• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua muunsukupuolisuudesta ja sukupuolen määrittelemisestä

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 783
Mielestäsi sukupuolivähemmistöjen kutsuminen mutanteiksi, transuiksi, sekopäiksi, helikoptereiksi jne. Ei ole ilvailua?
Sori mulla meni tuo mutantti termi ohi. Se ei ole kovin asiallinen termi.

Transu on mielestäni vain lyhennelmä sanasta transseksuaali.

Sekopääksi kutsuminen ei ole asiallista, mutta toiminnan kutsuminen sekoipäiseksi on. Mielestäni on sekopäistä korjata ruumista jos päässä on vikaa. Lyhyesti vertaa anorektikko.
Näiden korjausleikkausten vaikutuksista on ristiriitaista tietoa. Ja näiden valossa on paras että nämä hoidot aloitetaan vasta täysi-ikäisenä, jolloin on kypsynyt tarpeeksi arvioidakseen toimintaansa, ja normaalin murrosiän myötä nämä oireet katoaa muistaakseni vähintään 70-80 % jos eivät ole saaneet hormoneja.

Helikopteri tulee siitä kun väitetään jokaisen voivan olla juuri sitä sukupuolta kun haluaa ja näin ollen sukupuolia on jopa rajattomasti. Mitä ajattelet siltä kun joku nuori kokee olevansa alieni tai melkein 60 vuotias isä kokee olevansa pikkutyttö. Molemmat ovat ihan aitoja tapauksia ja jos haluat voin kaivaa linkit sulle, tosin Google ja englannin kielen taito auttaa kummasti. Ja tätä vasten helikopteri on ihan asiallinen. Lisäksi jos nyt viis veisataan biologisista sukupuolista, miksi ei iästä, pituudesta tai jostain muusta vastaavasta objektiivisesti todettavasta faktasta?


Miksi oletat että pidän yleistä kritiikkiä, näkökantoja jne. ilvailuna? Missä kohtaa viestiäni annan ymmärtää näin
Se oli ensireaktio, ilman että olin ajatellut tarkemmin mitä sanoit. Nyt asiaa uudelleen mietittynä riippuu siitä miten suhtaudut juuri lukemaasi.
Jos allekirjoitat näkemykseni noiden termien asiallisuudesta ja käyttökohteista, niin ylitulkitsin pahasti sitä mitä sanoit ja pyydän anteeksi hätiköityjä tulkintojani. Jos olet kieltämässä noita minusta asiallisia termejä ja valtion pitää rangaista noiden termien käyttöstä, olet totalitaristi.
Lisäksi olen kurkkua myöten täynnä näiden mukaliberaalien somelynkkayksia ja hyökkäyksiä asiallista kritiikkiä vastaan. Ja kun riittävän moni tietyllä tavalla ajatteleva on vaientamassa toisin ajattelevia, niin helposti ylitulkitsee sen suunnan kirjoituksia. Pitäisi aina miettiä mitä sillä on tarkoitettu, eikä tehdä hätiköityjä tulkintoja ja johtopäätöksiä.

@kekkeruusi varmaan tarkoitti tuolla silpomisella näitä korjausleikkauksia, joissa toimiville sukupuolielimille aletaan tekemään leikkauksia sen mukaan miten päässä kokee oman sukupuolen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
90
Sori mulla meni tuo mutantti termi ohi. Se ei ole kovin asiallinen termi.

Transu on mielestäni vain lyhennelmä sanasta transseksuaali.

Sekopääksi kutsuminen ei ole asiallista, mutta toiminnan kutsuminen sekoipäiseksi on. Mielestäni on sekopäistä korjata ruumista jos päässä on vikaa. Lyhyesti vertaa anorektikko.
Näiden korjausleikkausten vaikutuksista on ristiriitaista tietoa. Ja näiden valossa on paras että nämä hoidot aloitetaan vasta täysi-ikäisenä, jolloin on kypsynyt tarpeeksi arvioidakseen toimintaansa, ja normaalin murrosiän myötä nämä oireet katoaa muistaakseni vähintään 70-80 % jos eivät ole saaneet hormoneja.

Se oli ensireaktio, ilman että olin ajatellut tarkemmin mitä sanoit. Nyt asiaa uudelleen mietittynä riippuu siitä miten suhtaudut juuri lukemaasi.
Jos allekirjoitat näkemykseni noiden termien asiallisuudesta ja käyttökohteista, niin ylitulkitsin pahasti sitä mitä sanoit ja pyydän anteeksi hätiköityjä tulkintojani. Jos olet kieltämässä noita minusta asiallisia termejä ja valtion pitää rangaista noiden termien käyttöstä, olet totalitaristi.

@kekkeruusi varmaan tarkoitti tuolla silpomisella näitä korjausleikkauksia, joissa toimiville sukupuolielimille aletaan tekemään leikkauksia sen mukaan miten päässä kokee oman sukupuolen.
Transu on alatyylinen ja halventava termi transvestiitista jolla ei juuri yhtäläisyyksiä transihmisen kanssa, siksi näitä viestejä on monesti yritettävä tulkita ja lukea rivien välistä mitä oikein tarkoitetaan. Mitä tulee sekopäisyyteen niin Suomen kahdella transpoliklinikalla nimenomaan tutkitaan se ettei kyse ole psykiatrisesta häiriöstä tai väliaikaisesta ajatuksesta sukupuolen muuttamisesta. Alaikäisille tutkimukset ovat laajemmat.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Sekopääksi kutsuminen ei ole asiallista, mutta toiminnan kutsuminen sekoipäiseksi on. Mielestäni on sekopäistä korjata ruumista jos päässä on vikaa. Lyhyesti vertaa anorektikko.
Mun mielestä taaskin on sekopäistä lähteä korjaamaan sitä osaa ruumiista minkä toiminnasta me tiedetään ylivoimaisesti vähiten. Eli aivot.
Jako "päähän" ja "ruumiiseen" on virheellinen kuva joka on muodostunut aikojen kuluessa meidän tietämättömyyden takia. Aivot ovat ihmisen fysiologiaa siinä missä muutkin osat ruumiista. Nykyään se erottelu tulee osittain tuon historiallisen painolastin takia ja osittain siksi koska me ollaan hyvin pitkälle vielä tietämättömiä siitä miten aivot toimii. Me osataan suoraan korjata siitä vain sellaisia asioita jotka ovat selkeästi rikki (tyyliin katkennut verisuoni tai kasvain) mutta valtaosa aivojen ongelmista on sellaisia että meillä ei ole mitään tarkkoja ja tehokkaita tapoja korjata niitä vaan ainoa mahdollisuus on turvautua todella epätarkkoihin toimiin kuten psykoterapia (joka on hyvin pitkälle blackbox tyylistä debuggausta) tai lääkitykset (jotka vaikuttaa ties kuinka moneen muuhun asiaan sen ongelman lisäksi ja siihen ongelmaankin aika vaihtelevasti).
Eli jos ongelmaan on ratkaisu, tai ainakin jonkinsorttinen parannus, joka voidaan toteuttaa muokkamalla jotain minkä toiminta me tiedetään hyvin niin se on paljon parempi ratkaisu kun yritetään sörkkiä jotain minkä toiminnasta me ollaan vielä hyvin pitkälle kujalla.

Sitten kun lääketiede on päässyt siihen pisteeseen että tuollaiset asiat voidaan korjata yhtä hyvin ja tehokkaasti siellä aivoissa niin voidaan palata asiaan. Mutta tuossa vaiheessa sitten törmätään moraalisiin kysymyksiin kuten että onko oikein muokata ihmisen aivoja, eli asiaa joka määrää sen että millainen ihmisen tietoisuus on, jos sen sijaan voidaan vain muokata se muu ruumis sopimaan tuohon tietoisuuteen. Ja itse sanoisin että ensisijaisesti tietoisuus on se mikä merkkaa eniten ja sitten se muu ruumis voidaan sopeuttaa siihen.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 783
Mun mielestä taaskin on sekopäistä lähteä korjaamaan sitä osaa ruumiista minkä toiminnasta me tiedetään ylivoimaisesti vähiten. Eli aivot.
Jako "päähän" ja "ruumiiseen" on virheellinen kuva joka on muodostunut aikojen kuluessa meidän tietämättömyyden takia. Aivot ovat ihmisen fysiologiaa siinä missä muutkin osat ruumiista. Nykyään se erottelu tulee osittain tuon historiallisen painolastin takia ja osittain siksi koska me ollaan hyvin pitkälle vielä tietämättömiä siitä miten aivot toimii. Me osataan suoraan korjata siitä vain sellaisia asioita jotka ovat selkeästi rikki (tyyliin katkennut verisuoni tai kasvain) mutta valtaosa aivojen ongelmista on sellaisia että meillä ei ole mitään tarkkoja ja tehokkaita tapoja korjata niitä vaan ainoa mahdollisuus on turvautua todella epätarkkoihin toimiin kuten psykoterapia (joka on hyvin pitkälle blackbox tyylistä debuggausta) tai lääkitykset (jotka vaikuttaa ties kuinka moneen muuhun asiaan sen ongelman lisäksi ja siihen ongelmaankin aika vaihtelevasti).
Eli jos ongelmaan on ratkaisu, tai ainakin jonkinsorttinen parannus, joka voidaan toteuttaa muokkamalla jotain minkä toiminta me tiedetään hyvin niin se on paljon parempi ratkaisu kun yritetään sörkkiä jotain minkä toiminnasta me ollaan vielä hyvin pitkälle kujalla.

Sitten kun lääketiede on päässyt siihen pisteeseen että tuollaiset asiat voidaan korjata yhtä hyvin ja tehokkaasti siellä aivoissa niin voidaan palata asiaan. Mutta tuossa vaiheessa sitten törmätään moraalisiin kysymyksiin kuten että onko oikein muokata ihmisen aivoja, eli asiaa joka määrää sen että millainen ihmisen tietoisuus on, jos sen sijaan voidaan vain muokata se muu ruumis sopimaan tuohon tietoisuuteen. Ja itse sanoisin että ensisijaisesti tietoisuus on se mikä merkkaa eniten ja sitten se muu ruumis voidaan sopeuttaa siihen.
Aivojen korjaaminen tarkoitti mun viestissä terapiaa, keskustelua, mahdollisia piilossa olevien traumojen käsittelyä, yms. Kuten anorektikolla. Ei hänelle anneta rasvaimua. Molemmat ovat pään sisäisiä ongelmia, ja molemmissa tapauksissa ruumis on terve.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Aivojen korjaaminen tarkoitti mun viestissä terapiaa, keskustelua, mahdollisia piilossa olevien traumojen käsittelyä, yms. Kuten anorektikolla. Ei hänelle anneta rasvaimua. Molemmat ovat pään sisäisiä ongelmia, ja molemmissa tapauksissa ruumis on terve.
Jälleen kerran, se pää on osa sitä ruumista. Tuo erottelu "pään" ja "ruumiin" ongelmiin on, kuten yllä selitin, virheellinen. Terapia on vain erittäin tehoton tapa korjata niitä ruumiin ongelmia koska sen sijaan että pystyisimme suoraan uudelleenreitittämään ne aivojen neuronien väliset yhteydet, me joudutaan muokkaamaan niitä epäsuorasti ja tehottomasti terapian kautta.

Tuo anoreksia vertaus on lähtökohtaisesti huono. Anoreksia on ongelma koska se estää ruumista saamasta tarvittavaa ravintoa. Rasvaimu ei ole millään tasolla ratkaisu tuohon ongelmaan joten sen ehdottaminen hoitokeinoksi on täysin absurdi.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Lisäksi jos nyt viis veisataan biologisista sukupuolista, miksi ei iästä, pituudesta tai jostain muusta vastaavasta objektiivisesti todettavasta faktasta?
Varmaan koska ikää ja pituutta ei vielä voi muuttaa teknologialla, mutta kehoa voi muuttaa niin että se näyttää enemmän vastakkaiselta sukupuolelta tai muunsukupuoliselta. Jos tulevaisuudessa voi tehdä 70-vuotiaasta papparaisesta 20-vuotiaan näköisen, ehkä siinä vaiheessa myös ikää aletaan näkemään sosiaalisena konstruktiona.

Mutta monet amerikkalaiset yliopistolaiset on nykyään jo niin sekaisin että ne tykkää että iällä ja pituudella ei ole mitään väliä, ja jos tunnet olevasi 5 metriä pitkä, olet 5 metriä pitkä:



Transu on alatyylinen ja halventava termi transvestiitista jolla ei juuri yhtäläisyyksiä transihmisen kanssa, siksi näitä viestejä on monesti yritettävä tulkita ja lukea rivien välistä mitä oikein tarkoitetaan.
Mutta Wikipedian ja sen lähteen mukaan transvestiitit sisältyy sanaan transsukupuolinen:

"The term transgender may be defined very broadly to include cross-dressers.[10]"

"Transgender was defined broadly to cover those who transition from one gender to another as well as those who may not choose to socially, medically, or legally fully transition, including cross-dressers,"


Mitä tulee sekopäisyyteen niin Suomen kahdella transpoliklinikalla nimenomaan tutkitaan se ettei kyse ole psykiatrisesta häiriöstä tai väliaikaisesta ajatuksesta sukupuolen muuttamisesta. Alaikäisille tutkimukset ovat laajemmat.
Wikipedian mukaan, jos tuntee olevansa muuta sukupuolta kuin oma keho, on kyse häiriöstä:
"The diagnostic label gender identity disorder (GID) was used until 2013 with the release of the DSM-5. The condition was renamed to remove the stigma associated with the term disorder.[5]"

Transsukupuolisuudesta on nykyään poistettu sana häiriö, koska se aiheutti stigmaa.

Mutta olen kyllä kuullut monia nykyään jotka sanoo että transsukupuolisuus ei ole häiriö, joka ehkä johtuu siitä että tuo sana häiriö poistettu. Ehkä jos joka paikkaan kirjoitettaisiin että appelsiinit on sinisiä, ehkä ne muuttuisi siniseksi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
90
Kiehtovaa :spock_eyebrow: . Harmittavan usein kuitenkin näyttää siltä että termejä käytetään halventavaan tarkoitukseen oman mielipiteen tueksi, haukkumasanana. Niin ei tarvitsisi tehdä jotta saataisiin luontevampi keskustelu aikaiseksi. Osansa on epäilemättä myös sillä että kasvoin aikakaudella jolloin homoja ja tiittejä avoimesti pilkattiin. Mistään transsukupuolisuudesta kukaan ollut ikinä kuullutkaan.

ICD-11 tullee aikanaan käyttöön ja myös siinä transsukupuolisuus on poistettu mielenterveysongelmien kategoriasta ja siirretty seksuaaliterveyteen liittyvien aiheiden alle. Poistanee siis nykyisen seulontatutkimusmallin jossa selvitetään ettei kyse ole mielenterveyden häiriöstä tai muusta jo aiemmin mainitusta... nyt taisi vähän mennä jankkaamiseksi yhdestä sanasta. TAYSiltä lyhyesti noita lukaisin.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Mikä on pointtisi ensimmäisessä kysymyksessä? Kunhan kirjoitin omat kokemukseni. Ja voitko kertoa mitä minussa on silvottu?
Mitä sinussa on muka korajttu?

Siis missä väitin että päätän mitään? Puhuin kuinka esim. hormonihoidot ovat mahdollistaneet oikein kohdatuksi tulemisen.
Et sinä ole ikinä päättänyt siitä miten sinut "kohdataan".

Voitko selventää mikä on pointtisi ja miksi en mielestäsi sitä edusta?
Kehodysforia(tms) ei ole seksuaalinen suuntaus.

No mitäköhän tuohon nyt kuuluisi vastata... Mun mielestä biologia vasta-argumenttina on ihan ok ja ymmärrän täysin jos joku kritisoi sukupuoliasioita niillä perustein. Mua ei vaan rehellisesti kiinnosta moiset argumentit koska niillä ei ole mitään oleellista tekemistä sillä miten mä elän mun elämää tai mikä on mulle transsukupuolisuudess tärkeintä.
Biologia on faktaa, transseksuaalisuus ei ole, muuten kuin mielenterveysongelmana

Mielestäsi kaikki vähemmistöt saavat elää ilman syrjintää, vihaa jne?
Tuskin kukaan elää kokematta noita. Joten?

Ja mä voin sitten ehkä vastailla vaikka huomenna jos on enemmän kritiikkiä. Kannattaa tosin vähentää henkilökohtaisuuksia ja kiroilua seuraavassa viestissä ettei tämä mene ihan asiattomaksi. :)
En ole esittänyt mitään henkilökohtaisuuksia, riippumatta miten olet asian kokenut.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Transu on alatyylinen ja halventava termi transvestiitista jolla ei juuri yhtäläisyyksiä transihmisen kanssa, siksi näitä viestejä on monesti yritettävä tulkita ja lukea rivien välistä mitä oikein tarkoitetaan. Mitä tulee sekopäisyyteen niin Suomen kahdella transpoliklinikalla nimenomaan tutkitaan se ettei kyse ole psykiatrisesta häiriöstä tai väliaikaisesta ajatuksesta sukupuolen muuttamisesta. Alaikäisille tutkimukset ovat laajemmat.
Se, että luulee olevansa jotain jota ei ole, on selvä mielenterveysongelma. Mikään transpoliklinikka ei tähän vaikuta.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
ICD-11 tullee aikanaan käyttöön ja myös siinä transsukupuolisuus on poistettu mielenterveysongelmien kategoriasta ja siirretty seksuaaliterveyteen liittyvien aiheiden alle.
Miksi ketään kiinnostaisi mitä CCP-HO päättää? Se ei päätä faktoja.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Voitko selventää mikä on pointtisi ja miksi en mielestäsi sitä edusta?
Kerro sinä miksi mielestäsi edustat sukupuolivähemmistöä, jos olet mielestäsi nainen. Jos olet mies niin toki täysin teknisesti ottaen edustat sukupuolivähemmistöä.
No mitäköhän tuohon nyt kuuluisi vastata... Mun mielestä biologia vasta-argumenttina on ihan ok ja ymmärrän täysin jos joku kritisoi sukupuoliasioita niillä perustein. Mua ei vaan rehellisesti kiinnosta moiset argumentit koska niillä ei ole mitään oleellista tekemistä sillä miten mä elän mun elämää tai mikä on mulle transsukupuolisuudess tärkeintä.
Miksi se miten sinä elät elämääsi vaikuttaa sukupuoleesi? Minä voin tehdä stereotypioiden mukaan naisellisia tai miehisiä juttuja, pukeutua kuten tyypillisesti miehet tai naiset pukeutuvat ja olen silti koko ajan samaa sukupuolta. Sen sijaan en kykene sekä hedelmöitämään että hedelmöittymään.
Mielestäsi kaikki vähemmistöt saavat elää ilman syrjintää, vihaa jne?
Eivät saa, valitettavasti, eivätkä edes enemmistöt. Varsinkin kun yhdessä asiassa enemmistössä oleva on hyvin todennäköisesti toisessa asiassa vähemmistössä ja toisin päin.

Mutta se, että jotakuta syrjitään, vihataan tai muuta vastaavaa ei hänen käsityksistään automaattisesti oikeita tai vääriä. Kohtelusta se voi tehdä asiatonta.
Ja mä voin sitten ehkä vastailla vaikka huomenna jos on enemmän kritiikkiä. Kannattaa tosin vähentää henkilökohtaisuuksia ja kiroilua seuraavassa viestissä ettei tämä mene ihan asiattomaksi. :)
+1
Ja minun kanssa on ihan turha lähteä väittelemään biologiasta jne. koska minulle on ihan sama moiset asiat. Tärkeintä mulle on se, että saan elää vapaasti omana itsenäni ilman syrjintää, väkivaltaa tai muuta vihaa. Jos se on joidenkin teidän mielestä väärin niin voi harmi ei voi midistä. :)
Ei kukaan ole ehdottanutkaan, että sukupuolidysforia paranee syrjimisellä, selkäsaunalla ja vihalla. Aikamoinen olkiukko esittää, että kukaan täällä olisi näin sanonut. Ja jos sukupuolifysforiasta kärsiville ei se olisi myöskään väkivaltaa, syrjintää tai muuta vihaa, eikä se tarkoittaisi ettei sinulla ole oikeutta elää omana itsenäsi.
 
Viimeksi muokattu:

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Olen transnainen. Edustan sukupuolivähemmistöä. Naisen ja transnaisen välillä on eroja, esim. se biologia. Joidenkin mielestä olen ilmeisesti mies jos he sattuvat tietämään taustani.
No taas tullaan siihen, että oliko se sukupuoli (sex) sama vai eri asia kuin sukupuoli-identiteetti (gender)?
Minun sukupuoli-identiteetti mahdollistaa että voin olla esim. juuri niin feminiinen kuin haluan ilman että kukaan pitää sitä omituisena. Minun nimeni, olemukseni, käyttäytymiseni nähdään normaalina, koska läpäisen naisena. Jos olisin selvästi ns. syntynyt miehenä niin kääntäisin varmasti enemmän päitä ja suurempi osa voisi ihmetellä esim. "onko toi nainen vai mies". Nyt voin vain elää elämääni ilman että tarvitsee välillä edes ajatella sukupuoliasioita.
No jos joku haluaa käyttäytyä epätyypillisesti biologiseen sukupuoleensa nähden, niin onko kauhean hyvä ratkaisu että tämän mahdollistamiseksi pitää syödä hormooneja tai tehdä kirurgisia toimenpiteitä, joilla on selkeitä terveydellisiä haittavaikutuksia mm. lisääntymisbiologian kannalta? Minusta kuulostaa pikemminkin siltä, että jos sukupuolikäyttäytymisen stereotypiat eivät ole perusteltuja on pikemminkin vääryys tehdä moisia käyttätymismuutosten mahdollistamiseksi. Jos ne ovat perusteltuja, niin perustelun laadusta riippunee milloin tästä mallista on kohtuullista poiketa. Eikö suvaitsevaisuus tarkoittaisi nimenomaan sitä, että mies käyttäytyköön niin naisellisesti kuin haluaa ja silti hän on yhtä hyvä mies kuin se macho-uroskin (toki vastaavasti jokaisella on oikeus vastaavsti pitää toisen käytöstä outona)?

Niinkuin aikaisemmin sanoin, vähemmistöt kokevat paljon enemmän syrjintää, vihaa ja väkivaltaa maailmassa. Tottakai syrjintää voi kokea kuka tahansa. Itse koen kuitenkin olevani paljon alttiimpi syrjinnälle jos joku tietää taustastani.
Etkö sinä sanonut, että kohtaat ns. sukupuolivähemmistöön kuulumisesi takia vähemmän syrjintää ja se oli yksi merkittävä syy koko hommaan?

Toki kiusaajat kiusaa aina erottuvia, ja erottuminen tarkoittaa yleensä jonkin asian suhteen vähemmistöön kuulumista. Mutta kaikki meistä myös mitä luultavimmin kuuluvat jonkin asian suhteen vähemmistöön ja toisen suhteen enemmistöön. Ja tietysti vähemmistöön tai enemmistöön kuuluminen riippuu myös seurasta.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Huomautus - jätä hyökkäävä sävy pois viesteistäsi ja pyri rakentavaan keskusteluun
Noh asioita on paljonkin, mutta hormonit on korjannut esim. sen asian että minut kohdataan ja sukupuolitetaan oikein ilman että sitä tarvitsee edes tänä päivänä miettiä. Esim. jos tulisit vastaan niin mun ei tarvitsi kuunnella saarnaustasi mielenterveysongelmista koska tuskin tunnistaisit että olen trans.
Se, mitä tunnistan kenestäkin ohikulkevasta henkilöstä ei muuta totuutta miksikään. Vieraiden hormonien pumppaus elimistöösi ei muuta sinua toisen sukupuolen edustajaksi. Itse asiassa se lähinnä vahvistaa sinut siihen sukupuoleen kuuluvaksi, jota olet. Muuten et tarvitsisi mitään hormonilisiä.

Ei olekkaan. Hienoa että tiedä sen verran. Taas kerran jos luet alkuperäisen postaukseni, niin puhun sukupuolivähemmistöstä, en seksuaalivähemmistöstä.
Sinä et edusta sukupuolivähemmistöä. Sellaisia ei ole olemassakaan.

Olet oikeassa. Biologian on faktaa, en ole koskaan väittänyt muuta. Sukupuoli on sen sijaan vähän moninaisempi kuin esim. se mitä löytyy housuista, mutta sinulle se on mielenterveysongelma joka on sun mielipide eikä se muutu joten siitä on ihan turha väitellä.
Se, että kuvittelee olevansa jotain jota ei ole on mielenterveyshäiriö. Ja se ei ole mikään mielipide. Sen sijaan, että sinä kuvittelet sen olevan jotenkin normaali ilmiö, on. Sukupuoli on määriteltävissä geeneistä. Siihen ei kenenkään mielipiteet vaikuta.

On aika naiivia ajatella, että vähemmistöt kokisivat yhtä vähän syrjintää kuin muut.
Ehkä, mutta se ei ole vain vähemmistöjen kokemaa. Ja vähemmistötkään eivät ole yhtenäisiä ryhminään. Sekä heillä on syrjintää vähemmistöjen sisällä.

Niinkuin aikaisemmin sanoin, vähemmistöt kokevat paljon enemmän syrjintää, vihaa ja väkivaltaa maailmassa. Tottakai syrjintää voi kokea kuka tahansa. Itse koen kuitenkin olevani paljon alttiimpi syrjinnälle jos joku tietää taustastani.
Tämä ei ole vastaus minun viestiini, joten ota se miten otat, mutta kokeminen ei ole faktaa. Se, miten ihmiset keneenkin suhtautuvat, ei ole kenenkään valittavissa. Syrjitäänkö sinua enemmän kuin ns. "katujen miehiä" eli asunnottomia juoppoja tms?
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Okei. Noh pikaisella googlettamalla ainakin väestöliitto, amnesty, yle, wikipedia jne. omistavat kokonaisen sivun termille. 120000 tulosta suomenkieliselle termille jota mielestäsi ei ole olemassa. Samapa tuo onko se olemassa vai ei, harvemmin termiä tarvitsee oikeassa elämässä itse tarvitsee käyttää.
Pitäisikö noiden mielipiteiden merkitä jotain?

No omakannassani ei ole mitään merkintää mielenterveyshäiriöstä, mutta ymmärrän kyllä miksi joku näkee, että transsukupuolisuudella on varmasti yhtenäisyyksiä semmoisien kanssa. Miksi mielestäsi on tärkeää tuoda transsukupuolisuus mielenterveyshäiriönä jokaisessa postauksessa? Haluatko että hakeudun terapiaan vai miksi on tärkeää saada minulle selväksi kyseinen asia?
Voit katsoa edellisen viestini. Omakanta ei ole mitään merkityllistä tässä asiassa. Ja minulle on aivan yhtä yhdentekevää sinun terapiaan hakeutumisesi kuin muidenkin ihmisten.

Missä minä annan ymmärtää että kuvittelen sen olevan normaali ilmiö? Keksitkö näitä argumentteja vain sen takia että voidaan jankata maailman tappiin asioista joista sulla on eri näkemys kuin minulla?
Sinä haluat selvästi esittää asian normaalina ilmiönä.

Niinkuin olen jo monta kertaa aikaisemmin maininnut, en ole koskaan väittänyt vastaan biologisista asioista. Miksi asioista pitää jankata?
Sukupuoli on biologiaa, ei halujen mukaista.

Siis olen pari kertaa painottanut, että minulle on tärkeää että vähemmistöjä ei syrjitä taustansa takia. Missä annan ymmärtää että olen kokenut syrjintää?
Olet antanut niin ymmärtää, esittämällä itsesi vähemmistönä JA tuomalla koko syrjinnän tähän keskusteluun. Me selvästikään emme puhu punatukkaisista tai albiinoista tai yksikätisistä henkilöistä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Miksi ketään kiinnostaisi mitä CCP-HO päättää? Se ei päätä faktoja.
Taitaa kuitenkin olla niin, että psykiatrit (DSM, ICD) päättävät psykiatrian osalta, mikä on faktaa, ja mikä ei. En usko, että joku äänekäs nimimerkki suomalaiselta foorumilta sitä päättää. Vaikka kuinka takoisi nyrkkiä pöytään ja huutaisi, niin ei se mielipiteesi muutu psykiatrian alan faktaksi.

Korjaa toki, jos istut psykiatrian alan diagnostiikasta päättävissä pöydissä. Ennakkoluuloisesti olen päätynyt viestiesi pohjalta siihen lopputulemaan, että et istu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Sen sijaan, että sinä kuvittelet sen olevan jotenkin normaali ilmiö, on. Sukupuoli on määriteltävissä geeneistä. Siihen ei kenenkään mielipiteet vaikuta.
Sukupuoli on biologiaa, ei halujen mukaista.
Mikä on määritelmä "normaalille"? Geeneillä näyttäisi olevan merkittävä rooli transsukupuolisuudessa (kaksoistutkimukset ovat osoittaneet että transsukupuolisuus on tyyliin 10x yleisempää identtisten kaksoisten välillä verrattuna ei-identtisiin).
Sitten meillä on myös esimerkkejä transsukupuolisuudesta eläinmaailmassa, tai ainakin sellaisista tilanteista jotka voidaan tulkita transseksuaalisuudeksi (me ei pystytä kysymään noilta eläimiltä että mitä ne tuntevat, me voidaan vain tutkia miten ne käyttäytyy ja niiltä osin siellä on naaraita jotka käyttäytyy kuin urokset ja uroksia jotka käyttäytyy kuin naaraat).
Joten tämä sun jatkuva jauhaminen biologiasta ja geeneistä on lähtökohtaisesti turhaa. Ja syvästi virheellistä. Biologia ei oikeasti tunne sellaista käsitettä kuin "normaali" vaan biologia perustuu juuri sen vastakohtaan, eli massiivinen määrä kaiken sorttisia eri variaatioita. Ja sinne sekaan mahtuu myös transseksuaalisuus, ihan normaalina geneettisenä biologisena variaationa.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Ihan mielenkiintoisena välihuomiona keskusteluun: Mistä johtuu, että uskovaiset ovat hanakaimmin tuomitsemassa seksuaalivähemmistöjä? Varsinkin kun mietitään pintaa syvemmältä sitä, että kommenteissa vilahtelee faktat ja uskomukset... "Jos luulet olevasi jotain mitä et ole, se on mielenterveyshäiriö" tai sekopäisyyteen viittaavaa. Mitähän se jumalan lapsi, valittu jne. sitten tarkoittaa samalla tavalla mitattuna? Luulisi molempien olevien hyvää pataa keskenään, kun kerran tuntuu uskon asioista olevan kyse.

Vai olisikohan kuitenkin kyse jostain muusta? On hyvä ymmärtää, että psykiatrian puolella ja varsinkin aiheeseen erikoistuneella transpolilla pystytään melko hyvin kartoittamaan ihmisen sisintä tämän aihepiirin suhteen. Meillä psykiatrian puolella asiakkaat siirtyivät melko nopeasti eteenpäin transpolille, kunhan kävi selväksi ettei kyse ole pelkästään nuoruuden kapinoinnista, traumoista, masennuksesta tai vastaavasta.

Eiköhän se ole kaikkien etu, että esim. lapsesta asti itsensä toisen sukupuoliseksi tuntenut nuori saa tukea ja hyväksyntää ajatuksilleen, sen sijaan että jatkossa vaikkapa makaisi kotonaan masentuneena ja yhteiskunnan elättinä, kun kaikki ympärillä tuomitsee sekopääksi. Varsinkin kun on tiedetty eri ihmisillä olleen jo nykyisellään eri määriä mies/nais hormoneja sukupuolesta riippumatta. Ja yllätyksenä joillekin, ne hormonit eivät tule haarovälistä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Ihan mielenkiintoisena välihuomiona keskusteluun: Mistä johtuu, että uskovaiset ovat hanakaimmin tuomitsemassa seksuaalivähemmistöjä? Varsinkin kun mietitään pintaa syvemmältä sitä, että kommenteissa vilahtelee faktat ja uskomukset... "Jos luulet olevasi jotain mitä et ole, se on mielenterveyshäiriö" tai sekopäisyyteen viittaavaa. Mitähän se jumalan lapsi, valittu jne. sitten tarkoittaa samalla tavalla mitattuna? Luulisi molempien olevien hyvää pataa keskenään, kun kerran tuntuu uskon asioista olevan kyse.
No itse veikkaisin että ainakin kristittyjen (ja kristittyjen "vaikutuspiirissä" olevien) kohdalla tuo selittyy sillä että Raamattu tekee aika selkeän eron naisiin ja miehiin. Jumala loi miehen ja sitten se loi naisen.
Sitten kun luonto tuottaakin jotain mikä ei sovi tuohon Raamatun kahtiajakoon niin sen sijaan että uskovaiset hyväksyvät tuon heidän uskonsa kanssa ristiriidassa olevan faktan, he siirtyvätkin hyökkäyslinjalle. Heille on paljon helpompi hyökätä niitä vastaan jotka eivät sovi tuohon Raamatun kahtiajakoon kuin että hyväksyisivät sen että todellisuus ei vastaa heidän uskontoaan.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Niin kuten aikaisemmin mainitsin, jotkut ihmiset kuten sinä näkevät minut miehenä. Turha sinun kanssa asiasta on lähteä väittelemään kun kumpikaan meistä ei tietenkään kantaansa muuttaisi.
No mikä sinä omasta mielestäsi olet sukupuoleltasi (sex), kun käsittääkseni olimme yhtä mieltä siitä että tämä on eri asia kuin sukupuoli-identiteetti (gender)?

Ihan mielenkiintoisena välihuomiona keskusteluun: Mistä johtuu, että uskovaiset ovat hanakaimmin tuomitsemassa seksuaalivähemmistöjä? Varsinkin kun mietitään pintaa syvemmältä sitä, että kommenteissa vilahtelee faktat ja uskomukset... "Jos luulet olevasi jotain mitä et ole, se on mielenterveyshäiriö" tai sekopäisyyteen viittaavaa. Mitähän se jumalan lapsi, valittu jne. sitten tarkoittaa samalla tavalla mitattuna? Luulisi molempien olevien hyvää pataa keskenään, kun kerran tuntuu uskon asioista olevan kyse.
No kerro sinä kun nämä rinnastat, että miten tälläisiin uskomuksiin tulisi suhtautua, esimerkiksi tilanteessa, jossa vanhempi haluaa tehdä jonkinlaisen leikkauksen alaikäisen lapsensa sukupuolielimiin, koska se on hänen uskomustensa mukaista tai kyseisen uskomussuunnan edustajat haluavat tehdä tällaisen leikkauksen vastoin vanhemman tahtoa?

Entäpä mitä jos tälläinen uskomus aiheuttaa uskomus aiheuttaa uskovalle suurta ahdistusta, tulisiko terveydenhuonnon vain hoitaa ahdistusta vai keskittyä vahvistamaan uskomusten oikeellisuus?
Eiköhän se ole kaikkien etu, että esim. lapsesta asti itsensä toisen sukupuoliseksi tuntenut nuori saa tukea ja hyväksyntää ajatuksilleen, sen sijaan että jatkossa vaikkapa makaisi kotonaan masentuneena ja yhteiskunnan elättinä, kun kaikki ympärillä tuomitsee sekopääksi. Varsinkin kun on tiedetty eri ihmisillä olleen jo nykyisellään eri määriä mies/nais hormoneja sukupuolesta riippumatta. Ja yllätyksenä joillekin, ne hormonit eivät tule haarovälistä.
No jälleen kerran, kun itse vertaisit tätä uskontoon, niin mites nuori joka on lapsesta asti uskonut johonkin hyvin outoon uskonnolliseen oppiin. Tuleeko yhteyiskunnan ja terveydenhuollon vahvistaa, että tämä oppi on ehdottoman totta, riippumatta siitä onko se realimaailman kanssa ristiriidassa, jotta nuori saa hyväksyntää ajatuksilleen, sen sijaan että makaisi kotonaan masentuneena ja yhteiskunnan elättinä, kun kaikki ympärillä tuomitsee sekopääksi.
Joten tämä sun jatkuva jauhaminen biologiasta ja geeneistä on lähtökohtaisesti turhaa. Ja syvästi virheellistä. Biologia ei oikeasti tunne sellaista käsitettä kuin "normaali" vaan biologia perustuu juuri sen vastakohtaan, eli massiivinen määrä kaiken sorttisia eri variaatioita. Ja sinne sekaan mahtuu myös transseksuaalisuus, ihan normaalina geneettisenä biologisena variaationa.
Paitsi että tämä ei pidä paikkaansa. Geenivariaatioita on toki valtavasti, mutta mutta ihminen lisääntyy niin että sukupuoleltaan miehen oleva sukusolu hedelmöittää sukupuoleltaan naisen olevan sukusolun, josta syntyy sitten uusi ihminen joka on sitten geneettinen yhdistelmä kahta edellä mainuttua. Ei ole olemassa mitään kolmatta, neljättä tai viidettä sukupuolta, joka voisi kolmantena osapuolena tässä prosessissa. Eikä se muu geneettinen variaatio vaikuta sukupuoleen, vaan se vaan tarkoittaa, että kaikki miehet ja kaikki naiset eivät ole geneettisisesti identtisiä. On toki olemassa hyvin pieni osa ihmisiä, joilla tätä sukupuolta ei voida luotettavasti määrittää. Mutta ei tiedossa/ei määritettävissä ei ole oma sukupuolensa. Ihan yhtälailla kuin "kotikunta ei tiedossa" ei ole kunta Suomessa eikä "syntymäaika ei tiedossa" ole päivämäärä.

Sitten meillä on myös esimerkkejä transsukupuolisuudesta eläinmaailmassa, tai ainakin sellaisista tilanteista jotka voidaan tulkita transseksuaalisuudeksi (me ei pystytä kysymään noilta eläimiltä että mitä ne tuntevat, me voidaan vain tutkia miten ne käyttäytyy ja niiltä osin siellä on naaraita jotka käyttäytyy kuin urokset ja uroksia jotka käyttäytyy kuin naaraat).
En ole ikinä ymmärtänyt näitä eläinmaailma vertauksia. En suuntaan enkä toiseen, kaikki nämä vertailut kun voi kääntää päälaelleen yksinkertaisesti sen joko kutsumalla eläinmaailmassa tapahtuvaa eläimelliseksi tai luonnolliseksi. Onko jonkun mielestä ihan vakavissaan eläinten käyttäytymisestä pääteltävissä miten ihmisen tulisi tai ei tulisi käyttäytyä? Ja jos niin kummin päin: Onko omien poikasten syöminen ok, koska eläimetkin tekee sitä, vai onko omista poikasista huolehtimien väärin, koska eläimetkin tekee sitä? Voiko ihminen vaihtaa sukupuoltaan, koska joku matelijakin voi? Jos voi, niin voinko minä hengittää veden alla, koska kalakin voi? Vai onko koko eläinvertaukset vain huono tekosyy suuntaan ja toiseen yrittää pöntittää omaa argumenttia?

Entä mitä mieltä olet oikeasti omasta päättelyketjustasi uroksista jotka käyttäytyy kuin naaraat ja tämä viittaa transseksuaalisuuteen. Onko mies joka käyttäytyy kuin nainen, vaikkapa pukeutuu ja meikkaa kuin nainen tyypillisesti, sinusta jotenkin vähemmän mies tai vääränlainen mies tai huono mies? Olettaen nyt siis, että kyseinen henkilö ilmoittaa olevansa sukupuoli-identiteetiltään mies?

Mitä ne käyttäytymysmallit ylipäätään ovat joita miehen tai naisen ei sovi tehdä, jotta olisivat kunnollisia oman sukupuolensa edustajia?
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Virallinen sukupuoleni on nainen. Se on myös minun täysi identiteettini. Se mihin minut on syntymässä määritelty tai mitä minulta löytyy housuista ei kuulu sinulle eikä sillä ole mitään merkitystä/vaikutusta arjessani. Se mikä on näkökantasi asiaan ei loppujen lopuksi minua kiinnosta, koska sillä ei ole mitään merkitystä elämääni.
Ei sinun tarvitse minun mielipiteistäni ollakaan kiinnostunut, eikä mikään laki pakota olemaan kiinnostunut edes faktoista. Mutta jos kovin moni trans-mielinen haluaa meidän muiden hyväksyvän että sukupuoli on eriasia kuin sukupuoli-identiteetti, ja siksi biologialla ei ole merkitystä sukupuoli-identiteettiä määritellessä, niin eikö transhenkilöidenkin tulisi pystyä ymmärtämään että sukupuoli on eriasia kuin sukupuoli-identiteetti, ja heidän sukupuolensa on se mikä heille biologian arpajaisissa on tullut, eli sinun tapauksessasi mies?

Mutta tämä järjettömyys ja logiikan puute tulee tässä tulee esiin. Sukupuoli (sex) on eriasia kuin sukupuoli-identiteetti (gender), silloin kuin pitäisi kohdata ilmeinen ristiriitä biologian faktojen kanssa, mutta sama asia kun aletaan puhua siitä mikä se transihmisten sukupuoli (sex) taas olikaan. Sukupuolesi (sex) on mies. Identiteettisi on mitä ikinä haluat sen olevan, vaikka sitten transnainen tai suomalainen tai ateisti tai uskovainen tai teen juoja. Varsinkin kun varmasti olet tietoinen siitä, että näitä sukupuoli-identiteettejä (gender) on lukuisia enemmän kuin mies ja nainen (ainakin jos uskomme alan ns. asiantuntijoita), ilman että näillä on mitään kytköstä sukupuoleen (sex).

Jos transaate sanoisikin vain että sukupuoli on eri asia ja transihmiset vain ovat identiteetiltään lähempänä ihmisiä joiden sukupuoli on toinen kuin heidän omansa, niin mikäs siinä. Mutta kun näitä aletaan sotkemaan niin hommassa ei ole mitään järkeä. Käytännössä tässä vain yritetään poistaa sukupuolten merkitys, koska asia jonka ainoa määritelmä on että ihminen tuntee olevansa sellainen ei tarkoita yhtään mitään, eikä ole mitenkään falsifoitavissa, koska kukaan ei tunnu osaavan sanoa mitään millä tavalla vaikka sukupuoli-identiteetiltään (gender) nainen eroa henkilöstä joka on sukupuoli-identiteetiltään mies tai twospirit. Siis muuten kuin että nämä sanovat olevansa sellainen. Ollaan taas kehämääritelmässä tyyliin "klingklong on henkilö joka on klingklong" ja mitään muuta määritelmää klingklongille ei ole. Jos joku haluaa olla tämän määritelmän mukainen klingklong, niin aivan vapaasti, mutta minä se ei muuta mitään hänen olemassa olevaa faktuaalista ominaisuuttaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Paitsi että tämä ei pidä paikkaansa. Geenivariaatioita on toki valtavasti, mutta mutta ihminen lisääntyy niin että sukupuoleltaan miehen oleva sukusolu hedelmöittää sukupuoleltaan naisen olevan sukusolun, josta syntyy sitten uusi ihminen joka on sitten geneettinen yhdistelmä kahta edellä mainuttua. Ei ole olemassa mitään kolmatta, neljättä tai viidettä sukupuolta, joka voisi kolmantena osapuolena tässä prosessissa. Eikä se muu geneettinen variaatio vaikuta sukupuoleen, vaan se vaan tarkoittaa, että kaikki miehet ja kaikki naiset eivät ole geneettisisesti identtisiä. On toki olemassa hyvin pieni osa ihmisiä, joilla tätä sukupuolta ei voida luotettavasti määrittää. Mutta ei tiedossa/ei määritettävissä ei ole oma sukupuolensa. Ihan yhtälailla kuin "kotikunta ei tiedossa" ei ole kunta Suomessa eikä "syntymäaika ei tiedossa" ole päivämäärä.
Yksi noista geneettistä variaatioista on se tilanne joka johtaa siihen että henkilö tuntee olevansa toista sukupuolta. Se on geneettistä ja se on osa biologiaa.
Se että miten nuo sitten luokitellaan meidän yhteiskunnassa, onko kyseessä vain kyseisen sukupuolen alakategoria vai luodaanko noille ihan oma kategoria on täysin meidän päätettävissä.

En ole ikinä ymmärtänyt näitä eläinmaailma vertauksia. En suuntaan enkä toiseen, kaikki nämä vertailut kun voi kääntää päälaelleen yksinkertaisesti sen joko kutsumalla eläinmaailmassa tapahtuvaa eläimelliseksi tai luonnolliseksi. Onko jonkun mielestä ihan vakavissaan eläinten käyttäytymisestä pääteltävissä miten ihmisen tulisi tai ei tulisi käyttäytyä? Ja jos niin kummin päin: Onko omien poikasten syöminen ok, koska eläimetkin tekee sitä, vai onko omista poikasista huolehtimien väärin, koska eläimetkin tekee sitä? Voiko ihminen vaihtaa sukupuoltaan, koska joku matelijakin voi? Jos voi, niin voinko minä hengittää veden alla, koska kalakin voi? Vai onko koko eläinvertaukset vain huono tekosyy suuntaan ja toiseen yrittää pöntittää omaa argumenttia?

Entä mitä mieltä olet oikeasti omasta päättelyketjustasi uroksista jotka käyttäytyy kuin naaraat ja tämä viittaa transseksuaalisuuteen. Onko mies joka käyttäytyy kuin nainen, vaikkapa pukeutuu ja meikkaa kuin nainen tyypillisesti, sinusta jotenkin vähemmän mies tai vääränlainen mies tai huono mies? Olettaen nyt siis, että kyseinen henkilö ilmoittaa olevansa sukupuoli-identiteetiltään mies?

Mitä ne käyttäytymysmallit ylipäätään ovat joita miehen tai naisen ei sovi tehdä, jotta olisivat kunnollisia oman sukupuolensa edustajia?
Tässä tapauksessa eläimet toimivat esimerkkinä siitä miten transseksuaalisuus on luonnollista sen sijaan että se olisi puhtaasti sosiaalinen rakennelma, eli hain enemmänkin sitä että kyseessä ei ole ilmiö mikä näkyy vain yksinomaan ihmisten keskuudessa.

Mutta muuten olet kyllä oikeassa. Se että kuinka "luonnollinen" joku asia on, se että onko se biologinen vai ei, on tämän keskustelun kannalta lopulta turha kysymys. Ihmiset ovat merkittävä eläinlaji siksi koska me ei olla lähellekään niin sidottuja siihen puhtaaseen biologiaan, toisin kuin monet muut lajit.
Eli tässä transkysymyksessä ei ole mitään syytä sitoutua siihen mikä on sukupuolen biologinen määritelmä vaan me voidaan tehdä siinä sama mikä me ollaan tehty monien muidenkin käsitteiden kanssa ja määritellä se siten kuten se parhaiten sopii meidän tarpeisiin. Jolloin tuo "kolmas sukupuoli", oli sille biologiset perusteet tai ei, on täysin järkevä luokittelu kuvaamaan noita tapauksia jotka eivät suoraviivaisesti putoa siihen binääriseen jakoon.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Yksi noista geneettistä variaatioista on se tilanne joka johtaa siihen että henkilö tuntee olevansa toista sukupuolta. Se on geneettistä ja se on osa biologiaa.
Se että miten nuo sitten luokitellaan meidän yhteiskunnassa, onko kyseessä vain kyseisen sukupuolen alakategoria vai luodaanko noille ihan oma kategoria on täysin meidän päätettävissä.



Tässä tapauksessa eläimet toimivat esimerkkinä siitä miten transseksuaalisuus on luonnollista sen sijaan että se olisi puhtaasti sosiaalinen rakennelma, eli hain enemmänkin sitä että kyseessä ei ole ilmiö mikä näkyy vain yksinomaan ihmisten keskuudessa.

Mutta muuten olet kyllä oikeassa. Se että kuinka "luonnollinen" joku asia on, se että onko se biologinen vai ei, on tämän keskustelun kannalta lopulta turha kysymys. Ihmiset ovat merkittävä eläinlaji siksi koska me ei olla lähellekään niin sidottuja siihen puhtaaseen biologiaan, toisin kuin monet muut lajit.
Eli tässä transkysymyksessä ei ole mitään syytä sitoutua siihen mikä on sukupuolen biologinen määritelmä vaan me voidaan tehdä siinä sama mikä me ollaan tehty monien muidenkin käsitteiden kanssa ja määritellä se siten kuten se parhaiten sopii meidän tarpeisiin. Jolloin tuo "kolmas sukupuoli", oli sille biologiset perusteet tai ei, on täysin järkevä luokittelu kuvaamaan noita tapauksia jotka eivät suoraviivaisesti putoa siihen binääriseen jakoon.
Nyt täytyy kyllä kysyä että onko transseksuaalisuus isokin osa muiden kun ihmisten keskuudessa?
Olen jotenkin kuvitellut että toi on enemmänkin ihmisten kehittelemä luokittelu yhdelle seksuaalisuuden kategorialle. Vai sukupuolen alakategoria.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Nyt täytyy kyllä kysyä että onko transseksuaalisuus isokin osa muiden kun ihmisten keskuudessa?
Olen jotenkin kuvitellut että toi on enemmänkin ihmisten kehittelemä luokittelu yhdelle seksuaalisuuden kategorialle. Vai sukupuolen alakategoria.
Postasin aiemmin tänne artikkelin jossa oli muutama esimerkki muualta eläinkunnasta toiminnasta joka rinnastuu suht hyvin transseksuaalisuuteen, eli siis eläimiä jotka käyttäytyy (ja usein jopa näyttää) kuten vastakkainen sukupuoli sen sijaan että käyttäytyisivät oman sukupuolensa tavoin. Esimerkkeinä muistaakseni oli leijonat (tietyllä alueella elävät), joku tietty apinalaji ja joku lintulaji.

Sitten toki ihan oma lukunsa on lajit jotka pystyvät muuttamaan täysin sukupuolensa. Mutta ne ovat tässä kontekstissa vähän huonompi esimerkki (tosin biologisesti tarkka Finding Nemo olisi ollut mielenkiintoinen Disney-leffa kun Nemon isä olisi muuttunut naaraaksi ja sitten Nemo olisi alkanut parittelemaan sen kanssa).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Yksi noista geneettistä variaatioista on se tilanne joka johtaa siihen että henkilö tuntee olevansa toista sukupuolta. Se on geneettistä ja se on osa biologiaa.
Kerro lisää. Mistä kromosomihäiröistä tarkkaan ottaen puhut?

Todellisuudessa tällaista ei ole. Minkään kromosomihäiriön kohdalla ei tällaista esiinny mitenkäään säännönmukaisesti, ja kaikki kromosomihäiröt ovat selvästi luokiteltavisa jompaan kumpaan sukupuoleen. Transaktivistit keksivät tässä jälleen omiaan.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Postasin aiemmin tänne artikkelin jossa oli muutama esimerkki muualta eläinkunnasta toiminnasta joka rinnastuu suht hyvin transseksuaalisuuteen, eli siis eläimiä jotka käyttäytyy (ja usein jopa näyttää) kuten vastakkainen sukupuoli sen sijaan että käyttäytyisivät oman sukupuolensa tavoin. Esimerkkeinä muistaakseni oli leijonat (tietyllä alueella elävät), joku tietty apinalaji ja joku lintulaji.

Sitten toki ihan oma lukunsa on lajit jotka pystyvät muuttamaan täysin sukupuolensa. Mutta ne ovat tässä kontekstissa vähän huonompi esimerkki (tosin biologisesti tarkka Finding Nemo olisi ollut mielenkiintoinen Disney-leffa kun Nemon isä olisi muuttunut naaraaksi ja sitten Nemo olisi alkanut parittelemaan sen kanssa).
Jos nyt ei puututa noihin itsehedelmöittyviin tai muihin poikkeuksiin eläin tms kunnassa, niin eikö olisi ihmisille parempi että näitä ns miehen ja naisen rooleja lievennettäisiin?
Mies ja nainen olisi edelleen se biologinen määrite näille kahdelle mitä on(vammat ja muut sitten erikseen toki), ja yritettäis jättää tota sukupuolen rooliin kuuluvaa sosiaalista painetta olla jokin ennaltamääritetty se ja se.
Tässä tietenkin snadi ongelma taas se että kun joillekkin on erittäin tärkeää saada se biologia muutettua eikä se miten muut kohtelee itteään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 875
Omasta mielestä tässä pitäisi nyt vaan pelata ihan maalaisjärjellä kummankin porukan. Henk. koht. elän periaattella "olet mitä olet ja se ei kuulu minulle niinkauan kun toisia ihmisiä ei vahingoiteta." Mutta ymmärrän myös esim. tilanteen jossa 9v ja 11v vuotiaille tytöille haetaan parikymppistä tyttöä hoitajaksi ja vanhemnat eivät haluakkaan palkata jo valittua ehdokasta, koska hän onkin pertti joka tuntee olevansa nainen. Isä ja äiti ovat hetkessä somen vihatuin rasisti pariskunta, vaikka olisivat koko ikänsä lahjoittaneet afrikkaan rahaa omalle kohde lapselle jne. Koko hyve mob on kimpussa. Sama tietenkin sitten näkyy myös vastakkaisesti. Seksuaalisten vähemmistöjen joukossa on ihan yhtä lailla " idiootteja" kuin heteroidenkin joukossa. Sitten kun joku tällainen tapaus perseilee niin taas on some kuumana ja koko vähemmistö leimattuna idiootin takia. Tätähän se nykyään on. Kukaan ei edes halua yrittää ymmärtää toisen puolen pointteja,räyhääminen on helpompaa.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Yksi noista geneettistä variaatioista on se tilanne joka johtaa siihen että henkilö tuntee olevansa toista sukupuolta. Se on geneettistä ja se on osa biologiaa.
Se on ehkä osin geneettistä. Genetiikka-argumentti on minusta yhtä turha kuin eläinargumentti: Ensinnäkin se on minusta aika vankasti todettu että sukupuoli dysforia (aivan kuten esim. homoseksuaalisuus) on osin geneettistä ja osin ympäristötekijöistä johtuvaa. Jos jompikumpi olisi täysin geneettistä ei esim. voisi olla identtisiä kaksosia, joilla tulos ei tämän suhteen ole sama. Ja toisaalta jälkeen se että genetiikkaa vaikuttaa johonkin asiaan ei tee asiasta automaattisesti hyvää tai huonoa, normaalia tai epänormaalia, hyväksyttävää tai ei-hyväksyttävää. Oma lukunsa on sitten vielä korrelaation erottaminen kausaatiosta, joka vaikeuttaa sen tulkintaa onko geenillä vaikutusta asiaan, mutta ei sitä onko asia puhtaasti geneettinen vai ei, koska meillä on näitä kaksostutkimuksia.
Se että miten nuo sitten luokitellaan meidän yhteiskunnassa, onko kyseessä vain kyseisen sukupuolen alakategoria vai luodaanko noille ihan oma kategoria on täysin meidän päätettävissä.
Kielellisesti kyllä, mutta kun tämä ei kelpaa kenellekään:

Alakategoria:
Alakategoria tarkoittaisi mielestäni sitä, että biologisen mies/nainen jaottelun alla olisi alaryhmiä, jotka kuuluvat pääryhmään, eli siis kaikki mihen alakategoriat ovat myös miehiä ja kaikki naisen alakategoriat ovat myös naisia.
Alakategorioita sukupuolilla on toki vaikka kuinka: Leskirouva on nainen, joka on ollut naimisissa ja jonka mies on kuollut. Eunukki on kastroitu mies. Balleriina on nainen joka tanssii balettia. Lesbo on nainen, joka on seksuaalisesti kiinnostuntu naisista. Transnainen on mies, joka sanoo olevansa sukupuoli-identiteetiltään nainen.
Jos asia olisi näin niin mikäs siinä, olen sitä mieltä että -nainen loppuva yhdyssana on huono valinta miehen alakategoriaan noin logiikan kannalta, mutta olkoon.

Mutta tämä status faktuaalisen biologisen sukupuolen alakategoriana ei vaan taida kelvata oikein kenellekään transidelogiaan uskovalle, sehän se ongelma on.

Oma kategoria:
Oma katagoria tarkoittaisi mielestäni sitä, että ryhmä olisi muiden kategorioiden ulkopuolinen. Eli tällöin transnaisen pitäisi ymmärtää, että hän ei ole nainen.

Tämäkään ei taida myöskään kelvata transideologiaan uskoville.
Lisäksi mikä se transnaisen määritelmä tällöin on, siis sellainen joka ei edellytä hänen jäsenyyttä ryhmässä mies tai ryhmässä nainen? Entäpä mikä se ryhmän miehen määritelmä on, ilman että tähän sisältyisi transnainen ja ilman että tämä olisi ristriidassa biologisen todellisuuden kanssa? Käytännössä tätä ei voida toteuttaa ilman, että sukupuoli menettäisi merkityksensä (siis sanana) kokonaan. Tähän tunnutaan myös aktiisesti pyrkivän, eikä niinkään transpiireissa, joista monelle näytää olevan nimenomaan tärketätä että heidät luokiteltaisiin eri sukupuoleen kuin mitä he ovat, mutta kun mennään näihin kolmansiin ja kuudensiin ja kahdenteensadanteen sukupuoleen, niin siellä on jo kovasti hömpää sitä kuinka sukupuolen merkitys vaihtelee ja on fluidi ja non-binäärinen spekti ja lässynlää. Eli suomeksi sukupuoli ei tarkoita yhtään mitään
Tässä tapauksessa eläimet toimivat esimerkkinä siitä miten transseksuaalisuus on luonnollista sen sijaan että se olisi puhtaasti sosiaalinen rakennelma, eli hain enemmänkin sitä että kyseessä ei ole ilmiö mikä näkyy vain yksinomaan ihmisten keskuudessa.
Kyllä, mutta yhtä hyvin se voi toimia esimerkkinä siitä, että transseksuaalisuus on eläimellistä. Eikä sen puoleen, eläimillä on myös opittua käytöstä. Ja onko sukupuoli käytöstä ihmisellä? Miten naisen tai miehen tulee sinusta käyttäytyä, ja millainen käytös vaikkapa osoittaa, ettei henkilö ole mies vaikka tälläisenä itseään pitää?

Lisäksi eläimiin välinen vertailu siinä mikä on luonnollista on aika hölmöä sekin. On täysin luonnollista että ahven voi elää päiviä veden alla. Voiko tästä päätellä että sama on luonnollista ihmiselle?

Mutta muuten olet kyllä oikeassa. Se että kuinka "luonnollinen" joku asia on, se että onko se biologinen vai ei, on tämän keskustelun kannalta lopulta turha kysymys. Ihmiset ovat merkittävä eläinlaji siksi koska me ei olla lähellekään niin sidottuja siihen puhtaaseen biologiaan, toisin kuin monet muut lajit.
Eli tässä transkysymyksessä ei ole mitään syytä sitoutua siihen mikä on sukupuolen biologinen määritelmä vaan me voidaan tehdä siinä sama mikä me ollaan tehty monien muidenkin käsitteiden kanssa ja määritellä se siten kuten se parhaiten sopii meidän tarpeisiin. Jolloin tuo "kolmas sukupuoli", oli sille biologiset perusteet tai ei, on täysin järkevä luokittelu kuvaamaan noita tapauksia jotka eivät suoraviivaisesti putoa siihen binääriseen jakoon.
Teoriassa voidaan tehdään vaikka mitä määritelmiä. Mutta argumenttina tämä on aika huono, koska se tuhoaa kaiken faktakeskustelun. Jos halutaan rationaalisesti pohtia lentävätkö lehmät, niin pitäisi varmaankin ensin olla samaa mieltä siitä mitä "lehmä" ja "lentää" tarkoittaa. Muuten kaikki järkevä keskustelu on mahdotonta, koska jos vakiintuneita sanoja määritellään lennosta omiin tarpeisiin uudestaan, vieläpä ilman mitään logiikkavaatimuksia, niin mikään ei tarkoita mitään.

Lisäksi olemmeko samaa mieltä siitä, että sana jolla ei ole muuta määritelmää kuin kehämääritelmä tyyliin "klingklong on ihminen joka on klingklong" on täysin merkityksetön? Mikä on vaikkapa transnaisen määritelmä ja miten se eroaa klingklongin määritelmästä, eli millä tapaa voidaan realimaailmassa tutkia onko henkilö transnainen, muuten kuin uskomalla jotakuta, joka sanoo että näin on (esim. henkilöä itseään)? Yleensä kai asiat, joiden oikeellisuutta tai vääryyttä ei voida tarkasteella kuin toisen uskomisen perusteella luetaan uskonnollisiksi kysymyksiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Omasta mielestä tässä pitäisi nyt vaan pelata ihan maalaisjärjellä kummankin porukan. Henk. koht. elän periaattella "olet mitä olet ja se ei kuulu minulle niinkauan kun toisia ihmisiä ei vahingoiteta." Mutta ymmärrän myös esim. tilanteen jossa 9v ja 11v vuotiaille tytöille haetaan parikymppistä tyttöä hoitajaksi ja vanhemnat eivät haluakkaan palkata jo valittua ehdokasta, koska hän onkin pertti joka tuntee olevansa nainen. Isä ja äiti ovat hetkessä somen vihatuin rasisti pariskunta, vaikka olisivat koko ikänsä lahjoittaneet afrikkaan rahaa omalle kohde lapselle jne. Koko hyve mob on kimpussa. Sama tietenkin sitten näkyy myös vastakkaisesti. Seksuaalisten vähemmistöjen joukossa on ihan yhtä lailla " idiootteja" kuin heteroidenkin joukossa. Sitten kun joku tällainen tapaus perseilee niin taas on some kuumana ja koko vähemmistö leimattuna idiootin takia. Tätähän se nykyään on. Kukaan ei edes halua yrittää ymmärtää toisen puolen pointteja,räyhääminen on helpompaa.
Ja helposti kun yrität ymmärtää toisen pointin, niin sut leimataan samantien täydeksi saatanaksi jolla ei ole mitään asiaa kysyä mistään mitään tms.
Ja samalla kun yrität hiemankin kyseenalaistaa toisen pointin, niin leimataan täydeksi saatanblaablaa......
Mikään ei ole hyvä kun se oma näkökulma jota pönkittää ne omanmieliset rinkirunkkarit.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Kerro lisää. Mistä kromosomihäiröistä tarkkaan ottaen puhut?
En puhu kromosomihäiriöistä vaan puhun transseksuaalisuudesta, eli siitä että tuntee olevansa toista sukupuolta kuin se mihin laskettaisiin kromosomien puolesta. Ja tutkimukset, etenkin kaksoistutkimukset mutta myös muutkin geneettiset tutkimukset, näyttävät siihen suuntaan että tuo on erittäin voimakkaasti geeneistä riippuva asia.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Eli tässä transkysymyksessä ei ole mitään syytä sitoutua siihen mikä on sukupuolen biologinen määritelmä vaan me voidaan tehdä siinä sama mikä me ollaan tehty monien muidenkin käsitteiden kanssa ja määritellä se siten kuten se parhaiten sopii meidän tarpeisiin. Jolloin tuo "kolmas sukupuoli", oli sille biologiset perusteet tai ei, on täysin järkevä luokittelu kuvaamaan noita tapauksia jotka eivät suoraviivaisesti putoa siihen binääriseen jakoon.
En puhu kromosomihäiriöistä vaan puhun transseksuaalisuudesta, eli siitä että tuntee olevansa toista sukupuolta kuin se mihin laskettaisiin kromosomien puolesta. Ja tutkimukset, etenkin kaksoistutkimukset mutta myös muutkin geneettiset tutkimukset, näyttävät siihen suuntaan että tuo on erittäin voimakkaasti geeneistä riippuva asia.
Miten on mahdollista, että geenit aiheuttavat tunteita Suomen kielen rakenteesta? Jos siis sukupuoli kerran on vain kieliopillinen määrittelykysymys, eikä biologisesti määritelty? Miten geenit osasivat ottaa huomioon Suomen kielen määritelmät jo aikoja ennen kielen syntymistä?

Jos se sukupuoli taas on biologinen fakta, niin miten kielen muokkaus jotain ryhmää mielyttääkseen poistaisi tämän geenin vaikutuksen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Miten on mahdollista, että geenit aiheuttavat tunteita Suomen kielen rakenteesta? Jos siis sukupuoli kerran on vain kieliopillinen määrittelykysymys, eikä biologisesti määritelty? Miten geenit osasivat ottaa huomioon Suomen kielen määritelmät jo aikoja ennen kielen syntymistä?

Jos se sukupuoli taas on biologinen fakta, niin miten kielen muokkaus jotain ryhmää mielyttääkseen poistaisi tämän geenin vaikutuksen?
Tässä on nyt puhuttu vähän ristiin asioista joten tarkennan sitä miten näen tämän asian.
Meillä on kaksi erillistä kysymystä jotka käsittelevät samaa aihepiiriä mutta niiden välillä ei kuitenkaan ole suoraa riippuvuutta. Eli siis tilanne ei ole että jos A on jotain niin sitten B:n on pakko olla jotain.

A:
Mitä transseksuaalisuus on luonnontieteellisenä ilmiönä ja miten sitä voidaan hoitaa jos nähdään tarpeelliseksi. Eli asiat jotka tippuu biologian ja lääketieteen alle. Sukupuolen biologinen kahtiajako kuuluu tämän kysymyksen alle.

B:
Miten transseksuaalisuutta käsitellään yhteiskunnassa. Tämän alle menee esim. se että mitä siinä passissa pitäisi lukea sukupuolen alla.

Eli kun sanon että me voimme määritellä käsitteen "sukupuoli" siten kuin näemme tarpeelliseksi niin tarkoitan tapauksessa B. Ihmiskunnan historiassa on useita esimerkkejä siitä miten tuo biologinen kahteenjako ei ole ollut riittävä kuvaamaan sukupuolia yhteiskunnassa jonka seurauksena useammat kulttuurit ovat luoneet omat käsitteet sukupuolille joita on ollut enemmän kuin kaksi. Vaikka se ei sovi siihen biologiseen määritelmään niin se on silti ollut yhteiskunnan kannalta se järkevä jako.

Ja sukupuoli ei ole ainoa käsite jossa on tuollainen dualisuus sen välillä mitä se tarkoittaa biologisesti ja mitä se tarkoittaa yhteiskunnallisesti. Esimerkiksi termeillä "äiti" ja "isä" on todella tarkat määritelmät biologian puolella. Ainakin kun unohdetaan teknologia. Äiti on se jonka kohdussa kehityit ja mistä synnyit ja jonka sukusolusta lähdit liikkelle. Isä on se joka hedelmöitti sen sukusolun omalla sukusolullaan.
Mutta sitten kun katsotaan mitä termit "äiti" ja "isä" tarkoittaa yhteiskunnallisesti niin suht nopeasti tajutaan että biologinen määritelmä ei ole riittävä. Adoptiolapselle "äiti" ja "isä" ovat ne adoptiovanhemmat. Ei ne biologiset vanhemmat. Ja meidän yhteiskunta myös käsittelee juurikin noita adoptiovanhempia kyseisen lapsen äitinä ja isänä. Ja jos joku tulee aukomaan päätänsä adoptiolapselle siitä miten sen "äiti" ja "isä" ei ole sen oikea äiti ja isä niin sitten kyseistä henkilöä pidetään aika mulkkuna. Vaikka biologisesti kyseinen kiusaaja on oikeassa.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
No kerro sinä kun nämä rinnastat, että miten tälläisiin uskomuksiin tulisi suhtautua, esimerkiksi tilanteessa, jossa vanhempi haluaa tehdä jonkinlaisen leikkauksen alaikäisen lapsensa sukupuolielimiin, koska se on hänen uskomustensa mukaista tai kyseisen uskomussuunnan edustajat haluavat tehdä tällaisen leikkauksen vastoin vanhemman tahtoa?

Entäpä mitä jos tälläinen uskomus aiheuttaa uskomus aiheuttaa uskovalle suurta ahdistusta, tulisiko terveydenhuonnon vain hoitaa ahdistusta vai keskittyä vahvistamaan uskomusten oikeellisuus?

No jälleen kerran, kun itse vertaisit tätä uskontoon, niin mites nuori joka on lapsesta asti uskonut johonkin hyvin outoon uskonnolliseen oppiin. Tuleeko yhteyiskunnan ja terveydenhuollon vahvistaa, että tämä oppi on ehdottoman totta, riippumatta siitä onko se realimaailman kanssa ristiriidassa, jotta nuori saa hyväksyntää ajatuksilleen, sen sijaan että makaisi kotonaan masentuneena ja yhteiskunnan elättinä, kun kaikki ympärillä tuomitsee sekopääksi.
Joiltain saattoi mennä ohi, mutta rinnastin uskonnon tähän vain siksi että he hanakasti puhuvat uskoa ja omaa tahtoa vastaan kun kyseessä on sukupuoliasiat. Jopa niin, että ovat valmiina leimaamaan ihmisen sekopääksi. Samaan aikaan itse uskovat joulupukkiin rinnastettavaan ukkeliin, mutta se ei ole sekopäistä?

Olen sitä mieltä, että uskonnon vuoksi ketään ei tulisi silpoa varsinkaan vanhempien toiveesta. Transpolillekin pääsemisessä yleensä odotellaan lähemmäs täysikäisyyttä ja sama linja pitäisi olla muissakin vastaavissa asioissa. Jos ihminen täysikäisenä haluaa itsensä silpoa tai vaikka liittää peniksensä otsaan ja kutsua itseään metsäkeijuksi, niin se hänelle sallittakoon. Ongelmat yleensä ilmestyvätkin sisäänpäin kääntyneissä yhteisöissä, joissa poikkeavuuksia ei sallita ja niitä vastaan minä olen.

Samaan aikaan olen sitä mieltä, että uusien sukupuolien yms. "ei sukupuolta" vaihtoehtojen lisääminen järjestelmiin ei ole tarpeellista. Tässä voidaan ihan hyvin soveltaa syntymähetken biologista sukupuolta, kuten lapsellakin on biologinen vanhempi jne. Poikkeuksena tuohon se, että jos oikeasti löytyy lääketieteellisesti selittäviä tekijöitä sukupuolen vaihtamisen puolesta. Eli "fiilispohjalta" isojen järjestelmien muokkaaminen olisi typerää. Muuten kukin saa uskoa mitä lystää, liittyi se sitten omaan sukupuoleen, jumalaan tai joulupukkiin.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Ihan mielenkiintoisena välihuomiona keskusteluun: Mistä johtuu, että uskovaiset ovat hanakaimmin tuomitsemassa seksuaalivähemmistöjä?
Onko tämä jokin yritys hyökätä kanssasi eri mieltä olevia vastaan? Aika säälittävää suorittamista, mutta kun ei ole argumentteja, niin tuohonhan jotkut sortuvat.

Varsinkin kun mietitään pintaa syvemmältä sitä, että kommenteissa vilahtelee faktat ja uskomukset... "Jos luulet olevasi jotain mitä et ole, se on mielenterveyshäiriö" tai sekopäisyyteen viittaavaa.
Jos luulee olevansa jotain mitä ei ole, niin tottakai se on mielenterveydellinen ongelma. Luuli sitä sitten olevansa toista sukupuolta, Hämähäkkimies tai Jeesus, niin selvä mielenterveyden ongelma on kyseessä

Vai olisikohan kuitenkin kyse jostain muusta? On hyvä ymmärtää, että psykiatrian puolella ja varsinkin aiheeseen erikoistuneella transpolilla pystytään melko hyvin kartoittamaan ihmisen sisintä tämän aihepiirin suhteen. Meillä psykiatrian puolella asiakkaat siirtyivät melko nopeasti eteenpäin transpolille, kunhan kävi selväksi ettei kyse ole pelkästään nuoruuden kapinoinnista, traumoista, masennuksesta tai vastaavasta.
Selvästikin teillä ei ole asiat sitten hallussa. Terve järki ja tiede on hukassa. Selvää aatteellista epärehellistä toimintaa. Erittäinkin lähellä sitä uskonnollista kulttiajattelua, johon itse viittasit.

Eiköhän se ole kaikkien etu, että esim. lapsesta asti itsensä toisen sukupuoliseksi tuntenut nuori saa tukea ja hyväksyntää ajatuksilleen, sen sijaan että jatkossa vaikkapa makaisi kotonaan masentuneena ja yhteiskunnan elättinä, kun kaikki ympärillä tuomitsee sekopääksi. Varsinkin kun on tiedetty eri ihmisillä olleen jo nykyisellään eri määriä mies/nais hormoneja sukupuolesta riippumatta. Ja yllätyksenä joillekin, ne hormonit eivät tule haarovälistä.
Eli yhtä lailla pitäisi tukea vaikka vakavasti masentunutta itsetuhoista henkilöä ajatuksissaan tai kertoa skitsofreenikolle että päässään kuulemansa äänet ovat todellisia?
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Virallinen sukupuoleni on nainen. Se on myös minun täysi identiteettini. Se mihin minut on syntymässä määritelty tai mitä minulta löytyy housuista ei kuulu sinulle eikä sillä ole mitään merkitystä/vaikutusta arjessani.
Sinua ei ole syntyessäsi määritelty yhtään mihinkään, vaan vain sukupuolesi on havaittu

Se mikä on näkökantasi asiaan ei loppujen lopuksi minua kiinnosta, koska sillä ei ole mitään merkitystä elämääni.
Täysin selvästikin sillä on. Siksi sinä olet täällä keskustelemassa asiasta ja kertomassa omaa näkemystäsi.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Mutta sitten kun katsotaan mitä termit "äiti" ja "isä" tarkoittaa yhteiskunnallisesti niin suht nopeasti tajutaan että biologinen määritelmä ei ole riittävä. Adoptiolapselle "äiti" ja "isä" ovat ne adoptiovanhemmat. Ei ne biologiset vanhemmat. Ja meidän yhteiskunta myös käsittelee juurikin noita adoptiovanhempia kyseisen lapsen äitinä ja isänä. Ja jos joku tulee aukomaan päätänsä adoptiolapselle siitä miten sen "äiti" ja "isä" ei ole sen oikea äiti ja isä niin sitten kyseistä henkilöä pidetään aika mulkkuna. Vaikka biologisesti kyseinen kiusaaja on oikeassa.
Tämä on vähän huono vertaus, koska isällä on silti myös ei-biologisessa mielessä merkitys.

Jos minä sanon olevani sinun isäsi tai äitisi, niin tämä väite voidaan todistaa oikeaksi tai vääräksi, vaikka ei rajoitettaisi väitettä vain biologiseen isyyteen tai äityiteen. Samoin ei-biologinen isyys ei ole ristiriidassa biologisen isyyden kanssa vaan voit olla molempia (ja normaalisti näin onkin). Sen sijaan et voi olla sekä transnainen että nainen. Esimerkiksi olenko kasvattanut sinut, huolehtinut sinusta tai ihan ekana ollut läsnä elämässäsi joita voinee jonkinmoisina ei-biologisen isyyden tai äitiyden merkkeinä. Toki myös se biologinen isyys tai äiteys olisi osoitettavissa todeksi tai vääräksi ja olisi merkityksellinen.

Sen sijaan väite, että minä olen vastakkaista sukupuolta kuin biologia sanoo, ei ole mitenkään todistettavissa oikeaksi tai vääräksi, jolloin koko termi menettää kaiken järkevän merkityksensä, koska se perustuu vain "tuntemukseen. Ainakaan kukaan ei ole pystynyt edelleenkään kertomaan mitä on se naisellinen (tai niiden satojen tai tuhansien tai miljardien muiden sukupuolien) käytös tai tavat joilla voimme määrittää ihmisen sukupuolen. Ehkä jos joku vankasti uskoo tiukkoihin sukupuolirooleihin joista poikkeaminen tekee sinusta kelvottoman sukupuolesi edustajan, niin hän voi sitten kertoa meille asiasta jotain.

Halutaan isyyteen tai äityiteen verrata, niin lähempänä olisi, että jos nainen sanoo, että hän on äiti, pitää hänelle antaa 9 kk e-pillereitä, jonka jälkeen kaikkien pitää kutsua häntä äidiksi, vaikkei mitään lasta ole koskaan ollutkaan olemassa. Maailmassa on kuitenkin paljon naisia jotka haluaisivat olla äitejä, vaikkeivat sitä ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Tämä on vähän huono vertaus, koska isällä on silti myös ei-biologisessa mielessä merkitys.

Jos minä sanon olevani sinun isäsi tai äitisi, niin tämä väite voidaan todistaa oikeaksi tai vääräksi, vaikka ei rajoitettaisi väitettä vain biologiseen isyyteen tai äityiteen. Samoin ei-biologinen isyys ei ole ristiriidassa biologisen isyyden kanssa vaan voit olla molempia (ja normaalisti näin onkin). Sen sijaan et voi olla sekä transnainen että nainen. Esimerkiksi olenko kasvattanut sinut, huolehtinut sinusta tai ihan ekana ollut läsnä elämässäsi joita voinee jonkinmoisina ei-biologisen isyyden tai äitiyden merkkeinä. Toki myös se biologinen isyys tai äiteys olisi osoitettavissa todeksi tai vääräksi ja olisi merkityksellinen.

Sen sijaan väite, että minä olen vastakkaista sukupuolta kuin biologia sanoo, ei ole mitenkään todistettavissa oikeaksi tai vääräksi, jolloin koko termi menettää kaiken järkevän merkityksensä, koska se perustuu vain "tuntemukseen. Ainakaan kukaan ei ole pystynyt edelleenkään kertomaan mitä on se naisellinen (tai niiden satojen tai tuhansien tai miljardien muiden sukupuolien) käytös tai tavat joilla voimme määrittää ihmisen sukupuolen. Ehkä jos joku vankasti uskoo tiukkoihin sukupuolirooleihin joista poikkeaminen tekee sinusta kelvottoman sukupuolesi edustajan, niin hän voi sitten kertoa meille asiasta jotain.

Halutaan isyyteen tai äityiteen verrata, niin lähempänä olisi, että jos nainen sanoo, että hän on äiti, pitää hänelle antaa 9 kk e-pillereitä, jonka jälkeen kaikkien pitää kutsua häntä äidiksi, vaikkei mitään lasta ole koskaan ollutkaan olemassa. Maailmassa on kuitenkin paljon naisia jotka haluaisivat olla äitejä, vaikkeivat sitä ole.
Sanoisin että olet väärässä. Ainoat versiot isyydestä mitkä voidaan todistaa oikeasti ovat biologinen ja laillinen. Eli ne samat asia kuin sukupuolen kohdalla.
Mutta se kolmas isyys, eli se että ketä joku henkilö pitää isänään (oli kyseessä sitten henkilön biologinen isä, adoptioisä tai vaikkapa isäpuoli), riippuu puhtaasti henkilön tuntemuksesta. Toki siitä on jotain indikaatioita, kuten on myös tuosta tuntemukseen perustuvasta sukupuolesta, mutta kyseessä on lopulta sosiaalinen konstruktio jonka määrittää henkilön tuntemukset.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Yksi noista geneettistä variaatioista on se tilanne joka johtaa siihen että henkilö tuntee olevansa toista sukupuolta. Se on geneettistä ja se on osa biologiaa.
Se että miten nuo sitten luokitellaan meidän yhteiskunnassa, onko kyseessä vain kyseisen sukupuolen alakategoria vai luodaanko noille ihan oma kategoria on täysin meidän päätettävissä.



Tässä tapauksessa eläimet toimivat esimerkkinä siitä miten transseksuaalisuus on luonnollista sen sijaan että se olisi puhtaasti sosiaalinen rakennelma, eli hain enemmänkin sitä että kyseessä ei ole ilmiö mikä näkyy vain yksinomaan ihmisten keskuudessa.

Mutta muuten olet kyllä oikeassa. Se että kuinka "luonnollinen" joku asia on, se että onko se biologinen vai ei, on tämän keskustelun kannalta lopulta turha kysymys. Ihmiset ovat merkittävä eläinlaji siksi koska me ei olla lähellekään niin sidottuja siihen puhtaaseen biologiaan, toisin kuin monet muut lajit.
Eli tässä transkysymyksessä ei ole mitään syytä sitoutua siihen mikä on sukupuolen biologinen määritelmä vaan me voidaan tehdä siinä sama mikä me ollaan tehty monien muidenkin käsitteiden kanssa ja määritellä se siten kuten se parhaiten sopii meidän tarpeisiin. Jolloin tuo "kolmas sukupuoli", oli sille biologiset perusteet tai ei, on täysin järkevä luokittelu kuvaamaan noita tapauksia jotka eivät suoraviivaisesti putoa siihen binääriseen jakoon.
Eli henkilöllä on siis geneettinen kehityshäiriö, joka ei ole ns normaali tila, vaan siis häiriö.
Uleensä luonnossa kyseiset yksilöt karsiutuvat pois.

Juridinen määrittely syntymässä ei muuta sitä biologista sukupuolta eli sukupuolta yhtään mihinkään.
On lisäksi typerää määritellä syntymässä muuta, kuin karkea biologinen sukupuoli, koska ei sillä lapsella edes ole ensialkuun mitään sukupuoli-identiteettiä. Ymmärrys ja ajatukset, liittyen sukupuoleen tulevat vasta sitten paljon myöhemmin ja vanhemmat voivat vaikuttaa niihin huomattavan paljon. Tähän nyt liittyy sitten isoja riskejä, jos llapsi adoptpotaan tai muuten joutuu epänormaaliin perheeseen.
Ja huom! En siis tarkoita, että lapsesta tulee automaattisesti kuolaava idiootti vaan tarkoitan, että lapsen seksuaalinen identiteetti voi vääristyä, koska ko asia on perheessä pielessä VS normi arvoilla varustettu perhe.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Kyllä se sukupuoli juridisesti määritetään syntymässä.
Ei, vaan havaitaan/todetaan.

Suomessa myös syntyy vuosittain satoja lapsia joiden sukupuolta ei pystytä syntymässä määrittämään.
Niin kuin muidenkaan lasten.

Hienoa että teet taas oletuksia (kuinka mones kerta?). Se että olen täällä keskustelemassa asiasta ja kertomassa näkemyksiäni ei tarkoita, että kaltaistesi ihmisten näkemykset vaikuttaisi mitenkään elämääni. Minusta on kuitenkin reilua vastata jos minulle lähetään kysymyksiä tai haastetaan aiheesta. Täällä on ihan hyviäkin näkökulmia ollut mielestäni.
Niin kuin sanoin, tällä on selvästikin sinulle merkitystä. Muuten et ottaisi edes osaa keskusteluun.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Eli henkilöllä on siis geneettinen kehityshäiriö, joka ei ole ns normaali tila, vaan siis häiriö.
Uleensä luonnossa kyseiset yksilöt karsiutuvat pois.
Ei se välttämättä ole mikään "kehityshäiriö" vaan se voi olla ihan normaali geneettinen piirre. Ja joo, yleensä haitalliset piirteet karsiutuu pois luonnossa. Minkä takia kun törmätään tällaiseen todella laajalle, eri populaatioihin levinneeseen piirteeseen kuten transseksuaalisuus, herää aina suht iso kysymys että miksei se ole karsiutunut pois? Ja todella usein se vastaus tuohon on että koska se ei ole haitallinen vaan hyödyllinen. Tai vähintäänkin harmiton. Toki sen hyödyllisyyden ei välttämättä tarvitse olla juurikin tuo transseksuaalisuus vaan voi olla että samat geenit jotka aiheuttavat transseksuaalisuuden aiheuttavat myös jonkun toisen positiivisen piirteen ja mitä ikinä haittaa transseksuaalisuudesta onkaan on pienempi kuin tuo positiivinen piirre.

Mutta tällä hetkellä tuo on puhdasta arvailua. Voi olla että transseksuaalisuus itsessään on positiivinen piirre. Tai voi olla että se on vain harmiton piirre. Tai voi olla että se on jonkun positiivisen piirteen "ylivuoto".

Juridinen määrittely syntymässä ei muuta sitä biologista sukupuolta eli sukupuolta yhtään mihinkään.
On lisäksi typerää määritellä syntymässä muuta, kuin karkea biologinen sukupuoli, koska ei sillä lapsella edes ole ensialkuun mitään sukupuoli-identiteettiä. Ymmärrys ja ajatukset, liittyen sukupuoleen tulevat vasta sitten paljon myöhemmin ja vanhemmat voivat vaikuttaa niihin huomattavan paljon. Tähän nyt liittyy sitten isoja riskejä, jos llapsi adoptpotaan tai muuten joutuu epänormaaliin perheeseen.
Ja huom! En siis tarkoita, että lapsesta tulee automaattisesti kuolaava idiootti vaan tarkoitan, että lapsen seksuaalinen identiteetti voi vääristyä, koska ko asia on perheessä pielessä VS normi arvoilla varustettu perhe.
Mihin perustuu väite että vanhemmat voivat vaikuttaa merkittävästi siihen lapsen sukupuoli-identiteettiin? Onko tuo ihan puhdasta mutuilua vai onko siinä taustalla jonkinsorttista faktaa?
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Onko tämä jokin yritys hyökätä kanssasi eri mieltä olevia vastaan? Aika säälittävää suorittamista, mutta kun ei ole argumentteja, niin tuohonhan jotkut sortuvat.


Jos luulee olevansa jotain mitä ei ole, niin tottakai se on mielenterveydellinen ongelma. Luuli sitä sitten olevansa toista sukupuolta, Hämähäkkimies tai Jeesus, niin selvä mielenterveyden ongelma on kyseessä


Selvästikin teillä ei ole asiat sitten hallussa. Terve järki ja tiede on hukassa. Selvää aatteellista epärehellistä toimintaa. Erittäinkin lähellä sitä uskonnollista kulttiajattelua, johon itse viittasit.


Eli yhtä lailla pitäisi tukea vaikka vakavasti masentunutta itsetuhoista henkilöä ajatuksissaan tai kertoa skitsofreenikolle että päässään kuulemansa äänet ovat todellisia?
Skitsofreenikon tai itsetuhoisen negatiivisten ajatusten tukeminen on hieman eri asia, mutta jos et tuota täysin idioottimaista vertausta miettiessä asiaa havainnut itse, niin tästä on melko turha edes keskustella. Vinkki: toisesta on oikeasti haittaa, toinen tukeminen taas pahimmillaankin harmitonta. Vai tuleeko esteeksi joulupukkiin tai jumalaan uskominen, minkä vuoksi se vain koetaan haitalliseksi? (Jolloin sekopäätä etsiessään voi katsoa peiliin) Vai onko sittenkin kyseessä homofoobikon pelko siitä, että joku yö kivaksi toteaman naikkosen housuista löytyykin jotain yllättävää? Ja mitä argumentteihin tulee, niin tuota jankkaamista tovin seuranneena en edes viitsi alkaa kommentoimaan...

Nämä asiat vain eivät ole ihan mustavalkoisia ja alalla olleenakin aiheessa on ollut paljon pohdintaa aiheuttaneita tilanteita. Uskonnon toin asiassa esille siksi, että kokemukseni perusteella uskonnollisissa yhteisöissä näistä on aina noussut hirveä haloo ja itseään etsivät nuoret ovat kokeneet yhteisön ja mahdollisen vanhempiensa suhtautumisen todella tukalaksi (niin tässä kuin monessa muussa asiassa) Mutta niissä perheissä, joissa asioista on pystynyt keskustelemaan avoimesti, asiat ovatkin alkaneet helpottamaan ja lopulta jopa vanhempien itsensä toivomaan suuntaan.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Sanoisin että olet väärässä. Ainoat versiot isyydestä mitkä voidaan todistaa oikeasti ovat biologinen ja laillinen. Eli ne samat asia kuin sukupuolen kohdalla.
Mutta se kolmas isyys, eli se että ketä joku henkilö pitää isänään (oli kyseessä sitten henkilön biologinen isä, adoptioisä tai vaikkapa isäpuoli), riippuu puhtaasti henkilön tuntemuksesta. Toki siitä on jotain indikaatioita, kuten on myös tuosta tuntemukseen perustuvasta sukupuolesta, mutta kyseessä on lopulta sosiaalinen konstruktio jonka määrittää henkilön tuntemukset.
No isä, miten on jos minä sanon sinun olevan minun isäni, niin onko henkilö joka tämän kyseenalaistaa vain kiusaaja? Tai oliko esitykseni transäitiydestä e-pillerikuurin jälkeen mielestäsi hyvä, vai onko äitiydellä ja isyydellä sittenkin joku oikeakin merkitys, joka ei perustu vain henkilön päänsisäisiin aivoituksiin? Eikä sen puoleen, vaikka lapselle huutelu, että hänen adoptioisänsä ei ole hänen oikea isänsä on todella huonoa käytöstä niin normaalijärkinen adoptioisä kyllä ymmärtää, että väite sinänsä pitää paikkansa todennäköisemmin kuin lähtee mekastamaan, että kyllä hän on kaikin tavoin ihan yhtä isä kuin muutkin cis-isätkin. Mutta kuten täälläkin on nähty, niin transaatteen kannattajat harvemmin pystyvät myöntämään, että transnaisen sukupuoli on mies, vaikka "sukupuoli on eri asia kuin sukupuoli-identiteetti" mantran mukaisesti tämän luulisi olevan heillekin selvää.

Se mikä on hyvää käytöstä ja mikä on totta ei ole sama asia. Ylipainoisille huutelu kadulla että hei sinä läski siellä olet ylipainoinen ei tietenkään ole hyvää käytöstä. Mutta ei se tarkoita, etteikö väite voisi selvästi pitää paikkaansa. Samalla tavalla on huonoa käytöstä huudella kadulla ohi kulkevalle transihmiselle että "hei sinä siellä, sinä et ole nainen" . Mutta ei se ole huonoa käytöstä siksi, että väite ei pitäisi paikkaansa, vaan siksi että hyvään käytökseen ei kuulu huudella ihmisille heille kiusallisista asioista, vaikka ne olisivat kaikkien mielestä 100% totta. Kiusata voi myös totta olevilla asioilla, ja valetta olevat asiat voi sanoa ystävällisesti, jos vaikkapa haluaa mielistellä jotakuta.

Se, että joku ad hoc tai jopa oikea harmaan alueen tapaus on keksittävissä ei muuta todellisuutta. Ja ylipäätään millä muulla todettavissa olevalla tavalla tämä sosiaalinen sukupuoli esiintyy, kuin henkilön omana uskomuksena? Eikö asioita, joihin joku uskoo, mutta jotka eivät ole millään tavalla todistettavissa kutsuta yleensä juurikin uskomuksiksi tai uskonnollisiksi kysymyksiksi? Varsinkin kun muistetaan, että tämän sateenkaariuskonnon mukaisesti sukupuolia on välillä huomattavasti enemmän kuin 2 tai 3, käytännössä määrittelemätön määrä, koska näillä ei ole mitään konkreettista merkitystä.

Ja kyllä, sukupuoli-identiteetti on todellakin vain sosiaalinen konstruktio. Siksipä siitä ei ole mitään järkeä kirjaa pitääkään tai sitoa sitä sukupuoleen. Varsinkin kun on paljon ihmisiä joiden identiteeetti ei rakennu sukupuolen, todellisen tai kuvitellun, ympärille. Jokaisesta asiasta voidaan erottaa henkilön tuntemus tämän asian suhteen, me olemme tiettävästi molemmat Suomen kansalaisia, mutta voimme ilmaista sitä eri tavoin. Joku 180 cm voi luokitella itsensä pitkäksi, kun taas joku 181 cm on mielestän lyhyt. Mutta todellisuutta ne eivät muuta, ja olisi mielipuolista esimerkiksi alkaa soveltaa faktojen sijasta tälläisiä kokemuksia sääntöihin joissa kansalaisuuden tai pituuden kysymyminen on todettu tarpeelliseksi, vaikkapa huvipuistolaitteiden mittajonoissa tai rajatarkastuksessa. Jokainen muuttakoon identiteettiään tai persoonaansa miten haluaa, mutta ei niillä pidä yrittää korvata mitään oikean merkityksen omaavia asioita. Edelleen transnaisella ei ole mitään merkityksellistä, objektiivisesti todettavaa sisältöä, paitsi että tälläinen henkilö on mies. Tai no, mistä minä tiedän koska joku biologinen nainen keksii identifoitua transnaiseksi ja tämä pitää sitten kaikkien hyväksyä todeksi.

Ja mitä tulee perusteettomiin sosiaalisiin konstruktioihin, niin eikö niistä pitäisi nimenomaan pyrkiä eroon? Esimerkiksi niin, että mies voisi käyttäytyä niin feminiinisti kuin haluaa, ilman että tämä edellyttää hormoonivalmisteiden käyttöä? Jos hormooneja tai sukupuolielinten leikkelyä tehdään hyväksynnän hakemiseksi, niin eikös se silloin nimenomaan ole väärin? Jos joku käytös on sopimatonta on se sopimatonta myös hormoonikuurin jälkeen. Ja jos se ei ole sopimatonta hormoonikuurin jälkeen, ei se ollut sitä sitä ennenkään. Vai voisiko joku vihdoin kertoa mitä ne sukupuolikäyttäytymismallit ovat mitä mies saa tehdä, mutta nainen ei? Mikä sen sosiaalisen konstruktion nimeltä mies sisältö kuuluu olla? Kai sillä nyt joku todettavissa oleva käytösero on jos sen takia kannattaa hormoonikuureja syödä?

Skitsofreenikon tai itsetuhoisen negatiivisten ajatusten tukeminen on hieman eri asia, mutta jos et tuota täysin idioottimaista vertausta miettiessä asiaa havainnut itse, niin tästä on melko turha edes keskustella. Vinkki: toisesta on oikeasti haittaa, toinen tukeminen taas pahimmillaankin harmitonta.
Ei kyllä millään objektiivisellä tarkastelulla vaikkapa hormoonien käytöstä tai sukupuolielinten leikkaamisesta saada harmitonta. Jos joku väittää muuta, niin kysyn että miksei noita sitten saa käsikauppalääkkeinä tai miksi vaaditaan diagnoosia? Testosteronille olisi ainakin tietyissä harrastuspiireissä varmasti kysyntää, ja täysin harmitontahan tämä lienee kun annokset ovat paljon pienempiä kuin transmiehillä. Sallitsitko millekään uskonnolliselle kultille reseptilääkkeiden määräämisen tai merkittävän sukupuolielinkirurgian vain heidän uskomustensa perusteella? Itselleen, saati sitten lapsilleen? "Hassuihin" vaatteisiin pukeutumisen tai epätosiin asioihin uskomisen epäilemättä sallisit.

Plus että mitä tulee "muihin harhoihin" niin ehkä oikeasti harmittomissa caseissa voidaan leikkiä mukana, mutta silti kukaan tervejärkinen ei väitä etteivät nämä käsitykset olisi vääriä tai että yhteiskunnan pitäisi hyväksyä ne oikeksi. Jos mummo luulee, että kuollut mies on yhä elossa, voidaan keskustella milloin asia kannattaa oikaista ja milloin ei, mutta kukaan ei sano, että mies pitää muutta väestörekisterissä takaisin eläväksi, kaikkien pitää tunnustaa tämä todeksi ja kuolema on vain sosiaalinen konstruktio, ei vaikka koemme kuoleman eri tavalla, ja joku elävä henkilö voi olla minulle kuollut tai koomassa oleva henkilö käytännössä kuollut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 752
Postasin aiemmin tänne artikkelin jossa oli muutama esimerkki muualta eläinkunnasta toiminnasta joka rinnastuu suht hyvin transseksuaalisuuteen, eli siis eläimiä jotka käyttäytyy (ja usein jopa näyttää) kuten vastakkainen sukupuoli sen sijaan että käyttäytyisivät oman sukupuolensa tavoin. Esimerkkeinä muistaakseni oli leijonat (tietyllä alueella elävät), joku tietty apinalaji ja joku lintulaji.
Merkittävä osa homoseksuaaleista käyttäytyy enemmän vastakkaisen sukupuolen tavoin, miehet naismaisesti ja naiset miesmäisesti. Tarkoittaako tämä siis sitä, että nämä homoseksuaalit ovatkin oikeasti vain transseksuaaleja, eikä homoseksuaaleja?
Toki on myös sitten vielä ihan heteroseksuaaleja jotka käyttäytyvät paljon vastakkaisen sukupuolen tavoin. Ovatko nämäkin sitten vain oikeasti transseksuaaleja?
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
No isä, miten on jos minä sanon sinun olevan minun isäni, niin onko henkilö joka tämän kyseenalaistaa vain kiusaaja? Tai oliko esitykseni transäitiydestä e-pillerikuurin jälkeen mielestäsi hyvä, vai onko äitiydellä ja isyydellä sittenkin joku oikeakin merkitys, joka ei perustu vain henkilön päänsisäisiin aivoituksiin? Eikä sen puoleen, vaikka lapselle huutelu, että hänen adoptioisänsä ei ole hänen oikea isänsä on todella huonoa käytöstä niin normaalijärkinen adoptioisä kyllä ymmärtää, että väite sinänsä pitää paikkansa todennäköisemmin kuin lähtee mekastamaan, että kyllä hän on kaikin tavoin ihan yhtä isä kuin muutkin cis-isätkin. Mutta kuten täälläkin on nähty, niin transaatteen kannattajat harvemmin pystyvät myöntämään, että transnaisen sukupuoli on mies, vaikka "sukupuoli on eri asia kuin sukupuoli-identiteetti" mantran mukaisesti tämän luulisi olevan heillekin selvää.

Se mikä on hyvää käytöstä ja mikä on totta ei ole sama asia. Ylipainoisille huutelu kadulla että hei sinä läski siellä olet ylipainoinen ei tietenkään ole hyvää käytöstä. Mutta ei se tarkoita, etteikö väite voisi selvästi pitää paikkaansa. Samalla tavalla on huonoa käytöstä huudella kadulla ohi kulkevalle transihmiselle että "hei sinä siellä, sinä et ole nainen" . Mutta ei se ole huonoa käytöstä siksi, että väite ei pitäisi paikkaansa, vaan siksi että hyvään käytökseen ei kuulu huudella ihmisille heille kiusallisista asioista, vaikka ne olisivat kaikkien mielestä 100% totta. Kiusata voi myös totta olevilla asioilla, ja valetta olevat asiat voi sanoa ystävällisesti, jos vaikkapa haluaa mielistellä jotakuta.

Se, että joku ad hoc tai jopa oikea harmaan alueen tapaus on keksittävissä ei muuta todellisuutta. Ja ylipäätään millä muulla todettavissa olevalla tavalla tämä sosiaalinen sukupuoli esiintyy, kuin henkilön omana uskomuksena? Eikö asioita, joihin joku uskoo, mutta jotka eivät ole millään tavalla todistettavissa kutsuta yleensä juurikin uskomuksiksi tai uskonnollisiksi kysymyksiksi? Varsinkin kun muistetaan, että tämän sateenkaariuskonnon mukaisesti sukupuolia on välillä huomattavasti enemmän kuin 2 tai 3, käytännössä määrittelemätön määrä, koska näillä ei ole mitään konkreettista merkitystä.

Ja kyllä, sukupuoli-identiteetti on todellakin vain sosiaalinen konstruktio. Siksipä siitä ei ole mitään järkeä kirjaa pitääkään tai sitoa sitä sukupuoleen. Varsinkin kun on paljon ihmisiä joiden identiteeetti ei rakennu sukupuolen, todellisen tai kuvitellun, ympärille. Jokaisesta asiasta voidaan erottaa henkilön tuntemus tämän asian suhteen, me olemme tiettävästi molemmat Suomen kansalaisia, mutta voimme ilmaista sitä eri tavoin. Joku 180 cm voi luokitella itsensä pitkäksi, kun taas joku 181 cm on mielestän lyhyt. Mutta todellisuutta ne eivät muuta, ja olisi mielipuolista esimerkiksi alkaa soveltaa faktojen sijasta tälläisiä kokemuksia sääntöihin joissa kansalaisuuden tai pituuden kysymyminen on todettu tarpeelliseksi, vaikkapa huvipuistolaitteiden mittajonoissa tai rajatarkastuksessa. Jokainen muuttakoon identiteettiään tai persoonaansa miten haluaa, mutta ei niillä pidä yrittää korvata mitään oikean merkityksen omaavia asioita. Edelleen transnaisella ei ole mitään merkityksellistä, objektiivisesti todettavaa sisältöä, paitsi että tälläinen henkilö on mies. Tai no, mistä minä tiedän koska joku biologinen nainen keksii identifoitua transnaiseksi ja tämä pitää sitten kaikkien hyväksyä todeksi.

Ja mitä tulee perusteettomiin sosiaalisiin konstruktioihin, niin eikö niistä pitäisi nimenomaan pyrkiä eroon? Esimerkiksi niin, että mies voisi käyttäytyä niin feminiinisti kuin haluaa, ilman että tämä edellyttää hormoonivalmisteiden käyttöä? Jos hormooneja tai sukupuolielinten leikkelyä tehdään hyväksynnän hakemiseksi, niin eikös se silloin nimenomaan ole väärin? Jos joku käytös on sopimatonta on se sopimatonta myös hormoonikuurin jälkeen. Ja jos se ei ole sopimatonta hormoonikuurin jälkeen, ei se ollut sitä sitä ennenkään. Vai voisiko joku vihdoin kertoa mitä ne sukupuolikäyttäytymismallit ovat mitä mies saa tehdä, mutta nainen ei? Mikä sen sosiaalisen konstruktion nimeltä mies sisältö kuuluu olla? Kai sillä nyt joku todettavissa oleva käytösero on jos sen takia kannattaa hormoonikuureja syödä?


Ei kyllä millään objektiivisellä tarkastelulla vaikkapa hormoonien käytöstä tai sukupuolielinten leikkaamisesta saada harmitonta. Jos joku väittää muuta, niin kysyn että miksei noita sitten saa käsikauppalääkkeinä tai miksi vaaditaan diagnoosia? Testosteronille olisi ainakin tietyissä harrastuspiireissä varmasti kysyntää, ja täysin harmitontahan tämä lienee kun annokset ovat paljon pienempiä kuin transmiehillä. Sallitsitko millekään uskonnolliselle kultille reseptilääkkeiden määräämisen tai merkittävän sukupuolielinkirurgian vain heidän uskomustensa perusteella? Itselleen, saati sitten lapsilleen? "Hassuihin" vaatteisiin pukeutumisen tai epätosiin asioihin uskomisen epäilemättä sallisit.

Plus että mitä tulee "muihin harhoihin" niin ehkä oikeasti harmittomissa caseissa voidaan leikkiä mukana, mutta silti kukaan tervejärkinen ei väitä etteivät nämä käsitykset olisi vääriä tai että yhteiskunnan pitäisi hyväksyä ne oikeksi. Jos mummo luulee, että kuollut mies on yhä elossa, voidaan keskustella milloin asia kannattaa oikaista ja milloin ei, mutta kukaan ei sano, että mies pitää muutta väestörekisterissä takaisin eläväksi, kaikkien pitää tunnustaa tämä todeksi ja kuolema on vain sosiaalinen konstruktio, ei vaikka koemme kuoleman eri tavalla, ja joku elävä henkilö voi olla minulle kuollut tai koomassa oleva henkilö käytännössä kuollut.
Kerro nyt ihmeessä, että mitä harmia siitä on että aikuinen silpoo oman alapäänsä ja pukeutuu mekkoon? Onko tämä nykymaailmassa niin outoa ja kummallista, että se on jopa haitallista? Ketä kohtaan? Miksi? Sitäpaitsi kyse ei ole kuin harvoin siitä, että alapäähän edes kajottaisiin. Pitäisikö samalla luokitella haitalliseksi kaikki plastikkakirurgia?

Jos yhtään lukisit viestejä, niin sanoin jo aiemmin, että lapsen silpomista vanhempien / yhteisön toiveesta ei tulisi sallia, vaan sen tulisi olla täysikäisen ihmisen oma päätös itseään kohtaan. Tietyissä uskonnollisissa piireissä yms. se silpominen tapahtuu joka tapauksessa ja ei oikeastaan edes tähän transkeskusteluun.

Ja samalla kun puolustan ihmisten oikeutta omaan kehoon, olen myös edelleen sitä mieltä että isommassa mittakaavassa en järjestelmiin lähtisi muutoksia tekemään. Jos joku haluaa vaikkapa elää vauvana ja paskoa housuihin tuttipulloa imiessä, ei hänellä tulisi olla oikeutta vaihtaa ikäänsä rekistereihin, vaan aina mentäisiin syntyhetken tietojen mukaan. Lisätietoa kohtaan voisi asianomaisen halutessa tämmöiset asiat (myös muunsukupuolisuudet yms.) laittaa. Mies/nainen vaihtaminen taas ei aiheuta juurikaan ongelmia mihinkään, eli se sallittakoon kunhan perusteet sille on olemassa (kuten nykyään siis jo tehdään).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Mihin perustuu väite että vanhemmat voivat vaikuttaa merkittävästi siihen lapsen sukupuoli-identiteettiin? Onko tuo ihan puhdasta mutuilua vai onko siinä taustalla jonkinsorttista faktaa?
Ihmisen alun ka ajjatellaanlaan oppivan näkemästään. Siksi meillä on esim ikärajoja elokuvissa ym.
Ei se sukupuoli identiteettikään ole mitenkään 100% :n geeneihin koodattu vaan siihen vaikuttaa myös ympäristö..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Ihmisen alun ka ajjatellaanlaan oppivan näkemästään. Siksi meillä on esim ikärajoja elokuvissa ym.
Ei se sukupuoli identiteettikään ole mitenkään 100% :n geeneihin koodattu vaan siihen vaikuttaa myös ympäristö..
Joo ihmiset oppii näkemästään mutta se ei tarkoita että sukupuoli-identiteetti olisi opittu asia.
Ja vaikka se sukupuoli-identiteetti ei olisi 100% geeneihin koodattu niin ei se tarkoita että se sitten opittaisiin lapsena. Tai että siihen voisi mitenkään vaikuttaa ihmisen syntymän jälkeen.
Vaan voi esimerkiksi olla niin että ne geenit aiheuttaa sen että aivojen kehitys kohdussa voi mennä siihen suuntaan että lopputuloksena ovat aivot joiden sukupuoli-identiteetti on eri kuin loput ruumiista, riippuen siitä että mitkä ovat kohdun olosuhteet ja minkälaiset ajoitukset sattuu tapahtumaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Ihmisen alun ka ajjatellaanlaan oppivan näkemästään. Siksi meillä on esim ikärajoja elokuvissa ym.
Ei se sukupuoli identiteettikään ole mitenkään 100% :n geeneihin koodattu vaan siihen vaikuttaa myös ympäristö..
Juuri tästä syystä käytännössä kaikki homoseksuaalit syntyvät heterovanhemmille :tup:
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Joo ihmiset oppii näkemästään mutta se ei tarkoita että sukupuoli-identiteetti olisi opittu asia.
Ei se, vaan se, että identiteetti ylipäätään on opittu (/ luotu) asia.

Ja vaikka se sukupuoli-identiteetti ei olisi 100% geeneihin koodattu niin ei se tarkoita että se sitten opittaisiin lapsena. Tai että siihen voisi mitenkään vaikuttaa ihmisen syntymän jälkeen.
Ei niin. Toisaalta myöskään se, että joidenkin geenien ja ihmisen sukupuoli-identiteetin välillä havaitaan korrelaatio, ei tarkoita, että sukupuoli-identiteetti olisi prosenttiakaan geeneihin koodattu.

Vaan voi esimerkiksi olla niin että ne geenit aiheuttaa sen että aivojen kehitys kohdussa voi mennä siihen suuntaan että lopputuloksena ovat aivot joiden sukupuoli-identiteetti on eri kuin loput ruumiista, riippuen siitä että mitkä ovat kohdun olosuhteet ja minkälaiset ajoitukset sattuu tapahtumaan.
Koetko, että on olemassa identiteettejä, jotka eivät ole millään tavalla geneettisiä? Ajatteletko olevan muita "geneettisiä identiteettejä" kuin sukupuoli-identiteetti? Mikäli mielestäsi on olemassa molempia, kuinka tiedät kumpaan ryhmään mikäkin identiteetti kuuluu?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Huomautus - Pelkkien kuvien, videoiden ja uutislinkkien postaaminen ei ole keskustelua. Käytä kuvia, videoita ja linkkejä ainoastaan tukemaan asiaasi ja avaa niiden sisältö oleellisilta osin muille keskustelijoille.
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 337
Viestejä
4 157 659
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom