1. Live-striimi: Ylläpito pelaa PUBGia klo 21:30-00, tule mukaan katsomaan ja keskustelemaan
    Poista ilmoitus

Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    919
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Eiköhän tuossa tarkoitettu nimenomaan sitä auton omaa appia, moinen on tietääkseni kaikissa uusissa Volvoissa vakiona, tai siis asennettavissa ilmaiseksi vakiona (mahdollisesti pl. V40, joka on selkeästi vanhaa mallistoa).

    Tosin taas navi (opastus) ei taida olla missään vakiona (halvimmassa varustelutasossa), kartat kylläkin.
    Suurimmassa osassa ei ole vakiona edelleenkään, jos siis tarkastellaan sitä hinnat alkaen versiota, toki kalliimmissa varustelutasoissa se useinmiten tulee mukaan.
     
    Viimeksi muokattu: 13.04.2019 klo 09:32
  2. bimbobob

    bimbobob

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016

    tesla X? Rivian tulee myyntiin 2020/2021
     
  3. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    727
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    SR+:n hinta ei ole yllätys kenellekään, joka on verrannut Yhdysvaltojen hinnastoa Suomeen. Mallien lähtöhinnoissa on siellä sen verran pienet erot. Tuohon kun lisää pakollisen toisen rengassarjan, ollaan n. 54 t€ luokassa.

    Sitten täytyy toki muistaa, että rahoitukseen Tesla tarjoaa Santun bullet-lainaa, joka on aivan helvetin kallis ja sisältää miellyttävän n. 23 t€ viimeisen erän (luultavasti enemmän kuin auton arvo 60 kk jälkeen). Vähän pelkäsin, että alkaa Huihain tilaaminen harmittaa, mutta eipä nyt taida sittenkään.
     
  4. Just Numbers

    Just Numbers

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    31.12.2018
    Erittäin hyvä sivusto tutkia näitä asioita on brittiläinen EV-database. Sen mukaan pelkällä bensalla ajettaessa BMW 225xe kuluttaa 8,3 l/100 km (34 mpg) ja uusin Outlander PHEV 8,1 l/100 km (35 mpg). Ero on pieni, mutta autojen kokoero huomioonottaen merkittävä. Jostain ihme syystä 225xe:n kanssa saman voimalinjan jakava Mini Countryman SE All4 kuluttaa akku tyhjänä vain 7,2 l/100km.

    Todelliset BMW-kuskit tuntuvat inhoavan tuota 225xe-mallia siitä syystä, että sen kiihtyvyys katkeaa kuin kanan lento nopeudessa 125 km/h sähkömoottorin lopettaessa työt. Itse pidin 225xe:n ajettavuudesta, mutta sähköisen ajomatkan lyhyys koeajossa yllätti, sillä sain auton ajoon akku täynnä. Vähän se oli myös pieni omaan käyttöön. Minin ongelma taas oli se, että olisi tullut liikaa hammaslääkärikäyntejä irtoilevien paikkojen takia.

    Työkaverilla upouusi V60 T8, ja ahkerana lataajana hän on päässyt aivan olemattomalla bensankulutuksella. Työmatka edestakaisin yhteensä 40 km, lataus vain kotona ja kulutus 0,2 l/100 km.
     
  5. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 814
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Tuota tuota, sivustoon tutustumatta niin sanoisin että on ihan sama mitä PHEV autot kuluttaa jos raakasti yhden latauksen jälkeen ajaa auton tyhjäksi. Sen verran on vielä olemattoman kokoinen tuo tankkikin 36L että mitä järkeä noissa +8L/100km kokeiluissa?? Jos tälläisen auton ostaa niin kantaman tarvii riittää omiin ajeluihin, oli se sitten vaikka se oma maks 26km range ja "lupautuu" latailailemaan aktiivisesti aina kuin mahdollista. Jos noi kohdat ei täyty niin kannattaa jättää PHEV kauppaan IHAN suosiolla ja ostaa vaikka DIESEL.

    Itellä ollu ennen tankille menoa 225xe kulutukset: 10kwh/100km ja 3.8l/100km jolloin olen autolla kulkenut "tankillisella" ~850km, että semmosta.

    Alusta on itellä varmaan minin kaltainen koska m paketti mutta mukava se silti on. Onneksi ei ole vasta kuin yksi paikka joka pysynyt on sekin n 3000km/4kk ajoilla :tup:

    Ja mitä tulee Volvoon niin sillähän pääsee tankilla jotain 800km koska 60L tankki ja rangella tosiaan 40-45km, kesällä ja talvella. Olen myös yhtä kaveria haastatellut jolla tommoinen. Ei olisi kai pitänyt, saati sitten käydä T8 kiertueella kokeilemassa. Nythän semmoista V60 T8:sia tässä odotellaan, toimitusaika on kuin nälkävuosi eli marraskuussa pitäisi auton vasta saapua :itku:
     
  6. Sergio

    Sergio

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    11.05.2017
    Tuo BMW 225xe:n kulutushan tyhjällä akulla on järkyttävän paljon. Puuttuuko tuosta jarrutusenergian talteenotto vai mitä ihmettä? Noin pienellä rangella olevaa, kun harva voi käyttää puhtaasti sähköautona.
     
  7. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    933
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Optimalla olen nyt itse ajanut yli 1000km ja tankista mennyt alle 1/8 osa.
     
  8. jopee

    jopee

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Paljolta kuulostaa kyllä. Oma 330e keskikulutus on 6.6l/100km enkä lataile kuin sillointällöin jos sattuu duunissa olemaan paikka vapaana, kotona enkä muualla lataa lähes koskaan.
    Reilusti vähemmällähän tämä menee vaikka ei koskaan lataisi kuin vastaavan tehoinen bemari pelkkänä bensana.
     
  9. angle

    angle

    Viestejä:
    189
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos pistoke hybridiä ei koskaan lataa verkosta niin eikö kaikki ajamiseen ym. tarvittava energia tule polttoaineesta.
     
  10. jopee

    jopee

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Toimii silloin samalla tavalla ku vaikka toyotan tai lexuksen hybridit.
    Eli keräilee jarrutuksista jne mistä nyt saakaan takas sähköä. Ja joo bensakonekin sitä jonkinverran latailee.
    Yli 15% ei lataile automaattiasetuksella eli pitää sen siinä.
     
  11. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 337
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tulee bensasta. Toimii siis samoin kuin tavallinen hybridi.
     
  12. angle

    angle

    Viestejä:
    189
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.

    En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
     
  13. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 814
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    En kans mut en kyl sitäkää et tarvii plugari ostaa ja sit ei lataa sitä ku joskus ja jouluna :facepalm:
     
  14. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    727
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kevythybridi on lähinnä polttoaineensäästötekniikka kaupunkiympäristöön. Viitseliäälle lataajalle ja sopivalle työmatkalle plugari voi olla jo sähköautomaisempi.
     
  15. jopee

    jopee

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Miksi? Se on ostohinnaltaan vastaavan tehoista pelkkää bensaa halvempi, lisävarusteihin ei tule päästöjen kautta suomilisää, ja ainakin bmw tapauksessa saa ominaisuuksia mitä ei saa edes lisävarusteena muihin ku hybrideihin (esim ilmastointi parkissa).

    Lisäksi jos haluaa niin on optio ajella 0l/100km jos jaksaa latailla.
    Niin ja tietysti parhaat paikat parkkihalleissa ja saa ajaa länsiväylällä bussikaistaa.
     
  16. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 814
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    No joo jos sitä noin ajattelee. Empä tullut ajatelleeksi tota varuste politiikkaa tms bussikaistalla ajelua :)
     
  17. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    819
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Sähkömoottorin käyttäminen kiihdytyksissä ja sen lataaminen jarrutuksessa muutoin lämmöksi harakoille heittävällä energialla tuo jonkin verran säästöä. Tietysti myös lähipäästöt optimitilanteessa pienenevät, jos tullessa voidaan ajaa pelkällä sähköllä, joka on tuotettu harvemmassa liikenteessä.

    Melkoista näpertelyä tekniikan monimutkaisuuteen nähden kuitenkin.
     
  18. demo69

    demo69

    Viestejä:
    248
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ainakin Toyota käyttää hybrideissa atkinsonmoottoria, joka on taloudellisempi kuin ottomoottori.
     
  19. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 142
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Etsikää mulle automaattivaihteinen C-segmentin bensa-auto, joka kulkee kaupunkimatelussa neljällä litralla. Siis sellainen, joka ei ole hybridi.

    Jään tähän odottelemaan sopivia.
     
  20. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    919
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Pluggarihybrin koko pointtihan on se, että sillä voi ajaa myös sen rangen ulkopuolelle, joten minusta aika autoa ajatella, että eivät sovellu henkilöille joille pelkkä sähkörange ei riitä.

    Ja ylipäätään se tyhjän akun kulutus kiinnostaa sen takia, että sen avulla on helppo laskea todellinen kulutus omassa käytössä, kun tietää kuinka ison osan pystyisi ajamaan sähköllä ja lopuille laskee sitten tuon mukaan bensan/dieselin. Nuo tuntemattoman sähkö/polttoainejakauman x l/100km luvuthan ovat nimenomaan niitä, mitkä ovat mitkä ovat kokolailla turhia, koska niistä on hankala päätellä yhtään mitään siitä paljonko auto omassa käytössä kustantaisi polttoaineiden osalta.

    Tuos saitti näytti kylläl ihan hyvältä, harmi vaan että V60 D6:n lukemia ei tuolta löytynyt.
    Riippuu aika paljon käyttöympäristöstä, maantiellä ja motarilla ero jää pienemmäksi, mutta kaupunkipyörityksessä bensahybridi vie kyllä useinmiten moninkertaisesti vähemmän polttoainetta, kun vastaava perinteinen polttis. Mitä pienempi nopeus ja mitä enemmän nopeuden muutoksia niin sitä isompi hyöty hybridistä on.
     
  21. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 814
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Ei ole turhaa. Jos 10kwh/100km ja 3.9l/100km niin 850km matkalla on mennyt sähköä 85kwh ja kotona ladatessa 1kwh maksaa 13centtiä kaikkine lisineen. Sitte ton bensa hinnan saa kun tankkaa auton vaan täyteen ja kattoo paljon jää viivan alle. Omassa tapauksessa ~60e maksaa molemmat yhteensä.

    Jos range riittäisi niin eipä tuo ajelu paljoa maksaisi, toki onhan se jo noinkin edullista :tup:
     
  22. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    899
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Maantieajossa se tavallinen hybridi ei vie mitenkään merkittävästi vähempää kuin perinteinen polttisauto, mutta kyllä se käytännön seka-ajon kulutus ja erityisesti kaupunkiajon kulutus on selvästi pienempi kuin tavallisella polttiksella.

    Osittain tuo kulutusetu hybridille tulee siitä että hybridin polttomoottori on yleensä atkinson kierrolla, mutta erityisesti kaupunkiliikenteessä se suurin etu tulee kyllä sieltä akustosta.

    Plugareissa olisi kyllä edellytykset saada polttoaineen kulutus suunnilleen samalle tasolle hybridin kanssa, mutta ehkä tehtaat eivät ole viitsineet nähdä vaivaa sen systeemin hiomiseen, hyöty tehtaalle jää aika pieneksi.
     
  23. Sergio

    Sergio

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    11.05.2017
    Toyota on ainakin hionut priuksen kulutuksen kohdilleen. 3,27l/100km tyhjällä akulla tuon databasen mukaan. Näin oli myös aikaisemmalla mallilla ja phev prius kulutti "lataamattomana" vähemmän kuin hybridi auris.
     
  24. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    919
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Tottakai jos tiedät kulutuksen omassa käytössä, niin silloin tiedät paljonko se auto omassa käytössä kuluttaa (ylläri).

    Mutta tuo 3,9l/100km ei oikeastaan auta ketään arvioimaan kuinka paljon kyseinen kärry kuluttaisi omassa käytössä.

    Sen sijana jos tiedät rangen ja kulutuksen pelkällä polttoaineella, niin tuo on aika hyvin laskettavissa, jos osaa arvioida kuinka iso osa ajoista menisi sähkörangella (polttoaineenkulutus lähes 0) ja kuinka paljon pidemmälle (polttoaineenkulutus tuon tyhjän akun kulutuksen verran). Noista painotettu keskiarvo niin voi alkaa arvioida kuluja omassa käytössä.

    Eli tyyliin, jos auto vie akut tyhjänä 6l/100km ja pystyn ajamaan 2/3 ajoista rangen sisällä, niin kulutuksen omassa käytössä voi olettaa olevan noin 2l/100km.

    Sen sijaan jos tiedät vaan että hybridi pluggari kuluttanut 2l/100km jossain ajossatai sen EU-yhdistetty on sen verran, niin siitä ei oikein voi päätellä mitään siitä kannattaisiko ko. kärry itselle.
    Jotenkin tuntuu, että ajattelen nyt täysin mustavalkoisesti, että joko kaikki ajot pitää olla sähkörangen sisällä, tai sitten autoa ei ladata lähes ollenkaan. Eli joko käytetään pluggaria tarpeetttoman monimutkaisena ja pieniakkuisena sähköautona, tai kalliina ja tarpeettoman isoilla akuilla varustettuna kevythybridinä.

    Eiköhän aika iso osa ajele niin, että latailuilla pääsisi ajamaan säännöllisesti (isonkin) osan, mutta välillä se ei riitä vaan ajetaan polttoaineella, jolloin kiinnostaa sitten kulutus polttoaineella ajaessa. Sehän se pluggarin pointti on, sillä voi tehdä molempia.
     
    MikaMM, ATomiH ja apoiuyt tykkäävät tästä.
  25. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 814
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Joo mutta lähtökohtaisesti kun tämmösen hommaa niin range riittäisi että menisi mahdollisimman pienellä ajot. Toki polttiksella pidemmät lenkit ja myös polttiksesta ja sähköstä tuleva nelivetokin on se miksi tälläinen kannattaa hommata :) Saisi vaan tuo jälkimmäinen ominaisuus olla muissakin eikä pelkkiä etuvetosia.
     
  26. angle

    angle

    Viestejä:
    189
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.

    Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.
     
  27. ATomiH

    ATomiH

    Viestejä:
    280
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Eihän sähkön tuotto bensalla olekkaan ideana. Vaan juurikin jarrutuksista talteen kerätty energia laitetaan talteen.

    Ja kun autosta löytyy pieni sähkömoottori, joka tarjoaa välittömän väännön, niin voidaan sen pariksi laittaa ekologinen atkinson tekniikalla oleva polttis. Tuo kun olisi muuten masentavan puhditon.
     
  28. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    243
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Säästö tulee mm. siitä kun moottoria ei tarvitse pyörittää jatkuvasti naurettavan pienellä kuormalla jolloin sen hyötysuhde on huonoimmillaan, vaan siitä voidaan ottaa enempi tehoa jolla autoa liikutetaan ja samalla säilötään energiaa akkuun. Osa matkasta voidaan sitten edetä tällä talteen otetulla energialla tarvimatta pyöritellä polttista... ja tuolla saavutetaan parempi polttoainetalous...
     
    pelitys tykkää tästä.
  29. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 337
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse ajattelen sillä tavalla, että bensamoottorilla saa vedon pyöriin ja samalla saa vähän ladattua akkua. Eli bensamoottoria pystyy käyttämään vähän paremmalla hyötysuhteella. Ja osan aikaa pystyy sitten ajamaan pelkällä sähköllä akun tyhjäksi ja siksi polttoainetta vähän säästyy. Lisäksi regen jarru. Noilla konsteilla kulutus on vähän pienempi tavalliseen bensaan verrattuna.
     
  30. TMK

    TMK

    Viestejä:
    473
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2017
    Polttomoottorihan karkaa hyvältä hyötysuhdealueelta herkästi erityisesti kiihdyttäessä.

    Taasen tasakaasulla polttomoottorissa ollaan hieman hyvän hyötysuhdealueen alapuolella. Eli tässä kohtaa kannattaa laturilla tehdä kuormaa ja ottaa energia talteen. Eli moottorin tuoma liike-energia + sähkö on yhdessä enemmän kuin pelkkä polttomoottorin tekemän liike-energian hyötysuhde.

    Sähköä ladatessa kulutus on hieman isompi, mutta energiaa saadaan enemmän kuin polttoaineen kulutuksen nousu.

    Sitten se jarrutusenergia. Jarrutuksessa vapautuu energiaa yhtä paljon kuin samaan vauhtiin kiihdyttäessä.
    Eli teoriassa kerran polttomoottorilla kiihdytettyä autoa voi pysäyttää ja kiihdyttää sähköllä uudestaan ja uudestaan. No se teoriasta.

    Sitten tulee hyötysuhde, joka on aina ykköstä pienempi, jolloin kaikkea energiaa ei saada mitenkään talteen.
    Mutta saadaan jotain kuitenkin.

    Eli kiihdytyksissä käytetään apuna sähköä pitämään polttomoottori paremmin hyötysuhteen optimialueella ja siihen käytetään "hukkaenergiat", jotka on akkuun ladattu.
     
    VSPTT ja smicke tykkäävät tästä.
  31. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    243
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Asian sivusta, kun aina muistetaan muistutella kuinka sähköauton päästöt ei ole nolla "koska sähkökin pitää tehdä jossain", niin sama koskee myös polttomoottorivekottimia:

     
    ViKiV tykkää tästä.
  32. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    8
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    VW ID ennakkotilaukset lähestyy:

    https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id.html

    Saksalaisella sivulla laskuri kertoo että 8.5 :ttä alkaen, saa nähdä milloin suomessa. Hinnaksi on luvattu "sama kuin diesel golf". Tarkoittaa varmaan että pienellä (48kWh) Akulla karvalakkivarusteltu VW i.D maksaa saman verran kuin top-of-line diesel - 32,421€ golf GTD 2.0 TDI. Ensiksi tuleva "first edition" 62 kWh akulla maksanee ~38 k€, mikä kuitenkin vielä 5k€ vähemmän kuin Hyundai Kona. VW i.D3 Toimitukset ensi vuoden alussa, yhtä pitkään saa odottaa Konaakin.
     
  33. jle01

    jle01

    Viestejä:
    14
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    32k€ olisi muuhun tarjontaan verrattuna aika edullinen. Ei taida edes 48kWh kokoluokan akulla olla edes saatavilla tuohon hintaluokkaan.

    Linkistä muuten puuttuu https jälkeen kaksoispiste.
     
  34. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 814
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Noniin, eipä olisi uskonut kun eräs 225xe kuski sanoi että kyllä se range kasvaa kun kesää kohti mennään. No, tänään pääsin jo 30km matkan ja oli sekalaista ajoa, jotain 50kmh ja 87kmh väliltä :tup: Sen verran vielä että kun lähdin niin rangeksi näytti 28km ja pääsi 30km :)

    Nyt kun sain auton talliin ja lataukseen niin auto ilmoitti että kun akku on ladattu niin rangea olisi 34km :drool::tup::)
    Muutenkin näyttäisi nyt menevän +-15c:llä n. 2-3km enemmän mitä auton range näyttää :)
     
    Viimeksi muokattu: 18.04.2019 klo 17:45
  35. taffeli

    taffeli

    Viestejä:
    113
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Motarilla työmatkalla samat Teslat ohittelen, niin niidenkin nopeudet on nousseet lämpötilan mukaan samassa suhteessa :) Eli kaippa se vaikuttaa, kovilla pakkasilla ajelivat melki 90kmh, tänään jo 120.