Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 152
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Lähinnä pointtini on se, että on iso joukko kotitalouksia, joissa ei ole tarvetta niille pitkille kantamille ja purjevene perässä lappiin ilman kusitaukoja tyylisille ajosuoritteille.

    Kaikkien autojen ei tarvitse sopia kaikille.
     
    ViKiV, Slayer ja Mika__ tykkäävät tästä.
  2. akuko90

    akuko90

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Nykyinen Yaris Hybrid tuntui koeajossa kuminauhamaiselta ja ei niin loogisesti käyttäytyvältä verrattuna edellä mainittuihin Corollaan ja C-HR malleihin. Muutenkin spekseiltään se on tuntunut olevan malli Toyotan vanhemman hybriditekniikan uudelleenkierrätykseen 1.5 litraisella moottorilla (Priuksessa jo 2000, edelleen Yariksessa vuonna 2019). Sähkömoottorissa riittää puhtia maksimissaan 70 km/h täysähköajoon, jolloin voimalinjan hyödyt tulevat käyttöön lähinnä kaupunkipyörityksessä ja ruuhkassa.

    Vaikuttaisi siltä, että tähän tulee ensi vuonna muutosta, nyt kun Japanissa on julkaistu uuden sukupolven Yaris. Uusi moottori on 1.5 litrainen kolmisylinterinen Dynamic Force moottori 40% termisellä hyötysuhteella. Sähkömoottorilla pitäisi päästä jopa 130 km/h nopeuksia ja ainakin Japanin markkinoilla voi auton varustaa sähköisellä e-four nelivedolla, kuten Prius. Akut päivitetty NiMH -> kevyempiin Li-ion.

    Japanin Car Watch sivuston artikkelit kun kääntää Google translatella, pääsee aika hyvin perille auton julkaistuista spekseistä.
    自動車 トヨタ ヤリス - Car Watch Googlella käännettynä:Google Kääntäjä

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]

    Myös Euroversion varustuksesta ja ulko/sisätiloista on muutamia videoita julkaistu. Adaptiivinen vakkari pitäisi olla vakiona ja myös HUD näyttö saatavilla. Jännä nähdä paljonko tälle tulee lopulta hintaa, kun niin paljon on uudistettu. Joka tapauksessa aika hyvältä paketilta vaikuttaa pk-seudun pyöritykseen.

     
    Viimeksi muokattu: 27.10.2019
  3. Holpikka

    Holpikka

    Viestejä:
    268
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Laske tuo helsingin luku kahdella ihmisellä niin saat kahden hengen perheen auton määräksi 22% todennäköisyyden olla autoton



    Näyttökuva (10).png
     
  4. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 053
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Se mitä ajanut tuollaisella fiatilla, uudella yaris hybridillä tai cliolla niin noilla kyllä ajaa ihan motarillakin. Nykyautot on yllättävän mukavia, mutta en mä 8h matkaa lähtis tuollaisella tekemään mutta itse voisin ajaa omista ajoista 99,9% tuollaisella kauppakassilla ja se kerran kaksi vuodessa olisi isommalle autolle tarvetta.
     
    SR50La tykkää tästä.
  5. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miksei tuommosella pari kertaa vuodessa jonkin 8h matkankin ajaisi? Jos kamppeet ja ihmiset vaan sopii kyytiin niin eiku menoxi...
     
  6. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 152
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nimenomaan. Jos sitä pitkää maantieajoa tulee kerran kaksi vuodessa, niin kovin montaa euroa en ole valmis maksamaan extraa sen mukavoittamisesta.

    Itse vaihdoin aikoinaan työpaikan vaihdon yhteydessä työsuhde-Audista Citroen C1:seen, enkä kokenut laatu- ja mukavuuseroa ollenkaan pahaksi. Etenkin huomioiden, että uusi sitikka maksoi 150e/kk ja audi täyshuoltoliisari oli luokkaa 700e/kk.

    En toki väitä etteikö eroa olisi. Minusta vaan autossa pitäisi vaan istua aika paljon, että siitä erosta kannattaisi maksaa noin paljon. (Käytännössä hintaero luokkaa ekä 350-400e/kk kun huomioi liisareiden huoltotasojen erot).
     
    Viimeksi muokattu: 28.10.2019
    SR50La tykkää tästä.
  7. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  8. Raivo

    Raivo

    Viestejä:
    271
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Ottamatta kantaa miten Teslassa ovet toimii niin artikkelin kirjoittaja tekee kyllä hyvin selväksi mitä on mieltä Teslasta tai sähköautoista. Väsynyttä kamaa.
     
  9. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Uutisessa ei ole riittävästi yksityiskohtia, mutta riippuu mm. siitä, onko kaistallapito asetettu estämään tieltä ajautuminen. Automatiikka myös seuraa ensisijaisesti muita liikkujia eikä niinkään kiinteitä esteitä.
     
  10. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No ei kyllä pitäisi riippua? Törmäystunnistin siis tunnistaa törmäystilanteen sattuneeksi, ja esim. hälyttää apua, katkoo turhat sähkölaitteet pois päältä, avaa ovet lukosta, ... ?

    Tarkoitat varmaan jotain törmäyksen estojärjestelmää?
     
  11. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyllä, ymmärsin väärin. Ovien pitäisi avautua Teslassakin törmäyksen jälkeen.
     
    SR50La tykkää tästä.
  12. spede

    spede

    Viestejä:
    2 158
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    En kyllä montaa satasta maksaisi näistä. Jenkkien huonoiten myyvä automerkki ja paljon ollut huhuja, että Fiat kokonaan poistuu Amerikan markkinoilta. Myös Chryslereissä ollut entistä enemmän ongelmia Fiatin laittaessa italialaisten suunnittelemia moottoreita niihin.

    Noi on siis Meksikossa tehtyjä romurauta-autoja, jotka ei kelpaa edes Jenkeille.
     
  13. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    142
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Motivalta (Valtion 100% omistama kestävän kehityksen yhtiö) löyty tämmönen bloigu vielä nuista biopolttoaineista.
     
  14. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    142
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jeppis. Jenkit ovat laskeskelleet tätä oman sähköverkkonsa päästöjen puitteissa (n. 420g/kWh ~= 2.7x Suomi) ja päätyneet seuraavanlaisiin lukemiin:
    "Under the average U.S. electricity grid mix, we found that producing a midsize, midrange (84 miles per charge) BEV typically adds a little over 1 ton of emissions to the total manufacturing emissions, resulting in 15 percent greater emissions than in manufacturing a similar gasoline vehicle. However, replacing gasoline use with electricity reduces overall emissions by 51 percent over the life of the car. A full-size long-range (265 miles per charge) BEV, with its larger battery, adds about six tons of emissions, which increases manufacturing emissions by 68 percent over the gasoline version. But this electric vehicle results in 53 percent lower overall emissions compared with a similar gasoline vehicle"
    upload_2019-10-28_19-3-12.png

    Eli pikku BEV ~205g/mi iso BEV ~270g/mi = 31,7% enemmän elinkaaripäästöjä. Tottakai isompi ja painavampi auto myös kuluttaa enemmän, eli tuo ero ei tule pelkästään akun koosta.

    Edit: Käytetyt autot olivat näköjään ekan generaation Nissan Leaf 24 kWh ja Tesla Model S 85 kWh. Molemmat melko janoisia pirssejä nykysähköautojen standardeilla.
     
    Viimeksi muokattu: 28.10.2019
    SR50La tykkää tästä.
  15. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Kiinnostaisi Tesla Model 3 hankinta, mutta kuinka riskialtis ostos se on mikäli ajatuksena on pitää sitä viisi vuotta? Rahoituslaskelman mukaan viimeinen erä olisi viiden vuoden jälkeen € 20.985. Mahtaisikohan tuosta vielä todellisuudessa tuon saada viiden vuoden jälkeen?
     
  16. dominik

    dominik

    Viestejä:
    1 035
    Rekisteröitynyt:
    09.04.2018
    Hinnasta tippuu vähintään puolet, jos ei enemmänkin. Aiempiin kokemuksiin verraten teslalla ajo maksaa euron kilometri, jos ei sitä loppuun aja.
     
  17. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Model 3:n arvo 50 tkm:ssa 0 euroa? Sähköautojen yleisen rynnistyksen valossa sanoisin, että paremmin se tulee pitämään arvonsa kuin kolmossarjan bemari. Käytäntö jää tietysti nähtäväksi.
     
  18. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Siinä mielessä tuo kun maksaa noin 50000€ jos siitä sulaa viidessä vuodessa puolet tai enemmän niin ollaan aika lähellä sitä mitä velkaa on jäljellä eli tuo n. 20000€

    Mikäli sähköautot kehittyisikin erittäin radikaalisti tässä viidessä vuodessa niin sitten arvo saattaisi sulaa vieläkin enemmän.

    Omilla ajoilla tuossa viidessä vuodessa tulisi mittariin noin 150000km, joka olisi vielä varsin hyvä kilometrimäärä myydä auto.
     
  19. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 714
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Siirretty Tesla 3:n maalikeskustelusta:
    Väittäisinpä, että hallitun laatutason tekeminen kustannustehokkaasti on autoteollisuuden ydinosaamista. Sitä ei opita käden käänteessä. Uuden teknologian marssittaminen tuotantoon taas on jatkuvaa arkea. Oleellista on varmaan kysyä, millä mallilla on Boschin, Valeon tai Magneti Marellin osaaminen.

    Nykyisiä autoja huolletaan noin kerran per 30000 km/2 vuotta. Moottorin osalta joka toinen huolto on pelkkä öljynvaihto ja joka toisessa vaihdetaan ehkä pari suodatinta lisää. Kun ajokilometrejä on yli 100 tkm, yhä useampi huolto tehdään muualla kuin merkkiliikkeessä. En usko, että näiden vähentymien vaikuttaa kovin ratkaisevasti. Auto muuten tarvitsee kuitenkin huoltoa entiseen malliin ja tehosähköjen huoltaminen ja korjaaminen vaatii erityisosaamista.
     
  20. weetabix

    weetabix

    Viestejä:
    39
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2018
    Jos pitäisi veikata niin Tesla avaa vuoden-parin sisään oman tehtaansa Eurooppaan joten samalla malli3:n hinta todennäköisesti laskee. Teslalla on ollut vähän se, että jos uuden auton hinta laskee kymppitonnin muutamassa vuodessa niin käytetyn arvo ns. ottaa aika rumasti osumaa. Tai no siis enemmän se hinta on laskenut ihan kolmosmallissakin. Joku tubettaja sitä valitteli että performance version hinta oli 18000 enemmän kuin maksoi autostaan ja nyt performance mallin hinta on vähemmän kuin ostamansa auton hinta uutena oli.

    Niin kauan kuin ongelmat menevät takuuseen on kaikki ihan jees. Sitten kun eivät enää mene niin sitten tullaan näihin S-mallin tasoisiin hintoihin jossa yhteen remppaan menee 25% auton ostohinnasta puoli vuotta myöhemmin.

    Mitä arvon säilymiseen tulee, niin ainakaan historia ei kerro kovin maireaa kuvaa auton arvon säilymisen puolesta.

    Itse en lähtisi Teslaa käytettynä ostamaan koska osien hinta on sellainen että jos korjaukset eivät mene takuuseen niin kuvetta saa kaivaa ja paljon. Osat toki maksavat paljon (ja isoa osaa ei saa muualta kuin Teslalta), mutta toinen ongelma on että vaikka löytäisit osiakin niin saattaa mennä itse tehtäväksi kun vaaditaan todennäköisesti vähän spesifisempää osaamista että korjaamo uskaltaa hommaan lähteä. Ensimmäinen ostaja on toki vähän eri tilanteessa kun takuuseen viat pääsääntöisesti menevät.

    Toki ko. ongelmat koskevat ainakin osittain kaikkia sähköautoja ja voihan olla että Teslan myyntiarvo pysyy paremmin kuin kilpailijoilla, vaikea sanoa.
     
  21. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 785
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Voi olla hyvinkin 0€ 5v jälkeen jos se on ruostunut puhki. Eli maalihan tuossa lohkeilee kokonaan ilmeisesti irti käytännössä heti(tai on jo isoin osin lähtenyt ennenkuin ajat autoliikkeestä ulos) ja toisaalta isoilta osin autoa ei ole ylipäänsä edes maalattu ollenkaan. Nämä siis tuosta toisesta tesla triidistä luettuja. Itse en ainakaan ostaisi ellei sitten jotain todella radikaalia ole tehtaalla tapahtunut laadunparantamisessa.
     
  22. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kannattaa ehkä tuota kriittistä lukutaitoa vielä hioa. Jonin myllyketju palvelee kahta asiaa: hänen oman keissinsä hoitamista (en ole tästä tosin niin varma) ja yleistä Tesla-vihaa. Muut Teslan ostaneet eivät sinne juuri postaa.
     
  23. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    756
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Onko siellä ketjussa valehdeltu?

    Onhan mm. volkkaristakin aika pitkä tsi+dsg ym. -ketju. :)
     
  24. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Todennäköisyyksiä kannattaa aina miettiä. Jos aikoo räikeimmistä tapauksista indusoida koko automallia koskevan yleisväitteen, siinä ei juuri ostettavia autoja jää.

    TSI/DSG-ketju on siinä mielessä hyvä esimerkki, että joukossa oli pieniä määriä hyvää tietoa esim. turvallisista moottoriversioista, mutta kaikki se hukkui essonbaarin janarien tavanomaiseen möyhkäykseen. Lopputuloksena 95 prosenttia ketjun sisällön on täyttä sontaa: ulkopuolisten kateutta, nollapostauksia, virheellisen informaation ja virhepäätelmien levitystä - kuten autoketjuissa yleensäkin.
     
    SR50La tykkää tästä.
  25. weetabix

    weetabix

    Viestejä:
    39
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2018
    No ainakin viime vuonna tehdyt model3:t ovat jenkkivideoissakin täynnä kiven iskelmiä. Maalin laatu on heikompi kuin yhdenkään peruskipon vaikka sitten hyviä puoliakin on tietty reippaasti:

    Ei tuo maalin huonous mikään uutinen sinänsä ole. Ruostumiseen on vaikea sanoa, mutta malli3 on tässä selkeästi heikommilla koska taas S malleissa on maalipinta ollut ns. normaali (tai on ainakin ollut).

    Niin ja tuonkin otsikko on tietty taas tätä samaa hyperbolaa kuin videoiden otsikot nykyään, mutta ihan varteenotettavia kokemuksia kuitenkin.
     
  26. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Maalin laatua enemmän nähdäkseni kysymys on auton muotoilusta, joka altistaa auton voimakkaalle kivisuihkulle sekä etu- että takapyöriltä. Meidän oloissamme Model 3:n ostajan täytyy budjetoida kuraläppiin ja/tai ppf-kalvoon (n. 30 € läpät ja 350-400 € ppf ammattilaisella). On myös täysin totta, että Teslan pitäisi jompikumpi näistä hoitaa kuntoon ihan tehtaalta. Nykyisellään jos päädyt ostamaan auton, budjetoi henkisesti se 30-400 euroa suojaukseen.
     
  27. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    756
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Volvo V60 Ei tieliikennekelpoinen - D5 AWD Business Summum aut Plug in hybrid

    Vuosimalli 2014 (ensirek. 3-2014)
    Moottori 2.4 l, Diesel
    Mittarilukema 211 000 km

    Akkuvikainen plug in hybrid. Auto tuotu parisen kuukautta sitten suomeen, jolloin sillä ajettiin normaalisti.
    Auto vietiin ilmastoinnin kompressorinvaihtoon volvon merkkiliikkeeseen. Huollon jälkeen hybridi akusto ei kuitenkaan enää heräillyt,
    eikä yli tuhansien eurojen tutkiminenkaan tuottanut tulosta.
    Lopputuloksena volvon merkkihuolto kertoi että autoon on vaihdettava uusi hybridi akusto. Kustannusarvio noin 13000e.
    Volvo ei ota osaa kustannuksiin, takuun tai minkään muunkaan puitteissa.

    Autossa on toimiva 2.4 Diesel kone jota hybridijärjestelmänvian takia ei voi käynnistää.

    Volvo V60 D5 AWD Business Summum aut Plug in hybrid Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

    :rofl:
     
  28. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vähän offtopiccia (tai no toisaalta ei?), mutta jos akusto toimi ennen huoltoa ja sen jälkeen ei, niin eikö tässä oletus ole että huolto on akun paskonut ja sillä olisi jonkinlainen korvausvelvollisuus asiassa? Tuo kompuranvaihto vaatii ilmeisesti sähköjen katkaisun koko autosta, ja kai siinäkin voi asioita tehdä väärin ja paikat rikkoa? Mistä tietää vaikka tässä olisi niin käynyt? "Toit auton ilmastoinnin huoltoon mutta me paskottiin koko auto. Tässä ois tää lasku sitte, kiittimoi"...
     
    SR50La, eba, Zetbo ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  29. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Tuo on aivan totta. Yllättävän vähän kuitenkin löytyy noita kauhutarinoita laadusta ottaen huomioon paljonko tuota on myyty. S ja X on maalauksen osalta jokseenkin ongelmattomia, joten eiköhän nuo saada kuntoon kolmosessakin?
     
  30. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Kun on uitettu muualta niin paikallisen maahantuojan vastuu loppuu siihen. Kun hakee noita kustannussäästöjä hakemalla muualta on huomioitava siitä aiheutuneet riskit. Valmistajalta voi yrittää jotain saada, mutta tuskinpa ovat kiinnostuneita.
     
  31. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eli jos auto on tuotu jostain muualta, ei sitä voi huollattaa missään vaan auto pitää huoltaa itse. Koska jos viet sen huoltoon, on kaikki vastuu siellä paskotuista asioista sinulla itselläsi. Korjaamo muuttuu jostain taikaiskusta täysin syyntakeettomaksi, ja he voivat vaikkapa paalata auton halutessaan, ja se on voi voi "koska uitettu".

    Mietippä vielä hitusen?
     
  32. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    537
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Aika paha näyttää toteen, että korjaamo olis rikkonut akun. Ainoa mahdollisuus olis kuluttajansuojaan yhteyttä, jos sattuu olemaan yrityksen nimiin ostettu, ei ole sitäkään kuin oma pussi.
     
    SR50La tykkää tästä.
  33. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    1 200
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikä maahantuojan vastuu? Valmistaja virheistä vastaa - maahantuoja on vain välikäsi.
     
  34. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 466
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Jos auto on ajettu huoltoon sisään ja huollon suorittaman ilmastointikompressorin vaihdon jälkeen auto ei enää lähde ollenkaan käyntiin ja diganostiikka näyttää akun tuohoutumista niin eikö se näyttö vielä riitä? :confused:
     
    SR50La, eba, wii4ever ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  35. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    537
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Syy/seuraus ja sen toteen näyttäminen. Toinen tai useampi vika voi tulla esiin kun ihan toista juttua katsellaan, ilman, että se liittyisi asiaan. "Life happens."

    Ei se mene niin, että käyt vaihdattamassa moottoriöljyt ja DSG laukeaa korjaamon pihaan > korjaamon syy. Valitettavasti harvalla riittää rahapussia alkaa näitä vääntämään käräjäoikeudessa ellei kuluttajansuojasta tule apua tuotteen oletetun kestoiän avulla.
     
    Viimeksi muokattu: 29.10.2019
    SR50La tykkää tästä.
  36. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 251
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo ilmastoinnin kompurahan on noissa sähkökäyttöinen ja jäähdyttää myös akustoa. Tuon kanssa on ollut noissa ihan perhanasti ongelmia. Joillakin on kestänyt parhaimmillaan viikon uus kompura. Anyway jotakinhan tuossa remontissa on kädetetty ja sitten pesty kädet vastuusta.
     
    SR50La tykkää tästä.
  37. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Missä kohtaa oli todisteet siitä, että ajoneuvo oli nimenomaan korjaamon toiminnan takia pettänyt?
     
    SR50La tykkää tästä.
  38. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos auto on sinne toimivana viety, korjaamo on kajonnut toisen homman ohessa juuri tähän suurjännitepuoleen, ja se on lakannut toimimasta. Tarvitaanko tuohon muuta todisteita? Eikö tässä ole aika selkeä syy-seuraussuhde? Suurjännitepuoli toimii, huolto kajosi siihen, ja sen jälkeen se ei toimi.

    Jos toisinpäin miettii, niin missä on todisteet että tuo osa laukesi omia aikojaan juuri tuolloin? Tapaako noita hajoille itsestään em. tavalla?
     
  39. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    63
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Opel/Vauxhall Announce 8 Upcoming Plug-In EV Models

    Opeliltä lisää sähköä, jo julkaistun e-corsan ja Grandland plugarin lisäksi:

    • Vivaro van (BEV) in 2020
    • Mokka X successor (BEV) in 2020
    • Combo Life (BEV) in 2021
    • Combo Cargo (BEV) (Vauxhall Combo) in 2021
    • Zafira Life (BEV) (Vauxhall Vivaro Life) in 2021
    • next-gen Astra (PHEV) in 2021
     
  40. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Teknistä toteutusta tarkemmin tietämättä pitäisin melkoisen erikoisena jos ilmastoinnin kompressorin vaihto vaatisi koskemista suurjännitepuoleen siinä määrin että se voisi aiheuttaa akun vikaantumisen. Mikäli kuitenkin vaatii niin siinä tapauksessa voisi kuvitella olevan mahdollisuuksia asian eteenpäin viemisessä. Näytön pitää vaan olla vahvaa ja mieluiten asiantuntijalausunto mukaan joka tukee väitettä.

    Huoltoliikkeillä on vakuutukset, joten en näe syytä vastuun pakoilulle mikäli case olisi ns. selvä.
     
  41. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En tiedä missä määrin tuo vaatii kajoamista, mutta mun käsityksen mukaan auto täytyy tehdä virrattomaksi ennen ko. operaatiota, eli siis suurjännitepuoli irtikytkeä. Kai tuossa mokauksen mahdollisuus on?

    Ainakin bemarissa taisi kompura pyöriä suurjännitepuolen virralla, liekö tuossakin?
     
  42. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Ok. Jos pystyy osoittamaan aukottomasti sen, ettei kompuraa saa vaihdettua koskematta suurjännitepuoleen ja on teoriassa mahdollisuus hajottaa akku samalla on suhteellisen hyvät tsäänssit saada myönteinen päätös tuomioistuimelta. Tuohon kun mukaan hakee asiantuntijalausunnon, joka tukee näkemystä ja vie tuon haasteen huoltoliikkeelle ja kopiona Oy Volvocars Ab:lle niin asia on mielestäni vastapuolen osalta tilassa joka vaatii kanteen vetämisen pois ja kustannusten korvaamisen ajoneuvon omistajalle.

    Suosittelen hyvän juristin palkkaamista, joka mahdollistaa asian käsittelyn tuomioistuimen ulkopuolella nopealla aikataululla.
     
  43. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 714
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Kuinka ongelmattomia hybridit yleisesti ottaen on olleet? Toyota kai on saanut omistaan lastentaudit (enimmäkseen?) hiottua pois mutta miten muut?
     
    SR50La tykkää tästä.
  44. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Toyotan hybridit on olleet äärimmäisen laadukkaita. Ei niihin ole edes akkuja tiettävästi vaihdettu kuin muutamaan yksilöön. Nettiautossakin oli yli 700tkm ajettuja yksilöitä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  45. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    En ole aiemmin huomannutkaan, mutta Tesla myy nykyään autojaan myös Viroon. Halvin malli maksaa siellä

    Standard Range Plus

    € 39.500

    Tämä on siis Suomessa 48.100€

    Mikä mahtaa selittää valtavaa hintaeroa? Onko teknisesti järkevää hankkia auto uutena Viroon ja uittaa se Suomeen? Todennäköisesti ei, mutta kunhan kysyn.
     
  46. dragnaz

    dragnaz

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
  47. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    714
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Selittäisikö suomen verotus tuota hintaeroa...
     
  48. Jims

    Jims

    Viestejä:
    412
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Ei kyllä pitäisi 4 % alemman arvonlisäveron tai autoveron aiheuttaa noin mittavaa hintaeroa.
    Autoveroahan tuollaisesta kolmosesta maksetaan vain reilut 1500 €.
     
    Viimeksi muokattu: 30.10.2019
    SR50La tykkää tästä.
  49. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 104
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    SR50La tykkää tästä.