Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
191
Jos akku latautuu vaikkapa 20-60 % 40 kW teholla ja sitä tyhjemmällä tai täydemmällä vain tuon 10 kW, keskimääräinen teho 0-80 % olisi 25 kW. Tietysti tehon muutos ei ole tällä tavalla portaistettu, vaan jatkuva, mutta saa tuosta aika hyvin silti arvioitua, että 10 kW latausteho 80 % täydellä akulla on ihan linjassa ilmoitettujen lukujen kanssa. Hidasta on.
Lataa varmaan hyvää vauhtia heti 10-20%. Se missä kohta teho tippuu ja miten nopeasti voi sitten mennä aika monellakin tavalla: Let's Look At Fast Charging Curves For Popular Electric Cars
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 477
Ihan hauska range testi useammalla autolla. e-Niro pärjää ihan kivasti.
Kia minusta noista selkeä voittaja, hyvä range ja lähimpänä luvattua. Sama homma oli jo aiemmin plugareiden kanssa, niin Kia / Hyundai pääsi selkeästi lähimmäksi luvattua sähkö-rangea, kun muut saattoi jäädä jopa alle 70%:n luvatusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Jos range on tärkein ominaisuus ja kaikki muu on toissijaista, niin sitten varmaankin noin.

Ainakin itse antaisin jotain painoarvoa myös sille, että voi käyttää superchargereita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
250
Puhelimen maksusovelluksissahan koodi syötetään sinne omaan laitteeseen. Näen mielessäni ihannemaailman, jossa maksan lataamisen ihan vain Google Paylla, ja saan heittää kaikki K-lataukset, C&D:t ja Virrat hiuksista kukkaan.

Toiminta SC:llä:
- Pyydä lähin latauspiste esim. äänikomennolla.
- Perillä laita töpseli kiinni.
- Ota pois kun huvittaa.

Toiminta suomalaisten latauspalveluiden upeilla kännykkä-äppzeillä:
- Laita ap/vakkari päälle ja yritä tien päällä tihrustaa, missä on lähin latauspiste. Mitä nuo ihme pallot ovat? Mistä tässä saa lähimmän pikalaturin? Pitääkö mun oikeasti sormettaa noita pikkupalloja nähdäkseni, mitä liittimiä on tarjolla? Kuka helvetti tämän käyttöliittymän on suunnitellut ja mihin tarkoitukseen? Olenkohan katsonut tietä viimeiseen viiteen minuuttiin?
- Olettaen, että et vaiheessa 1 aiheuttanut liikenneonnettomuutta, voit nyt lipua latauspisteelle. Huppista keikkaa, siinä onkin ainoalla CCS:llä joku juuri aloittanut latauksen ja Type 2:nkin on joku näköjään vetänyt päreiksi! Noh, nyt voikin turvallisesti parkissa avata kilpailevan kännykkäsovelluksen ja katsoa 50 km päästä toisen latauspisteen, jossa on peräti kaksi CCS:ää. Nyt ei epäonnistuta!
- No niin, tilaa on, joten eikun lataamaan. Mukana on sovelluksen lisäksi RFID-tageja, koska ne olivat aiemmin kovassa huudossa. Luukku auki, piuha kiinni ja lataamaan - paitsi että ei toimi. Jaa, täytyy näköjään naputella luottokorttitiedot uudelleen äppziin. Jaa, ei se hyväksy maksua puhelinta näyttämällä siltikään. RFID-lätkällä näköjään menisi maksaminen läpi, mutta eihän tämä aloita latausta siltikään, vaikka 5 x on yritetty.
- Siirrä auto toiselle pömpelille. Lataus alkaa, mutta vain RFID-lätkällä? Pitääkö mun ihan oikeasti kuljettaa tätä 80-lukulaista avainketjua mukana, jotta auton saa ladattua? Miten voi herran vuonna 2020 uuden aikakauden autoiluun olla tarjolla jotain näin kivikautisia ja käyttäjävihamielisiä palveluita? Onko se oikeasti ihan totta, että suomalaisyrityksissä käytettävyyssuunnittelu alistetaan sille samalle Asperger-tyypille, joka tekee kovan tason pellin alla koodaamisen?

