Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 851
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sitten varmaan kannattaa jättää sähköautot kauppaan ainakin toistaiseksi... tai rikastua niin paljon, että voi nykäistä jonkun 120kWh akkuisen cruiserin :).

    Harvalla tulee noita todella talvisia 300km reissuja montaa vuoteen.

    Kuusamossa tilanne on toki toinen, kun etäisyydet ovat pitkiä ja talven lämpötilat joka yö -20 tai alle.

    Helsingissä tuo -20 toteutuu ehkä parina yönä ja jos se pitkä reissu ei osu juuri sille päivälle, niin silloin taas pääsee helpommalla...
     
    Haukka81 tykkää tästä.
  2. Haukka81

    Haukka81

    Viestejä:
    723
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Näin ne on jätetty, mut teslaa vois harkita, mut kolmosess ei viel maalia ole ni pitää ventata.

    Suomi on muutakin ku Hesa, lataus verkosto tosin kehittyy myös täällä, tosin hitaasti
     
  3. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    476
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  4. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    634
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Pakko kommentoida tähän, että Citikan C4 keulalle vaihdettu volkkarin merkki? :lol:
     
    vemkki tykkää tästä.
  5. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 533
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    No ei onneksi mitään samaa citikan kanssa. Huomaa hyvin vaikka ei varsinaisesti mikään VAGinoiden ylin fani olekaan, niin onhan tuo rakenteen modulaarisuus suunniteltu hyvin ja laatuvaikutelman ero Teslaan verrattuna on ilmeinen. Tuskinpa paneelien välit ovat mitä ovat ja maaliakin lienee riittänyt joka osaan normaali määrä.
     
    SR50La, Zetbo ja Vaakajenga tykkäävät tästä.
  6. Terro

    Terro

    Viestejä:
    763
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    ID.3:ssa kannattaa myös pitää mielessä, että Volkkari on tässä lähtenyt tekemään todellista järkevää ja fiksua sähköistä kansanautoa, jota pystytään valmistamaan paljon ja myymään sopivalla hinnalla. Omaan silmään vaikuttaisi onnistuneen varsin hyvin: alusta asti suunniteltu sähköautoksi, modernin oloinen, riittävästi tilaa, hyvän oloinen tekniikka ja ilmeisesti hintakin kilpailukykyinen. Tuosta ihan hyvä ponnistaa eteenpäin.
     
    SR50La, mmst1, Vaakajenga ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  7. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    476
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Yksinkertaistaen tulee mieleen, että kyseessä on 2020 luvun Golf, kansan auto kuplan ja Golffin seuraaja.
     
    eurokeitai tykkää tästä.
  8. Hesemonni

    Hesemonni

    Viestejä:
    529
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joo. Omaankin silmään kyllä ensimmäinen sähköauto, jonka voisi kuvitella oikeasti pistävänsä autotalliin pöhisemään.

    Tämän tiimoilta odotan jännityksellä, mitä sisaryrityksiltänsä Seat ja Skoda on annettavaa EV-maailmaan.
     
    SR50La tykkää tästä.
  9. pulssi

    pulssi

    Viestejä:
    172
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eivät vaan saa julkaista omiaan vielä tänä vuonna :/
     
  10. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    ID.3:n tekniikkaan perustuvasta Seat el-Bornista kai on jo aika hyvä näkemys. Skodan vastaavasta en muista kuulleeni mitään.
     
  11. Terro

    Terro

    Viestejä:
    763
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
  12. Mr X

    Mr X

    Viestejä:
    183
    Rekisteröitynyt:
    19.12.2018
    Nukkumatti, nukkumatti lasten...
    Tai sitten ilmastointihuolloissa käytetään jonkun määräyksestä muita täyttöaineita.

     
  13. Hesemonni

    Hesemonni

    Viestejä:
    529
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Sen verran vielä tuosta ID.3:sta, että jännityksellä odotan, miten ratkaisevat akkutuotannon ja -saatavuuden pullonkaulat. Eikös Audi e-tronin tuotantolukuja tarkastettu alaspäin juuri akustojen toimintohaasteiden tiimoilta LG Chemin suunnalla? ID.3 vuosituotanto taisi olla ~300k v.s ~60k Audille?
     
