Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 333
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Pointti onkin siinä, että tämän lisäksi tulee vielä ne autot lataukseen.
    Ei kai kukaan jätä saunaa lämmittämättä sen takia, että auto on latauksessa?

    Sitten kun nämä sähkötoosat muiden mukana yleistyvät, niin hinnoittelu tulee hoitamaan kuormantasauksen tulevaisuudessa. Tietysti edellyttäen, ettei sähköntuotannossa tapahdu jotain radikaalia jonka avulla tuotantoa voidaan säädellä reaaliajassa ja/tai eri aikana tuotettua sähköä varastoida tehokkaasti. Kaikki sähkö tulee menemään jonkin elävän menekkiperusteisen hinnoittelumallin mukaan ja kulutusta säädellään automatiikalla. Jos pyydät autoa ladattavaksi ja sähkösaunan lämpiämään -30 pakkasella kun automatiikka on ilmoittanut latauksen loppuneen ja saunan lämmityspyynnön peruuntuuneen, niin appsi ilmoittaa sähkön hinnan olevan nyt 750% normaalia kalliimpaa, ja kysyy haluatko varmasti ladata ja lämmittää arvioidulla kustannuksella 35 euroa. Aika moni tulee valitsemaan ei, ja sähkönkulutus tasaantuu.
     
    saan tykkää tästä.
  2. puolinudisti

    puolinudisti

    Viestejä:
    197
    Rekisteröitynyt:
    11.06.2017
    osaako ne täyssähköautot ilmoittaa heti esim. puhelimeen jos se lataus katkeaa?

    useamman kerran sattunu ettei lämmitystolpasta olekkaan tullut sähköä kun roppu palanut jostain,jota varmasti sattuisi ladatessakin(oli nyt sitten millanen latauspaikka tahansa).niin mitäs sitten kun pitäis lähtee töihin tai töistä kotia ja akku latautunut sen +2% edellis päivästä/ajosta eikä riitä sinne minne pitäs mennä.

    varmaan todella kätevää kun tuleekin joku yllättävä meno,joita joskus tulee,ja autoon istuessa voi todeta ettei mennäkkään kun naapurin mamma laittanu pullan uuniin ja sumpit pihisemään :D
     
  3. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    No se on ihan toinen tarina jos väkisin halutaan vaikkapa paljon tuulivoimaa. Sitä nyt tuskin rakennetaan ylipaljon ilman vastaavaa säätökapsiteettia.

    Sähköautojen lataus ei ole sellaista älyttömän satunnaista piikkikuormaa, vaan todella helposti ennustettavaa. Sitä voi ennakoida ihan samalla tavalla kun muutakin kulutusta ja ajaa ihan vaikka ydinvoimalaakin sopivalla teholla ohjelman mukaisesti.

    Siirtoyhteydet on tällä hetkellä kovana talvena äärirajoillaan, muuten ei. Olkiluodon valmistuttua vielä vähemmän. Jos sieltä tuodaan muinakin aikoina täyttä kapaa sähköä, niin se johtuu vain sähkön hinnasta.

    Tuosta toimintavarmuutta parantavasta sähköverkon uudistuksesta sen verran, että ei tarvi ottaa edes sähköautoja huomioon ja silti vahvuus paranee aivan pirusti. Nyt korvataan vanhoja 25-95 poikkipintaisia ilmajohtoja 50-150 poikkipintaisilla kaapeleilla, tämä siis 20 kV puolella. Lisäksi muuntamoita rakennetaan hieman tiheämpään kuin ennen. Seuraavaksi lähtee käyntiin 110 kV projekteja mutta ne nyt on sitten oma juttunsa.

    Jos jotain haasteita siellä AMK:n kursseilla väkisin haluaa pohtia niin ne voisi olla pienjännitepuolella, missä joudutaan saneeraamaan vanhaa ilmajohtoverkkoa mikäli naapurustossa muuttuu kulutukset liian rajuiksi. Noita tosin tehdään nytkin jo niiltä osin kun on järkevää. Ja sielläkin reagointi kulutuksen kasvuun ehtii kyllä paikkaamaan ongelmat helposti, omaisuudenhallinta on nykyään vähän eri tasoa kun siellä opettajien 80-luvulla.

    Toinen paikka on taloyhtiöt. Sen näen itse isona haasteena ja se tarvitsee eniten innovaatioita.
     
  4. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Ei, mutta monikin voi ladata auton vasta saunomisen jälkeen. Lisäksi kotilataukseen riittää usein jo 8A virta. Normi kotilataukset pakkasilla hoituvat kyllä, kun myös saunominen onnistuu jo nyt.
    Ehkä joku joululomaliikenne, jolloin olisi harvinaisen paljon pikalatureita käytössä kylmällä säällä yhtäaikaa, voisi nostaa hetkellisen kulutuksen huomattavasti nykyisten talvipiikkien yli. Raskaan liikenteen sähköistyminen ja MW-luokan laturit voisivat myös olla oma haasteensa.
     
    mmst1 tykkää tästä.
  5. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Sauna on on-off muutenkin joten voi siihen tehdä markan hintaisen vuorottelunkin jos tahtoo.
     
  6. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    323
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vois kuvitella, ainakin bemarin phev heittää notifikaation puhelimeen jos lataus keskeytyy siksi kun tolpasta lähtee sähköt.
     
  7. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Näin juuri aion tehdä, jos/kun hommaan 3-vaihelaturin. Jos on myös sähkölämmitys, jossa kiuas on jo valmiiksi vuorottelussa lämmityksen kanssa, niin kovin tehokkaalle laturille ei välttämättä riitä virtaa kovilla pakkasilla. Meillä onneksi kaukolämpö.
     
    ichijiro ja mmst1 tykkäävät tästä.
  8. saan

    saan

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2017

    Ydinvoimaa ei yleensä pahemmin säädellä vaan niitä ajetaan täysillä, säätö tehdään pääosin vesivoimalla.

    Edit: Ydinvoimaa ainakin uudemmissa voimaloissa voi käyttää säätövoimana, parhaita ~40MW/min, mutta se ei ole järkeävää, jos säätöön riittää paremmin siihen sopivat tuotantomuodot.
     
    Viimeksi muokattu: 19.09.2019
  9. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 460
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Noissa sille dieselille on vielä verrattain vähän vaihtoehtoja. Henkilöautoilijalle on, mutta kun pitää olla 200+ HV ja 400+ Nm mutta ei sais kuluttaa paljoa eikä varsinkaan maksaa paljoa.
     
  10. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Kyllähän sitä säädetään ja reilusti, se perustuu käytön ennustukseen.

    Ja tosiaan kannattaahan niitä ajaa täysillä jos muilla voi säästää, mutta kyllä noilla nyt jotkut sähkövatkaimien kulutukset pystyy huomioimaan ja helposti.
     
  11. Wilmo

    Wilmo

    Viestejä:
    79
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    250 000 sähköautoa tulee – kaatuuko kantaverkko? - Fingrid-lehti

    "Sähköjärjestelmä on murroksessa, ja sähköautot nähdään joko peikkona tai mahdollisuutena. Sähköjärjestelmän kannalta 250 000 sähköauton energiankulutus ei ole iso ongelma, sähkönkulutuksen lisäys vuodessa on noin 1 TWh. Sähköauto kulkee yhdellä kilowattitunnilla sähköä noin 5–6 kilometriä. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys). Niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneen kyseisen vuoden jälkeen, joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät." Fingridin voimajärjestelmän käytön kehityspäällikkö
     
    smicke, Jims, kjns ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  12. dohf

    dohf

    Viestejä:
    273
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Sähköverkko kyllä kestää, se on todettu jo moneen kertaan. Itselleni syy olla hankkimatta ainakaan täyssähköautoa ovat 100% käytännön syyt - sen lisäksi, että kukkarossa asusteleva matti ei myönnä lupaa uuden hankkimiseen.

    - Ensimmäisenä se saamarin vetokoukku: ei peräkärryä tarvitse lappiin asti vetää, riittää sekin jos koukkua ei autoon saa, niin muutaman kilometrin päässäkin oleva rautakauppa saa pitää tavaransa. Jos vaikka pari kipsilevyä haluaisi tontille, niin parinkympin levyjen takia ei viitsisi viidenkympin rahtia maksaa. Nykyautolla: kärry perään ja hakee levyt.
    Disclaimer: joihinkin sähköautoihin saa myös koukun eli ei ole sinänsä täyseste, rajoittaa mallivalikoimaa. Vetokoukussa on kiinni usein myös pyöräteline ja pyörät. Jostain syystä myöskään kattokuormaa ei ole kaikille sähköautoille sallittu (parempi pyöränkuljetuspaikka olisi kattoteline).

    Itselleni merkityksellinen lataus: vihaan polttiksessakin roikan kanssa pelleilyä talvella, vaikka se olisi jatkuvasti kotiseinässä kiinni, ja sinänsä helppo mennen tullen kiinnittää. Teen sen silti vasta siinä vaiheessa, kun kylmyydestä alkaa tulla selvästi ongelmia. Periaatteessa sähköautoa ei tarvitsisi joka yö ladata, mutta joskus tulee tilanteita kun yllättäen pitääkin lähteä ajelemaan pidempää matkaa vaikka heti töiden jälkeen. Ei auta, jos autossa on siinä vaiheessa 15% akkua jäljellä. Nykyautossa tankkiaseman kautta liikkeelle, viisi minuuttia lisää matka-aikaan.

    Yksi itselleni mieleen tullut seikka: kokoontumiset kuten juhlat yms. Tällä hetkellä toimii niin, että sukulaisten kesken vaikka kesälomalla kokoontuessa se yksi hybridikuski latailee hitaalla liittymällä omaa menopeliään, muuthan ovat kilometrinsä ladanneet Nesteellä, Teboililla tai kuka missäkin. Entä sitten, kun kokoonnutaan isommalla porukalla ja vaikka puolella porukasta on latausauto? Mummolla on yksi ulkopistorasia ja siellä perheen isännät vuorotellen siirtelevät roikkaa autosta toiseen, että perheet pääsevät takaisin kotiin. Isommat juhlat, parisataa vierasta 50:llä sähköautolla, osa satojen kilometrien päästä? Ennen käytiin häissä "halkopinolla", kohta "vaihdellaan latausjohtoa".
     
  13. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Auton lataukseen laitto on nopeaa ja siistiä lämpötolppaan kytkemiseen verrattuna, jos on kiinteä latauslaite. Silloin toki hanurista jos pitää kaivaa aina matkalaturi kontista.

    Sukutapaamisissa ja vastaavissa täyssähköä ei varmaan tarvitse oletusarvoisesti ladata, mutta plugari toki mielellään jos mahdollista.
     
  14. saan

    saan

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2017
    Raju tulos koko maan kattavasta laboratoriokokeesta: Sähköautot rasittavat Norjan sähköverkkoa

    Ainakin Norjassa on ollut pienia haasteita jakeluverkkojen kanssa.

    Vaikka energian kulutus on Suomessa laskenut huippuvuosista, on kulutushuiput pysyneet aika samassa. Verkkojen mitoitukseen vaikuttaa siirrettävä (maksimi) teho, ei vuodessa siirrettävä energia. Nykyisellä verkolla ilman sähköautoihin varautumista Norjan tyyppinen tilanne olisi varmasti edessä Suomessakin, Suomella vain aikaa paremmin varautua köyhien asukkaiden vuoksi.
     
  15. Jims

    Jims

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tuohon kun lyödään päälle parin sähköauton lataus ja liian pieneksi mitoitettu maalämpöpumppu jonkun uuden asuinalueen joka torpassa, niin kyllä siinä saattaa sähköverkko soida pinkeänä, jos ei tehdä mitään toimenpiteitä kulutusjoustojen aikaansaamiseksi.
     
    Zetbo ja saan tykkäävät tästä.
  16. dohf

    dohf

    Viestejä:
    273
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    On se roikkakin itselläni seinärasiassa aina kiinni (liekö lainvastaista), mutta silti se ärsyttää virittää joka yöksi.

    Sukutapaamisista: esimerkiksi veljeni asuu 250 kilometrin päässä ja siinä ja siinä, että kesälläkään menisi neljä päällä edestakaisin ilman latausta yhdelläkään täyssähköllä. Minä kun en ala säästelemään esimerkiksi ilmastoinnista, jos on kuuma. Toki jos kaikki vierailupaikat olisivat max 150 km suuntaansa, niin toimisi.

    Hybridihän se menisi itsellenikin parhaiten. Tai vaihtoehto nolla eli nykytila, polttomoottori. Valtion toimielimissä vain on päätetty polttomoottorien olevan itse Saatanan voimanlähteitä, joten pitänee jossakin välissä miettiä vaihtoehtoja. Töihin pääsisi pyörälläkin (15 km), joten ei tulisi kaupunkipäästöjä.
     
  17. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Ei soi. Se näkyy omaisuudenhallinnassa ja sitten vahvistetaan verkkoa hyvissä ajoin.

    Uuden asuinalueen runko tosin on sitä tasoa että en usko että tarvis.
     
  18. ikuhappy

    ikuhappy

    Viestejä:
    514
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    Riippuu kyllä kaupunkilaisesta. Suurin osa asuu taloyhtiöissä, joissa kotilataus ei (ainakaan tällä hetkellä) onnistu, mikä tekee sähköautoilusta huomattavasti hankalampaa. Ja sitten tosiaan esim. minun kaltaiset, jotka kaupungissa käyttävät pääosin lihasvoimaa/joukkoliikennettä ja autolla menevät sitten pidemmät työ/vapaa-ajan matkat, sinne minne joukkoliikenne ei kulje tai kulkee (hyvin) huonosti.

    Sähköauto minun näkemykseni mukaan on jotakuinkin täydellinen omakotitaloperheen kakkosautoksi päivittäisiin työmatkoihin, etenkin jos ajaa tuon työmatkan taajamassa. Saat ladattua kotona ja range ei ole mikään ongelma vaikka olisi vain 200km, kun pidempiin voi käyttää perheen toista polttomoottoriautoa. Ainoa mutta on mielestäni se, että kakkosautoksi nykyisellään hinta on suurimmalle osalle aivan liian kova.
     
    SR50La ja saan tykkäävät tästä.
  19. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Noinhan se vielä on. Toki sähköauto voi olla silti se ykkösauto ja pitkiä matkoja varten sitten isompi ja halvempi polttisauto...toki ei mikään tonnin pommi eli siitä ei pääse mihinkään että pinkan pitää olla kunnossa. Joku Tesla tai muut isoakkuiset toki alkavat mennä monella ainoana autona.
     
    ikuhappy tykkää tästä.
  20. Jims

    Jims

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Jotenkin en usko, että verkkoyhtiö käyttäisi vapaaehtoisesti suuria summia rahaa verkon vahvistamiseen tai siirtokapasiteetiltaan ylisuuren verkon rakentamiseen lyhyitä kulutushuippuja varten, vaan uskoisin enemmän sellaiseen ratkaisuun, jossa kulutusta tasataan vuorokauden joka tunnille taloudellisella ohjauksella.
     
    Zetbo ja saan tykkäävät tästä.
  21. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Kyllä käyttää kun laki vaatii. Ja mitä enempi siirtoa niin sitä enempi he käärii rahaa. Varsinkin kun laskutus on siirtymässä siihen suuntaan että isoja piikkejä rankaistaan.

    Edit: niin ja perustellut investoinnit saa laskea mukaan lakisääteiseen tuottoon :)

    Itse suunnittelen ja lasken noita verkkoja työkseni. Entäs itse?
     
    Viimeksi muokattu: 19.09.2019
  22. Jims

    Jims

    Viestejä:
    354
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    No, itse ajattelin tätä asiaa pelkästään liiketaloudelliselta kannalta ilman lain vaatimuksia.
    Kuitenkin saman energiamäärän voi siirtää pitkin päivää ja kuukautta, jolloin ei tarvitse investoida lyhyitä kulutushuippuja varten.

    Kuitenkin tuo kulutuspiikeistä rankaiseminen on juurikin se tapa jakaa kulutusta koko vuorokauden ajalle.

    Itse vastaan osaltani erään CHP-voimalaitoksen kunnossapidosta, joten kun kaukolämpö ja sähkö on saatu laitokselta verkkoon, eivät ne enää kiinnosta minua hirveästi. :D
     
    Viimeksi muokattu: 19.09.2019
    Zetbo tykkää tästä.
  23. saan

    saan

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2017
    Imo tämä on sitä taloudellista ohjaamista sähkönkäytössä. Tietysti jos tähän sähköautojen haasteeseen vastataan vain "uusitaan verkot tyylisesti", ei mitään haastetta ole, rahaa vain palaa ja asiakkaat maksaa.

    Itsellä taustaa sähköverkoista AMK:sta ja nyt DI-opinnoissa (suuntautuminen sähköverkkoihin ja sähkökäyttöihin) töiden ohella, tosin verkkopuolen hommia en ole työkseni tehnyt.
     
  24. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Voi siirtää, mutta vaikka minkälaisia hinnottelumalleja tekisit niin normaalia käyttöprofiilia ei älyttömästi voi muuttaa. Aivan jäätävimmät piikit voi tasoittaa, mutta ihmisten pitää joka tapauksessa syödä, liikkua ja pitää talo lämpimänä. Ei noissa älyttömiä liikkumavaroja ole.

    Siksipä se verkko rakennetaan miten se nyt rakennetaan, eikä siitä mitään ongelmaa jatkossakaan tule :)
     
  25. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Pakko ne on uusia joka tapauksessa. Ja kun vahvan verkon rakentaminen nyt ei älyttömästi maksa niin semmoista sitten tehdään. Voi olla että jotain pientä joutuu tulevaisuudessa tekemään, esim. muuntajakoneen vaihtoja ja pieniä lisäkaapelointeja mutta ne on aika helppoja toimenpiteitä. Tämä siis jos puhutaan asuinalueesta joka on rakennettu vaikka ihan äsken.

    Se mihin tuo laskutus tulee perustumaan on
    esim. asiakkaan oma kuukauden kulutushuippulukema tai vastaava. Tämä perustuu ihan siihen että mistä se verkon rakentamisen ja ylläpidon tarve tulee; ei tehonsiirron kokonaismäärästä vaan siitä piikistä. Kellonajalle noiden jakamista varmaan tulla miettimään aika tarkkaan, kun mitään pakottavaa tarvetta semmoiselle ei ole näköpiirissä. Jos on, niin sitten menee jo aika huonosti muutenkin.
     
  26. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Toistan hieman itseäni, mutta uskon että sähköautot ovat keskeinen osa ratkaisua siten että kuluttajilla on mahdollista myydä sähköä kulutuspiikkien aikaan ja ostaa myöhemmin halvempaa sähköä. Toki verkon pitää edelleen kestää se huipputeho...paitsi siinä tapauksessa jos ladataan autoa suoraan toisella autolla, mikä on mahdollista, mutta tuskin yleistyy niin paljon että vaikuttaisi merkittävästi sähköverkkoon. Itse sähköautoilun kannalta toki kiva ominaisuus.
     
    saan tykkää tästä.
  27. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 806
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Verkkoyhtiöhän käyttää tosi mielellään rahaa verkon parannukseen, koska se saa hinnoitella monopolimarkkinoilla lain mukaan tosi mehevät oman pääoman tuotot verkkoinvestoinneille.

    Mitä kalliimpia verkon parannuksia laki mahdollistaa laskutettavaksi, sitä parempi verkkoyhtiölle.
     
    eba, SR50La, Mechanical Man ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  28. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Tosin sitä mehevyyttä nyt vähän karsittiin mutta siltikin varma tuotto, ja mitä enempi kulutusta tiedossa niin kannattaahan sinne sitä verkkoakin päivittää että saa laskuttaa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  29. JaniKari

    JaniKari

    Viestejä:
    423
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Ei kait maksimi tuotto prosenttiin ole koskettu? Rajoitettu on vain vuosittaista hinnan nosto prosenttia, mutta eihän tuo oikeasti estä hinnan nostoja. Hintoja täytyy vain muistaa nostaa joka vuosi.

    Kyllä sähkölämmityksen korvaaminen maalämöllä pienentää lämmityksen huippukulutuksia 1/4 osaan. Joten kyllä tavallinen käyttäjäkin pystyy vaikuttamaan omaan sähkön käyttö profiiliinsa. Tämä täytyy vain tehdä taloudellisesti kannattavaksi. Nythän siirtohinta ei mitenkään kannusta pienentämään kulutushuippuja. Kulutushuiput on oikeastaan vain hyväksi sähkönsiirtoyhtiöille koska he voivat investoida lisää ja kasvattaa varmoja voittojansa tätä kautta.
     
  30. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    No sano mitä sanot, mutta käytännössä investointeja on rajoitettu viimeaikaisten päätösten takia, kun ei saa ihan samalla tavalla rahoitettua niitä.
     
  31. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 806
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sähkömarkkinalain diskonttauskorko vai miksi sitä kutsuttiinkaan on tainnut laskea vähän joka vuosi, mikä vähentää sitä investointien tuottoa. Toisaalta myös investointien korkokustannukset ovat laskeneet kun korot ovat ennätysalhaalla.
     
    mmst1 tykkää tästä.
  32. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    627
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Itsekkin sitä lämmitykseen tökkäämistä inhoan, mutta on täysin eri asia laittaa auto lataukseen kuin lämmitykseen. Oletuksena tietenkin että se lämmityspistoke on se pikkuinen defan töpseli jossakin puskurin alareunassa. Lataukseen laitto käy kuin bensan tankkaus, mutta huomattavasti nopeammin. Nykyään (tai no jo aikaisemminkin) inhoan sitä bensantankkausta, varsinkin jossakin -20°C pakkasissa. Vielä kun poistivat sen lukituksen siitä kahvasta. Seisoskella nyt muutama minuutti pakkasessa kylmässä kahvassa ja palelluttaa kädet. :confused:

    Toki yleisillä latauspaikoilla taas ottaa päähän se, kun se perkeleen latausjohto on miljoonalla solmulla ja kierteellä. Ja sitten kun sen rykäisee kiukuspäissään takakontista, tulee sieltä koko takakontin sisältö ulos. :btooth: Tai jos nostaa kauppaostokset takakontiin, ja sitten huomaa että latausjohto on vielä kiinni. No laitanko sen johdon sinne ostoksien alla olevaan koteloon....no en prkl. :facepalm:
     
    Antti Alien ja mmst1 tykkäävät tästä.
  33. akse

    akse

    Viestejä:
    1 517
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    MyDieselillä ei juuri haise. Nyt on ollu hinnat iha ok keskimäärin 10snt vaan kalliimpaa.
     
  34. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 505
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Mutta se prosentuaalinen osuus dieselkäyttäjistä joka hankkisi jotain vähän puhtaampaa, kalliimpaa jne. :vihellys::rolleyes::rofl:
     
  35. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Sähköautoilija joka ajaa 50km/päivä tarvitsee 10kWh virtaa autoonsa yön aikana. Auto seisoo parkissa 18...7 = 13 tuntia. 1.8kW 8A shuko latauksella 5 tuntia. Koska on helpointa vain laittaa töpseli kiinni auto lataa kulutuspiikin aikaan illalla. Vaikka olisi pörssisähköä, niin siirtomaksu ja sähkövero on edelleen per kWh, eikä käytännössä maksa vaivaa ajastaa käsin latausta aamuyön tunneille.

    Suurin este on siis ihmisten laiskuus. Laturin pitäisi automaattisesti käynnistää lataus kun esim sähkön hinta laskee tietyn rajan ali. Toisaalta älylaturi ei voi olla kovin kallis, koska muuten säästöt sähkön hinnassa menee siihen.

    Pitänee odottaa, että sähköautoja on niin paljon, että on verkkoyhtiön etu tarjota älylaturi jota verkkoyhtiö voi itse ohjata kulutuspiikkien tasaamiseksi. Siihen sopiva tariffi, esim "10kWh yön aikana 1c/kWh jos saamme itse päättää milloin ne tulee". Sitten kun sähköautoja on satoja tuhansia, tuosta saa jo GWh-luokan verran pelivaraa.
     
  36. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    No itse asiassa klo 18 alkaa jyrkkä lasku kulutuksessa että tuotannon kannalta yksi ja sama.

    Paikallisen verkon kulutuksen kannalta sitten eri juttu, mutta kotitalouslataaminen nyt ei ole mitään 3x25A punaisena kokoajan per talous.
     
  37. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Jokseenkin kaikissa täyssähköissä ja plugareissa latauksen voi ajastaa autosta käsin eli piuhan voi tökätä illalla ja auto lataa sitten yöllä eikä tarvita ajastinta tai älylaturia...monissa tuota voi ohjata myös sovelluksella. Moni käyttää tuota ihan sen takia, että jos lataus on loppunut aamulla ennen lähtöä, niin akku on vielä lämmin latauksen jäljeltä ja rangea saa hieman lisää. Amperan laitan kyllä latautumaan heti töiden jälkeen ihan siltä varalta jos tulee joku yllättävä ajo illalla ja v*tuttaisi suunnattomasti käyttää polttista vain siksi että ei ole ladannut. Täyssähkön lataisin vasta yöllä mikäli kotiin tullessa olisi rangea 100km tai yli.
     
    Makro16 ja mmst1 tykkäävät tästä.
  38. dohf

    dohf

    Viestejä:
    273
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Tämäkin taitaa olla jo täällä, mutta kelpaisi lämmitysroikallekin:



    Aina kun ajaisi pihaan, robottikäsi kiinni autoon. Eihän tuo tietysti ole kuin rakentaa ja koodata.
     
  39. smicke

    smicke

    Viestejä:
    381
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Juu ja olisi kiva jos joku pyyhkisi perseen puolestani. Ihan hyvin olen kuitenkin pärjännyt omatoimisesti ja latausjohdon kiinnittäminen on nopeampi ja siistimpi homma.
     
    Jesse58 tykkää tästä.
  40. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 279
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Oli kyllä yllätys, miten vähän vaivaa piuhan tökkimisestä autoon on. Defan kanssa saa käsikopelolla etsiä pistoketta, jousitettu luukku tekee parhaansa estääkseen johdon kiinnityksen ja sitten saa vielä arpoa, miten päin se liitin nyt haluaisi tällä kertaa asettua. Tarpeettoman jäykkä pistokekin vielä.

    Latauspistokkeen kanssa taas saa vain painaa luukun auki ja asettaa liittimen sisään. On kyllä erinomaisesti suunniteltu jatkuvan liittämisen ja irrottamisen kannalta. Liittimen koko myös helpottaa sen säilytystä seinällä. Defan johto oli yleensä epämääräisellä kiepillä, jonka loppupäätä sai aina etsiskellä. Type 2 -liitin kahvoineen solahti näppärästi Bilteman työkalukoukun väliin, josta sen saa noukittua suoraan käteen kuin bensapistoolin.
     
    Slayer ja BaTTman tykkäävät tästä.
  41. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Minulla on seinässä latauspistokkeelle suunnilleen tällainen vastakappale: Plug Holster Matkalaturia voi pitää ihan laillisesti koko ajan kiinni pistorasiassa eli käyttömukavuus vastaa oikeaa latausasemaa. Autoon menevässä pistokkeessa on myös valo eli kytkeminen on helppoa pimeässäkin.
     
  42. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    466
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  43. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 279
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Minulla ainakin on plugari, joka latautuu 8 A virralla tyhjästä täyteen alle 5 tunnissa. Mahtuu siis helposti normaalin schukon spekseihin.
     
  44. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 047
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    ....ja mulla on oma Bemarin mukana tullut laturi seinällä koukuilla, itse laturi ruuveilla "kiinteästi" seinällä ja sit schuko töpseli siirrettävässä työmaakeskuksessa. Tämä keskus ottaa sähkönsä 16A voimapistorasiasta :tup:

    Koko komeus tallissa, jos pitäisi olla kaikkien silmien alla ihmeteltävänä niin hommaisin Webasto Puren :)

    Ps. Volvo V60 T8 valmistus alkoi 3 päivää sitten :tup::happy:
     
  45. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Jossain vaiheessa varmaan päivitän tuollaiseen tai voimavirtapistokkeeseen. Nyt latailen 6A virralla, joskus harvoin tunti tai pari 10A.
     
  46. Janii

    Janii

    Viestejä:
    23
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tänään kävin ensimmäistä kertaa koeajamassa sähköauton, uuden Leafin. Itse olen ajanut joitain vuosia kaikki ajot hybridillä. Ihan kiva ja hiljainen vekotin tämä Leaf jopa maantienopeuksissa. Ja voimaa ihan kivasti ja paikaltaan lähtö 80-90 vauhtiin on ripeää. Eikä ohituskiihtyvyydessäkään ole moittimista, vaikka kyseessä ihan normaali perheauto. Omalla kohdalla on kyllä helppo siirtyä tulevaisuudessa pelkästään sähköautoon, kun hinnat tulee vielä alemmas ja vaihtoehtoja tulee markkinoille kiihtyvään tahtiin. Oikein positiivinen kokemus eikä toi Leaf ole mikään rumakaan.
     
    SR50La, Tarnado, mmst1 ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  47. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 681
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sama homma, itse jotain pluginia kerran koitin ja todellakin haluaisin sähköauton vaikka heti, ei tule ikävä polttomoottoria tippaakaan. Mutta ongelmana hinta sekä oma hyvin poikkeuksellinen ajoprofiili joka vaatii vähintään 700km/päivä ajoakun ja tuo pitäisi saada hitaimmillaan 5 tunnissa täyteen tai muuten ei ole toivoakaan.
     
  48. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    331
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Juurikin noin - siis varmaan on tietty prosenttimäärä autoilijoita, joille tulee ajoa 190- 200 000 km/vuosi tai enemmän. Heille sopivaa sähköautoa ei vielä ole. Ellei sitten tuota matkaa ole mahdollisuutta välilatauksilla pikalatureilla hoitaa. Voi olla että jonkun vuoden päästä on akustovaraakin ko. suoraan matkantekoon. Silti valinta on jokaisen oma, ellei työnantajafirma sitä tee.
     
  49. calm

    calm

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuommoiseen ajoon tarvit ajatusmaailman niksautuksen itsellesi. Et suinkaan tarvi joka yö tyhjästä täyteen latausta 700 kilometrille, vaan joka pysähdyksellä tarpeeksi latausta päästäksesi seuraavalle latauspisteelle. Toki sitten realiteetti saattaa moiselle käytölle Suomessa vielä lyödä pahasti sormille, kun pikalatureita on kovin harvassa Itä- ja Pohjois-Suomessa.
     
  50. Teppo en

    Teppo en

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2018
    Minulla on ollut Leaf käytössä nyt neljä vuotta ja kilsoja on tullut 70 000km.

    Olen ollut autoon erittäin tyytyväinen eikä siinä ole ollut mitään vikoja. Huollossa olen käyttänyt säännöllisesti. 170-190€/ kerta.

    Sähköön on mennyt rahaa noin 1400€ / 70 000km. Sama summa meni aikaisemmin Audilla vuodessa bensaa ja ajokilometrejä tuli silloin vähemmän.

    Ja laitan mielelläni auton lataukseen päivittäin siitä hyvästä, että koskaan ei tarvitse seisoa huoltoasemalla kurjassa kelissä tankkaamassa. Eikä tarvitse pätkääkään miettiä millä asemalla on minkäkin hintaista polttoainetta. Ajelen vain
     
    SR50La, mceith, BaTTman ja 2 muuta tykkäävät tästä.