Keskustelua maskeista ja maskin käytöstä (Koronavirus)

Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mielenkiintoinen tapa tulkita tilastoja, mutta ymmärrän, että houkutus tuollaiseen on.

Mitenkäs tuo mainitsemasi todennäköisyys jakautuu ikäryhmittäin ja riskiryhmittäin? Joutuuko 20-30- vuotiaistakin yksi reilusta sadasta sairaalaan? Vai onko se sama todennäköisyys kaiken ikäisillä, kokoisilla ja kuntoisilla?

Voisipa joku lääkäri muistaa mainita, että pitämällä huolen omasta terveydestä auttaa merkittävästi koronasta selviämisessä...

Tuntuu välillä siltä, että nyt tässä tarjotaan oikotietä onneen kaikille ylipainoisille ja elintasosairaille, jotka voisivat elämäntavoillaan vaikuttaa siihen riskiin joutua sairaalaan.
En nyt tajua jankkaustasi ja näitä todennäköisyysharjoitteita. Uutisissa kirjoitetaan juttuja vaikkapa suojatielle pysähtyneen auton takaa lanatuista jalankulkijoista vaikkei niitä ole tuotakaan määrää, koska:

a) se on tarpeetonta kärsimystä
b) se on estettävissä
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ei ole mennyt huonompaan mutta ei parempaankaan. Ihan riittävästi on potilaita eikä tarvita yhtään lisää, eikä tämä todellakaan ole vielä taputeltu.

Näillä näkymin voi olla, että tilanne jatkuu tällaisena vielä jonkin aikaa, riippuen nyt siitä miten hyvin rokotteet loppujen lopuksi menee kaupaksi.


Sairaaloissa on yhtä paljon potilaita kuin elokuun alun jälkeen on ollut, joten ei tämä ole nyt sen enempää taputeltu kuin ennenkään.

Toki jos kaltaisesi yksilöt pettää itseään ja haluaa vakuutella itselleen, että kyllä tämä nyt oli tässä, niin eihän sille kukaan mitään mahda eikä tosiaan kaikkia ole mahdollista saada talkoisiin mukaan, joskin isoin vastuu on rokottamattomilla.
Sairaaloissa olevat ihmiset ei ole se ongelma, ongelma on se että työntekijöitä on liian vähän ja ne pienetkin resurssit käytettiin koronaketjujen etsimiseen ja ihmisille soittamiseen koska Suomessa on sellainen typerä laki että tuota työtä voi tehdä vain terveydenhuollon ammattilainen, samaan aikaan himassa istuu tuhansia työttömiä toimistotyöntekijöitä jotka olisivat hyvin pienellä perehdytyksellä osanneet tehdä tuon saman.

Nämä asiat ei ole koskaan vain yhden asian syy/seuraus vaan terveydenhuolto on iso organisaatio ja monet pienet asiat aiheuttaa tätä ongelmaa.

Jos suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa terveydenhuolto kyykkää 100 ylimääräisen korona potilaan takia niin ongelmat on paljon isompia kuin pelkkä korona ja olisin huolissani enemmänkin siitä että missä kunnossa terveydenhuolto on vaikka 10v kuluttua jos sama meno jatkuu.

Onneksi ei tarvitse käyttää julkista terveydenhuoltoa vaan voin mennä yksityiselle jos tarvetta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ihmiset pyytävät rokotetta vasta kun se paska on jo housuissa. Siinä maskitkaan auta.

Ihmiset uskoo kaiken mitä iltapäivä lehdet kirjoittaa? Siinä ei järkikään auta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Varmaan syytä muistuttaa tähän väliin, että korona voi olla harvinaisen mulkku tauti, vaikkei sairaalaan joutuisikaan, ja nimenomaan tuota "mulkku" -sanaa esimerkiksi Aake Kalliala käytti. Hän sentään oli yhden rokotteen ehtinyt ottaa.

Muutenkin aika monet sairastuneet ovat kertoneet että korona ei ole mikään leikin asia ja pikkunuha.

Sairaalapotilaiden ikähaarukkakin on nuorentunut huomattavasti alkuajoista...
Kavereista tiedän kymmeniä kenellä todettu korona ja yksikään ei sanonut sitä mulkuksi taudiksi, pahin sanoi että 38 kuumetta pari päivää ja flunssan oireita oli viikon.

Helpoin sanoi että ei ollut mitään oireita.

Ikähaarukka kumminkin kuusikymppisestä aina tuonne parikymppiseen asti ja kenelläkään ei ole rokotetta otettuna.

Paras oli kun yhdellä perheessä todettu korona, mutta se korona ei suostunut leviämään muille vaikka olivat koko ajan saman katon alla normaalisti.

Edelleen, jos koet että korona pelottaa ja sinulla on sairauksia tai olet lihava, ota rokote, paremmin et voi siihen suojautua, mutta muista että rokote ei estä koronan tarttumista suhun tai susta muihin. Maailma kun on täynnä bakteereita ja viruksia joita vastaan elimistö taistelee koko ajan, juuri nytkin.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
En nyt tajua jankkaustasi ja näitä todennäköisyysharjoitteita. Uutisissa kirjoitetaan juttuja vaikkapa suojatielle pysähtyneen auton takaa lanatuista jalankulkijoista vaikkei niitä ole tuotakaan määrää, koska:

a) se on tarpeetonta kärsimystä
b) se on estettävissä
Nuo todennäköisyydet ovat tässä vain sivutuote. Se asia mikä tässä on väärin on tuollainen mielikuvilla johdattelu ja tunteisiin vaikuttaminen. Tiedät varmaan, että ne ovat propagandan tehokkaimpia keinoja. Ja tehokkaita keinoja ne ovatkin, kun halutaan ohjata massoja ajattelemaan johonkin suuntaan. Mielestäni media ei saisi käyttää tuollaisia keinoja ollenkaan, vaikka tarkoitus olisikin hyvä. En sano, että ihmiset ovat tyhmiä, mutta ihmiset uskoo noihin juttuihin ja luovat omilla tunteillaan mielipiteitä sen perusteella mihin sävyyn tuollaiset artikkelit kirjoitetaan. Jos ei osaa kyseenalaistaa ts. ajatella itse, niin on riskinä, että uskoo kaiken muunkin sonnan mitä media työntää ulos tuutista. Nuo keinot, joilla ihmisten tunteisiin ovat niin tehokkaita propagandan mekanismeja, että niillä saadaan ihmisiä uskomaan mihin halutaan.

Siksi yritin tuoda esille näillä todennäköisyyksillä, että tuon artikkelin luoma mielikuva on vääristynyt.

Osa meistä toki osaa ajatella itse ja kyseenalaistaa tuollaisten artikkeleiden kirjoitukset ja yksittäisen lääkärin subjektiiviset näkemykset. Mutta on kuitenkin olemassa suuri joukko ihmisiä, jotka eivät ole tottuneet kyseenalaistamaan asioita, vaan nielevät kaiken mitä syötetään. Heille tuollainen teksti ja muut vastaavat tekstit uppoaa täydestä. Tällaisen tiedottamistyylin salliminen antaa medialle paljon vapauksia vaikuttaa ihmisryhmien tunteisiin ja sitä kautta mielipiteisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 542
tuollainen mielikuvilla johdattelu ja tunteisiin vaikuttaminen
Tervetuloa klikkiotsikoiden ihmeelliseen maailmaan. Vedät ehkä vähän turhan pitkälle meneviä johtopäätöksiä tuosta "pelolla johtamisesta". Iltapäivälehtien tarkoitus on kerätä klikkejä. Jos taas on kiinnostunut faktoista, kannattaa katsoa luotettavia tilastoja koronapotilaista, ei lukea iltapäivälehtien otsikoita.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Tervetuloa klikkiotsikoiden ihmeelliseen maailmaan. Vedät ehkä vähän turhan pitkälle meneviä johtopäätöksiä tuosta "pelolla johtamisesta". Iltapäivälehtien tarkoitus on kerätä klikkejä. Jos taas on kiinnostunut faktoista, kannattaa katsoa luotettavia tilastoja koronapotilaista, ei lukea iltapäivälehtien otsikoita.
Kiitos, että sisällytit lainausmerkit, koska en tarkoittanutkaan sitä absoluuttisena johtamismenetelmänä.

On meillä onneksi vapaus olla lukematta uutisia, mutta harmittavasti sinne hyödyllistenkin uutisten sekaan mahtuu aivopieruja.

Ilmiö ei mielestäni rajoitu ainoastaan iltapäivälehtiin. Sehän tästä vakavan asian tekeekin, että useasti sitä oikeaa tietoa on osattava etsiä ja siihen voidaan tarvita keinoja, joita monella Suomalaisellakaan ei ole, vaikka olemme olevinaan korkeasti koulutettu kansa. Moni ei osaa kunnolla englantia ja googlettaminenkin on taitolaji. Moni Suomalainen elää näiden klikkiotsikoiden tietojen varassa pitäen niitä parhaana totuutena.

En minä itsestäni ole huolissani.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Noniin, olisko se siinä. Maskisuositus muuttuu "oma harkinta"-mallille :tup:
Yhä suositellaan jos on paljon ihmisiä samassa julkisessa paikassa, joten miten tuo nyt sitten eroaa aiemmasta? Ja kaupat, yms voivat yhä suositella maskia samalla tavalla kuin aiemminkin. Eli mikään ei muutu.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 355
Maskisuositus on koko ajan ollut vain suositus, silti jotkut tahtot (Finnair, VR, HSL, työpaikat jne.) ovat sen pakolliseksi määränneet. Eli mikään ei muutu, elleivät nämä yksityiset tahot luovu pakosta.

