Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
10
Ampera ja Volt käyttäjille olisi vähän kysymyksiä. Mitäs pitäis ottaa huomioon, jos meinaa hankkia vm.2012-2014 Voltin/Amperan (onko jotain tiettyjä laatuongelmia mistä pitäisi tietää, edellinen GM-kokemus ei ollut kauhean rohkaiseva)? Mites noissa ilmastointi toimii, saako ajastettua vai onko ainoa vaihtoehto sitätilanpistokkeen asentaminen tai webasto? Onko vakionopeudensäädin adaptiiivinen vai ihan perus?
Esilämmityksen avaimesta käyntiin. Jos avaimen kantama ei riitä, niin obd-palikasta ja kännykästä saa rakenneltua kauko-ohjauksen myös. Laatuongelmia taitaa olla aika vähän Opel-tuotteeksi. Vakkari on perus. Eroja vuosimallien välillä on. 2012 loppuvuodesta tuli säätö sille, kuinka kylmällä polttomoottori pärähtää käyntiin pakostikin. 13 malliin tuli vähän isompi akku ja takapenkkiläisten mukitelineet on vierekkäin. Kannattaa liittyä FB:n Ampera ja Volt Suomi ryhmään. Siellä on paljon kokemuksia.
 

Taikaorava

Virallinen varajäsen
Platinum-jäsen
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
143
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 676
Firma toi nuo maahan itse, koska Nissan ei vielä myynyt niitä täällä (NZ) virallisesti, joten takuuta tuskin on luvassa.
Viimeaikoina on alkanut noista firmoja jotka vaihtavat yksittäisiä kennoja akustoihin, joten eiköhän nuo päädy sellaisen käsittelyyn.
Jaa jaa, no voihan se olla ihanan kallista. Yhdessä huutokaupassa sattui olemaan Leaf, joka meni karvan yli lähtöhinnan, eli jotain 21k. Vuosimalli tais olla 2019 ja kilsoja muutama tuhat.

Mahtaako nuo mainitut datsunit olla jotenkin spekseiltään erilaisia vs. suomiautot? En kyllä tiedä hittoakaan noiden eroista, mutta erikoista sakkausta akkujen osalta.

Edit; vielä niin miten noita akkuja on latailtu tai kohdeltu pahoin jos mahdollista. Jo kännykän Li-o akun lataamisesta on niin monta versiota, miten oikein ja väärin.
 
Viimeksi muokattu:

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
1 158
Vähän on aina epäilyttänyt täyssähkössä tuo akkujen sykli kestävyys. Aika useesti jäädään aika reilusti niistä luvatuista 1000syklistä (mitä li-ion) tekniikalle nyt yleensä tarjoillaan sellaisena hihavakiona. Plus tosiaan edellä mainitut että pienemmät akkupaketit ovat kovemmilla kun isommat jo purkuvirtojen suhteen, kuinka lähelle sitten purkuvirrat vielä uskallettu viedä maksimi purkuvirtoja, että saatu säästettyä akkupaketista. Tuolla RC puolella jo huomasi että jos akkujen virranluovutus ei ollut reilusti yläkantissa niin akut hyytyi 200latauksenkin jälkeen jo aika selkeästi.

Toki varmaan tässä vuosien edetessä kehitystä tapahtuu ja paljon on tosiaan kiinni edelläkin mainitusta BMS:stä että miten akkuja pitää kunnossa. Vissiin Tesloissakin jotain kennoja pimentynyt siellä toki isommat akut eli yleisesti voisi olettaa että siellä tilanne hieman parempi. Toki akustot siellä sitten niin älyttömän kokoisia että niiden korjailu isompi homma, löytää oikea kenno ja vaihtaa se jos se Teslan ratkaisussa on edes mahdollista järkevällä työmäärällä.

Itse näistäkin syistä varmaan siirryn pistokehypridiin seuraavan vaihdon yhteydessä .. välivuosiksi, siinä tuo akku pääsee helpommalla eikä ole range siitä akusta riippuvainen. Joku uusi akkutekniikka voisi toki auttaa, mutta ei hirveästi ole uutisia ainakaan sellaisista kuulunut. Jossain uutisessahan mietittiin miten lithium varat vai mikähän se kohtuu harvinainen metalli oli mitä akut söi riittää, kun akkujen tehtailu räjähtää nousuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
232
Itse näistäkin syistä varmaan siirryn pistokehypridiin seuraavan vaihdon yhteydessä .. välivuosiksi, siinä tuo akku pääsee helpommalla eikä ole range siitä akusta riippuvainen. Joku uusi akkutekniikka voisi toki auttaa, mutta ei hirveästi ole uutisia ainakaan sellaisista kuulunut. Jossain uutisessahan mietittiin miten lithium varat vai mikähän se kohtuu harvinainen metalli oli mitä akut söi riittää, kun akkujen tehtailu räjähtää nousuun.
Pistokehybridissä akku varmastikin kaikista kovimmilla, täydestä "tyhjään" jokaikisellä ajokerralla.
En sitten tiedä onko sillä jotain merkitystä mutta ainakaan helpommalla se akusto ei hybridissä pääse.
Pitkät takuut ne hybridien akuille antavat yhtälailla eli ei varmaan ongelma.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 612
Ei kai mikään plugari pakota ajamaan bensalla, mutta joissain ei lämmitys toimi ilman polttomoottoria. Saahan sitä ilman lämmitystä toki ajella oli bensaa tai ei.
Surkeuttahan se olisi jos sähköllä ei voi nilkuttaa bensan loputtua tai moottorin vikaantuessa. Silti plugin hybridissä polttoaineen loppuminen on saman tasoinen moka kuin polttomoottoriautossa. Siitä sietää saada sakot.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
10
Pistokehybridissä akku varmastikin kaikista kovimmilla, täydestä "tyhjään" jokaikisellä ajokerralla.
En sitten tiedä onko sillä jotain merkitystä mutta ainakaan helpommalla se akusto ei hybridissä pääse.
Pitkät takuut ne hybridien akuille antavat yhtälailla eli ei varmaan ongelma.
Ainakin Amperassa jätetään käyttämättä parikymmentä prosenttia akun kapasiteetista molemmista päistä. Eli ei ladata koskaan tyhjästä täyteen.
 

dominik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 583
Miten nuo akkutakut toimii? Paljonko saa ajomatka tippua, kunnes alkavat akustoa uusimaan?
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Ainakin Amperassa jätetään käyttämättä parikymmentä prosenttia akun kapasiteetista molemmista päistä. Eli ei ladata koskaan tyhjästä täyteen.
Tästä tulikin mieleen että uudessa Galaxy Tab S6 ssa kone kysyy ekan latauksen jälkeen että otetaanko käyttöön akun säästö. Eli tabia ei ladata kuin 85% ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen se 85 on sitten uusi 100%.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
452
Miten nuo akkutakut toimii? Paljonko saa ajomatka tippua, kunnes alkavat akustoa uusimaan?
Seat Miille luvataan Saksassa 8v/160 tkm@70 % kapasiteetista, kuten kuvasta näkyy.

Seat.de -sivuilta löytyi mukava esite Miistä.
-huippuvääntö 212 Nm@2750 rpm
-huipputeho 61 kW@2750 -11000 rpm (moinen tehotasanko tekee vaihdelaatikon todellakin turhaksi)

Saksan hinnat:
-Mii Electric 20650 € (sis. alv 19 % ja toimituskulut)
-hallitukselta -2000 €
-Seatilta -2380 €
-talvipaketti 480 € (peilien lämmitys ja sade-/valotunnistimet, jotka Suomessa vakiona)
-mukavuusp. 320 €
-käytettävyysp. 125 €
-tilapäislat. 175 €

Yht. 17370 €, eli noin 700 € kalliimpi kuin Suomesta tilaamani vastaavan auton listahinta. Käteisalennuksen jälkeen hinta oli 16250 €. Onneksi en asu Saksassa, jossa uudet autot ovat niin poskettoman tyyriitä, ettei alempi alvikaan tilannetta pelasta. ;)

Screenshot_20191110-091055.png
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
528
Noihin Leaf kuluneisiin akkuihin viitaten.
Imeekö ne silti sähköä esim. koko akustonsa täyteen, vaikka on kulunut akku?
Esim. jos range on ollut uutena vaikka 200km ja akusto 30kwh, ja nyt range on 100km.. Niin onko energiankilutus siis tuplaantunut ja ei olekaan enää niin taloudellista? Vai tarkoittaako kuluminen sitä, että ei ota energiaa tuolloin vastaan kuin esim 15kwh esimerkissä?
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
633
Joku uusi akkutekniikka voisi toki auttaa, mutta ei hirveästi ole uutisia ainakaan sellaisista kuulunut. Jossain uutisessahan mietittiin miten lithium varat vai mikähän se kohtuu harvinainen metalli oli mitä akut söi riittää, kun akkujen tehtailu räjähtää nousuun.
Vähän riippuu mitä uutisia seuraat. Jos seuraat vain junttilan uutisia niin tiedät asiasta vasta kun se uusi akkutekniikka on massatuotannossa.
Viimeisen viiden vuoden aikana on moniakin mielenkiintosia ja potentiaalisia akkuteknologioita keksitty. Nämä ollut vielä tosin labratasolla ja kehitys massatuotantoon kestää vuosia. On spekuloitu että Teslalla olis joku näistä teknologioista testikäytössä ja tulossa hyvinkin pian (muutama vuosi?). Lithium on suht harvinaista ja kallista, mutta esim John Goodenoughin keksimä "lasiakku" voi käyttää anodina natriumia joka taas on yleisempää ja paljon halvempaa. Tuo lasiakku on kiinteäakku, joka siis mahdollistaa tiheämmän sähkövarauksen (suurempi kapasiteetti) ja pidemmän eliniän (merkittävästi enemmän lataussyklejä). Näitä innovointeja on useampia, tuo on vain yksi monista. Väittäsin että hyvin "pian", ensi vuosikymmenen aikana jokin kiinetän akun tekniikka lyö itsensä läpi ja korvaa litiumionakut.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
619
Saksassa tuet nousevat: Saksa korottaa sähköautotukia: nyt jopa 6 000 euroa

”Alle 40 000 euron hintaisten sähköautojen ostajien tuki nousee 6 000 euroon. Tuesta puolet maksaa valtio, puolet autoteollisuus. Nyt esitetyt tuet tulevat voimaan tämän kuukauden aikana, ja ne jatkuvat vuoteen 2025 asti.”
Tuo on jännä tuo "autoteollisuuden maksama tuki". Maksavat tukea itselleen eli nostavat hintaa 3ke ja sitten "antavat alennusta" 3ke.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
391
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
633
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
Juurikin näin. Kyllä siellä pyritään puristamaan polttomoottoreista kaikki sentit irti ja viivyttää sähköautoihin siirtymistä viimeseen saakka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Kirjoitus on muuten hyvä, mutta teslan mainostuksen uskominen siitä, että kaikissa autoissa on full self driving laitteisto on kyllä vähän kyseenalainen uskomus.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
633
Kirjoitus on muuten hyvä, mutta teslan mainostuksen uskominen siitä, että kaikissa autoissa on full self driving laitteisto on kyllä vähän kyseenalainen uskomus.
Eli sinä omalla uskomuksella kyseenalaistat jonkun toisen ihmisen uskomuksen? :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 917
Kukaan muu odottamassa noita vuoden lopun uutuksia Citigo e IV tai Seat Mii e? Jos Suomessakin hinta ~20K€ ja siihen saa päälle sen 2000€ edun valtiolta niin voisi hyvinkin olla loistava ratkaisu käyttöautoksi. Pidemmät matkat sitten vanhalla bensakinnerillä.
Luulen että odotat sitä, että pääset odottamaan toimitusta tai tilausjonoon pääsemistä.

Jos meinaat ostaa, niin kannattaa ekana päivänä kun tulevat myyntiin pistää tilaus sisään. Noiden valmistuskapasiteetti ei tule olemaan lähellekään riittävä kysyntään nähden, joten toimitusajat tulevat olemaan älyttömät.
En epäile yhtään ja voi olla että ensiksi myyntiin tulee kalleimmat trimmit, perusmallit sitten joskus. Ajatuksena vaan erittäin houkutteleva.
Itseltä oli jäänyt huomaamatta tuo keskustelu kesäkuulta Seat Miistä, Citigosta ja up:ista.
Aika pitkä on tosiaan toimitusaika ekalla erälläkin, 31.3.2020. Bonuksena tuo Seatin 2000€ alennus, mutta ehkä sähköautojen hinnat noin muutenkin on tulleet alaspäin.

Julkistus tosiaan oli, mutta autoja saa sitten joskus :) Kerrankin kannatti olla suht nopea, koska eka erä meni nopeasti kaupaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Eli sinä omalla uskomuksella kyseenalaistat jonkun toisen ihmisen uskomuksen? :rofl:
Tesla alkoi myydä FSD:tä joskus 2015. 2016 kuulemma kaikissa autoissa oli 2.0 hw, jolla sen piti olla mahdollista SAE level 5 autonomy. No, eivät ole vielä julkaisseet edes SAE 3 autopilottia ja 2018 lopulla totesivat, että silloinen hardis ei riitäkään uusimpaan neuroverkkoon ja julkaisivat 3.0 version hardiksesta.

Edelleenkään ei olla edes SAE level 3 tasolla, vaikka uusin hardis on taas kuulemma merkittävästi parempi. (Miksi sitä piti parantaa jos kerran edellinenkin oli tarpeeksi hyvä 5 tason täyteen autonomiaan?)

Itse näkisin niin, että Teslalla on ensisijainen todistustaakka FSD:n suhteen. Kunnes Tesla toisin todistaa, perusväite ”SAE 5 tason autonomia on mahdotonta laitteella X” pätee myös Teslan autoihin.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
1 158
Pistokehybridissä akku varmastikin kaikista kovimmilla, täydestä "tyhjään" jokaikisellä ajokerralla.
En sitten tiedä onko sillä jotain merkitystä mutta ainakaan helpommalla se akusto ei hybridissä pääse.
Pitkät takuut ne hybridien akuille antavat yhtälailla eli ei varmaan ongelma.
Toki se on kovemmilla tietyissä tilanteissa, toisaalta myös bensa avittamssa vierellä tiputtaa yleisesti sähköstä otettavan tehon huomattavasti pienemmäksi, kun sähköautossa jossa kaikki teho on pakko ottaa akulta. Siinä missä akku eniten kärsii eli käytetään maksimi tehoa moottorilla, pistokehypridi jakaa tässä kohtaa isoimman tehon tarpeen bensan/dieselin puolelle. Jos nyt silti sattuisi enemmän kuormittumaan kun oikean sähköauton niin akun uusimis/korjaamis kustannus on murto-osa täyden sähköauton akun uusimisesta.

Toki isona asiana itsellä painaa vaaka kupissa myös se, että pakko päästä välillä liikkumaan 300-600km päivässä ja siihen ei yksikään sähköauto anna vielä lähellekkään mahdollisuutta järkevällä kustannuksella.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
928
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 676
Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.
Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä.:vihellys: Mutta uskonasioitahan nämä.

Iranista löytyi muuten ihan kivan kokoinen öljylähde:tup: Ei lopu ihan hetkessä öljy, vaikka -70 luvulla niin epäiltiin.

Iranista löytyi lähes Puolangan kokoinen öljykenttä – Maan öljyvarat kasvoivat kolmanneksella
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
4 560
Sähköautoista | Uusi Suomi Puheenvuoro

Tää oli aika hyvä kirjoitus. Itsekin ihmetellyt tuota jättimäisten autofirmojen kyvykkyyttä tuottaa autoja. Kohta kymmenenvuotta itketty että akkuja ei saa ja ne ovat kalliita. Noilla firmoilla on paukkuja niinpaljon että saavat tehtyä mitä vaan lähes ilmaiseksi, jos haluavat. Sitä halua vaan ei ole löytynyt ja viivytystaktiikka toimii edelleen. Julkistetaan uusia malleja jatkuvasti mutta kun katsoo tuotantomääriä niin huomaa missä se kusetus-aspekti on oikeasti. Annetaan ymmärtää että nyt lähdettiin mukaan mutta totuus on sitten toinen. Ilman Teslaa eivät olisi vieläkään tehneet yhtä ainoaa mallia.
Mä luulen että autovalmistajat ovat niin jähmeitä jättejä, että niillä ei ole ollut uskallusta laittaa tuotekehitykseen sellaisia summia kuin mitä laadukkaan sähköauton tekeminen edellyttäisi. Vuosia sitten ei ollut mitenkään selvää, että akkuihin perustuva sähköauto olisi "voittava" ratkaisu fossiilisista polttoaineista luovuttaessa. Tesla on tehnyt tärkeää tienraivausta.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
4 560
Kyllä, ja sitten kun lainsäädännön muutokset lopulta pakottavat tuottamaan enemmän kuin kourallisen sähköautoja, nämä mammutit tulevat törmäämään siihen tosiasiaan, että valmistuskapasiteetti ei synny hetkessä ja tulee maksamaan paljon. Heikkenevän polttismyynnin, raskaiden ilmastosakkojen ja valtavan investointitarpeen tuloksena valmistajia tulee menemään konkurssiin tai ne pyrkivät epätoivoisiin fuusioihin kuten äskettäin nähtiin PSA:n ja Fiat Chryslerin kanssa. Ja tämä on niille aivan oikein.
Mielenkiintoista nähdä, mitä USA:ssa tapahtuu pitemmällä tähtäimellä. Republikaanihallinto on hyvin öljynkäryinen, ja sikäläisille autovalmistajille se tuntuu olevan ihan ok. Ihmiset kyllä tykkäävät sähköautoista siinä määrin, että Teslalla voi olla aika hurja markkinaosuus kymmenen vuoden päästä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 684
Toisaalla arveltiin, että Mii:ssä range tippuu jopa reilu 30km plus mallin isompien renkaiden takia. Voiko tosiaan olla, että 20mm leveämpi rengas nostaa vierintävastusta niin paljon, että se näkyy rangessa noin reippaasti? Tuohan on reilusti yli 10%:a ja luulisi, että tuo pitäisi jo ilmoittaa auton spekseissä erona perus- ja plus-mallin välillä.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
928
Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä.:vihellys: Mutta uskonasioitahan nämä.

Iranista löytyi muuten ihan kivan kokoinen öljylähde:tup: Ei lopu ihan hetkessä öljy, vaikka -70 luvulla niin epäiltiin.

Iranista löytyi lähes Puolangan kokoinen öljykenttä – Maan öljyvarat kasvoivat kolmanneksella
Tuskin on. Näitä kumpaakin löytyy ihan Suomestakin, eikä markkinahinta ole litiumin osalta edes kovin korkea. Koboltti on vähän kalliimpaa, mutta sen osuus akkukemiassa on pieni ja koko ajan putoamassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 917
Toisaalla arveltiin, että Mii:ssä range tippuu jopa reilu 30km plus mallin isompien renkaiden takia. Voiko tosiaan olla, että 20mm leveämpi rengas nostaa vierintävastusta niin paljon, että se näkyy rangessa noin reippaasti? Tuohan on reilusti yli 10%:a ja luulisi, että tuo pitäisi jo ilmoittaa auton spekseissä erona perus- ja plus-mallin välillä.
Ei kyllä mitään tietoa. Mutta perusmalli on tosiaan rangessa parempi ja eikä siksi harmita että perus tulee.

Facebookin luin läpi ja moni oli ottanut perusmallin juuri noiden maltillisempien renkaiden takia. 14 vs 16".

Voisko olla 2x16A laturi Miissä?
Täällä on monta ketjua Miistä, ja parissa niissä on maahantuojan edustaja vahvistanut että (ainakin) meille tulevissa on 2x16A laturi. Eli vaikuttaa aikalailla varmalta. Asiaa tukee sekin, että 2x16A on konsernivehkeissä tällä hetkellä yleinen (mm. uudempi e-Golf, ID3:n perusmalli ja Audin isommat plugarit on varustettu kaksivaihelaturilla).
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
986
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
391
Taitaa se litiumin ja koboltin saatavuus olla rajoittava tekijä.:vihellys: Mutta uskonasioitahan nämä.

Iranista löytyi muuten ihan kivan kokoinen öljylähde:tup: Ei lopu ihan hetkessä öljy, vaikka -70 luvulla niin epäiltiin.

Iranista löytyi lähes Puolangan kokoinen öljykenttä – Maan öljyvarat kasvoivat kolmanneksella
Ei se ole ennenkään ollut ongelma saada raaka-aineita muillakaan aloilla. Jos nämä jätit päättävät että nyt tarvitaan litiumia, se haetaan vaikka kuusta orjatyövoimalla ennätysvauhdilla. Ei se akkujen tekeminen loppujenlopuksi ole mitään avaruustekniikkaa joten kymmenenvuoden selittelyt ei oikein toimi enää.

Onhan heillä selkeä motiivi hidastaa siirtymää mahdollisimman paljon. Jossain alan videossa joku oli laskenutkin sen auki montako dollaria ala häviää per myyty sähköauto joka oli aika jäätävä luku. Eli jokainen päivä viivyttelyä tuo autoteollisuuden kassaan rahaa. Vielä enemmän intressejä ja hävittävää on tietysti öljyteollisuudella.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 684
Ei kyllä mitään tietoa. Mutta perusmalli on tosiaan rangessa parempi ja eikä siksi harmita että perus tulee.

Facebookin luin läpi ja moni oli ottanut perusmallin juuri noiden maltillisempien renkaiden takia. 14 vs 16".

Voisko olla 2x16A laturi Miissä?
16" rengas ei ole tänä päivänä mitenkään ylimitoitettu edes pienimmissä autoissa. Itse en vain usko tuohon, että plus mallilla olisi merkittävästi huonompi range, koska sitten siitä pitäisi olla maininta myös spekseissä.

Mii:ssä on 2x16A lataus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 676
Ei se ole ennenkään ollut ongelma saada raaka-aineita muillakaan aloilla. Jos nämä jätit päättävät että nyt tarvitaan litiumia, se haetaan vaikka kuusta orjatyövoimalla ennätysvauhdilla. Ei se akkujen tekeminen loppujenlopuksi ole mitään avaruustekniikkaa joten kymmenenvuoden selittelyt ei oikein toimi enää.

Onhan heillä selkeä motiivi hidastaa siirtymää mahdollisimman paljon. Jossain alan videossa joku oli laskenutkin sen auki montako dollaria ala häviää per myyty sähköauto joka oli aika jäätävä luku. Eli jokainen päivä viivyttelyä tuo autoteollisuuden kassaan rahaa. Vielä enemmän intressejä ja hävittävää on tietysti öljyteollisuudella.
Onhan niitä kaivoksia, ja missä maissa:

Top Lithium Production by Country | INN

Taisi olla ainakin seitsemän maata missä louhitaan hyvin, ja siellä tuskin hirveästi sähköllä ajellaan, joten vientiin menee. Orjatyönmahdollisuuden voi jokainen arvailla ainakin osassa paikkoja. Sitten se jalostaminenkaan ei ole kovin yksiselitteistä, vaikka periaatteessa onkin hyvin helppoa, vettähän vaan tarvitaan.

Epäilemättä autoteollisuus ottaa takkiin noista pakosti tehtävistä kiintiöistä, jotta voi tuottaa sitä mitä eniten myydään. Läheisin ongelma on EU, missä tätä pakotusta on eniten. Afrikka, E-amerikka ja muut vastaavat tuskin on kovin kiinnostuneita kyseisestä - koska ei ole pakko. Eikä kyllä infraakaan, eikä WLTP taida pahemmin koskea.

Summasummarum, yleistyy hitaasti, ei tule vaikuttamaan tuskin edes lähivuosikymmeninä paljoakaan. Sitä en näe että polttomoottori katoaisi ihan pian jos koskaan.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 554
16" rengas ei ole tänä päivänä mitenkään ylimitoitettu edes pienimmissä autoissa. Itse en vain usko tuohon, että plus mallilla olisi merkittävästi huonompi range, koska sitten siitä pitäisi olla maininta myös spekseissä.
Ei mitenkään ylimitoitettu ole tuo koko, mutta täysin hyödytön sinäänsä. Kapea ja pieni rengas normaalikäytössä on kaikin puolin yleensä parempi kaikessa muussa paitsi ulkonäössä.

Rengaskoon muutoksella on suhteellisen iso merkitys päästöihin. Tämän huomaa kun valitsee isompia vanteita nykyään autoonsa. CO2-päästöjen mukainen lisävarustelu voi tarkoittaa sitä että parin tuuman lisäys maksaa pari tuhatta euroa.

Sattuuko joku tietämään onko tuota sähkö-miitä tyyppihyväksytetty vetokoukulle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
914
16" rengas ei ole tänä päivänä mitenkään ylimitoitettu edes pienimmissä autoissa. Itse en vain usko tuohon, että plus mallilla olisi merkittävästi huonompi range, koska sitten siitä pitäisi olla maininta myös spekseissä.
Klassinen kysymys: mitä lisäarvoa se isompi vannekoko antaa noin pienessä (sähkö-) autossa? Kalliimmat renkaat (selvästi), isompi rengasmelu, töyssyisempi kyyti, (vähintään marginaalisesti) suurempi kulutus ja siten lyhyempi kantama, vai jotain ihan muuta?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
452
Toisaalla arveltiin, että Mii:ssä range tippuu jopa reilu 30km plus mallin isompien renkaiden takia. Voiko tosiaan olla, että 20mm leveämpi rengas nostaa vierintävastusta niin paljon, että se näkyy rangessa noin reippaasti? Tuohan on reilusti yli 10%:a ja luulisi, että tuo pitäisi jo ilmoittaa auton spekseissä erona perus- ja plus-mallin välillä.
Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km

En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 554
Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km

En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
Olisin itsekin tuon Plussan ruksinut, mutta tuo isompi rengaskoko sai jättämään sen pois. Typerää politiikkaa leipoa nuo renkaat tuohon pakettiin mukaan.

i3 ei muuten sattumalta ole kapeat renkaat vakiona. Tokihan pelkkää renkaan halkaisijaa voi kasvattaa, mutta leveys yleensä kasvaa samalla tai sitten rengas näyttää suhteellisen naurettavalta kuten oheisessa kuvassa.


2015-BMW-i3-with-Range-Extender-JY-12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 917
Onhan tuon 14" myös 1080€ halvempi. 16" on tosiaan hienompi, mutta juuri mitään muuta hyötyä ei ole aika matalaprofiilisessa renkaassa. Pitäisi päästä ajamaan molemmilla 14 ja 16 renkailla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 684
Klassinen kysymys: mitä lisäarvoa se isompi vannekoko antaa noin pienessä (sähkö-) autossa? Kalliimmat renkaat (selvästi), isompi rengasmelu, töyssyisempi kyyti, (vähintään marginaalisesti) suurempi kulutus ja siten lyhyempi kantama, vai jotain ihan muuta?
Antaahan se isompi/leveämpi rengas paremman ajettavuuden ja paremman pidon paikaltaan lähdössä. Juuri tuollaisessa korttelipyörityksessä on kivaa, että renkaista löytyy pitoa, kun autolla ajelee hiukan aktiivisemmin liikenneympyröihin ja käännöksiin.

Talvirenkaissa itsekin ymmärrän kapean ja korkeaprofiilisen renkaan, koska silloin teillä on enemmän epätasaisuuksia ja kapea rengas pureutuu paremmin talvella tiehen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 684
Onhan tuon 14" myös 1080€ halvempi. 16" on tosiaan hienompi, mutta juuri mitään muuta hyötyä ei ole aika matalaprofiilisessa renkaassa. Pitäisi päästä ajamaan molemmilla 14 ja 16 renkailla.
Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 917
Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.
Plus mallissa on se laturi mukana ja joku varustepaketti on Plussaan halvempi. Muistaakseni hintaeroksi tuli vain 1080€. Jos nyt pitäisi tehdä uutta tilausta, niin Plus varmaan tulisi valittua. Silti kuulemma aika 50/50 menee halvemman hinnan ja Plus mallin osuus. Kumminkin useille tulee kakkosautoksi ja hinta on silloin aika tärkeä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 684
Saksassa yhdistetty WLTP on 250 - 259 km, eli vain 9 km lyhenisi. NEFZ on ilmoitettu suoraan pyöräkoon mukaan, ja siinä ero on vielä pienempi:
-14" 12,7 kWh/100 km
-16" 12,9 kWh/100 km

En siis olisi huolissani plus-mallin rangesta, mutta toki 14" on kustannusten ja mukavuuden suhteenkin parempi valinta.
Jep, johonkin tuollaiseen rangen eroon voisinkin jo uskoa. Kustannusero on kyllä niin pieni renkaiden uusinnan aikana 14 ja 16" välillä, että sille ei minusta kannata laskea mitään arvoa. Sitten jos verrokkina olisi joku 19-20" vanne niin eroa alkaisi jo olemaan ihan oikeasti.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
173
Plus malli on sen 1300 euroa kalliimpi. En tiedä mistä tuon 1080e eron olet saanut. Itse tosin maksaisin tuon 1300 euroa jo siitä, ettei tarvitse muovirattia pyöritellä käsissä. Muoviratti kun on todella paha turn-off oli kuinka halpa auto tahansa kyseessä.
Nahkaratti Uppiin lähtee ebaysta satkulla, käynee myös Miihin.
 
Toggle Sidebar

Ylläpitoa paikalla

Statistiikka

Viestiketjut
95 574
Viestejä
1 918 212
Jäsenet
40 514
Uusin jäsen
manaryde

Hinta.fi

Ylös Bottom