Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    On huhuiltu että Tesla announcaa next gen akkuteknologian ens vuoden alussa. Jos näin on niin mielenkiintosta nähdä onko li-ion akuissa tehty joku harppaus vai onko päästy jo solid state akkujen ensimmäiseen kaupalliseen vaiheeseen. Siinä vaiheessa kun solid state akkujen kaupallinen vaihe alkaa voidaan alkaa laskea polttomoottoriautojen katoamista ihan tosissaan.
     
  2. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    542
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  3. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Väittäsin että toi otsikko on hyvin harhaanjohtava, tai johtaa ajatteluun joka mun mielestä on hyvinkin nurinkurinen. Mun mielestä valtaosaa ihmisistä vaivaa sellanen täysin puutteellinen ajatusmalli jossa katsotaan mitä meillä on nyt, projisoidaan menneestä tulevaisuuden ennuste ja vedetään johtopäätöksiä. Toki jutun lopussa on ne kaikkein oleellisimmat asiat, valtaosa jutusta (otsikko mukaan lukien), on vain jaarittelua asiasta jonka kaikki (toivottavasti) jo tietää ja ymmärtää. Se oleennainen puutos on teknologian kehityksen ymmärtäminen, johon ehkä vois yhdistää vähän salapoliisityötä ja päättelyä mihin asiat on menossa. Väitän kiven kovaa että kaupalliset solid state akut tulee ennen vuotta 2030, väittäsin että lähempänä vuotta 2025. Tästä on jo tehty onnistuneita prototyyppejä laboratorioissa vuonna 2016. Toki labrasta kapualliseen tuotteeseen on aina matkaa ja kestää vuosia. Nyt täytyy myös ymmärtää panokset, akkuteknologia on yksi tärkeimmistä teknologioista ihmiskunnalle ja sen lähitulevaisuudelle, kuten tuossa jutussakin vähintään rivien välistä voi lukea. Teknologia myös kehittyy exponentiaalisesti pitkässä juoksussa, suurempia harppauksia tehdään lähitulveisuudessa verrattuna lähimenneisyyteen. Mitään raudanlujaa faktaa ei voi antaa minkä avulla ennustaa, täytyy vain laskea monta asiaa yhteen ja tehdä sen mukaan arvaus. Tää nyt on kaikki spekulaatiota ja mun oma mielipide, ei auta muuta kuin katsoa mitä tapahtuu.
     
  4. akse

    akse

    Viestejä:
    1 605
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuskimpa :)

    Kehitystähän tapahtuu kyllä pikkuhiljaa vanhassakin teknologiassa.
     
  5. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Jos -21 on tarkoitus päästä uuden puikkoihin, katsoisin noilla aikaisemmilla spekseillä varmaan Fordin uuden sähkömustangin:

    MUSTANG MACH-E

    Lähes Teslan energiatehokkuus ja range.
     
  6. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    773
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Hinta on ihan riittävän halpa jo nykytasolla jos 100kwh akuston saa tuon mukaan 17500$. Ei kai lopun rungon rakentaminen niin paljoa maksa etteikö perus hinnatalkaen-skodaa saisi sähköautona kunnon toimintamatkalla. Akkuja halpuuttamalla olisi vaan varaa laittaa enemmän luksusta kuljettajan ympärille mikä ei ole kynnyskysymys kun ämpärimuovinen Mii menee kuin kuumille kiville.
     
  7. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Miks ei suoraan Teslaa sitten?
     
  8. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 642
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Fordin voi pestä ilman että maalit putoaa. ;)
     
    SR50La, emviiex ja Zetbo tykkäävät tästä.
  9. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Tuon puutteen voit korjata itse iskemällä pikkasen rahaa tiskiin. Mutta miten korjaat Fordin puutteet suhteessa Teslaan?
     
  10. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    359
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    _EI_MITENKÄÄN_. Tesla on joka suhteessa niin erinomaisen ylivoimainen, ettei muista autoista voi mitenkään tehdä tai tulla koskaan yhtä hyviä.
     
    jase, SR50La, EGoman ja 6 muuta tykkäävät tästä.
  11. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 642
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos puhut teknisistä puutteista, niin henk koht otan teknisesti köyhemmän auton, mitä tuo Mustang ei edes ole, kuin laadullisesti ala-arvoisen auton jos hintaluokka on sama, tuo on ihan no-brainer.
    Ei Teslan hankintaa tuolla nykylaadulla voi puolustella itselleen yksinkertaisesti millään jos yhtään omaisuuttaan arvostaa.

    Tuossa vähän vertailua eri valmistajien mallien välillä, en nyt äkkiseltään näe mikä se Fordin puute esim Model 3:een verrattuna on? Päinvastoin, speksien valossa parempi vähän joka osa-alueella.

    2021 Ford Mustang Mach-E vs. Audi E-Tron, Jaguar I-Pace and Tesla Model 3 - Roadshow
     
    Zetbo tykkää tästä.
  12. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 128
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Jos kattelee kuinka akkutekniikka on viimeisen 20 vuoden aikana kehittynyt niin en odottaisi, että muutaman vuoden sisällä Rinta-Joupilta voi käydä hakemassa mullistavaa avaruusajan tekniikkaa.
     
    valurauta tykkää tästä.
  13. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Kiitos tästä näkemyksestä. Alleviivaa hyvin mitä itse asiasta sanoin. :rofl:
    "Mun mielestä valtaosaa ihmisistä vaivaa sellanen täysin puutteellinen ajatusmalli jossa katsotaan mitä meillä on nyt, projisoidaan menneestä tulevaisuuden ennuste ja vedetään johtopäätöksiä."
     
  14. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Mtiä jos sulle tarjottas 10% kalliimpaa Teslaa ilman laatuongelmia? Enkä väittäs Teslan laatua ala-arvoseks, ellet vedä pakasta just tämän vuoden alkupuolella valmistettuja Model kolmosia, sitten voidaan olla jokseenkin samaa mieltä.

    Tähän väliin pitäs sitten erotella ne tekniset featuret, ja toki ihmisestä kiinni mitä arvostaa.

    Tärkeimmät asiat performanssin suhteen (ja ehkä ajettavuuden?) on aika lailla tasan. Kiihtyvyys ja toimintasäde on ylivoimaisesti tärkeimmät ominaisuudet ja tietty taso kun ylitetään ei sillä ole enää edes väliä. Ajettavuus myös tärkeetä, siihen en osaa sanoa, oletan että riittävän tasoissa ollaan ettei vaikuttas ostopäätökseen. Ja tietty pitää pohtia turvallisuutta joka näyttelee jotain osaa ostopäätöksessä. Fordin turvallisuudesta en tiedä mitään, mutta Model 3 lukeutunee "maailman turvallisimpiin autoihin".

    Sitten päästään niihin asioihin mitä MINÄ arvostan. Rauta ja softa joka tukee full self driving mahdollisuutta pelkillä softa päivityksillä. Ylipäätään softan jatkuva päivitys joka tuo lisäominaisuuksia "vanhaan" autoon on todella mukavaa ja piristävää. En tiedä onko Fordilla tälläseen mahdollisuutta. Ainakin FSD:n osalta Tesla on ylivoimainen kilpajuoksussa.

    Mielestäni puolustin ylempänä. Ja kysyisinkin, mikä on se nykylaatu sun mielestä? Kuinka tarkkaan oot seurannu laadun kehitystä tuon alkuvuoden production helvetin tasoituttua? Itse olen saanut käsityksen että asiakkaiden tyytyväisyys laatuun on parantunut huomattavasti.

    Tyossa ylempänä näistä jo mainitsin, osio mitä minä arvostan. Ja äkkiseltään kun itse tuota artikkelia vilkasin ei pistänyt silmään yhtään mikään kummankaan auton eduksi. Saisko tarkennusta mitä itse poimit sieltä Fordin eduksi?
     
  15. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    SR50La, Mariini ja aeinola tykkäävät tästä.
  16. Freeze

    Freeze Elitisti Team Ryzen Team NVIDIA

    Viestejä:
    1 010
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  17. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 101
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Siis ei oo todellista, onko muka oikeesti tonnäkönen?? o_O Joo kans joku 8 bittinen tai 80 90 luvu laite tuli mielee. Ton auton kohdalla Teslan ei tarvi murehtia M3:sen maalaus ongelmista koska eihän tätä tarvitse maalata. Pellin väri on sopiva :D
     
    SR50La tykkää tästä.
  18. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 128
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Kyllä luin ajatuksella sinun viestin asiaan liittyen ja toin juurikin esille sen, että monessa asiassa on tarpeen pohjata menneisyyteen, kun pohditaan tulevaisuutta ja erityisesti teknistä kehitystä. Nykyihmisen isoin kehityksen este on ollut muuhun teknologiaan nähden kelvoton akkuteknologia. Se pohjaa edelleen 70-luvulla kehiteltyyn tekniikkaan. Ottomoottori on vielä surullisempi tarina sillä se pohjautuu 1870 luvulla kehiteltyyn malliin. Ottomoottorista on toki otettu kaikki mahdollinen irti nykytekniikan avulla.

    Akkuteknologian kehitykseen on investoitu valtavia summia, joten tosiaan luulisi että niitä avaruusajan ratkaisuja alkaisi pikkuhiljaa putkahtelemaan myös markkinoille saakka.

    60-luvulla kehityttiin vauhdilla ja oletettiin että kehitys jatkuu tulevina vuosikymmeninä yhtä isoin harppauksin. Todellisuus näyttäisi olevan jälkikäteen katsottuna hivenen toisenlainen. Edes mooren laki ei pidä enää paikkaansa.
     
    SR50La ja valurauta tykkäävät tästä.
  19. mceith

    mceith

    Viestejä:
    123
    Rekisteröitynyt:
    15.01.2017
    Makein peli pitkään aikaan, tilasin heti aamusta kun näin :kahvi: Tuollahan voi jo kumota lappikortinkin :hammer:
     
    mineraalimies tykkää tästä.
  20. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Teknologinen kehitys ei ole exponentiaalinen lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna (joskus jop kymmenissä vuosissa, kyllä se on lyhyt katsanta). Pidemmässä juoksussa se kuitenkin on sitä. Ja jos yhtään seuraa mitä maailmalla tapahtuu niin tuo akkuteknologian kehittymisen paikallaanjuoksu alkaa jo indikoida kovaa hyppäystä lähitulevaisuudessa. Sulla on mun mielestä aivan liian abstrakti projektio tuleviasuuden ennustamista. Kuten aikasemmin sanoin pitäs tehdä vähän salapoliisityötä mitä maailmalla tapahtuu, ymmärtää että pitkässä juoksussa mennään exponentiaalisella vauhdilla eteenpäin ja tehdä siitä laskutoimitus tuleviasuuden ennustukselle. Väittäsin että akkuteknologiassa ollaan aika pian tilanteessa "pakko saada jotain parempaa käyttöön". Solid state akut ratkasee paljon akkuteknologian ongelmia ja se on oikeasti hyvin lähellä.
     
  21. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 128
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    OK. Toivottavasti olet oikeassa asian suhteen. Olisin iloinen jos näkisin seuraavat asiat lähitulevaisuudessa:

    Fuusiovoiman kaupallisena tuotteena
    Kvanttitietokoneen kaupallisena tuotteena
    Akkuteknologian mullistuksen

    Nämä yhdessä ratkaisisivat monia ihmiskuntaa riivaavia ongelmia.

    Kun otetaan huomioon millä vauhdilla höyrykoneista siirryttiin polttomoottereihin niin sähköinen evoluutio voi olla kovaa kyytiä.
     
    SR50La, aeinola ja ViKiV tykkäävät tästä.
  22. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Heitän arvauksiani:
    1. Akkuteknologian mullistus (noin 5 vuotta, kuitenkin alle 10 vuotta)
    2. Kvanttitietokoneen kaupallinen tuote (noin 10 vuotta, kuitenkin alle 15 vuotta)
    3. Fuusiovoiman kaupallinen tuote (noin 20 vuotta, kuitenkin alle 30 vuotta)

    Kuten näkyy, olen hyvin optimistinen. Tiedostan varsin hyvin ettei asiat näytä edistyvän noin nopeasti. On kuitenkin paljon muuttujia mistä ei tiedetä, etenkin sellasia muuttujia joita ei ole vielä keksitty, jotka kiihdyttää noiden aisoiden kehitystä. Nää muuttujat on niitä seikkoja joiden vuoksi leikkaan "normaalia" aika-arvioita intuitiivisesti.

    Yksi esimerkki on tekoälyn kehitys. Aina kun tekoälyn kehitys tekee riittävän harppauksen monen muun asian kehitys kiihtyy. Näitä on käytännössä mahdoton arvioida oikein, mutta teen parhaani. :D
     
  23. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 642
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse odottaisin ainakin 1-2 vuotta ennenkuin julistaisin Teslan laatuongelmat selätetyksi.
    Jos laatuongelmat alkoi paljastumaan Model 3:n osalta vasta alkuvuodesta niin en vaan jaksa uskoa että ne on kaikki jo korjattu Teslan toimesta ja että liukuhihnalta pukkaa nyt pelkkää priimaa, sanoi muutama asiakaskysely mitä tahansa.
    Mutta tunnustan etten ole nykytilasta kärryillä joten voi toki olla että olen ihan hakoteillä.

    Ja joo, paperilla ovat hyvinkin tasaväkisiä ja jos noiden speksien perusteella pitäisi valita niin tavaratilan takia Mustang.
    Perheellisen pakkofeatureita autossa, joskin tässä on nelihenkinen perhe pärjäilly kohta vuoden 5-ovisella Focuksella oikein mainiosti. :D
     
  24. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Mielestäni tämä "Itse olen saanut käsityksen että asiakkaiden tyytyväisyys laatuun on parantunut huomattavasti" ei tarkoita että tehtaat puskee just nyt ulos priimaa. Pointti oli että surkeaan laatuun oli todennäköisesti syy tuotantohelvetti jolloin mutkia oijottiin suoriksi. Eikä tietenkään voi näin pikaisesti julistaa laatuongelmia selätetyksi, jos nyt pusketaan laatua ulos niin ongelman selättämisen julistukseen tarvitaan useita kuukausia, ellei vuos tai pari. Halusin tuoda vain esille mahdollisen syyn laatuongelmiin ja että suunta näyttäs olevan selvästi paranemaan päin. Ihan vain sen vuoksi kun kommentit tyyliin "laadullisesti ala-arvoinen auto" voi olla hiukan harhaanjohtava. Tai ainakin tiedostaa että tuo kommentti pätee vuoden alkupuoliskolla valmistettuihin autoihin, ei välttämättä enää tuoreisiin tuotoksiin.

    Jees, tää on just se mitä kukin arvostaa. Sulle se Musse on parempi ratkasu, etenkin kun et selvästikään arvosta Teslan muita teknisiä etumatkoja. Se on hyvä että on valinnanvaraa, löytyy se auto omiin tarpeisiin eikä kaikkien tarvii ostaa Teslaa jos ei halua.
     
  25. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 642
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin, se piti mainitsemani vielä että mitä huonosta laadusta saatuun maineeseen tulee niin se vaan on ollu autovalmistajien taakka iät ajat, kerran hankittu huono maine pysyy pahimmassa tapauksessa vuosikymmeniä ja siitä on todella hankala päästä eroon.
    Ihmiset puhuu edelleen ääni väristen esim Opelin 90-luvun surkeasta laadusta.

    Toki toivon että Tesla saa ongelmansa selätettyä koska juuri teknisestihän Tesla on todella edelläkävijä sähköautoiluissa ja kaikenkaikkiaan erittäin mielenkiintoinen tekijä automaailmassa, ei sillä etteikö muut valmistajat pystyisi lähitulevaisuudessa samaan.
     
    Seppo77 tykkää tästä.
  26. akse

    akse

    Viestejä:
    1 605
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    5 vuotta voi olla ihan hyvä arvio Solid state akkuihin (isommassa tuotannossa). Sitä ei tiedä kuinka paljon parempia ne siinä vaiheessa ovat. Voi olla ettei kovin merkittävästi vielä, mutta pitää muistaa että ne ovat silloin vielä ns 1st-2nd gen kamaa ja kehitys myöhemmin tuo niille lisää etua.

    Nopeasti googlailin niin tämmöistä löytyy (lokakuulta):
    "Production release dates vary, but it is possible a solid-state battery powered EV could reach the market in 2020 if Toyota meets its target. However, most automakers are aiming to get into the market between 2022 and 2025. "
     
  27. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Jep, ja on tosiaan huhuiltu että Tesla ilmottas vuoden alussa oman solid state akun joka mahdollistas esim Roadster kakkoseen luvatun rangen. Gali jaksaa yleensä tutkia paljon näitä juttuja ja tehdä analyysejä. Kaveri on pikkasen hyperaktiivinen, jos alkaa päätä huimaa niin kantsii hidastaa videon nopeutta :D
     
  28. akse

    akse

    Viestejä:
    1 605
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eikös Roadster 2 tule 200kwh akku, mistä rangekin luonnolisesti tulee (ja ne tehot)?
     
  29. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Mihin sä roadsterissa mahdutat 200kwh akun nykytekniikalla?
     
    maustevoi tykkää tästä.
  30. Painkiller

    Painkiller

    Viestejä:
    240
    Rekisteröitynyt:
    03.02.2017
    Sähköautoilla olisi ihan mieletön jälkimarkkinointi potentiaali, jos valmistaja ymmärtäisivät alkaa tehdä rahaa akkupäivityksillä. Olisi se vain jees esim. tuolle Miille tai susipaskan rangen Leafeille saisi 10 vuoden päästä ostettua siihen täysin uudella akkuteknologialla valmistetun akun. Toki Leafit tarvitsisivat ne jo nyt. Täysin naurettavaa pelleilyä, että tätä ei voi jo tehdä.
     
    Rusna ja aeinola tykkäävät tästä.
  31. Zetbo

    Zetbo

    Viestejä:
    145
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Kaveri on Teslan osakkeenomistaja ja tekee ties mitä älyttömiä Tesla puffeja, mutta mikään akku expertti hän ei ole. Teslaa myy halvemmalla autoja, koska sen ei tarvitse tehdä voittoa kuten vanhat dinosaurukset. Helppoa myydä sähköautoja, kun voi myydä 1 euroa 80 centillä ja kun rahat loppuu niin pyydetään sijoittajat apuun.

    Akkukennojen kulut tulee n. 60% raaka-aineista ja niiden bruttokate valmistajille on n.5%-10% joten tuossa nyt ei hirveitä innovaatiota tapahdu lyhyessä ajassa. Figure 12. Cell and material cost for a PHEV battery based on lithium... Tuossa vähän vanhempi kaavio. En jaksa alkaa etsiä uudempaa ja tuskin sellasta löytääkään.
     
  32. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Käytit sitten 0 sekuntia aikaa asian tutkimiseen itse. Totesit asiasisällön paikkansapitävyyden viestintuojan perusteella? Älykästä toimintaa.
     
  33. Zetbo

    Zetbo

    Viestejä:
    145
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Olen hyvin tietoinen kaverin ulostuloista. Ei tarvitse jokaista videota katsoa ja todeta sitä uudestaan.
     
  34. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Summasit juuri saman asian mitä itsekin sanoin. Hieno homma. :rofl:
     
  35. Zetbo

    Zetbo

    Viestejä:
    145
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Proof:


    EDIT: Jos jotain kiinnostaa. En suosittele katsomaan, koska aivoverenkierron häiriöt on todennäköisiä.
     
  36. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja

    Viestejä:
    1 454
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Eikö nämä teslafanitukset voisi aeinola siirtää tuonne teslan oman ketjuun? Jotenkin tuntuu et kovin on Teslalasit päässä ja lähteinä on aina joku teslafanboys.com sivutuote, jossa ei faktoilla ja järjellä ole hirveästi tekemistä minkään kanssa.
     
    SR50La, emviiex, jm82 ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  37. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Varmasti ihan hyvä idea. Tuskin tämän asian tiimoilta keskustelu jatkuu mutta vois yrittää jatkossa lainata tästä ketjusta tekstin tuonne Teslan omaan ketjuun jos tuntuu aihe ajautuu sivuraiteille tämän ketjun aiheesta.
     
  38. Atorox

    Atorox

    Viestejä:
    578
    Rekisteröitynyt:
    18.01.2017
    Olihan se tiedossa että tulossa on jotakin erikoista, mutta tämä yllätti kyllä siitä huolimatta ihan täysin. Ehdin jo vähän haaveilla, että josko Cybertruck olisi meikäläisen ensimmäinen sähköauto joskus parin vuoden kuluttua, kun auton hankinta on seuraavan kerran ajankohtaista, mutta ne haaveet kyllä taisivat romuttua. Ensimmäinen ajatus Cybertruckin nähtyäni oli, että kyseessä on pakko olla vitsi; vaikuttaa siltä, että auton suunnittelijat olisivat tarkoituksellisesti yrittäneet tehdä siitä niin ruman, kuin suinkin mahdollista.
     
    SR50La, emviiex ja Makro16 tykkäävät tästä.
  39. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 404
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eiköhän tää justii niin muskin suunnittelema kuin voi olla :lol: päässy toteuttamaan pikkupojan unelman. En usko että tulee olemaan teslan tuotannossa mikään päätuote, rehtiä mainosta ja otsikkoa samalla tyydyttäen pomon fantasiota, rahat yritetään tosisaan tehdä 3 ja Y malleilla.
     
  40. P.a.s.i

    P.a.s.i

    Viestejä:
    108
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuli tuosta teslan uudesta Cybertruckista ekana mieleen lego auto ja sitten homer simpsonin suunittelema auto

    the-homer-inline4.jpg
     
  41. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Käynti optikolla auttaa :rofl:
     
    Rensu tykkää tästä.
  42. P.a.s.i

    P.a.s.i

    Viestejä:
    108
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Sekin olis varmaan ihan aiheellista. Tuosta muotoilusta vaan tuli mieleen et siellä on ollut tyyliin homer piirtämässä tuota.
     
    aeinola tykkää tästä.
  43. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017
    Joo siinä mielessä. Homer Musk toteuttanut unelmaansa.
     
  44. HengaHox

    HengaHox

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2018
    Ootko käyny kattomassa/ajamassa sähkö-konaa? Ihan eri planeetalta kuin bensa-kona
     
  45. jopee

    jopee

    Viestejä:
    53
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Toi teslan uusin kyllä näyttää just siltä miltä 80-luvun alussa ajateltiin että autot näyttää vuonna 2000

    Jotenkin luulen että tää joku muskin trollaus, ei vaan voi ton näköstä härveliä tuoda markkinoille. Teslan muut mallit kuitenkin ollut ihan ok näköisiä paitsi kolmonen mikä aika karsea.
     
    Viimeksi muokattu: 23.11.2019
  46. akse

    akse

    Viestejä:
    1 605
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niin no, ilmankos vehje ei ole vielä myynnissä. Mutta huom, roadsterissa on vain 2 penkkiä, en tiedä saako siltikään järkevästi.
     
  47. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 398
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En näe tuota minkäänlaisena ongelmana Suomessa. Nämä ovat niitä valtiovallan ideologisesti luomia huolia.
     
  48. Ekoparrot

    Ekoparrot

    Viestejä:
    7
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2019
  49. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 190
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siinä mielessä mielenkiintoinen, että tuo voi toteutua vain jos poliittiset päättäjät pakottavat tuon tapahtumaan. Ja kiinnostava, koska ”ennusteen” itseään toteuttava voima voi olla myös todella kova.

    Jos Saksalaiset ja Ranskalaiset autofirmat lobbaavat omia poliitikkojan sillä tavalla, että me haluamme rakentaa autoja tässä suhteessa, säätäkää lait ja regulaatiot niin, että olemme kilpailukykyisiä tällä product-mixillä, niin aika helpostihan tuo menee myös läpi. Itä-Euroopan autotehtaatkin omistavat Orbanit ja muut, joten tukea on luvassa.

    Samoin jos eurooppalaiset öljy-yhtiöt haluavat pakottaa vetyautot markkinoille päästäkseen vetyä, sen jalostusta/tuotantoa ja jakelua hoitamaan, niin aika vähän mitään vastalobbareita on luvassa.

    Valtava HEV-hybridien määrä tuntuu ainakin järjettömältä, mutta sopii varmasti Totalin ja Shellin agendaan.
     
  50. aeinola

    aeinola

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    05.05.2017