Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. Käyttäjä

    Käyttäjä

    Viestejä:
    233
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    No jo vaikka työmatka 15km ja ei mahdollisuutta ladata kuin kotona. Pari kertaa viikossa pidempi n.160km yhteensä edestakas ja siellä lataus mahdollista. Vähentää varmaankin tuonne 100km hujakoille hybriditarpeen. Muut ajot käytännössä sähkörangen sisällä. Muut satunnaiset pitkät satojen kilsojen reissut, lomamatkat jne ei niin väliä.

    Kuitenkin nuo lyhyet matkat lisää normiauton kulutusta kun moottori kylmänä ajelee ja paljon stoppeja.
     
  2. P.T

    P.T

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Erittäin hyvältähän tuo ajoprofiili kuulostaa plugaria ajatellen.
     
  3. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 192
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mun aiemmista viesteistä voi lukea todellisia kulutuslukemia. Samoja asioita kysellään joka viikko vaikka infoa on ketjussa jo vaikka kuinka kerrottu.
     
  4. Ahaweli

    Ahaweli

    Viestejä:
    22
    Rekisteröitynyt:
    11.08.2019
    Polttoaineenkulutus riippuu plugineissa täysin päivittäisestä ajomatkasta, kun harvassa niistä on pikalataustakaan. Omalla Chevy Voltilla olen nyt ajanut itse noin 22tkm, suurimmalta osalta työmatkaa 44 km per päivä pääkaupunkiseudulla, plus muut ajot. Koska lataan auton kotona öisin ja mulla on lisäksi latausmahdollisuus töissä, ei bensaa juuri kulu, tähän mennessä on mennyt 77,5 litraa :D Siitä voi laskea paljonko on mennyt sadalla.
     
    Tommy T, SR50La, Vaakajenga ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  5. Wilmo

    Wilmo

    Viestejä:
    77
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    Itsellä on nyt Outlanderissa mennyt ~10% tankillisesta ja tankkaus ollut joskus toista kuukautta sitten. Kilsoja kertyny tälle tankille 1800km. Ajo lähinnä työmatkoja (35-45km / suunta) ja lyhyempiä nurkissa pyörimisiä. Parin kuukauden välein viikonloppumatka 250km/sivu. Normiajossa ei siis plussakeleissä bensaa pala lainkaan.
     
  6. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 388
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
  7. P.T

    P.T

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Itsekin tykkään. 10 kWh lisäkapasiteettia akkuun olisi kyllä tarpeen. Nyt ei taida ihan onnistua edes Hki-Tre ilman taukoa ellei himmaile alle rajoitusten.
     
  8. Haukka81

    Haukka81

    Viestejä:
    712
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Ioniq kuume nousi ja laski sitten samantien. Ois edullinen hankkia , mutta moottorilehden testi talvessa = 129km toimintasädettä pakkasen ollessa -22 ja -28 välissä testin ajan.

    En pääse siis ongelmitta esim kotipaikassa käymään vaikka lataisin täyteen aamusta. 140km pitäs päästä ja ei latausta tarjolla välillä.

    Uuden isompiakkuisen version taas teslabjorn lyttäs, super hidas lataus. :/


    -hyundai kona vois olla jees, talvellakin pitäs päästä 200km
     
    SR50La tykkää tästä.
  9. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Zoe Häviää ID.3:lle ja e-208/e-corsa malleille pikalatausnopeudessa.

    Mutta 22kW AC-latauksella Zoe on saiturin menopeli. Ilmaisia ja halpoja 22kW latureita koko maa väärällään. Esim Fortumin 0.04€/minuutti type-2 laturit, 22kW laturilla tekee 9c/kWh - halvempaa kuin kotilataus!
     
  10. P.T

    P.T

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    11kW AC ja 100kW DC on minustakin parempi kombo kuin 22kW AC ja 50kW DC. Toki Zoen isompi akku auttaa tuossa hieman eli esim. 500km matka-ajassa ei tule vielä suurta eroa, jos akku saa olla lähes tyhjä perillä ja lähdetään täydellä liikkeelle.
     