Kertomus perustuu tositapahtumiin. Aineistona on käytetty yhden viikonlopun mökkireissua sähköautolla.
Tästä samasta aiheesta oli video tubessakin, tosin jenkeistä:


Ja omasta mielestäni tuo on paljon ärsyttävämpi/suurempi ongelma, kuin yleiset argumentit joilla sähköautoja vastustetaan (Sähkön riittämättömyys, parkkisten kapasiteetti, latauksen hitaus). Oma lompakko ei kestä vielä sähköauton hankkimista, mutta n. 300-400 km todellisen kelistä riippumattoman kantaman vehje olisi itselleni (ja suurimmalle osalle väestä) täysin riittävä.

Keskivertosuomalainen ajelee sen vajaat 350 km viikossa, johon palaa 20 kWh/100 km kulutuksella 70 kWh energiaa. Eihän sitä autoa päivään sisältyvän seisonnan aikana (~vaikkapa 12 h) tarvitse ladata edes keskimäärin kuin reilumman lohkolämppärin teholla (830W). Lisäksi tuo ajelu jakautuu todennäköisesti pidempiin viikonloppumatkoihin ja lyhyempiin arkiajoihin, jolloin maanantaina yksinkertaisesti lähdetään töihin tyhjemmällä akulla ja viikon mittaan prosentti aina kasvaa yöllä enemmän, mitä päivällä kuluu. Viikonlopun pidempiä ajoja varten akku on taas loppuviikosta täynnä.

Pelätty tehopiikki parkkiksilla toteutuu jo nyt jollain tasolla, kun ruuhka-aikoihin lähtevät fossiiliajelijat tökkäävät autonsa lohkolämppäreineen (ja sisätilanlämmittimineen) hurisemaan yhtä aikaa. Olisi mielenkiintoista tietää
- Minä vuonna sähköautoja saadaan parkkipaikoille latautumaan edes siihen ruuhkaan lähtevien fossiilihuristelijoiden verran?
- Kuinka suuri osa parkkipaikan autoista on nykyisellään yhtäaikaisesti lämmityksessä (= saapumassa ladattavaksi iltapäivällä) ja millä teholla?

Realistisesti ajateltuna joku 10-12A (2,3-2,6 kW) lataus olisi järkevin ja täysin ilman kaapelimuutoksia toteutettavissa oleva vaihtoehto tavan parkkiksille, joissa on perinteiset lämmitystolpat. Sillä vuorokaudessa akkuun valuu tarvittaessa reilumminkin energiaa (~60 kWh), mutta päivittäinen energia-annos saataisiin n. neljässä tunnissa. Olettaen, että kaikki asukkaat ovat päivätyössä käyviä, latausikkunaksi jää n. 12 h (illasta aamuun), eli keskimäärin 100% sähköautoistumisellakin vain kolmasosan tarvitsee latautua yhtä aikaa tuolla teholla.

ST-ohjekortin mukaan pysäköintialueen huipputehon mitoitusohje on 10+0,5*n kW, jossa n on autopaikkojen lukumäärä. Esimerkiksi 30-paikkaisella parkkiksella olisi täten 25 kW liittymä, eli kolmasosan latautuessa kerrallaan kullekin riittäisi 2,5 kW tehoa.

Teoriassa tuo siis riittäisi jopa 100% sähköistykselle huomioiden pelkkä "liikkumissähkö". Konservatiivisesti häviöineen, lämmityksineen ja muine muuttujineen arvioiden tuon ohjeen mukaan mitoitetut parkkikset kantaisivat esim. 50% sähköautokannan ongelmitta. Lisäbonuksena sähköautojen osatessa esilämmittää itseään myös akuilla, voidaan aamun ruuhkapiikin lämmitysenergiaa ladata niihin jo etukäteen jättäen aamuruuhkaan virtaa myös perinteiselle lämmitykselle.

Toinen mielenkiintoinen kysymys on se, että ajetaanko kaupungeissa keskimäärin kuinka paljon vähemmän? Eli onko kaupunkien ahtailla parkkiksilla istuvilla autoilla, joita tämä latausongelma pääasiassa koskee, keskimäärin niin paljon pienempi ajomäärä, että se vaikuttaisi lataustarpeeseen millään tavoin :confused:?

Enkä todellakaan halua aloittaa perinteistä ulinaa kaupparatsuista tai niistä, joille on välttämätöntä vetää peräkärryä Nordkapista Padasjoelle kerran viikossa pysähtymättä tankkaamaan kertaakaan. Jos koet, että ajoprofiilisi poikkeaa keskiverrosta merkittävästi pidempään suuntaan etkä asu omakotitalossa, kannattaa lykätä sähköauton hankkimista energiansaannillisista syistä :lol:.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
168
Mielestäni juuri plussaa että vaihdekeppi (P:n vapautus) ja käsijarru toimivat ilman että siihen tarvitaan virtaa.
Vaikka se keppi vanhalta mekaaniselta näyttääkin, niin eiköhän toiminta ole täysin sähköinen. Eli ilman sähköä et vapauta parkista.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
46
Vaikka se keppi vanhalta mekaaniselta näyttääkin, niin eiköhän toiminta ole täysin sähköinen. Eli ilman sähköä et vapauta parkista.
No totta sinänsä että joutuu sen lukitussolenoidin kepin juuresta ohittamaan ruuvimeisselillä, kuten automaatissakin :) Mutta saa vapautettua.
Näyttökuva 2020-1-23 kello 21.08.43.png Näyttökuva 2020-1-23 kello 21.07.34.png
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 566
Eli näin eteläisessä Suomessa tuo Mii riittää varsin mainiosti ajelemaan kaikki kaupunkiajot. Toki onhan Suomessa myös niitä -23C pakkasia (mm. vuosi 2019) ihan Turkua myöden. Eniten itseäni kiinnostaisi tosin tuon e-Up/Mii/Citigo vehkeen lämmitysteho tollaisilla -20C pakkasilla. Näin perustalvena näyttää olevan tarpeeksi lämmin.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
208
Näyttipäs ankealta tuo softa puhelimeen millä autoa hallittiin o_O Saksalaisten kyllä kannattaisi käyttää konsultointia piilaaksosta tuolla käyttöliittymäpuolella :rofl:
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
191
Eli näin eteläisessä Suomessa tuo Mii riittää varsin mainiosti ajelemaan kaikki kaupunkiajot. Toki onhan Suomessa myös niitä -23C pakkasia (mm. vuosi 2019) ihan Turkua myöden. Eniten itseäni kiinnostaisi tosin tuon e-Up/Mii/Citigo vehkeen lämmitysteho tollaisilla -20C pakkasilla. Näin perustalvena näyttää olevan tarpeeksi lämmin.
Varmaan riittävän lämmin ja sovelluksella käynnistyvä esilämmitys kruunaa homman.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
298
Superchargereissa lisäksi kolminkertainen latausnopeus ja aina tilaa. Jos kovimpien ruuhkien aikaan olisikin täynnä, niin kiertonopeus aivan eri luokkaa kuin noilla 50kw latureilla. Omissa kokemuksissa myös sellanen hauska reissu kun saavuttua laturille löytyykin se viidennes eri äppi jota tarvis, latauksen ja luottokorttitietojen syötön jälkeen se ainoa ccs ei kymmenellä yrityksellä lähde lataamaan. Vartin kiroilun jälkeen 11kw ac:lla 45min että pääsee seuraavalle "pikalaturille" 50km päähän lataamaan tunnin verran.
Itsellä myös viime viikolta tähän kokemusta. Olin Kokemäellä ja bongasin AC laturin, ruokala lähellä joten ajattelin että no laitetaan nyt kun on tyhjänä siinä, saavat sentään jotain käyttöä laitteelle.

No laitteessa oli Plugsurfing logo. Ajattelin että hienoa, saa Plugsurfingin RFID-tägillä ladattua, helppo homma. No hieman siinä katselin, niin en löytänyt laitteesta RFID lukijaa? Koitin näyttää tunnistetta jokapaikkaan jos se siellä sisällä olisi, mutta ei mitään. Noh, ajattelin, kokeillaan Plugsurfing applikaatiota. Sovellus auki ja mitä, laitetta ei ole sovelluksessa.

Tässä kohtaa alkaa jo olemaan veden kiehuminen lähellä.

Laitteessa lukee vielä että eParking, ja ohjeet sovelluksen lataamiseen. No, olen tehnyt kotona tietokoneella eparkingiin tilin, joten kokeillaan nyt vielä ladata se ja kirjautua sisään. No mutta ei perkele, eParkingin lataussovellus, vaatiikin eri tilin kuin minkä luot verkossa parkkimaksuja varten.

Jäi sitten lataamatta. En siitä sähköä olisi tarvinnut, mutta samalla jäi siitä ruokalasta 3 hlö ruokailut tienaamatta, mentiin kotiin syömään.
 

Willema

Tukijäsen
Team AMD
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
406
Edellä olevat, käytössä olevia latausjärjestelmiä ja niiden tägi tms. härpäkkeitä, koskevat asialliset kommentit kuvaavat hyvin että olemme vielä täydellisesti kehitysmaassa niiden osalta. Toinen iso syy miksi ladattavien hankintavauhti Suomessa on hidasta, kuuluu autovalmistajien toimitusvaikeuksille ja älyttömän pitkiin toimitusaikoihin.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
491
Käsittämätöntä että EU ei saa yhtenäisyyttä latauspisteiden maksutapahtumaa. Oudolta kuulostaisi jos joka kauppaan pitäisi olla oma pankkikortti.
Kommunikointi pitäisi tapahtua sähköjohtoa pitkin ja maksaja olisi rekisteröity autoon systeemiin. Helpottaisi huomattavasti, varsinkin ulkomailla.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 566
Varmaan riittävän lämmin ja sovelluksella käynnistyvä esilämmitys kruunaa homman.
Vielä kun sen sovelluksen saisi ladattua Suomessa. Seat Connectia on tarjolla muutamassa Euroopan maassa, mutta Suomi ei kuulu näihin vieläkään.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
744
Edellä olevat, käytössä olevia latausjärjestelmiä ja niiden tägi tms. härpäkkeitä, koskevat asialliset kommentit kuvaavat hyvin että olemme vielä täydellisesti kehitysmaassa niiden osalta. Toinen iso syy miksi ladattavien hankintavauhti Suomessa on hidasta, kuuluu autovalmistajien toimitusvaikeuksille ja älyttömän pitkiin toimitusaikoihin.
Toimitusajoista tuli mieleen, että pitää tuolle Teslalle nostaa hattua, että yllättävän maltillisina nuo toimitusajat pysyvät vaikka jossain Model 3:ssa. Pari kuukautta ei mielestäni ole markkinoiden suosituimmalle sähköautolle yhtään paha toimitusaika.
Vielä kun sen sovelluksen saisi ladattua Suomessa. Seat Connectia on tarjolla muutamassa Euroopan maassa, mutta Suomi ei kuulu näihin vieläkään.
Toisaalta, jos täälläkin esitetty näkemys, että aiemman Björnin videon talvi (+3,5 C, kuivat tiet jne.) edustaa Suomenkin talvea suuremmaksi osaksi, niin mitäpä sitä esilämmityksellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
4 025
Käsittämätöntä että EU ei saa yhtenäisyyttä latauspisteiden maksutapahtumaa. Oudolta kuulostaisi jos joka kauppaan pitäisi olla oma pankkikortti.
Kommunikointi pitäisi tapahtua sähköjohtoa pitkin ja maksaja olisi rekisteröity autoon systeemiin. Helpottaisi huomattavasti, varsinkin ulkomailla.
Eiköhän lataus yksinkertaistu tulevina vuosina rutkasti. Tämä on vain tällaista alun monimutkaisuutta, kun tsiljoona toimijaa yrittää kukin vallata markkinoita omalla tyylillään.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 566
Toisaalta, jos täälläkin esitetty näkemys, että aiemman Björnin videon talvi (+3,5 C, kuivat tiet jne.) edustaa Suomenkin talvea suuremmaksi osaksi, niin mitäpä sitä esilämmityksellä.