Tai no muuttuu varmaan siinä mielessä, että jos suositus käyttää muuttuu harkitse käyttöä, niin ihmiset alkavat käyttää vähemmän maskeja esim. juuri kaupoissa. Mutta itselleni tämä ei ole olennaista, minua kiinnostaa vain nämä oikeat rajoitukset kuten se, että jos palaan toimistolle, niin pakottaako natsityönantaja rätin päähän vai ei :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Yhä suositellaan jos on paljon ihmisiä samassa julkisessa paikassa, joten miten tuo nyt sitten eroaa aiemmasta? Ja kaupat, yms voivat yhä suositella maskia samalla tavalla kuin aiemminkin. Eli mikään ei muutu.
Maskisuositus on koko ajan ollut vain suositus, silti jotkut tahtot (Finnair, VR, HSL, työpaikat jne.) ovat sen pakolliseksi määränneet. Eli mikään ei muutu, elleivät nämä yksityiset tahot luovu pakosta.

Tai no muuttuu varmaan siinä mielessä, että jos suositus käyttää muuttuu harkitse käyttöä, niin ihmiset alkavat käyttää vähemmän maskeja esim. juuri kaupoissa. Mutta itselleni tämä ei ole olennaista, minua kiinnostaa vain nämä oikeat rajoitukset kuten se, että jos palaan toimistolle, niin pakottaako natsityönantaja rätin päähän vai ei :)
No onhan tuossa nyt askel loivempaan menty. Ennen suositeltiin tietyissä olosuhteissa, nyt suositellaan että harkitaan itse ja paino siirtyy enemmän sille harkinnalle että olenko kenties rokottamaton ja riskiryhmää tai sellaisen kanssa tekemisissä. Tai menossa tapaamaan flunssaista/flunssaisena.

Etenkin nämä auttaa työnantajia, joilla painaa vastuukysymykset näiden suositusten kanssa. Kun tässä nyt kuitenkin keväästä on tehty kasvotusten bisnestä, käyty asiakkaiden kanssa lounailla ja illallisilla jne. niin välillä on kieltämättä huvittanut jotkut turvavälit ja maskisuositukset, joita kaikki enemmän tai vähemmän kiertää vaikka tyänantaja miten suosittelee. Nyt työnantajataho voi huoletta todeta, että käyttäkää omaa harkintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tänään ainakin täällä e-karjalan suunnalla huomasin prismassa että porukkaa enemmän ja enemmän ilman maskia. Toki selkeä vähemmistö, mutta esimerkiksi juhannuksen jälkeiseen selkeä muutos. 2 rokotusta takana ja itsekin tänään päätin että maskista luovun asioilla käydessäni. Johan se alkaakin olla jo aika tälle liikkeelle, mitään ongelmaa minulla ei ollut käyttää joka paikassa maskia, mutta nyt aika alkaa elää normaalia elämää senkin suhteen.
Onko nuorempien kattavuus saatu nouseen.

Ei vaan mä haluaisin ihan oikeasti tietää, että miksi me oireettomat kahdesti rokotetut käytettäisiin maskeja kun ne vanhat sukulaiset ja muut riskiryhmäläisetkin ovat rokotteensa saaneet. Niitä nuoriako me suojellaan, jotka ei kahta ole vielä saaneet vai niitä, jotka ei muuten vaan ole välittäneet ottaa? Kuinka kauan?
Ensisijaisesti kai noita jälkimmäisiä varten.

On se toki väärin että asiansahoitaneet joutuu olemaan varovaisesti sen takia että liianiso joukko on saamaton sen oman rokotuksen kanssa, enään ei kai kyse saatavuudesta, jopa niitä ilman ajanvaraus juttuja.

Mutta niin pitkään kuin nuo kupeksii ja muut kuitekin joutuu niistäkin vastuun kantaan, niin varovaisuus maksaa itsensä takaisin.

jotka ei kahta ole vielä saaneet
Tärkein kai se yksi, kai nyt se toinen on haettu jos aika on ollut.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 355
Tuli käytyä Citymarketissa, eipä näkynyt maskisuosituksen höllennys maskien määrässä, eli edelleen lähes kaikilla oli maskit päällä, ehkä pientä maskittomien määrän kasvua on viime vikkoina ollut yleisesti havaittavissa, mutta tämän päivän suositusmuutokset eivät vielä näkyneet lainkaan. Finnair muuten aikoo jatkaa maskipakkoa lennoillaan THL/STM:n suosituksista riippumatta, mutta muut joukkoliikennetoimijat vielä mietiskelevät.

Edit. Sen verran päivitystä, että nyt viesti maskisuosituksen höllentämisestä on ilmeisesti tavoittanut kansalaiset, eli tosiaan kaupoilla käydessä maskittomia alkoi jo näin sunnuntaina olla jo ihan mukavasti, vielä kuitenkin näyttäisi maskikonsentraatio olevan yli 50%. Helsingissä siis.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
732
Mää pidän maskia ihan mielelläni. Pääsee sen taakse piiloon mukavasti ja parhaimmillaan hieno tyylielementti. :cool::thumbsup:
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Se on kyllä totta, että maskin takana voi ilveillä, virnuilla tai vaikka laulaa vapaasti eikä tarvitse välittää muiden reaktioista...
Laulamisesta kuuluu ääni. Eikö olisi vaan helpompi olla ilmeilemättä tai virnuilematta, niin ei tarvitsisi maskia käyttää sen piilotteluun?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
230
Mää pidän maskia ihan mielelläni. Pääsee sen taakse piiloon mukavasti ja parhaimmillaan hieno tyylielementti. :cool::thumbsup:
Tää on kyllä totta. Sillon kun maskihomma alkoi niin olin juuri pyörtynyt pihalla hiekotetulle asfaltille ja naama oli tovin aika rujossa kunnossa, maski peitti jäljet juuri passelisti :D
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Laulamisesta kuuluu ääni. Eikö olisi vaan helpompi olla ilmeilemättä tai virnuilematta, niin ei tarvitsisi maskia käyttää sen piilotteluun?
Maskin alla mun naamani voi olla kuin kotonaan. Ei tarvitse ilmeitä miettiä. Eikä meikkauksen tarvitse olla niin justiinsa... ;) Kevyt laulu ei kauas kuulu ja jos joku kuuleekin niin ihan sama...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
588
Mä uskallan olla oma itseni ihan ilman maskia, ei tarvitse ilmeitä miettiä. Enemmän on huomannut että siitä on haittaa kommunikoidessa esim. työasioita kun ei näe toisten ilmeitä niin hyvin maskien kanssa, paljon jää sanattomasta kommunikaatiosta puuttumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
40
Itse luovuin maskien käytöstä kolmisen viikkoa sitten ja nythän tosiaan niitä ei enää suositellakaan käytettävän. Kaupoissa olen huomannut että alle puolet käyttää nykyisin ja vähenemään päin.

Rokotuksen tuomat vasta-aineet kun kestävät jotain puolisen vuotta tai alle, niin itselläni on korkeintaan alkukevääseen toimiva rokote. Aion siis nauttia tästä ajasta, heivata maskit mäkeen ja elää muutenkin ihan normaalisti.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Itse luovuin maskien käytöstä kolmisen viikkoa sitten ja nythän tosiaan niitä ei enää suositellakaan käytettävän. Kaupoissa olen huomannut että alle puolet käyttää nykyisin ja vähenemään päin.

Rokotuksen tuomat vasta-aineet kun kestävät jotain puolisen vuotta tai alle, niin itselläni on korkeintaan alkukevääseen toimiva rokote. Aion siis nauttia tästä ajasta, heivata maskit mäkeen ja elää muutenkin ihan normaalisti.
Minä taas näen hyvälaatuisen maskin käytön enemmänkin normaalin elämän mahdollistajana... Erityisesti tämä pätee esim. baarissa käyntiin, sillä ne seikkailut jäisi kyllä seikkailematta ellei olisi FFP2-maskia blokkaamassa paikassa melko vääjäämättä leijailevia koronavirusparvia. Toki rokote suojaa, mutta en nyt silti halua tulen kanssa ihan täysillä leikkiä kuitenkaan, etenkin kun pitää iäkkäämpiä lähemmäisiäkin vähän ajatella.

Plus se, että nyt on meneillään normaalia pahempi flunssakausi myös ja influenssa tullee kohta...
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
40
Minä taas näen hyvälaatuisen maskin käytön enemmänkin normaalin elämän mahdollistajana... Erityisesti tämä pätee esim. baarissa käyntiin, sillä ne seikkailut jäisi kyllä seikkailematta ellei olisi FFP2-maskia blokkaamassa paikassa melko vääjäämättä leijailevia koronavirusparvia.
Itse käyn baarissa lähinnä tarkoituksena juoda alkoholijuomia, eikä tuo oikein onnistu maski päässä.

noita viruspilviä nyt ei voi välttää varsinkaan kun hoplopeissa ja omissa sisäharrastuksissa pyörii, joten helpompaa luottaa vain rokotteeseen. Flunssiahan aina tulee eikä koronavirustartuntaakaan rokotettuna ole mieltä koittaa väistellä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 355
Mun mielestä on hyvä, että jokainen voi halutessaan käyttää itseään suojaavaa maskia eikä tarvitse moralisoida ja pakottaa muita käyttämään. Eli siis kunnon suojausluokituksella olevaa maskia vaan päähän, jos siltä tuntuu. Yleinen maskinkäyttö näyttäisi loppuvan aika nopeasti, n. viikko suosituspäivityksestä on maskinkäyttö vähentynyt merkittävästi ainakin täällä Helsingissä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Itse käyn baarissa lähinnä tarkoituksena juoda alkoholijuomia, eikä tuo oikein onnistu maski päässä.
Maskia ei voi pitää tiukasti naaman edessä 100% ajasta baarissa ollessa, mutta esimerkiksi noin 95% ajasta voi, vähän riippuen että millaisesta juoposta on kysymys. Välillä raottaa maskia sen verran että saa juomaa hörpittyä, ei tämä mitään rakettitiedettä ole... Toki jos kokee tällaisen "vaivalloiseksi", niin se on sitten taas eri asia, ottakaa riskejä sitten ihan vapaasti. Mä en koe vaivalloiseksi ollenkaan. Mulle maskin käytön vaihtoehto on se, että vietän iltaa kotona. Eikä siis se, että rellestän yöelämässä kaikki mahdolliset riskit ottaen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 542
nythän tosiaan niitä ei enää suositellakaan käytettävän
No ei. Tässä tuorein THL:n suositus:
  • Käytä maskia oman harkintasi mukaan. Harkitse maskin käyttöä etenkin, jos et ole saanut täyttä rokotussarjaa.
  • Suosittelemme maskin käyttöä etenkin julkisissa sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä lähellä toisiaan.
  • Lisäksi suosittelemme maskin käyttöä julkisessa liikenteessä. Kun valtakunnallinen etätyösuositus päättyy 15.10., matkustajamäärä voi kasvaa nopeasti ja liikennevälineet voivat ruuhkautua.
  • Maskisuositus koskee 12 vuotta täyttäneitä.
  • Erilaisten tilaisuuksien järjestäjät voivat antaa omia maskisuosituksiaan, jotka koskevat heidän omia tilojaan.
  • Alueelliset viranomaiset voivat antaa omaa aluettaan koskevia maskisuosituksia, jotka perustuvat alueelliseen epidemiatilanteeseen.
  • Työpaikkojen maskisuosituksista vastaa Työterveyslaitos.
Tuon lisäksi on muut suositukset, joita voidaan määrätä. Esim. pääkaupunkiseudulla HSL:llä on yhä "maskipakko".
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Maskia ei voi pitää tiukasti naaman edessä 100% ajasta baarissa ollessa, mutta esimerkiksi noin 95% ajasta voi, vähän riippuen että millaisesta juoposta on kysymys. Välillä raottaa maskia sen verran että saa juomaa hörpittyä, ei tämä mitään rakettitiedettä ole... Toki jos kokee tällaisen "vaivalloiseksi", niin se on sitten taas eri asia, ottakaa riskejä sitten ihan vapaasti. Mä en koe vaivalloiseksi ollenkaan. Mulle maskin käytön vaihtoehto on se, että vietän iltaa kotona. Eikä siis se, että rellestän yöelämässä kaikki mahdolliset riskit ottaen.
Toivottavasti käytät aina uutta maskia. Aika turha on mitään maskeja käyttää, kun samalla maskilla pärjää viikkokaupalla. Viimeksi lääkärissä käydessä piti napata suojaksi auton lattialta löytynyt maski, hyvin sillä pärjäsi.

Pääsyynä maskin käyttämättömyyteen on esimerkiksi jäätävä roskaantuminen noiden maskien takia. Niitä näkee ihan kaikkialla, enkä halua osallistua tuollaiseen menoon. Parempi jättää maskit hyllylle, hyvin sitä on ilmankin pärjännyt.

Onhan tässä tullut käytyä usein bileissä ja kaljottelemassa ihan tupatentäynnä olevissa halleissa, jopa silloinkin oli bileitä kun baarit olivat kiinni ja rajoituksia oli jokapaikassa.

Ruotsissa oli mukava käydä reissussa, kun ylimääräinen vöyhötys koronasta oli tipotiessään.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Toivottavasti käytät aina uutta maskia.
Kyllä mä baarissa pääasiassa yhdellä tai kahdella maskilla toimin. Korona leviää pääasiassa ilmateitse ja pääasia on että suun ja ilmaston välissä on suodatin. Maskia hiplataan mieluiten puhtailla käsillä ja varovasti. Pientä käsidesipulloa kun kuljettaa mukana tai puhdistusliinoja, niin kädet pysyy hyvin puhtaina.

Baarissa liikkuminen on mulle jo muutenkin ihan riittävä riski ja jännä juttu nyt kaikin puolin, joten mitään turhia riskejä en toistaiseksi ota vaan ainoastaan tarkkaan laskelmoidut riskit.

Olisin kyllä toivonut, että korona olisi ollut jo lokakuussa 2021 niin hyvin kurissa (tai passi käytössä) että voitaisiin ellun kanoina elää. Näin ei käynyt vaan tilanne suorastaan pahenee koko ajan. Harmi juttu. Siispä otetaan vain laskelmoituja riskejä muttei ihan ranttaliksi vedetä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 751
Rokotukset ottaneena maski pääs baarissa :lol:
Kaikkea sitä kuulee.

Miksi Erikeepperi pelkäät tuota tautia niin hysteerisesti? Kuulutko riskiryhmään? Itse tuon taudin kesällä sairastaneena voin sanoa, ettei se ole juuri normaalista flunssasta poikennut. Miksi kaikista taudeosta juuri tämä covid aiheuttaa tällaista pelkoa ja hysteriaa? Jos noin paljo pitää elämää pelätä, niin ylivarovaisuus kannattaisi kohdistaa esim kulkureitteihin yms. Esim. auton alle jääminen tai muu liikenneonnettomuus on huomattavasti todennäköisempää kuln kuolla koronaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Itse tuon taudin kesällä sairastaneena voin sanoa, ettei se ole juuri normaalista flunssasta poikennut. Miksi kaikista taudeosta juuri tämä covid aiheuttaa tällaista pelkoa ja hysteriaa?
Arvostan toki kokemusasiantuntijuutta, mutta en sillä vielä kumoisi noin totaalisesti alan asintuntijoiden käsitystä kumoaisi.

Mutta siinä samaa mieltä että jos syystä tai toisesta on riskiryhmää (*, niin tarjoaako jokin baarissa käyntin niin suurta lisäarvoa että siellä käynnin riski kannattaa ottaa. Tai ainakin luulisi valitsevan kohtaamis paikan erityisen huolellisesti turvallisuuden kanalta, VIP tilat ?, neukkari ?

(*
Tässä tarkoitain oman terveyden riskin lisäksi esim sitä että läheisissä on todellisessa vakavassa riskiryhmässä oleva/olevia, tai esim työntakia poikkeuksellisen korkea riski.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kiinnostaisi nähdä sellainen täydellisen suojautumisen baari-ilta käytännössä. Kaivetaan käsidesipullo taskusta kunnon putsausta varten. Steriileillä käsillä sitten ote maskista, joka siirretään varovaisesti eriöön, jossa se ei sisäpinnaltaan kontaminoidu pinnoista tai ilman sakeista viruspilvistä. Suojakansi pois tuopin päältä sekä lasin reunan pikainen pyyhkiminen puhdistusliinalla ja nopea huikka, maski takaisin suojakotelosta naamalle. Intensiivinen katse vieressä drinkkiä imevään neiti-ihmiseen ja "käytsä täällä usein?".

Mietin vaan, että mitenkäs silmien limakalvot?
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Itse lopetin maskin käytön kun molemmat rokotteet oli saatuna. Yritetään nyt elää mahdollisimman normaalisti ja jos tulee takapakkia niin ei myöskään pelätä sitä mahdollista rajoitetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Itsekin koko ajan vähennän käyttöä, esimerkiksi duunissa en käytä maskia kuin "toimistosiivessä" jossa kaikki ovat muutenkin hysteerisiä. Samoin apteekissa tai ruuhka-aikana kaupassa käytän maskia mutta jos esimerkiksi nopeasti käyn lähikaupassa niin alkaa jäämään maski pikkuhiljaa pois. Joku apteekki varmaan on niitä viimeisiä kaikkoja missä luovun maskista, siellä kuitenkin pörrää kaikenlaisia ainakin vähän sairaita. Ja tietty jos jossain (esim työmailla) vahvasti kehoitetaan käyttämään naskia niin käytän mutta muuten pikkuhiljaa koitan päästä noista eroon. Itse en näe kahden piikin jälkeen tuosta enää niin suurta hyötyä ellei ole keskimääräistä riskialttiimpi ympäristö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Kiinnostaisi nähdä sellainen täydellisen suojautumisen baari-ilta käytännössä. Kaivetaan käsidesipullo taskusta kunnon putsausta varten. Steriileillä käsillä sitten ote maskista, joka siirretään varovaisesti eriöön, jossa se ei sisäpinnaltaan kontaminoidu pinnoista tai ilman sakeista viruspilvistä. Suojakansi pois tuopin päältä sekä lasin reunan pikainen pyyhkiminen puhdistusliinalla ja nopea huikka, maski takaisin suojakotelosta naamalle. Intensiivinen katse vieressä drinkkiä imevään neiti-ihmiseen ja "käytsä täällä usein?".

Mietin vaan, että mitenkäs silmien limakalvot?
Silmät tosiaan paha paikka. Ennenkin vissiin maininnut jotain että sukelluslasit vähintään. Neitioletettu kannattaa jättää väliin, ties mitä pöpöjä siiinä voi olla hyh.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 853
Kotimaisilla kauppaketjuilla näyttäisi olevan yhä ohjeistus työntekijöille, ainakin kun tuli eilen käytyä kolmessa kaupassa, CM, Lidl ja Tokmanni, havaitsin että myyjillä maskit 100 % CM ja Tokmanni, mutta Lidlissä 25 %.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Kotimaisilla kauppaketjuilla näyttäisi olevan yhä ohjeistus työntekijöille, ainakin kun tuli eilen käytyä kolmessa kaupassa, CM, Lidl ja Tokmanni, havaitsin että myyjillä maskit 100 % CM ja Tokmanni, mutta Lidlissä 25 %.
Kellä on, kellä ei:
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 054
Olipa tänään raikas tuulahdus kun kävin Prismassa. Henkilökunta ei enää käyttänyt maskeja ja ensimmäistä kertaa myös osa, ehkä kolmannes asiakkaista kehtasi myös asioida siellä maskitta. :thumbsup:
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Olipa tänään raikas tuulahdus kun kävin Prismassa. Henkilökunta ei enää käyttänyt maskeja ja ensimmäistä kertaa myös osa, ehkä kolmannes asiakkaista kehtasi myös asioida siellä maskitta. :thumbsup:
Täälläpäin on maskittomat ollut valtaväestöä jo pitempään. Vain joskus pahimpaan korona-aikaan oli lähes kaikilla maskit, muuten ollut vähän niin ja näin.
Matkustin muuten junalla tässä Oulu - Tampere - Oulu välin taannoin. Maskipakko nääs oli mennen ja tullen. Ainakin kuulutusten mukaan. No eipä tuo konnaria tuntunut kiinnostavan vaikka suurin osa matkustajista oli ilman maskia. Oli minullakin muutama FFP2 taskussa, mutta eipä noita tarvinnut edes "korkata".
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Eikös Oulun naapurikunnat olleet sitä ns rokottamatonta aluetta.
Eikä pohjanmaa muutenkaan eduksi, no ei kai se juttu jos junassa eristyksissä.

Siis sitä meinasin että liikkuuko ne heikompien alueiden ihmiset julkisilla samaan aikaan.

Ilmeisesti hiljasta.
En tiedä naapurikuntien rokotustilannetta, tai muutenkaan. Kyseinen juna kuitenkin lähes täynnä osan matkasta. Pysähtyi Seinäjoella, Ylivieskassa ja Kokkolassa, että kaipa tuolla maakuntien rokottamattomiakin oli kyydissä. Mutta en tiedä varmasti kun ei niillä mitään hihamerkkejä tms ollut. Eikä edes niitä maskeja (tämän topikin aihe...)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
En tiedä naapurikuntien rokotustilannetta, tai muutenkaan. Kyseinen juna kuitenkin lähes täynnä osan matkasta. Pysähtyi Seinäjoella, Ylivieskassa ja Kokkolassa, että kaipa tuolla maakuntien rokottamattomiakin oli kyydissä. Mutta en tiedä varmasti kun ei niillä mitään hihamerkkejä tms ollut. Eikä edes niitä maskeja (tämän topikin aihe...)
Tuota maskijuttua , tai siis maskittomuutta yritin kommentoida.

Heikosti rokotettu alue, täysi juna, pidemmän aikaan tiivisti, no ilmanvaihdon laadusta en osaa sanoa.
Luulis että siellä olisi sitä intoa ja tarvetta vältellä taruntoja.

Jos rokottamattomuus johtuu siitä ettei pidetä riskiä isona, niin joo se taitaa sitä riskiä vain nostaa.

Kuten sanoit, niin ei tiedetä onko rokottamattomat jotain peräkammarin poikia ja aktiiviset liikkuvat ovat eri kuplassa.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 530
Kyllä mä baarissa pääasiassa yhdellä tai kahdella maskilla toimin. Korona leviää pääasiassa ilmateitse ja pääasia on että suun ja ilmaston välissä on suodatin. Maskia hiplataan mieluiten puhtailla käsillä ja varovasti. Pientä käsidesipulloa kun kuljettaa mukana tai puhdistusliinoja, niin kädet pysyy hyvin puhtaina.
Alkavat siis hyvät käytännöt painua unholaan? Maskihan tulee vaihtaa steriiliin joka kerta kun siihen koskee kädellä. Jos maaskin ottaa päältä, se on aina vaihdettava uuteen, joka otetaan steriilistä pakkauksesta, ei taskunpohjalta.

Omana havaintona sellainen, että monessa kaupassa henkilökunta ei enää käytä maskia (siis käyttää oman harkinnan mukaan = ei), mutta asiakkaista kaikki sellaiset käyttävät, jotka ennenkin käyttäneet. Eli maskittomia ovat ainoastaan lapset/nuoret alle 20v ja nuorehkot duunarin oloiset miehet ja naiset. Toisin sanoeh he, joilla todennäköisyys myös rokotukseen on pienin.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 530
Nyt uutena havaintona sellainen, että maskit ovat palanneet tietyissä kaupoissa takaisin henkilökunnan naamoille. Onkohan tullut asiakaspalautetta riittävästi? Henkilökunta rellestää vastuuttomasti lman maskia ja lähes kaikilla vastuuntuntoisilla ja lähimmäisitä välittävillä asiakkailla maski?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 580
Nyt uutena havaintona sellainen, että maskit ovat palanneet tietyissä kaupoissa takaisin henkilökunnan naamoille. Onkohan tullut asiakaspalautetta riittävästi? Henkilökunta rellestää vastuuttomasti lman maskia ja lähes kaikilla vastuuntuntoisilla ja lähimmäisitä välittävillä asiakkailla maski?
Kyllä siihen kaupan työntekijöiden toimintaan taitaa kuitenkin enemmän vaikuttaa Kaupan liiton ja Päivittäistavarakauppa ry:n kulloinkin voimassaolevat suositukset, jotka perustuvat sairaanhoitopiirien suosituksiin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Nyt uutena havaintona sellainen, että maskit ovat palanneet tietyissä kaupoissa takaisin henkilökunnan naamoille. Onkohan tullut asiakaspalautetta riittävästi? Henkilökunta rellestää vastuuttomasti lman maskia ja lähes kaikilla vastuuntuntoisilla ja lähimmäisitä välittävillä asiakkailla maski?
Ainakin joillain alueilla on hoidontarpeet lisääntyneet, tartunnat lisääntyneet
Kaupanluenteesta,paikkakunnasta riippuen riski/hyöty noussut.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 530
Täällä ei ole mikään muuttunut. Esimerkkinä nyt vaikka lähilidl. Keskiviikkona ei kenelläkään henkilökunnasta ollut maskia. Perjantaina oli kaikilla. Samat tutut myyjät olivat vuorossa. Ovella sama vanha kyltti käytä maskia suosituksen mukaan. Perustasolla ollaan ja sairaahoitopiirin suositus että oman harkinnan mukaan. Motonetissa henkilökunnalla ei kenelläkään maskeja. Lähes kaikilla asiakkailla on. Ihan silmämunalla missään kaupassa asiakkaiden maskinkäyttö ei ole vähentynyt yhtään. Henkilökunta kokeilee kepillä jäätä, mutta palaa pian ruotuun kun palautetta alkaa tulla pääkonttoriin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Täällä ei ole mikään muuttunut. Esimerkkinä nyt vaikka lähilidl. Keskiviikkona ei kenelläkään henkilökunnasta ollut maskia. Perjantaina oli kaikilla. Samat tutut myyjät olivat vuorossa. Ovella sama vanha kyltti käytä maskia suosituksen mukaan.
On palanneet, ei ole palanneet ?

No vaikea sanoa.

Koko tilanteen päällä ollessa on noissa ollut eroja, eri fimoilla on ollut erilaiset riskit, ja monella paikkakunnalla toimilla sitten valtakunnalliset ohjeet (joillain laajemmatkin),

Työantajalla on vastuunsa ja riskinsä ja niiden sietokyky ja varsinkin jälkimmäiset voi vaihdella.


Jos vähittäiskaupassa on asiakkaiden kanssa tekemisissä niin luulisi maskinkäyttö olevan vielä yleistä, varsinkin jos asiakkaatkin käyttää. Mutta kauppoja on erilaisia ja kaikki työntekijät eivät välttämättä lähikontaktissa asiakkaiden kanssa . ja se vähäinenkin jonkin pleksin läpi. Jollain kai se suurempi juttu on muu puhtaus.

Jos työpakoilla tietää kaikkien työntekijöiden olevan tuplatokorettuja, kaikissa se tieto ei ole käytettävissä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 355
Täällä ei ole mikään muuttunut. Esimerkkinä nyt vaikka lähilidl. Keskiviikkona ei kenelläkään henkilökunnasta ollut maskia. Perjantaina oli kaikilla. Samat tutut myyjät olivat vuorossa. Ovella sama vanha kyltti käytä maskia suosituksen mukaan. Perustasolla ollaan ja sairaahoitopiirin suositus että oman harkinnan mukaan. Motonetissa henkilökunnalla ei kenelläkään maskeja. Lähes kaikilla asiakkailla on. Ihan silmämunalla missään kaupassa asiakkaiden maskinkäyttö ei ole vähentynyt yhtään. Henkilökunta kokeilee kepillä jäätä, mutta palaa pian ruotuun kun palautetta alkaa tulla pääkonttoriin.
Helsingissä maskien käyttö väheni selvästi pari viikkoa sitten, mutta on tehnyt taas osittain paluuta.
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
59
Voi olla että menee hiusten halkomiseksi mutta maskit eivät käytännössä ole (99%) ole steriilejä. Steriili eli bakteereista ja itiöistä vapaa on eri asia puhdas. Vaikka itse pakkaus olisi steriili (pieni osa on, suurin osa vain tehdaspuhtaita), niin kontaminaatio voi tapahtua jo ulkopinnalta jos sitä ei ole desinfioitu ennen avaamista. Yliopiston jakamia ensimmäisiä maskeja mainostettiin steriileinä mutta jo pakkauksesta näki ettei se voi pitää paikkaansa. Nykyisissä maskeissa onkin maininta epästeriilistä tuotteesta. Hyvä että maskeja käytetään, mutta steriili -termi ei yhdisty niiden käyttöön. Parempi termi olisi ennemmin puhdas.

Edit. Tarkennan vielä sitä, että monipakatut maskit eivät voi olla steriilejä. Toki ne steriloidaan tehtaalla valmistuksen jälkeen (= tehdaspuhdas) mutta kontaminaatio tapahtuu ennen käyttöä kuljetuksen ja säilytyksen aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Ite en enää komannen piikin jälkeen juuri käytä maskia kuin töissä, ehkä rokottamattomien ois hyvä niitä käyttää, mutta ei varmaan kiinnosta jos ei rokotekaan kiinnosta (pl. ne harvat joilla vasta-aiheita).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Helsingissä maskien käyttö väheni selvästi pari viikkoa sitten, mutta on tehnyt taas osittain paluuta.
Persmutuni kertoo samanlaisesta kehityksestä Pirkanmaalla. Jos nyt jotain osaisi arvata, maskeista luopuneet ovat silti mahdollisesti hyvin varovaisia ja herkällä, ja ajattelevat kuitenkin taas ryhtyvänsä varotoimiin jos kuulevat liikaa niistämistä tai sitä on omassa taloudessa. Nythän on selvästi syksyisempi ja räkäisempi hetki kuin kuun vaihteessa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 764
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom