Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
83
No jo on touhua. Haastemies nyt ei liikkeelle lähde ihan noin vaan. Mitä siinä haasteessa oikein oli, jos voit siis kertoa?
No en mää sitä niin tapausta niin tarkkaan tunne, mutta kyllähän haastemies toimittaa papereita mitkä pitää todisteellisesti saada toimitettua. Varmaan vaadittiin korvaamaan sähkö ja taloyhtiölle aiheutuneet (kohtuuttomat) kustannukset asian selvittelystä. Tai siis kyllähän siitä taloyhtiölle kustannuksia tulee kun hallitus kokoustaa, huoltoyhtiö tarkastaa ja asioita hoidetaan oikeuden välityksellä, mutta onko hallituksen toiminta ollut missään suhteessa taloyhtiölle sähkön kulutuksesta aiheutuvaan vahinkoon ja voiko niitä laskuttaa autopaikan haltijalta? Se on sitä taloyhtiömeinikiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Saanko kysyä että mikä vastaava sähköauto sitten maksaisi 26 900€ ? :hmm:
Ei ole mitään yksittäistä autoa tiettyyn hintaan, mutta ID.3 on aikalailla asettanut sen tason missä sähköauton pitää olla jos autoja meinaa saada myytyä järkeviä määriä. Myös e208:a selvästi isomman Nissan Leafin saa hintaan 29450e uutena.

Esimerkiksi halvin ID.3 on 2000e halvempi kun e208. Sitten jos ottaa esim. GT-mallin e208:n, niin se maksaa 40221e ja ID.3:n mallistosta saa Pro Performance Lifen 38 886,90e ja Business 42 581,30e, eli GT osuu hinnaltaan tuohon väliin.

Ei voi mitenkään perustella miten esim. tuo GT malli olisi järkevä valinta noihin ID.3:iin verrattuna. ID.3:lla saa täysin puhtaalta pöydältä sähköautoksi suunnitellun auton. e208 on täysin polttomoottoriauton pohjalta tehty, eikä sitä liikenteessäkään juurikaan erota polttomoottori sisaristaan. ID.3 on kooltaan paljon suurempi ja tilavampi auto, kokonaan seuraavassa kokoluokassa. ID.3 kuluttaa vähemmän, suurempi akku, tehokkaampi lataus ja hiljaisempi. Moottorissa on paljon enemmän tehoa 204 hp vs 136 hp, takavetoinen pienellä kääntösäteellä ja ajettavuus parempi.

Ei tuossa ole mitään kysymystä, että e208 on paljon heikompi sähköauto, mutta kuitenkin hinta on kalliimpi kuin ID.3:n. Hinnan tulisi olla useita tuhansia euroja halvempi, että e208 olisi hinnaltaan järkevä auto.

Lisäksi e208:n osalta voidaan verrata polttomoottoriversioihin, joita saa karvalakkina alkaen 16500e, eli 17000e halvemmalla kuin e208:n, puoleen hintaan. Uuden karvalakkisimman Golfin saa alkaen hintaan 24300, eli vain 7600e halvemmalla kuin ID.3:n. Eli silläkin mittarilla e208 on todella kallis auto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Lieneekö korkea hinta syynä siihen, että e-208:a on rekisteröity syyskuun loppuun mennessä suomessa vain 14 kappaletta. Sisarmallia Corsaa 19 kpl. En sitten tiedä onko toimitukset kunnolla suomessa vielä alkaneet. Kolmen kuukauden ajalta on rekisteröintejä, Corsassa neljä kuukautta.
Ei niitä ole saanutkaan tuon enempää. Mulla on ehkä Suomen ensimmäinen asiakkaan e-208 ja sain sen vasta vähän reilu kuukausi sitten.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Ei ole mitään yksittäistä autoa tiettyyn hintaan, mutta ID.3 on aikalailla asettanut sen tason missä sähköauton pitää olla jos autoja meinaa saada myytyä järkeviä määriä. Myös e208:a selvästi isomman Nissan Leafin saa hintaan 29450e uutena.

Esimerkiksi halvin ID.3 on 2000e halvempi kun e208. Sitten jos ottaa esim. GT-mallin e208:n, niin se maksaa 40221e ja ID.3:n mallistosta saa Pro Performance Lifen 38 886,90e ja Business 42 581,30e, eli GT osuu hinnaltaan tuohon väliin.

Ei voi mitenkään perustella miten esim. tuo GT malli olisi järkevä valinta noihin ID.3:iin verrattuna. ID.3:lla saa täysin puhtaalta pöydältä sähköautoksi suunnitellun auton. e208 on täysin polttomoottoriauton pohjalta tehty, eikä sitä liikenteessäkään juurikaan erota polttomoottori sisaristaan. ID.3 on kooltaan paljon suurempi ja tilavampi auto, kokonaan seuraavassa kokoluokassa. ID.3 kuluttaa vähemmän, suurempi akku, tehokkaampi lataus ja hiljaisempi. Moottorissa on paljon enemmän tehoa 204 hp vs 136 hp, takavetoinen pienellä kääntösäteellä ja ajettavuus parempi.

Ei tuossa ole mitään kysymystä, että e208 on paljon heikompi sähköauto, mutta kuitenkin hinta on kalliimpi kuin ID.3:n. Hinnan tulisi olla useita tuhansia euroja halvempi, että e208 olisi hinnaltaan järkevä auto.

Lisäksi e208:n osalta tulee voidaan verrata polttomoottoriversioihin, joita saa karvalakkina alkaen 16500e, eli 17000e halvemmalla kuin e208:n, puoleen hintaan. Uuden karvalakkisimman Golfin saa alkaen hintaan 24300, eli vain 7600e halvemmalla kuin ID.3:n. Eli silläkin mittarilla e208 on todella kallis auto.
No, sanoit että "Tuossa e208:ssa on kyllä tämän hetken sähköautotarjontaan verraten sellainen 7000e liikaa hintaa koko mallistossa. ", mutta et selvästikkään pysty perustelemaan että mihin tällä viittaat. Vertaat aivan eri segmentin autoja keskenään eri varustuksilla ja tekniikoilla, ihan kuin ne olisivat kaikki samalla viivalla. Sanot että "e208 on täysin polttomoottoriauton pohjalta tehty, eikä sitä liikenteessäkään juurikaan erota polttomoottori sisaristaan" vaikka se on nimenomaan suunniteltu kaikkia moottorivaihtoehtoja huomioiden, jonka johdosta sähköversiossa on tismalleen saman tilat sisällä kuin sisarissaan. Se miltä auto näyttää, on täysin subjektiivista jokaiselle. Kaikki eivät halua että auto erottuu niin että se olisi tempaistu tieteiselokuvasta.

Mutta, turha tästä on tämän enempää ihmetellä. Jokainen ajakoon sillä mikä itselleen parhaiten sopii, eiköstä vain? :cool::thumbsup:
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Ei ole mitään yksittäistä autoa tiettyyn hintaan, mutta ID.3 on aikalailla asettanut sen tason missä sähköauton pitää olla jos autoja meinaa saada myytyä järkeviä määriä. Myös e208:a selvästi isomman Nissan Leafin saa hintaan 29450e uutena.

Esimerkiksi halvin ID.3 on 2000e halvempi kun e208. Sitten jos ottaa esim. GT-mallin e208:n, niin se maksaa 40221e ja ID.3:n mallistosta saa Pro Performance Lifen 38 886,90e ja Business 42 581,30e, eli GT osuu hinnaltaan tuohon väliin.

Ei voi mitenkään perustella miten esim. tuo GT malli olisi järkevä valinta noihin ID.3:iin verrattuna. ID.3:lla saa täysin puhtaalta pöydältä sähköautoksi suunnitellun auton. e208 on täysin polttomoottoriauton pohjalta tehty, eikä sitä liikenteessäkään juurikaan erota polttomoottori sisaristaan. ID.3 on kooltaan paljon suurempi ja tilavampi auto, kokonaan seuraavassa kokoluokassa. ID.3 kuluttaa vähemmän, suurempi akku, tehokkaampi lataus ja hiljaisempi. Moottorissa on paljon enemmän tehoa 204 hp vs 136 hp, takavetoinen pienellä kääntösäteellä ja ajettavuus parempi.

Ei tuossa ole mitään kysymystä, että e208 on paljon heikompi sähköauto, mutta kuitenkin hinta on kalliimpi kuin ID.3:n. Hinnan tulisi olla useita tuhansia euroja halvempi, että e208 olisi hinnaltaan järkevä auto.

Lisäksi e208:n osalta tulee voidaan verrata polttomoottoriversioihin, joita saa karvalakkina alkaen 16500e, eli 17000e halvemmalla kuin e208:n, puoleen hintaan. Uuden karvalakkisimman Golfin saa alkaen hintaan 24300, eli vain 7600e halvemmalla kuin ID.3:n. Eli silläkin mittarilla e208 on todella kallis auto.
Mä harkitsisin kovasti ID.3 mutta nyt tarjolla olleet mallit oli käytännössä yli 10 000 e kalliimpia tarjoamatta mitään itselle olennaista enempää. Nyt sai vain ID.3 st1 Max, jonka hinta yli 49 000e.

Muut nyt tilattavissa olevat on 58 kWh tai 77 kWh ja niiden hinnat kiipesi perusvarusteillakin yli 44 000 euron kun tein autorakentajalla auton. Silloinkin autoa olisi joutunut odottamaan ja mitään lisäarvoa ei ollut e-208 verrattuna omaan käyttöön.

Halvemmat 45 kWh-mallit tulevat vasta vielä myöhemmin tilattavaksi. Niissä vasta on tulossa ns hinnat alkaen versiot, jotka on lähellä e-208 hintoja.

Pösön omasta mallistosta tosiaan löytyy vastine e-208:lle ja se on esim Allure 100 automaatti noin 23 000 euron hintaan. Joskin edelleen sähköversio on ripeämpi ja jotta edes lähelle samaa käyttömukavuutta niin tarvitsee bensaversio kauko-ohjattavan webaston.
Mutta siis vaikka itsekin jo ostin e-208 niin silti olen samaa mieltä että liian kallis ja se tulee haittaamaan myyntiä Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
509
Polestar 2 savusi Oslossa, ei onneksi ehtinyt syttyä palamaan.

have confirmed that evaporated or vaporized coolant lead to the odourless “smoke”. The team is now investigating both the cause of the coolant leak, and what lead to its evaporation.

On se hyvä ettei jäähdyttäjänneste leimahtanut tuleen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
have confirmed that evaporated or vaporized coolant lead to the odourless “smoke”. The team is now investigating both the cause of the coolant leak, and what lead to its evaporation.

On se hyvä ettei jäähdyttäjänneste leimahtanut tuleen.
Mikäköhän siellä niin kuumana käy että nesteet höyrystyy
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
21
have confirmed that evaporated or vaporized coolant lead to the odourless “smoke”. The team is now investigating both the cause of the coolant leak, and what lead to its evaporation.

On se hyvä ettei jäähdyttäjänneste leimahtanut tuleen.
:lol: Ei ollut alkuperäisessä uutisessa vielä tuota tietoa.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Viikonlopun oli koeajossa ID.3, Turku-Espoo-Turku tourneella. Lyhyesti, auto erittäin hyvä ajaa, "infotantment" puoli kuin ekassa iphone kopiossa, harmillisesti tämän kautta tapahtuu kaikki säädöt.

Eli käynnistyksen jälkeen joudut odottamaan lähes minuutin että että saat näillä +12C syyskeleillä pois kytkettyä tuikitarpeellisen istuinlämmityksen. Ja Turusta lähtiessä kun etsittiin osoitetta "Kylävainionkuja", niin lähin osuma tuli Serbiasta, vaikka pitäisi tulla Espoosta. Peruutuskamera saattaa toimia, kun pakitat pois ruudusta, tai sitten ei. Mutta kääntösäde erittäin pieni, mahtui kääntymään ympäri siinä missä V70 kuski suoritta yksi-kaksi mänööveriä.

Samaten liikennemerkkien automaattitunnistus toimi hyvin, mutta karttadataan perustuva tieto oli lähinnä rasite, tuntui kuin että motarin yli risteävän tien aikana olisi halunnut hiljentää 80km/h. Tuntui kyllä että tämän sai erään asetuksen kautta poiskytkettyä, mutta sen asetuksen nimi ei ollut mitenkään looginen, ja saman nimisiä asetuksia oli kahdessa eri paikkaa eli loppujen lopuksi näiden syy-seuraus -suhde oli selvittämätön.

Rengasmelu oli tietysti yksi juttu 120km/h+ nopeuksissa karkella asfaltilla, jota tietysti korosti se ettei minkäänlaista muuta melua ollut kuultavissa, koeajoyksilössä 19" vanteilla olevat kumit

Vaikka tuossa vehkeessä oli se 200hp+, niin jotenkin pliisulta tuntuu lähtö viivalta e-uppiin verrattuna normi kaupunkinopeuksissa.. 50km/h+ sen jälkeen meni ihan omia menojaan.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
151
Viikonlopun oli koeajossa ID.3, Turku-Espoo-Turku tourneella. ...
Hyvin samanlaiset kokemukset, kun muutama viikko sitten sain koeajoon VW Airportin ensimmäisen id.3:n.

Auto oli tukeva ja mukava ajaa, riittävän hiljainen ja riittävän tehokas (204 hp malli), ja ulkonäöltään omaan silmään sopivasti erilainen.

Mutta se käyttöliittymä on aivan karsea. Hipaisukytkimet ratissa ja näytön alla ovat suorastaan hirveitä, en ymmärrä miten ne ovat voineet läpäistä mitään UX-testausta. Myös se varsinainen kosketusnäyttö on sekava ja hankala käyttää, ominaisuuksien ja asetusten löytäminen on hankalaa etkä edes tiedä mihin suuntaan sitä pitäisi swaipata että pääsisi johonkin tiettyyn näkymään.

Sisusta on myös suurelta osin kovaa ämpärimuovia, ei tuntunut 45 k€ autolta. Sekä sisustan että UX:n osalta aikamoinen downgrade ihan tavallisesta Passatista.

Vaikka myyjä teki varsin mukavan tarjouksen sekä 58 kWh että 77 kWh malleista (molempia olisi saanut vielä tänä vuonna), tilasin kuitenkin Model 3:n.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
151
Model 3:sta tilatessa kannattaisi tässä vaiheessa tarkistaa, että tulee lämpöpumpulla kun sellaisia vissiin on jatkossa tulossa.
Jep, tämä oli tiedossa, mutta en jäänyt odottelemaan. Oletan siis että marraskuun toimitukseen luvatussa autossa sellaista ei vielä ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Viikonlopun oli koeajossa ID.3, Turku-Espoo-Turku tourneella. Lyhyesti, auto erittäin hyvä ajaa, "infotantment" puoli kuin ekassa iphone kopiossa, harmillisesti tämän kautta tapahtuu kaikki säädöt.

Eli käynnistyksen jälkeen joudut odottamaan lähes minuutin että että saat näillä +12C syyskeleillä pois kytkettyä tuikitarpeellisen istuinlämmityksen. Ja Turusta lähtiessä kun etsittiin osoitetta "Kylävainionkuja", niin lähin osuma tuli Serbiasta, vaikka pitäisi tulla Espoosta. Peruutuskamera saattaa toimia, kun pakitat pois ruudusta, tai sitten ei. Mutta kääntösäde erittäin pieni, mahtui kääntymään ympäri siinä missä V70 kuski suoritta yksi-kaksi mänööveriä.

Samaten liikennemerkkien automaattitunnistus toimi hyvin, mutta karttadataan perustuva tieto oli lähinnä rasite, tuntui kuin että motarin yli risteävän tien aikana olisi halunnut hiljentää 80km/h. Tuntui kyllä että tämän sai erään asetuksen kautta poiskytkettyä, mutta sen asetuksen nimi ei ollut mitenkään looginen, ja saman nimisiä asetuksia oli kahdessa eri paikkaa eli loppujen lopuksi näiden syy-seuraus -suhde oli selvittämätön.

Rengasmelu oli tietysti yksi juttu 120km/h+ nopeuksissa karkella asfaltilla, jota tietysti korosti se ettei minkäänlaista muuta melua ollut kuultavissa, koeajoyksilössä 19" vanteilla olevat kumit

Vaikka tuossa vehkeessä oli se 200hp+, niin jotenkin pliisulta tuntuu lähtö viivalta e-uppiin verrattuna normi kaupunkinopeuksissa.. 50km/h+ sen jälkeen meni ihan omia menojaan.
Mites kulutuspuoli motarilla? Minkälainen vertailukohta sinulla on rengasmeluun muuten? 77 kWh id.4 sopis itselle tarveprofiiliin, mutta nämä sinun ja Moronicuksen havainnot UX-puolesta kyllä kääntävät ajatuksia poispäin. Ämpärimuovikaan ja "erilaiset" tyyliratkaisut eivtä ole mieleeni. e-208 on paljon enemmän "auto".

e: e-208 oli myös pieni pettymys (Mii vertailukohtana) alkukiihdytyksessä, toki tehoa/kiihtyvyyttä riitti sen jälkeen sitten ihan eri tavalla. Olisko se auton koko/keveys sitten alkumetreillä tuon efektin aiheuttaja, voi toki olla pelkästään sekin että isommissa se nopeuden fiilis on erilainen. Vaikka e-208 oli kiikkerä motarilla, niin Mii on vielä huterampi. Siinä saa kyllä jaloilla paremmin tukea, kun voi pitää oikeankin jalan suorana lattiaa vasten :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 003
Varasimpa koeajolle Opel Corsa-E:n vielä. Toivottavasti säväyttäisi hieman paremmin kuin id.3, josta loppujen lopuksi jäi aika lässähtänyt muisto lähinnä mieleen. Ehkä Peugeot/Kia sähkiksetkin pitää vielä testata ennenkuin lopulta tilaa sen teslan. :p
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Lieneekö ID.3:ssa ollut rankat kustannuspaineet, ja on sitten karsittu sisustuksesta ja kontrolleista, jotta on ollut enemmän pelimerkkejä heitettävänä voimalinjaan.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Mites kulutuspuoli motarilla? Minkälainen vertailukohta sinulla on rengasmeluun muuten? 77 kWh id.4 sopis itselle tarveprofiiliin, mutta nämä sinun ja Moronicuksen havainnot UX-puolesta kyllä kääntävät ajatuksia poispäin. Ämpärimuovikaan ja "erilaiset" tyyliratkaisut eivtä ole mieleeni. e-208 on paljon enemmän "auto".
Motarilla näytti aika tasaisesti menevän 22kWh karvan verran päälle 120 mittarissa. Rengasmelun vertailukohta.. hmm jaa.. vaikka tuo 80-luvun G-Mersu, siinä ei rengasääniä kuule (kun vaparidieseli pauhaa täysillä että saadaan 80km/h edes rikki :) )
 

ttppii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
567
Lieneekö ID.3:ssa ollut rankat kustannuspaineet, ja on sitten karsittu sisustuksesta ja kontrolleista, jotta on ollut enemmän pelimerkkejä heitettävänä voimalinjaan.
Tuskin sisustus hirveitä maksaa. Eiköhän suuri syy ole siinä, että saadaan kalliimpaan ID.4 malliin lisähoukutusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Eipä tuo id.4 nyt erityisen houkuttelevalta vaikuttanut, kun ämpärimuovista mm. takaovien ikkunareunukset. Aika wtf ratkaisu pistää eri materiaalia etu- ja takaoviin. Itellä ainakin sellainen päävika, että vaikka tuossa ei olisi mitään varsinaista toiminnallsita eroa, niin ko. homma häiritsee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 321
Eipä tuo id.4 nyt erityisen houkuttelevalta vaikuttanut, kun ämpärimuovista mm. takaovien ikkunareunukset. Aika wtf ratkaisu pistää eri materiaalia etu- ja takaoviin. Itellä ainakin sellainen päävika, että vaikka tuossa ei olisi mitään varsinaista toiminnallsita eroa, niin ko. homma häiritsee.
Noita jossain muissakin autoissa näkynyt, ei luulisi oikeasti maksavan juuri mitään enempää ja pistää tosi negatiivisella tavalla silmään.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Tuskin sisustus hirveitä maksaa. Eiköhän suuri syy ole siinä, että saadaan kalliimpaan ID.4 malliin lisähoukutusta.
Mutta maksaa kuitenkin jotain ja massatuotannossa valmistajat laskevat valitettavasti hyvin usein sitä, paljonko voivat kokonaisuudessaan säästää. Vaikka säästö olisi suht mitätön yhden tuotteen kohdalla, sen kertominen koko tuotannon määrällä tekee suuren summan ja johtajathan näkeät vain sen, paljonko voimme kokonaisuudessaan säästää. Se nyt ei ole mikään salaisuus, että polttomoottoriautoissakin valmistajan kate on pieni auton loppuhintaan verrattuna ja entistä tiukempaa on kun päästömääräykset tiukkenevat ja samaten EU vaatii pakolliseksi yhtä sun toista varustetta. Sähköautoissa tuota päästöongelmaa ei ole ja itse moottorikin on ainakin oman käsityksen mukaan suhteellisen halpa, mutta se akusto maksaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 321
Mutta maksaa kuitenkin jotain ja massatuotannossa valmistajat laskevat valitettavasti hyvin usein sitä, paljonko voivat kokonaisuudessaan säästää. Vaikka säästö olisi suht mitätön yhden tuotteen kohdalla, sen kertominen koko tuotannon määrällä tekee suuren summan ja johtajathan näkeät vain sen, paljonko voimme kokonaisuudessaan säästää. Se nyt ei ole mikään salaisuus, että polttomoottoriautoissakin valmistajan kate on pieni auton loppuhintaan verrattuna ja entistä tiukempaa on kun päästömääräykset tiukkenevat ja samaten EU vaatii pakolliseksi yhtä sun toista varustetta. Sähköautoissa tuota päästöongelmaa ei ole ja itse moottorikin on ainakin oman käsityksen mukaan suhteellisen halpa, mutta se akusto maksaa.
Tarjoasivat sitten edes lisävarusteena kunnollisen sisustan? Onhan joku bemarin 300-sarjankin alkaen sisusta aika karmea mutta kun ottaa laajennettua nahkapakettia jne niin muuttuu aika täysin.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Tarjoasivat sitten edes lisävarusteena kunnollisen sisustan? Onhan joku bemarin 300-sarjankin alkaen sisusta aika karmea mutta kun ottaa laajennettua nahkapakettia jne niin muuttuu aika täysin.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Olisi mielekästä jos niille jotka haluaa parempia materiaaleja ja on niistä valmis maksamaan, olisi niitä tarjolla sitten lisävarusteena. Nuo "ämpärimuovit" ja pianolakatut muovipinnat on vihonviimeisiä ja syövät laatuvaikutelmaa aika isolla haukulla. Perus muovit on toki helppo pitää puhtaana ja ovat suhteelliset kestäviä, mutta ne on kamalan näköisiä ja tuntuisia. Tällä hetkellä autovalmistajien suosimat pianolakatut muovipinnat voi olla jonkun mielestä hyvän näköisiä, mutta naarmuuntuvat älyttömän herkästi jos ei jollain suojamuoveilla päällystä. (itsekkin tykkään ulkonäöstä, mutta en niiden kestävyydestä)

Ymmärrettävää se toki valmistajan näkökulmasta on siinä mielessä, että myös vaihtoehdot kasvattavat kustannuksia, varsinkin jos niitä varusteita ei kukaan osta. Tämä vaatisi tarkkaa suunnittelua ja menekin arviointia. Sen takia vaihtoehdot on monesti karsittu minimiin kustannus-syistä, koska muuten ne vaihtoehtojen määrät säteilisi loppujen lopuksi myös niihin halvempiin malleihin korkeampina lähtöhintoina.

PS. ja tämä siis koskien kaikkia valmistajia, ei tiettyä konsernia ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 947
Eikös se nyt ole ihan normaalia, että VW konsernin autoissa on tuollaista segmentointia? Eiköhän niitä parempia sisustuksia tule kunhan ehtivät ja etenkin sitten kun Audi tuo omat MEB-alustalliset mallinsa ulos.

ID.3 on kuitenkin ensisijasesti perus-Golffin korvaaja ja eipä siinä polttisgolffin perusmallissa kovin erikoisia sisustuksia ole.

Sitten kun aletaan hommata GT(I/D/E), R-line Golffia tai Alltrack-versiota, niin hintaluokka nousee ja kait ne sisävarustelutkin vähän paranevat verrattuna niihin hinnat-alkaen malleihin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Eikös se nyt ole ihan normaalia, että VW konsernin autoissa on tuollaista segmentointia? Eiköhän niitä parempia sisustuksia tule kunhan ehtivät ja etenkin sitten kun Audi tuo omat MEB-alustalliset mallinsa ulos.

ID.3 on kuitenkin ensisijasesti perus-Golffin korvaaja ja eipä siinä polttisgolffin perusmallissa kovin erikoisia sisustuksia ole.

Sitten kun aletaan hommata GT(I/D/E), R-line Golffia tai Alltrack-versiota, niin hintaluokka nousee ja kait ne sisävarustelutkin vähän paranevat verrattuna niihin hinnat-alkaen malleihin?
Makuasioita, mutta onhan tuo id.3:n sisustus ihan kusipaskaa, kun perusgolfiinkin vertaa. Ja pitäisi vielä maksaa yli golfin hinnan. Id.4 jatkaa samalla linjalla ja hintaa 50 k€. Hyi helvetti, jos siitä pitäisi maksaa vielä reilusti enemmän siedettävän matkustamon saamiseksi. Tripletissä hinta-laatu on ihan kohdillaan, mutta näennäisesti pari kymppiä lisää id.3:een ei juuri ämpärimuovia enempää oviverhoiluksi tuo. Kyllä tässä väkisin tulee mieleen, että volkkari on pahasti tiputtanut pallon jossain kohtaa (UX?) kehitystä ja kuluttajat makselee siitä ämpärimuovina. Esim e-208 maksaa kyllä enemmän kuin peruspösö, mutta laatuvaikutelmakin on paremmin suhteessa hintaansa (siltikin liian kallis). Onko tää segmentoinnilla "selittäminen" joku vag-spesifinen juttu? Facessa pisti silmään, kun joku selitti mustaa valkoiseksi liittyen tripletin muistiongelmiin lämpötilan ja kaistanvahdin suhteen (sammutuksessa nollautuu). IMHO ihan paskaa perussuunnittelua se vaan on segmentoinnin sijaan, jos lämpötilan kaltaiset 40-50-luvun "perusasiat" saadaan paskottua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Esim e-208 maksaa kyllä enemmän kuin peruspösö, mutta laatuvaikutelmakin on paremmin suhteessa hintaansa (siltikin liian kallis).
ID.3 samankokoisella akulla on 2000e halvempi kuin e-208. En hahmota miten e-208:ssa olisi parempi laatuvaikutelma hintaansa nähden kuin ID.3:ssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
ID.3 samankokoisella akulla on 2000e halvempi kuin e-208. En hahmota miten e-208:ssa olisi parempi laatuvaikutelma hintaansa nähden kuin ID.3:ssa.
Ei ollut tarkoitus verrata automerkkejä keskenään vaan sitä, että pösössä maksamalla sähköstä lisää saat myös paremman auton vakiona. Volkkarissa taasen Golf on huomattavasti edellä laatuvaikutelmassa kuin id.3, mistä maksat enemmän id.3:ssa? Toki uusimpaan golfiinkin on näköjään noita paskoja "featureita" alettu pistää, mutta tästä uusimmasta ei ole omaa kokemusta pätkääkään.

Jos merkkien välillä lähdetään vertaillaan, niin pakko kysyä oletko nähnyt nuo peräjälkeen samana päivänä? Näin vain helvetisti kalliimman id.3 version, mutta eipä se nyt sisähabitukseltaan riemunkiljahduksia aiheuttanut. Varsinkin ovien kontrollit oli jotain ihan käsittämätöntä paskaa tuon hintaiseksi autoksi, samaten ne ovien muut liialliset ämpärimuovit. e-208 selvästi parempi näiltä osin. Ergoactive istuimet taisi olla ainoa asia, joka jäi positiivisena mieleen, mutta nehän eivät ole id.3 spesifiset :rofl2: Mut joo, makuasioita kaikki tyyni, Autogefulin arvostelu kyllä kiteytti tarkasti kipupisteet ko. mallissa laatuvaikutelman ja käytettävyyden suhteen. Onkohan kuluttajatkin olleet samaa mieltä, kun autoja on niin hyvin saatavilla...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Jos merkkien välillä lähdetään vertaillaan, niin pakko kysyä oletko nähnyt nuo peräjälkeen samana päivänä?
Peräjälkeen en ole nähnyt, mutta mieleen on tutustumiskäynnillä jäänyt, että 208 oli todella pieni auto johon oli hankala päästä jopa ihan etupenkille kun ratti oli niin alhaalla ja takapenkillä oli tosi ahdasta. Poistuin paikalta aika nopeasti sen vuoksi. 2008:ssa jäi mielikuva, että on aika pikkuautomainen ja halvan oloinen sisusta. Ehkä pitäisi peräjälkeen katsoa että saisi paremman kuvan, mutta en näe syytä tarkemmalle tarkastelulle kun sähköautoina autojen välillä on sen verran iso ero ID.3:n eduksi, ettei korkeamman hinnan e208 ja e2008 kiinnosta. Vaimolle 208/Corsa olisi todennäköisesti ihan sopiva, jos lähtöhinta olisi rajusti pienempi. Mutta ei noilla hinnoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Peräjälkeen en ole nähnyt, mutta mieleen on tutustumiskäynnillä jäänyt, että 208 oli todella pieni auto johon oli hankala päästä jopa ihan etupenkille kun ratti oli niin alhaalla ja takapenkillä oli tosi ahdasta. Poistuin paikalta aika nopeasti sen vuoksi. 2008:ssa jäi mielikuva, että on aika pikkuautomainen ja halvan oloinen sisusta. Ehkä pitäisi peräjälkeen katsoa että saisi paremman kuvan, mutta en näe syytä tarkemmalle tarkastelulle kun sähköautoina autojen välillä on sen verran iso ero ID.3:n eduksi, ettei korkeamman hinnan e208 ja e2008 kiinnosta. Vaimolle 208/Corsa olisi todennäköisesti ihan sopiva, jos lähtöhinta olisi rajusti pienempi. Mutta ei noilla hinnoilla.
Selvästi vähemmän ämpärimuovia e-208:ssa on kuin id.3:ssa ja muutenkin laadukkaammat palikat :confused: Ratin saa vivusta ylös, oli kyllä itselläkin alhaalla ja oli hankala mennä sisään. Koon puolesta en osaa sanoa, kun kuskinpenkin tilavuus merkkaa pelkästään itsellä. Kuskinpenkissä allure-tasolla ei paljon säätöjä ollut, mutta eipä taida id.3:ssakaan olla "hinnat alkaen". Jännä, että menee mielipiteet hyvin jyrkästi ristiin. Id.4 on ollut omalla listalla lähinnä peräkoukkumahdollisuuden vuoksi, mutta nyt livenä id.3:n laadun ja käyttöliittymät nähtyäni en ole kyllä ainakaan ennakkoon mitään tilaamassa. Perustoiminnot paskottu huolella ja muu muovituslaatu kuin 15 k€ korealaisesta/rellusta. Tosin niissäkin se kuskin paneeli ovessa on id.3:sta parempi :D Pistän toivoni e-C4:een, toivottavasti vaan hinta ei karkaa. Koukun joutuu hoitamaan sitten tonnin bensapommilla, joka onneksi löytyy jo perinnepihasta valmiina.

e: Näitkö nimenomaan e-208 mallin? Sähkömalleihinhan tulee pösöllä extraa, joka bensoissa on helposti lisävarusteina jos ollenkaan saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
151
Varasimpa koeajolle Opel Corsa-E:n vielä. -- Ehkä Peugeot/Kia sähkiksetkin pitää vielä testata ennenkuin lopulta tilaa sen teslan. :p
Näin se menee. Kävin itse koeajamassa Skoda Citigoen, Leafin, id.3:n ja lisäksi omistin pari vuotta sitten BMW i3:n. Model 3:n koeajon jälkeen asiaa ei tarvinnut edes miettiä, se oli mainittuihin verrattuna niin paljon parempi, että dialogi meni näin:
myyjä> mitenkäs koeajo sujui?
minä> laitetaan tilaukseen

iPace ja e-Tron jäi nyt koeajamatta, mutta katsotaan parin vuoden päästä jos niissäkin olisi päästy eroon lastentaudeista. E-Tron GT on tietysti spekseiltään mielenkiintoinen (pitkälti sama tekniikka kuin Taycanissa), mutta voi olla hankala myydä jos hinta menee paljon yli Model S:n.

Lieneekö ID.3:ssa ollut rankat kustannuspaineet, ja on sitten karsittu sisustuksesta ja kontrolleista, jotta on ollut enemmän pelimerkkejä heitettävänä voimalinjaan.
Ilmeisesti VW:llä ylipäänsä. Uudessa Golfissa sisusta ja UX on aika pitkälti samaa kuin id.3:ssa, eli siis selvästi heikompaa tasoa kuin mk8 Golfissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Ilmeisesti VW:llä ylipäänsä. Uudessa Golfissa sisusta ja UX on aika pitkälti samaa kuin id.3:ssa, eli siis selvästi heikompaa tasoa kuin mk8 Golfissa.
Jep. Uusi Golf ja id3 on mielestäni kanssa aika tasoissa. Paitsi onhan Golfissa toki isompi mittaristo. Kun tuota uutta Golfia on kerran sitäkin ainakin kevyesti haukuttu.

Vanhempi Golf ja e-Golf saattaa siis olla helpompi käyttää, kun ovat vanhaa suunnittelua.

MK VIII (8) on ilmeisesti uusin Golf.

"Merkittävin ero edelliseen sukupolveen verrattuna on auton muuttuminen entistä digitaalisemmaksi.[5]"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Tuossa harkitaan ihan mielenkiintoista tukea. 2000€ + 2000€ tukea, kun veisi oman vanhan auton romutukseen ja ostaisi uuden sähköauton tilalle.


Mulla olisi aika sopivasti 1999, 2000 ja 2003 autot omissa nimissä. Tosin 2000 mallista en ole katsastanut.

Jos tuki tulee, niin toivottavasti saisi myös vanhaan sähköauto tilaukseen, kun auto pitäisi tulla vasta 6/2021.

Toisaalta, jos ei saa tuohon nykyiseen tilaukseen tukea (jos tuki tulee), niin sitten vaikka vw id3 31 900€ -4000€ uutena tilauksena. Saisi ainakin 200€ maksaneesta autosta 2000€ tuen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 321
Tuossa harkitaan ihan mielenkiintoista tukea. 2000€ + 2000€ tukea, kun veisi oman vanhan auton romutukseen ja ostaisi uuden sähköauton tilalle.


Mulla olisi aika sopivasti 1999, 2000 ja 2003 autot omissa nimissä. Tosin 2000 mallista en ole katsastanut.

Jos tuki tulee, niin toivottavasti saisi myös vanhaan sähköauto tilaukseen, kun auto pitäisi tulla vasta 6/2021.

Toisaalta, jos ei saa tuohon nykyiseen tilaukseen tukea (jos tuki tulee), niin sitten vaikka vw id3 31 900€ -4000€ uutena tilauksena. Saisi ainakin 200€ maksaneesta autosta 2000€ tuen.
Aika marginaalissa taitaa olla porukka jotka vaihtavat jostain alle 2k pommista uuteen täyssähköön, siis ilman mitään kikkailuja että ostetaan satasella joku romu ja saadaan siitä 2k vaan että oikeasti tuo 2k hyvitys olisi hyvä diili mitä ei muuten saisi?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Aika marginaalissa taitaa olla porukka jotka vaihtavat jostain alle 2k pommista uuteen täyssähköön, siis ilman mitään kikkailuja että ostetaan satasella joku romu ja saadaan siitä 2k vaan että oikeasti tuo 2k hyvitys olisi hyvä diili mitä ei muuten saisi?
Edellisessäkin romutuspalkkiossa oli vaatimuksena romutettavan auton omistus muistaakseni n. vuoden ennen romutusta? Tämä aika tehokkaasti esti kikkailun.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Aika marginaalissa taitaa olla porukka jotka vaihtavat jostain alle 2k pommista uuteen täyssähköön, siis ilman mitään kikkailuja että ostetaan satasella joku romu ja saadaan siitä 2k vaan että oikeasti tuo 2k hyvitys olisi hyvä diili mitä ei muuten saisi?
Eli ei se tonnin romun käyttäjät joukoin lähde sähköautoa hankkimaan, vaan sillä imetään nuo romut kentältä, osa luopuu kokonaan, tai päivittää tuoreempaan.

Tosin vaarana on että romujen tilalle tuodaam vähän uudempia isokoneisia "laatuautoja", tosin voi toivoa että ihmiset osaa laskea että niitä paljon kuluttavia kannata lisää haalia.

Mutta jos kauppa tekee hyviä tiukkoja kamppiksia niin miksei kävisi kaupaksi paalausiässä ajavillekkin uudet sähköautot. Jos talous(historia) kunnossa , latausmahdollisuus ja laskin, niin mikä ettei.

Edit:
Saisi avustuksen myös sähköpyrön tai joukkoliikennelipun hankkimiseen, toivoittavasti laajeneen koskemaan kaikkea julkistaliikennettä. Meinaan jos romun romuttamisesta saisi kaupanpäälle tonnin matkarahat, niin voisi tehota. Jos vielä voisi käyttää vuokra/yhteis autoiluun, niin moni voisi ynnäillä että mihin sitä omaa autoa tarvii.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Aika marginaalissa taitaa olla porukka jotka vaihtavat jostain alle 2k pommista uuteen täyssähköön, siis ilman mitään kikkailuja että ostetaan satasella joku romu ja saadaan siitä 2k vaan että oikeasti tuo 2k hyvitys olisi hyvä diili mitä ei muuten saisi?
Hyvin monella lapsiperheellä on sopiva 2. auto... Upgrade valtion tuella molempiin.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Itse olen sitä mieltä että olisi järkevämpää sallua romutuspalkkio käytetyn, vähäpäästöisen auton ostamiseen. Ne käytettyjen 10v romujen omistajat on kuitenkin ne, jotka pienituloisina kärsii eniten polttoaineverojen korotuksista. Sillä olisi myös välillinen vaikutus uusien autojen myyntiin, kun uusien autojen ostajat tietäisivät että käytettyjen ostajat etsii nyt enää vain vähänpäästöisiä autoja.

Toki nykymuotoinen romutuspalkkio uusien autojen ostoon on lähinnä yritystukia uusien autojen myyjille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 590
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
"Romutuspalkkiota tulisi hakea 31.8.2021 mennessä."

Eli jos tuossa on taas se, että 12kk pitää olla se romu omistuksessa, niin ei onnistu että nyt hankkisi jonkun romun pihaan seisomaan :tdown:
Linkissä ei puhuttu tuollaisesta.

Ehdot
Romutuspalkkion voisi saada vain kerran tukikauden aikana ja se myönnettäisiin ainoastaan yksityishenkilöille.

Romutettavan auton pitäisi ehdotuksen mukaan olla yli 10 vuotta vanha ja romutuksesta pitää saada romutustodistus.

Ostettavan uuden auton pitää olla täyssähköauto, ladattava hybridi, kaasuauto tai jokin muu auto, jonka päästöt jäävät alle 95 g/km nykyisen WLTP-mittaustavan mukaan.
Aika oleellista jäänyt pois, jos pitää olla 12kk omistuksessa, sehän tiputtaisi nekin pois joilla aidosti on auto ollut käytössä toistavuotta tai pidempää, mutta omistaja joku muu, samoin kaikki rahoituksella hankitut tuonti päästöpommit jossa paperissa rahoittaja omistajana.


Edit

12kk on ehdotus
Romutuspalkkion myöntämisen edellytykset. Pykälän 1 momentin mukaan romutuspalkkio voitaisiin myöntää sellaiselle luonnolliselle henkilölle, joka hankkii uuden aiemmin ensirekisteröimättömän henkilöauton, uuden sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikennelipun, jos hän on toimittanut viimeisen kalenterivuoden aikana sekä välittömästi ennen romutusta liikennekäytössä olleen henkilöauton, jonka omistajaksi hän on ollut merkittynä liikenneasioiden rekisteriin yhtäjaksoisesti vähintään 12 kuukautta ennen romutusta ja joka on ensirekisteröity vuonna 2010 tai aikaisemmin, romutettavaksi jätelain (646/2011) 58 §:ssä edellytetyllä tavalla. Pykälässä velvoitettaisiin ajoneuvon omistajan toimittamaan romutettavaksi tarkoitettu ajoneuvo tuottajan lukuun toimivalle kerääjälle tai käsittelijälle. Säännöksen tarkoituksena on varmistaa asianmukainen romutus. Pykälän 2 momentissa säädettäisiin
Jotekin nuo viimekerralla puljattiin, tehtiinkö niin että romun omistaja romutti ja hankki uudeen, joka sitten sen jälkeen oikealle ostajalle ?

Uutisoinnissa olisi voinut olla tarkemmin, ettei tuota miettiessä mokaile omistuskuvioita.

No romuista saa sitten ne joukkoliikenne liput, tai petteripyörä, joka kai miellyttää osaa porukkaa suuresti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 590
Linkissä ei puhuttu tuollaisesta.

Ehdot

Aika oleellista jäänyt pois, jos pitää olla 12kk omistuksessa, sehän tiputtaisi nekin pois joilla aidosti on auto ollut käytössä toistavuotta tai pidempää, mutta omistaja joku muu, samoin kaikki rahoituksella hankitut tuonti päästöpommit jossa paperissa rahoittaja omistajana.
Kyllä se löytyy siitä lakiesityksestä:
2 §. Romutuspalkkion myöntämisen edellytykset.Pykälän 1 momentin mukaan romutuspalkkio voitaisiin myöntääsellaiselle luonnolliselle henkilölle, joka hankkii uuden aiemmin ensirekis-teröimättömän henkilöauton, uuden sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikennelipun, jos hän on toimittanut viimeisenkalenterivuoden aikana sekä välittömästi ennen romutusta liiken-nekäytössä olleen henkilöauton, jonka omistajaksi hän on ollut merkittynä liikenneasioiden re-kisteriin yhtäjaksoisesti vähintään 12 kuukautta ennen romutusta ja joka on ensirekisteröity vuonna 2010 tai aikaisemmin, romutettavaksi jätelain (646/2011) 58 §:ssä edellytetyllä tavalla.Pykälässä velvoitettaisiin ajoneuvon omistajan toimittamaan romutettavaksi tarkoitettu ajo-neuvo tuottajan lukuun toimivalle kerääjälle tai käsittelijälle. Säännöksen tarkoituksena on var-mistaa asianmukainen romutus
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 683
Tulipahan muuten huomattua, että sähköauton hankintatuessa lukee ehto:
- auton hankintaan ei ole käytetty romutuspalkkiota


Saavat oikein kunnon sotkun aikaiseksi tästä. Mitenköhän tuon autojen haltija/omistaja menee tuossa asiassa. Perheen sisällä ei ole kyllä ongelma vaikka kakkosrassissa olisi väärä omistaja. Uusi auto täytyy sitten vaan rekisteröidä "oikein" ja vaihtaa omistajuus myöhemmin.

e: Tämä siis nykyisen lain puitteissa, onkohan ongelma korjattu uudessa... En jaksa etsiä.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
83
Jotekin nuo viimekerralla puljattiin, tehtiinkö niin että romun omistaja romutti ja hankki uudeen, joka sitten sen jälkeen oikealle ostajalle ?
No silloin ensimmäisellä kerralla se ainakin oli tosi helppoa. Määkin myin yhden rellun Veholle muistaakseni kun ensin katsastusmies polki jarruputket poikki, helman täyteen reikiä ja löi vielä pari sivua vikalistaa kaupan päälle. Toimi siinä käsijarru sentään, mää vieläkin ihmettelen ettei se ajokieltoa laittanut. No siitä sai joku mersunostaja romutuspalkkion.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 567
Viestejä
4 166 631
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom