Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 334
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Esim tuo olisi vähän nopeampi. 6, 8, 10, 12 ja 16A vaihtoehdot. Auton mukana tuleva on se perus 8A.
    https://www.amazon.de/dp/B07RPN5417...jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==

    Sellainenkin tuli mieleen, että kytkisi tuon tilapäislatauksen kiinteästi, eli suko pistoke jäisi kokonaan pois välistä? En tiedä sitten onko tuo sallittua. 100€ suko pistokkeesta vaan melko paljon.

    Kiinteällä laturilla saisi sitten ladattua maks 2x16A Seat Miitä.
     
  2. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Eikai kiinteään asennukseen mitään estettä ole varsinkin jos laittaa turvakytkimen kanssa.
     
  3. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 051
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja tuon 100€ shukon saa ostettua ulkomailta posteineen parilla kympillä, kukaan täysijärkinen rupea maksamaan pistokkeesta 100€!:facepalm:

    Tämä on juuri se Suomen ongelma, halutaan lisää sähköautoja niin sitten joku vitun pistorasia maksaa 100€!:facepalm:
     
    SR50La, emviiex, smicke ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  4. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 743
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Kannattaa viedä pullot kauppaan niin saa pistorasian hommattua jos viimeiset menee autoon. Miten ihmeessä satasen hankinta jossain useiden kymppitonnien kamppeessa on nyt se ongelma? Tällä foorumilla sen satasen powerin voi hyvinkin joutua ostamaan jo näytönohjaimen takia uusiksi.
     
    SR50La ja Rusna tykkäävät tästä.
  5. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja

    Viestejä:
    1 446
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Eikös sieltä tule se VW ID.3 julkistuksen mukana 2x16A 300€ maksava laturi? 300€ laturista ja pari sataa asennuksesta jos ottaa sähkärin, niin saa suoraan seinästä 7.2kW ja sen nyt luulisi riittävän about jokaiselle.
     
    MarkusV tykkää tästä.
  6. ATomiH

    ATomiH

    Viestejä:
    390
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Ehkä ongelma ei ole hinta, vaan se että suomessa saa maksaa moninkertaista hintaa pienestä muovinpalasesta johtimilla, verrattuna muuhun maailmaan. Siihen päälle sähkärin palkkio, joka luultavasti on myös satasen luokkaa.
    Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa?
     
    SR50La, petepeluri, emviiex ja 8 muuta tykkäävät tästä.
  7. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 051
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyse ei ole siitä etteikö olisi varaa, mutta jos osan valmistaminen maksaa euron ja siitä pyydetään 100€ niin kohtuus kusettamisessa.

    Hinta tuolle on vain ja ainoastaan sen takia 100€ koska sähköauto.
     
  8. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 743
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Ja kuka estää tilaamasta sitten ulkomailta? Jos on ammattilainen, niin asentaa itse. Jos ei ole ja talo palaa auton ohella, niin tulihan säästettyä hyvässä paikassa. :tup:

    Kuten edellä todettua, äänestää lompakolla, mikä tässä on millään tavoin uutta? Ostat veneeseen liittyen osan x venepuodista, maksaa 230e, ostat sen jostain yleiskaupasta ilman veneilyrasitetta, se on 23e. Sama pätee ihan mihin hyvänsä niche-hommaan.
     
    SR50La tykkää tästä.
  9. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    63
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
  10. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    1 200
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siis jos meinaat tota SLO:n linkkiä niin sehän on tukun listahinta, josta lähtee 60-80% pois.
     
  11. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 051
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sähkärille lähtee se 60% pois mistä sähkäri ottaa 20-30% katetta välistä ja kuluttajalle se pistoke maksaa silti 70-80€
     
    Mariini tykkää tästä.
  12. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 334
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jutussa oli että ensi viikolla tulee lisää raporttia Miistä.

    "Ilta-Sanomat pääsee ajamaan uutuudella ensi viikolla, kun Mii electric esitellään kansainväliselle lehdistölle Espanjassa."
     
  13. TLA

    TLA

    Viestejä:
    176
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Saapa nähdä, mikä hinta ja aikataulu tulee tuolle uudelle iV Octavialle. 13kWh ja 55km WLTP näyttäisi olevan hybridin speksit: 2020 Skoda Octavia Revealed With New Tech, Improved Practicality Melkein jo Superbin hybridin tilasin, mutta piti jäädä odottamaan tätäkin julkistusta, josko saisi enemmän vastinetta rahalle.
     
  14. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 334
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tilasin tuon 220€ 6-16A latauskaapelin jo valmiiksi Miitä varten. Auton mukana tulevakin on halpa, kun maksaa 174€.

    Tarkoitus ladata sitten katoksessa olevasta pistokkeesta, tai autotallin isommasta pistokkeesta. Tuo autotallin ikivanha voimavirta pistoke täytyy muutenkin uusia, jos sitä aikoo johonkin käyttää. Ainakin motonetistä löysin combi pistokkeen, missä on voimavirta ja tavallinen suko. Pistoke voisi olla vaikka autotallin ulkopuolella katoksessa. Vaatisi siis vähän lisää kaapelia.
    15€ Voimavirta Combirasia 16A +Schuko | Motonet Oy

    Palikka jolla voisi ladata 1-3 kpl sähköautoja.
    20€ Voimavirta adapteri 16A 3 x Schuko | Motonet Oy
     
  15. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 445
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tuo linkitetty supersuko pistorasia (jonka _veroton_ ohjehinta on SLO:lla tuon ~100e, ja josta perus sähköfirma ei tosiaankaan saa 60% alennusta) on tarkoitettu 16A suko laturille. Jos käyttää esim sitä 10A laturia, niin tuolle supersukolle ei ole mitään tarvetta..

    Lisäksi käytännössä tuon supersuko pistorasian ero tavalliseen on lähinnä tukevampi rakenne, se 16A lataus aiheuttanee ongelmia ensisijaisesti kuluneessa ja löystyneessä pistorasiassa.
     
    mineraalimies tykkää tästä.
  16. weebee

    weebee

    Viestejä:
    197
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Kipinöinti on pistorasian surma ts. jos revitään pistoketta irti kuorma päällä,liitospinnat kipinöi ja nokeuttavat pinnat, jonka jälkeen isommalla kuormalla noen aiheuttama vastus aiheuttaa kuumenemista/sulamista.
     
  17. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    460
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  18. maustevoi

    maustevoi

    Viestejä:
    292
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Oliko tuossa Mii Electic -autossa saatavilla adaptiivista vakionopeudensäädintä? En ainakaan löytänyt hetimmiten
     
  19. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 334
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei ole saatavilla ainakaan Miihin. Mukavuuspaketti: Vakionopeudensäädin, pysäköintitutka takana, valkoinen ambient-valaistus +310€
     
    maustevoi tykkää tästä.
  20. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 091
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Jopas on keskustelua uudesta Miistä. Itsekkin siitä jo alkanut kiinnostumaan vaikka just sain itelleni kauan odotetun V60 T8:n. On se sähköllä ajaminen vaan niin kivaa että olisi sitä kivempi ajaa pidempäänkin kuin sen 45km-50km minkä Volvolla pääsee :tup: Taidan silti viikata ostohousuni uudesta Mii:stä vaikka kuin tekisi mieli vielä semmoistakin :D Tässä kun ollaan jännän äärellä, n 1.5v sisällä pitäisi monelta valmistajalta tulla yht n 200kpl uusia plugareita ja/tai sähköautoja markkinoille. Sitten 3v päästä fiilis vastaa omalla kohdallani varmaan tilannetta "kuin pääsisi karkki kauppaan" :lol::rofl:

    Hieno pelihän tuo Volvo on ei siinä, jotenkin vaan tuntuu siltä että jää auton tehoreservit toisaalle kun ei tee mieli polttista käynnistää juuri koskaan. Tässä autossa on polttoainekäyttöinen Webasto joka vähän omassa käytössä voisi olla kyllä kuten edellisessä 225xe:ssäni eli sähkö käyttöinen. Polttoainetta kuluu Webastolla tosin vaan vähän kun sitä käyttää vaan kabiinin lämmittämiseen, joko se tai polttis ni auto lämpee. Bemarissa se oli juurikin niin että sähköllä mentiin koko ajan ml lämmitys. Itselläni siinäkin mielessä Webaston käyttö vähän nihkeää kun tallissa ei autoa paljon esilämmitetä ellei halua häkämyrkytystä :rofl: Toki talli saa olla lämmin sitten... Saisi olla Volvossa myös sähkölämmitys, vaikka sitten vaan roikan perässä kun akkua ladataan.

    Tuohon lataukseen pakko taas mainita ratkaisu joka itelle ollut toimiva jo pian vuoden päivät. Elikkäst ostaa vikavirtasuojalla varustetun 3 vaiheisen 16A rakennustyömaakeskuksen jonka liittää jo olemassa olevaan vanhaan 3x16A voimapistorasiaan kiinni. Siitä saa sitten luotettavampaa sähköä schuko paikoista kun jokaisella oma 16A automaattisulake ja ne vvk takana. Yhdessä käyttänyt myös 16A kellokytkintä kun ollut 13A matkalaturi käytössä ja toiminut.
    Työmaa alakeskus 2 x 16 A + 4 x schuko

    Nyt omaan ebaystä ostetun hyvässä tarjouksessa olleen 1x16A/3.7kw laturin joka maksoi ~130euroa ja hyvin on yli 1kk päivät pelittänyt. Webasto Pure sitten joskus kun tarvetta isommalle kuormalle eli 3x16A, nyt semmoinen olisi turha kun ei se Volvo parka ota kuin sen 3.7kw maksimissaan. Tyhjästä täyteen jotain 3h ja mukana tulleella roikalla 5-6h kun on mallia 8A. Toki se auto silläkin yön aikana lataantuisi :tup:

    Mielenkiinnolla odotan silti käytön kokemuksia yms tietoja Miistä, mielenkiintoinen laite :)
     
  21. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Hieno auto on tuo V60 T8 kyllä. Saanko tiedustella minkä vuoksi Tesla Model 3 tai S jäivät kauppaan? Onhan niissä puutteensa, mutta tuon T8:n hinnalla saa kolmosen performance versiona.
     
  22. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 091
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    En alkuvuodest S ajatellukkaa mutta 3sta kyllä. Sille rupes kaiken maailma ongelmat olee jo sillo ja sit vielä nämä mitä myöhemmin on paljastunut. Kai nekin alkaa jo parempia olemaan?
    Nii ja halusin liisinkinä ja silloinen hyvä hyvityshinta Bemarista Volvoon. Kyllähän tuo hieno auto on, haaveissa V60 sähköisenä :drool::D Eniten tällä hetkellä tai edelleen, Polestar 2 kiinnostaa ja nyt myös XC40 Recharge :tup:

    ....tai sitten ihan joku muu mikä voi tulla näin puskista kuten Mii ja niitähän seuraavan 3vuoden aikana varmasti tulee. Tämä oli vasta alkusoittoa :tup:
     
  23. mceith

    mceith

    Viestejä:
    120
    Rekisteröitynyt:
    15.01.2017
    On parantunut mutta kyllä tässä kaikkia pientä on kokoajan ja vaatii vielä paljon pioneerihenkeä ja uskoa huomiseen :rofl: Auto on kuitenkin edelleen aivan uskomaton peli ja se kehittyy jatkuvasti. Kerran kuussa nyt tullut läjä uusia ominaisuuksia päivityksenä ja viimeisenä mm. 5% tehonlisäys.
    Jos käyt täällä pk-seudulla ja haluat kokeilla niin pistä viestiä. Autopilotti mm. on ominaisuus mikä pitää itse kokea :kippis:
     
  24. Warped

    Warped

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2019
    Minulla on myös autonvaihto edessä ja jotenkin tuntuu että ei millään pysty tekemään valintaa. M3/muu täyssähkö tai sitten joku vähän pidemmälllä rangella varustettu Phev. Täyssähköissä tuntuu että monet tsekkaamani vaihtoehdot menevät vuoden päähän. M3 olisi omaan käyttöön täydellinen mutta huolestuttaa se että ei ole vielä tarkkaa tietoa miten se oikeasti suoriutuu pohjoisen keleistä pidemmällä tähtäimellä.
     
    Viimeksi muokattu: 13.11.2019
  25. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    227
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ainakin TM:n koeajoon viitaten tuo m3 ei ihan vakuuttanut. Sisämelu oli esimerkiksi samaa luokkaa kuin Renault Cliossa tai Ford Fiestassa, mikä ei todellakaan ole mielestäni hyväksyttävä tulos tuon hintaluokan autolle :dead:. Myös ohjausta moitittiin koko ajan pientä korjausta vaativaksi. Puhumattakaan kaikista kokoonpano-, maali- ja ruosteongelmista, mistä onkin ollut enemmän puhetta.

    Itse en ole vielä kolmosen kyytiin päässyt, mutta ässäkään ei laadullaan vakuuttanut. Teslasta on jäänyt itselleni vähän sellainen kuva, että voimalinja on markkinoiden kärkeä ja autoissa on paljon "suhteellisen" toimivia moderneja jippoja, mutta autona laite on vähän kämäinen.
     
    Vaakajenga tykkää tästä.
  26. ossid

    ossid

    Viestejä:
    546
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei kai tuon Seatin lataamisessa kannata alkaa asioita tekemään liian vaikeaksi. Asennuttaa kotiinsa kiinteän type2-pistokkeella olevan laturin ja sen jälkeen ei tarvitse miettiä kestääkö sukorasia vai ei. Valikoimaa löytyy useampi eri valmistajilta ja tehot 3,7 kW yksivaiheisesta aina 11kW kolmivaiheiseen.

    Nopealla vilkaisulla asennettuna hinta on maksimissaan luokkaa 1000€, jonka ei pitäisi 15k€ autoa ostettaessa olla ylitsepääsemätön kulu.
     
  27. frogbot

    frogbot

    Viestejä:
    11
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2019
    Juuri kun luulee, että autonvalintapohdinnat ovat jo loppusuoralla, niin jotenkin vaan alkaa epäilyttää pelkästään bensalla kulkevan auton osto. Jollain tavalla sähköistetty versio olisi ehkä sittenkin parempi.

    Täyssähköauto olisi paras. Ei turhaan tuplatekniikkaa. Ongelma vaan on, että haluisi auton ilman ärsyttäviä puutteita, perhekoossa ja riittävällä toimintamatkalla. Kia Niro olisi ihan täysosuma, mutta hintaa on n. 10 000 euroa liikaa, että voisi edes harkita.

    Hybridi onkin ehkä se järkevin vaihtoehto, mikä myös toimisi omilla matkoillani hyvin (työmatkaa ja päiväkotiroudailuja tulee yhteensä n. 20 km päivässä - lähinnä taajama- ja kaupunkipyöritystä. Sitten kauppa- ja harrastusajelut sekä välillä pidempiä matkoja muualle Suomeen.

    Kysymys kuuluukin, että onko täällä kokemusta BMW 225xe -vekottimesta? Osuisi moni asia hyvin omiin kriteereihin. Testejä lukemalla saa ihan hyvän kuvan, mutta muutama asia mietityttää:

    -rengasmelu. Jotenkin se on asia, mikä ärsyttää suunnattomasti. En siis mitään S-mersun, tai 5-sarjan hiljaisuutta tarvitse, mutta sellainen normaali tuon kokoluokan äänimaailma. Esimerkiksi uudessa Astrassa oli mielestäni häiritsevän kova rengasääni ihan kesärenkaillakin

    -sähköinen kantama ja sähköllä ajo. Erilaisia lukemia näkyy testeissä, mutta jos talvella lähtee n. 10 asteisesta tallista, niin kuinkahan pitkälle sähköllä oikeasti pääsee? tai lyökö auto väkisin polttiksen käyntiin pakkasella?

    -lataus. Minulta löytyy 3-vaihepistoke autotallista. Sellaista kaapelia ei taida autoon saada, että suoraan tuosta ottaisi virran, mutta jos tuohon laittaa Bilteman kympin adapterin 3-vaihe -> 1-vaihe, niin ilmeisesti suht turvallinen virranottotapa?

    Vai pitäisikö kuitenkin odottaa hetki ja katsoa tulevat sähköautojulkistukset...
     
  28. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 466
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    On siitä täällä aika paljon aiemmin keskusteltu

    upload_2019-11-13_9-22-2.png -> upload_2019-11-13_9-22-23.png

    Näin on, siksi itsekin pistin konttiin lisää äänieristystä. Nastarenkailla se ääni vasta motarilla moista olikin :nb: lisäeristeet auttoi yllättävänkin paljon.
     
  29. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen Team H2O

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    Ilmeisesti tuo 350 C kyseessä eli noin 280-290hp vr bmw 260hp, toisaalta mersu myös hieman painavampi. Yleisesti kyllä tykännyt enempi BMW alustasta tuntumaltaan vr Mersu, mutta voisihan tuon Mersunkin testata, kiitoksia vinkistä.

    330e vaikuttaisi kyllä selkeästi mielenkiintoisimmalta, mutta käydään nyt koittamassa muutkin vaihtoehdot kun ei vaihto juuri tällä hetkellä kuitenkaan tapahdu. V60 pistokehyprideitä kans jonkun verran tarjolla, en tiedä minkälaisia laitoksia nuo ovat.

    Tuo rengasmeteli ei itseäni niin ole koskaan häirinnyt.
     
  30. ATomiH

    ATomiH

    Viestejä:
    390
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Outlanderin olet jo syystä tai toisesta tiputtanut pois vaihtoehdoista? Sähköinen neliveto, "tilava", kylmälläkin voi ajella pelkällä sähköllä, jos ei lämmittele liikoja tai ostaa uudempaa mallia. Motarikulutus on vain järkyttävä, lähemmäs ysiä, jos ajellaan reilua 120kmh.
     
  31. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Ei toki ylitsepääsemätön, mutta onhan se n.7% ajoneuvon hinnasta. Mikä tuo mainittu VW ID3 laturi luokkaa 400€ on?
     
  32. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Jonkin verran meluisampi tuo kuulemma on kuin ihan parhaat premiumit. Ei kuitenkaan mikään poikkeuksellisen meluisa. Pikkuautokin voi nykyään olla ihan miellyttävän hiljainen.

    Model 3:n ohjaus on tarkka ja ei toki sellaisenaan kaikkia miellytä. Autossa on kuitenkin erittäin hyvä kaistallapitoavustin, joten en ymmärrä väitettä siitä että pitäisi "ohjailla" autohan kulkee itse kaistojen välissä ja korjailee suuntaa.

    Suurin osa noista tarinoista on tosiasiassa ennakkoluuloja. Tuo maalausongelmakin on osoittautunut kovan hälyn jälkeen ilmeisesti huomattavan pieneksi eräksi autoja. Valmistajan suhtautuminen ongelman korjaamiseen on toki ollut täysin edesvastuutonta.
     
  33. Warped

    Warped

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2019
    Maalaushommassa huonoa on se että vaikka näyttäisi päällisin puolin hyvältä, voi ongelmia tulla ajan kanssa huomattavasti. Vaatisi vähän seurantaa. Sinänsä M3 houkuttelisi kyllä paljon muuten, vaikka en ole edes vielä testannut.

    BMW 330e tuli testattua ja oikein hyvältä tuntui. Maanantaina testasin Passat GTE:n ja oli myös yllättävän vakuuttava esitys. Hyvin hiljainen.
     
  34. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    761
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Osta nyt vaan se Tesla kun kaikki ongelmakohdat saa selitettyä pois :rofl: Melkoista huutonaurua kun laittaisi Model 3 tilalle Fiestan ja selostaisi samat setit että onhan se nyt melkein parhaiden premiumien tasolla kuitenkin ja ohjauksellakaan ole mitään väliä koska avustimet korjailee autoa kaistojen väliin, ratin pyörittely on niin old school jne...
     
    SR50La, aapelih ja Zetbo tykkäävät tästä.
  35. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 091
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Joo pidetään mielessä, serkku tosa muutama viikko sitten päästi omaan S:än sisälle ihmettelemään ja asialliselta vaikutti. Koeajo jäi vielä tekemättä.
    Autopilotti se on tossa V60:kin että siinä mielessä ei uutta sillä rintamalla. Ihan kiva ominaisuushan se on, eriasia sitten onko se kuinka pakollinen :)

    No itse voin hieman kertoa entisestä 225xe:stäni. Rengasmelu ei ollut häiritsevä vakiorengastuksella, talvella kitkat ja kokona molemmilla kierroksilla 17". Kyllähän sen kuuli ja oli voimakkaampi kuin 530d f11 ja nykysessä V60 T8:ssa mutta en sanoisi liian äänekkääksi, ainahan radiota voi laittaa kovemmalle =)

    Talvella pääsin sen 20km ja kesällä 30km, noin karkeasti. Itse yleensä yritin esilämmittää autoa ennen ajoon lähtöä, samalla kun akkua latasin tallissa, tässä autossa siis joko lämpövastukset tai ilmalämpöpumppu. Jos auto oli jotain 3h 10-15c pakkasessa niin silloin ei heti antanut käyttää sähkömoodia vaan käynnisti polttiksen. Kaikillle sähköautoille tms plugareille myrkkyä on pakkanen ja +100kmh vauhdit, jälkimmäinen ehkä se pahin, yksinäänkin.

    Latasin vakio 13A johdolla. Autoni oli siis 225xe vm 16 m-sportilla, n. 45tkm ajettuna. Kaikinpuolin soiva kokonaisuus hyvillä varusteilla, neliveto on kyllä talvella lähes MUST :tup:

    Niin ja jos kiire ei ole, odottele 1.5v :happy::tup:
     
  36. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Voisi ehkä paremmin sanoa, että pakkanen ja suuri nopeus on myrkkyä kaikille autoille. Polttiksissa on vain niin surkea hyötysuhde, ettei asia erotu yhtä selvästi.

    Täyssähkö vs. plugari -keskusteluun: käykää koeajamassa ja miettikää, vieläkö on epäselvää.
     
  37. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 334
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tännekin tulee Tornado red, mutta punaisella katolla. Mukavuuspaketti ja käytettävyyspaketti = 15 920€. Seat Mii ei plus.

    Tilausta pystyi vielä tänään muuttamaan, mutta ei voinut vaihtaa Plussan ja tavallisen välillä, kun ovat ilmeisesti kaksi eri mallia. Tilasin aivan heti ensimmäisten joukossa, niin auto tulee siitä eka erästä joskus (31.3.). Nyt on kaikki paperit tehtynä. Kuulin että tilausaika olisi nyt 12 kk.

    Kävin koeajamassa 2016 Skoda Citigon. Oli vaan nastarenkaat jotenkin epätasapainossa, koska tärisytti rattia paljon 80-110+km/h nopeudessa. Auto 60 hv moottorilla (punaraja 6000rpm) ja Electric malli onkin varmaan tykki :) Renkaat 175/65r14 ja koko oli mielestäni ihan sopiva. Jarrut tuntui tehokkailta. Ohjaustuntuma oli noilla Michelin nastoillakin ihan hyvä. Renkaissa ei juuri nastoja enää ollut paikoillaan, ei ainakaan takarenkaissa. Herjasi rengaspaineista, mutta se oli kuulemma normaalia, koska talvirenkaisiin ei ollut niitä antureita ostettu.

    Kotona katsoin katoksen sähköpistoketta ja johto menikin pihalta autotallin sisälle pistokkeeseen. Eli täytyy vetää sähköjä jotenkin järkevämmin sinne pihalle. Autotallissa on kyllä voimavirta, kun vaan vaihtaa siihen nykyaikaisen pistokkeen vanhan tilalle.
     
  38. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 091
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Mitähän tämä tarkoittaa? Ei tuo punainen 3 vaihevirtapistoke 16A:nen ole vuosien varrella muuttunut vai onko ihan hapero tms jo?
     
  39. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Seat Mii Electricin toimitusaika on tällä hetkellä v. 2021 eteenpäin.
     
  40. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    460
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Makro16 tykkää tästä.
  41. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Nyt kun nuo toimitusajat näyttää venähtäneen oikein urakalla niin mikähän todennäköisyys on, että osa ottaa 2000€ takkiin kun toimitus venyy joko A. yli määräajan tai B. määrärahat loppuvat

    Sähköauton hankintatuki | Traficom
     
  42. akse

    akse

    Viestejä:
    1 599
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016


    Siinä melutestejä eri EV:llä.

    Model 3 jossain e-UP:n tasolla.
     
    mineraalimies tykkää tästä.
  43. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
  44. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja

    Viestejä:
    1 446
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Porilainen liike sanoi vielä eilen, että syyskuussa tulisi. Mistä 2021 tuli?
     
  45. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 334
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ostin äskettäin 1966 tehdyn talon ja siellä on tosiaan tuo ikivanha pistoke, jota ei ole tietenkään käytetty. Nyt katsoin että 3x25A sulakkeet siihen menee ja pääsulakkeet on myös samat. 16A sulakkeethan tuohon olisi minusta paremmat. Autotallissa myös lukee, että ei saa hitsata autotallissa.

    Tuli epätarkka kuva, mutta siinä lukee 40A 500V.
    IMG_20191113_115322.jpg
     
  46. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 334
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tänään aamupäivällä oli vuoden tilausjono. Ilmeisesti kauppa käy erittäin hyvin nyt Seatin kohdalla.
     
    Kvarkki ja Awelonian tykkäävät tästä.
  47. Kuka_kusi_muroihini

    Kuka_kusi_muroihini

    Viestejä:
    592
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kamppis toimii samalla periaatteella kun romutuskampanjakin. Nämä korvamerkitään tilausjärjestyksessä järjestelmään. Jos nk. rahat loppuvat, ei tukea tule eikä tuolloin todennäköisesti kauppaakaan synny sillä sovitulla hinnalla kaupan ja asiakkaan välillä.
    Toimitusajasta. Voi hyvinkin olla 2021, mutta ensirekisteröinti oli marraskuuhun 2021 asti. Helkutin pieleen saa hommat mennä jos eivät saa halukkaille puskettua sopivaa määrää autoja rekisteröitäväksi deadlineen mennessä.

    EDIT: siis 2020. Joo, mistä 2021 heitto on tullut. Sehän olis jo sitten toooodella pitkä odottelu.
     
  48. mikaanikko

    mikaanikko

    Viestejä:
    84
    Rekisteröitynyt:
    08.02.2017
    Ilman muuta parasta vaihtaa ne 25A tulpat, jos pääsulakkeet samankokoiset. Jos kämmi käy menee molemmat ja koko mökki on pimeänä.
     
  49. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 091
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Joo muuttelet ton 16:seksi vaan, pitäs ainakin kestää. Toki silti se vvk pitää jossain välissä olla. Nyt vasta kun tuo malli tuli puheeksi niin aivan joo tommosiahan oli 60-70 luvulla. Ei varmaan ole adapteria olemassa tohon malliin :rofl:

    Tätä mietein kans että sillä saa koko torpan pimeäksi^^. Tässä järjestelmässä ei varmaan saunota/lämmitetä uunia samaan aikaan kun auto on latauksessa jos ladataan 3x16A:lla? :rolleyes:
     
  50. mikaanikko

    mikaanikko

    Viestejä:
    84
    Rekisteröitynyt:
    08.02.2017
    Onkos siinä uunikin sähköllä lämpiävä? Siinä tapauksessa laittaisin/asennuttaisin kyllä jonkinlaisen vuorotteluautomaatin tai hälytyksen, ettei yhtaikaa molemmat päällä.