- Liittynyt
- 12.01.2017
- Viestejä
- 2 078
Olen valeasiantuntija, mutta voin lämpimikseni mutuilla, kunnes tietäjät saapuvat paikalle.Tämä kyllä kuulostaa mainos brosyyriltä ja mainoksethan on aina tosia. Tarkoitatko että läppärissä on suuniteltu akun heikko käyttöikä? Olisi mielenkiintoista tietää mikä tekninen yksityiskohta parantaisi akun käyttöiän kymmenkertaiseksi nykyisistä mutta yksikään läppäri valmistaja ei sitä tee. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, mutta myytiinhän meille 50-vuotta huonoja hehkulamppuja vain jotta kauppa kävisi.
Sähköauton pidemmän suunnitellun käyttöiän (vs. läppäriakku) takia niiden ajoakkuun laitetaan paksummat sisäiset eristeet sekä paksumpi ja tiiviimpi metallikotelointi. Läppäriakku vanhenee ajan mittaan vaikkei sitä käyttäisikään, koska ilman happi pääsee akun ohuen muovikuoren läpi pilaamaan kemiaa. Auton akun jäähdytys on myös paremmin suunniteltu.
Läppäri vaihdetaan uuteen jo muutaman vuoden iässä. Sen suunnittelussa on myös tärkeää pyrkiä halpuuteen, keveyteen ja ohuuteen.
Omassa Auris hybridissä takuu ajoakulle (Nimh) on 10v tai 350 tkm kumpi ensin täyttyy. Miksi valmistaja uskaltaa luvata noin pitkän takuun?
-Toyota on omistajana akkutehtaassa ja voi valita priimaa laatua.
-akku mitataan joka huollon yhteydessä, mm. sisäinen resistanssi, jännitteet, moduulien väliset erot, jäähdytyspumpun toiminta jne. Mahdolliset huonot kennot vaihdetaan kaikessa hiljaisuudessa uusiin etteivät ne rasita ehjiä kennoja.
-akusta käytetään vain keskimmäistä kolmannesta, jolloin akku pääsee muutenkin vähällä ja tarvittaessa voidaan ottaa varakapasiteettia käyttöön. Näin toimintamatka ei pienene akun vanhentuessa.