- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 8 705
Teslalta saa pyytää latureita yrityksille. Nykyään vissiin yksi pitää olla vain Teslalle ja muut saa pistää siihen tilaan että lataavat kaikkia.Nuo verkkokaupan "Tesla only" laturit vuonna 2020 aika
Teslalta saa pyytää latureita yrityksille. Nykyään vissiin yksi pitää olla vain Teslalle ja muut saa pistää siihen tilaan että lataavat kaikkia.Nuo verkkokaupan "Tesla only" laturit vuonna 2020 aika
Valistunut arvaus sille on 8 A.Seat Leon ehybridissä on ”rajoitettu latausnopeus” valinta auton valikoissa. Löytyy myös apista. Miten paljon tämä rajoittaa latausvirtaa? Käyttöohjekirjasta ei ole apua.
Skoda Citigossa hidasti latausta vielä 8A:akin hitaammaksi. Ainakin silloin kun latasi sillä 8A latauskaapelilla. En siis itsekään tiedä miten se hidastaa.Valistunut arvaus sille on 8 A.
Kyllähän polttisautotkin menevät ajotietokoneen hetkellisiä lukemia tuijotellen ihan hemmetin pienellä kulutuksella, nuo mittarit yleensä eivät vaan näytä realistisia lukemia kiihdytysten aikana.Mulla siis Golf, Passatissa taitaa olla vähän isompi akku?
Range ei siis ihmetyttänyt niinkään, vaan että kulutusmittarin tietojen perusteella pitäisi mennä 50km, joka on enemmän kuin valmistaja lupaa
Jos olisi sama kuin Skoda superbissa niin rajoitettu on 5A (ja maksimi 8A "tilapäislaturilla"). Tuota rajoitettua joutuikin superbissa käyttämään monta kuukautta, kun auto ei toiminut mukana tulleella johdolla kuin rajoitetulla latausnopeudella ennen softapäivitystä.Seat Leon ehybridissä on ”rajoitettu latausnopeus” valinta auton valikoissa. Löytyy myös apista. Miten paljon tämä rajoittaa latausvirtaa? Käyttöohjekirjasta ei ole apua.
Teslan SC on kyllä tällä hetkellä aika kova valttikortti. Vaikka yleisiä pika- ja HPC-latureita näyttää nyt tulevankin ihan kohtalaista tahtia niin 1-2:n laturin huoltoasemalla homma voi vielä liian todennäköisesti kusta. Huhujen mukaan johonkin päin Suomea on kai tulossa se Kempowerin modulaarinen systeemi, mutta paikasta ei taida olla vielä tietoa eikä siitä, montako töpseliä tulisi.Perjantaina tuli katsottua Enyaq Laakkosella. Itse tykkäsin, että oli valmiin oloinen auto eikä mikään sinne päin huiskittu tekele. Sisusta/ penkit parasta näistä sähkäreistä 50 hintaluokassa. Ulkoa myös mielestäni paremman näköinen kuin ID.4. Tilaa löytyy ainakin omiin tarpeisiin enemmän kuin riittävästi.
Ensi vuonna oli ajatus vaihtaa nykyinen e-golf pidemmän rangen autoon, mutta on tuo latausinfra niin surkealla mallilla, että etelästä keski-Suomeen lähtiessä ei voi luottaa välilatauspaikan toimivuuteen. Sen vuoksi voi olla, että valinta kallistuu Teslaan ettei tarvitse arpoa toimiiko laturi vai ei. Matkakeitaalla saisi aina näppärästi vähän lisää juissia. Muutaman vuoden päästä voi sitten miettiä muitakin merkkejä, jos saisivat noita latureita lisää.
Vaikka yhdellä pisteellä on vain 1-2 laturia, läheltä löytyy yhä useammin lisää latureita toiselta tarjoajalta. Esim Mikellin Graanilla on 2x k-lataus, ja kadun toisella puolella McDonalds/Fortum HPC. ja kivenheiton päässä vielä Motonet. Toimii siis efektiivisesti yhtenä 5:n laturin pysähdyspaikkana. Luulen että tämä "monta tarjoajaa lähekkäin" on se malli mikä yleistyy nopeammin kuin se, että yksi lataustarjaja alkaa asentaamaan 8xHPC latureita yhteen paikkaan kuten Tesla.Teslan SC on kyllä tällä hetkellä aika kova valttikortti. Vaikka yleisiä pika- ja HPC-latureita näyttää nyt tulevankin ihan kohtalaista tahtia niin 1-2:n laturin huoltoasemalla homma voi vielä liian todennäköisesti kusta. Huhujen mukaan johonkin päin Suomea on kai tulossa se Kempowerin modulaarinen systeemi, mutta paikasta ei taida olla vielä tietoa eikä siitä, montako töpseliä tulisi.
Tuo malli tosiaan näyttää yleistyvän nopeammin, mutta sujuvuuden kannalta monta laturia samassa lokaatiossa olisi parempi. Multa oli muuten mennyt ohi toi Mikkelin mäkkärin HPC. Hienoa että sieltä löytyy!Vaikka yhdellä pisteellä on vain 1-2 laturia, läheltä löytyy yhä useammin lisää latureita toiselta tarjoajalta. Esim Mikellin Graanilla on 2x k-lataus, ja kadun toisella puolella McDonalds/Fortum HPC. ja kivenheiton päässä vielä Motonet. Toimii siis efektiivisesti yhtenä 5:n laturin pysähdyspaikkana. Luulen että tämä "monta tarjoajaa lähekkäin" on se malli mikä yleistyy nopeammin kuin se, että yksi lataustarjaja alkaa asentaamaan 8xHPC latureita yhteen paikkaan kuten Tesla.
Noista on silti vain 2kpl HPC:ta eli McDonaldsin laitteet. Muut on sitten 50kWVaikka yhdellä pisteellä on vain 1-2 laturia, läheltä löytyy yhä useammin lisää latureita toiselta tarjoajalta. Esim Mikellin Graanilla on 2x k-lataus, ja kadun toisella puolella McDonalds/Fortum HPC. ja kivenheiton päässä vielä Motonet. Toimii siis efektiivisesti yhtenä 5:n laturin pysähdyspaikkana. Luulen että tämä "monta tarjoajaa lähekkäin" on se malli mikä yleistyy nopeammin kuin se, että yksi lataustarjaja alkaa asentaamaan 8xHPC latureita yhteen paikkaan kuten Tesla.
Meillä kans sellainen tilanne, että jos perheen kanssa viettäisimme lataustauon Motonetissä niin seuraava reissu tehtäisiin varmasti polttiksella Itsekseni kiertelisin ihan mielelläni Motonetissä puolisen tuntia, jos ei tule usein tarvetta.Noista on silti vain 2kpl HPC:ta eli McDonaldsin laitteet. Muut on sitten 50kW
Ja pakko sanoa kun kerran e-golfilla tienpäällä jouduin Motonetissä lataamaan, niin ei ole mikään kummoinen pysähtymispaikka. Jos et työkaluja tarvitse niin aika hukkaan se aika meni kun ei ollut ruokalaa lähellä. Superchargerit ja Fortumin laitteet on hyvin sijoitettu yleensä ABC:n, Mäkkärin tai muun syöttölän pihaan. Ja sitten se että motonetillä on oma lataussysteemi, täytyi ensin jostain automaatista ladata ensin krediittiä. Tilanne paranee koko ajan kyllä, mutta useampi HPC samassa paikassa on kyllä paljon kätevämpi kuin muutama laite ripoteltuna parin kilometrin säteellä
Mielestäni nykyisellä verkostolla tuota ei kyllä voi siunaukseksi kutsua. Vai onko se siunaus että on rajoittunut mitä tietä pitää ajaa ja minne pitää mennä? Sen sijaan voisin kertoa tällaisesta maan mainiosta keksinnöstä kuin bensa-asema, niitä riittää joka puolella ja maksukin on helppoa. Ei tarvitse pohtia ja rasittaa pollaansa pääseekö perille.Teslan SC-verkosto on aika helvetinmoinen siunaus vs. nämä muut "palvelua" tarjoavat.
Nasta oivallus, Hermanni, mutta onko tällä paljonkin relevanssia sähköautokeskustelussa?Mielestäni nykyisellä verkostolla tuota ei kyllä voi siunaukseksi kutsua. Vai onko se siunaus että on rajoittunut mitä tietä pitää ajaa ja minne pitää mennä? Sen sijaan voisin kertoa tällaisesta maan mainiosta keksinnöstä kuin bensa-asema, niitä riittää joka puolella ja maksukin on helppoa. Ei tarvitse pohtia ja rasittaa pollaansa pääseekö perille.
No oli tuossa kyllä ihan pointti, että tuo Teslan SC verkosto on kuitenkin Suomessa niin harva, ettei mistään siunauksesta voi puhua. Ja kyllähän tuo verkosto pakottaa ajamaan tiettyjä reittejä pitkin määränpäähän, jos niitä SC pisteitä haluaa käyttää. Lisäksi tällä hetkellä näyttää siltä, että jos pohjoiseen haluaa lähteä niin Oulun korkeudelle loppuu reissu, koska Oulun lähistöllä ei ole ainuttakaan SC:tä eikä siitä ylöspäin (Kokkola pohjoisin SC).Nasta oivallus, Hermanni, mutta onko tällä paljonkin relevanssia sähköautokeskustelussa?
Kyllä, kun ketju on myös hybrideistä. Ilmaisithan aika selvästi ongelmasi puhtaita sähköautoja kohtaan, joten onneksi on myös ketjuun sopivia ratkaisuja joilla ei ole tätä ongelmaa. Hermanni.Nasta oivallus, Hermanni, mutta onko tällä paljonkin relevanssia sähköautokeskustelussa?
Ihmettelin samaa mutta jos periaate on että ne on matkakäytössä niin se käy järkeen. Tienpäälle kun lähtee pk-seudulta niin aika hyvin on aseteltu, lähti sitten itään, länteen tai pohjoiseenEikä edes pklla ole SC:ta.
Onhan se näin mutta kai ylhäältä alaspäin myös tullaan?Ihmettelin samaa mutta jos periaate on että ne on matkakäytössä niin se käy järkeen. Tienpäälle kun lähtee pk-seudulta niin aika hyvin on aseteltu, lähti sitten itään, länteen tai pohjoiseen
Juu näin itsekin ajan, mutta kun PK-seutu on se kohde niin voi laittaa hitaampaan laturiin kiinni. Harvemmin tulee lähdettyä sieltä kotiinpäin niin että olisi alle 150km rangeaOnhan se näin mutta kai ylhäältä alaspäin myös tullaan?
Kukin tyylillään. Jos ei halua ajatella reittiä etukäteen niin tässä kohtaa polttis on se ainoa vaihtoehto.Ihan näin aihetta sivuten, itsellä sähköauto tökkii vielä juurikin sen takia että reitit on pakko suunnitella latureiden mukaan. Perille pääsisi joo, mutta entä jos haluan käydä jossain nähtävyydessä tai käydä syömässä jossain oikeassa ravintolassa sen paikallisen supercharger-ABC:n sijasta? Tällä hetkellä latausinfra rajoittaa matkanteon vapautta vielä aivan liikaa.
Ei, vaan juurikin ajattelen reitin etukäteen ja se että siihen joutuu väkisin sovittamaan ne laturit matkan varrelle on se asia mikä tässä tökkii. Itselle taas arkikäytössä olisi ihan sama millä ajaa, mutta kun ne erot juuri tulevat siitä vapaa-ajan matkailusta jota joutuisi sitten sovittamaan niiden latauspisteiden mukaan.Kukin tyylillään. Jos ei halua ajatella reittiä etukäteen niin tässä kohtaa polttis on se ainoa vaihtoehto.
Tosin jos on valmis menemään ravintolaan syömään kun tekee matkaa niin oletettavasti ei ole kauhea kiirus eli ylimääräinen stoppi tai hitaampi AC laturi keskellä kaupunkia ei haittaa menoa. Itsellä 99% matkoista on työmatkoja joten optimaalisinta on ladata ja syödä samassa paikassa. Ne huvimatkat on niin harvoja että jos joutuu 30 minsaa enemmän käyttämään niin ei haittaa. Arkikäytössä se sähkö on kuitenkin niin paljon parempi kuin polttis.
Tilanne kuitenkin paranee, keski/länsi euroopassa + norjassa ei tartte enää niin kauheasti miettiä reittejä
Ei, vaan juurikin ajattelen reitin etukäteen ja se että siihen joutuu väkisin sovittamaan ne laturit matkan varrelle on se asia mikä tässä tökkii. Itselle taas arkikäytössä olisi ihan sama millä ajaa, mutta kun ne erot juuri tulevat siitä vapaa-ajan matkailusta jota joutuisi sitten sovittamaan niiden latauspisteiden mukaan.
Muokkaus: Ja siis tarkennuksena n. 10 000km tulee vuodessa keski-euroopassa ajettua ja minun reiteilleni ne latauspisteet eivät vielä sielläkään osu.
Ja lisämuokkaus:
Vedettiin viime kesänä Travemündestä lasten kanssa tuonne ja siitä jatkettiin Soestiin lähelle Dortmundia, eli yhteensä 400km. Että mitähän sähköautolla olisi pelkästään tuolla pätkällä pitänyt kikkailla että saa saman matka-ajan edes tunnin sisään? Lukuun ottamatta sitä että hotelli olisi pitänyt valita sen mukaan että siellä on latauspiste, eikä niin että menen siihen hotelliin mihin haluan.
Kyllähän tuo pakottaa nimenomaan tiettyjä teitä käyttämään, eikä anna kulkea sieltä mistä huvittaisi. Ei ne nähtävyydet ole siinä moottoritien varrella yleensä.Ei nyt mitenkään hirveän haastavalta näytä, vaikka Saksan latausinfra on kyllä heikompi kuin parissa naapurimaassa.
Niin että miten tuo on helppoa matkantekoa? Nykytilanteessa lähden aamulla liikkelle, tankkaan muutamassa minuutissa jossain jos sattuu olemaan tarve, ajan välietapille lasten kanssa ja siitä eteenpäin hotellille. Nuo kaikki ovat ekstrapysähdyksiä jossain aivan muualla ja vievät huomattavasti matka-aikaa. Kuten sanottu, niin sähköllä pääsee paikasta a paikkaan b, mutta ne a ja b pitää olla tietyissä paikoissa ja matka niiden välillä täytyy suunnitella tietyllä tavalla. Joko ne ongelmat alkavat selvitä?
Ei nyt mitenkään hirveän haastavalta näytä, vaikka Saksan latausinfra on kyllä heikompi kuin parissa naapurimaassa.
Tai näin:
No ei kyllä oikein, mutta onneksi jokainen voi valita mieluisen kulkuneuvon.Niin että miten tuo on helppoa matkantekoa? Nykytilanteessa lähden aamulla liikkelle, tankkaan muutamassa minuutissa jossain jos sattuu olemaan tarve, ajan välietapille lasten kanssa ja siitä eteenpäin hotellille. Nuo kaikki ovat ekstrapysähdyksiä jossain aivan muualla ja vievät huomattavasti matka-aikaa. Kuten sanottu, niin sähköllä pääsee paikasta a paikkaan b, mutta ne a ja b pitää olla tietyissä paikoissa ja matka niiden välillä täytyy suunnitella tietyllä tavalla. Joko ne ongelmat alkavat selvitä?
Kannattaa siis suunnitella se reissu vähän paremmin ettei lähdetä jokaiselle etapille nälkäisenä tai rakko täynnä?No ei kyllä oikein, mutta onneksi jokainen voi valita mieluisen kulkuneuvon.
Ajoin muuten pari vuotta sitten Belgiasta Montpellieriin ja takaisin akan ja lasten kanssa. Tuli lainassa olleella polttomoottoriautolla ihan helvetisti pysähdyksiä, koska jonkun piti koko ajan päästä vessaan, syömään tai pitämään taukoa autossa istumisesta.
Kyllä, ja ongelmaa pahentaa se, että muiden latausoperaattoreiden 1-2 paikan pikalaturit ovat tyypillisesti vain sen 50 kW, jolloin jokainen lataus kestää aika pitkään.Enemmän tuo ongelma alkaa korostumaan kun näitä muiden merkkien autoja alkaa olemaan liikenteessä ja esim. loma-aikoina nuo laturit mitä sattuu olemaan alkavat olemaan ruuhkaisia. Teslan Superitkin ovat välillä täynnä esim. Äänekoskella / Pyhäjärvellä kuin on vain 4 stallia.
Tuollaiset 3-6-vuotiaat ovat aika huonoja suunnittelemaan pissa/kakkahätiään.Kannattaa siis suunnitella se reissu vähän paremmin ettei lähdetä jokaiselle etapille nälkäisenä tai rakko täynnä?
Höpöhöpö. Autoilijan korkeimman tietoisuuden tason voi saavuttaa vasta kun ajaa samalla rakolla Hangosta Rovaniemelle. Sen jälkeen vasta saa vaihtaa kaistaa ilman vilkkua ja pysäköidä kahteen ruutuun ilman paheksuntaaKannattaa siis suunnitella se reissu vähän paremmin ettei lähdetä jokaiselle etapille nälkäisenä tai rakko täynnä?
Riippuu millaista reittiä haluat ajaa. Jos täytyy tunnin sisään ajaa tuo reitti niin se onnistuu, ABRP:n mukaan päästään yhteensä 14 minuutin lataamisella. Ja tämä siis laskettu Model 3 Performancelle 20 tuumaisilla renkailla. Ja ennen kuin mainitset, niin kartalla ei näy läheskään kaikkia latauspisteitä kun on zoomannut noin ulosEi, vaan juurikin ajattelen reitin etukäteen ja se että siihen joutuu väkisin sovittamaan ne laturit matkan varrelle on se asia mikä tässä tökkii. Itselle taas arkikäytössä olisi ihan sama millä ajaa, mutta kun ne erot juuri tulevat siitä vapaa-ajan matkailusta jota joutuisi sitten sovittamaan niiden latauspisteiden mukaan.
Muokkaus: Ja siis tarkennuksena n. 10 000km tulee vuodessa keski-euroopassa ajettua ja minun reiteilleni ne latauspisteet eivät vielä sielläkään osu.
Ja lisämuokkaus:
Vedettiin viime kesänä Travemündestä lasten kanssa tuonne ja siitä jatkettiin Soestiin lähelle Dortmundia, eli yhteensä 400km. Että mitähän sähköautolla olisi pelkästään tuolla pätkällä pitänyt kikkailla että saa saman matka-ajan edes tunnin sisään? Lukuun ottamatta sitä että hotelli olisi pitänyt valita sen mukaan että siellä on latauspiste, eikä niin että menen siihen hotelliin mihin haluan.
Jep, mutta ongelma on tuossa myös se että lähtöpiste ja päätepiste täytyy suunnitella sen mukaan että lähdetään akku täynnä ja saadaan perillä auto lataukseen.Riippuu millaista reittiä haluat ajaa. Jos täytyy tunnin sisään ajaa tuo reitti niin se onnistuu, ABRP:n mukaan päästään yhteensä 14 minuutin lataamisella. Ja tämä siis laskettu Model 3 Performancelle 20 tuumaisilla renkailla. Ja ennen kuin mainitset, niin kartalla ei näy läheskään kaikkia latauspisteitä kun on zoomannut noin ulos
Edelleen, kyllä jos tulee tienpäällä halu kääntyä johonkin tuntemattomalle tielle, niin polttis on varmempi, en sitä kiistä
Lapset nyt tuppaavat olemaan kaikki erilaisia, juuri tuon ikäisiä meillä on kaksi kyydissä eivätkä nuo ongelmat kovinkaan tutuilta kuulosta. Toisaalta meillä tuota automatkailua on harrastettu ja harjoiteltu sen verran paljon että ovat kai tottuneet viihtymään kyydissä.Tuollaiset 3-6-vuotiaat ovat aika huonoja suunnittelemaan pissa/kakkahätiään.
2000€ hankintatuki sähköautoon on voimassa myös 36kk tai pidemmille leasingsopimuksille (lähde traficom):Jospa välillä toiseen aiheeseen.
Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?
Yksityishenkilöt saa liisauksessa hyödyntää hankintatuen. Kolmen vuoden jaksolle laskettuna tuo on suunnilleen sama kuin se 170e alennus verotusarvossa 35% veroasteella laskettuna.Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?
Taita olla kiire päästä eroon maassa olevista ID.3 sista. Minulle luvattiin erityishyvityksenä - jos suostuisin kauppoihin - tuplarengastus. Siis myös talvirenkaat aluvanteineen kaupantekijäisinä ja shukolatausjohto, joka ei muutoin tule.Ilmeisesti ihan tuntuvan alennuksen saisi varastossa olevasta VW id3 autoista. 2000 tai 3000? Facebook:
Miten tämä käytössä lasketaan?Yksityishenkilöt saa liisauksessa hyödyntää hankintatuen. Kolmen vuoden jaksolle laskettuna tuo on suunnilleen sama kuin se 170e alennus verotusarvossa 35% veroasteella laskettuna.
Itse uskon, että kyseessä on loistava peliliike valtiontalouden kannalta. Työsuhdeautoilun kustannusrakennehan on sellainen, että työpaikka maksaa leasingmaksun leasingfirmalle, ja maksaa lisäksi vakuutuksen ja ajoneuvoveron. Verottaja lisää käyttöedun verotusarvon henkilön palkkaan. Usein työpaikoissa pienennetään bruttopalkkaa tuon verotusarvon verran, jonka ansiosta työpaikka saa hiukan niitä leasingmaksun kustannuksia pois. Verottaja ottaa työntekijän tuloista yhtä paljon veroa, on sitten työsuhdeauto tai ei, koska auton kanssa rahallinen bruttopalkka on juuri käyttöedun suuruuden verran pienempi.Luin just sähköautojen verohyödystä työsuhdeautoilijoille. Miksiköhän tuo verohelpotus ei koske yksityisleasaajaa? Onko siinä joku selkeä järkiperuste vai onkohan oletettavaa että kokeilu laajentuisi myös yksityisliisaajille?
"ovenkahvat" on vain täysin epäonnistuneet, varsinki takaovi suomen kurapaska talvessa kerää kaiken lian sinne väliin.Ensimmäisten oikeiden koeajoarvosteluiden perusteella vaikuttaa siltä, että Ford on osunut naulan kantaan uudella Mustangilla:
Ainakin kehut ovat aika ylistäviä kaikissa videoissa ja mitä itse olen autoa paperispekseillä miettinyt niin autossa ei ole mitään isoja oikeita puutteita vaan autoon on valittu hyvät ratkaisut muilta merkeiltä.
Jos jotain parantaisin niin pikalatausominaisuudet ovat hivenen keskinkertaiset tai jopa heikot suhteessa akkukapasiteettiin.Ensimmäisten oikeiden koeajoarvosteluiden perusteella vaikuttaa siltä, että Ford on osunut naulan kantaan uudella Mustangilla:
Ainakin kehut ovat aika ylistäviä kaikissa videoissa ja mitä itse olen autoa paperispekseillä miettinyt niin autossa ei ole mitään isoja oikeita puutteita vaan autoon on valittu hyvät ratkaisut muilta merkeiltä.
Eikö se ole 150KW DC-lataus? Väittäisinpä että ne kenelle tämä ei riitä ei ole lähtökohtaisesti kohderyhmää.Jos jotain parantaisin niin pikalatausominaisuudet ovat hivenen keskinkertaiset tai jopa heikot suhteessa akkukapasiteettiin.