  11. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 543
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuostahan on plugarikin olemassa, muutaman tontun halvempi, ja pääsee bensalla perille kesät talvet. Tuhannen kilsaa siis ainakin pääsee ilman piuhan kanssa pelleilyä, maahantuojan sivun mukaan mitä nopsaan katsoin.
     
  12. Käyttäjä

    Käyttäjä

    Viestejä:
    233
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Käytetty Ampera voisi olla hyvä jos elää akkuriskin kanssa kun ihmiset vaihtaa niitä pois ennen 8v/160km. Mutta paljon noissa vastaavissa on takuita esim Passat gte jne? Pitäisikö vaan luottaa ja hommata Ampera 15-18t€. Arvoton se on jo kuitenkin 4-5 vuoden päästä. Kalliimmissa hinta tippuu saman verran. Ja uusia saman rangen omaavia saa odotella ja hinnat on kovia uutena.
     
  13. Ahaweli

    Ahaweli

    Viestejä:
    22
    Rekisteröitynyt:
    11.08.2019
    Ampera/Volt vois olla ihan hyvä? Oma Volt on ensirekisteröity 7/2013 (loppuvuoden 2012 valmistussarjan auto) joten hieman yli 6-vuotiashan tuo jo on. En ole havainnut mitään hiipumista rangessa, mutta GM onkin ollut kovin konservatiivinen ajoakuston kanssa: 16 kWh bruttokapasiteetista on käytössä 10,2 kWh. Max latausteho on 3,3kW. Mutta vähän ajettuja ei oikein tahdo enää löytyä, muuta kuin sikahintaan noin vanhaksi.

    Kesäkelillä, jos ei tarvitse ilmastointia eikä lämmitystä, Voltin range yllättää aina positiivisesti: suurimman osan kesää auto on mulla ennustellut 77-80 km matkaa, kun EPA-normin lupaus on 56 km. Esim. kun ajoin tuossa eräänä kauniina lauantaina Etelä-Espoosta Kehä 3:n, Röylän ja Lahnuksen kautta Klaukkalaan eestaas 61 km, ennusti auto vielä kotipihassa rangeksi 22 km. Talvella toki tilanne muuttuu aivan toiseksi rangen hiipuessa kylmillä keleillä, mutta se taas on ylipäätään sähköautojen ominaisuus... Ja pikkuhiljaahan tuota hiipumista alkaa tapahtua, nyt kun kelit alkaa kylmentyä.

    Ja "hauska" sivuhuomio. Tänään töistä tullessa kotiin auto käytti 22 km matkaan 3,1 kWh sähköä, kun piti ajaa melkein koko matka melkoisen kaatosateen läpi. Edellisellä sateella kului muistaakseni 2,9 kWh. Aurinkoisella kelillä tuo pätkä menee 2,5-2,7 kWh kulutuksella... Osa matkasta menee Länsiväylällä ja osa Stadin läpi + tietenkin lähikadut kodin ympärillä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  14. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    790
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tuo on sellainen hintaluokka, jossa aidosti ehkä kannattaa odottaa vuosi. Toinen vaihtoehto on laittaa lisää rahaa kiinni ja ostaa Model 3 tai Kona.
     
  15. P.T

    P.T

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Akkutakuut taitaa olla aika samat kaikissa täyssähköissä ja plugareissa. Ampera sikäli hyvä vaihtoehto, että akun kestävyys on myös käytännössä ehditty toteamaan. Uusissa saman rangen plugareissa myös se huono puoli etteivät millään tunnu saavan yli 100-heppaista sähkömoottoria niihin.
     
  16. Jarkki86

    Jarkki86

    Viestejä:
    293
    Rekisteröitynyt:
    15.09.2018
    Palataanpa pikaisesti reilu 10 vuotta taaksepäin...

    Onko kenelläkään kirjoittajista kokemusta lexus rx400h autosta.

    Käyn henkistä kamppailua itseni kanssa ostaakko vw tiguan vai luxus toyota, omakohtaiset kokemukset rajautuu siihen että niin toyotia kuin volkkareita olen omistanut useita ja kaikki ne ovat tavalla tai toisella hajonneet...
     
