Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Sähkövastuksellahan on käytännössä 100% hyötysuhde. Toki ei siihen kannata PHEVin akkuja tuhlata.
Vastuksella itsellään kyllä, mutta lataus/purkuprosessissa häviää kyllä jonkin verran. Varsinkin kylmänä. Lisäksi jos autossa tosiaan on joka tapauksessa polttoainetankki niin lämmitys on järkevintä tehdä polttoaineella.

Tästähän on aiemminkin ollut juttua, että tulevaisuuden sähköautoissa, jotka eivät ole enää protoja vaan oikeasti suunniteltu erilaisiin oloihin voisi olla erillinen polttoainetoiminen lämmitin, jossa käytettäisiin esimerkiksi bioetanolia tai muuta ekologista polttoainetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Tämä ei välttämättä ole miinus, koska lämmityskäytössä polttoaineesta saadaan erittäin korkea hyötysuhde irti.
Sähkövastuksellahan on käytännössä 100% hyötysuhde. Toki ei siihen kannata PHEVin akkuja tuhlata.
Bemarin plugareissa on sähköinen ilmanvaihto eli kabiini lämmitetään tai viilennetään sopivaan lämpötilaan käskystä, sähköllä. Jos auto on latausjohdossa kiinni, niin samalla myös hoidetaan ajoakun lämpötila optimitasolle, joka lisää hieman sähkökantamaa. Käyttäjäystävällistä, ei tartte mennä kylmään tai kuumaan kabiiniin eikä rahvaanomaisesti tuprutella webastoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Vastuksella itsellään kyllä, mutta lataus/purkuprosessissa häviää kyllä jonkin verran. Varsinkin kylmänä. Lisäksi jos autossa tosiaan on joka tapauksessa polttoainetankki niin lämmitys on järkevintä tehdä polttoaineella.

Tästähän on aiemminkin ollut juttua, että tulevaisuuden sähköautoissa, jotka eivät ole enää protoja vaan oikeasti suunniteltu erilaisiin oloihin voisi olla erillinen polttoainetoiminen lämmitin, jossa käytettäisiin esimerkiksi bioetanolia tai muuta ekologista polttoainetta.
Sähköautoissa voi käyttää ilmastointilaitetta ilmalämpöpumppuna. Taitavat yleensä käyttääkin? Jos ulkolämpötila on jotain -10:nen yläpuolella, niin lämpöä saa akusta 200-350% hyötysuhteella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Bemarin plugareissa on sähköinen ilmanvaihto eli kabiini lämmitetään tai viilennetään sopivaan lämpötilaan käskystä, sähköllä. Jos auto on latausjohdossa kiinni, niin samalla myös hoidetaan ajoakun lämpötila optimitasolle, joka lisää hieman sähkökantamaa. Käyttäjäystävällistä, ei tartte mennä kylmään tai kuumaan kabiiniin eikä rahvaanomaisesti tuprutella webastoa.
Käyttäjäystävällistä on, mutta tuosta puuttuu akun lämmitys. Eli akun lämpötilaa voidaan optimoida vain toiseen suuntaa :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Käyttäjäystävällistä on, mutta tuosta puuttuu akun lämmitys. Eli akun lämpötilaa voidaan optimoida vain toiseen suuntaa :(
Katoppas niinpä onkin! Sotkin nyt i3 sähköautoon. Bemarin plug-in hybridien "akun esilämmitys" hoituu kabiinilämppärin kautta. Akusta otetaan virtaa kabiinin lämmitykseen ja ladataan uutta seinästä tilalle, jolloin akun lämpötila hiljakseen nousee :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Katoppas niinpä onkin! Sotkin nyt i3 sähköautoon. Bemarin plug-in hybridien "akun esilämmitys" hoituu kabiinilämppärin kautta. Akusta otetaan virtaa kabiinin lämmitykseen ja ladataan uutta seinästä tilalle, jolloin akun lämpötila hiljakseen nousee :kahvi:
Nousee tai ei nouse. Käytännössä kun mennään enempi pakkaselle niin ei nouse :). jossain -15c lämpötilassa edellisestä iltapäivästä seisottuaan auton käynnistys käynnistää polttomoottorin samoin tein, vaikka olisi parit preconditioningit alla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Minusta Volvon bensa webasto olisi ihan hyvä juttu suomen talveen. Eli sähköllä voi ajaa max pituuden ja sisätila lämmitetään nopeasti webastolla. Eli bensamoottoria ei tarvitsisi käynnistää välttämättä ollenkaan, vaan (lyhyt) ajo sujuisi akun voimalla?

Pakkasta kun silloin tällöin on se -30 astettakin. Etelässä toki vähemmän.

Hinta on ihan sama XC60 ja V90 T8 mallien välillä.

XC60 T8 AWD Business aut 69 900 € (sis vero 4626€)
V90 T8 AWD Business aut 69 800 € (sis vero 4420€)

Hinnat alkaen
V90 D3 Business (diesel) 47 800 €
XC60 D4 AWD Business (diesel) 54 800 €
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Nousee tai ei nouse. Käytännössä kun mennään enempi pakkaselle niin ei nouse :). jossain -15c lämpötilassa edellisestä iltapäivästä seisottuaan auton käynnistys käynnistää polttomoottorin samoin tein, vaikka olisi parit preconditioningit alla...
Täähän nyt on ihan fiksua jo sen takia, että ei motarin rampilla poljeta -15 asteista moottoria.

Mulle ei ole vielä kehittynyt minkäänlaista polttisvihaa. Tuolla netin facebookin sähköautoilijat ja sellaisissa ryhmissä moni on niin kovin vihainen kun polttis käynnistyy. Ostavat hybridejä ja riehuvat kun polttis pärähtää päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Minusta Volvon bensa webasto olisi ihan hyvä juttu suomen talveen. Eli sähköllä voi ajaa max pituuden ja sisätila lämmitetään nopeasti webastolla. Eli bensamoottoria ei tarvitsisi käynnistää välttämättä ollenkaan, vaan (lyhyt) ajo sujuisi akun voimalla?

Pakkasta kun silloin tällöin on se -30 astettakin. Etelässä toki vähemmän.

Nojoo, aika vähän voi noin kylmällä ajaa ilman bensaa, edes volvolla. Käytännössä tuossa 10 pakkasasteen jälkeen voi lopettaa kaikki toiveet pelkästä sähköajosta plugarilla kuin plugarilla. Sähkö silti tuuppii siellä ja kulutusta laskee, mutta ei sillä pelkästään pääse, eikä välttämättä ole fiksuakaan. Volvossa polttomoottoria liukkaalla myös, koska nelivetotekniikka on tuo. Heti kun luistonesto sutaisee, niin polttomoottori pärähtää päälle, että saadaan se neliveto peliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Täähän nyt on ihan fiksua jo sen takia, että ei motarin rampilla poljeta -15 asteista moottoria.

