Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Uudessa Seat Mii tai VW e-up autoissa on sekin, että uutena täytyy ostaa. Koska ei ole vielä aivan vastaavia tai yhtä halpoja ollut. Luulisi siis vaikka vähän reilu 15 900€ Mii:n pitävän hintansa aika hyvin. Lisäksi sekin, että saatavuus on tosi huono, eli autoja olisi saanut olla enemmänkin.

En siis olisi ostanut uutta polttista, kun ne oli "kalliita". Olisin voinut kyllä ostaa samalla 4000-4500€ alennuksella vaikka Seat Ibizan. Eihän tuollaisia alennuksia silti yleensä näe. Paitsi Renault Zoesta oli myös hyvä alennus ja autot taisi mennä nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Niinhän se on pitkään ollut, kun tarjolla oli efektiivisesti vain liian pienellä akulla varustettuja Leaf 24:sis ja 30:siä.

Kun akkukoko on omaan käyttöön tarpeeksi iso, sen suurentamisesta ei ole hyötyä. Sen takia akun kapasiteetin käyttö jonain yleismaailmallisena sähköauton paremmuusmittarina on aika kyseenalaista.
Ihan vasta tuli uutinen sähköautojen riittävän kantaman -kyselystä. Siinä oli kysytty suomalaisilta, mikä on heidän mielestään riittävä kantama sähköautolle ja KA vastaus oli 517 km. Tietenkin tässä pitää huomioida se, että vastaajista huomattavan suuri osa ei olle koskaan edes ajanut sähköautolla eikä välttämättä tajua, että se "aja ja käy tankilla" -metodi ei enää oikein sähkäreiden kanssa päde.

Mutta kuitenkin väittäisin, että vielä jonkin aikaa tuo kantama tulee perus autonostajia ahdistamaan ja siinä tuo ~35-50 kWh on vasta puolivälissä auton koosta riippuen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Ihan vasta tuli uutinen sähköautojen riittävän kantaman -kyselystä. Siinä oli kysytty suomalaisilta, mikä on heidän mielestään riittävä kantama sähköautolle ja KA vastaus oli 517 km. Tietenkin tässä pitää huomioida se, että vastaajista huomattavan suuri osa ei olle koskaan edes ajanut sähköautolla eikä välttämättä tajua, että se "aja ja käy tankilla" -metodi ei enää oikein sähkäreiden kanssa päde.

Mutta kuitenkin väittäisin, että vielä jonkin aikaa tuo kantama tulee perus bensalenkkareita ahdistamaan ja siinä tuo ~35 kWh on vasta puolivälissä.
Siinä periaatteessa on kerrottu minkälainen kantama bensa-autossa on :D

Tää täytyisi muotoilla niin että kuinka pitkän matkan ajat yhteen putkeen? Itse en ole ikinä ajanut 500km ilman pysähtymistä.

Ja se ekologisuuskin on mun mielestä myyty väärin. Sähköauto on kyllä ekologisempi, mutta vaikka tilanne olisi plusmiinus nolla, niin mielummin ajan sähköauton perässä kuin haisevan polttiksen.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Nimenomaan se automaatti, jota ei pikkuautoihin välttämättä saa ollenkaan ja isompiinkin autoihin yleensä se maksaa sen pari tonnia. Lisäksi sähkö"webasto" ja auton etähallinta. Lisäksi kuten sanoin niin tuota sähkön voimansiirron ylivertaisuutta ei korvaa oikein millään lisävarusteella.
Ja minkä takia sitä automaattia ja webastoa ei yleensä laiteta reilun kympin pikkuautoon? Koska siitä ei olla valmiita maksamaan pyyntihintaa perheen pikku kauppakassiin ja kakkosautoon.

Jos kaikki varusteet olisivat automaattisesti listahintansa arvoisia ihmisille, niin eihän autoja myytäisi ilman niitä. Niinpä tuollainen ”x, y ja z ominaisuuden jälkeen hintaeroa on vain ö euroa” ei päde, koska harva on tähänkään asti varusteita noin paljon arvostanut.
Eikös se ole ollut aina ihan normaalia, että pienimmän luokan kaupunkipyöritin irtoaa 30%:lla siitä rahasta minkä saa maksaa jo perus-golffista/vastaavasta?

Halvimmat autot ovat polttiksina lähteneet jostain kymppitonnista ja vähän varusteltu golffi/vastaava on ollut ainakin 25?
Eiköhän suurin osa vertaa saman luokan sähkö ja polttisautojen hintaa tai eri kokoluokkien saman käyttövoiman hintaa.

Mii:n kokoluokassa kuvetta saa kaivaa n 5k€ enemmän jos haluaa halvimman sähkön halvimman(piste) tilalle. Konassa sama on noin n. 15k€. Eli ei liene ihme, että toinen tuntuu houkuttelemmalta.

Tosin syy tähä taitaa edelleen olla siinä, että Mii on VAG:in tapa ottaa ilo irti EU:n supercreditseistö, eli kyse on byrokratiasta eikä markkinasta.
Plus tietysti, että hankintatuki on suhteessa isompi halvemmassa.

Tai vastaavasti jos halvimman Miin vaihtaa halvimpaan Ibizaan tai Leoniin niin lisärahaa menee muutamasta tonnista vähän alle kymppitonniin. Jos taas sähkö Miin haluaa päivittää isompaa B segmenttiin, niin aika paljon enemmön palaa rahaa hintsua on. C:ssä toki e-Golf on suht ok hintanen, mutta pieni Range ja on siinäkin se hintaero aika paljon isompi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
onassa sama on noin yli 15k€. Eli ei liene ihme, että toinen tuntuu houkuttelemmalta.
Jos meinaat polttis ja sähkö konan hintaeroa niin autot ei ole samassa laatuluokassa ollenkaan. Polttiskona tuntuu yhtä halvalta kuin se onkin. Sähkökonassa sisusta on ihan eri planeetalta. Hyundain pitäisi tuoda tämä selkeämmin esille
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Tosin syy tähä taitaa edelleen olla siinä, että Mii on VAG:in tapa ottaa ilo irti EU:n supercreditseistö, eli kyse on byrokratiasta eikä markkinasta.
Plus tietysti, että hankintatuki on suhteessa isompi halvemmassa.
Jep 2000+2000 tuntuu jo selkeasti Mii:n hinnassa. Lupailivat vielä ekaksi, että auto tulee maaliskuussa, eli ei kauhean pitkää odottelua ollut alkuun.

Seuraavaksi on kait VW id3 (ja muut vastaavat), joka taitaa olla melko kallis, ainakin aluksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Jos meinaat polttis ja sähkö konan hintaeroa niin autot ei ole samassa laatuluokassa ollenkaan. Polttiskona tuntuu yhtä halvalta kuin se onkin. Sähkökonassa sisusta on ihan eri planeetalta. Hyundain pitäisi tuoda tämä selkeämmin esille
Saa olla aikamoiset kullatut ovenkahvat, että 20 k€ hintaero selittyy. Eikö äänieristyksen yms. suhteen samalla rungolla ihmeisiin pysty. Sähkö-Ionic ei sen kummempi ollut kuin tavallinen/hybrid. Konaa en ole sähköisenä nähdyt, kun oli yksisarvinen saatavuudeltaan. Ei tuosta yli eikä ympäri pääse, että Kona on pykälän liian kallis. Isompiakkuinen versio olisi ehkä ok hinnoissa pikkuakkuisen hintaluokassa, vastaavasti pikkuakkuisen pitäisi olla reilusti (10 k€) halvempi, että aiheuttaisi jotain pöhinää. Yleensä on laadullisesti tarkastellen aika helppo valinta päätyä eurooppalaiseen malliin, jos korealaisen hinta on sama.

e: Muotoillaan hieman toisin. Jos Kona olisi tullut tämän halvemman hinnalla ja kantamalla ensimmäisenä markkinoille, niin olisiko aiheuttanut mitään pöhinää? Tuskin, yksi pulkka muiden joukossa. Kantama tai hinta, toisen pitää olla ylivertainen että malli on muuta kuin nah.

e2: Sähkö-Konan reviewin mukaan erot eivät mitään isoja polttismalliin nähden, ämpärimuovia siinä miss halvempikin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Siinä periaatteessa on kerrottu minkälainen kantama bensa-autossa on :D

Tää täytyisi muotoilla niin että kuinka pitkän matkan ajat yhteen putkeen? Itse en ole ikinä ajanut 500km ilman pysähtymistä.

