Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 053
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Uteliaisuudesta haluaisin tietää että miten saat joka päivä 700km menemään? Kuulostaa siltä kun ajaisit taksia mutta silloinkin melkein löytyisi joku auto missä olisi sopivasti rangea ja pikalaturi :)
     
  2. burmanm

    burmanm

    Viestejä:
    172
    Rekisteröitynyt:
    21.09.2017
    Eihän sen tarvitse joka päivä ajaa 700km. Sehän riittää että tarvitsee vaikka kerran viikossa (oli se sitten vaikka yhdensuuntainen mökille, tai mökillä ei ole sähköjä etc). Siinä tapauksessa pitäisi aina olla kaksi autoa -> ei ole mitään järkeä ostaa sähköautoa ainoaksi. Eikä yleensä monen auton omistaminen tässä verotuksen ihmemaassa ole myöskään järkevää.

    Ei, jatkuvat pitkät pysähdykset eivät useimpien mielestä ole kovin mielekkäitä. On kivempaa päästä perille eikä stressata sitä matkaa.
     
    Mechanical Man tykkää tästä.
  3. Wilmo

    Wilmo

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    Jengin pitäis vaan kokeilla isoakkusella sähköautolla ajoa. Kun on mörkö mielessä, niin ei näe mitään muuta kuin sen mörön. Todellisuus on tässä tapauksessa tarua kauniinpaa.
     
  4. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 692
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei joka päivä, mutta täysin randomisti voi tulla aamusta infoa että huomenna pitää olla vaikka Kuopiossa, siitä sitten seuraavaksi päiväksi Turkuun ja sieltä vaikka Lappeenrantaan. Missään välissä ei ehdi lataamaan jos ei sitten jossain hotellissa satu olemaan lataus mahdollisuutta. Tämä siis toki työ hommaa. Ja siis tiedän hyvin että nykyiset sähköautot eivät ole tällaista ajoa varten toimivia, mutta toivottavasti näitäkin joskus tulee, sen verran mukava noin muuten sähköautolla ajaa.

    Aikataulu niin tiukka että ei mitään jakoa poiketa reitiltä ja alkaa joskus päivällä latailemaan autoa tuntikausia. Yöllä voisi ajaa johonkin lataus paikkaan, mutta joskus pitäisi nukkuakkin jos siis ei hotellin vieressä ole latausmahdollisuutta.
     
  5. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    332
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Type2 tai pikalatausta DC tyyliin ei juuri hotelliparkeissa ole. Schukoa kyllä lähes aina löytyy, jolla 8-16 ämpärin tuotolla voi latailla:)
     
  6. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 053
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    No joo ehkä sitten. Sanotaan vielä että kun käyt huoltsikalla vaikka lounaalla niin siinähän sitä pikalatausta pystyisi käyttämään, toki ei joka huoltsikalla totakaan ole. Ehkä joskus sitten :)
     
  7. calm

    calm

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kunhan saatavilla on pikalaturit ja auto joka suostuu pikalatautumaan, niin ei siellä laturilla tarvi tuntikausia viettää, todellisuus on enemmänkin kymmeniä minuutteja. Toki Suomen laturit ovat vielä melko hitaita ja autot kalliita, mutta kyllä se tulevaisuus sieltä tännekin tulee melko nopeasti.

     
  8. JaniKari

    JaniKari

    Viestejä:
    425
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Tällöin kannattaa vuokrata diesel auto. Kustannuksetkin pysyy kohtuullisia kun kilometrejä tulee paljon. Enemmän nämä on asenne kysymyksiä kuin todellisia ongelmia.
     
  9. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 342
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Toki joku voi kokea sen pienoisena ongelmana, että yhden sähköauton ostamisen lisäksi joutuisi vielä suhteellisen usein olemattomalla varoajalla vuokraamaan toisenlaista autoa että saa ajonsa suoritettua :bored:
     
    SR50La, burmanm, jarhu ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  10. Terro

    Terro

    Viestejä:
    761
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    SR50La tykkää tästä.
  11. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 053
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
  12. Terro

    Terro

    Viestejä:
    761
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joo, ei oikein järkevä valinta suomen käyttövoimaveroja ajatellen.
     
