Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 729
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sehän se vasta vekkulia olisi että nyt ensin pakotetaan rakentamaan kaikkiin kiinteistöihin latausmahdollisuus ja sitten seuraavaksi kiellettäisiin niissä lataaminen. Tosin ei kyllä yhtään ihmetyttäisi vaikka näin tehtäisiin kun, sen verran älyvapaata toimintaa muutenkin hallituksella tuntuu olevan.
     
    taffeli ja thebe tykkäävät tästä.
  2. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 720
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Erittäin hyvä idea! Helpompi ja halvempi se on tosiaan autoon laittaa, kun ruveta jokaista töpseliä alkaa säätämään.

    Asia kerrassaan, sen verran tuore asia tämä latailu on kuitenkin. Ei ollut tällä kylällä vielä muutama vuosi takaperin yhtään julkista latauspistettä.
    Mutta toki ensin säädetään jotain pakollista latausta kalliilla, ja sitten myöhemmin sen päälle laskutetaan kovemman mukaan sen käytöstä. Näinhän se suomessa helposti menee. Olisko jotain 5-10 päästä ihmetellään että mitä hemmettiä taas on tullut tehtyä, ja artisti maksaa.
     
  3. weebee

    weebee

    Viestejä:
    192
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Mulla sen verran antiikkinen auto, ettei siinä luukussa ole kuin sarana :)
     
  4. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    343
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    On kuitenkin sarana, ettei sitä naulata kiinni :D
     
    Poppamies tykkää tästä.
  5. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    3 071
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Invest in Aptera Motors : The world's first Never Charge electric vehicle! on @wefunder

    Omilla nykyisillä ajoilla joku tämmöinen toimisi hienosti. Tai no nyt on kyllä hetken menty ilman auringonpaistetta niin voisi lataus jäädä heikoksi. Mutta kun suurin osa ajosta on tyyliin yhteensä 30km kaupunkiajo viikossa ja vain aurinkoisina aikoina tulee siihen päälle mökkireissuja 90km/suunta, ei luultavasti akku pääsisi vuodessa tyhjenemään.

    muoks: en kyllä pystynyt katsomaan tuota mainosvideota loppuun asti, sen verran meinasi verenpaine nousta.
     
  6. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 015
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eiköhän latauksesta laskuttamisen ja verottamisen sijaan mennä ennemmin vaan paikkaan ja aikaan liittyviin ruuhka/km-maksuihin.

    Pakollinen GPS-pohjainen laite joka raportoi ajetut kilsat eri maksu- ja ruuhkaluokkien teillä ja viranomainen sitten laskuttaa suoraan verotuksen yhteydessä.
     
  7. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 514
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Kotona lataaminenhan on hyvä, koska se tapahtuu pääasiassa öisin ja iltaisin, jolloin sähköverkon kuormitus on vähäisempää, ja lisäksi hitaampikin latausnopeus riittää.
     
    ViKiV tykkää tästä.
  8. TMK

    TMK

    Viestejä:
    527
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2017
    Sähköveron nosto on kaikista helpoin tapa saada kompensoitua polttoaineveron vajausta.

    Nykyisellään kaikkesta autoiluun liittyvästä verotuksesta (ja polttoaineverotuksesta) saaduista tuloista suurin osa käytetään muuhun kuin autoiluun liittyviin asioihin.

    Eli autoilijoilta kupattaan. Sähköveron nosto jakaa maksuja isommalle ryhmälle jolloin se ihmistä kohden kevenee. Siis jos oli autoilija ennen muutosta. Silloin myös maksut jakautuu oikeuden mukaisemmin kaikille.

    Tai eihän verotus ole mikään helppo juttu, mutta johonkin se pitää siirtää.
    Toivottavasti eivät tee mitään hankalaa irrallista systeemiä jonka hoito ja käyttö vaatii isot resurssit..
    Siinä tulee yhteiskunnan kannalta taas tuottamatonta työllisyyttä lisää ja kuluttajille lisää maksettavaa.
     
  9. Terro

    Terro

    Viestejä:
    771
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tällainen ei ole mitenkään mahdollista, koska yksityinautoilija on paha ihminen ketä pitää rankaista (ja helppo rahastaa). En usko, että enää tulee olemaan tilannetta, jossa yksityisautoilu olisi hyväksyttävää ja sitä ei yliverotettaisi reilusti yli autoilun aiheuttamien todellisten kulujen (vaikka autoilu muuttuisi saasteettomaksi).
     
    SR50La tykkää tästä.
  10. TMK

    TMK

    Viestejä:
    527
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2017
    No joo, en minäkään tasapuolisuuteen usko. Tai en usko niin tapahtuvan.

    Toinen vaihtoehto on verottaa sitä autoa itsessään. Siis enemmän kuin nyt.

    Sitten ruuhkavero asuinpaikan mukaan ja saadaan lapin "asukasluku" kasvuun :D
     
  11. realistic

    realistic

    Viestejä:
    113
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sähköveron nosto kuulostaa äkkiseltään kaikista kalleimmalta vaihtoehdolta, kun se äkkiä koskee kaikkea maasta taivaaseen. Esim. tehokkaatkin lämmitysmuodot saavat kovasti runtua, ja öljy/kauko/pelletit yms helposti paljon etua. Aika äkkiä alkaa muodostumaan intressi tehdä monimutkaisia järjestelmiä korjaamaan mm. tuota lämmitysjärjestelmien epätasaisuutta. Ja sama toistuu sitten joka paikassa sisältäen yrityselämän monet sähköriippuvaiset osat.

    Itse näkisin, että se paljon parjattu GPS- paikannusperusteinen vero on ainut oikeudenmukainen ja tehokas ( varmaan myös kallis? ) rahankeruujärjestely. Itse järjestelmän hyväksikäyttöriskit lienee asia erikseen.
     
    tth78 ja Vaakajenga tykkäävät tästä.
  12. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 720
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No miten se GPS nyt liittyy mitenkään. Sähkömobiiliin mittari ja lasku perästä isosti. Ei tarvi muiden maksaa hippien ajelua...

    Ja tarkoitan tällä meitä jotka ei asu isoissa kaupungeissa, jotkut voi jopa lämmittää sähköllä yms, niin sähköauton/plugarin käyttäjä saa maksaa hupinsa, ilman että sama näkyy muiden sähkölaskussa epämääräisinä korotuksina.

    Kun ei se peräkylän mummokaan maksa bensasta tai dieselistä muuta kuin välillisesti.
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2019
  13. Mulqvist

    Mulqvist

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2017
    Ei verkkoyhtiöt ilmatteeksi kapasiteettia paranna, kyllä se kaikkien maksettavaksi lankeaa tuo pakkosähköistys.
     
  14. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    816
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Miksi autolla liikkumisen ryöstöverotus pitäisi hyväksyä jonain luonnollisena ilmiönä, jos ajoneuvo ei edes saastuta? Kadonneet verotulot voi kerätä alveista eli kuluttamisesta ja tämä sisältää myös autot.
     
    tth78, Vaakajenga ja Slayer tykkäävät tästä.
  15. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    53
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Sähköverohan pitäisi lopettaa kokonaan. Sähkön kuluttamisesta ei pitäisi rangaista, ellei se sähköä ole tuotettu fossiilisilla. Eli poistetaan sähkövero ja korotetaan sitten Kivihiilen, maakaasun ja turpeen polttoaineveroja vastaavasti.
     
  16. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    118
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tieverkon ylläpito maksaa rahaa.
     
  17. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    816
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Autoilusta kerätään moninkertaisesti veroja suhteessa tieverkon ylläpitoon. Verotulot eivät ole myöskään korvamerkittyjä.
     
    emviiex, Veetiboy ja Vaakajenga tykkäävät tästä.
  18. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    118
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Totta joo ja verojen pitäisi kyllä olla korvamerkitty riittävältä osin, jotta tiet pysyisivät kunnossa. Kaikkea teiden kunnostukseen ei pidä laittaa, koska autoilu (varsinkin keskustoissa) aiheuttaa kustannuksia mm. terveydenhuollolle.
     
  19. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 244
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    TÄYSIN UUSI KUGA

    Ford on julkaissut tänään uuden Kugan hintoja. PHEV juuri ja juuri alle 40 tonnia, josta autoveroa reilu tonni. Saapa nähdä miten näitä kohta rokotetaan.
     
  20. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 383
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Niin.. tuli mieleen että Suomihan täyttäisi ilmastotavoitteensa komeasti yksinkertaisesti kieltämällä teräsmasuunit. Itse ongelmaan sillä ei tietysti olisi vaikutusta, mutta ei kai se nyt olekaan tässä tavoitteena.
     
    SR50La tykkää tästä.
  21. Terro

    Terro

    Viestejä:
    771
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Aika mukavasti nyt pudonnut näiden plugin-hybridien lähtöhinnat samalla kun akut suurentuneet. Ihan hyvää kehitystä.
     
  22. ikuhappy

    ikuhappy

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    Ja tulisi varmaan halvimmaksi. Mitä nuo isoimmat suomalaiset masuunit mahtaisi maksaa ostaa pois?
     
    SR50La tykkää tästä.
  23. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen Team H2O

    Viestejä:
    882
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    Kellään kokemuksia 330e:stä täällä? Hieman mietityttänyt tuo diisselin tilalle ja tehoakin olis ihan mukavasti hypridi ominaisuuksien takia. Älytön ekoilu ei nyt niin ole mielessä vaan lähinnä että auto olis mukava ajaa ja eipä tuo pieni kulutus tietysti samalla haitaksi ole. Latailu onnistuu voimavirrasta tai 16A schukosta eli se puoli pitäisi olla kunnossa asiaan liittyen.

    Lähinnä mietityttää onko kokemuksia kyseisestä autosta arkikäytössä miten on toimineet ja onko joku kerennyt jo isoja kilometrejä tuollaisella ajamaan?
     
  24. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    339
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
  25. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    343
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    F30-mallin 330e:llä takana nyt reilu 3v ja reilu 50tkm, hyvin menee. Uudesta G20-korisesta 330e:stä ei liene kellään vielä pidempiä kokemuksia, näitä on ilmeisesti aika vasta ruvettu toimittamaan asiakkaille.
     
  26. Zarnoth

    Zarnoth

    Viestejä:
    4
    Rekisteröitynyt:
    09.12.2016
    Pari viikkoa G20 330e alla ja on kyllä tähän mennessä vakuuttanut. Menee näillä keleillä sen 43-47km sähköllä omassa ajossa. Kilometrejä noin 1000 vasta eli tosiaan pitkän ajan kokemuksia ei ole. Ja kuten tuossa Slayer mainitsikin niin näitä oman käsityksen mukaan vasta pari kk sitten ensimmäiset saapuneet maahan.
     
  27. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    343
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kuuleman mukaan G20 330e rupeaa saamaan kevyemmällä vetopainolla varustetulla koukulla nyt marraskuusta eteenpäin, vetopainot 750/750kg. Joskus keväällä tulee sitten 750/1500kg kykenevä koukku. Tosiaan toisen käden tietoa kaverilta jolle tulossa G20 330e.
     
  28. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen Team H2O

    Viestejä:
    882
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    Tosiaan positiivisia kokemuksia olen F30 330e lukenut myös, range ei itselleni niin järin iso asia ole työmatka on normaalisti 10km suunta ja töissä voi ladata. Jos on pitempiä matkoja niin ovat satoja kilometreja ja silloin mennään bensalla, mitä nyt sähkö sitten seassa vähän auttelee. G20 on omasta budjetista ikävä kyllä niin kaukana, että sen katselun voi vielä muutamaksi vuodeksi unohtaa :)

    G20 koukku asiasta kuullut samaa että tulisi vihdoin koukku millä saa vetää. Itsellä ei kärryn vedolle tarvetta onnistuu toisella autolla jos tarve.

    Lähinnä näissä kiinnostaisi kestävyys ja luotettavuus toki niin uusia jopa noi F30 ettei hirveitä kilsamääriä ja kestotestejä taida olla tarjolla. Lähinnä sähköpuolen kestävyys ja tuo bensa nelosen kestävyys, että ovatko kuinka ongelmattomia myös noiden ensimmäisten 30-70tkm jälkeen.

    edit: quote -faili poistettu
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2019
  29. bimbobob

    bimbobob

    Viestejä:
    216
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016

    mitäs järkeä tossa on kun on kotona powerwall 2 ja 10 kilowatin edestä paneeleja katolla?
     
  30. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 296
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Jos kestävyys huolestuttaa niin miksi valita automalli, joka antaa vain 2 vuotta takuuta? Markkinoilla on myös malleja, joissa on selkeästi pidempi takuu. Näin itse järkeilin asian tämmöisen "uuden tekniikan" kanssa eli valitsin mallin, jossa takuu kattaa ensimmäiset 7 vuotta. Ei tarvitse miettiä ja pelätä voimansiirron hajoamisen puolesta vaan voi keskittyä ajamiseen :)
     
    SR50La ja MarkusV tykkäävät tästä.
  31. Teppo en

    Teppo en

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2018
    Anteeksi, että vähän naurattaa

    Kielletään viina, kielletään nuuska, kielletään sähkön käyttö auton lataamiseen kotona. Veikkaatko, että toimisi hyvinkin?

    Ja valvontaan olisi käytettävissä resursseja about 0 htv:tä? Kun ei edes pieniä omaisuusrikoksia pystytä tässä maassa tutkimaan ja liikenteen valvonnankin hoitaa kamerat jo jossain määrin....
     
    SR50La ja ViKiV tykkäävät tästä.
  32. a85

    a85

    Viestejä:
    723
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Kellään tekkiläiselä tuota uutta camrya ajossa? Lähinnä kiinnostaisi pitääkö kulutuslukemat todella paikkaansa. Kävin tuollaisen koeajamassa ja sekalaisessa ajossa ajotietokone näytti 5.6l/100km, mikä on aika pirun hyvä lukema isolle autolle isolla moottorilla :think:
     
  33. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    503
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016


    Tuolla on kuus videota Camrystä.
     
  34. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 244
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei oo Camryä, mutta RAV4 on perhepiirissä. Sama tekniikka, paitsi Camryssä ei ole takana sähkömoottoria, ja jatkuvasti menee alle kuutosen.
     
    a85 tykkää tästä.
  35. a85

    a85

    Viestejä:
    723
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Joo katellu nää, mut ton videoita on rasittava katella kun jaarittelee ohi aiheen ja viimisimmässä videossa ei äänestä kuule mitään kun peittyy taustamölyyn.
     
  36. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 019
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämä ja toi juontaja ei osaa puhua:facepalm:
     
  37. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 720
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaikilla ei ole, varmaan tuosta sitten jotain vapautusta. Pääasia että byrokratia rullaa.
     
  38. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 383
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Miksipä ne pitäisi ostaa pois, valtio kun on kyseessä, niin sen kun lätkäisee jonkun raippaveron sen verran korkeaksi että ymmärtävät siirtää tehtaan jonkin rajan taakse.
     
