Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 007
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Kyllä Volvossa on 8 pykäläinen vaihteisto mutta tosiaan 225xe:ssä on 6 vaihdetta, tiedä sitten miksi?
     
  2. Samsomite

    Samsomite

    Viestejä:
    47
    Rekisteröitynyt:
    05.10.2018
    Kyseessä siis ainakin 2014 vuoden korimallin dieselplugari V60.

    Jarruttelee vähän ostohaluja, jos polttomoottoripuoli sitten hörppää huonojen välitysten ja vähäisten vaihteiden takia enemmän ainetta. Tuokin 225xe pyöritti konetta satasen vauhdissa noin 2500 rpm.
     
  3. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 007
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Aivan, tarkotit vanhempaa, itse taas tuota uutta T8:sia. Kyllä olen tullut toimeen tuon 225xe:n 6 vaihteenkin kanssa. Tällä hetkellä "tankillisella" menossa +1500km :happy:
     
  4. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    506
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tossa 2-sarjan gran tourerissa ja active tourerissa on koneesta riippuen 6-8 vaihdetta. 3-sylinterisen bensan kanssa aina 6-pykälää, oli se plugari tai ei.
     
  5. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 441
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Sähkömoottori avustaa silloin kun tarvitaan vääntöä. Siksi varmaan vähemmän vaihteita kun pystyy ajamaan laajemmalla kierrosalueella.
     
  6. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 618
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mihin on maailma mennyt, kun 6-vaihteinen ei riitä. :D
     
  7. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    412
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Taitaa Volvolla johtua tosta 2.4 padasta?
     
  8. weebee

    weebee

    Viestejä:
    145
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Noissa volvoissa ainoa malli oli D4, jossa oli 8 vaihteinen automaatti ja sekin vain etuvetoisessa.
     
    SR50La ja mmst1 tykkäävät tästä.
  9. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    412
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Uudet VEA padat tais kaikki tulla 8-lovisella paitsi D2, mutta ne tuli ihan mallin loppupäässä muutenkin eli ei kannattanu varmaan sitä hybridiä enää alkaa äheltämään niistä.

    Onhan noita erikoisuuksia silti, jostain syystä alkupään S90 D3 oli 6-lovisella :)
     
    SR50La tykkää tästä.
  10. markus

    markus

    Viestejä:
    48
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Lataa ajossa 12 V akkua suurjännitepuolelta, mutta joku suunnittelun kukkanen volkkarin insinööreiltä ettei ladatessa lataa 12 V akkua. Tällöin jos ajaa talvella lyhyttä ajoa ja pitkään laturissa niin voi olla vähän sama kuin akulle kuin webaston käyttö ja lyhyt ajo.
     
    SR50La, JaniKari, Slayer ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  11. markus

    markus

    Viestejä:
    48
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Volkkarissa hybridivoimansiirto on myös kuusivaihteisen DQ400e dsg-vaihteiston yhteen tehty. Mm. uudessa passatissa kaikki muut 7-vaihteisia paitsi phev 6-vaihteinen.

    Tosin välitykset ovat ihan kunnossa ainakin golffissa, kun 120 vauhdissa ollaan vielä alle 2500 kierroksessa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  12. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 239
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ne ylimääräiset vaihteet auttavat sopivan välityssuhteen löytämisessä eri nopeuksissa, kyllähän pitkän suurimman vaihteen saa vähemmälläkin vaihdemäärällä, mutta silloin moottoria ei voida käyttää yhtä optimaalisilla kierroksilla.

    Äkkiseltään tosin arvelisin että tuon kompensoiminen sähköllä ei ole kovin hankalaa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  13. weebee

    weebee

    Viestejä:
    145
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Mersullahan on nyt tuo 9-pykäläinen, luulisi löytyvän sopiva ratas jo aika moneen paikkaan
     
    SR50La tykkää tästä.
  14. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 239
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Variaattrovaihteiston yksi suurimmista eduista on se että sieltä löytyy varmasti oikea välityssuhde. Tuo näkyy hyvin Subaruissa joissa on automaatissa hemmetin paljon pienempi kulutus kuin manuaalissa.

    E: Tai näkyi, ovat näköjään kaikki nykyään tuolla variaattorilla.
     
  15. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Melko kovilta kierroksilta kuulostaa? 330e:ssä 120kmh vauhdissa ~1900rpm...
     
  16. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 961
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    330e ei todellakaan ole mikään normaali/järkevä vertailukohta, kun se on isomoottorinen auto joka on tehty nielemään kilometrejä saksan autobahneilla.

    Normaalille henkilöautolle alle 2500 kierrosta 120llä on vähän.
     
    SR50La tykkää tästä.
  17. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    435
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei kakslitranen nyt edes herran vuonna 2020 lukeudu vielä "isomoottorisiin." 340i ehkäpä tuossa korissa. :vihellys:

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Samsomite, Slayer ja Luukkonen tykkäävät tästä.
  18. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 060
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    330e ei tosiaan ole isomoottorinen, mutta isotehoinen se kyllä on. 340i on varmaan vielä tehokkaampi.
     
  19. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No mihin tämä verrokki, Golf GTE sitten on tehty? Ugandan mutateillekö?

    Kehtaatko perustella vielä miksi kahden hybridin vertailu ei ole normaalia tai järkevää?
     
    SR50La, Samsomite ja smicke tykkäävät tästä.
  20. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 961
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jaahas, bemari on jälleen luopunut vanhasta systeemistään ilmoittaa teho suoraan mallinumerossa. Luulin kolmelitraiseksi kuten Wanhoina Hyvinä Aikoina.

    Tosin 292 hepan kokonaisteho on aika eri luokkaa kuin perheautoissa silti. Ja se on myös eri luokkaa kuin Golf GTEn 204 heppaa.
     
  21. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 961
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Suosittelen opettelemaan hiukan maantietoa. Maailmassa on aika paljon muitakin maita kuin Uganda ja Saksa. Maita, joissa on hyviä moottoriteitä joiden suurin nopeusrajoitus on jotain väliltä 110km/h-160km/h.

    Kehtaatko perustella vielä, miksi Ferrari F40n ja jonkun skodan 1.2-litraisen T(F)SIn vertailukin ei olisi sitten normalia tai järkevää, koska molemmissa on bensakone turbolla?

    330e on aika paljon suurempiin nopeuksiin tehty auto kuin Golf GTE, kokonaistehot 204 hp vs 292 hp.
     
    Viimeksi muokattu: 21.08.2019
    SR50La tykkää tästä.
  22. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Suosittelen HIEMAN perehtymään aiheeseen mihin kommentoi, ei mene ihan näin naurettavaksi lässyttelyksi koko homma.

    330e:ssä on 252hv. 292hv hetkellinen huipputeho löytyy G20-korisesta 330e:stä, joita ei käsittääkseni ole toimitettu asiakkaille vielä yhtään.

    Minusta vertailu tuon golf GTE:n ja oman 2016-mallisen 330e:n välillä on ihan järkevä. Samasta maasta tulevia, about samanhintaisia ja likimain saman kokoisiakin autoja.

    Mutta hauska näin bemarin ratista kuulla että minut mielletään ferrarikuskiksi, ja golffilla ajelevat ovat käytännössä skodakuskeja. Kyllähän tuo itsetuntoa nostaa (y)
     
    SR50La, mmst1 ja smicke tykkäävät tästä.
  23. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 961
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Niinpä, suosittelisin hiukan hankkimaan perspektiiviä siihen, että maailmassa on muitakin autoja kuin Bemareita ja ymmärtämään että sitä, millainen oma Bemari on, ei voi eikä kannata yleistää autoihin yleisesti.

    .. Paitsi että 330e (se 2016-mallikin) on selvästi suurempi, n. 10% kalliimpi ja painavampi, ja n. 24% tehokkaampi. Ja takavetoisena myös selvästi erityylinen auto.

    Golf GTE on enemmän "ekoauton suuntaan" ja omaa yli tuplasti järeämmän akun jolla ajelee paljon pidempiä matkoja pelkällä sähköllä. Hinta menee käytännössä lähelle 330e:n hintaa ainoastaan tuon isomman akun takia.


    Ja kun kyse oli nimenomaan niiden bensakoneiden kierroksista, niin toisessa 1.4-litrainen turbokone, toisessa 2-litrainen turbokone
     
    Viimeksi muokattu: 21.08.2019
  24. TommiZeliard

    TommiZeliard

    Viestejä:
    322
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Entäpä Auris TS hybrid 136 kaakkeineen? Sitä ei ainakaan ole suunniteltu autobahneille, koska huiput vain 175 km/h. Vääntö heiveröinen 142 Nm@4000 rpm ja sähkis ei auta kun 120 nopeutta. Eikä ole Ferrari tahi kallis. Kierrosluku tasamaalla on noin 2150 rpm@120 km/h todellista. Loivassa Hämeenlinnanväylän alamäessä noin 1850-2050 rpm@120 todellista. Ylämäessä riippuen jyrkkyydestä noin 2250-2600 rpm@120 todellista.

    Portaaton välityssuhde elää, kuten pistekaaviosta voi nähdä. Suurinta eläminen on satasen vauhdissa. Silloin on ajovastuksista riippuen ollut 1000-2700 rpm! Tasamaalla oli 1750 rpm.

    Näppituntumalta sanoisin, että jopa äidin pikkuinen Yaris hybrid saattaa mennä alle 2500 rpm@120 todellista. Pitää joskus laittaa lukija kiinni niin näkee. Että siihen nähden kuulostaa aika lyhyeltä GTE:n suurin vaihde, jos vain 48@1000 rpm. Voiko edes olla noin lyhyt?

    Screenshot_20190821-090239.png
     
    smicke tykkää tästä.
  25. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    10% hintaero uudessa autossa on naurettavan pieni, tuskin juuri ohjaa valintaa mihinkään suuntaan (kun kerran ei muutenkaan puhuta mistään hinnat alkaen -mallin autoista).

    Olisi varmaan parempi vaan jättää huomiotta tämä kommentti, kun tästä sekoilusta ei enää ota selvää mihin vertaat... mutta kysytään nyt siis tätä golf GTE:tä tuntematta, että onko siinä nyt siis "yli tuplasti järeämpi akku" verrattuna vanhan 330e:n 7.6kWh:n vai uuden 12kWh:n akustoon? Eli löytyykö siitä yli 15.4kWh vai yli 24kWh akusto?

    Bemarissa tosiaan on isompi kone, mutta sou not - ei tuo ero mitenkään valtava ole. Pidän silti noita GTE:n välityksiä kumman lyhyinä, kun omat kokemukset noilla DSG-vehkeillä ajosta on sellaiset, että ne repivät todella agressiivisesti isompaa silmään, ja 60-70 vauhdissa pesässä on jo kuudes pykälä, kierrosten ollessa niin alhaalla että kone voi jopa jyristellä sen vuoksi. Tuntuisi että tällaisessa "enemmän ekoauton suuntaan" viritetyssä hybridissä välitykset olisivat nimenomaan mahdollisimman pitkät. 120kmh nopeuksilla tuolla keskisemmässä euroopassa ajellaan varmasti paljonkin, ja pienemmät kierrokset varmaan näkyisivät pienempänä kulutuksena. Vääntöähän tuossa 1.4tsi:ssä on ihan hyvästi.
     
    Viimeksi muokattu: 21.08.2019
  26. Jonaz

    Jonaz

    Viestejä:
    94
    Rekisteröitynyt:
    11.10.2017
    Gte Golfilla en ole ajanut, mutta
    onkohan tuo 2500rpm 120km/h katsottu tuosta "tehomittarista"?
    Edit:sokea

    Screenshot_20190821_095931.jpg
     
  27. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hoh, melkonen mittari... mitähän tuo niinkuin yrittää kertoa. Onko tuo "boost" sähköboosti, vai ahtaako se sitten sitä tsi:tä enempi vai...
     
  28. Jonaz

    Jonaz

    Viestejä:
    94
    Rekisteröitynyt:
    11.10.2017
    Ja onhan tuossa näköjään perinteinen kierroslukumittarikin, katsoin ekana kelloksi
     
    SR50La ja Slayer tykkäävät tästä.
  29. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    506
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    On muuten tismalleen sama mittari myös bemarin hybrideissä, paitsi noissa parissa vanhimmassa :)
     
  30. phetu

    phetu

    Viestejä:
    266
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Isompi näyttänee sähkömoottorin tehon prosentteina ja pieni tosiaan polttiksen kierrokset, ja koeajon perusteella muistaakseni tuo boost meinasi tosiaan sähköboostia polttiksen päälle.
     
    SR50La tykkää tästä.
  31. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    506
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mittaristona toi on tosi kiva, paljonko tehoa tulee ulos ja paljonko jäljellä. Toi boost tuolla sadan päällä on se hölmö juttu, sama vika löytyy myös bemareista. Ois niin tyylikäs ilman tuota erillistä "all-in" indikaatiota, kuten Rollsissa.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Mechanical Man tykkää tästä.
  32. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Wait, what? Missä tää mittari on bemarilla käytössä muka?

    Ja siis missä "parissa vanhimmassa"? Tarkoittanet 3- ja 5-sarjan activehybrid-malleja, eikös ne ole ne kaks vanhinta mallia? No, jos noi poislukien bemarissa olis tuo mittari niin silloin se ois mun 330e:ssä kans - ja ei muuten ole.
     
  33. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    506
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    740e:stä lähtien kaikissa uudemmissa eli jo kolmen vuoden ajan. Toisin sanottuna edellisen idrive 6 ja nykyisen idrive 7 versioiden mittaristossa ollut tuo. F30 oli vielä idrive 5.
     
    Slayer tykkää tästä.
  34. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hnngh. En ole uskaltanut uudempia vielä koeajaa, ettei autokuume yllätä.

    Onneksi näihin G20 330e alkupään autoihin ei saa koukkua, saa rauhassa odotella ainakin sen aikaa...
     
  35. selectamatic

    selectamatic

    Viestejä:
    1 080
    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
    Habazon tykkää tästä.
  36. markus

    markus

    Viestejä:
    48
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tulipas melkoinen keskustelu, tästä kuvasta voitte laskeskella kierrokset 120 km/h vauhdissa ja miettiä power mittarin toimintaa. Ja kun sähkö-/hybridiautoista puhuttaessa aina kysytään vetokoukusta, niin löytää 1500kg jarrullisella vetomassalla :geek:

    [​IMG]

    Kuva Saksasta autobahnilta ja apukuskin ottama :vihellys:
     
    Viimeksi muokattu: 21.08.2019
    SR50La, Mechanical Man, Samsomite ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  37. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    412
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Makro16 tykkää tästä.
  38. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 441
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    B250e vois toimia hyvin jo perhevankkurinakin.
     
  39. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 334
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Näihin ne salon akkutehtaan akut taitaa mennä?
     
  40. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    412
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Tähän liittyen tuli kokeiltua T8-voimalinjaa. Taitaa kyllä olla niin että tulee sittenkin joku semmonen, on nimittäin sen verran hauska vehje. Eikä mikään älyttömän kallis tehoihin nähden... :D nooh, näitä ehtii vielä miettiä, vastahan nykyinen on 8 kk vanha.
     
  41. Ruohonjuuri

    Ruohonjuuri

    Viestejä:
    72
    Rekisteröitynyt:
    23.07.2017
    Onko jotain moitetta Mondeo hybridistä? Sellainen olisi harkinnassa kun 1,6l Passatin hintoja joutuu vieläkin odottelemaan.
     
  42. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    435
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ainakin lehdistö tuumas, että hiukan "päälleliimatun" oloinen // tehty pakon edessä kiireellä, ei toimi sulavasti ja vie tavaratilaa.
     
  43. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 195
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    mmst1 tykkää tästä.
  44. Terro

    Terro

    Viestejä:
    739
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Yllättävän edullinen jos tuohon hintaan tulee.
     
  45. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 195
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    On. Voihan Vehon ahneus vielä yllättää, mutta Saksan hinnat lähtee 36-37k tasolta.
     
    SR50La tykkää tästä.
  46. Ruohonjuuri

    Ruohonjuuri

    Viestejä:
    72
    Rekisteröitynyt:
    23.07.2017
    Joo, see kontin lattian korotus on hölmö. Selvästi viritetty vaan vanhaa korimallia. Tila riittää kuitenkin mulle, joten ei haittaa. (Farkkua siis kokeilin)
    Omassa pk-seudun sekalaisessa koeajossa pääsi kevyesti n. neljän litran kulutukseen, mikä on kyllä aika lupaavaa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  47. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 441
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Tuon korotuksen jälkeen Mondeon kontiin mahtuu enää kaksi keskikokoista henkilöautoa :D
     
    SR50La tykkää tästä.
  48. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Mietin samaa. Itsellänikin Mondeo tosin vanhempaa korimallia ja jos sitä vähän korottaa lattiaa niin siinä on silti enemmän tilaa kuin verrokeilla...
     
    SR50La tykkää tästä.
  49. Jonaz

    Jonaz

    Viestejä:
    94
    Rekisteröitynyt:
    11.10.2017
    Litroissa mitattuna tilaa on farmari hybridi Mondeossa teknavin mukaan 403 litraa, toki tämä on mitattu tavaratilan näkösuoja ja penkit ylhäällä. Verrokkina uuden Golfin (hatchback) kontti vetää 380 litraa. En pitäisi Fordin suoritusta kovin hyvänä ottaen ulkomitat huomioon. Laajenettuna Mondeossa tilaa onkin reilut 1,5 kuutiota. riittänee valtaosalle ihmisistä.
    Tuon Mondeo hybridin kontin muodoista tulee mieleen joskus perheessä ollut Bmw E39 korinen farmari, todella matala ja ärsyttävä tavaratila käyttää. Näkösuojan saat heittää samointein varastoon ja ajelet sitten lastenrattaat ja kauppakassit taustapeilissä...
     
  50. Samsomite

    Samsomite

    Viestejä:
    47
    Rekisteröitynyt:
    05.10.2018
    Onko täällä joku jo ennakkovarannut Volkswagenin ID.3:n?