    SR50La tykkää tästä.
  13. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 397
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Työsuhdeautoksi ihan jees, kun työnantaja maksaa käyttövoimaveron.
     
    SR50La tykkää tästä.
  14. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 292
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Saisiko pientä referaattia edes, videoilla keskustelemisen sijaan? Ei oikein jaksaisi 20 minuuttia kuunnella Nallen monologia vain saadakseen selville, pitääkö videon linkkaajan väite paikkaansa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  15. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 692
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No jaa tuollaisia ajoja tulee se 30tkm/vuosi ja ne ovatkin niitä ainoita ajoja joita tulee kun vapaa ajalla ei ole käyttöä autolle kun voin kävellä kaikkialle. Eli jos ostaisin sähköauton niin se seisoisi 99% ajasta parkkiksella ja ajaisin jollain vuokra dieselillä. Ei nyt vaikuta kovin fiksulta. Mutta siis turha tästä on vääntää, tiedän hyvin että sähköauto ei ole minun ajojani varten sopiva ja tuskin tulee ihan heti olemaankaan, mutta toivottavasti joskus kuitenkin. Siihen asti ajan omalla dieselillä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  16. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    544
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Mulle olis just passeli, sais pitkän siivun kulutuksen pari litraa alemmas. T8:lla kokeilin ja menee semmosta 8-9 litraa kun kaverin D6:lla 5 litraa.
     
  17. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 053
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    V60 T8 olisi itelle tulossa ihan näillä näppäimillä. Aika kova kulutus, mikä T8 oli kyseessä koska V60 menee joku 6L/100km vai oliko se lähemmäs 5L asiallisesti ajettuna kun akusta puhti loppunut... Sitten taas jos ja kun pääsee aina laturille tai kantama riittää niin joku 3000km ei ole paha pelkällä sähköllä. Tietty jos se koko reservi koko ajan kutkuttaa siellä kaasujalan alla niin kai sen kuluttamaankin saa ;):rofl: Saas nähdä kuin käy, riittääkö se 90hepan sähkömoottori vai sähkömoottori +300hv fossiilin yhistelmä :lol:

    Itelle olisi sähköauto aika bueno seuraavilla specseillä: vähintään 200hv, 300km range YMPÄRI vuoden ja neliveto :tup:
     
  18. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    544
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    En todellakaan usko että menee tolla, ehkä maantiellä? Itte ajellu enimmäkseen motaria n. 125-130 km/h ja sit pienet kaupunkipyöritykset ja kehärallit mukaan. Jos saa pitkässä siivussa T8:n menemään 5-6 litralla niin vastaavasti joku D3 menee sitten jo neljän litran paikkeilla. Oma kulutus tällä hetkellä 5,8 l/100 km n. 40 tkm otannalla :)

    5-6 litran keskikulutus on sitten asia erikseen.
     
  19. calm

    calm

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No siinä se referaatti jo käytännössä oli. Lataustauot olivat 10-30 minuuttia kerrallaan ja ihan ei Model 3:lla 1000 km 10 tuntiin onnistunut, meni 9 minuuttia yli.
     
  20. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 292
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tästä jäi nyt vain puuttumaan:

    - reitti (missä muka pääsee 100 km/h keskinopeuksiin 1000 km matkalla taukoineen?)
    - montako latausta
    - kauanko kukin lataus kesti
    - kuinka pitkä matka oli latausten välillä
    - kulutus

    Noin niin kuin minimissään. Enemmänkin saa kertoa.
     
  21. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    2 218
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Epäkäytännöllistä se silti on pidemmillä matkoilla.

    Pääseekö millään vieläkään 500km talvella?
     
  22. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
  23. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    325
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos käytössä on kaksi laturia joista toinen kiinteästi kotona samassa paikassa, niin voisi olla tuota supershukoa viisaampaa johdottaa tuo toinen laturi kiinteästi siihen käyttöpaikkaansa? Pistotulppa veks laturista ja ruuvaa sen johdon suoraan sopivalla liittimellä kiinni rasian sisään. Meinasin tehdä tämän edellisessä kämpässä, mutta jäi kuitenkin tekemättä. Tuohan lisäisi vähän varastamisen vaikeusastettakin, kun laturia ei voi vain nypätä töpselistä irti ja ottaa mukaansa.
     