Ja se ekologisuuskin on mun mielestä myyty väärin. Sähköauto on kyllä ekologisempi, mutta vaikka tilanne olisi plusmiinus nolla, niin mielummin ajan sähköauton perässä kuin haisevan polttiksen.
Minä olen useastikin ajanut n. 450 km yhdellä kusitauolla. Muistetaan nyt taas, että yli akun kantaman pituisella matkalla ei voikaan vaan pysähtyä huoltoasemalle pistämään lisää löpöä tankkiin, vaan sähköautolla matkan jatkuminen on parhaimmillaankin puolen tunnin projekti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Näin kun itse ajan muutamia kertoja vuodessa tuollaisia 500km+500km menopaluu matkoja (Eri päivinä toki), niin ei kyllä jaksa pelkällä kusitauolla vetää yhtä 500km pätkää kerralla. Silmät seisoo ainakin itsellä päässä jo 300km jälkeen että pakko vetää pidempi stoppi. Vaikka toki joskus urheillut kertaistumalla niin enää ei kyllä jaksa.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Jos/kun pikalatausasemien tehot on min.100kW tai mieluummin 150kW kyllä se varttin kusitauko lyö jo toista sataa km hyvän tovin sisään. Virran mainostamat 50kW "pika"laturit toivottavasti ei kerää ostajia kovin runsaasti.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Tuo laturi homma on tässä se ainut mikä oikeastaan arveluttaa Miillä lähteä pidempää matkaa ajamaan. Mahtaako siinä suunnitellussa pysähdys paikassa olla sitten laturia vapaana. Niitä kun ei oikeasti ihan liikaa tunnu löytyvän.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Tuo laturi homma on tässä se ainut mikä oikeastaan arveluttaa Miillä lähteä pidempää matkaa ajamaan. Mahtaako siinä suunnitellussa pysähdys paikassa olla sitten laturia vapaana. Niitä kun ei oikeasti ihan liikaa tunnu löytyvän.
Teslan oma superiverkosto on ominaisuus minkä moni ohittaa kun sen ominaisuuksia vertailee. Tämähän on loistava lisä autoon.

Eiköhän näitä ala pikkuhiljaa tulemaan muutenkin. K-ryhmä on hyvin kunnostautunut tässä ja heidän 50kw laturit mitä on jo aika paljon pitkin Suomea ovat hyviä Miille. Täältä voi katsella mistä kaikkialta löytyy latureita: Latauspisteet
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Kyllä niitä löytyy, mutta ei niitä ole lähelekkään tarpeeksi sitten, kun tuo automäärä tuosta ns. räjähtää käsiin.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Samaa vauhtia niitä ilmestyy vuosittain kun kalusto lisääntyy, en olisi huolissani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Miten tuo lataaminen onnistuu jos latauspisteet on auki vain ko. paikan aukioloaikoina. Nopsaan katsoen K- ja Lidl pisteet vain aukioloaikoina, paikallinen pysäköintihalli vain aukioloaikoina. S-ryhmällä ei täällä ole pistettä. ABC:lla ei ole, muutenhan se on 247 auki.

Meinaan että jos latauksen tarvetta tulee matkan päällä ja kello on liikaa tai väärä päivä, niin tässä kaupungissa ei nimittäin onnistu esimerkiksi keskellä yötä.

Naapurikaupungissa vielä huonompi tarjonta. Seuraavat kohteet sitten 50km päässä missä ehkä voi onnistua.
Tämähän on äärimmäisen typerä kysymys, kun ei noita täällä ole muihin aikoihin. Tai jos joku paremmin tietää, kun ei noista kaikista esim OP selvinnyt aukioloaikoja.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Samaa vauhtia niitä ilmestyy vuosittain kun kalusto lisääntyy, en olisi huolissani.
Näin se on. Latauspisteiden asennustahti on ainakin tässä kohtaa kasvussa.

Miten tuo lataaminen onnistuu jos latauspisteet on auki vain ko. paikan aukioloaikoina. Nopsaan katsoen K- ja Lidl pisteet vain aukioloaikoina, paikallinen pysäköintihalli vain aukioloaikoina. S-ryhmällä ei täällä ole pistettä. ABC:lla ei ole, muutenhan se on 247 auki.

Meinaan että jos latauksen tarvetta tulee matkan päällä ja kello on liikaa tai väärä päivä, niin tässä kaupungissa ei nimittäin onnistu esimerkiksi keskellä yötä.

Naapurikaupungissa vielä huonompi tarjonta. Seuraavat kohteet sitten 50km päässä missä ehkä voi onnistua.
Tämähän on äärimmäisen typerä kysymys, kun ei noita täällä ole muihin aikoihin. Tai jos joku paremmin tietää, kun ei noista kaikista esim OP selvinnyt aukioloaikoja.
Paha sanoa kun riippuu paikasta.

Itse olin e-golffilla reissussa Oulussa ja käytiin yöllä latailemassa Kaakkurin Cittarilla ongelmitta

Ei ole tullut oikeastaan yhtään paikkaa vastaan missä latauslaitteet sammutettaisiin yöksi. Ainoastaan jos parkkipaikalle on portti, voi tulla ongelmia
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Joskus aikaisemmin yritin kysellä kokemuksia noista sähkökonversioista mutta tule aina hiljaista. Onko aihe jotenkin tabu vai eikö porukkaa oikeasti kiinnosta aihe? Kolari Teslasta tekniikka vaikka isoon bemariin josta kone porsinut tai sitten johonkin pienempään kiuluun kuten maailmalla pojat tekevät.

Mitähän Traficom sanoo aiheesta vai onkohan perinteinen "kaikki kielletty" -meininki mitä suomessa noin yleisestikin? Luulisi politiikan saralla olevan kiinnostusta jopa tukea tällaista mutta toistaiseksi ollut hyvin hiljaista. Noita tekniikka-aihioita alkaa saada jo euroopastakin, varsinkin Norjasta jossa kolaroidut sähköautot ovat lähes ilmaisia.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
En kyllä näkis keskimääräsen Pelle Pelottaman virittämää BMW M3Teslaa mitenkään ongelmattomana ja turvallisena ratkasuna. Parempi varmaan että olis ainakin hyvin lähelle mainitsemasi "kaikki kielletty"-asenne.

edit: syinä siis palo- ja sähköturvallisuus. Helposti hengenvaarallisia virityksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Paha sanoa kun riippuu paikasta.

Itse olin e-golffilla reissussa Oulussa ja käytiin yöllä latailemassa Kaakkurin Cittarilla ongelmitta

Ei ole tullut oikeastaan yhtään paikkaa vastaan missä latauslaitteet sammutettaisiin yöksi. Ainoastaan jos parkkipaikalle on portti, voi tulla ongelmia
Eli cittari toimii, muut paikat täällä onkin aikarajoitettuja, tai tosiaan porttien takana. Lidlin piste tietty kiinni kun kauppa ei ole auki. No pienehkö kaupunkihan tämä on mistä enemmän palveluja poistuu kun lisääntyy.
 

Anal Digital

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
98
20tkm sähköautoilua takana ja maagisena rajana pidän just tota 500km. Sen alle ei kyllä enää ykkösautossa pysty meneen, koska pahimmillaan talvella tuo kutistuu 300km. Siihen vielä päälle bufferit varaustason ylä- ja alapäässä niin käytettävissä oleva range onkin enään 200-250km. Ja tuolla onnistuu matkanteko vielä ilman älytöntä suunnitelmallisuutta. Isommalla akulla myös yleensä kovemmat lataustehot, joten senkään puolesta ei lataukset rajota matkan etenemistä talvellakaan. Siihen sitten vielä bonuksena isomman akun kestävyys ja pidempi elinkaari.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Joskus aikaisemmin yritin kysellä kokemuksia noista sähkökonversioista mutta tule aina hiljaista. Onko aihe jotenkin tabu vai eikö porukkaa oikeasti kiinnosta aihe? Kolari Teslasta tekniikka vaikka isoon bemariin josta kone porsinut tai sitten johonkin pienempään kiuluun kuten maailmalla pojat tekevät.

Mitähän Traficom sanoo aiheesta vai onkohan perinteinen "kaikki kielletty" -meininki mitä suomessa noin yleisestikin? Luulisi politiikan saralla olevan kiinnostusta jopa tukea tällaista mutta toistaiseksi ollut hyvin hiljaista. Noita tekniikka-aihioita alkaa saada jo euroopastakin, varsinkin Norjasta jossa kolaroidut sähköautot ovat lähes ilmaisia.
Kokemuksia varmaan löytyy enemmän amerikasta tai alankomaista. Suomi ei ole tee se itse autojen luvattu maa :D

Tosta nopeesti löysin jonkun opparin, siellä on loppupuolella laillisista vaatimuksista asiaa
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
20tkm sähköautoilua takana ja maagisena rajana pidän just tota 500km. Sen alle ei kyllä enää ykkösautossa pysty meneen, koska pahimmillaan talvella tuo kutistuu 300km. Siihen vielä päälle bufferit varaustason ylä- ja alapäässä niin käytettävissä oleva range onkin enään 200-250km. Ja tuolla onnistuu matkanteko vielä ilman älytöntä suunnitelmallisuutta. Isommalla akulla myös yleensä kovemmat lataustehot, joten senkään puolesta ei lataukset rajota matkan etenemistä talvellakaan. Siihen sitten vielä bonuksena isomman akun kestävyys ja pidempi elinkaari.
Itse olen myös samaa mieltä että ison akun tuomat hyödyt ovat erinomaisia. Itse en ole ladannut 90% yli enkä joutunut tyhjentämään akkua alle 15%, joten periaatteessa mulle riittäisi ~350km rangella oleva auto. Mutta se on silti kiva tietää että siellä on sitä reserviä jos tarvitsee ja 200-300km rangen lataaminen onnistuu nopeasti tarpeen tullen.
 
Liittynyt
31.12.2018
Viestejä
7
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota k-lataus asemiin maksulliseksi muuttumisen jälkeen? Lähi citymarketissa (Jossa on 4 hidasta ja 2 nopeaa latauspaikkaa) olen nähnyt yhden kerran yhden auton latauksessa sen jälkeen, kun tuo muuttui maksulliseksi. Ilmaisena noissa oli yleensä aina autoja latauksessa.
Laitoin itse K-Lataukselle viestiä ja laskelman siitä, kuinka bensan tankkaus on nyt minulle halvempaa kuin K-Lataus. Sain vastauksena "muutos on tehty asiakkaiden palvelemiseksi ...". Aikovat palvella ilmeisesti vain sähköautojen omistajia ja unohtaa töpselihybrillä ajavat.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Laitoin itse K-Lataukselle viestiä ja laskelman siitä, kuinka bensan tankkaus on nyt minulle halvempaa kuin K-Lataus. Sain vastauksena "muutos on tehty asiakkaiden palvelemiseksi ...". Aikovat palvella ilmeisesti vain sähköautojen omistajia ja unohtaa töpselihybrillä ajavat.
Laittaisitko laskelman myös tänne? Mielestäni K-Latausta suurempia syyllisiä ovat autonvalmistajat, jotka laittavat noin tehottomia latureita. Onneksi nyt alkanut tulla plugareita 7kW latureilla.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Laitoin itse K-Lataukselle viestiä ja laskelman siitä, kuinka bensan tankkaus on nyt minulle halvempaa kuin K-Lataus. Sain vastauksena "muutos on tehty asiakkaiden palvelemiseksi ...". Aikovat palvella ilmeisesti vain sähköautojen omistajia ja unohtaa töpselihybrillä ajavat.
K-lataus otti kirjahyllystään fraasisanakirjan: "Emme kommentoi", "Kilpailutilanne vaatii nykyisen toimenpiteen", "Saamamme asiakaspalautteen perusteella", yms.

Olisiko kuitenkin syynä ihan yrityksen normityperyys valita minuuttiveloitus.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Laitoin itse K-Lataukselle viestiä ja laskelman siitä, kuinka bensan tankkaus on nyt minulle halvempaa kuin K-Lataus. Sain vastauksena "muutos on tehty asiakkaiden palvelemiseksi ...". Aikovat palvella ilmeisesti vain sähköautojen omistajia ja unohtaa töpselihybrillä ajavat.
Laittaisitko laskelman myös tänne? Mielestäni K-Latausta suurempia syyllisiä ovat autonvalmistajat, jotka laittavat noin tehottomia latureita. Onneksi nyt alkanut tulla plugareita 7kW latureilla.
Huonosti ovat sanansa valinneet K-latauksella, mutta tosiasia on että 99% lataushybrideistä pystyy lataamaan sen 3,6kW eli ei ole mitään tarvetta viedä 22kW latauspaikkaa. Esimerkiksi lähikauppakeskuksessa on 2kpl 22kW latureita sekä olisiko ollut jopa 8 Suko pistorasiaa jotka ovat tarkoitettu sähköauton/plugarin lataamiseen eli ovat niitä järeämpiä. Kaikki pisteet ovat ilmaisia.

Arvatkaapa missä ne plugarit latailee? No tietenkin niissä 22kW latureissa, kun Sukot ovat tyhjinä :)

Edit: Niin ja toinen asia minkä haluan ottaa esille on se, että tuntuu että aika monella plugari/sähköautokuskilla on vääristynyt kuva että mitä nämä latausoperaattorit ovat. Heidän homma ei ole mahdollistaa kaikille ilmaista latausta, eikä heidän bisnes voi perustua siihen että he ottavat tappiota jotta joku saisi ladattua halvemmalla kuin mitä bensa maksaa. Heidän täytyy pyrkiä kannattavuuteen pitkällä tähtäimellä. Valitettavasti plugarikuskien palvelemisella siihen ei päästä. Plugari seisoo latauspaikalla kauan ja lataa vain vähän.
Itsekin olen plugarilla ajellut ja olen todennut että ne ovat vain välivaihe

Ei bensa-asematkaan halua myydä polttoainetta niin halvalla että se ei enää kannata. Katteet ei ole suuria mutta tappion tekeminenkään ei ole suotavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Minulle sopisi ja varmaan monelle muullekin veloittaminen, mutta ei minuuttiperusteisesti. Niin ja toki aina kohtuus kaikessa veloittamisessa muutenkin.

Eipä taida monessakaan latauspisteessä olla 22kWh paikkojen lisäksi olla ilmaisia sukopaikkoja tarjolla. Mutta "väärinlataajille" toki risuja tai käynti optikolla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Huonosti ovat sanansa valinneet K-latauksella, mutta tosiasia on että 99% lataushybrideistä pystyy lataamaan sen 3,6kW eli ei ole mitään tarvetta viedä 22kW latauspaikkaa. Esimerkiksi lähikauppakeskuksessa on 2kpl 22kW latureita sekä olisiko ollut jopa 8 Suko pistorasiaa jotka ovat tarkoitettu sähköauton/plugarin lataamiseen eli ovat niitä järeämpiä. Kaikki pisteet ovat ilmaisia.

Arvatkaapa missä ne plugarit latailee? No tietenkin niissä 22kW latureissa, kun Sukot ovat tyhjinä :)
Monella varmaan se suko-laturi kotona enemmän tai vähemmän kiinteästi. Tai sitten käyttää type2:ta kun sillä saa 16A ja sukolla 8A.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Minulle sopisi ja varmaan monelle muullekin veloittaminen, mutta ei minuuttiperusteisesti. Niin ja toki aina kohtuus kaikessa veloittamisessa muutenkin.

Eipä taida monessakaan latauspisteessä olla 22kWh paikkojen lisäksi olla ilmaisia sukopaikkoja tarjolla. Mutta "väärinlataajille" toki risuja tai käynti optikolla.
Hitaasti lataavalle autolle kWh perusteinen on parempi, nopeasti lataavalle yleensä minuuttiveloitus. Operaattori hakee tiettyä asiakaskuntaa tietynlaisella veloituksella. Jotkut haluavat korkean käyttöasteen, vaikka eivät tienaisikaan mitään. Toiset haluavat hankkia investoimansa rahat takaisin vaikka käyttöaste olisi matalampi.
Korkeammalla käyttöasteella voidaan saada vaikka vähän lisää väkeä käymään kaupassa jne. Tässä on monia asioita joita täytyy ottaa huomioon kun suunnitellaan latauspisteitä tai muutoksia niihin. Toivottavasti asiat alkaa pikkuhiljaa standardoitumaan
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
Itse on tullut edelleen latailtua K-latauspisteistä kun sellainen on ainut toistaiseksi mahdollinen latauspiste työpaikalta järkevällä etäisyydellä. Joulukuussa nyt 54,3 kWh / 18,63e eli 34centtiä/kwh GTE Passatin 3,6kW latauksella. Kulutus työmatka-ajossa nollakeleillä ja pikkupakkasilla ollut 20kWh/100km. Bensaa menisi ainakin se 6l/100km eli käyttövoima sähkön eduksi 6,8e/100km vs. 9e/100km jopa tuolla K-latauksen hinnoittelupolitiikalla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Monella varmaan se suko-laturi kotona enemmän tai vähemmän kiinteästi. Tai sitten käyttää type2:ta kun sillä saa 16A ja sukolla 8A.
Kumpikin ainakin täällä. Takakontissa on vain type2-piuha matkassa, ja jos kauppareissulla joskus jotain haluaisi saada ladattua, olisi kiva saada edes se 3,6 kW 1,8 sijaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Minulle sopisi ja varmaan monelle muullekin veloittaminen, mutta ei minuuttiperusteisesti. Niin ja toki aina kohtuus kaikessa veloittamisessa muutenkin.

Eipä taida monessakaan latauspisteessä olla 22kWh paikkojen lisäksi olla ilmaisia sukopaikkoja tarjolla. Mutta "väärinlataajille" toki risuja tai käynti optikolla.
Laturi on käytössä tasan kiinteän minuuttimäärän vuodessa (365x24x60) ja sen asentaminen on maksanut kiinten summan rahaa.

Kun asennuskulut jyvittää esim. 5v ajalle, niin niistä muodostuu kiinteä minuuttihinta, eikä siihen vaikuta pätkän vertaa se, että sun autossa on hidas laturi.

”Oikeudenmukaisin” (jos sellaista nyt onkaan) laskutusmuoto on suoraan senttiä per minuutti + senttiä per kwh.
 

Ahr

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Hienoa argumentaatiota. Sama käyttöön heti bensiksillekkin.
Mikä tässä nyt on ongelma? Ei se Esson omistajakaan halua jonkun parkkeeraavan tankkauspisteelle tuntikausiksi.

Supereillakin hinnoittelu on x senttiä per kWh ja kun tankki on täysi (tai jenkeissä ruuhkaisimmilla latureilla 80%) lähtee raksuttamaan minuuttiveloitus. Eipähän jää autot tyhjänpantiksi tukkimaan latureita.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 173
Mikä tässä nyt on ongelma? Ei se Esson omistajakaan halua jonkun parkkeeraavan tankkauspisteelle tuntikausiksi.

Supereillakin hinnoittelu on x senttiä per kWh ja kun tankki on täysi (tai jenkeissä ruuhkaisimmilla latureilla 80%) lähtee raksuttamaan minuuttiveloitus. Eipähän jää autot tyhjänpantiksi tukkimaan latureita.
Toi 80% on hyvä ja pitäs olla joka paikassa. Eiks se oo akullekkin hyvä ettei ladata täyteen jatkuvasti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Toi 80% on hyvä ja pitäs olla joka paikassa. Eiks se oo akullekkin hyvä ettei ladata täyteen jatkuvasti?
Teslassa taitaa olla 80% hyvä, mutta muissa varmaan voi ladata täyteen, koska on piilossa olevaa "puskuria"? Eli siis vaikka lataisikin täyteen, niin akku ei oikeasti aivan täynnä olisi.

Mii:ssä olisi 4.5 kWh mitä ei pysty käyttämään.

Battery Capacity 36.8 kWh
Battery Useable 32.3 kWh
SEAT Mii Electric
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Toi 80% on hyvä ja pitäs olla joka paikassa. Eiks se oo akullekkin hyvä ettei ladata täyteen jatkuvasti?
Onhan se hyvä ja latausnopeushan akkuhärpäkkeissä myös hidastuu kun akku alkaa lähestyä täyttä, esim. kolme ihmistä lataa 40->60% samaan aikaan kuin kaksi 80-100%. Luulisin tämän pätevän myös sähköautoihin, ihan "normaalia" akkutekniikkaahan ne käyttää vaan isommassa skaalassa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Toi 80% on hyvä ja pitäs olla joka paikassa. Eiks se oo akullekkin hyvä ettei ladata täyteen jatkuvasti?
Eikös useimmat maksulliset pikalaturit olekin minuuttihinnalla eli sähkö alkaa olla aika kallista jos heruttelee täyteen? Ionityn 8e/kerta ja Teslan kaksiportainen kWh-hinnoittelu poikkeuksena.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Nyt tuo K-latauksen uudistus lisäsi huomattavasti käyttöastetta :)
Kyllä laitehankinnat kuolettuvat tuossa tuokiossa, vai miten se meni?

Esso mainittu! Onko sekin vielä olemassa?
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 173
Eikös useimmat maksulliset pikalaturit olekin minuuttihinnalla eli sähkö alkaa olla aika kallista jos heruttelee täyteen? Ionityn 8e/kerta ja Teslan kaksiportainen kWh-hinnoittelu poikkeuksena.
Ei aavistustakaan miten noita tällä hetkellä hinnoitellaan. Tykkään ajatuksesta jossa maksat kWh hintaa X ajan/määrän jonka jälkeen alkaa minuuttitaksa raksuttamaan. Ja tuo 80% kuulostaa siinä mielessä hyvältä että sen yli lataaminen saattaa kuluttaa muutenkin akkua.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Täysin looginen valinta tuo minuuttipohjainen veloitus. Muuten nuo latausasemat olisivat jatkuvasti hitaiden plug-in lataajien valloittamia, jotka pääsevät bensiinilläkin ajamaan toisinkuin täyssähköllä kulkevat.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
853
Nyt tuo K-latauksen uudistus lisäsi huomattavasti käyttöastetta :)
Kyllä laitehankinnat kuolettuvat tuossa tuokiossa, vai miten se meni?

Esso mainittu! Onko sekin vielä olemassa?
Putosi käyttöaste nollaan meikän osalta, ei houkuttele myöskään K-ryhmän kalliimmat kaupanhinnat latauksen lisäksi.
Katsellaan uudestaan, kun vaihtuu täyssähkö joskus alle.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
853
"Täysin looginen valinta tuo minuuttipohjainen veloitus. Muuten nuo latausasemat olisivat jatkuvasti hitaiden plug-in lataajien valloittamia, jotka pääsevät bensiinilläkin ajamaan toisinkuin täyssähköllä kulkevat."

No niissä K-latauksissa, mitä itse aiemmin käytin, ei ollut koskaan ketään muita.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 173
Eiks niissä vois olla kiinteä kWh taksa ja sitten progressiivinen minuuttitaksa riippuen kuinka kauan siinä seisotat autoa. Ekat 5-10min pelkkä kWh ja sitten alkaa nousemaan 5min välein tjms? Tuohon vois yhdistää vielä sen että tunnistavat koko latausalueen plugit ja jos on tyhjää niin veloittavat vain kiinteän kWh hinnan vaikka istutat autoa siinä koko päivän. No ehkä täyden akun jälkeen voi tulla joku seisontataksa?
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Niin tosiaan, tuohan on totta. Siis se, että kun on K-ryhmän tuotehinnat muita korkeammalla, niin samaan sävyyn sopii lataushinnatkin.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Niin tosiaan, tuohan on totta. Siis se, että kun on K-ryhmän tuotehinnat muita korkeammalla, niin samaan sävyyn sopii lataushinnatkin.
No eipä ne sinänsä ole korkeammalla. Maksullista "peruslatausta" jos verrataan (eli max 22kW AC) niin esim. Fortumilla maksaa 4snt/min kun taas k-latauksella 2snt
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Tuohan vois olla myös sidottu kaupassa käytettyyn euromäärän. Kun ostaa kaupasta 10 eurolla, saa 10min latausaikaa (joko ilmaiseksi tai alennetulla minuutti hinnalla). Pakottaisi tietty sitten hankkimaan K-ryhmän kortin jonka perusteella tuo aika kertyisi.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
853
Ei sen latauksen ole minunkaan mielestäni pakko ilmaista olla. Tuolla missä yleisimmin tulee ladattua taksa on 15senttiä/kwh.
tätä olen pitänyt sopivana, sama kuin omasta sähköstäkin maksan noin suunnilleen.
Lähin tolppa on tuossa parin sadan metrin päässä 25snt/kwh hintaan. Se on jo aika rajoilla...
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
216
Joskus aikaisemmin yritin kysellä kokemuksia noista sähkökonversioista mutta tule aina hiljaista. Onko aihe jotenkin tabu vai eikö porukkaa oikeasti kiinnosta aihe? Kolari Teslasta tekniikka vaikka isoon bemariin josta kone porsinut tai sitten johonkin pienempään kiuluun kuten maailmalla pojat tekevät.

Mitähän Traficom sanoo aiheesta vai onkohan perinteinen "kaikki kielletty" -meininki mitä suomessa noin yleisestikin? Luulisi politiikan saralla olevan kiinnostusta jopa tukea tällaista mutta toistaiseksi ollut hyvin hiljaista. Noita tekniikka-aihioita alkaa saada jo euroopastakin, varsinkin Norjasta jossa kolaroidut sähköautot ovat lähes ilmaisia.
Kokemuksia varmaan löytyy enemmän amerikasta tai alankomaista. Suomi ei ole tee se itse autojen luvattu maa :D

Tosta nopeesti löysin jonkun opparin, siellä on loppupuolella laillisista vaatimuksista asiaa
Tuo oppari on mielestäni vähän puutteellinen laillisten vaatimusten osalta. En usko että vuoden 2002 jälkeen valmistettua autoa pystyisi kovinkaan helposti, saati kustannustehokkaasti muuttamaan täyssähköksi ilman kunnollisia EMC-mittauksia. Opparissa oiotaan vähän liian suoraan mitä vaatimuksia muutoskatsastuksessa voidaan vaatia:
Sähköauton komponenttien, joiden käyttäminen on mahdollista vain, kun auto on pysähdyksissä, on oltava EMC-direktiivin mukaisia, eli ne eivät saa aiheuttaa liikaa radiohäiriötä. Käytännössä tämä koskee sähköauton laturia. (Sähköautomuunnoksen viranomaisvaatimukset 2013.)
Vaikka EMC-mittauksen joutuisi tekemään vain laturille, nousisi hinta varmasti hyvin helposti useamman tonnin. Teoriassa voisi kai olla mahdollista saada auto hyväksyttyä tekemällä ns. täydellinen siirron toisesta sähköautosta polttomoottoriautoon, mutta siinä vaiheessa taidetaan mennä jo yksittäishyväksyntöjen tasolle. Sitten kannattaakin jo oikeastaan alkaa hitsaamaan auton pohjaa uusiksi akkuja varten, koska kolaritestausta ei tarvitse enää suorittaa :)

Tuolla on hyvin lisää vaatimuksista: Sähköautojen EMC-hyväksynnät - Sähköautot - Nyt!

En ole myöskään törmännyt vm 2002 tai vanhempaan Suomessa sähköautoksi rekisteröityyn ns diy-konversioon. Uskon kun nään :)

Tässä opparissa on mielestäni realistisesti kirjoitettu siitä mikä on sähkökonversioiden osalta mahdollista nyt: https://www.theseus.fi/bitstream/ha...aytetyo_kaihovirta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 505
Viestejä
4 164 517
Jäsenet
70 417
Uusin jäsen
teboxi

Hinta.fi

Ylös Bottom