Mulle ei ole vielä kehittynyt minkäänlaista polttisvihaa. Tuolla netin facebookin sähköautoilijat ja sellaisissa ryhmissä moni on niin kovin vihainen kun polttis käynnistyy. Ostavat hybridejä ja riehuvat kun polttis pärähtää päälle.
En nyt polttisvihana tätä pitäisi, mutta ainakin itsellä voisi ärsyttää jos plugari ei -15c pakkasella suostuisi kulkemaan esim. 5km työmatkaa ilman polttomoottoria. Itse olen toki asennoitunut alusta asti siihen, että osa matkasta todnäk mennään polttiksella, kun työmatka on 20km yhteen suuntaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
En nyt polttisvihana tätä pitäisi, mutta ainakin itsellä voisi ärsyttää jos plugari ei -15c pakkasella suostuisi kulkemaan esim. 5km työmatkaa ilman polttomoottoria. Itse olen toki asennoitunut alusta asti siihen, että osa matkasta todnäk mennään polttiksella, kun työmatka on 20km yhteen suuntaan.
Mun lääke tuohon ärsytykseen on täyssähköauto. Se kun on mulle ihan selvää, että plugarin kanssa törmää olosuhteista riippuviin kompromisseihin. Varsinkin täällä napapiirillä eli Suomessa. Saahan sitä tietysti kuka tahansa riehua ihan mitä haluaa, mutta välillä sitä on vähän höhlä sivusta seurata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Nojoo, aika vähän voi noin kylmällä ajaa ilman bensaa, edes volvolla. Käytännössä tuossa 10 pakkasasteen jälkeen voi lopettaa kaikki toiveet pelkästä sähköajosta plugarilla kuin plugarilla. Sähkö silti tuuppii siellä ja kulutusta laskee, mutta ei sillä pelkästään pääse, eikä välttämättä ole fiksuakaan. Volvossa polttomoottoria liukkaalla myös, koska nelivetotekniikka on tuo. Heti kun luistonesto sutaisee, niin polttomoottori pärähtää päälle, että saadaan se neliveto peliin.
Varmasti tosi hissuksiin saisi ajella että pärjättäisiin pelkällä takavedolla sillä volvolla. Täällä voisi ensimmäiset lumikinokset tulla heti pihatiellä, jos ei ole lumitraktori ehtinyt käydä avaamassa tietä. Eli joskus vaaditaan sitä tehoa että pääsee isommalle tielle ja tosiaan motarin rampilla vaatii myös sitä riittävää kiihtyvyyttä. Täällä ei toisaalta niitä ramppeja ole ollenkaan.

Toki tuossa jutussakin mainitaan, että normaali kulutus olisi siellä pienikulutuksisen dieselin tasolla joka löytyy jo. Eli eipä siinä säästöä tulisi, koska diesel on halvempaa.
Tosielämässä tähän ei pääse edessä unissa, mutta taitavasti sähkömoottoria hyödyntämällä kulutuksen saa jäämään pienikulutuksisten dieseleiden tasolle eli 4 - 5 litran väliin. Tämä ainakin oli oma kokemuksemme lyhyehkön koeajon aikana.
Koeajossa uusi Volvo XC60 T8 Twin Engine: Tässä on Volvon nopein katumaasturi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Mun lääke tuohon ärsytykseen on täyssähköauto. Se kun on mulle ihan selvää, että plugarin kanssa törmää olosuhteista riippuviin kompromisseihin. Varsinkin täällä napapiirillä eli Suomessa. Saahan sitä tietysti kuka tahansa riehua ihan mitä haluaa, mutta välillä sitä on vähän höhlä sivusta seurata.
Saahan sitä tietysti sopeutua mihin tahansa takapuoleen kairaamiseen haluaa, millä tahansa verukkeella mikä omaa mieltä lämmittää. Itsestä tuntuisi että pohjolaan myytäviin autoihin akun lämmitys olisi itsestäänselvyys, kun jäähdtyskin löytyy. Lämmitys lienee jotain 1000x halvempi toteuttaa kuin jäähdytys, se kun ei tarvi kuin yksinkertaista lämmitysvastusta ja anturia lämpötilaa seuraamaan. Ja ihan päästö/kulutus-pohjaltakin perusteltuna ne kylmällä autolla ajetut polttomoottorikilometrit päästää ja kuluttaa aika tajuttomasti...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Saahan sitä tietysti sopeutua mihin tahansa takapuoleen kairaamiseen haluaa, millä tahansa verukkeella mikä omaa mieltä lämmittää. Itsestä tuntuisi että pohjolaan myytäviin autoihin akun lämmitys olisi itsestäänselvyys, kun jäähdtyskin löytyy. Lämmitys lienee jotain 1000x halvempi toteuttaa kuin jäähdytys, se kun ei tarvi kuin yksinkertaista lämmitysvastusta ja anturia lämpötilaa seuraamaan. Ja ihan päästö/kulutus-pohjaltakin perusteltuna ne kylmällä autolla ajetut polttomoottorikilometrit päästää ja kuluttaa aika tajuttomasti...
Tuo akuston lämmitys ei mun silmissä muuta lopputulosta millään tavalla jos "ärsyttää kun polttis menee päälle". Okei, sitten sulla on lämpimät akut, mutta yhä kylmä bensakone -- joten polttista on yhä pakko lämmitellä startin jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Volvon T8 on kaiken palautteen perusteella erittäin hieno voimalinja ja varsinkin hinnoittelu on kohdallaan!

Mutta siitäkin löytyy pari pientä mun silmään höhlää kompromissia:
- nelivedon toteutustapa eli sähkö takana ja bensa edessä. Aiheuttaa hassuja tilanteita kun sähköajossa ei ole nelivetoa ja toisaalta kovassa ajossa sitten takarenkailla on se sähkömoottorin 80 hebbaa ja edessä polttomoottorin 320. Tietysti ei ole erityisen dynaaminen tämä volvo, mutta haluan periaatteesta nillittää, koska eräät kilpailijat tarjoavat voimantuotosta riippumatonta voimanjakoa.
- polttoainekäyttöinen lämmitin, siis esilämmittään auton bensalla.
Nelivedon toteutuksesta olen samaa mieltä. On valittu se halvin vaihtoehto. Tuo taitaa myös rajoittaa ainakin jonkin verran sitä jarrutusenergian talteenottoa, kun etuakselilta ei saa talteen mitään. (Toki, pelkillä takarenkaillakin voi hidastaa, mutta ei se ole kovin nopeaa tai tehokasta.)

Polttoainekäyttöinen lämmitin sen sijaan on ehkä paras mahdollinen ratkaisu talvella.

Tämä ei välttämättä ole miinus, koska lämmityskäytössä polttoaineesta saadaan erittäin korkea hyötysuhde irti.
Polttoainelämmittimen hyötysuhde lienee 95+ %, polttoaineen energiasisällöstä.

Sähkövastuksellahan on käytännössä 100% hyötysuhde. Toki ei siihen kannata PHEVin akkuja tuhlata.
Sähkövastuksella on toki ~100 % hyötysuhde, sähköenergiasta. Mutta, sähköenergiaa saa sen noin 40 % polttoaineesta (toki, polttoaineena niissä isoissa voimaloissa, joita kuitenkin edeleen pitää ajaa vähintään osateholla ympäri vuoden, voi käyttää muutakin kuin ns. liikennepolttoaineita). Kokonaishyötysuhteeksi jää tällöin se alle 40 %.

Sähkövastuksella lämmittäminen vastaa suoraa sähkölämmitystä, ja se on vaan suorastaan tyhmää (jos muita vaihtoehtoja on)

Etuna toki se, että ne päästöt tulee jonkun muun niskaan. (Olettaen, että ei itse asu lähimmän lauhdevoimalan lähellä.)

Vastuksella itsellään kyllä, mutta lataus/purkuprosessissa häviää kyllä jonkin verran. Varsinkin kylmänä. Lisäksi jos autossa tosiaan on joka tapauksessa polttoainetankki niin lämmitys on järkevintä tehdä polttoaineella.

Tästähän on aiemminkin ollut juttua, että tulevaisuuden sähköautoissa, jotka eivät ole enää protoja vaan oikeasti suunniteltu erilaisiin oloihin voisi olla erillinen polttoainetoiminen lämmitin, jossa käytettäisiin esimerkiksi bioetanolia tai muuta ekologista polttoainetta.
Lataus–purku-häviöt on pieniä, sen ehkä joku 5 %. Ongelma on enemmän tuo suoran sähkölämmityksen järjettömyys. (Ainakin niin kauan kuin yhtään fossiilisilla toimivaa lauhdevoimalaa on ympärivuotisessa käytössä Pohjoismaissa.)

Sähköautoissa voi käyttää ilmastointilaitetta ilmalämpöpumppuna. Taitavat yleensä käyttääkin? Jos ulkolämpötila on jotain -10:nen yläpuolella, niin lämpöä saa akusta 200-350% hyötysuhteella.
Ilmastointilaiteella lämmittäminen lienee tosiaan melko yleistä. Jonkun 250 % hyötysuhteen kohdalla tosiaan pääsee tasoihin tuon polttoainelämmittimen kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hyvän hyötysuhteen lämpöpumppu voi olla joissain oloissa parempi kuin polttoainelämmitin. Itse toki kuvittelin autoissa olevien lämpöpumppujen olevan yleensä aika konservatiivisia (ts. hyötysuhdetta ei ole maksimoitu), kun niiden pitää kestää sitä autokäyttöä vuosia.

Täyssähkössä tämä on toki se ainoa järkevä vaihtoehto, mutta jos Volvossa kerran on se bensatankki, niin miksipä ei vaan polttaisi sitä bensaa. Silloin voi ainakin optimoida sen lämpöpumpun pelkästään siihen jäähdytyskäyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
47
Volvon T8 on kaiken palautteen perusteella erittäin hieno voimalinja ja varsinkin hinnoittelu on kohdallaan!

Mutta siitäkin löytyy pari pientä mun silmään höhlää kompromissia:
- nelivedon toteutustapa eli sähkö takana ja bensa edessä. Aiheuttaa hassuja tilanteita kun sähköajossa ei ole nelivetoa ja toisaalta kovassa ajossa sitten takarenkailla on se sähkömoottorin 80 hebbaa ja edessä polttomoottorin 320. Tietysti ei ole erityisen dynaaminen tämä volvo, mutta haluan periaatteesta nillittää, koska eräät kilpailijat tarjoavat voimantuotosta riippumatonta voimanjakoa.
- polttoainekäyttöinen lämmitin, siis esilämmittään auton bensalla.
Mulle on tulossa kuukauden päästä V90 T8 perheen käyttöautoksi. 3 edellistä autoa ovat olleet nelivetoisia; 2 xDrivea ja 1 Haldex 5th gen. Minullakin on tämän Volvon nelivetosysteemin suhteen hieman epäilyksiä, liittyen ajodynamiikkaan, ei etenemiskykyyn. Tykkään liukkaalla ajaa yleensä ilman luistonestoa ja ajonvakautus sallivassa tilassa, jolloin ainakin xDrive ja Haldex 5th gen ovat olleet mukavan "takavetomaisia" reilusti polkaistessa liukkaalla ja autot ovat menneet mukavassa sivuluissa, mikäli ajotilanne on sen mahdollistanut turvallisesti. Aika näyttää antaako Volvon T8 vastaava ajonautintoa liukkaalla. Toinen mitä mietin on Volvon vakaus ohitustilanteessa liukkaalla, kun perinteisillä nelivedoilla on voinut vaihtaa kaistaa ohituksissa erittäin vaihtelevissa pito-olosuhteissa turvallisesti, kun on vain pitänyt vedon päällä koko ohituksen ja rauhassa sitten löysännyt kaasun, kun omalle kaistalle on palattu.

Autoa ja liukkaita odotellessa(Continental Viking Contact 6 tulee talveksi)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Aika näyttää antaako Volvon T8 vastaava ajonautintoa liukkaalla. Toinen mitä mietin on Volvon vakaus ohitustilanteessa liukkaalla, kun perinteisillä nelivedoilla on voinut vaihtaa kaistaa ohituksissa erittäin vaihtelevissa pito-olosuhteissa turvallisesti, kun on vain pitänyt vedon päällä koko ohituksen ja rauhassa sitten löysännyt kaasun, kun omalle kaistalle on palattu.
No noinhan se menee myös pelkästään etuvetoisella autolla. Tietysti nilkkasuorana ohitus on 50-50% nelivedolla vakaampi.

Ja muutenkin tasaisen nopeuden ylläpitoon vaadittava teho on huomattavasti pienempi, niin että sen taka-akselin sähkökoneen teho riittää kyllä melko suuriinkin nopeuksiin asti tuottamaan puolet tarvittavasta tehosta.

Onhan tuo sähköinen takaveto tietysti kompromissi, mutta toisaalta ihan järkevä kompromissi, kuitenkin tuo toteutustapa on huomattavasti edullisempi, eikä sen ultimaattisen "ajonautinnon" tavoittelu kuitenkaan ole se ykkösprioriteetti 90% asiakkaille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Tuo akuston lämmitys ei mun silmissä muuta lopputulosta millään tavalla jos "ärsyttää kun polttis menee päälle". Okei, sitten sulla on lämpimät akut, mutta yhä kylmä bensakone -- joten polttista on yhä pakko lämmitellä startin jälkeen.
Öö, siis sinä et näe mitään eroa siinä että pakkasellakin pääsisit esim. 15km suuntaansa pelkillä akuilla, kun akut on lämmitetty valmiiksi versus nykytilanne jossa et pääse metriäkään polttamatta bensaa? Miksi sitä polttista on pakko lämmitellä jos ajettava matka on vaikkapa 5km, tai kuitenkin tuon akun kantaman rajoissa? Siksi kun akuissa ei ole lämmitystä.

Jos sua ei "ärsytä kun polttis menee päälle", niin turhaanhan sää ostit plugarin? Sama ajella koko ajan battery save -moodissa kesää talvea, koska "pitäähän se polttis kuitenkin lämmittää". En kyllä ymmärrä miksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Ja se auto tietää että polttista ei tarvita matkan aikana... mistä?

Ilmeisesti on yleistä että moottori hörähtää kylmällä käyntiin siksi että se olisi toimintalämpöinen kun sitä oikeasti tarvitaan.

