Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
999
Mitä lataat jos lataat? Ite olen saunonut ja ladannut eli 8kw+3.7kw ja on kestänyt. Toki tohon päälle muutakin vielä.
Tuohan on vähän, että miten se kuorma jakautuu eri vaiheille.
Äkkiä sen saunan ja auton latauksen lisäksi on päällä lämminvesivaraaja, joku kahvinkeitin, mikro tai uuni... Ja pakastimen kompura.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 717
Tuohan on vähän, että miten se kuorma jakautuu eri vaiheille.
Äkkiä sen saunan ja auton latauksen lisäksi on päällä lämminvesivaraaja, joku kahvinkeitin, mikro tai uuni... Ja pakastimen kompura.
Lämminvesivaraaja on harvoin yli 1000W/ vaihe, kahvinkeitin ottaa merkittävää virtaa vain muutaman minuutin, kuten mikrokin. Uunikaan ei kovin ihmeellistä virtaa ota sen lämmitysjakson jälkeen, mutta tietysti sopivan tyyppinen aktiivinen käyttöä pitää sen kokoajan lämmittämässä.

Kylmäkoneiden kompurat ei vie sähköä kuin luokkaa 100-200W, olen usein ihmetellyt mistä niiden maine suuritehoisina laitteina on tullut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
409
Kylmäkoneiden kompurat ei vie sähköä kuin luokkaa 100-200W, olen usein ihmetellyt mistä niiden maine suuritehoisina laitteina on tullut.
Varmaan tulee siitä niiden kohtuullisen isosta vuosikulutuksesta. Mielletään tehokkaiksi, vaikka ovat vain tehosyöppöjä siksi kun pörräävät 247.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
265
Ok... Annetaan olla, jos et ymmärrä että se 4A keskimäärin riittää, sellaisia latureita ei tietenkään mihinkään kannata oikeasti rakentaa.
Tuosta neljästä amppeerista olet kirjoittanut moneen kertaan, ehkä me ymmärremme sinut väärin ja tarkoitat ihan jotain muuta. (tämä siis lähti tuolta ydinvoima ketjusta)

Keskimäärin voi riittää, sähköverkko ei ole mikään netti tai vesiputki, vaan sillä on sellainen piirre että keskimääräinen ei ole mikään juttu, vaan sen sähköverkon pitää kestää (energiaa pitää olla tarjolla) huippu kulutuspiikki, tai se romahtaa.
Itse verkon kestävyyden / mitoituksen lisäksi pitää olla sitä tuotantoa.

Jos speksataan niin että latausta rajotietan max neljäamppeeria (x3 vaihetta, tai /3 vaihetta), niin on arvioitu että jos suomi sähköautoistettaisiin, niin se vastaisi lisä kulutuksena yhtä ydinvoimaa, enemmän kiun pienimmät, mutta vähemmän kuin rakenteilla oleva Olkiluoto 3, niin ei olekkaan ihan pikkujutusta kyse, vaikka rajoitetaisiin max 4A

Keskimääräinenkään ei senkään takia ole se pointti, nuo kulutus pisteet ovat liikkuvia ja joinain aikoina voivat isossa määrin vaihtaa paikkaa ja siirtyä alueille joissa kysyntä nousee rajusti vs auleen keskimääräinen.

Ja välillä halutaan ladata se auto mahdollisimman nopeasti, oikeastaan yksi myynnin rajoite on hidas lataaminen, joten käyttäjilä on haluja maksaa siitä että tarvittaessa voivat ladata mahdollisimman nopeasti, ja sehän maksaa jos tuotantoa ja verkko suunnitellaan palavelemaan sellaisia toivoite.

Jos itsellä on sähköauto vain työmatka ja asiointi matkakäyttö varten ja vuorokausi huiput 99% on alle 150km, ja 10h vuorokaudessa latauksessa, jos se lataaminen tapahtuu älykkää sähköverkon ohjaamana, niin tuollainen on verkolle suurelta osalta ajasta helppo kuorma. haasteita lähinnä huippukulutuksen aikaan.
Mutta sitten on se 1%, eli esimerkissä muutama päivä. Jos ne liikkuu julkisilla tai polttiksella, niin hienoa. Mutta jos ne tarkoitus mennä sähköllä, niin haasteellisempaa, varsinkin jos osuu kymmenien tuhansien muiden kanssa samaan ruuhkaikkunaan, tilannetta onkin hyvin haasteellinen jos päällekkäin vielä muita kulutushuippuja.

Jos pidät ylläolevaa kaukaa haettuna, niin edelleen sen sähköverkon ja tuotannon pitää vastata tavalla tai toisella huippu kulutukseen tai homma romahtaa. Romahdauksia ei saa tulla, edes satunnaisesi kerran vuosikymmeneen.

Jos pidät kaukaa haettuna että tuo 1% voisi sattua muun huppukulutuksen tuntumaan, niin talven lomakausille välillä osuu muutenkin isoja sähkönkulutus tasoja.


Koska tämä on ydinvoima ja sähköntuotanto keskustelua, niin tilannetta ei helpota eräät uusiutuvat tuotannot jotka jo yksinään asettava lisähaasteita verkolle ja säävoiman järjesteämiselle, kun ei tuotannossakaan keskimääräinen auta, vaan pitää pystyä vastamaan sataprosenttisesti huippukulutukseen.



*
Pikalatauksesta halutaan ja kannattaa maksaa, jos se on halvempaa kuin hankkia riittävän ylimitoitettu kantama (iso akku, joka riittää kaikkeen kuviteltuun tarpeeseen, eikä vain keskimääräiseen, joka tuskin monellakaan edes sitä työmatkaa)
**
Pikalatausta voi optimoida niin että hankkii etukäteen aikaikkunan matkan varralle olevalta pikalatauspisteeltä, jostain syystä käytit amppeereita, niin ei enään puhuta 4A, vaan esim 100A (amppeerit tässä ovat vertauskuvallisia), koska pitkän kantamankin autolla lataillaan useammin kun polttiksella ja koska "tankkaaminen" kestää rajusti pidempään, on niitä pikalatauspisteita matkakeitailla oltava määrällisesti paljon enemmän kuin pumppuja.

Toki jos tuotanto ei riitä tai verkko ei riitä, niin osa latauspisteistä on suljettava. Toki isot teolliset kuluttajat voivat ajaa tuotanto alas ja myydä mankalasähköänsä patteriautoille (auttaa tuotanto ongelmaa, verkko vaikutus monisyisempi)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 435
Tässä saa säädettyä 6-16A väliltä virran. Ja erikseen ostettuna kallis 6mA DC-vikavirtasuoja sisäänrakennettu. https://www.amazon.de/dp/B07CPWW99H/
Ei toimita Suomeen :\ Tuossakaan ei taida olla kWh-mittaria kulutuksen seurantaan?

Itse miettinyt vähän tätä:
https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahkoauton-kotilaturi-go-echarger-22kw/

On parhaat ominaisuudet mihin olen törmännyt, päivitettävyys tulevaisuudessa hyvä eikä hintakaan ole paha, mutta ulkonäkö on tuollainen dongle. Tuon saisi kytkettyä wifin piiriin ja ohjattua sovelluksella sekä säätö jopa 1A välein.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
414
Ei toimita Suomeen :\ Tuossakaan ei taida olla kWh-mittaria kulutuksen seurantaan?
Amazonilla bugi järjestelmässään. Lähes mitään ei toimiteta tällä hetkellä Suomeen tuon infolaatikon mukaan. Tilaus kuitenkin onnistuu. Tuokin on Amazonin toimittama, niin melko varmasti saa tilattua.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
999
Tuosta neljästä amppeerista olet kirjoittanut moneen kertaan, ehkä me ymmärremme sinut väärin ja tarkoitat ihan jotain muuta. (tämä siis lähti tuolta ydinvoima ketjusta)

Keskimäärin voi riittää, sähköverkko ei ole mikään netti tai vesiputki, vaan sillä on sellainen piirre että keskimääräinen ei ole mikään juttu, vaan sen sähköverkon pitää kestää (energiaa pitää olla tarjolla) huippu kulutuspiikki, tai se romahtaa.
Itse verkon kestävyyden / mitoituksen lisäksi pitää olla sitä tuotantoa.

Jos speksataan niin että latausta rajotietan max neljäamppeeria (x3 vaihetta, tai /3 vaihetta), niin on arvioitu että jos suomi sähköautoistettaisiin, niin se vastaisi lisä kulutuksena yhtä ydinvoimaa, enemmän kiun pienimmät, mutta vähemmän kuin rakenteilla oleva Olkiluoto 3, niin ei olekkaan ihan pikkujutusta kyse, vaikka rajoitetaisiin max 4A

Keskimääräinenkään ei senkään takia ole se pointti, nuo kulutus pisteet ovat liikkuvia ja joinain aikoina voivat isossa määrin vaihtaa paikkaa ja siirtyä alueille joissa kysyntä nousee rajusti vs auleen keskimääräinen.

Ja välillä halutaan ladata se auto mahdollisimman nopeasti, oikeastaan yksi myynnin rajoite on hidas lataaminen, joten käyttäjilä on haluja maksaa siitä että tarvittaessa voivat ladata mahdollisimman nopeasti, ja sehän maksaa jos tuotantoa ja verkko suunnitellaan palavelemaan sellaisia toivoite.

Jos itsellä on sähköauto vain työmatka ja asiointi matkakäyttö varten ja vuorokausi huiput 99% on alle 150km, ja 10h vuorokaudessa latauksessa, jos se lataaminen tapahtuu älykkää sähköverkon ohjaamana, niin tuollainen on verkolle suurelta osalta ajasta helppo kuorma. haasteita lähinnä huippukulutuksen aikaan.
Mutta sitten on se 1%, eli esimerkissä muutama päivä. Jos ne liikkuu julkisilla tai polttiksella, niin hienoa. Mutta jos ne tarkoitus mennä sähköllä, niin haasteellisempaa, varsinkin jos osuu kymmenien tuhansien muiden kanssa samaan ruuhkaikkunaan, tilannetta onkin hyvin haasteellinen jos päällekkäin vielä muita kulutushuippuja.

Jos pidät ylläolevaa kaukaa haettuna, niin edelleen sen sähköverkon ja tuotannon pitää vastata tavalla tai toisella huippu kulutukseen tai homma romahtaa. Romahdauksia ei saa tulla, edes satunnaisesi kerran vuosikymmeneen.

Jos pidät kaukaa haettuna että tuo 1% voisi sattua muun huppukulutuksen tuntumaan, niin talven lomakausille välillä osuu muutenkin isoja sähkönkulutus tasoja.


Koska tämä on ydinvoima ja sähköntuotanto keskustelua, niin tilannetta ei helpota eräät uusiutuvat tuotannot jotka jo yksinään asettava lisähaasteita verkolle ja säävoiman järjesteämiselle, kun ei tuotannossakaan keskimääräinen auta, vaan pitää pystyä vastamaan sataprosenttisesti huippukulutukseen.



*
Pikalatauksesta halutaan ja kannattaa maksaa, jos se on halvempaa kuin hankkia riittävän ylimitoitettu kantama (iso akku, joka riittää kaikkeen kuviteltuun tarpeeseen, eikä vain keskimääräiseen, joka tuskin monellakaan edes sitä työmatkaa)
**
Pikalatausta voi optimoida niin että hankkii etukäteen aikaikkunan matkan varralle olevalta pikalatauspisteeltä, jostain syystä käytit amppeereita, niin ei enään puhuta 4A, vaan esim 100A (amppeerit tässä ovat vertauskuvallisia), koska pitkän kantamankin autolla lataillaan useammin kun polttiksella ja koska "tankkaaminen" kestää rajusti pidempään, on niitä pikalatauspisteita matkakeitailla oltava määrällisesti paljon enemmän kuin pumppuja.

Toki jos tuotanto ei riitä tai verkko ei riitä, niin osa latauspisteistä on suljettava. Toki isot teolliset kuluttajat voivat ajaa tuotanto alas ja myydä mankalasähköänsä patteriautoille (auttaa tuotanto ongelmaa, verkko vaikutus monisyisempi)
Näistä mainitsemistasi syistä se sähkön pörssi hinta tulee tulevaisuudessa seilaamaan enemmän, siitä seuraa että erilaiset sähkön kuormitusta ajoittavat ratkaisut, ns älyverkko yleistyy. Tuolla voidaan säädellä sitä huipputehoa verkossa.

Onko yhden OL3 edestä sähköä sitten paljon? Tuohan on aika subjektiivinen asia. Tuo hahmottuu helpoiten kun huomioi, että me eletään nytkin ilman OL3 tehoa, jos ja kun tuo tulevaisuudessa käynnistyy, niin raja siirrot Ruotsista ja Venäjältä vähenee. Nyt on talvet kriittisempiä siihen asti kun tuo käynnistyy kun ruotsalaiset ilmastonlämmittöäjät sulkivat Ringhalsin.

Fingridin sivuilla on hyvin selitetty sitä miten verkossa olevaa kuormaa säädellään, se sähkön määrän säätely verkossa ei ole ongelma.
Ongelmia syntyy jos meillä on pitkä tuuleton aika keskellä talven kovia pakkasia ja esimerkiksi koko Olkiluodon voimala putoaa verkosta, kuten muuntaja palon vuoksi kävi pari vuotta sitten. Tosin tuokin pystyttiin hallitsemaan.

On mahdollista, että paikallisverkossa syntyisi joitain alueita, joissa sähköä käytettäisiin tiettyinä aikoina paljon, näihin toki on siellä verkon kapasiteetissä varauduttu.

Tuo vertaus siitä 4A:stä lähti liikkeelle kun esitettiin, että sähköautot kolminkertaistaa sähkön siirtohinnat, selitettiin miten kaikkialle pitää kaivaa uudet verkot jne. mutua.

Esität, että mitäs jos joku haluaa ladata sen autonsa nopeammin... Niin nopeammin kuin mitä se auto vaikka yön aikana älykkäällä latauksella lataisi... Tuossa tapauksessa sitten kyseinen henkilö varmaan nostaisi maksamalla vähän lisää sitä omaa prioriteettiään siinä latauksessa ja ne kymmenen viereistä autoa lataisi vähän hitaammin. Tuskin samalla alueella haluaa yhtäkkiä esimerkiksi yli 10% auton omistajista ladata sitä autoaan nopeasti... Tai vaikka haluaisi, niin enempää se ei lataudu kuin verkko pystyy antamaan.

Älyverkolla, älykkäällä latauksella jne. Pystytään sitä kapasiteettia siis jakamaan ja voidaan estää, ettei sitä käytetä tiettyä enemmän. Jos on paljon käyttöä, niin kaikilla lataus hidastuu. Sama homma kuin tietoliikenne puolella.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
192
Pyörii tämä ketju ympyrää kokoajan näiden samojen juttujen ympärillä: sähkö ei riitä kaikille -> aurinko sammuu -> dieselin päästöt on vähemmän -> lappi-kortti -> Vetyauto on paras -> Teslan vika. :rofl:

Meinasin tilata tuon Teslan TWC:n rinnalle e-upille tälläisen: go-eCharger HOME+ | Smart charging station for home and mobile use Tuossa näyttää olevan aika jees API minkä yli voi rajoittaa mm. lataustehoa. Tarkoitus olisi myös viritellä tuohon pieni lambda-funktio mikä katsoo pörssisähköstä optimaalisen ajan ladata auto :)

Tuo toimii myös hienosti matkalaturina kun siinä on tuo 32A plugi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 865
Näistä mainitsemistasi syistä se sähkön pörssi hinta tulee tulevaisuudessa seilaamaan enemmän, siitä seuraa että erilaiset sähkön kuormitusta ajoittavat ratkaisut, ns älyverkko yleistyy. Tuolla voidaan säädellä sitä huipputehoa verkossa.

Onko yhden OL3 edestä sähköä sitten paljon? Tuohan on aika subjektiivinen asia. Tuo hahmottuu helpoiten kun huomioi, että me eletään nytkin ilman OL3 tehoa, jos ja kun tuo tulevaisuudessa käynnistyy, niin raja siirrot Ruotsista ja Venäjältä vähenee. Nyt on talvet kriittisempiä siihen asti kun tuo käynnistyy kun ruotsalaiset ilmastonlämmittöäjät sulkivat Ringhalsin.

Fingridin sivuilla on hyvin selitetty sitä miten verkossa olevaa kuormaa säädellään, se sähkön määrän säätely verkossa ei ole ongelma.
Ongelmia syntyy jos meillä on pitkä tuuleton aika keskellä talven kovia pakkasia ja esimerkiksi koko Olkiluodon voimala putoaa verkosta, kuten muuntaja palon vuoksi kävi pari vuotta sitten. Tosin tuokin pystyttiin hallitsemaan.

On mahdollista, että paikallisverkossa syntyisi joitain alueita, joissa sähköä käytettäisiin tiettyinä aikoina paljon, näihin toki on siellä verkon kapasiteetissä varauduttu.

Tuo vertaus siitä 4A:stä lähti liikkeelle kun esitettiin, että sähköautot kolminkertaistaa sähkön siirtohinnat, selitettiin miten kaikkialle pitää kaivaa uudet verkot jne. mutua.

Esität, että mitäs jos joku haluaa ladata sen autonsa nopeammin... Niin nopeammin kuin mitä se auto vaikka yön aikana älykkäällä latauksella lataisi... Tuossa tapauksessa sitten kyseinen henkilö varmaan nostaisi maksamalla vähän lisää sitä omaa prioriteettiään siinä latauksessa ja ne kymmenen viereistä autoa lataisi vähän hitaammin. Tuskin samalla alueella haluaa yhtäkkiä esimerkiksi yli 10% auton omistajista ladata sitä autoaan nopeasti... Tai vaikka haluaisi, niin enempää se ei lataudu kuin verkko pystyy antamaan.

Älyverkolla, älykkäällä latauksella jne. Pystytään sitä kapasiteettia siis jakamaan ja voidaan estää, ettei sitä käytetä tiettyä enemmän. Jos on paljon käyttöä, niin kaikilla lataus hidastuu. Sama homma kuin tietoliikenne puolella.
Jos yllättäin tulee paljon sähköautojen latauskuormaa (yllättäin on esim 10 vuoden aikana), niin kyllä niitä kaapeloiteja, muuntajia ym tauhkaa joudutaan päivittelemään. Ja toisin, kuin jossain keskellä ei mitään, niin asutusalueella homma on selkeästi kalliimpaa, joten sitä sähkön hintaan tulee kohdistumaan huomattava paine (siis siirron osuuteen) tuon takia.

On täysin järjetöntä ja vastuutonta, jos verkon annetaan olla sillä tasolla, että tullaan toimeen juuri ja juuri. Lisäksi sähköä on toisin, kun polttoainetta on todella hankala varmuusvarastoida. Jos meillä on tuollainen tyrä, että autoa on ladattava päivittäin, että pääsee täysin välttämättömät ajot, niin se tarkoittaa sitten sitä, että jos sähköverkkoon kohdistuu esim terrori-isku ja virta on poikki päivän - pari, niin ensin kukaan ei liiku mihinkään sen takia ja kun sähköt yritetään saada päälle, niin kaikilla on laturit täysillä ja verkko kippaa uudestaan välittömästi /paikkoja rikkoutuu.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
3 899
On täysin järjetöntä ja vastuutonta, jos verkon annetaan olla sillä tasolla, että tullaan toimeen juuri ja juuri. Lisäksi sähköä on toisin, kun polttoainetta on todella hankala varmuusvarastoida. Jos meillä on tuollainen tyrä, että autoa on ladattava päivittäin, että pääsee täysin välttämättömät ajot, niin se tarkoittaa sitten sitä, että jos sähköverkkoon kohdistuu esim terrori-isku ja virta on poikki päivän - pari, niin ensin kukaan ei liiku mihinkään sen takia ja kun sähköt yritetään saada päälle, niin kaikilla on laturit täysillä ja verkko kippaa uudestaan välittömästi /paikkoja rikkoutuu.
Mielenkiintoista, että pitää keksiä terrori-iskuja, että löytyy sähköautojen latauksen aiheuttamia ongelmia. Omasta mielestäni sähköautojen lataus ei ole ihan se eka asia, josta olisin huolissani tuollaisessa tilanteessa.

Jos kaikki ajaisivat sähköautoilla, sähkönkulutus nousisi 10%. Sattumoisin vuonna 2007 sähkönkulutus oli 10 % korkeampi kuin nyt. Esimerkiksi vuodesta 2000 vuoteen 2007 sähkönkulutus kasvoi reilut 10%, eikä se ollut mikään ongelma. Sähköautoilu tulee nostamaan sähkönkulutusta paljon tuota hitaammin.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
263
Pyörii tämä ketju ympyrää kokoajan näiden samojen juttujen ympärillä: sähkö ei riitä kaikille -> aurinko sammuu -> dieselin päästöt on vähemmän -> lappi-kortti -> Vetyauto on paras -> Teslan vika. :rofl:
Tartun tohon dieselin päästöt on vähemmän kohtaan. Suomessa ekodieselin tankkaus on periaatteessa tyhjästä maksamista ja ei vähennä päästöjä lainkaan! Pari kappaletta HS artikkelista:

Bensiinin ja dieselin myyjät on lailla velvoitettu siihen, että myydyn polttoaineen energiasisällöstä vähintään 20 prosenttia on biopolttoainetta. Kaupatusta liikennepolttoaineesta korkeintaan 80 prosenttia saa siis olla fossiilista eli raakaöljystä valmistettua.

Käytännössä 20 prosentin minimi on myös 20 prosentin maksimi. Liikennepolttoaineiden myyjät huolehtivatkin vaaditut 20 prosenttia täyteen, mutta sen jälkeen uusiutuvista raaka-aineista tehty diesel kannattaa myydä ulkomaille sinne, mistä siitä saa parhaan hinnan.

Eli siis Neste myy sulle kallista ekodieseliä ja jokainen litra jonka ostat tarkoittaa että sitä litraa ei tarvitse sotkea normaalin dieselin sekaan. Ainoa mitä teet on siirrät oman saastuttamisesi muiden Suomalaisten tankkeihin.

HS artikkeli kokonaan: Vähentääkö biopolttoaineen tankkaaminen liikenteen päästöjä? Kannattaako bensa-auto ajaa loppuun? HS etsi vastaukset kysymyksiin autoilun ilmastovaikutuksista
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 045
Tartun tohon dieselin päästöt on vähemmän kohtaan. Suomessa ekodieselin tankkaus on periaatteessa tyhjästä maksamista ja ei vähennä päästöjä lainkaan! Pari kappaletta HS artikkelista:

Bensiinin ja dieselin myyjät on lailla velvoitettu siihen, että myydyn polttoaineen energiasisällöstä vähintään 20 prosenttia on biopolttoainetta. Kaupatusta liikennepolttoaineesta korkeintaan 80 prosenttia saa siis olla fossiilista eli raakaöljystä valmistettua.

Käytännössä 20 prosentin minimi on myös 20 prosentin maksimi. Liikennepolttoaineiden myyjät huolehtivatkin vaaditut 20 prosenttia täyteen, mutta sen jälkeen uusiutuvista raaka-aineista tehty diesel kannattaa myydä ulkomaille sinne, mistä siitä saa parhaan hinnan.

Eli siis Neste myy sulle kallista ekodieseliä ja jokainen litra jonka ostat tarkoittaa että sitä litraa ei tarvitse sotkea normaalin dieselin sekaan. Ainoa mitä teet on siirrät oman saastuttamisesi muiden Suomalaisten tankkeihin.

HS artikkeli kokonaan: Vähentääkö biopolttoaineen tankkaaminen liikenteen päästöjä? Kannattaako bensa-auto ajaa loppuun? HS etsi vastaukset kysymyksiin autoilun ilmastovaikutuksista

Syy lienee verotuksessa. Jos biopolttoaineita verotettaisiin kevyemmin, niitä myös käytettäisiin Suomessa enemmän.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
263
Syy lienee verotuksessa. Jos biopolttoaineita verotettaisiin kevyemmin, niitä myös käytettäisiin Suomessa enemmän.
Täysin säädösongelma. Samaa ei ole esim Ruotsissa. Helpoin olisi poistaa biodieselin myynti tuosta 20% osuuden laskemisesta, jolloin se lisäisi Suomen paikallista saasteettomuutta. Loppujen lopuksi kaikki bio myydään johonkin. Eli tämäkin on ilmastotekona tavallaan +-0 tällähetkellä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 256
Täysin säädösongelma. Samaa ei ole esim Ruotsissa. Helpoin olisi poistaa biodieselin myynti tuosta 20% osuuden laskemisesta, jolloin se lisäisi Suomen paikallista saasteettomuutta. Loppujen lopuksi kaikki bio myydään johonkin. Eli tämäkin on ilmastotekona tavallaan +-0 tällähetkellä.
Juurikin näin. Biopolttoaineet pitäisi verottaa niin (tai jättää verottamatta), jotta ne olisivat suurin piirtein samanhintaisia uusiutumattomien energianmuotojen kanssa. En kuitenkaan kannata veronmaksajien subventointia muuten kuin verojen laskemisen tai poistamisen muodossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
836
Valtio voittaa kun kansalaiset kantavat euronsa valtionyhtiön kassaan eikä ulkomaiseen öljy-yhtiöön joka piilottaa tulot veroparatiiseihin. Siksi kannattaisi panostaa biopolttoaineisiin vaikka niiden tuottaminen ei olisi kannattavaa markkinaehtoisesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
En kuitenkaan kannata veronmaksajien subventointia muuten kuin verojen laskemisen tai poistamisen muodossa.
Samaa mieltä. Jos ajaisi diesel-autolla pelkästään Nesteen MY:llä, joka vähentää 90% hiilidioksidipäästöistä, niin olisi vain reilua saada sama 90% vähennystä myös ajoneuvoveron perusverosta:

"Henkilöauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta.

Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti. Jos päästötietoa ei löydy rekisteristä, määräytyy perusvero auton kokonaismassan perusteella. Katsastuksen yhteydessä mitatuilla päästötiedoilla ei ole vaikutusta veron määrään."

No joo, mahdoton seurattava ajaako pelkästään MY:llä, mutta jotenkin noin porkkoina tämä pitäisi kansalle tarjota, eikä keppinä.

Mutta se offtopikista.
 

Makro16

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 257
Kannattaa katsoa Autoliiton 100v juhlista ST 1 pomon näkemyksiä; Mittakaava on raju ja nyt lähinnä näperrellään.

Asiaan: Kaupunkien latauspaikkojen ongelmaa voi ratkoa luovemmin ”Auttavat vahingollisten päästöjen leikkaamisessa” – Lontoo muuntaa kadunvarsien lampputolppia sähköautojen latauspisteiksi
Toihan olisi nerokasta koska katuvaloja täällä riittää. Jos loppuu range kesken niin äkkiäkös sitä auton lykkii seuraavaksi lähimmälle tolpalle :D
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
86
Kunhan katuvalon ja parkkiruudun välissä ei ole jalkakäytävää / pyörätietä, niinkuin usein on. Muuten tarvinnee lisävarusteeksi frunkkiin:

Johtosuoja Ultra Sidewinder Small

Eikä taitaisi sittenkään pyöräilijä arvostaa. No, monessa paikassa on katulamppuja parkkiruudun vieressäkin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 565
Kannattaa katsoa Autoliiton 100v juhlista ST 1 pomon näkemyksiä; Mittakaava on raju ja nyt lähinnä näperrellään.

Asiaan: Kaupunkien latauspaikkojen ongelmaa voi ratkoa luovemmin ”Auttavat vahingollisten päästöjen leikkaamisessa” – Lontoo muuntaa kadunvarsien lampputolppia sähköautojen latauspisteiksi
Parin korttelin päässä on BMW i3 valotolpassa kiinni. Oletan, että tolpan viereisen talon asukki on saanut solmittua jonkinlaisen sopimuksen kaupungin kanssa. Ei ole asukas ollut koskaan ohi mennessä sopivasti ulkona, jotta olisi voinut käydä haastattelemassa järjestelyn yksityiskohdista. Missään mualla en ole samanlaista viritystä nähnyt.

edit: "Sähköautoihin kytkettynä tolppa tuottaa arviolta 3-7 kilowatin verran latinkia tuntia kohden." Uutuusteknologiaa, teho senkun kasvaa aikaa myöden :rolleyes:
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
721
Pidätkö tosiaan jonkun öljy-yhtiön pomon puheita missään arvossa, kun puhutaan sähköautoista tai uusiutuvasta energiasta?
Pitää pystyä osoittamaan virheet Anttosen sanoissa/teoissa/logiikassa, muuten hänen sanomisiensa arvostelu on henkilön itsensä arvostelua eikä asian mistä puhutaan. Sormet korviin ja *LaLaLaLaLaLa*
Hän on, kuten videollakin todennut, että pitäisi keskittyä metsittämään Saharaa, että saataisiin edes nykyiset ilmaan päästetyt CO² tonnit kuriin, mutta energian tarve maailman väkiluvun kasvaessa ei suinkaan vähene. Nyt lähinnä askarrellaan. Ja Anttonen on todellinen "self made man," hänen asemaansa yrittäjänä ei nousta tyhjänjauhajana, ei edes sukunimellä Thurnberg.


Ei enempää aiheesta, mutta on hyvä valistaa itseään ja ymmärtää aihealueen suuruusluokat. Öljynjalostusta kun ei olla lopettamassa, me emme vain siihen pysty. Ei ellei väkimäärän kasvulle tehdä jotain.

/OT
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.02.2017
Viestejä
100
Valtio voittaa kun kansalaiset kantavat euronsa valtionyhtiön kassaan eikä ulkomaiseen öljy-yhtiöön joka piilottaa tulot veroparatiiseihin. Siksi kannattaisi panostaa biopolttoaineisiin vaikka niiden tuottaminen ei olisi kannattavaa markkinaehtoisesti.
Ja kotimainen kantaa rahansa Venäjälle.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
279
Olen aikaisemminkin sanonut että autoa ajamalla ei maailmaa pelasteta, mutta paikallinen ympäristö/ilmanlaatu kyllä, kunhan ajetaan sähköllä tai vedyllä. Bio-diisseli ei vaikuta vittuakaan siihen mitä pakoputkesta tulee pihalle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 717
Käytännössä 20 prosentin minimi on myös 20 prosentin maksimi. Liikennepolttoaineiden myyjät huolehtivatkin vaaditut 20 prosenttia täyteen, mutta sen jälkeen uusiutuvista raaka-aineista tehty diesel kannattaa myydä ulkomaille sinne, mistä siitä saa parhaan hinnan.

Eli siis Neste myy sulle kallista ekodieseliä ja jokainen litra jonka ostat tarkoittaa että sitä litraa ei tarvitse sotkea normaalin dieselin sekaan. Ainoa mitä teet on siirrät oman saastuttamisesi muiden Suomalaisten tankkeihin.
Tämä olikin mielenkiintoinen tieto, jota en ollut ajatellut ollenkaan..

Sinänsä tuohan johtuu typerästi muotoillusta asetuksesta. Tilannehan korjaantuisi sillä että velvoitetaan laittamaan naftaan vähintään 20% biokomponenttia sekaan ja piste. Jos haluaa myydä vähemmänbiollista naftaa siinä olisi jokin rankkumaksu.

Eikö nykyisellään se täysin etanoliton bensakin toimi jotenkin tuolla periaatteella?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 717
Löytyykö suomesta jostain mittarilta täysin etanolitonta bensiiniä? Pienkonebensaa ei oteta huomioon. :)
No pienkonebensanahan tuo 98E0 normaalisti mittareilla myydään, mutta kyllähän sitä esim museoautoissa yms käytetään jossa se 5% etanoliakin aiheuttaa ongelmia.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
845
Samaa mieltä. Jos ajaisi diesel-autolla pelkästään Nesteen MY:llä, joka vähentää 90% hiilidioksidipäästöistä, niin olisi vain reilua saada sama 90% vähennystä myös ajoneuvoveron perusverosta:

"Henkilöauton ajoneuvovero koostuu perusverosta sekä mahdollisesta käyttövoimaverosta.

Perusvero määräytyy ensisijaisesti valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaisesti. Jos päästötietoa ei löydy rekisteristä, määräytyy perusvero auton kokonaismassan perusteella. Katsastuksen yhteydessä mitatuilla päästötiedoilla ei ole vaikutusta veron määrään."

No joo, mahdoton seurattava ajaako pelkästään MY:llä, mutta jotenkin noin porkkoina tämä pitäisi kansalle tarjota, eikä keppinä.

Mutta se offtopikista.
Neste MY vähentää 90 % hiilidioksipäästöistä lähinnä vain Suomessa, jossa sen palmuöljy"jäte" voidaan jättää pois laskuista.

Sama jätediesel, kahdet eri päästöt – 90% toteutuu vain Suomen rajojen sisällä | Uusi Suomi Puheenvuoro

"Ympäristöystävällisellä" dieselillä ajeleva siis CO2-päästöjen suhteen lähinnä huijaa itseään ja lähipäästöjähän dieselin polttaminen tuottaa aina. Bonuksena tulee vielä ympäristölle yleishaitallisen palmuöljybisneksen tukeminen. Ei tuollaista ekokatastrofia pidä todellakaan subventoida verorahoilla.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
721
Niin, nestemäisillä polttoaineilla ne hybriditkin tuppaavat toimimaan. :vihellys: Kunhan nyt vähän kaunoluistimilla pyörähdellään aiheen ympärillä. :joy:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
654
Olikos täällä puhetta Ionityn hinnankorotuksista?



Lähde: Electrek.co

vrt. Superchargerissa 0.24 € / KWh...

Aiemmin Ionity veloitti kiinteän 8 € maksun per lataussessio.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
929
On kyllä melkoiset noi hinnat. Selvästi halvempaa ajaa bensa-autolla noilla hinnoilla. Toki suurin osa latauksista tapahtuu kotona, mutta pidemmät matkat tuollaisten varassa tulee kalliiksi jos tuon tason hinnoittelu yleistyy.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
721
Kilpailua ei vielä juurikaan ole eikä IONITY ole hyväntekeväisyyttä. Kyllä se siitä vuosikymmenessä tasoittuu, luulen ma. :vihellys:
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
380
Kappas siinä on katsottu vähiten sähköä kuluttava auto ja muunnettu sähkön hinta suoraan vastaamaan bensan hintaa tai jopa enemmän. Hyi helvetti, no eipähän ole aikeita noilla virailla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
681
Tuskin on jonoa ionityn latausasemille eikä ole halpaa vaikka olisi jonkun omistajan klubijäsen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 654
Jos kerran tai kaksi vuodessa pitää pikaladata ja kilsahinta nousee bensan tasolle niiden 150km osalta joka sieltä pikalaturilta haetaan, niin liekö kyseessä ihan niin hirveä maailmanloppu kuitenkaan?

Enemmän vituttaisi jos joutuisi jonottamaan 30min sinne laturille pääsyä kun joku huvikseen lataa, vaikkei oikeasti edes tarvitsisi.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
845
Jos kerran tai kaksi vuodessa pitää pikaladata ja kilsahinta nousee bensan tasolle niiden 150km osalta joka sieltä pikalaturilta haetaan, niin liekö kyseessä ihan niin hirveä maailmanloppu kuitenkaan?

Enemmän vituttaisi jos joutuisi jonottamaan 30min sinne laturille pääsyä kun joku huvikseen lataa, vaikkei oikeasti edes tarvitsisi.
Ja vaikkei lataisi huvikseenkaan niin jonkun C&D:n yhden pikalaturin mallin heikkoudet alkavat paljastua vauhdilla nyt, kun sähköautojen määrä kasvaa ripeää vauhtia. En ole ainakaan itse jäämässä odottelemaan 30-60 minuuttia latauspaikan vapautumista ja sen jälkeen vielä oman auton latautumista. SC-verkosto on nykyisellään ainoa, johon voi luottaa sekä latauksen saatavuuden että toimintavarmuuden suhteen.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
3 899
Jos kerran tai kaksi vuodessa pitää pikaladata ja kilsahinta nousee bensan tasolle niiden 150km osalta joka sieltä pikalaturilta haetaan, niin liekö kyseessä ihan niin hirveä maailmanloppu kuitenkaan?

Enemmän vituttaisi jos joutuisi jonottamaan 30min sinne laturille pääsyä kun joku huvikseen lataa, vaikkei oikeasti edes tarvitsisi.
Mä olen miettinyt, että voisiko tulevaisuudessa olla juurikin sellainen malli, että enimmäkseen ladataan kotona halvalla, ja sitten reissussa pikalatureilla selvästi kalliimmalla. Vähän samalla periaatteella kuin että jos juo kahvia kotona, niin se on paljon halvempaa kuin kahvilassa... Hinnat varmaan elävät vahvasti tulevina vuosina ja bisnesmalleja voi olla erilaisia.
 

Willema

Tukijäsen
Team AMD
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
378
Muutamissa kommenteissa on ilman parkkipaikkaa ja sen pistokkeita vailla olevien valituksia latausmahdollisuuden puutteesta. Kun on innovaatio ja pienikin halu investoida, tässä esimerkki Lontoon mallisista:
Kauppalehti:
”Auttavat vahingollisten päästöjen leikkaamisessa” – Lontoo muuntaa kadunvarsien lampputolppia sähköautojen latauspisteiksi. Vuoden 2020 loppuun mennessä saadaan valmiiksi yli tuhat valmiiksi valaistua latauspistettä.
Latauspisteet asennetaan esikaupunkien asuinkaduilla sijaitsevien katulamppujen yhteyteen. Sähköautoihin kytkettynä tolppa tuottaa arviolta 3-7 kilowatin verran latinkia tuntia kohden.
Lataustilanteessa autoilija pysäköi ajoneuvonsa lampputolpan viereen ja kytkee auton latauskaapelin tolpassa olevaan lataustelakkaan. Kaapeliin sijoitettu mittari tunnistaa latauspisteen ja kytkee sähkösyötön päälle.
Tapahtuman tiedot välittyvät digitaalisesti energiantuottajalle, joka laskuttaa asiakasta kulutetun sähkön mukaisesti. Varsinaisen lataustapahtuman voi aloittaa mobiililaitteen applikaatiolla."
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
3 899
Muutamissa kommenteissa on ilman parkkipaikkaa ja sen pistokkeita vailla olevien valituksia latausmahdollisuuden puutteesta. Kun on innovaatio ja pienikin halu investoida, tässä esimerkki Lontoon mallisista:
Mainittu tässä samassa ketjussa samalla sivulla. ;)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
836
Juttua latauspisteiden kirouksesta ja äppien pakkosyötöstä. Ei taida suomessakaan olla ainuttakaan latauspistettä joka toimisi pelkällä debit-kortilla?

 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
265
Näistä mainitsemistasi syistä se sähkön pörssi hinta tulee tulevaisuudessa seilaamaan enemmän, siitä seuraa että erilaiset sähkön kuormitusta ajoittavat ratkaisut, ns älyverkko yleistyy. Tuolla voidaan säädellä sitä huipputehoa verkossa.
Jep, kustannukset nousee ja palvelun laatu heikkenee.

Toki nykyiselläänkin verkon rajoitusten takia joudutaan kulutusta rajoittaan ja se nykyiselläänkin nostaa hintaa. Mainittu Olkiluoto 3 valmistuttuaan ilmeisesti helpottaa.

Tuo vertaus siitä 4A:stä lähti liikkeelle kun esitettiin, että sähköautot kolminkertaistaa sähkön siirtohinnat, selitettiin miten kaikkialle pitää kaivaa uudet verkot jne. mutua.
Totta, että tuskin kaikille tarvii kaivaa uusia verkkoja, osalle edullisempaa vaihta komponentteja/toteutusta. Ja toki haaroja joissa ei välttämättä tarvi tehdä muutoksia, tosin vaikka olisi "älyverkko" koponentteja ennestään, niin pitää päivittää ja ne missä ei ole niin en ylläty jos tulee yleiseiä enemmän tai vähemmän pakottavia toimia.

Tuossa tapauksessa sitten kyseinen henkilö varmaan nostaisi maksamalla vähän lisää sitä omaa prioriteettiään siinä latauksessa ja ne kymmenen viereistä autoa lataisi vähän hitaammin. Tuskin samalla alueella haluaa yhtäkkiä esimerkiksi yli 10% auton omistajista ladata sitä autoaan nopeasti... Tai vaikka haluaisi, niin enempää se ei lataudu kuin verkko pystyy antamaan.
Jos mietit jotain sadanauton (siis paikan) perinteistäkerrostaloyhtiöitä, ja sellaisen liittymää, niin 4A keskiarvo kaavalla, menee jotain uusiksi, pikalataushalukkuuskin voi tuoda lisää haasteita, ja jos hintoihin leivotaan niin halukkuus kärsiä. Mutta jos ja kun ylempää asioita ohjataan niin taloyhtiönpiikkiin asioita menee.

Se onko kuvio erilaisempia jossain lähiössä, ei se mitoitus tolkuttomasti eroa.

En epäile etteikö Suomessa pystytä autojen sähköistyminen hanskaa ja ilmeisesti aika yleinen käsitys että siitä selvitään.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
200
Ok... Annetaan olla, jos et ymmärrä että se 4A keskimäärin riittää, sellaisia latureita ei tietenkään mihinkään kannata oikeasti rakentaa.
Olen ymmärtänyt että Type 2 -speksissä minimivirta ois 6A. Eli ihan kaikki autot ei välttämättä lataa lainkaan 4A virralla. Teslaa saa ladattua 5A minimissään.
 
Toggle Sidebar

Ylläpitoa paikalla

Statistiikka

Viestiketjuja
80 811
Viestejä
1 646 963
Jäsenet
36 252
Uusin jäsen
VPP

Hinta.fi

Ylös Bottom