Samaan syssyyn kuuluu myös kabiinin jäähdytys kesällä, jota itse ainakin koen melko käteväksi, kuten yleisestikin kaikki auton etähallintaan liittyvät jutut. Tuo "talvi" nyt on lähinnä talvea Tampereesta etelämmäs, jossain Jyväskylän seuduilla sisämaassa asia on jo erilainen.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
9
Eiköhän lataus yksinkertaistu tulevina vuosina rutkasti. Tämä on vain tällaista alun monimutkaisuutta, kun tsiljoona toimijaa yrittää kukin vallata markkinoita omalla tyylillään.
Samalla kaivavat vain omaa kuoppaansa, hyvä esimerkki missä osaoptimointi vain hidastaa markkinoiden kehitystä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
23
Olen nyt hieman seuraillut käytettyjen sähköautojen myyntilmoituksia ja tuntuu järjestään ilmoituksista puuttuvan oleellinen tieto eli akun kapasiteetti, se tieto pitää kaivaa muualta. Uusimman mallin autoissa tämä tieto on usein esitetty selkeästi. Tuntuisi hieman kuluttajan harhaanjohtamiselta, joku saattaa luulla että on "yhtä hyvä" kun uudempi malli. Kaippa tällä myös koitetaan saada autoja myytyä kalliimmalla, tuntuu jotenkin huvittavalta kun esim. vanhoja e-up autoja koitetaan myydä uuden hinnalla. Voin tietty olla väärässä ja nämä vanhatkin pieniakkuset mallit käyvät kovalla hinnalla kaupaksi sähköauto-kiiman takia.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
4 025
Olen nyt hieman seuraillut käytettyjen sähköautojen myyntilmoituksia ja tuntuu järjestään ilmoituksista puuttuvan oleellinen tieto eli akun kapasiteetti, se tieto pitää kaivaa muualta. Uusimman mallin autoissa tämä tieto on usein esitetty selkeästi. Tuntuisi hieman kuluttajan harhaanjohtamiselta, joku saattaa luulla että on "yhtä hyvä" kun uudempi malli. Kaippa tällä myös koitetaan saada autoja myytyä kalliimmalla, tuntuu jotenkin huvittavalta kun esim. vanhoja e-up autoja koitetaan myydä uuden hinnalla. Voin tietty olla väärässä ja nämä vanhatkin pieniakkuset mallit käyvät kovalla hinnalla kaupaksi sähköauto-kiiman takia.
Vanhemmissa sähköautoissa (ei-Tesla) on yleensä niin pienet akut, että en ihmettele, ettei sitä akun kapasiteettia paljoa kauheasti mainostella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 725
Olen nyt hieman seuraillut käytettyjen sähköautojen myyntilmoituksia ja tuntuu järjestään ilmoituksista puuttuvan oleellinen tieto eli akun kapasiteetti, se tieto pitää kaivaa muualta. Uusimman mallin autoissa tämä tieto on usein esitetty selkeästi. Tuntuisi hieman kuluttajan harhaanjohtamiselta, joku saattaa luulla että on "yhtä hyvä" kun uudempi malli. Kaippa tällä myös koitetaan saada autoja myytyä kalliimmalla, tuntuu jotenkin huvittavalta kun esim. vanhoja e-up autoja koitetaan myydä uuden hinnalla. Voin tietty olla väärässä ja nämä vanhatkin pieniakkuset mallit käyvät kovalla hinnalla kaupaksi sähköauto-kiiman takia.
Kannattaa ehkä kysellä VW ja Skoda liikkeistäkin, että löytyykö niitä uusia autoja vielä (up, citigo). Up 2020 on sillä isommalla akulla ja muita merkkejä ei ole kai pienemmällä akulla saanutkaan.

Mii tilaus maksoi vähän yli 15 900€ varusteltuna, mutta nyt hinta on 2000€ korkeampi kuin viime vuonna ja saatavuus on huono. Silti VW:tä ja Skodaa saattaa saada sopivaan hintaan. Pieniakkuiset e-up:it näyttää tosiaan olevan kalliita.
Volkswagen Up! sahko vaihtoautot - Nettiauto

Esim nissanin vanhaa mallia on 24kWh ja 30kWh. Facelift mallia 40kWh ja 62kWh.

Taisi olla jännästi Hyundai ioniq vanhempi malli nopeammalla latauksella kun uusi malli. Jos nyt yhtään muistan oikein. Vaikka uudessa mallissa on isompi akku.

(Sähkö)auton tärkein ominaisuus on että se on Tesla. Älä pidä muita jumalia!
Tesla on kyllä hyvä siellä 48 600€ hintaluokassa, Model 3 SR+.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 078
Tässä uuden e-Upin latauskäyrä. Jos uskaltaa niin kannattaa ajella akku käytännössä tyhjäksi ennen pikalatausta :)

Monta KW lataa siis /10 minuuttia latausta eri akun täyttöasteilla?
Entä /tunti latausta?
Entä / 8 tuntia latausta?
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
191
Monta KW lataa siis /10 minuuttia latausta eri akun täyttöasteilla?
Entä /tunti latausta?
Entä / 8 tuntia latausta?
Parhaimmillaan eli pyöreästi 0-40% varaustasolla teho n. 35kW ja se jaettuna kuudella niin tulee ~6kWh / 10 minuuttia...laskee luonnollisesti suoraan suhteessa tehoon eli 70% varaustasolla 20kW ja vähän yli 3kWh/10min.
Tunnissa lataa 0-80% ja yhtään enempää ei yleensä kannata pikaladata.
8 tunnissa pitäisi ladata ainakin lähes täyteen 1x16A kotilaturilla ja suunnilleen 50%, jos käyttää mukana tulevaa 8A tilapäislaturia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 503

Onse kyllä TODELLA hidasta ladata yli 70% tuota e-uppia, ei kylmällä lataa tyhjänäkään täysillä.
 

Makro16

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 334

Onse kyllä TODELLA hidasta ladata yli 70% tuota e-uppia, ei kylmällä lataa tyhjänäkään täysillä.
Melko sama se on tommosella kinnerillä, eihän sillä pitkää matkaa juurikaan ajella ja 70% lataus on jotai n 180km:iä rangea, joka on riittävästi vaikka talvella :) Itse ainakin jos olisin mii/e-upin hommannut niin ajot olisi olleet suuntaansa vähän yli 20km tai n. 40km ja tämmösille matkoille tuo riittäisi. Jos ei niin muutaman miinutin pikalatauksella varmasti :tup:

Alkaako niitä Mii tilauksien peruutuksia pian tulemaan?? :drool::D
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
191
Alkaako niitä Mii tilauksien peruutuksia pian tulemaan?? :drool::D
Iltapaskaan tulee ainakin 100% varmasti juttu että sähköllä ajaminen onkin todellisuudessa yhtä kallista tai kalliimpaa kuin bensalla ja matkanteko sujuu kaavalla tunti ajoa + tunti latausta (jos pääsee suoraan laturille). Yleistetään toki koskemaan kaikkia sähköautoja :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 725
Alkaako niitä Mii tilauksien peruutuksia pian tulemaan?? :drool::D
Kysyin huvikseen toisen Mii:n tilauksesta, mutta ei oikein houkutellut. Yksi oli joutunut perumaan kaupat ja joku maksu siitä tietysti tulee. Myyjä kertoi kumminkin, että kyllä se Mii varmaan saadaan silti myytyä. Ja tuo oli vain yhden autoliikkeen myynti, että kai niitä peruuntumisia aina vähän saattaa tulla.

Kunhan kotona saisi vaikka 16A virralla ladattua ja saman laturin saisi vielä mukaan. Mökille ja takaisin pitäisi päästä ilman lataamistakin. 100km pitäisi ajaa yhteensä lyhyintä reittiä.

Iltapaskaan tulee ainakin 100% varmasti juttu että sähköllä ajaminen onkin todellisuudessa yhtä kallista tai kalliimpaa kuin bensalla ja matkanteko sujuu kaavalla tunti ajoa + tunti latausta (jos pääsee suoraan laturille). Yleistetään toki koskemaan kaikkia sähköautoja :)
Niin no joo, kyllä varmaan :) Toivottavasti ottavat testiin mukaan halvimman Teslankin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
207
Tässä uuden e-Upin latauskäyrä. Jos uskaltaa niin kannattaa ajella akku käytännössä tyhjäksi ennen pikalatausta :)

Käppyrä näyttää loppuvan ~75% kohdalle, mutta sen jälkeen meneekin jo aika hitaaksi:
Videolla näkyy latausta kohdissa 5:00, 6:20, 7:55, 13:00 ja 17:15.

E: Oho, ehtipä tänne tulla jo monta Geilo-pätkää :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
298
Kunhan kotona saisi vaikka 16A virralla ladattua ja saman laturin saisi vielä mukaan.
Tietääkseni tilapäislaturin (suko) maksimivirta saa virallisesti olla 13A.

Kaikilla tietenkin oma maku, mutta on se erittäin kätevää että kotilaturi on aina kotona, autossa on aina mukana se tilapäislaturi + Type2 kaapeli. Piuha vaan irti autosta ja menox, ei tartte muistaa mitään. Kerran se täytyy unohtaa, niin kiroaa ettei ole kotona omaa laturia.

Normi Type 2 laturi on kuitenkin universaali, eli kun seuraava auto on varmaan myös sähköauto, ei se sijoitus hukkaan ole mennyt.

Näin ainakin oma näkemys, omiin kokemuksiin perustuen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 725

Onse kyllä TODELLA hidasta ladata yli 70% tuota e-uppia, ei kylmällä lataa tyhjänäkään täysillä.
Facebookista lainaus e-up/Mii/Citigo akun ominaisuuksista.

"Näitä nyt kun kattellut ja lueskellut tosta muutenkin.
Speksiä akusta:
- 168 kennoa
- 12 kennoa per moduli
- 14 modulia
- 7 sarjaan, 2 rinnan
- huippujännite 357V, 4,25V per kenno
- punaraja varausmittarissa n. 300V, 3,55-3,6V per kenno
- 0km raja 290V, 3,45V per kenno.

Eli se koko bruton ja neton erotus löytyy varauskapasiteetin alapäästä, efektiivisesti n. 20% kennon nimelliskapasiteetista.
Tälle lienee syynä pussiin pakattujen kennojen kasvava riski paisua mitä alemmas purku-lataussykli menee.
En olisi huolissani tuolla ajaessa akun "tyhjäksi" ajamisen vakutuksesta sen käyttöikään, jos jotain niin jättää sieltä yläpäästä ne viimeiset pisarat tiristämättä. :) "
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 319
Eikai tuollaista kaupunkikatiskaa tarvitse pikaladata? Tuon rangen pitäisi riittää kyllä kaupungissa pyörimiseen mainiosti.
Ei tuollaista autoa osta kukaan pelkkää pikalatausta ajatellen. Eiköhän tuo suurimmalla osalla ole kotona töpselin perässä aina kun mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 319
En olisi huolissani tuolla ajaessa akun "tyhjäksi" ajamisen vakutuksesta sen käyttöikään, jos jotain niin jättää sieltä yläpäästä ne viimeiset pisarat tiristämättä. :) "
Käsittääkseni tuossa pystyy säätämään sillä mobiilisovelluksella kennojen max. latausasteen. Kannattanee säätää jonnekin 80% tienoille jos mahdollista.
 
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
84
Omistin Lexus RX400h. Mainio auto, kulutus oli tosin reippaanlainen hybridiksi 9-11l/100km.
Tuo uuden (12->) gs450h:n optimistilukema on 6l, tuo kulutuslukemien minimointi on taitoajoa etenkin hybridillä. Muuten Toyotako huoltaa Lexukset ja miten isot huoltokustannukset oli?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
265
Auton vaihtoa alkanut pikkuhiljaa puntaroimaan ja hybriditkin alkanut kiinnostamaan kun työmatka on sen verran lyhyt. Lähinnä jotain kolmen vuoden ikäisiä GTE Passatteja tullut kuikuiltua kun varustetaso vaikuttaa sopivalta, mutta suurin kysymyshän on tietysti tuommosen laitoksen lataaminen kun asuu taloyhtiössä. Mulla on autohallipaikka lämmitystolpalla, missä on käsittääkseni tämä normaali 2 tunnin ikkuna kun sieltä virtaa ulos tulee, mutta tuolla hallissakin on kuitenkin Golf GTE ja MB C 350e piuhojen päässä joka päivä. Tarttis tietysti johonkin soittaa ja kysyä, mutta löytyykö kokemuksia?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
127
Auton vaihtoa alkanut pikkuhiljaa puntaroimaan ja hybriditkin alkanut kiinnostamaan kun työmatka on sen verran lyhyt. Lähinnä jotain kolmen vuoden ikäisiä GTE Passatteja tullut kuikuiltua kun varustetaso vaikuttaa sopivalta, mutta suurin kysymyshän on tietysti tuommosen laitoksen lataaminen kun asuu taloyhtiössä. Mulla on autohallipaikka lämmitystolpalla, missä on käsittääkseni tämä normaali 2 tunnin ikkuna kun sieltä virtaa ulos tulee, mutta tuolla hallissakin on kuitenkin Golf GTE ja MB C 350e piuhojen päässä joka päivä. Tarttis tietysti johonkin soittaa ja kysyä, mutta löytyykö kokemuksia?
Tai sitten latailee menemään kysymättä. Omassa taloyhtiössä ei ainakaan ketään kiinnosta. Totta tosin, että vain 2h saa ladattua kerralla ja jos haluisi sellaisen varsinaisen laturin asentaa niin siihen varmasti täytyy saada lupa.
 
Liittynyt
24.07.2019
Viestejä
193
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
265
Tai sitten latailee menemään kysymättä. Omassa taloyhtiössä ei ainakaan ketään kiinnosta. Totta tosin, että vain 2h saa ladattua kerralla ja jos haluisi sellaisen varsinaisen laturin asentaa niin siihen varmasti täytyy saada lupa.
Tässä oikeestaan sitten onkin se varsinainen kysymyksen ydin, että onko mitään järkeä hommata hybridiä jos ei mitään kunnon latureita ole?

Kaipa siihen taloyhtiöltä luvan saa kun hiukan keskittyy miten asian esittelee, näin ainakin käytäntö sujuu 8MMO466S Maksat oman kulutuksesi mukaan.
Taitaa olla paras homma tässä kohtaa kysyä, että millä periaatteella täällä toimitaan latausten suhteen.
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
820
No tietysti on jos ajelee kaupungissa. Maantieajossa hybridistä ei niin paljon iloa ole.
Tuossa tapauksessa kannattaa suosiolla hankkia joku japsi, jossa polttomoottorikin on kunnolla optimoitu hybridiajoon.

Näissä volvoissa ja volkkareissa yms. on ihan tavalliset bensapadat ja ilman seinästä lataamista kulutus ihan eri luokkaa kun vaikka Toyotassa. Toki se on vähän parempi kun bensalla, mutta tuskin hintaeron verran.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
127
Tässä oikeestaan sitten onkin se varsinainen kysymyksen ydin, että onko mitään järkeä hommata hybridiä jos ei mitään kunnon latureita ole?
On, koska samalla rahalla saa huomattavasti tehokkaamman ja taloudellisemman kuin pelkkä bensa vaikka ei lataisi koskaan. Mitään järkeä ostaa mikään muu kuin plugari vaikka ei olisi pienintäkään suunnitelmaa ladata koskaan ei monilla valmistajilla ole.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 831
Toki se on vähän parempi kun bensalla, mutta tuskin hintaeron verran.
VErotuksellisista syistä ne plugarit ovat usein halvempia kuin lähimmät bensaversiot.

HInnat alkaen malliin vertaamalla tietysti voi olla vaikea saada hintaeroa bensankulutuksella maantieajossa säästeyttyä.
 

Makro16

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 334
VErotuksellisista syistä ne plugarit ovat usein halvempia kuin lähimmät bensaversiot.

HInnat alkaen malliin vertaamalla tietysti voi olla vaikea saada hintaeroa bensankulutuksella maantieajossa säästeyttyä.
Juu ja voi ruksia enemmän lisävarusteita koska pienempi verotus :tup:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
84 401
Viestejä
1 733 277
Jäsenet
37 530
Uusin jäsen
Kim

Hinta.fi

Ylös Bottom