Jos et ymmärrä miksi moottori olisi hyvä olla edes jokseenkin lämmin ennenkuin lyödään lappu lattiaan niin sille emme voi mitään.
Vaikuttaa että sulla on tässä perusteet sen verta hukassa, että ei tarvisi edes noteerata kommenttiasi, mutta menköön: esim. -10c pakkasella ajoon lähtiessä tilanne on siis polttiksen kannalta aivan ok, ajaa saa akulla niin pitkään kun sitä riittää ja polttiksen voi ottaa mukaan kylmänä kesken ajon vaikka täydestä vauhdista. Juuri tuo viimeinen 5 astetta tekee tässä eron, siitä polttis ei vaan selviäisi.

Tai jos pakkasta on vaikka -15c, ja edellisestä ajosta on vaikkapa 12h ja akku onkin riittävän lämmin ja polttis luonnollisesti ehtinyt jäätyä hyvin - tässä tilanteessa polttista taas ei tarvi käynnistää koska x.

Ei tuo järjestelmä sitä polttista mitenkään ajattele, akun ehdoilla mennään. Nyt 27tkm takana 330e:n toimintaan tutustuen...

Edit: jatketaan vielä, että minusta olisi siis aivan OK jos järjestelmä johdonmukaisesti huolehtisi tuosta polttiksen lämpötilasta ja ohjaisi ajamista sen mukaan molemmille moottoreille. Nyt se kuitenkin menee täysin akun lämpötilan mukaan, polttis otetaan mukaan kun sitä tarvitaan. Koitin talvella tutkailla eri arvoista että lämmittääkö tuo polttista mitenkään sähköajon aikana, ja tulin tulokseen että ei taida lämmittää - vaikka bemarin joku tuotespesialisti oli kuulopuheiden mukaan sanonut auton lämmittävän polttiksen sähköajossa valmiiksi 70-asteiseksi. Esim. tuossa pari pv sitten ajelin töistä 20km matkan sähköllä kotiin, ja katselin obd:n kautta eri arvoja. En löytänyt yhtään lämpöarvoa joka olisi ollut yli 24c astetta obd:n kautta saatavista arvoista. ulkona oli 20c, ja kun sähkömoottori on sijoitettu moottorin ja vaihdelaatikon väliin, momentinmuuntimen paikalle, lienee tuollainen parin asteen nousu seurausta ihan moottoriin johtuneesta lämmöstä - ei mistään aktiivisesta lämmönsiirrosta sähkömoottorilta polttomoottorille.

Talvella voin lähteä töihin sähköllä jos pakkasta on esim. -11c. Auto ei anna laittaa "max edrive"-moodia päälle, mutta kulkee pelkällä sähköllä kun kaasua painaa varovasti. Voin ajella jonnekin 70kmh nopeuksiin asti pelkällä sähköllä varovasti kiihdyttäen. Jos nopeus tuosta nousee, tai kaasua painaa rivakammin tulee polttis mukaan - siitä syystä että akku on kylmä, eikä siitä voida ottaa riittävää tehoa. Puuttuva teho tulee tässä tapauksessa polttomoottorista. Polttis repäistään tuollaisessa tilanteessa mukaan kylmänä esim. 70kmh vauhdissa, joka on aika raakaa hommaa.

Kun akku menee riittävän kylmäksi, ulkona on esim. -25c ja käynnistät auton, lähtee polttis heti tulille. Tässä tilassa kun ajan esim. moottoritietä töihin (20km) ja katson sen jälkeen arvoja, on sähkö käytetty matkalla liki kokonaan, ja polttomoottori kuluttanut luokkaa ~2l/100km. Tuossa kylmässä tilassa ajo siis tapahtuu käytännössä sähköllä, mutta polttomoottoria pyöritetään "mukana" antamassa tarvittava lisäteho jota ei akusta pystytä kylmyyden takia ottamaan. Minusta tämä on ihan OK, pyöritelkööt polttista jos kulutus on tuota luokkaa. Tämä tilanne on kuitenkin päällä vain niin kauan kun mittaristossa palaa keltainen kolmio kertomassa akun kylmyydestä. Tämän "kylmän tilan" ja lämpimän tilan välillä on tympeä alue, jossa akku on liian kylmä että voisit pyytää pelkkää sähköajoa, mutta riittävän lämmin ettei tuo em. "polttomoottorin mukana pyörittely" -moodi aktivoidu. Tässä välitilassa polttomoottori haukkaa luokkaa 7l/100km normaalissa ajossa, ja akun sähköön ei kosketa - sitä ei varata eikä pureta. Tässä välitilassa kuski ei voi muuta kuin ajaa bensalla, tai vaihtaa jonnekin pikkutielle jossa voi ajella rauhallisempaa vauhtia sähköllä. Esim. itselläni työmatka on 20km motaria tai 20km 60kmh-rajoituksellista maantietä. Kun pihasta lähden, voi keltainen kolmio palaa mittaristossa ja polttis on pakkokäytöllä - selvä, mennään motarille. Motarille päästyäni voi parin km jälkeen tuo keltainen kolmio sammua (tapahtuu yleensä juuri jossain -12c .. -17c lämmöissä), mutta auto ei silti anna laittaa pelkälle sähkölle, joten loppumatka ajellaan kuin bensa-autolla ikään ja hybridin hyödyt unohdetaan.

Kun pakkasta on riittävästi ettei pelkkä sähköajo ole mahdollista, mutta auto antaa kuitenkin rauhallisesti ajaa sähköllä, pääsen tuota maantietä töihin polttista käynnistämättä. Akussa on siis riittävästi ytyä kuljettamaan minua 20km ja pitämään vielä kabiinikin lämpimänä. Sieltä ei vaan voi ottaa suurta tehoa uloa, joten meno on rauhallista. Jossain vaiheessa matkaa (10km tai silleen) jälkeen akku on yleensä lämminnyt riittävästi ja "max edrive"-moodi on käytettävissä - tämän jälkeen rivakammatkin kiihdytykset ja 120kmh sähköajo onnistuu.

Omiin kokemuksiini nojaten totean edelleen että oli virhe jättää akun lämmittäminen pois. Osat sen toteuttamiseksi eivät varmasti montaa kymppiä olisi maksaneet, ja se olisi esim. omassa tapauksessani mullistanut talvikäytön - tehnyt siitä siis käytännössä samanlaista kuin kesällä jolloin pääsen leikiten työmatkat sähköllä (lataus onnistuu myös työpaikalla).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Pitkä teksti, mutta joka tapauksessa:

Ei tulis kyllä pieneen mieleenkään kenkiä -10 asteista moottoria yhtään missään autossa ikinä.

No hyvä jos se ei sitten ole moksiskaan semmoisesta. :D
Eipä mullakaan, mutta se nyt ei ollut tän keskustelun aihe. Ja tilanne ei kauheesti muutu - auto ei esivalmistellessaan lähtöä lämmitä akkua eikä ilmeisesti moottoriakaan, molemmst tulisi imo tietty tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
Ihan hyvä auto. Mukava ajaa, menee kylki edellä mutkat jos vähän lapsettaa ja 27tkm keskikulutus tasan 3,5l/100km + sähköt.

Tässä vaan näkyy kuinka näitä kylmien marginaalimaiden tarpeita ei huomioida. Polttomoottorillisten tehdaswebasto lämmittää vaan kabiinin jne., sitä samaa jatkumoa tämä lie.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
@Slayer onko sulla muuten naviin aina asetettu matkan kohde?