  24. demo69

    demo69

    Viestejä:
    270
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pienestä akusta ei saa niin paljon tehoa ulos.
     
  25. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 314
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Varmasti näin jollain aikavälillä tullaan tekemäänkin, mutta tuollaisen säännöksen voimaan asettaminen yhtäkkiä on todella myrkkyä.

    Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää kaupunkien yhtäkkiä kesksimään linja-autojen euro-X luokan päästöluokka vaatimusta. Vaikka tuo kuulostaakin äkkiseltään hyvältä, käytännössä se ei toteudu oikein.

    Linja-autoliikennöitsijät hankkivat autoja sen koko elinkaari mielessään, ja käytännössä kokonaisedullisin ratkaisu on mahdollisimman pitkä elinkaari, eli suomalaiset liikennöitsijät ostivat kalustoa jolla oli tarkoitus ajaa esim 20 vuotta ja 2 miljoonaa kilometriä.

    Kun puskista tuli nämä uudet päästövaatimukset, käytännössä n. puolet linja-auto kalustosta olikin kelvotonta. Koska kenenkään rahat (tai tehtaiden valmistuskapasiteetti) ei riittänyt ostaa kerralla puolta maan linja-autokalustosta kerralla uutena, ratkaisu oli hakea autot käytettynä keskieuroopasta, jossa vastaavat päästönormi-, tai ikävaatimukset olivat olleet jo pidempään käytössä, ja monessa paikassa merkittävästi tiukeampana kuin täällä ja käytettyä sopivan päästönormin mukaista kalustoa paljon tarjolla.

    Tosin käytännössä se keskieurooppalainenkin linja-autoliikennöitsijä toimii saman taloudellisen lainalaisuuden alla kuin suomalainenkin, ja yhtälailla se hankkii autonsa koko elinkaarta ajatellen, ja se edullinen myynnissä oleva kalusto oli käytännössä siis autoja jotka olivat suomalaista verrokkiaan lyhyemmän elinkaarensa päässä: Toisinsanoen suomen kaupunkeihin tultiin liikennöimään romuttamoista haetuilla autoilla jotka olivat teknisesti jo loppuun ajettuja. Mitkä ovat käytännössä toteutuvat päästöt pykälän tai kaksi vanhemmalla euronormilla olevassa autossa, joka on kuitenkin vain teknisesti elinkaarensa puolessavälissä verrattuna romikselta haettuun jo loppuunajettuun hieman uudempaan autoon?

    Nykyään tuo ei enää merkittävästi vakuta, koska liikennöitsijät hankkivat uuden, ajallisesti lyhyemmän, elinkaaren linjureita.


    Meinaat että modernimmat dieselit saastuttavat enemmän kuin ne 10 vuotta sitten liikenteessä olleet suhteessa yli 10 vuotta vanhemmat autot saastuttivat?

    Moottorin koko ei oikeastaan vaikuta sen tuottamiin saasteisiin, oikeastaan vain hiilidioksidipäästöt kasvavat.

    Pahimmat hajut dieseleistä tulee niistä toimivista hiukkaspöntöistä. Jos sen hiukkaspöntön ohittaa, omin avuin käyntiin lähtevä diesel ei normaali käyntilämpöisenä haise juuri miltään.

    Sellainen perintisen diesel moottorin kitkerä silmät valumaan saava savu vielä lämpimästäkin moottorista oli seurausta liian suuresta syöttöennakosta, josta käytännössä jouduttiin luopumaan jo euro 1 päästönormin myötä 90-luvun alussa.

    Tietysti lastutetusta dieselistä voi tulla mitä tahansa käryjä, niiden lastuntekijöiden intresseissä kun ei ole oikeastaan kuin se huipputeho, ja osateholla tai tyhjäkäynnillä moottori voi käydä hyvinkin epäloogisesti.
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2019
  26. TommiZeliard

    TommiZeliard

    Viestejä:
    338
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Tarkoitatko sähkömoottorin heikkoudella 160 km/h huippunopeutta vai tehoa? Tuossa jutussahan ei edes kerrottu sähkömoottorin tehoa, mutta se on 100 kW (136 hv). Kevyemmässä Passat GTE:ssä on käsittääkseni 80-85 kW, joten sen kiihtyvyys matkustajien kanssa ollee suunnilleen samaa luokkaa kuin GLE 350 de:ssä. Ei liikenteen rytmissä ajaessa tarvitse edes käyttää koko 100 kW:a. Mulle riittää Auriksella noin 35 kW arkiajossa. Tiukassa rekanohituksessa sitten enemmän. Mersun huippunopeushan on plugareiden joukossa omaa luokkaansa.


