Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 748
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    En tiedä onko luettu samaa ketjua, mutta itse otin vedyn osalta tuon tankkaamisen vertauksen mukaan lähinnä siksi, että akuston latautumista ei tarvitse odottaa, myöskään sitä laturia ei tarvitse hommata kotiin, työpaikalle jne. Eli kaikilla ei ole toistaiseksi mahdollisuutta siihen latauspaikkaan, heille vedyn mahdollistaminen olisi hyvä asia.
     
    Rensu tykkää tästä.
  2. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kenelläkään Suomessa ei ole mahdollisuutta ladata vetyä. Koko infra pitäisi luoda täysin tyhjästä olemattomalle autokannalle. Vedyn tuotantoketju on tehoton, säilytys ongelmallista ja lopputuote kallis. Pääasiallinen valmistusmenetelmä on irrottaa vety maakaasusta, mikä tekee koko prosessista sekä ympäristön että energiatehokkuuden kannalta täysin idioottimaisen.

    Siihen nähden joku taloyhtiön lämmitystolpan ehostaminen on aika pieni vaiva.
     
  3. burmanm

    burmanm

    Viestejä:
    244
    Rekisteröitynyt:
    21.09.2017
    Kyllä.

    Voi hyvinkin olla rajoitettu kierto osaltaan, mutta päätellen esim. hehkutuksen kestosta (ja käynnistymisen jälkeisestä äänestä) lämmitys / ilman lämmitystä, niin se ei kokonaan moottoria kyllä jätä kylmäksi. Eli kyllä se ero on ihan huomattava kylmällä. Sitä en tiedä onko noita eri versioita eri maihin toimitettavista, mutta ainakin Suomessa toimii näin.
     
  4. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 748
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019

    Miksi ei ole mahdollista? Eikös Vuosaareen avattu jo 5v sitten asema?
     
  5. Tim Apple

    Tim Apple CEO Make ATK Great Again

    Viestejä:
    605
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Joo kyllä tuossa videossa aika tyylikkäästi ohitettiin kaikki faktat liittyen akkujen valmistukseen tai siihen, että millaista hiilisähköä siihen autoon ladataan.
     
  6. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Purettu käytön puutteessa.

    Minusta on hienoa jos vetyautot tulevat - tarpeita ja makuja on monenlaisia. Mutta olisi toivottavaa ettei kukaan käytä vetyautoja tekosyynä jatkaa fossiilisilla polttoaineilla ajamista. Ajakaa sitten biokaasulla, etanolilla tai neste My:lla vetyä odotellessa, jos sähkö ei sovi.
     
  7. Ahr

    Ahr

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kannattaisiko teidän flat earthereiden poistua tästä ketjusta, koska ette ymmärrä asioista mitään, vaikka nämäkin jutut selitetty moneen kertaan?
     
  8. Tim Apple

    Tim Apple CEO Make ATK Great Again

    Viestejä:
    605
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Ööh, mistä moinen viha? Ihan validi pointti, enkä mitään kiellä, vaan vaadin enemmän faktoja...
     
    SR50La tykkää tästä.
  9. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 748
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    En minä ainakaan vetyä keinotekoisena tekosyynä pidä sille, että jatkaisi bensakamppeen käyttöä. Olisin jo nyt ostanut keväällä plugarin/sähkiksen jos olisi latausmahdollisuus, seuraava tuskin on 3-4 vuoden päästä enää polttis kun tulee aika vaihtaa seuraavan kerran.
     
    eurokeitai ja SR50La tykkäävät tästä.
  10. Eas

    Eas

    Viestejä:
    442
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Vety, kuten sanottu vuotaa todella herkästi ja esimerkiksi turvatarkastelussa lasketaan että vetyvuoto syttyy AINA.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2019
  11. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 390
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Ne keksinnöt on tehty jo. Vuosikymmen sitten jo autoissa käytettävien tankkien haihtumisnopeus oli alle 1 %/d ja vähän jäykempien tankkien luokkaa 0,1 %/d. Nykytankit eivät ole terästä, vaan muovikomposiittia. Tänä vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan Nasa on saanut pidettyä vedyn tankissa tilassa, jossa se ei haihdu lainkaan. https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20170006481.pdf

    Litium-ioni -akuista häipyy kesäkeleillä 25 % kuukaudessa, eli n. 1 %/d. Kylmemmillä keleillä tai puolikkaalla akulla energia säilyy paremmin. https://batteryuniversity.com/learn/article/elevating_self_discharg

    edit: Käytännössä akun purkautuminen tosin on luokkaa 5 %/d, koska sen joutuu kuitenkin lataamaan täyteen päivittäin ja latauksen jälkeen tapahtuu eniten purkaantumista.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2019
    MedHot tykkää tästä.
  12. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 353
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Miten tämä vety liittyy sähköautoiluun?
     
  13. TMK

    TMK

    Viestejä:
    527
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2017
    Toki.

    Lueppa lainaamasi tekstin viimeinen kappale uudestaan ajatuksella.
     
  14. TMK

    TMK

    Viestejä:
    527
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2017
    Tavallaan ehkä sillä, että vetyautoissa vedystä tehdään sähköä.

    Eli (vety + akku) hybridi näillä olisi aika oiva paketti.

    Mutta niin kuin moni todennut, niin se siirtymä ei kovin lähitulevaisuudessa ole mahdollinen.
     
  15. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 390
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Vetypolttokenno tuottaa sähköä ja "vetyauton" moottori on sähkömoottori, ei mikään vetypolttomoottori.
     
  16. Eas

    Eas

    Viestejä:
    442
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    sorry tuli tuplana
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2019
  17. TMK

    TMK

    Viestejä:
    527
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2017
    Vetyähän ei ole pakko tehdä maakaasusta.

    Parhaiten tämä visio pohjautuu sähkön ajoittaiseen ylitarjontaan ja sen talteenottoon.

    Vedyn palamisesta syntyy päästönä divetymonoksidia, jota nyt ei kovin vaarallisena pidetä.
     
  18. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 479
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Mutta kun kaikilla ei ole mahdollisuutta tökätä piuhaa kiinni kotona eikä töissä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  19. TTE

    TTE

    Viestejä:
    241
    Rekisteröitynyt:
    06.12.2016
    Oli ihan pakko tulla tänne suht tuoreena täyssähkön omistajana ihmettelemään muutamaa täällä esitettyä asiaa. Ensinnäkin jostakin kummasta syystä esitetään, että kotona ladattaessa pitäisi ladata autoa 10+ tuntia, miksi? Tankkaatteko te polttiksennekin aina ennen kotiin tuloa täyteen?

    Sen akun voi ihan hyvin ladata vaikka joka päivä, jos tarvis ja haluaa auton olevan aina valmis, jos tulee yllättäen joku meno.

    Eikä sitä 1000 euron arvoista kotilaturiakaan tarvitse ostaa, jos ei halua. Itsekin lataan 8 A tavallisesta pistorasiasta. Toki sijoitin muutaman euron uuteen pistorasiaan, ihan turvallisuussyistä

    Mitä tulee kulutus vertailuun, niin oletteko laskenut polttoainekuluihin myös öljyt mukaan? Nehän jää sähköauton kuluista pois, samoin ajot etsiessä sitä halvinta polttoainetta, nythän on jo pienemmillä paikkakunnilla jo osa huolto-
    asemista lopettanut toimintansa kannattamattomana.

    Nämä siis näin omakotitalon omistajan näkökulmasta. Omistan myös hybridin ja ison farkkudieselin, joten en katsele asioita minkään tietyn asian kannalta vaan toteutuneita havaintoina käytön kannalta. Ei herneitä.

    Nm. Kona, 225xe ja 530d
     
    eba, Poppamies, ViKiV ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  20. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    766
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
     
  21. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    604
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Niin, kotona ladataan se mitä arkisin käytetään. Latausmahkuista ja kilsoista riippuen 10 tuntia ei edes välttämättä riitä. Monta muuttujaa tuossa kumminkin on, niin ehkä ei kannata turhaan ihmetellä moisia.

    Esim. oma tyypillinen perjantai on 400 kilsaa ajoa ja lauantaina 300 kilsaa. Eli pe-la pitäis ladata jotain 50 kWh varmaan jos kulutus on joku 15 kWh/100 km. Tuon lataamiseen menee vaikka 16 A yksivaihelaturilla 13 tuntia, joka riittää itselleni, kun lähtöjen välissä on tyypillisesti n. 14-15 tuntia.

    Öljynvaihdon osuus määräaikaishuollossa on max. 200 euroa joten jos tota joutuu miettimään niin bussi on oikea kulkuväline eikä sähkö- tai bensa-auto. 30 tkm huoltovälillä auton omistusajan, vaikka 200 tkm aikana ehtii öljyt maksaa 1200 euroa eli ei yhtään mitään. Polttoaineet olis maksaneet sen noin 20 tonnia siinä kohtaa :) 20 tonnia tuntuu olevan sähkislisä muuten esim. Corsa E:ssä, eli ei tota ihan taloudellista vinkkelistä ainakaan uutta kantsi hankkia. Eri asia sitten jos vaihtoehtojen hinnat on lähempänä toisiaan, niinkun itse pyörittelin V60 tilalle tuota Model 3:sta.
     
    Viimeksi muokattu: 12.10.2019
  22. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 799
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämä. Iso osa ihmisitä asuu kerrostalossa ja ainoa parkkis on kadunvarressa. Kyllähän tuo ny helppoa on jossain omakotitalossa, mutta näin kerrostalossa asuvana ottaisin mieluummin vetyauton ja nopean tankkauksen. Toki sopii jos moneen paikkaan tulee pikalaturi jolla saan 5 minuutissa 700km ajoa auton akkuun, mutta vähän epäilen.

    No onneksi nyt varmaan vielä sen 10+ vuotta voin ajaa dieselautolla niin ei ole latausongelmia ja kuka tietää jos 10v päästä ei ole edes enää autolle tarvetta.
     
    SR50La tykkää tästä.
  23. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kantakaupunkia lukuun ottamatta tuo on nimenomaan harvinaisuus. Tyypillisen suomalaisen kerrostaloyhtiön pihalla on autopaikoituksen yhteydessä lämmitystolppa, ja sen käyttöä sähköauton lataukseen estää etupäässä vain taloyhtiön asenneilmasto.

    Julkisen latauksen suhteen on hyvä ymmärtää, että vaikka tarkoitus onkin sama kuin polttomoottoriautossa, konsepti voi olla erilainen. Polttis käydään tankkaamassa asemalla. Se on ikävä operaatio, josta haluaa suoriutua mahdollisimman nopeasti ja jatkaa matkaa. Sähköauton voi ladata ravintola- tai kaupassakäynnin yhteydessä. Siinä ei tarvitse olla passissa vieressä käsi jäisen pistoolikahvan ympärillä. Latauspaikka on usein lämmin sisätila eikä säiden armoilla oleva kylmäasema.

    En silti ehkä suosittelisi sähköautoa vielä sellaiselle, jolla kotilatausmahdollisuutta ei ole. On siitä kieltämättä ylimääräistä vaivaa etenkin kylmillä keleillä.
     
  24. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Autoalan tiedotuskeskus tekee kyselytutkimuksen sähkö- ja ladattavien hybridien haltijoille, lähteenään Trafin tiedot. Kohde on 5000 satunnaisotosta. Kyselyssä painotus latausjärjestelyihin. Sain itse ko. kyselyn. Tulokset julkaistaan vuoden 2019 aikana Autoalan Tiedotuskeskuksen internet-sivuilla os. www.aut.fi/lataustutkimus
     
    Macko57 tykkää tästä.
  25. dohf

    dohf

    Viestejä:
    295
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Ja vielä kerran, vety ei ole ainut polttokennoissa käyttökelpoinen aine. On olemassa (muiden muassa) suora-alkoholipolttokennoja, joista esimerkkinä metanoli-vesi -seosta käyttävä proto Gumbert Natalie. Alkoholeja voidaan valmistaa mm. biomassoista, pumppaus ja säilytys on helppoa. Omat ongelmansa toki polttokennoteknologioissakin, mutta mieluummin minä kävisin kahden viikon välein viitisen minuuttia pumpulla kuin jumppaan johtojen kanssa. Saatika pidemmillä ajomatkoilla se 5 minuuttia vs. tunti latauksen odottelua. Huvinsa kullakin.

    Aika yksisilmäistä silti valtiovallan taholta ajaa lähes yksinomaan yhtä vaihtoehtoa (akkusähköautoilua) lainsäädäntötasolla, kun sekään ei tuo kiistatonta etua mm. ynpöristön kannalta. Päättäjätason ymmärrys tulisi olla paljon kovempi. Ja tällaisella teknologiafoorumilla odottaisi vähän laajempaa näkemystä tulevaisuuden teknologioista sen sijaan, että katsottaisiin asioita putken läpi.
     
  26. jrp

    jrp

    Viestejä:
    121
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tähän "asenteeseen" on syynä yleisesti se, että lämmitystolppien sähköjen riittävyys ei ole selvillä ja toinen vielä merkittävämpi syy on se, että lämmitystolppien sähköä ei pystytä yksilöimään. Tällöin kaikki osallistuvat sähköautoilijan ajokustannuksiin.

    Nämä molemmat ongelmat ovat ratkaistavissa, mutta tähän vaaditaan yhtiökokouksen enemmistö.
     
    SR50La, jarif ja Zyrppa tykkäävät tästä.
  27. Ahr

    Ahr

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Carboncounter | Cars evaluated against climate targets

    MIT dataa parin vuoden takaa. Tuonne voit laittaa vaikka oman sähköyhtiösi hiilidioksidipäästöt, niin näyttää vielä paremmalta sähkö- ja hybridiautojen kannalta.

    Nyt voitkin häipyä muiden "rokote-epäileväisten" kanssa ja jättää asiasta kiinnostuneet keskustelemaan sen sijaan, että "vaadit" tuhanteen kertaan toistettuja faktoja.
     
    Poppamies tykkää tästä.
  28. neksva

    neksva

    Viestejä:
    168
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016


    Bjorn Nyland aka Teslabjorn kertoo oman mielipiteensä sekä laskemansa minkä takia vety on järjetöntä nyt ja tulevaisuudessa
     
    JaniKari, MikaMM ja Ahr tykkäävät tästä.
  29. MikaMM

    MikaMM

    Viestejä:
    32
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Nyt kun nuo polttokennoautot tuntuvat olevan tapetilla, niin kannattaa katso myös tämä video.

     
    Ahr tykkää tästä.
  30. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    604
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Kyllä sen estää myös mitoitus. Pari autoilijaa menee, mutta kun verkko on mitoitettu lämmityskäyttöön niin ei siellä kovin moni voi ladata samaan aikaan esim. 16 A virralla. Käytännössä vaatii täyden sähköremontin sit kun alkaa olla useampi sähköauto, ja tässä kohtaa on lähes yks ja sama oliks siellä ne tolpat ennestään vai ei...

    Varmasti isossa osassa taloyhtiöitä on tolppapaikat kuitenkin, mutta isossa osassa on myös vaan se max 1 paikka per kämppä jos sitäkään. Tämmöset kahden auton ihmiset saa sitten muuttaa omakotitaloon.

    Itse kun en aio autoilua lopettaa niin katseet on jo syrjäisemmässä asunnossa jossa saa ihan itse päättää missä auton seisoo ja saa rakennella itse vaikka kaksi laturia pihaan.
     
  31. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 821
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos siis viihtyy kaupassa minuuttiakaan pidempään, tai on aikaa tai halua mässätä ravintolassa sen takia että auto seisoo töpselin päässä.
    Täällä on kaksi kauppaa missä voi ladata autoa, kummassakin kaksi paikkaa sähkölle. Muille autoille varmaan satoja paikkoja. Ja nämä paikat on sään armoilla ulkona.
    Kolmas paikka on kauppakeskuksen maksullinen parkkihalli, ja kauppakeskuksessa on lähinnä rättikauppoja, alko sekä pieni marketti, jotain burgeripaikkoja.
    Neljäs paikka on sitten sen verran kaukana kaikesta, että jos haluaa istua huoltiksen kahvilassa aikaa viettämässä niin ei sekään houkottele oikein. Siinä ne sitten tämän kylän laturit olikin.
     
  32. Tim Apple

    Tim Apple CEO Make ATK Great Again

    Viestejä:
    605
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Nääh, laitan sut vain estolistalle ja jatkan asiakeskustelua muiden siihen kykenevien kanssa. Hyvästi.
     
    SR50La tykkää tästä.
  33. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Uutisvirrasta, arvokas latausasema varastettu:
    LATAUSASEMA Rovaniemen poliisille on tehty rikosilmoitus, jonka mukaan Rinteenkulman pysäköintihallin alimmalta pysäköintitasolta on anastettu lauantaiyönä klo 02–04 välisenä aikana sähköajoneuvojen latausasema.
    Latausaseman arvo on noin 30 000 euroa ja asiaa tutkitaan törkeänä varkautena. Poliisi pyytääkin silminnäkijähavaintoja kyseiseltä ajalta tekijöiden tavoittamiseksi.

    Havainnot voi ilmoittaa virka-aikana poliisin numeroon 029 5466250 tai sähköpostiin rovaniemi.tutkinta.lappi@poliisi.fi
     
  34. JaniKari

    JaniKari

    Viestejä:
    443
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Eipä ole ruusuista vetyautoilu Norjassa (tai missään muuallakaan). Eihän vetyautoissa ole mitään järkeä kun kustannukset on bensan tasoa ja itse vetykin tehdään öljystä.
     
  35. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    154
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Maakaasusta. Hintataso on kyllä kova vs. sähkö, eikä infraa ole nimeksikään.
     
  36. GLE

    GLE

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2019
    Olen vaihtamassa autoa ja harkitsemassa pistokehybridimaasturia (Audi, Volvo, BMW, MB). Haasteena on se että kotona keskikaupungilla ei ole latausmahdollisuutta eikä sen varaan voi laskea tulevaisuudessakaan. Töissä on mutta rajallisesti eli varmaa latauspaikkaa ei ole. Hallissa luokkaa 1000 paikkaa ja alle 20 latauspistettä, jotka useimmiten ovat varattuja. Diesel ja plugari SUV ovat käytännössä samanhintaisia ja kysymys oikeastaan on maksaako 10.000 euroa autoveroa dieselistä vai 10.000 euroa Daimlerille akuista ja hybriditekniikasta. Ajoa tulee 15000km vuodessa.

    Tässä kysymykset:
    1. Jos ajan plugaria bensalla niin kuluttaako se enemmän vai vähemmän kuin samalla bensakoneella oleva perinteinen auto? Plugarissa on jarrutuksen energian talteenotto ym. mutta myös 300kg akkuja lastina. Jostain syystä valmistajat eivät ilmoita tätä aika oleellista kulutuslukemaa.

    2. Paljonko lataaminen maksaa keskimäärin efektiivisesti Prismassa, Stokkalla kaupallisissa paikoissa? Eli paljon on hinta euroa per kwh? Onko niin että laskutus on minuuttiperusteinen ja jos auto ei pysty vastaanottamaan kaikkea sähköä niin nouseeko hinta johonkin toiseen sväärin?

    3. Onko kellään kristallipalloa pitääkö plugari jälleenmyyntiarvonsa paremmin? Tämä lienee suurin muuttuja taloudellisesti ja kysymys onko uskaltaako dieseliin laittaa enää rahojaan kiinni. Sinänsä diesel on minulle myös ok ja niistähän on NOx päästöt uusimmissa eliminoitu kokonaan (esim C-Mersulla tasan nolla). Mutta dieselissä on merkittävä "poliittinen riski" jos mennään vielä vahvemmin kilometri- ja päästöpohjaiseen verotukseen.

    4. EU tilastojen mukaan kotitaloussähkön hinta on Suomessa keskimäärin 0,17 €/kwh kun kaikki käyttävät 0,1 €/kwh mitä kyllä minunkin sähkölasku suunnilleen näyttää. Mistä tuo 0,17 € tulee? Maksaako sähkö noin paljon enemmän esim taajamien ulkopuolella?
     
  37. Galaxy

    Galaxy

    Viestejä:
    220
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Et vaan lataa, eikai se niin vaarallista ole... Plugarissa joutuu yleensä tinkimään ajettavuudesta painon kasvaessa sekä 50-100l takakontin tilassa. Tilantarpeen tiedät varmasti itse parhaiten ja ajettavuudella ei varmaan merkitystä ole muutenkaan jos maasturi on kiikarissa. Plugarilla voitat kuitenkin veroissa ostettaessa (uutena tai käytettynä) sekä vuosittain ajoneuvoverossa. Kokemusta ei löydy, mutta vaikea uskoa että kulutus nousisi vastaavaan bensakoneeseen nähden vaikkei autoa lataisikaan. Ja tuota tietoa ei tosiaan hybridikuskeista irti saa.
     
  38. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    513
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos Gle antaa yhtään osviittaa, kaverin Auris hybrid vie pk seudun liikenteessä agressiivisesti ajaen 5l/100km. Helposti tuplat normi bensalla. Ei plugari siis.

    Jännä että tälleen it foorumilla melkein kaikki itkee kun perähikiän essolla on vain yksi laturi. Siis mitä vittua. Jos heräät aamulla Kekkosen synnyinkodin pihakuusen alta ja käyt hitsaamassa ranelle soramontulla pellinpaloja yhteen päreen valossa;
    A) älä vitussa osta täys sähköä
    B) älä jaksa jankata et se ei Suomen oloissa toimi. Sä näet vain sen soramontun.
     
    Slayer, Wilmo, jase ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  39. akse

    akse

    Viestejä:
    1 606
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pienillä paikkakunnilla ei ole kyllä minkäänlaista latausverkostoa paitsi se oma töpseli. Lisäksi etäisyydet asioille voi olla aika pitkiä.

    Noi hintavertailut hieman turhia.

    Vähän ku vertailisi avaruusraketin ja auton tankkauskuluja. Meinaan vety on niin marginaalista tällä hetkellä että tottakai hinta on jotain älytöntä. Ehkä joskus ei.. kukapa tietää.

    Mun mielestä turha negailla vedystä tässä vaiheessa. Sama ku negailis 10v sitten sähköautoista.. eiku nii. Vedyllä voi olla myös mahis kehittyä erittäin järkeväksi ja edulliseksi, mutta totta on että ei siitä tällä hetkellä ole jokamiehen kuljettajaksi.
     
  40. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    604
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    1. Tuskin paljoa enempää kuluttaa kun pelkällä bensakoneellakaan varustettu auto. Mutta se mikä pitää muistaa, on että tollainen iso maasturi vie bensaa muutenkin ihan järkyttävästi. Siksi niitä dieselinä lähinnä myydäänkin, kun kulutuksessa on oikeasti suuri ero. Kannattaa laskeskella tuota vielä.

    3. En usko että kummankaan jm-arvo kauheasti poikkeaa totutusta. Ei se dieselin arvo tosta vaan romahda. Sille on tässä maassa erittäin suuri tarve joten ei hallitus voi ihan mitä tahansa tehdä. Jos pidät autoa vaikka 4-5 vuotta niin ei ole mitään hätää.

    Jos kerran ei töissäkään saa oikeen ladattua sitä autoa, niin jättäisin ostamatta. Ainoa syy miksi ostaisin on se että esim. T8:lla saa sen 400 heppaa tehoja, johon ei ihan sillä 2 litran perusdieselillä pääse.
     
  41. Terro

    Terro

    Viestejä:
    817
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Täällä on ajeltu tyhjällä akulla: "Sähköautoksi" Volvon katumaasturi käy turhan usein bensapumpulla – testasimme myös nelivedon kyvyt

     
  42. JaniKari

    JaniKari

    Viestejä:
    443
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Aivan, maakasustahan se vety tehdään. Fossiilisista polttoaineesta kuitenkin, ja kaiken lisäksi huonolla hyötysuhteella:facepalm:
     
  43. JaniKari

    JaniKari

    Viestejä:
    443
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Vedyn tuottamiseen ei ole tällähetkellä mitään järkevää tapaa. Maakaasusta vedyksi muuntaminen on turhaa viherpesua. Järkevämpää olisi käyttää maakaasu suoraan autoissa. Sähköstä vedyksi muuntaminen hyötysuhde on parhaimmillaankin 20% luokkaa. Eli sähkön täytyy olla lähes ilmaista että tuossa on mitään järkeä.
    Vedyn järkevä tuotanto pitää ratkaista ennenkuin vetyautot voivat yleistyä.
     
  44. akse

    akse

    Viestejä:
    1 606
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No siksi sanoinkin, että tällä hetkellä ehkä turha negailla.. ehkä tulevaisuudessa esim. uusiutuvien ylituotantoa voisi käyttää vedyn valmistukseen.

    Maakaasua kyllä varmaan tuotetaan järettömät määräät tulevaisuudessakin. Mjoo voisi olla tehokkaampaa laittaa se suoraan auton tankkiin..
     
    Viimeksi muokattu: 13.10.2019
  45. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 390
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Belgialainen yliopisto juuri tuossa keväällä kertoi keksineensä tavan saada 15 % aurinkopaneeliin osuvasta energiasta vedyksi, ja toinen, eri yliopistoiden tutkijoista koostuva ryhmä kertoo 19 %:sta. Kun aurinkopaneeleiden hyötysuhde on 15-20 %, tuo tarkoittaa lähes 100 % hyötysuhdetta vedyn tuotannolle. Kun ottaa vielä huomioon, ettei aurinkopaneelien energiaa pysty varastoimaan akkuihin mitenkään merkityksellisiä määriä, on hyötysuhde käytännössä yli ykkösen.

    KU Leuven scientists crack the code for affordable, eco-friendly hydrogen gas

    https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsenergylett.8b00920
     
  46. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 478
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Kuluttaa vähemmän, koska se on kuitenkin hybridi, mutta ison maasturin kulutus ei ole pieni millään mittapuulla katsottuna.

    Yleisesti plugin hybridien kulutus pelkällä bensalla on kuitenkin selkeästi suurempi kuin "itselataavien" hybridien bensankulutus. En tiedä onko se akun massa kuitenkaan niin merkittävä, epäilen että suurin syy on se että valmistajilla ei ole mitään intressejä alkaa hieromaan sitä hybrid tilan kulutusta, kun virallinen kulutus saadaan kauniiksi sillä lataussähköllä.

    Minuuttihinnalla plugarin lataaminen ei ole taloudellisesti järkevää. Jossain tapauksessa sillä voi saada sijainnillisesti hyvän parkkipaikan.
    Sanoisin että dieselillä on se suurin poliittinen riski, joskaan ei niinkään suomessa, mutta keskieuroopassa romahtanut dieselin hintataso vaikuttaa kyllä suomeenkin. Toisaalta, niitä myydään jo nyt siellä selkeästu vähemmän uutena kuin aiemmin.
    Kerrostaloluukuissa on myös melko kallis sähkö, mutta epäilen että noissa virallisissa taulukoissa siihen kWh hintaan on hierottu myös kk maksut sisään, jolloin erityisesti vähän sähköä kuluttavan kämpän kWh hinta nousee melko roimasti.

    Sinuna mä ostaisin Lexuksen hybridi maasturin. Ei tarvitse ladata, pieni polttoaineen kulutus, ja polttomoottorina poliittisesti hyväksytty vähäpäästöinen vaparibensa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  47. calm

    calm

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Noin vähällä ajolla dieselin lisämaksut menevät ihan hukkaan. Akun hinnasta saatat saada myöhemmin enemmän takaisin.

    Harvalla on vertailukelpoisia malleja. Konasta ja Ioniqista taitaa löytyä kaikki vaihtoehdot, niistä voinee vähän suuntaa hakea, että pelkkä bensa vs. hybridi syö enemmän.

    Siihen on varmaankin jyvitetty kuukausimaksut sisään mukaan, mutta niiden huomioiminen on vähän kyseenalaista tuollaisessa vertailussa, kun sähköliittymä on jo olemassa, eikä lisääntynyt käyttö nosta kiinteitä kustannuksia. Enemmällä käytöllä vain hinta laskee..
     
  48. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    604
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Mitkä lisämaksut? Diesel on tolla ajomäärällä ja autotyypillä vuotuisissa kustannuksissa halvempi. Jos jotain niin tässä maksetaan satasia vuodessa siitä että on akku jota ei käytä.
     
  49. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 353
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Korkeampi autovero ja vuotuinen ajoneuvovero ainakin on dieselissä suuremmat. Omalla plugarilla olen nyt ajanut noin 8000km, joka on hiukan alle puolet vuotuisesta ajomäärästä. Bensaan on mennyt rahaa 80 euroa koko aikana ja tankissa on vielä 3/4 osaa jäljellä eli pari tuhatta kilometriä ainakin. Lisäksi sähköön on mennyt noin 150 euroa. Vastaavasti samankokoisella ja -hintaisella dieselillä pelkkään polttoaineeseen olisi mennyt samassa ajassa yli 650 euroa ja vuotuinen isompi ajoneuvovero sitten vielä päälle. En millään jaksa uskoa, että plugarin hintakehitys ainakaan merkittävästi huonompi olisi kuin dieselin. Todennäköisesti asia on toisin päin tulevaisuudessa.
     
  50. GB74

    GB74

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    30.03.2019
    Tässä kysymykset:
    1. Jos ajan plugaria bensalla niin kuluttaako se enemmän vai vähemmän kuin samalla bensakoneella oleva perinteinen auto? Plugarissa on jarrutuksen energian talteenotto ym. mutta myös 300kg akkuja lastina. Jostain syystä valmistajat eivät ilmoita tätä aika oleellista kulutuslukemaa.

    Oma V90 T8 vie noin 7 litraa sadalla maantiellä mökkireissuillam, sukulointireissuilla (n 30-500 km matka, lataus auttta noin 40 km matkan). Ajan noin 19 km/h + rajoitus (paitsi taajamissa tms missä rajoituksen mukaisesti).
    Rauhallisemmalla tahdilla noin 6 l/ 100 menee noilla reissuila, kokeilin kertaalleen.
    Epäilisin, että vie selvästi vähemmän kuin lähin vastaava V90 T6 malli, vaikka painoa on selvästi enemmän. Aiempi 500 kg kevyempi (ja 200 hv tehottomampi) autoni kulutti samoilla reissuilla noin 7 l/100.