Olet oikeassa, BMW hybridillä on tavallaan kolme tilaa

1) on lämmin, normaali tila
2) jossain -15 paikkeilla: on kylmä, ajetaan polttiksella ja lämmitetään nestekierron kautta akkua
3) jossain alempana: on liian kylmä, akku lämpimäksi asap ja käytetään polttista tukena, tehdään työtä sähkömoottoria vasten, että sähkömoottori ottaa tai antaa maksimienergiaa sinne akkuun päin mahdollisimman paljon. Akun käyttö lämmittää akkua.

Edit: samalla kolmostilanteessa sähkömoottori säästää (kylmää) polttomoottoria kovalta kuormalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
@Slayer onko sulla muuten naviin aina asetettu matkan kohde?

Olet oikeassa, autolla on tavallaan kolme tilaa

1) on lämmin, normaali tila
2) jossain 15 asteen paikkeilla: on kylmä, ajetaan polttiksella ja lämmitetään nestekierron kautta akkua
3) jossain alempana: on liian kylmä, akku lämpimäksi asap ja käytetään polttista tukena, tehdään työtä sähkömoottoria vasten, että sähkömoottori ottaa tai antaa maksimienergiaa sinne akkuun päin mahdollisimman paljon. Akun käyttö lämmittää akkua.

Edit: samalla kolmostilanteessa sähkömoottori säästää polttomoottoria kovalta kuormalta.
Mulla ei ole navia, joten se ei vaikuta ajotiloihin. Toiminta on kuitenkin identtistä tutuilla joilla navi on käytössä.

kohta 2) on käsittääkseni virheellinen. Käsittääkseni akulla on vain jäähdytysputkisto ja se on yhteydessä ilmastointilaitteeseen, eli siellä ei kai kierrä jäähdytysneste lainkaan. Jos kiertäisi, akun lämmittäminen olisi tehtävissä sähkötoimisella lämmittimellä joka kabiiniin tulevan ilmankin lämmittää - sopivasti kierron määrittelemällä. Mutta näin ei siis käsittääkseni ole. Asialle voi koittaa hakea vahvistusta/kumota sen vaikka tutkimalla näitä:
RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog
RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog

Kohta 3) ei myöskään minusta toimi noin. Tuolla "liian kylmä akku"-kohdassa ajotietokoneelta näkee kuinka akusta otetaan jatkuvasti virtaa auton kuljettamiseen ja lämmittämiseen. Polttomoottori ei kuitenkaan vie kuin luokkaa 1.7-2.1l/100km, joten mitään työtä se ei käytännössä voi tuolla kulutuksella tehdä (vertaa esim. lämpimänä ajaessasi 60kmh nopeudella, kytket save battery -tilan, ja kulutus pomppaa luokkaan 10l/100km).

Minusta ne tilat on:
1) normaali, lämmin tila
2) välitila - akku riittävän lämmin jotta pakko-polttomoottori ei kytkeydy päälle mutta liian kylmä jotta max edriveä sais kytkettyä. Ajaminen onnistuu sähköllä hissutellen, mutta jos ajetaan yli 70 tai 80kmh (raja ei ole ihan selvillä - se voi olla se vakio 84kmh) kytkeytyy polttomoottori ja hoitaa etenemisen yksin, kulutus on sen mukainen.
3) kylmä - akku on niin kylmä että eteneminen ei onnistu ilman polttomoottoria lainkaan. Kojelaudassa palaa tällöin keltainen kolmio. Ajo tapahtuu (rauhallisesti ajaen, vaikka 100kmh nopeudellakin) käytännössä sähköllä, mutta polttomoottori on mukana muttei kuluta juuri mitään jos ei kengitetä - niin kauan kun sähköä riittää.

Minusta tuo max edrive -moodi pitäisi pystyä kytkemään aina, myös kylmällä akulla. Auto voisi silti kytkeä polttiksen jos on liian kylmä, mutta käyttäisi sitä sähköä niin paljon kuin sitä löytyy ja pystytään. Nyt tuossa välitilassa limboillessasi joudut välissä ajamaan pelkällä bensalla, ja saavut kohteeseen akku liki täynnä, mikä ei ole kovin optimaalista :(.

Moottorin lämmityksen voi.
Sen todnäk pystyisi joo. Nestekierrossa on sähkötoiminen 5kW lämppäri, ja pumppuja joka lähtöön. Eiköhän sen nesteen saisi kiertämään moottorinkin kautta.
Tässä on vaan se este, että ilmeisesti sakemanni pitää tätä turhana, ja ei siksi tee sitä. Uudempien bemarien ja mersujen tehdaswebastotkaan kun ei lämmitä muuta kuin kabiinia, polttis lyödään tulille kylmänä, ellei omistaja ole häkännyt lämppäriään lämmittämään myös moottoria. Pidän tätä melko ihmeellisenä suuntauksena, mutta ilmeisesti sille on joku peruste olemassa - kuka tietää mikä. Esim. bemarissa tuo tehdasweba ilmeisesti ihan varta vasten kääntää yhden magneettiventtiilin "ohitusasentoon", ettei lämppärin lämmittämä neste kierrä moottorin kautta, vaan pelkästään kabiinissa. Esson baarissa puhutaan jotain ympäristöasioista, että euro6-kone sekoaa jos sen lämmittää ulkopuolisella lämppärillä liian kuumaksi ennen käynnistystä tai jotain... itse en tähän legendaan kuitenkaan usko. Taustalla lienee jotain muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Tuolla oli Volvon T8 moottorin tiedoista jotain.
Omassa käytössä perus autossa webasto on kyllä näppärä. Kun käynnistää auton kylmänä, niin webasto lämmittää auton todella nopeasti. Myös moottori pitäisi lämmetä, mutta ei kyllä mitenkään kovin tehokkaasti lämpeä.
Tuo "nollapäästöisyys" ei ihan toteudu talvikeleillä, kun webasto lämmittää autoa. Äsken ajelin 25 km (lämmitin 15 min webastolla ennen lähtöä) ja VOC näytti keskikulutukseksi 1,1 l/100 km. Auton trippimittari 3,4 l/100 km. Ero selittyy sillä, että VOC ei laske webaston kulutusta mukaan.
Jos en olisi lämmittänyt autoa etukäteen, niin pienelläkin pakkasella moottori käynnistyy erittäin herkästi ja kulutuslukemat ovat melko suuret erityisesti tuollaisella lyhyellä matkalla. Eli säästöä sähkö kyllä tuo, mutta nollapäästöjä ei.
Uusi XC90
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
@Slayer pitääpä seurata vitosen kanssa miten toimii. Siinä aika paljon selkeämpää, kun koko ajan näkyy (ja muuttuu) nopeus- ja tehomittarissa se sähköisen ajon alue.