    @demo69 Tuskin akku on syynä "pieneen" tehoon. Luultavasti on vain päätetty 100 kW:n riittävän, jolloin kustannukset ja lämpöhäviöt pysyvät kohtuullisina. Esim. vanhassa Passat GTE:ssä akku on 9,9 kWh ja huipputeho 85 kW. Samalla kaavalla mersun 31,2 kWh-akkuisessa huipputeho voisi olla peräti 268 kW.
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2019
  27. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 527
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    En, vaan Suomeen tuodaan suurimmaksi osaksi yksityistuontina näitä dieselpaskoja isommilla koneilla eikä ihan tuoreimmasta päästä. Lisäksi dieseleiden kappalemääräinen lisäys tietysti tuottaa enemmän lähipäästöinä sitä pienhiukkaspäästöä ja hajuhaittaa. Näinpä julkinen liikenne voisi näyttää esimerkkiä ja uudistaa kalustonsa ja heivata vanhat vaikka Afrikkaan. Pahimpia juntteja toki ei saada muuntautumaan, mutta moni muu voisi, sen takia kannatankin mainitsemaani Lontoon tyyppistä low-emission ja zero-emission -alueiden perustamista pk-seudulle. Ei tässä nyt kovin monta vuotta mene kun sakemannitkin jo asettavat dieseleille kieltoja kaupunkeihin ja lähiöihin, Volvo lopettaa niiden tekemisen jne.

    Nyt vaan ne 'vääntöspedet' pitää saada siirtymään hybridi/sähkölinjalle, normaali-ihmisille tuo on pienempi muutos.
     
    Vaakajenga tykkää tästä.
  28. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    544
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Ite en kyllä ole huomannu mitään eroa ilmanlaadussa, tai ainakaan koe sitä huonoksi. Dösät ja raskas liikenne haisee paskalta, mutta muuten ei juuri ongelmia.

    Varsinkaan autoon sisälle ei kyllä käryä lähes koskaan. Kehällä tulee ajeltua paljon.

    Vanhemmat ihmiset muistuttaa aina mimmosta oli aikana ennen katalysaattoreita...
     
    Rikardo ja SR50La tykkäävät tästä.
  29. kuoris

    kuoris

    Viestejä:
    62
    Rekisteröitynyt:
    28.06.2017
    Ruiskutusmoottorien tuoma seossuhteen tarkempi säätö vaikutti enemmän. 90-luvun katalysaattorit tekivät pakokaasuista lähinnä mädäntyneen kananmunan hajuisia..
     
    mmst1 tykkää tästä.
  30. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Tehoa tarkoitin, huippunopeus ihan sopiva. Toki tuo 100kW on rinnakkaishybridien parhaasta päästä. Nyt vasta huomasin että vääntöäkin ilmoitettu mukavat 400Nm eli vastaahan tuo aika hyvin 2-litraista turbodieseliä. Menisiköhän 0-100 sähköllä jotain 12-13 sekuntia? Hyvä toki esim. Volvoihin verrattuna ja voi sanoa että pysyy liikenteen mukana.
     
    SR50La ja TommiZeliard tykkäävät tästä.
  31. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 843
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei busseja todellakaan ajeta millään 20v elinkaarella länsimaissa.

    Joku onnibussi hinaa helposti 500 kilsaa päivässä keskiarvolla, yli 300 päivää vuodessa. Se on loppuun ajettu reilussa viidessä vuodessa, tai ainakaan isoissa kaupungeissa ei näy noita loppuun ajettuja wanhoja viime vuosituhannen autoja enää missään. Samoin kaupunkiliikenteen bussien elinkaaret ovat alle 20v. Jotain vanhoja säilytetään backup-autoina, mutta päivittäisessä ajossa olevat bussit kyllä ajetaan loppuun suhteeellisen nopeasti. Kilsoja vaan kertyy niin paljon, että on halvempaa vaihtaa uuteen välillä kuin huoltaa niitä 15v autoja tarpeeksi, jotta pysyvät toimintakuntoisina.

    Ehkä jossain maaseudulla jossa ajetaan yksi koulukyytireitti päivässä eestaas koulupäivinä nuo kestävät vähän aikaa, mutta joku Helsingin lähiön ja keskustan väliä hinkkaava dösä ajaa päivässä kuluttavaa start-stop ajoa useampia satoja kilsoja, joka päivä. Aamusta iltaan.

    Tai ehkä kaupungeissa loppuun ajetut autot ajetaan loppuun kevyemmässä käytössä jossain maaseudulla?
     
  32. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    734
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    SR50La tykkää tästä.
  33. Orthas

    Orthas

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2018
    No mitäs odottelet sitten? Tilaamaan vaan autoa, merkinkin pääsee valitsemaan. Tesla, Jaguar, Audi nyt ainakin tarjoaa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  34. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 053
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    ...seuraavaksi autoksi, Volvon jälkeen :tup: Uskon vahvasti että on valikoima hiukan erilainen 3vuoden päästä kuin nyt, voi olla Teslallakin tiukat paikat :D Niin ja toki hintakin voisi olla lähempänä 50te kuin 100te :vihellys::happy:
     
    SR50La tykkää tästä.
  35. noreth

    noreth

    Viestejä:
    97
    Rekisteröitynyt:
    04.02.2017
    SR50La ja Vaakajenga tykkäävät tästä.
  36. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    5 078
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tai opettelisivat käyttämään kanisteria. Kanisteri reppuun niin kerralla saa muutaman tankillisen verran bensaa.

    Tai pari kanisteria silloin tällöin vanhempien auton kyytiin.

    Itse asuin nuorena n. 10km päässä lähimmästä huoltoasemasta, isoveljen mopo ei ollut rekisterissä eikä sillä ajettu maantietä, eikä koskaan ollut mitään ongelmia bensan saamisessa.
     
  37. HMV

    HMV Merkittävä käyttäjä Make ATK Great Again

    Viestejä:
    588
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    K-latauksen 22kw type 2 -pistokkeista näyttäisi ainakin Tammistossa irtoavan vain 7,4kw latausteho. Jos en aivan väärin muista, niin kesällä vielä tuli täydet 22kw. Onko kellään samanlaisia huomioita taikka selitystä asiaan. Kyseessä siis hybridin lataaminen.
     
  38. Zebahlus

    Zebahlus

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    30.12.2018
    Jos se on 3x32A pistoke ja auton laturi ottaa vain yhdestä vaiheesta tai kahdesta maksimissaan 16A. Näin on suurimman osan nykymallien kanssa tuo type2-lataus.
     
  39. markus

    markus

    Viestejä:
    50
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mikä auto kyseessä? Yhdessäkään hybridissä ei taida olla 22kw laturia. Useimmiten hybrideissä 3,7kW laturi, joissain 7,4kW.
     
  40. HMV

    HMV Merkittävä käyttäjä Make ATK Great Again

    Viestejä:
    588
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    E300e. Muistanko ihan väärin sitten, ettei tosiaan yli 7,4kw ole ikinä ottanut 22kw tolpasta sisään :eek:
     
  41. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 314
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tuon länsimaissa kun korvaa Länsi-Euroopalla, niin pitää juu suunnilleen paikkansa - jos rajataan kaupunkiliikenteeseen. Japanin kuvittelisin olevan kaikkein uusimmalla kalustolla liikkuvaa, mutta Pohjois-Amerikassa ja Australiassa on todella pitkät elinkaaret raskaalla kalustolla. Siellä myös harrastetaan vanhan auton uudelleen valmistamista, jolloin käytännössä rakennetaan uusi auto runkonumeron ympärille, mutta tuo ei varsinaisesti kuulu tähän.

    Ja tuo 20 vuotta oli muutenkin esimerkki, tuskinpa se aivan tuo 20 vuotta täyttyi kaupunkiliikenteen autoilla, ainakaan keskimäärin. Nykytilannehan on jo nykyvaatimusten mukainen ja kalusto on lyhyemmällä elinkaarella.

    Tässä juuri tutkailin "uusia" onnibusseja, eli Koiviston Auton väreistä punaisiksi teipattuja busseja, näyttivät olevan 90-luvun malleja. Muutenkin tuossa "ei kunnallisesti järjestetyssä" liikenteessä kaluston elinkaari on luonnollisempaa, tietysti käyttökkään ei ole yhtä raskasta, mutta matkustajan, tai satunnaisen bussia pällistelevän ihmisen on kyllä todella vaikea määritellä bussin vuosimallia.
     
    SR50La tykkää tästä.
  42. Zebahlus

    Zebahlus

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    30.12.2018
    Kyllä, tuon laturi rajoittaa max 7.4 kW. Ottaa sen joko yhdestä (1x32A) tai kahdesta vaiheesta (2x16A).
     
    HMV tykkää tästä.
  43. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 053
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Eikös Outlandereis ollu nopeemmal latauksella myös?
     
  44. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Niissä on 22kW DC-lataus chademolla, mutta type2-tolpasta AC 3.7kW.
     
    Makro16 tykkää tästä.
  45. Raivo

    Raivo

    Viestejä:
    265
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
  46. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Vähän ehkä paisuteltu. Siinä lukee, että ei ole tällä hetkellä roadmapilla uusia polttomoottoreita, mutta tilanne voi toki muuttua. Keskittyvät nyt sähköautoihin ja polttomoottorit ovat "taustalla".
     
  47. Vaakajenga

    Vaakajenga

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2017
    Tervehdys,

    Tämä kuuluisi varmaankin tyhmien kysymysten puolelle, mutta otan julkisen lynkkauksen riskin ja kysyn sitä täällä. :D

    Taloon on tulossa on hybridi Audi Q5 TSFI e ja sitä varten on jo hommattuna latauslaite Webasto Pure. Taloon tuleen sisään 3 * 25 A. Kummalla tavalla pyydän luottosähkikseni kytkemään Webaston: 16A 1- vai 3-vaiheisena? En oikein osaa/ymmärrä/tajua ottaako Audi ilmoitetun maksimilatauskapasiteettinsa 32A 1-vaiheisena pitkin vai osaako se käyttää 3-vaiheisen virran useampaa vaihetta.

    TIA vastauksista!
     
  48. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    472
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kolmivaiheisena, että tulee se maksimit ulos. Autos ei sitä tue, mutta todennäköisesti sitä seuraava (sähkö)auto tukee jo. Ei kannata tehdä koti-infraan rajoitteita kun se hybridi osaa ladata nopeammastakin asemasta itselleen sopivan hitaasti.
     
    Vaakajenga tykkää tästä.
  49. Zebahlus

    Zebahlus

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    30.12.2018
    Ehdottomasti 3x16A tuolle pääsulakkeelle. Kuten @Mariini mainitsi, kannattanee katsoa tulevaisuuteen ja asentaa heti kolmivaiheisena. Tuon Audin AC-laturi taitaa tukea vain yhtä vaihetta 7.4 kW asti (?), joten nyt lataustehosi jäisi 1x16A eli 3.7 kW. Jos haluat ladata Audia maksimeilla, Suomessa myytävät Puret tukevat kyllä yleensä 3x32A asti (eli 22 kW), mutta silloin pitäisi maksaa jo pääsulakekoon muuttamisesta ja sen jälkeen suurempaa kuukausimaksua sähköliittymästä. Meiltä löytyy kotoa myös Pure kytkettynä 3x16A saman pääsulakekoon takaa. Tosin meillä auton sisäinen laturi osaa hyödyntää kahta vaihetta, jolloin irtoaa 7.4 kW tuostakin.
     
    Vaakajenga tykkää tästä.
  50. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 314
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jos se latausasema asennetaan johonkin mittauskeskuksen läheisyyteen, niin kannattaa pyytää asentamaan se 22kW mahdollistavalla kaapeloinnilla, mutta konffaamaan se 11kW. Jos kyse on vain muutaman metrin kaapelista ei sen vaikutus loppulaskuun ole kuin ehkä kymppejä, mutta jos joskus innostut päivittämään pääsulakkeen isommaksi, saat täyden lataustehon pelkällä aseman konffin muutoksella.
     
    Vaakajenga tykkää tästä.