  17. Orthas

    Orthas

    Viestejä:
    34
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2018
    Kyllä vanhemman mallisen Ioniqin pitäisi pystyä 140km ajamaan kovillakin pakkasilla jos voi suunnitella matkansa. Moottorilehden testissä oli kuitenkin 1) lähdetty lämmittämättä autoa (onko talli, tai ajastettu lämmitys piuhassa), 2) ajettu 100km/h jolla on iso vaikutus, 3) lämmitetty ohjaamo kahteen kymppiin ja 4) ei ajettu akkua tyhjäksi. Ja silti oli erittäin lähellä tuota toivottua matkaa. Jos noista neljästä voi joustaa muutamassa niin menee helposti 140km. Tyhjäksi se toki tuolla matkalla menee joten jos ei pysty varautumaan matkaan tai haluaa mielenturvaa niin sitten joku isompi akkuinen. Ja itse tiedät parhaiten kuinka usein on -28 missä asut.
     
  18. Haukka81

    Haukka81

    Viestejä:
    712
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Hmm, täällä voi olla viikkoja putkeen -20 ja -30 välissä.

    Mitä järkeä on autossa jos ei voi pitää lämpöä kopissa pakkasella 20-22 kieppeillä. :D

    Ei kiva jos nippa nappa 140km pääsee joulu - tammikuussa.

    Muutoin ois jo tuo ioniq tullu viimevuonna laitettua, sen verta on hyvä hinta laatusuhde. Mut talvi on se ongelma.

    Ja 100km/h pitäs ainakin mittarin mukaan kestää ajaa ilman että kyykkää älytön.


    Kona vois olla jees, mut rouva hanaa vähän vastaan, lienee kuite ylipuhuttavissa. :D
     
  19. Manne

    Manne BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 608
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Siitä vaikka ensialkuun..

     
  20. P.T

    P.T

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Tuo 100km/h matka-ajo taitaa olla pahempi kuin Kuusamon pakkaset. Kona varmasti erittäin hyvä vaihtoehto tai kenties ID.3 jos sopisi rouvalle paremmin?
     
    Haukka81 tykkää tästä.
  21. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    306
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Haukka81 tykkää tästä.
  22. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 455
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Toi A on kelvottoman pieni kippo (no ehkä sinkulle tai pariskunnalle ok). B-sarjan 250e sen sijaan näyttää mielenkiintoiselta.
     
  23. Jebaus

    Jebaus

    Viestejä:
    883
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Oletko koskaan miettinyt miksi erilaisia autoja tehdään?
    Onhan tuo B nyt ihan naurettava kippo myös. Ostaa sitten ennemmin vaikka Hyundain jos tuollaista hinnat-alkaen autoa halajaa. E-sarjasta ylöspäin olevat mallit ovat vasta autoja.
     
    SR50La, sf78 ja Vaakajenga tykkäävät tästä.
  24. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    316
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Naurettavaa. Ässä se olla pitää...
     
  25. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    306
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Kun EUn päästösäännöt ensi vuodelle ja jatkossa tulevat päälle, voivat valmistajat lähteä tosissaan liikkeelle ladattavien ja täyssähköautojen valmistamisessa ja markkinoinnissa. Joten eiköhän malleja tule oikein urakalla lähikuukausina.
     
  26. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 455
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Niin minkä Hyundain? Kona on tiloiltaa reilusti pienempi kuin tuo B-sarjan mese, samoin Ioniq plus se on tosi matala, eli ajoasento on täysin erilainen.

    E-sarjan autot on sitten hieman eri hintaluokassa.

    Pointtini oli, että jos nuo A- ja B- sarjan 250e meset on saman hintaisia niin A-sarjalaisen hyväksi ei voi lukea kuin joitakin paremmin miellyttävä ulkonäkö. Käyttöautona noista kahdesta B-sarjalainen on ihan eri maata.
     
  27. Ahaweli

    Ahaweli

    Viestejä:
    22
    Rekisteröitynyt:
    11.08.2019
    Niin, miten sen nyt ottaa. Omassa tapauksessa käyttöautona MB A250e toimisi varmaan ihan hyvin, en tarvitse työmatka-ajoihin yhtään enempää tilaa. Eikä se näytä valaalta kuten B ;)

    Autoista todetaan mm. "The water-cooled battery pack weighs approximately 150 kilograms (331 pounds) and provides the A250e hatch with a zero-emissions range between 60 and 68 kilometers (37 to 42 miles) per WLTP or 74 to 76 km (46 to 47 miles) according to the NEDC regime.
    The sedan offers a slightly higher range, 61 to 69 km (38 to 43 miles) WLTP / 75 to 77 km (47 to 48 miles) NEDC. As for the people-mover, the B250e can do 56 to 67 km (35 to 42 miles) WLTP or 70 to 77 km (43 to 48 miles) NEDC before running out of battery juice."

    Mielenkiintoista, Mersussakin on siis kunnollinen akkupaketin jäähdytys. 15.6 kWh näyttäisi olevan energiamäärä mutta tuosta ei selviä, paljonko siitä on käytettävissä. Vertailun vuoksi EPA-syklissä ekan sukupolven Volt pääsee 56-60km per lataus, vuosimallista riippuen, ja käytössä on 10.2-11kWh sähköä.
     
  28. Terro

    Terro

    Viestejä:
    744
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onkos missään näistä plugin-hybrideistä 30000km huoltoväliä. Näyttäisi aika monessa olevan 15tkm huoltoväli, joutuisi kaksi kertaa vuodessa käymään huollossa.
     
  29. jive

    jive

    Viestejä:
    780
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Kyllä hybridillä lujaa pääsee ilman vaihteitakin Regera - Koenigsegg
     
  30. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    441
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Juurikin se. Itse en tommosella tilatötteröllä suostuisi ajamaan vaikka muksuja oliskin. Tilat B-mesessä on muuten todella pienet ja yllättävän lähellä A-meseä, lähinnä korkeutta on lisää, jonka hyötyä en heti ainakaan keksi.

    Tässä valaiseva artikkeli siitä millanen tötterö toi B on:
    Koeajo: Mercedes teki perheauton, jonka karu varustelu ja kallis hinta saavat miettimään, kenelle näitä myydään

    Minua kovasti kiinnostaa tuo A250e ainakin, kun saattaa hintaluokkakin olla kohdillaan.
     
  31. P.T

    P.T

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Amperassa ainakin 30tkm. Huono puoli se että alkaa olla myös hieman korjattavaa huoltojen lisäksi.
     
  32. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 215
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Olipas K-ryhmän latauspaikka hankala.

    Ensimmäiseksi piti rekisteröityä. Jälkikäteen tosin luin pidemmästä tekstistä, ettei se ollut välttämätöntä, mutta lataus maksaa. Sitten piti erikseen intter websi sivulta käydä valitsemassa latauslaite. Latauslaitelistassa tosin olikin yhtäkkiä hinta 1 e aloitusmaksu + 0 e/min. Jäi sitten lataamatta. Kotona kokeilin sivua uudelleen ja silloin hinta sanoi 0 e. Ilmeisesti kirjautuminen ei ollutkaan onnistunut.

    Lisäksi ainakin Android-appi näkyy olevan pelkkä selain. Täysin identtinen sivuston kanssa.

    Olisko voinut tehdä esimerkiksi samalla tavalla kuin pysäköintimaksujen kanssa: plussa-korttia vilauttamalla saa pysäköidä ilmaiseksi ja mahdolliset maksut voi suorittaa ihan normaalisti kortilla.

    :mad:
     
    Slayer tykkää tästä.
  33. amzn

    amzn

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    14.11.2016
    Plugarit vaikuttavat erittäin houkuttelevilta autoa vaihtaessa, ja nythän niitä näyttää tulevan lähes joka valmistajalta. Mitenköhän valmistajat aikovat asemoida noita hinnoiltaan? Voisin veikata, että valmistuskapasiteetti on edelleen monella valmistajalla pullonkaula, joten ei ole tarvetta kilpailla hinnalla kun kysyntää on joka tapauksessa.
     
  34. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    438
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Noissahan latauslaitteissa on olemassa joku standardi, jolla auto voidaan tunnistaa riippumatta missä lataa, eikä vaadittaisi monia eri tägejä; todennäköisesti EU direktiivillään vie tämän pakoksi kun sähköautot yleistyy.

    Onhan tuo nykyisellään olemattoman hankalaa, vrt Tesla tässä esimerkkinä kuinka sen pitäisi hoitua.
     
  35. weebee

    weebee

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Niin totta, nykyisellään itselläni k-lataus ja plugit rfid-lätkät ja puhelimessa appit:Virta,Fortum ja eparking.
    Kaikki pitäisi hoitua yhdellä ainoalla rekkauksella johonkin keskitettyyn härdelliin...
     
    SR50La tykkää tästä.
  36. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    316
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Bemarissa on jollain logiikalla ajoprofiilin perusteella mukautuva huoltoväli. Käytännössä tämä on jossain 30tkm tietämillä ainakin itselläni...
     
  37. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 455
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Niin justiinhan todettiin, että nuo sähkömallit olisivat saman hintaisia? Jo pelkästään 9 cm korkeampi istumakorkeus olisi itselläni ratkaiseva tekijä, koska menen autoihin ajamaan niitä enkä nukkumaan niissä. 82 litraa lisää tavaratilaa tässä segmentissä on prosentuaalisesti aika paljon.

    Ymmärrän toisaalta, että jos ei ole perhettä eikä koskaan ollut niin ei näe miksi nuo muutamatkin lisäsentit ja litrat on monesti aika ratkaisevia. Katsotaan sitten kun ahdat sitä turvakaukaloa tuollaiseen A-sarjalaiseen ;)

    Odotetaan nyt kun autot tulee, että mitä tuosta B-sarjalaisesta on sitten lopulta karsittu että on saatu hinta samaksi. Voi olla, ettei mitään, koska tila-autot eivät ole tällä hetkellä seksikkäitä ja lisähinta tappaisi sen myynnin.
     
  38. Haukka81

    Haukka81

    Viestejä:
    712
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Hei, miten bemariin mahtuu ? Siis onko sulla 300 sarjan plugari ?

    Profiili kuvan perusteella näyttäs olevan.


    Nykynen 520D xdrive -14 mennossa vaihtoon, bemmin plugin kiinnostaa.
    Ainut et 530e on hieman suolaisen hintainen.

    Mites tohon 300 sarjaan mahtuu 189c pitkä aikuinen ja viel pari muksua ja eukko kyytiin. ?

    Vanhemmat 300 sarjalaiset ainakin oli aika ahtaita.
     
  39. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    441
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Mä olen ahtanut kaukaloa ja kärryjä Yarikseen, ei ongelmaa. Tuskin olis A:n kanssa siis myöskään, ehkä jos alkaa olla enemmän muksuja.

    Tossa hesarin jutussa aika hyvin tuotu esiin miten järjetön auto toi on, kun käytännössä ainoa etu on toi korkeampi katto/istumakorkeus.

    Tavaratilan litroilla sinä tuskin teet mitään, vaan sillä tavaratilan muodolla ja mitoilla. Niitä kannattaa katsoa, eikä mitään mielikuvituslitroja. Ei ne kärryt ole litran kokoisina paketteina tai miten ikinä noi nykyään mitataankaan:)
     
  40. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 455
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Joillekin tuo korkeus on jo yksinään syy valita tila-auto. Yhdessä 100-sarjan Bemarissa maanneenna mulle riitti sitä sorttia.
     
  41. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    316
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    F30 330e on joo. Ahdashan tuo on. Itse olen 184cm pitkä, ja mun takana on jo jalkatila vähissä. Kuskinpaikalle kyllä sopii isompikin kuski, penkin saa alas ja taakse - se vaan tosiaan syö sitä takana istuvan jalkatilaa sitten. Kyllä tuolla sopii paniikkitilanteessa viisi aikuistakin esim. lounaalle ajellessa, mutta hyvin tiivis tunnelma siellä takana on. Pienten lasten kanssa varmaan menee aika ok.

    Käy koeistumassa tuo, noita kolmossarjalaisiahan on joka autoliikkeessä kymmeniä :) ... saman kokoinen tuo plugari on sisältä kuin normi sedanikin. Ainoastaan takakontin pohja on muutaman cm ylempänä tuossa.
     
    Viimeksi muokattu: 13.09.2019
  42. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    441
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Varmasti. Ite taas V60:ssä istun niin matalalla kun saa, ylhäällä hyvin tilaa ja ajoasento on hyvä. Kaikki nää maasturit ja muut saa vaan selän jumiin jos on vähänkin huonommin säädettävä penkki. Korkealla istuttava tilatötterö varmaan pahempi kun lattia on samalla tasolla edelleen.
     
  43. Haukka81

    Haukka81

    Viestejä:
    712
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Tattis, pitää käydä tutkii. C sarjan mesejä käytiin koe istuu, ei mahdu mun takana niissä istuu oikein edes lapset kunnolla. Pitkän ihmisen ongelmat. :p
     
  44. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 455
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Ei vaan tällöin jalkoja voi lepuuttaa eri asennoissa vakkaria käytettäessä. V60 en ole ajanut, mutta Bemarissa ainakin jos halusi siirtää kaasujalan johonkin pois kaasulta niin se piti vetää koukkuun ja vielä polvi sivuun, ettei ottanut rattiin kiinni.

    Selän jumittaminen on kyllä toki penkistä kiinni, mutta ei se istuma-asennon ryhdikkyys tai makaavuus siinä isoa osaa esitä vaan lähinnä selkänojan muotoilu.
     
  45. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    441
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Varmaan riippuu sit autosta ja omista mitoista. Ite kun haluan jalat suoraksi ja noissa kirkonpenkki-mallisissa korkeuksissa se ei onnistu, matalalle kun saa penkin niin jalat ylettää hyvin suoraksi :) onhan toi bemari kokoluokkaa pienempi kun tämä mun auto, mutta samalla tavalla ajoin tolla edellisellä V40 hatchbackilla kans ongelmitta.

    Ei varmaan kannata näistä henkilökohtaisista selkäjutuista sen enempää väitellä, itse joudun/saan ajaa aika paljon erilaisia autoja niin kyllä sen on huomannut millaiset ei vaan sovi :D
     
  46. TommiZeliard

    TommiZeliard

    Viestejä:
    323
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Meinaat, että Mersun B on järjetön kun A on olemassa? Ja ainoat edut ovat katto sekä istuin korkeammalla? Kaikkea sitä kuulee.

    Se on totta, että autot valmistetaan samalle pohjalevylle, ja lisäksi kaikki ulkomitat korkeutta lukuunottamatta ovat täsmälleen yhtä suuria. Juuri tuo korkeus kuitenkin mahdollistaa paremmat sisätilat. Moottoritila korkeampi, takapenkin istuinosa ylempänä suhteessa tavaratilan pohjan korkeuteen (mitä ylempänä sitä enemmän lisätilaa pituussuunnassa, koska takapenkin selkänoja on taaksepäin kalteva) sekä korkeamman istuinkorkeuden suotuisa vaikutus jalkojen väljyyteen per matkustamon pituusmetri.

    B-sarjassa korkeuden tuoma etu on hyödynnetty pituussuunnassa seuraavasti:
    -takapenkin polvitilaa peräti 4-14 cm enemmän riippuen etupenkin etäisyyssäädöstä (B:ssä polvitilaa 74-96 cm vs. A 60-92 cm) tuo A:n 60 cm on todella ahdas
    -1 cm pidempi tavaratila penkki kaadettuna (käytännössä yhtä hyviä)
    -4 cm pidempi takapenkin istuinosa, 53 cm vs. 49 cm (aikuinen tai pidempi lapsi arvostaa)

    Korkeussuunta:
    -maavaraa 2 cm enemmän, A:ssa hankalahko 12 cm, B:ssä normaali 14 cm
    -istuinkorkeutta takana 8 cm enemmän, edessä 2-8 cm
    -etupenkin selkänoja ilman niskatukea 4 cm korkeampi, takana peräti 9 cm korkeampi
    -edessä pääntilaa 2-7 cm enemmän, takana 3 cm
    -tavaratilan korkeus verhon/hattuhyllyn alla 4 cm suurempi, ilman hyllyä vielä suurempi ero
    -B:ssä tod. näk. parempi varvastila takana (TM uudesta A:sta: "Kun etuistuin on ala-asennossaan, on varvastila matala.")

    Samoista ulkomitoista huolimatta myös leveyssuunnassa on eroja B:n hyväksi:
    -etupenkin istuin- ja selkäosa molemmat 1 cm leveämmät
    -tavaratila taka-akselin takana 1 cm leveämpi
    -takapenkin istuinosa 4 cm leveämpi (mukavampi kolmelle/kaukaloiden tai istuinten kanssa)

    B:ssä tavaratilaan mahtuu korkeuden ansiosta enemmän litroja, mikä auttaa esim. mökkeillessä/ reissatessa. APK:t ja pyykkikoneet mahtuvat B:hen, mutta tuskin A:han. Tavaratilan aukko on luultavasti toistakymmentä senttiä korkeampi B:ssä, koska siinä on 2 cm matalampi nostokorkeus, ja lisäksi auto on 12 cm korkeampi.

    Oviaukko on B:ssä korkeampi ja ylhäältä avoin. Siinä ei kolahda kaali ovenpieleen, ja suuria istuimia on mukavampi siirrellä autoon/autosta pois. Lisäksi korkeassa oviaukossa/matkustamossa on selkäystävällisempää kiinnitellä isofixejä tai vauvojen/lasten vöitä.

    Eiköhän tässä tullut jo tarpeeksi järkeä sille, miksi kohtuullista tilaa tarvitseville mersuilijoille on olemassa B-sarja A:n lisäksi - etenkin, kun tulevissa hybrideissä hintaero oli lähes olematon. :)

    Screenshot_20190913-110907.png Screenshot_20190913-111631.png
     
    Viimeksi muokattu: 13.09.2019
  47. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    441
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Ok. Hesarin jutussa lukee että ainoa etu on toi lisäpääntila, siihen minä tossa viittasin ja siksi totesin että aika järjetön auto.

    En ihan heti ymmärrä miten lisäkorkeus tuo lisää jalkatilaa muuten kun kuskin penkkiä rajoittamalla tai tavaratilaa lyhentämällä. Mutta antaa nyt olla, eiköhän tässä tullut perheenisukeille tarpeeksi syitä ostaa kyseinen mini-voyager.
     
  48. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    316
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sori kun vähän offtopiccia jatkan, mutta pystympi istuma-asentohan vie vähemmän tilaa pituussuunnassa. Esim. tuossa kolmosbemarissa istutaan edessä liki lattialla, ja tilaa menee pituussuunnassa paljon. Jos penkki olisi heittämällä korkeammalla, ei tilaa menisi niin paljon...
     
  49. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    441
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    No enpä nyt tiedä, jos mä nostan penkkiä ylös niin sitä on pakko ottaa myös taaksepäin samalla kun muuten ratti tai polkimet on liian lähellä. Ylipäätään toi on vähän tyhmää vertailla vaan tota takajalkatilaa etupenkin eri asennoissa ilman sen kummempaa vertailua siitä missä asennossa ja millaisella liikeradalla se etupenkki on.

    Sama asia kun kehuis tavaratilan kokoa, samalla kun takapenkit on kiskoilla vedetty etupenkkien selkänojaan asti kiinni. Tätä siis hain. Kuvittelisi että noin isoista jalkatilaeroista olis tuo toimittajakin osannut mainita ;)
     
  50. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    316
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Se, että nostat sitä penkkiä sen muutaman sentin mitä se säätyy ei ole lainkaan sama asia kuin kokonaan erilainen istuma-asento. En jaksa nyt mittoja katsoa, mutta esim. 2-sarjan active tourer bemarilta, versus kolmossarjan sedani. Jälkimmäisessä istutaan tosi alhaalla, jalat liki suorana lattiaa pitkin (noin kuvaannollisesti), kun taas toisessa on korkeat "kirkonpenkit". Kakkossarjalainen on pienempi auto, mutta istujille tilaa on pituussuunnassa enempi.

    Voit testailla vaikka kotona tuota minkä verran pituussuunnassa tuo erilainen istuma-asento vie tilaa. Polvet 90 asteen kulmassa versus polvet suorana. Kyllä siinä varmaan joku ero on.

    Eiköhän tämä tästä aiheesta riitä, joko ymmärsit asian tai sitten et sitä tahdokaan ymmärtää joten jatkaminen lie turhaa.
     
    mmst1 tykkää tästä.