Ja huomiona, navin kanssa tuo aika hyvin optimoi "auto edrive" tai "save battery x %" moodissa sähköä ajomatkalle. En tietenkään ole kylmässä vielä vitosella ajanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Uudempien bemarien ja mersujen tehdaswebastotkaan kun ei lämmitä muuta kuin kabiinia, polttis lyödään tulille kylmänä, ellei omistaja ole häkännyt lämppäriään lämmittämään myös moottoria. Pidän tätä melko ihmeellisenä suuntauksena, mutta ilmeisesti sille on joku peruste olemassa - kuka tietää mikä. Esim. bemarissa tuo tehdasweba ilmeisesti ihan varta vasten kääntää yhden magneettiventtiilin "ohitusasentoon", ettei lämppärin lämmittämä neste kierrä moottorin kautta, vaan pelkästään kabiinissa. Esson baarissa puhutaan jotain ympäristöasioista, että euro6-kone sekoaa jos sen lämmittää ulkopuolisella lämppärillä liian kuumaksi ennen käynnistystä tai jotain... itse en tähän legendaan kuitenkaan usko. Taustalla lienee jotain muuta.
Eiköhän se moottorin esilämmitys ole vain lopetettu "turhana" -- ne kestää "tarpeeksi" ilmankin. Lisäksi se kabiini lämpenee tosi nopeasti kun kierto moottorille on tukittu. Eikä yhtään yllätä, että sama linja jatkuu hybrideissä.

Tuo essonbaarihomma pitää kyllä paikkansa jälkiasenteisilla lämppäreillä.
Jep! Bemarin euro 6 -koneeseen jos heittää moottorilämppärin ilman koodauksia, niin vikakoodia tulee. Se on niin tarkaksi vedetty se moottorin ohjaus. "Epänormaaleja lukemia, virhe!"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
@Slayer pitääpä seurata vitosen kanssa miten toimii. Siinä aika paljon selkeämpää, kun koko ajan näkyy (ja muuttuu) nopeus- ja tehomittarissa se sähköisen ajon alue.

Ja huomiona, navin kanssa tuo aika hyvin optimoi "auto edrive" tai "save battery x %" moodissa sähköä ajomatkalle. En tietenkään ole kylmässä vielä vitosella ajanut.
Seuraa ja raportoi ihmeessä. Noiden realomin kuvien mukaan tuo rakenne näyttää kuitenkin olevan ihan 1:1 330e:n kanssa, joten epäilen ettei tuossa juuri eroa ole.

330e:ssä ei tuota save battery % -moodia ole, prosenttiosuutta ei siis voi määritellä. Tällä ei varmaan näissä kylmäajoissa ole merkitystä, veikkaan - ellei sitten tuossa puolikylmässä moodissa laittamalla esim. save 10% saa tuota päinvastoin käyttämään sähköjä pois. Eli pakotettua ajamaan akullakin.

Minusta tuonne akkuboksiin olisi kannattanut asentaa ihan vaan lämpövastukset. Niillä olisi onnistunut akun lämmitys hyvällä hyötysuhteella silloin kun lataussähköä on käytössä. Samaten olisi ollut toteutettavissa vaikka jonkinlainen ylläpitolämmitys, jossa akut pidetään vaikka 20c asteisina. Tuo ei varmaan kovin montaa wattia olisi tehoakaan vienyt...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Käsittääkseni akulla on vain jäähdytysputkisto ja se on yhteydessä ilmastointilaitteeseen, eli siellä ei kai kierrä jäähdytysneste lainkaan. Jos kiertäisi, akun lämmittäminen olisi tehtävissä sähkötoimisella lämmittimellä joka kabiiniin tulevan ilmankin lämmittää - sopivasti kierron määrittelemällä. Mutta näin ei siis käsittääkseni ole. Asialle voi koittaa hakea vahvistusta/kumota sen vaikka tutkimalla näitä:
On se nyt pentele. Piti oikein kunnolla tutkia tätä.

Tosiaan olet aivan oikeassa, että akkua jäähdytetään ilmastointilaitteen kylmäainekierrolla ja että minkäänlaista tapaa lämmittää sitä ei autosta löydy. Ainoa keino lämmittää akkua on ladata tai käyttää sitä. Eli auton esilämmitys varsinkin pistoke kytkettynä auttaa akun lämmön nostoon .. jonkin verran .. kun akusta otetaan energiaa auton lämmitykseen ja samalla ladataan seinästä sisään.

Eli tosiaan tuo mitä arvelin oli sen akun lämmityksen osalta aivan pielessä!

Sähkömoottori ja vaihteisto ovat saman erillisen jäähdytyksen ja öljykierron takana. Eli sähkömoottori lämpenee kun askiöljyt kiertävät.

Ja tuo 5 kilowatin sähkölämppäri lämmittää jäähdytysnestettä, joka esilämmityksessä kiertää vain kabiinissa. Kun autolla ajetaan (sähköllä) niin kierto avataan myös polttomoottoriin. Se on ainakin BMW:n virallinen vastaus, joka toistuu samana useassa lähteessä. Miten tätä venttiiliä ohjataan on tietysti mysteeri, että onko se aina auki vai ei. Huomiona jäähdytysnesteen lämpötila (salamittari) näyttää lämpötilaa ilmeisesti kierron loppupuolelta, joten näyttää pitkään kylmältä vaikka sinne lämmintä virtaa. Myös tehoelektroniikka on saman kierron takana, ei ole selvinnyt pitääkö sitä lämmittää, käykö se kuumana, esilämmitetäänkö sitä tai vaikuttaako se asiaan millään tavalla.

Aikamoinen himmeli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
835
On se nyt pentele. Piti oikein kunnolla tutkia tätä.

Tosiaan olet aivan oikeassa, että akkua jäähdytetään ilmastointilaitteen kylmäainekierrolla ja että minkäänlaista tapaa lämmittää sitä ei autosta löydy. Ainoa keino lämmittää akkua on ladata tai käyttää sitä. Eli auton esilämmitys varsinkin pistoke kytkettynä auttaa akun lämmön nostoon .. jonkin verran .. kun akusta otetaan energiaa auton lämmitykseen ja samalla ladataan seinästä sisään.
Joo, tuo on ainoa. Käytännössä tuo ei kauheasti kuitenkaan vaikuta. Ilmeisesti tuo lion-akku ei kauheasti lämpene kun sitä puretaan tai ladataan. Olen tätä testannut käytännössä esim. pakottamalla latauksen alkamaan vasta esim. aamuneljältä ja preconditioningin siihen perään sitten, tai ajastamalla pari preconditioningia esim. puolen tunnin välillä toisiinsa nähden. Ei ole ollut juuri vaikutusta.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Ois kyllä kiva tietää kuinka pitkä tuo koeajolenkki oikeasti oli / miten polkemalla sitä on oikein ajettu, kun noin poskettomat kulutukset on saatu.
Jos lyhyelläkin koeajolla toi 4-5l/100km mennyt ja pelkällä sähkölläkin pitäisi päästä 30km:ia, niin perin kovilta nuo kulutukset kuulostaa.
Aika vähältähän tuo kulutus kuulostaa jos yli 300 heppasella bensakoneella oleva mörssäri kulkee 7,5L/100km. Ja lehtien koeajot ei varmaan ole mitään normaaleja tunnin parin koeajoja vaan tyyliin viikko. Eikai kukaan voi olla niin hölmö että uskoisi plug-in hybrideiden oikeasti kuluttavan mitä luvataan :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Aika vähältähän tuo kulutus kuulostaa jos yli 300 heppasella bensakoneella oleva mörssäri kulkee 7,5L/100km. Ja lehtien koeajot ei varmaan ole mitään normaaleja tunnin parin koeajoja vaan tyyliin viikko. Eikai kukaan voi olla niin hölmö että uskoisi plug-in hybrideiden oikeasti kuluttavan mitä luvataan :D
Mun 530e kulutuslukemat näyttää tältä Gasoline consumption: 5,12 l/100km - BMW, 5er, 530e Luxury Line (G30)

Ajoprofiili sellainen, että duuniajot+kauppaan menee 0-1 litran kulutuksella ja muu on sitten pitkää matkaa ja enimmäkseen motariajoa. Motarilla esim. Helsinki-Lahti väli kulutus jää kuitenkin seiskaan, vaikka "tyhjällä" akulla lähtee liikkeelle.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Pienellä bemarit menee ja lyhyttä matkaa ajettaessa ja ahkeralla lataamisella PHEV onkin paras malli. Volvoa ei oletettavasti oltu erityisemmin latailtu testissä ja onhan x30e melko nuhainen T8 verrattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Juuri tuosta syystä olisi kiva tietää minkä pituinen tuo lenkki on ollut.
Jos ollut tyyliin Helsingistä Utsjoelle ja takaisin samalta istumalta, niin ei paljoa tuosta ladattavasta hybriditekniikasta hyötyä.
Olisi ollut mielenkiintoista tietää, että mimmoisella ajolla ja kuinka kauas tuo pelkkä sähköajo noilla riitti.
Aika tarkalleen tuosta Volvo XC60 katumaasturista kerrotaan videolla, kaupungissa ajellaan.
4.5-4.7 L hybridi moodi
7.5-7.7 L akusta loppuu virta
akku riittää 20 km (kylmä), kesäoloissa ehkä 30 km reippaasti, riittävä matka useimmille monissa tilanteissa.
6000 € halvempi, kuin sama auto ilman sähkömoottoria
tehokas, nopea, polttoainetaloudellinen ja halvempi

Koeajossa uusi Volvo XC60 T8 Twin Engine: Tässä on Volvon nopein katumaasturi

407 hv, 5,3 s 0-100
Laskennallinen kulutus 2.1 L sadalla, joka ei pidä paikkaansa.
akku riittää virallisesti 45-50 km, mutta käytännössä vähemmän

Toki eko ajolla voi päästä lähemmäs luvattua 2.1 L sadalla?

Videollahan toki kehutaan "möhkö" Volvon pientä bensakulutusta ja toki tehoja myös.

edit:
T8 autossa on myös "Pure: Eko-tila", joka käyttää pelkästään sähkömoottoria. Mutta sitä ei testattu ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Näköjään adblocki oli vienyt koko videon mennessään.
Jännä kun ei kertonut ollenkaan mimmoinen tuo peli on ajaa pelkällä sähkömoodilla.
Totta. Huomasin myös juuri että testaaja ei käyttänyt Eko (sähkö) tilaa ollenkaan. Vaan Hybrid tilaa joka käyttää bensa- ja sähkömoottoria molempia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Oli muuten erikoista kun kävi katsastamassa tuon Auris Hybridin. En itse jaksa mennä seuraamaan mitä puuhaavat autolle, vaan juon kahvin odotellessa tuomiota. Tällä kertaa kuitenkin ehti juomaan kahvin, selailemaan luurista kaiken mielenkiintoisen ja tuijottelemaan konttorin kattoa... Olisikohan noin kolme varttia mennyt, että katsuri tuli lappusten kanssa. Eivät olleet saaneet autoa tyhjäkäynnille, lainkaan. Joten päästöjä tyhjäkäynnillä ei mitattu.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
833
Eikös sen saa tyhjäkäynnille, kun painaa kaasua ihan kevyesti? Eli siis vaihde P-asennossa ja pintakaasua? En ole itse kokeillut, mutta kaverilla on tuollainen ja sanoi, että talvella saa akkua ladattua tuolla kikalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
https://www.trafi.fi/filebank/a/141...3fb795b752b4bc4/15730-pakokaasupoikkeus12.pdf

En nyt oikein muutakaan löytänyt, toyotan kyseessä ollen tuossa ohjeet vuodelta 2001

Muutenhan trafi toteaa että päästöt mitataan kuten muissakin bensa-autoissa, eikun se olikin tuo a-katsastus, no samat säännöt niillä kaikilla on kuitenkin. Hyvä pointti tuo katsastus, noiden päästöjen kohdalta, vaikka noita nyt on ollut markkinoilla ja liikenteessa kauankin, niin tuollaiseen juttuun voi törmätä.

siis

Usein kysyttyä katsastuksesta: Päästömittaukset ja OBD | A-Katsastus
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Vag autothan yleisesti pärjää noissa testeissä, koska auto on oikeasti hyvä? Mutta oli tuo itselle silti yllätys että E-Golf on täysin ylivoimainen testissä. 8.8 pistettä ja 5 tähteä.

Toinen yllätys on sitten kaikkein halvimman Renault Zoe:n 7.8 pistettä, toinen sija ja 3 tähteä. Zoe taitaa olla Renault Clion pohjalle tehty ja siis Golfia pienempi auto. Silti tuli voitto Hyundai Ioniq ja Nissan Leaf autoista. En toki pidäkään Nissania kovin laadukkaana, jos vaikka verrataan autoa esim VW Golfiin joka on aivan huippu luokassaan? Lisäksi akkukäyttöinen Golf oli sekin näköjään hyvä auto.

BMW:n pikkuauto i3 puuttui valitettavasti testistä. BMW on luultavasti aika laadukas, vaikka onkin kaupunkiauto? Ei toki Golfille pärjää mitenkään päin?

BMW i3 testi


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 903
Oli muuten erikoista kun kävi katsastamassa tuon Auris Hybridin. En itse jaksa mennä seuraamaan mitä puuhaavat autolle, vaan juon kahvin odotellessa tuomiota. Tällä kertaa kuitenkin ehti juomaan kahvin, selailemaan luurista kaiken mielenkiintoisen ja tuijottelemaan konttorin kattoa... Olisikohan noin kolme varttia mennyt, että katsuri tuli lappusten kanssa. Eivät olleet saaneet autoa tyhjäkäynnille, lainkaan. Joten päästöjä tyhjäkäynnillä ei mitattu.
Onkohan minun Nauriissani sitten jotain vikaa, yleensä noin 5sec startin jälkeen hurahtaa kone käyntiin vaikka seisoisi paikallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Onkohan minun Nauriissani sitten jotain vikaa, yleensä noin 5sec startin jälkeen hurahtaa kone käyntiin vaikka seisoisi paikallaan.
Hybridin tekniikasta en sen pahemmin tiedä, mutta S/S syysteemisissä autoissa jos se normaali akku ei ole ihan elämänsä kunnossa, niin S/S toiminto loppuu. Tarkoitan että auto ja akku ei ole enää uusi.

Ja tapahtuipa niinkin, että kaveri sain auriksen käyttöön, jos nyt jostain syystä sattuu tarvitsemaan. No omistaja silloin ja siksi ulkomailla parisen viikkoa, talvi ja ko. autolla ajettu lähinnä lähikauppaan ja takaisin. Hybridissäkin on se normaali akku mikä pyörittää strarttia.
Sitten kävi niin että kun tarve autolle tuli, niin ei inahtanutkaan. Hinurilla lähti korjaamolle takuun alainen auto, vaikka sen nyt olisi saanut käyntiin kaapeleilla, tai lataamalla sen akun siinä pihalla.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Hybridissäkin on se normaali akku mikä pyörittää strarttia.
Sitten kävi niin että kun tarve autolle tuli, niin ei inahtanutkaan. Hinurilla lähti korjaamolle takuun alainen auto, vaikka sen nyt olisi saanut käyntiin kaapeleilla, tai lataamalla sen akun siinä pihalla.
Kyllä se startti taitaa pyörähtää sillä isolla akulla, sillähän ne 12V akut onkin Hybrideissa aika säälittäviä amppeerimääriltään. Mutta jos 12V on ihan kuollut niin sähköjärjestelmää ei saada päälle, jolloin se auta mitään vaikka iso-akusto olisi täynnä.

Noitten tyhjeneminen oli tyyppivika Nauriissa jossain vaiheessa, sähköjärjestelmä jäi päälle ja imi akun tyhjäksi jos seisoi pitkään. Liittyi hätävilkun kytkimeen:
Toyota Auris owners - 12 volt flat batteries - Toyota
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Hybridin tekniikasta en sen pahemmin tiedä, mutta S/S syysteemisissä autoissa jos se normaali akku ei ole ihan elämänsä kunnossa, niin S/S toiminto loppuu. Tarkoitan että auto ja akku ei ole enää uusi.

Ja tapahtuipa niinkin, että kaveri sain auriksen käyttöön, jos nyt jostain syystä sattuu tarvitsemaan. No omistaja silloin ja siksi ulkomailla parisen viikkoa, talvi ja ko. autolla ajettu lähinnä lähikauppaan ja takaisin. Hybridissäkin on se normaali akku mikä pyörittää strarttia.
Sitten kävi niin että kun tarve autolle tuli, niin ei inahtanutkaan. Hinurilla lähti korjaamolle takuun alainen auto, vaikka sen nyt olisi saanut käyntiin kaapeleilla, tai lataamalla sen akun siinä pihalla.
Hybridissä ja sähköautossa on se sama vika kuin polttiksessa, että 12 V akku voi mennä tyhjäksi. Tuossa just eilen latasin varta AMG 70 A akkua. Aika kauan aikaa pitää ladata pienellä laturilla, että tulisi täyteen. Jäi vielä akku vähän vajaaksi kun laturi näytti 3/4, kun otin johdot pois illalla.

Puoli tuntia piti ladata akkua, niin lähdi diesel auto käyntiin. Oli niin tyhjäksi päässyt akku menemään. Illalla oli sitten monta tuntia latauksessa, mutta ei ehtinyt tosiaan lataantumaan täyteen asti. Auto käynnissä taisi ladata jotain 14.0 V. Ilmeisesti Eberin takia on laitettu vähän isompi akku. Toisessa autossa on joku Optima hyytelöakku ja Webasto siinäkin. Mutta tyhjäksi nuokin menee, jos ei muista ladata akkua tarpeeksi?

edit:
Hybridissä ei välttämättä ole starttimoottoria ollenkaan? Eli ajoakku ja moottori käynnistää auton? Mutta 12 V akussa täytyy tietysti olla virtaa myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Kyllä niissä on starttimoottori, ja oma 12V akku sitä varten.:tup:
Itse en tosiaan tarkalleen tiedä? Esim tuon mukaan Toyota Auriksessa ei ole starttimoottoria?

12V akku toki on, kuten on kaikissa autoissa. Eli tuo akku voi vaatia latausta akkulaturilla.
Jännä juttu, että noita Toyotan hybridejä mainostetaan automaattivaihteisina, vaikka oikeastaanhan niistä puuttuu varsinainen vaihteisto kokonaan. Samoin puuttuu kytkin sekä erilliset laturi ja starttimoottorikin. No, kuskin kannalta katsottuna se toimii kuitenkin paljolti CVT-variaattorin tapaan.
Toyota Auris Hybrid - Tekniikanmaailma.fi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Itse en tosiaan tarkalleen tiedä? Esim tuon mukaan Toyota Auriksessa ei ole starttimoottoria?

12V akku toki on, kuten on kaikissa autoissa. Eli tuo akku voi vaatia latausta akkulaturilla.

Toyota Auris Hybrid - Tekniikanmaailma.fi
Linkkiä en jaksanut lukea, mutta luotan lukemaasi. Ennen tuota aiempaa postaustani googlailin priuksen starttimoottoria, ja niitähän löytyy. Aurista googlatessa taas ei löytynyt starttimoottoria, yariskin tuli ehdotelmana.
Elikkäs Prius vs. muut mallit vähän eri tekniikalla.

Noh, kun ei itsellä ole hybridia ja lähin sellainen löytyy vaan kaverin kaverilta, niin tiedä sitten näistä:shifty: Priuksilla on kyllä ajeltu, mutta sen verran vähän etten ole koskaan edes konepeltiä avannut:)
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Toyotan hybrideissä ei ole starttimoottoria. MG2 polkaisee moottorin käyntiin ajoakun sähköllä. 12V akku on pieni, ja sillä käytetään vain ohjaamon laitteita ja autoa laittaessa päälle avataan hybridisysteemin releet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Tuon TM testin pääsee lukemaan sponsoroidusti. Piti vastata yhteen dna:n kysymykseen vain. Lisäksi AdBlock piti kait laittaa pois päältä, että mainos tai linkki sponsoroituun juttuun näkyi.

TM-vertailussa sähköautot: Volkswagen kiilasi ykköseksi - Tekniikanmaailma.fi

edit:
Golf sai äänieristyksestä 9, Hyundai Ioniq 7 ja muut 8.
Hyundai jää äänieristyksiltään selvästi muusta ryhmästä jälkeen. Rengasmelu on voimakasta ja jatkuvaa, eikä tuulensuhinoiltakaan vältytä. Jo mittarin mukaan ero Volkswageniin on pari desibeliä, mutta korvakuulolla ero tuntuu vielä selkeämmin melun matalasta taajuudesta ja vaihtelevuudesta johtuen. Tienpinnan karkeus vaikuttaa merkittävästi meluun ja erityisesti takapenkillä karkean tienpinnan aiheuttama jyrinä vaikeuttaa keskustelua. Taajama-ajossakin renkaiden jyrinä kuuluu häiritsevästi sisään ja nupukivillä ajo aiheuttaa matalataajuista kuminaa.
Ajettavuus, kaupunki/maantie/ääritilanteet
Hyundai 8/7/9
Nissan 7/7/8
Renault 8/8/8
VW 9/9/10

Ylläpitokulut €/100 km, 3 vuotta
VW 6.74 €
Hyundai 7.24 €
Renault 7.61 €
Nissan 8.11 €
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 325
Viestejä
4 157 283
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom