vai vähän?

Parasta näissä hybrideissä kuitenkin on 1. aina lämmin/viileä auto, 2. voima, 3. yleisestä harhaluulosta poiketen, akun loppuessa ei tarvitse mennä konehuoneen puolelta pyörittämään kampea, vaan matkaa voi jatkaa aivan saumattomasti bensalla, niin pitkälle kuin menohaluja piisaa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 707
Eipä tuo tieto bensatankin koosta, autosta ja kauppa/harrastusajoista kerro mitään.
Itse ajoin koko viime talven Yamahan moottorikelkalla viidellä tankillisella.
Paljon vai vähän? Jaa, paha sanoa kun ei puhuta ajetuista kilometreistä.
800-1100km pääasiassa kaupunkiajoa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Parasta näissä hybrideissä kuitenkin on 1. aina lämmin/viileä auto, 2. voima, 3. yleisestä harhaluulosta poiketen, akun loppuessa ei tarvitse mennä konehuoneen puolelta pyörittämään kampea, vaan matkaa voi jatkaa aivan saumattomasti bensalla, niin pitkälle kuin menohaluja piisaa.
Täyssähkössä 1. toteutuu ja 2.:ssa voimaa on tarjolla vieläkin enemmän. 3. kohta sitten mennään rangen ja omien ajotarpeiden mukaan eli kuinka hyvin sähkö sopii itselle. Plugarin ja sähkön omistavana mieluummin valitsen sähkön aina kun se on vapaana.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
72
Täyssähkössä 1. toteutuu ja 2.:ssa voimaa on tarjolla vieläkin enemmän. 3. kohta sitten mennään rangen ja omien ajotarpeiden mukaan eli kuinka hyvin sähkö sopii itselle. Plugarin ja sähkön omistavana mieluummin valitsen sähkön aina kun se on vapaana.

Niin, 1. varmaan toteutuu kaikissa, 2. riippuu toki autosta, mutta harvassa on ne sähköt missä kulku puoli herättä mitään tunteita. 3. Itsekin ajelisin ihan mielelläni sähköllä koska pääsen kotona lataamaan. Ei vaan markkinoilta löydy vielä mallia mikä kiinnostaisi kokonaisuutena. Teslaa monesti miettinyt, mutta siinä on vaan niin monta juttua pielessä että ei kiitos.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
72
Varmaan olisi hyvä myös mainita sen akulla saavutettavissa oleva käytännön range(~20km). Tyhjällä akulla se kulutus onkin sitten vain hieman vähemmän kuin tavallisella bensalla.
Tota mustavalkosta ajattelua oon aina ihmetelly kun näistä hybrideistä puhutaan. Ihan kuin se olisi maailmanloppu jos sillä sähkölle ei pääsekkään mummilaan asti koko matkaa. Mitä väliä? Siksi se on hybridi että sillä pääsee kyllä perille kelillä kuin kelillä joka kerta. Mutta kun vedetään ne koko vuoden ajelut viivan alle niin kyllä sillä vaan nykyisellä verotuksella säästää niin paljon, että ero on jo huomattava.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
619
Hybridi passatissa polttoaineen kulutus pitkällä reissulla 5,1l/100km ja sama 1.4T passat ecofuelilla olisi ollut 7,5l/100km. Onhan siinä jo ihan mukava ero.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 234
Tota mustavalkosta ajattelua oon aina ihmetelly kun näistä hybrideistä puhutaan. Ihan kuin se olisi maailmanloppu jos sillä sähkölle ei pääsekkään mummilaan asti koko matkaa. Mitä väliä? Siksi se on hybridi että sillä pääsee kyllä perille kelillä kuin kelillä joka kerta. Mutta kun vedetään ne koko vuoden ajelut viivan alle niin kyllä sillä vaan nykyisellä verotuksella säästää niin paljon, että ero on jo huomattava.
Hybrideihin liittyen se on mua vähän ihmetyttänyt, kun sanotaan välillä että "noh kun se range loppuu niin sitten ei se kulutus olekaan kaukana bensasta öhöh öhö" ihan kuin se olisi jotenkin paha asia tai yllätys ylipäätään. Joku 0,5-1 litrankin heitto kulutuksessa hybridin hyväksi on kuitenkin pitkällä tähtäimellä sekin hyväksi käyttäjälleen, jos autoa pitää pitkään tai ajaa paljon. Ehkä jossain XC90:ssä se sähkön ulkopuolinen kulutus saattaa olla painonsa takia aika rajua (pelkkä aavistus), mutta mm. joku 330 (ja nyt uutena 320) ja A250 vaikuttaa ihan fiksuilta kokonaisuuksilta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
2. riippuu toki autosta, mutta harvassa on ne sähköt missä kulku puoli herättä mitään tunteita.
Eihän tuo 330e mitenkään ihmeellinen ole kulkemisen suhteen, vaikka kuinka olisi piristetty. Plus se neloskoneen siritys ei ainkaan itsellä lisää ostohaluja kun kyseessä on Bemari. Samaan käytännön suorituskykyyn kun pääsee täyssähköllä paljon pienemmilläkin tehoilla.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Siitä kyllä yllätyin (facen mukaan), että Passat GTE:ssä 15 tuhannen välein öljynvaihto, vaikka ajanut kaikki sähköllä? Liekkö tottakaan, kukas nyt noin tiheään öljyjä vaihtaa tai saati maksaa siitä 280e, mitä oli tuolla facen puolella maksettu..?

----------
Itseä kiinnostelisi tuollainen Mitsubishi PHEV. Vähän muovirimpula kait se sisustaltaan, mutta vielä nelikko ja bensa, eli hyvä kaupunkiauto?
Mutta koska ajoa tulee noin 30 tuhatta vuodessa (yäk), niin kiinnostaa myös sähköautot (liian kalliita vielä) ja sitten tuo diesel-mersu-hybrid.

Onko jollain kokemuksia tuollaisesta E300 -dieselhybridistä? Paljohkosti oli taksina jossain välissä. Verohan on edelleen kova, mutta mitenkä tuo hybridiys näkyy arjessa ja kulutuksessa?
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 707
Eihän tuo 330e mitenkään ihmeellinen ole kulkemisen suhteen, vaikka kuinka olisi piristetty. Plus se neloskoneen siritys ei ainkaan itsellä lisää ostohaluja kun kyseessä on Bemari. Samaan käytännön suorituskykyyn kun pääsee täyssähköllä paljon pienemmilläkin tehoilla.
Laitetaan tämä perspektiivin.

Mun entinen E91 320d@200/400nm tuntuu todella selkeästi mopommalta kuin 330e vakiona. Ja taitaa 330e hiukan liikahtaa nopeammin kuin 330i.
Sitten tullaan siihen, että 330e on todella hyvä optimoinnin potentiaali. Odotan jo kevättä kun lukemat muuttuu about 250 -> 330hp tjsp. Ei mitään tarvetta ottaa siitä viimeistä tehoa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
Siitä kyllä yllätyin (facen mukaan), että Passat GTE:ssä 15 tuhannen välein öljynvaihto, vaikka ajanut kaikki sähköllä? Liekkö tottakaan, kukas nyt noin tiheään öljyjä vaihtaa tai saati maksaa siitä 280e, mitä oli tuolla facen puolella maksettu..?
Prius Plugarissa myös 15k huoltovälit, en tiedä miksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 564
Viestejä
4 190 825
Jäsenet
70 767
Uusin jäsen
Toloppainen

Hinta.fi

Ylös Bottom