    SR50La tykkää tästä.
  39. sf78

    sf78

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
  40. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    715
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
  41. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 074
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Eikös tolla uudella the 3:lla pitäisi range olla jotain tyyliin 65km?? o_O

    Volvollani on menty nyt 45km akulla, pitäisi 49km:kin päästä :tdown:
     
  42. mikaanikko

    mikaanikko

    Viestejä:
    79
    Rekisteröitynyt:
    08.02.2017
    Sitä kutsutaan politiikaksi (suomeksi kateudeksi)
     
    Vaakajenga tykkää tästä.
  43. Zarnoth

    Zarnoth

    Viestejä:
    4
    Rekisteröitynyt:
    09.12.2016
    Markkinointimatskussa 60 km, mulla matka koostuu noin 80% maantie ja moottoritiepätkästä.
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2019
  44. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 074
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Oliko sulla se farkku malli tosta 330e? Sitten ku oikee nätisti ajelee ni sitte voi päästä lähelle?
     
  45. Zarnoth

    Zarnoth

    Viestejä:
    4
    Rekisteröitynyt:
    09.12.2016
    Farkkumalli ei varmaankaan tämän vuoden puolella ole toimituksissa, voi olla että saa jo tilattua. Mutta tosiaan sedanilla mennään, en itelle nää mitään lisäarvoa farkkumallissa tai vetokoukuissa =). Ja varmasti saisi tiristettyä enempi rangea eri ajoprofiililla mutta 100/120 rajotukset vie aika paljo enempi virtaa.

    Mutta en kyllä tuosta mitään negatiivista oikeen löydä, käytön ja volvon t8 koeajon perusteella tämä menee kyllä sitten bensallakin vähemmällä kuin se.
     
  46. P.T

    P.T

    Viestejä:
    79
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Käytännössä kaikilla täyssähköillä ja plugareilla on melko helppo ajaa ilmoitetun rangen yli...toki todennäköisemmin jää alle.
     
  47. jopee

    jopee

    Viestejä:
    50
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    330e on sama bensakone kuin 320i mallia B48 missä ei ilmeisesti mitään ihmeempiä ongelmia ole ollut toisin kuin vanhemmassa N20 versiossa.
    Muutenkaan mallista ei ole mitään huolestuttavaa maailmalta kuulunut tulevaisuutta ajatellen. (se on bemari niin ei se mikään maailman luotettavin ole muutenkaan, niin jotain voi ilmetä mutta tuskin normimalleja enempää).
    Moottorihan tuossa käy huomattavasti vähemmän vs täysbensa joten luulisi että kuluisikin vähemmän mutta voi olla että olen täysin väärässä.
    Huoltojen kannalta muutenkin edullinen kun jarrupalojenkin vaihtoväli joku 120tkm, kun ilmeisesti pääasiassa jarruttelee generoimalla sähköä.
     
  48. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen Team H2O

    Viestejä:
    882
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    Tuossa käsityksessä itsekkin että B48 pitisi olla ihan ok. Täytynee tutkia ja mietiskellä mitä asian kanssa tekee.

    BMW luotettavuudesta nyt voi olla montaa mieltä itsellä viimeiset 3autoa ollut ainakin täysin huolettomia. Ajanut vaan ja öljyt/perushuollot käyttänyt. Yhteensä joku 200-250tkm kerenny kerryttelemään niilläkin.

    Täytyy jatkaa nettiauton selailua jos sopiva osuisi kohdalle ja pitää tuollainen ainakin käydä jossain vaiheessa kokeilemassa minkälainen on. Melkeimpä se saisi iso diisseli olla tai sitten tuollainen seuraavaksi.
     
  49. Zarnoth

    Zarnoth

    Viestejä:
    4
    Rekisteröitynyt:
    09.12.2016
    Tähän vielä niin kattelin mitä edellinen dieseli kulutti niin se oli myös omassa käytössä noin 20% kulutukseltaan yli tuon mainostetun keskikulutuksen eli ihan linjassa. Jos pystyy siis normaalisti ajelemaan valmistajan ilmoittelemiin kulutuksiin niin varmaankin pääsee myös sähkörangella samaan. Itselle ei onnistu =)