  14. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    id.3, ja peugeot e-208/e-corsa näyttää tarjoavan ensi vuonna parasta vastinetta rahalle sähköautoille. Tilaukset kannattaa tosin laittaa sisälle heti kun voi, muuten saa odotella yli vuoden. Ehkä Telsakin on siihen mennessä saanut maalinsa kuntoon.
     
    Vaakajenga tykkää tästä.
  15. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Noi vaikuttaa minustakin parhailta. Zoe myös ihan kiva varsinkin jos pääsee hyödyntämään kunnolla 22kW AC-latausta. En kuintenkaan viitsisi Amperaa vaihtaa laiskempaan, joten Zoe ja Ioniq Electric eivät passaa :)
     
  16. Zetbo

    Zetbo

    Viestejä:
    135
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016


    Tässä kohta konkurssiin menevä dinosaurus valmistaa sähköautoa. Huomatkaa, että tehtaan lattia on puhtaampi kun Vetokujalta lähtevät Tezzukat!
     
    emelianenko, SR50La ja Tarnado tykkäävät tästä.
  17. Käyttäjä

    Käyttäjä

    Viestejä:
    238
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Paljo nämä hybridit vie keskimäärin polttoainetta kun joutuisi kuitenkin bensaakin polttamaan, vaikkapa Passat GTE? Tällä hetkellä ainut vaihtoehto, jos haluaa tilaa ja vetokoukun mutta ei halua maasturia. Kaikissa vertailuissa on aina uusi auto ja uuden hankintahinta. Eli kannattaako vaikkapa 25tkm ajavana satsata dieseliin (dpf yms ongelmat mahdollisia, huoltokulut) vai hybridi? Otetaan vaikka vertailuksi jos osa-maksu 300/kk ja molemmat maksaa 25000e, 150tkm kilometreja ajettu. Eli hankinta ja kuukausikulut samat pl. polttoaine ja huollot/korjaukset. Akun takuu, paljonko huollot, arvonalenema hybridissä vs. diesel? Dieselissä voi varmaan aika varmasti laskea keskikulutuksen pysyttelevän 6 litran tuntumassa.

    Veikkaisin tätä skenaariota yleiseksi Suomalaisten mökkiläisten keskuudessa eli vetokoukun puute laskee kysyntää käytetyissä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.09.2019
  18. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös myös optimaan ja esim. mersun hybrideihin saa vetokoukun?
     
  19. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  20. Käyttäjä

    Käyttäjä

    Viestejä:
    238
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Aa katoppas. Mutta nuo maksaa tällä hetkellä 30t€ minimissään. Passattia saa paljon halvemmalla.
     
  21. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Plugaria miettiessä on keskeistä mistä tuo 25tkm vuodessa koostuu. Pitkää siivua ajaessa ainoa hyöty on sähkömoottorin tuoma lisäteho ja ilmeisesti vähentää dsg:n nykimistä.
    Jos taas on 30km työmatka ja latausmahdollisuus kummassakin päässä niin kivat säästöt tiedossa.
     
  22. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vähentää se toki kulutusta peruspolttikseen verrattuna. Ja tuohan se yleensä mukana esim. mahdollisuuden esilämmittää kabiinin jne...
     
  23. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    1 149
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Verrattuna saman tehoiseen polttikseen ja/tai kun latauksen ottaa huomioon, mutta esim. Passatin tapauksessa se perus 1.4TSI pääsee samoihin kulutuslukemiin kuin GTE hybridimoodissa, hybriditekniikka kuljettaa suunnilleen juuri oman painonsa - toki teholisä on aika huomattava.
     
  24. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Juuri näin. Tuo kabiinin jäähdytys ja lämmitys etukäteen on muuten mainio ominaisuus.
     
  25. Käyttäjä

    Käyttäjä

    Viestejä:
    238
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    No jo vaikka työmatka 15km ja ei mahdollisuutta ladata kuin kotona. Pari kertaa viikossa pidempi n.160km yhteensä edestakas ja siellä lataus mahdollista. Vähentää varmaankin tuonne 100km hujakoille hybriditarpeen. Muut ajot käytännössä sähkörangen sisällä. Muut satunnaiset pitkät satojen kilsojen reissut, lomamatkat jne ei niin väliä.

    Kuitenkin nuo lyhyet matkat lisää normiauton kulutusta kun moottori kylmänä ajelee ja paljon stoppeja.
     
  26. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Erittäin hyvältähän tuo ajoprofiili kuulostaa plugaria ajatellen.
     
  27. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mun aiemmista viesteistä voi lukea todellisia kulutuslukemia. Samoja asioita kysellään joka viikko vaikka infoa on ketjussa jo vaikka kuinka kerrottu.
     
  28. Ahaweli

    Ahaweli

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    11.08.2019
    Polttoaineenkulutus riippuu plugineissa täysin päivittäisestä ajomatkasta, kun harvassa niistä on pikalataustakaan. Omalla Chevy Voltilla olen nyt ajanut itse noin 22tkm, suurimmalta osalta työmatkaa 44 km per päivä pääkaupunkiseudulla, plus muut ajot. Koska lataan auton kotona öisin ja mulla on lisäksi latausmahdollisuus töissä, ei bensaa juuri kulu, tähän mennessä on mennyt 77,5 litraa :D Siitä voi laskea paljonko on mennyt sadalla.
     
    Tommy T, SR50La, Vaakajenga ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  29. Wilmo

    Wilmo

    Viestejä:
    81
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    Itsellä on nyt Outlanderissa mennyt ~10% tankillisesta ja tankkaus ollut joskus toista kuukautta sitten. Kilsoja kertyny tälle tankille 1800km. Ajo lähinnä työmatkoja (35-45km / suunta) ja lyhyempiä nurkissa pyörimisiä. Parin kuukauden välein viikonloppumatka 250km/sivu. Normiajossa ei siis plussakeleissä bensaa pala lainkaan.
     
  30. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 533
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
  31. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Itsekin tykkään. 10 kWh lisäkapasiteettia akkuun olisi kyllä tarpeen. Nyt ei taida ihan onnistua edes Hki-Tre ilman taukoa ellei himmaile alle rajoitusten.
     
  32. Haukka81

    Haukka81

    Viestejä:
    723
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Ioniq kuume nousi ja laski sitten samantien. Ois edullinen hankkia , mutta moottorilehden testi talvessa = 129km toimintasädettä pakkasen ollessa -22 ja -28 välissä testin ajan.

    En pääse siis ongelmitta esim kotipaikassa käymään vaikka lataisin täyteen aamusta. 140km pitäs päästä ja ei latausta tarjolla välillä.

    Uuden isompiakkuisen version taas teslabjorn lyttäs, super hidas lataus. :/


    -hyundai kona vois olla jees, talvellakin pitäs päästä 200km
     
    SR50La tykkää tästä.
  33. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Zoe Häviää ID.3:lle ja e-208/e-corsa malleille pikalatausnopeudessa.

    Mutta 22kW AC-latauksella Zoe on saiturin menopeli. Ilmaisia ja halpoja 22kW latureita koko maa väärällään. Esim Fortumin 0.04€/minuutti type-2 laturit, 22kW laturilla tekee 9c/kWh - halvempaa kuin kotilataus!
     
  34. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    11kW AC ja 100kW DC on minustakin parempi kombo kuin 22kW AC ja 50kW DC. Toki Zoen isompi akku auttaa tuossa hieman eli esim. 500km matka-ajassa ei tule vielä suurta eroa, jos akku saa olla lähes tyhjä perillä ja lähdetään täydellä liikkeelle.
     
  35. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 635
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuostahan on plugarikin olemassa, muutaman tontun halvempi, ja pääsee bensalla perille kesät talvet. Tuhannen kilsaa siis ainakin pääsee ilman piuhan kanssa pelleilyä, maahantuojan sivun mukaan mitä nopsaan katsoin.
     
  36. Käyttäjä

    Käyttäjä

    Viestejä:
    238
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Käytetty Ampera voisi olla hyvä jos elää akkuriskin kanssa kun ihmiset vaihtaa niitä pois ennen 8v/160km. Mutta paljon noissa vastaavissa on takuita esim Passat gte jne? Pitäisikö vaan luottaa ja hommata Ampera 15-18t€. Arvoton se on jo kuitenkin 4-5 vuoden päästä. Kalliimmissa hinta tippuu saman verran. Ja uusia saman rangen omaavia saa odotella ja hinnat on kovia uutena.
     
  37. Ahaweli

    Ahaweli

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    11.08.2019
    Ampera/Volt vois olla ihan hyvä? Oma Volt on ensirekisteröity 7/2013 (loppuvuoden 2012 valmistussarjan auto) joten hieman yli 6-vuotiashan tuo jo on. En ole havainnut mitään hiipumista rangessa, mutta GM onkin ollut kovin konservatiivinen ajoakuston kanssa: 16 kWh bruttokapasiteetista on käytössä 10,2 kWh. Max latausteho on 3,3kW. Mutta vähän ajettuja ei oikein tahdo enää löytyä, muuta kuin sikahintaan noin vanhaksi.

    Kesäkelillä, jos ei tarvitse ilmastointia eikä lämmitystä, Voltin range yllättää aina positiivisesti: suurimman osan kesää auto on mulla ennustellut 77-80 km matkaa, kun EPA-normin lupaus on 56 km. Esim. kun ajoin tuossa eräänä kauniina lauantaina Etelä-Espoosta Kehä 3:n, Röylän ja Lahnuksen kautta Klaukkalaan eestaas 61 km, ennusti auto vielä kotipihassa rangeksi 22 km. Talvella toki tilanne muuttuu aivan toiseksi rangen hiipuessa kylmillä keleillä, mutta se taas on ylipäätään sähköautojen ominaisuus... Ja pikkuhiljaahan tuota hiipumista alkaa tapahtua, nyt kun kelit alkaa kylmentyä.

    Ja "hauska" sivuhuomio. Tänään töistä tullessa kotiin auto käytti 22 km matkaan 3,1 kWh sähköä, kun piti ajaa melkein koko matka melkoisen kaatosateen läpi. Edellisellä sateella kului muistaakseni 2,9 kWh. Aurinkoisella kelillä tuo pätkä menee 2,5-2,7 kWh kulutuksella... Osa matkasta menee Länsiväylällä ja osa Stadin läpi + tietenkin lähikadut kodin ympärillä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  38. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    804
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tuo on sellainen hintaluokka, jossa aidosti ehkä kannattaa odottaa vuosi. Toinen vaihtoehto on laittaa lisää rahaa kiinni ja ostaa Model 3 tai Kona.
     
  39. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Akkutakuut taitaa olla aika samat kaikissa täyssähköissä ja plugareissa. Ampera sikäli hyvä vaihtoehto, että akun kestävyys on myös käytännössä ehditty toteamaan. Uusissa saman rangen plugareissa myös se huono puoli etteivät millään tunnu saavan yli 100-heppaista sähkömoottoria niihin.
     
  40. Jarkki86

    Jarkki86

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    15.09.2018
    Palataanpa pikaisesti reilu 10 vuotta taaksepäin...

    Onko kenelläkään kirjoittajista kokemusta lexus rx400h autosta.

    Käyn henkistä kamppailua itseni kanssa ostaakko vw tiguan vai luxus toyota, omakohtaiset kokemukset rajautuu siihen että niin toyotia kuin volkkareita olen omistanut useita ja kaikki ne ovat tavalla tai toisella hajonneet...
     
  41. Orthas

    Orthas

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2018
    Kyllä vanhemman mallisen Ioniqin pitäisi pystyä 140km ajamaan kovillakin pakkasilla jos voi suunnitella matkansa. Moottorilehden testissä oli kuitenkin 1) lähdetty lämmittämättä autoa (onko talli, tai ajastettu lämmitys piuhassa), 2) ajettu 100km/h jolla on iso vaikutus, 3) lämmitetty ohjaamo kahteen kymppiin ja 4) ei ajettu akkua tyhjäksi. Ja silti oli erittäin lähellä tuota toivottua matkaa. Jos noista neljästä voi joustaa muutamassa niin menee helposti 140km. Tyhjäksi se toki tuolla matkalla menee joten jos ei pysty varautumaan matkaan tai haluaa mielenturvaa niin sitten joku isompi akkuinen. Ja itse tiedät parhaiten kuinka usein on -28 missä asut.
     
  42. Haukka81

    Haukka81

    Viestejä:
    723
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Hmm, täällä voi olla viikkoja putkeen -20 ja -30 välissä.

    Mitä järkeä on autossa jos ei voi pitää lämpöä kopissa pakkasella 20-22 kieppeillä. :D

    Ei kiva jos nippa nappa 140km pääsee joulu - tammikuussa.

    Muutoin ois jo tuo ioniq tullu viimevuonna laitettua, sen verta on hyvä hinta laatusuhde. Mut talvi on se ongelma.

    Ja 100km/h pitäs ainakin mittarin mukaan kestää ajaa ilman että kyykkää älytön.


    Kona vois olla jees, mut rouva hanaa vähän vastaan, lienee kuite ylipuhuttavissa. :D
     
  43. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Tuo 100km/h matka-ajo taitaa olla pahempi kuin Kuusamon pakkaset. Kona varmasti erittäin hyvä vaihtoehto tai kenties ID.3 jos sopisi rouvalle paremmin?
     
    Haukka81 tykkää tästä.
  44. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Haukka81 tykkää tästä.
  45. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Toi A on kelvottoman pieni kippo (no ehkä sinkulle tai pariskunnalle ok). B-sarjan 250e sen sijaan näyttää mielenkiintoiselta.
     
  46. Jebaus

    Jebaus

    Viestejä:
    912
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Oletko koskaan miettinyt miksi erilaisia autoja tehdään?
    Onhan tuo B nyt ihan naurettava kippo myös. Ostaa sitten ennemmin vaikka Hyundain jos tuollaista hinnat-alkaen autoa halajaa. E-sarjasta ylöspäin olevat mallit ovat vasta autoja.
     
    SR50La, sf78 ja Vaakajenga tykkäävät tästä.
  47. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Naurettavaa. Ässä se olla pitää...
     
  48. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Kun EUn päästösäännöt ensi vuodelle ja jatkossa tulevat päälle, voivat valmistajat lähteä tosissaan liikkeelle ladattavien ja täyssähköautojen valmistamisessa ja markkinoinnissa. Joten eiköhän malleja tule oikein urakalla lähikuukausina.
     
  49. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Niin minkä Hyundain? Kona on tiloiltaa reilusti pienempi kuin tuo B-sarjan mese, samoin Ioniq plus se on tosi matala, eli ajoasento on täysin erilainen.

    E-sarjan autot on sitten hieman eri hintaluokassa.

    Pointtini oli, että jos nuo A- ja B- sarjan 250e meset on saman hintaisia niin A-sarjalaisen hyväksi ei voi lukea kuin joitakin paremmin miellyttävä ulkonäkö. Käyttöautona noista kahdesta B-sarjalainen on ihan eri maata.
     
  50. Ahaweli

    Ahaweli

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    11.08.2019
    Niin, miten sen nyt ottaa. Omassa tapauksessa käyttöautona MB A250e toimisi varmaan ihan hyvin, en tarvitse työmatka-ajoihin yhtään enempää tilaa. Eikä se näytä valaalta kuten B ;)

    Autoista todetaan mm. "The water-cooled battery pack weighs approximately 150 kilograms (331 pounds) and provides the A250e hatch with a zero-emissions range between 60 and 68 kilometers (37 to 42 miles) per WLTP or 74 to 76 km (46 to 47 miles) according to the NEDC regime.
    The sedan offers a slightly higher range, 61 to 69 km (38 to 43 miles) WLTP / 75 to 77 km (47 to 48 miles) NEDC. As for the people-mover, the B250e can do 56 to 67 km (35 to 42 miles) WLTP or 70 to 77 km (43 to 48 miles) NEDC before running out of battery juice."

    Mielenkiintoista, Mersussakin on siis kunnollinen akkupaketin jäähdytys. 15.6 kWh näyttäisi olevan energiamäärä mutta tuosta ei selviä, paljonko siitä on käytettävissä. Vertailun vuoksi EPA-syklissä ekan sukupolven Volt pääsee 56-60km per lataus, vuosimallista riippuen, ja käytössä on 10.2-11kWh sähköä.