Keskustelua maskeista ja maskin käytöstä (Koronavirus)

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Helsingin Sanomat uutisoi, että suositus kasvomaskien käyttämisestä on tarkoitus julkistaa tämän viikon torstaina eli torstaina:


TERVEYDEN ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n pääjohtaja Markku Tervahauden mukaan suosituksen kärki on julkisen liikenteen ahtaissa tilanteissa. Suosituksesta on tulossa myös alueellinen.

---

Josko tässä ketjussa keskusteltaisiin ja jaettaisiin tietoa kollektiivisesti maskeista, niiden käytöstä, saatavuudesta jne.

Mitä itse nopeasti googlettelin niin aika monessa paikassa näytti olevan loppu. Minkälaisia ratkaisuja porukalla on hommattu ja hyväksi todettu? Kertakäyttöisillä maski kerrallaan vai M95 ? :hmm:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Itsellä on Promask aka M98 trendikkäästi syksyn väreissä ja puoli tusinaa filtteriä. Pitäisi hommata vielä keltainen sadetakki niin voisin trendikkäästi kiertää vesilammikot.

Ei oo kyllä tarvetta julkisia käyttää ja duunista saisi kertakäyttömaskin kuitenkin.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Et tarvitse maskia jos et huuda tai yski muiden lähellä, tai ole kosketusetäisyydellä puhuessa. Kertakäyttömaskien tarkoitushan on vain suojata muita sinun pärskeiltä.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Mistä sais tilattua m95 kerttiksiä kellää tiedossa suht edukkaaseen hintaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Meillä on täällä Sveitsissä ollut julkisessa liikenteessä maskipakko nyt kuukauden päivät tai vähän pidempäänkin. Olen itse käyttänyt muutaman kerran noita kertakäyttöisiä "sinnepäin kirurginmaskeja" ja ne ovat kyllä silmälasipäiselle todella raivostuttavia. Lasit huurtuvat todella herkästi, koska nuo blokkaavat uloshengitystä niin paljon.

Tulee kyllä välteltyä julkisia tuon takia.
 
Viimeksi muokattu:

Elux

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
373
mites se oli eikö noita puolimaskeja pystynyt jotenkin uunissa tai saunassa puhdistamaan kun ovat tietyssä lämmössä tarpeeksi aikaa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
mites se oli eikö noita puolimaskeja pystynyt jotenkin uunissa tai saunassa puhdistamaan kun ovat tietyssä lämmössä tarpeeksi aikaa
Juu, kyllä niitä voi käsitellä koronavapaiksi. Puhtaita niistä ei sillä tule, ainakaan siten että pysyisivät ehjinä. Siispä niiden haittapuolet korostuvat tällä käyttötavalla. Jos siis välttämättä pitää imagonaamareita käyttää ja niiden on oltava kestomallia, niin kai kannattaa ostaa kankaisia ja keittopyykätä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Itsellä pari kestokäyttömaskia siksi, että ;
A) Voi vaihtaa puoliltapäivin lounaalla puhtaan.
B) saa pakon toteutettua jos sellanen tulee.

Mielestäni maskinkäytön kaikkein haastavin puoli, on pitäytyä sen koskemisessa vain On/Off hetkissä. Jotta minimoi sen ulkopinnasta saatavat basiliskot.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
mites se oli eikö noita puolimaskeja pystynyt jotenkin uunissa tai saunassa puhdistamaan kun ovat tietyssä lämmössä tarpeeksi aikaa
Aasiassa keittelevät kattilassa. Jonkun tutkimuksen mukaan kuolee 90 asteessa x minuutissa. En tiedä lähdettä enkä tiedä pitääkö edes paikkansa, mutta näin tuollapäin asuva sukulainen kertoi. Tosin tuollapäin käyttöpakko on jokapaikassa (ollut jo pitkään) ja maskeja kuluu niin pakko säästää ettei kaikki raha mene maskeihin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 949
mites se oli eikö noita puolimaskeja pystynyt jotenkin uunissa tai saunassa puhdistamaan kun ovat tietyssä lämmössä tarpeeksi aikaa
Itse olen lämmittänyt FFP3-maskeja uunissa noin 70-asteessa puoli tuntia... Sen jälkeen puhaltanut pöytätuulettimella tai hiustenkuivaimella jonkin aikaa että huokoset puhdistuu lisää epäpuhtauksista.

Ei tämä nyt kovin hygienistä touhua välttämättä ole jos moneen kertaan maskia kierrättää, mutta isoin ongelma tuskin on koronan saaminen vaan esimerkiksi se, että maskin läpi hengittäminen muuttuu vaikeammaksi kun se kuluu käytössä. FFP3-maskin läpi hengittäminen on muutenkin hieman raskasta. Mutta kyllä sitä 10-15 minuuttia kestää, jos esimerkiksi käy kaupassa tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
mites se oli eikö noita puolimaskeja pystynyt jotenkin uunissa tai saunassa puhdistamaan kun ovat tietyssä lämmössä tarpeeksi aikaa
Kukaan ei sano, miten niiden materiaaliominaisuudet siinä muuttuvat. Ne on speksattu tiettyihin oloihin ja kertakäytölle. Kuumennus, kemikaalit tai kasteleminen voi viedä niiden suodatusominaisuudet.

edit: Mutta jos siis haluaa vain muodollisuuden täyttää niin mikäs siinä sitten. Itse ottaisin kankaisen, jonka voi heittää 90 asteen pyykkiin tai vaikka keittää.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 949
Sanoisin, että pidemmän päälle järkevä ratkaisu voi olla pestävä maski, johon saa vaihdettua sisälle uusia suodattimia. Mulle on juuri tulossa tuollaisia Kiinasta..

Toi ei ehkä ole niin tehokas kuin FFP2 tai FFP3-hengityssuojain, mutta kuitenkin parempi kuin perusmaski. Ja tyylikäs. Suodattimet kestävät käytössä useita kertoja ja ovat halpoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Sanoisin, että pidemmän päälle järkevä ratkaisu voi olla pestävä maski, johon saa vaihdettua sisälle uusia suodattimia. Mulle on juuri tulossa tuollaisia Kiinasta..
Jos ihan oikeasti pitää alkaa naamarimannekiiniksi, siirryn varustelekahomona ihan oikeisiin suojavarusteisiin. Kuminen puolinaamari pyöreillä suodattimilla on jopa taloudellinen siinä vaiheessa.

Tällä hetkellä olen varustautunut poliittisiin pakkoihin ostamalla varalle huonoja suu-nenäsuojuksia 50 kpl. Vituttaa sekin kolme kymppiä kolmen euron tavarasta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Kukaan ei sano, miten niiden materiaaliominaisuudet siinä muuttuvat. Ne on speksattu tiettyihin oloihin ja kertakäytölle. Kuumennus, kemikaalit tai kasteleminen voi viedä niiden suodatusominaisuudet.

edit: Mutta jos siis haluaa vain muodollisuuden täyttää niin mikäs siinä sitten. Itse ottaisin kankaisen, jonka voi heittää 90 asteen pyykkiin tai vaikka keittää.
90 asteen pyykkiin sopii lähinnä puuvilla, joka lankatiheydestä riippumatta tuskin yksin pärjää.

Scott suotimen varastointilämpötila on aina 50°C asti (tällöin luvataan 10 vuoden säilyvyys) ja naamariosan pitkäkestoinen lämmönkesto jopa 140°C. A priori voisi päätellä, että luku tarkoittaa käyttöä suotimen kanssa ja on käytettykin. Uskaltaisin heittää uuniin siis @70°C ihan hyvin.

Ruotsissa noi roikkuu rekissä yön yli ja hommat jatkuu. Koska läppä estää hengityshöyryn pääsyn suotimeen, ei siitä mitään kasvatusalustaa viruksille muodostu jos ei korona-teho-osastolle mene aikaa viettämään.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 949
Jos ihan oikeasti pitää alkaa naamarimannekiiniksi, siirryn varustelekahomona ihan oikeisiin suojavarusteisiin. Kuminen puolinaamari pyöreillä suodattimilla on jopa taloudellinen siinä vaiheessa.

Tällä hetkellä olen varustautunut poliittisiin pakkoihin ostamalla varalle huonoja suu-nenäsuojuksia 50 kpl. Vituttaa sekin kolme kymppiä kolmen euron tavarasta.
Elämä on täynnä valintoja, ja mun kirjoissa tyylikäs ja kustannustehokas keskitason suojain voi olla ihan järkevä ratkaisu, ja tulee kyllä halvemmaksi kuin noi sun kolmenkympin kertakäyttömaskit, jos oletetaan, että posti kulkee Kiinasta eikä kestä montaa kuukautta....
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 681
Keväällä tuli jo käytettyä kolmisen kuukautta kertakäyttömaskeja melkein joka päivä.

Kotivarasto tällä hetkellä noin 1700 kpl kertakäyttömaskeja kirurgisuojista FFP2/3 maskeihin. Laittelin tuhannen verran tulemaan lisää jotta voi jakaa myös vanhemmille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Elämä on täynnä valintoja, ja mun kirjoissa tyylikäs ja kustannustehokas keskitason suojain voi olla ihan järkevä ratkaisu, ja tulee kyllä halvemmaksi kuin noi sun kolmenkympin kertakäyttömaskit, jos oletetaan, että posti kulkee Kiinasta eikä kestä montaa kuukautta....
Toki - vaikka en ole ihan varma millaista tarkoitat "keskitason" suojaimella.

Ajatukseni on välttyä mieluiten kokonaan naamariteatterilta, mutta jos kuitenkin yön yli yhtäkkiä siihen joudun, rättejä on ensi hätään useampi kuin yksi eli vaikkapa kahdelle.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Itse tällä hetkellä kuuden viikon työmatkalla Berliinissä ja täällä maskipakko niin julkisissa kulkuvälineissä kuin sisätiloissa. Itse olen varustautunut puuvillasta ommelluilla maskeilla joita sitten aina tarpeen mukaan keitän kattilassa 5-10min. Käytän aina maskia yhden kerran, eli kun riisun sen kasvoilta en enää samaa maskia toiste laita kasvoille. Suunnittelen matkani ja asiointini aina etukäteen niin tiedän montako maskia päivän aikana tarvitsee. Tässäkin on eroja ja jotkut käyttävät samaa maskia viikon. Kysehän ei ole siitä että maski filtteröi sisäänhengitysilman, vaan se että nimenomaan ne omasta hengityksestä lähtevät aerosolit eivät saavuttaisi muuta. Toki jos yksi uuno isommassa porukassa ei maskia käytä, ja sattuu olemaan taudin kantaja, se vesittää koko homman.

Aika nopeasti siihen maskiin kuitenkin tottui ja täällä myös ryhmäpaine (sekä kouraan lyötävä 50€ sakko josta et itseäsi ulos selitä) on aikamoinen niin kyllä niitä aktiivisesti tulee käytettyä. Hauskana kuriositeettina kerrottakoon että kollega joka palasi Suomeen pari-kolme päivää sitten, laittoi viestiä perään että ”ahdistaa ja pelottaa” ihan vitusti. Kukaan ei Helsingissä välitä turvaväleistä, julkisissa köhitään ja klähmitään miten sattuu ja koko virus on kuin muisto vain.

Aluksi itseäni jännitti tänne Berliiniin tulo, mitta täällä nyt hetken olleena olo on varsin turvallinen ja arvostan sitä että kanssaihmiset maskeja käyttävät. Toki maskien käytön lisäksi täällä edelleen valvotaan turvavälejä ja esimerkiksi vaatekauppoihin yms. otetaan sisään useimmiten 6-12 henkilöä tilan koosta riippuen. Muut odottelevat sitten kadulla kahden metrin etäisyydellä toisistaan.

Berliinissä asukkaita se karvan vajaa 3,8 miljoonaa ja asukastiheys vaikka koko Suomeen verrattuna aikamoinen. Silti tartuntoja vähemmän. Kieliikö se sitten maskien toimivuudesta, sitä en osaa sanoa, mutta kyllä täällä jotakin tehdään oikein.

edit: Se piti vielä sanoa että täällä myös tartuntaketjujen jäljittäminen on otettu huomioon. Ravintolaan kun menee syömään niin tarjoilija läiskäsee eteen lapun täytettäväksi johon kerrotaan päivämäärä, kellonaika, seurueen koko sekä yhteystiedot. Näin sitten päästään ihmisten jäljille jos ravintolassa on tartuntaepäilyä.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Minä tilasin meidän talouteen Kärkkäiseltä kasan kangasmaskeja ja pari laatikkoa kertakäyttömaskeja. Josko niillä nyt ainakin pääsisi alkuun, kun ei ole suunnitelmissa liikkua julkisilla ja työt hoituvat etänä.

Btw. Olikohan maskisuositusta/pakkoa ajateltu jossakin vaiheessa myös kouluihin ja muihin oppilaitoksiin ja jos on, niin mistäköhän ihmeestä ne maskit sinne oikein pieraistaan ja kuka ne maksaa? Noita kertakäyttömaskeja ei todellakaan ole tarjolla sellaisia määriä missään ja vaikka olisikin, niin puolella vanhemmista ei ole rahaa ostaa niitä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Btw. Olikohan maskisuositusta/pakkoa ajateltu jossakin vaiheessa myös kouluihin ja muihin oppilaitoksiin
Tähän liittyen sattui tulemaan vastaan tällainen:

Olisihan se aika erikoista, jos juuri tämä virus karttelisi lapsia loputtomiin. Jos ei koulumaailma siirry kohta uudestaan etämoodiin, niin voisin hyvin kuvitella, että jotain maskisuosituksia sinnekin tulee, mutta toisaalta ainakaan missään peruskoulussa sellaista on aika mahdoton toteuttaa.

Itse en ainakaan osta yhtään maskia mistään. Jos siitä tulee pakko niin valtion kuuluu sellaiset hoitaa silloin kaikille.
Koska tärkeintä on että ei ole itse vastuussa itsestä, eikä ainakaan muusta yhteiskunnasta? Ämpärillinen oikeuksia, lusikallinen vastuuta? :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Itse en ainakaan osta yhtään maskia mistään. Jos siitä tulee pakko niin valtion kuuluu sellaiset hoitaa silloin kaikille.
Mitä hyötyä siitä on että valtio kerää ensin veronmaksajilta ja rahat, ostaa niillä maskeja ja jakaa maskit kansalaisille? Mikseivät veronmaksajat vaan voi ostaa itse suoraan niitä maskeja?
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Mitä hyötyä siitä on että valtio kerää ensin veronmaksajilta ja rahat, ostaa niillä maskeja ja jakaa maskit kansalaisille? Mikseivät veronmaksajat vaan voi ostaa itse suoraan niitä maskeja?
Mitä hyötyä siitä on että valtio kerää ensin veronmaksajilta rahat, ja tuottaa niillä palveluita kansalaisille? Mikseivät veronmaksajat vaan voi ostaa itse suoraan niitä palveluita?
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Meillä on täällä Sveitsissä ollut julkisessa liikenteessä maskipakko nyt kuukauden päivät tai vähän pidempäänkin. Olen itse käyttänyt muutaman kerran noita kertakäyttöisiä "sinnepäin kirurginmaskeja" ja ne ovat kyllä silmälasipäiselle todella raivostuttavia. Lasit huurtuvat todella herkästi, koska nuo blokkaavat uloshengitystä niin paljon.

Tulee kyllä välteltyä julkisia tuon takia.
Töissä kun noita maskeja parhaimmillaan pidetään se kokopäivä niin lasien kanssa toimii parhaiten kun ottas valkoista heftateippiä ja suikale sitä maskin yläreunaan jotta hengitys ei sieltä karkaa.

Ite tyhjensin kesällä ikh:sta puolinaamareita ja suodattimia toisen aallon varjolla ja kohta alkaa taas tulla tarpeesee.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Koska tärkeintä on että ei ole itse vastuussa itsestä, eikä ainakaan muusta yhteiskunnasta? Ämpärillinen oikeuksia, lusikallinen vastuuta? :D
Homma politisoidaan, poterot kaivetaan, vittuillaan, syytellään ja syyllistetään niin tätä saadaan. Yllättyneitä?

Meille on EHKÄ tulossa maskiSUOSITUKSET JOIHINKIN tilanteisiin. Ei tässä kukaan joudu ruokabudjettiaan laittamaan sileäksi. Naamarihermannit erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Aika nopeasti siihen maskiin kuitenkin tottui ja täällä myös ryhmäpaine (sekä kouraan lyötävä 50€ sakko josta et itseäsi ulos selitä) on aikamoinen niin kyllä niitä aktiivisesti tulee käytettyä. Hauskana kuriositeettina kerrottakoon että kollega joka palasi Suomeen pari-kolme päivää sitten, laittoi viestiä perään että ”ahdistaa ja pelottaa” ihan vitusti. Kukaan ei Helsingissä välitä turvaväleistä, julkisissa köhitään ja klähmitään miten sattuu ja koko virus on kuin muisto vain.
Korona aika hyvin myös paljastaa ihmiset joilla on huomattavaa tarvetta työstää piileviä traumojaan kunnon psykoterapiassa jos "ahdistaa ja pelottaa ihan vitusti" silloin kun oletettevasti kyse on fyysisesti suht terveistä ja nuorista ihmisistä, jotka todennäköisemmin kuolevat ihan vaikkapa päälleajavaan autoon.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Korona aika hyvin myös paljastaa ihmiset joilla on huomattavaa tarvetta työstää piileviä traumojaan kunnon psykoterapiassa jos "ahdistaa ja pelottaa ihan vitusti" silloin kun oletettevasti kyse on fyysisesti suht terveistä ja nuorista ihmisistä, jotka todennäköisemmin kuolevat ihan vaikkapa päälleajavaan autoon.
Veikkaan että kirjoittaja väritti kollegansa lausuntoa kuten väritti myös Berliinin covid-tilannetta. Berliinissä yksin on rekisteröity lähes 10000 tapausta ja tämän hetken tilanne on noin 8,8 tapausta per 100000 viikossa, joka on enemmän kuin Uudellamaalla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Homma politisoidaan, poterot kaivetaan, vittuillaan, syytellään ja syyllistetään niin tätä saadaan. Yllättyneitä?

Meille on EHKÄ tulossa maskiSUOSITUKSET JOIHINKIN tilanteisiin. Ei tässä kukaan joudu ruokabudjettiaan laittamaan sileäksi. Naamarihermannit erikseen.
Rauhoitu nyt taas. Vastasin postaukseen, jossa sanottiin ettei kirjoittaja osta missään tilanteessa yhtään maskia. Lisäksi hän mainitsi, että jos maskin käyttämisestä tulisi pakollista, pitää valtion kustantaa ne maskit kaikille.

Joo, maskit eivät maksa mahdottomasti ja niitä voi tehdä myös itse, tai käyttää vaikka hätätilassa jotain huivia tms, mutta jos joku päättää änkyröidä koko ajatusta vastaan sillä verukkeella, että joku toinen ei kustanna maskeja hänen puolesta, niin onhan se aivan käsittämättömän itsekästä ja tyhmää.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Rauhoitu nyt taas. Vastasin postaukseen, jossa sanottiin ettei kirjoittaja osta missään tilanteessa yhtään maskia. Lisäksi hän mainitsi, että jos maskin käyttämisestä tulisi pakollista, pitää valtion kustantaa ne maskit kaikille.
Johon vastasit "Koska tärkeintä on että ei ole itse vastuussa itsestä, eikä ainakaan muusta yhteiskunnasta? Ämpärillinen oikeuksia, lusikallinen vastuuta? :D"

Ja minä vastasin sinulle vahvan perstuntumani syistä miksi tähän on tultu: Syyttely, vittuilu, politisointi jne. Ja sitten toinen on "minä minä individualisti" kun syyttelijät, valittajat ja vittuilijat huomaavat, että eivät pärjää ilman toisen yhteistyöhalukkuutta :whistling:

ps. Olen samaa mieltä, että jos maskien käytöstä tulee pakollista (ei tule), yhteiskunta voisi ne toimittaa ihmisille. Toinen rivini koski yleisemmin ketjua niiltä osin kuin jotkut ovat oikeasti huolissaan, että mistä maskit ja mistä rahat niihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Mitä hyötyä siitä on että valtio kerää ensin veronmaksajilta ja rahat, ostaa niillä maskeja ja jakaa maskit kansalaisille? Mikseivät veronmaksajat vaan voi ostaa itse suoraan niitä maskeja?
Oletettavasti valtio saa tilattua suoraan toimittajalta sen useamman miljoonan maskin kuorman melkolailla halvemmalla. Nykyinen vaihtoehto jossa kauppias tilaa paljon pienemmän erän, mahdollisesti vielä siinäkin kohtaa jonkun välikäden kautta on paljon kalliimpaa. Tärkeimpänä juuri tuon viimeisen kauppiaan kuviosta pois jääminen, koska tällä hetkellä siellä koitetaan sikamaisesti hyötyä maksimit ja katteet on sen mukaiset.

Oma linja on myös se, että en tule ensimmäistäkään ylihintaista maskia ostamaan. Jos kuvitteellisesti tulisi tilanne, että mentäisiin maskipakkoihin käyttäisin kyllä jokaisen tahon maskia jos sellainen tarjotaan. Jos taas ei tarjota niin sitten mentäisiin buff tms. tuubihuivi kaulalla joka nostetaan tarpeen vaatiessa naamalle.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Johon vastasit "Koska tärkeintä on että ei ole itse vastuussa itsestä, eikä ainakaan muusta yhteiskunnasta? Ämpärillinen oikeuksia, lusikallinen vastuuta? :D"
Ikävän monilla tuntuu olevan vain oikeuksia, mutta ei lainkaan velvollisuuksia tai vastuuta. Ajatellaan helposti, että koska ollaan valtion x kansalaisia, niin sitten sen valtion x tulee myös kantaa vastuu ja kustannukset.

Ja sitten toinen on "minä minä individualisti" kun syyttelijät, valittajat ja vittuilijat huomaavat, että eivät pärjää ilman toisen yhteistyöhalukkuutta :whistling:
Jos nimenomaisesti yhteistyöhalukkuuden puuttuminen on millään tasolla ihannoitava asia tällaisessa tilanteessa, niin eletään kieltämättä erikoisessa yhteiskunnassa.

Sehän se niihin pakkotilanteisiin johtaakin, kun ei jousteta ja eletään kuin pellossa. Ei tämä koske kaikkia, mutta aivan liian montaa kansalaista kuitenkin. Normaalitilanteessa ei haittaa, jos joku vähän vänkää vastaan, mutta pandemiassa nämä eivät ole välttämättä enää haitaksi tai vaaraksi pelkästään itselleen ja se muuttaa tilannetta.

ps. Olen samaa mieltä, että jos maskien käytöstä tulee pakollista (ei tule), yhteiskunta voisi ne toimittaa ihmisille.
Niin voisi, mutta se ei olisi käytännössä mahdollista, joten vastuuta olisi pakko jakaa myös yksilöille. Se taas on mahdotonta, koska nyky-yhteiskunnassa kaikki on aivan liian usein muiden syytä ja muiden vastuulla.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Jos nimenomaisesti yhteistyöhalukkuuden puuttuminen on millään tasolla ihannoitava asia tällaisessa tilanteessa, niin eletään kieltämättä erikoisessa yhteiskunnassa.
Ei se ole mutta siihen asioiden politisointi, syyttely, vittuilu ja muu vihamielisyys johtaa. Ja sitä on nähty. Mitään muuta en yrittänyt sanoa.

Niin voisi, mutta se ei olisi käytännössä mahdollista, joten vastuuta olisi pakko jakaa myös yksilöille. Se taas on mahdotonta, koska nyky-yhteiskunnassa kaikki on aivan liian usein muiden syytä ja muiden vastuulla.
No ei se sen vaikeampaa olisi kuin ennen toimittaa vaikka puhelinluettelot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Jenkeissä ne itsekkäät, muista välittämättömät meuhkaajat löytyivät maskipakolla. Ehkä sama Suomessa sitten torstaina?

Kun maskia pitäisi käyttää, ettei muut saa sinulta tartuntaa, ja se on ns. empaattinen teko, niin yllättäen joilllain ihmisillä on "oikeuksia" ja "maskit on salaliitto" ja "en varmasti osta".

1597214174225.png


Tuo alin nyt on vitsi, mutta ylläolevasta näkee, että paras suoja on, jos sairastuneet käyttäisivät maskeja. Ja kun osa voi olla oireettomia, niin se voi olla tästä kiinni.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Jenkeissä ne itsekkäät, muista välittämättömät meuhkaajat löytyivät maskipakolla. Ehkä sama Suomessa sitten torstaina?

Kun maskia pitäisi käyttää, ettei muut saa sinulta tartuntaa, ja se on ns. empaattinen teko, niin yllättäen joilllain ihmisillä on "oikeuksia" ja "maskit on salaliitto" ja "en varmasti osta".
Kuuntele nyt itseäsi. Varmaan auttaa tämäkin vittuilu, teet vaan selkeämpää pesäeroa "itsekkäisiin" ihmisiin, joilla on "oikeuksia" (ja jotka välittävät oikeuksista yleisellä tasolla, myös sinua koskevista) ja niihin, jotka kannattavat maskien käyttöä.

Vittuilulla ja syyllistämisellä toisen saaminen nöyrtymään omasta poterostaan ei toimi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Toisaalta voisi ajatella, että ne itsekkäät ihmiset löytyvät myös niistä jotka tässä tilanteessa tekevät lomamatkoja ulkomaille, ahtautuvat yökerhoihin, keikoille, yms. paikkoihin joissa paljon ihmisiä ahtautuu pieneen tilaan tai tauti kulkee mahdollisesti jopa maasta toiseen. Maski auttaa mutta kaikkea sillä ei ratkaista.
Vai onko sellainen ihminen itsekäs, joka on alkuvuodesta saakka huudellut toisille milloin mitäkin velvoitteita ja rajoitteita koska todellisuudessa häntä itseään kalvaa joku pelon tunne? Onko kovin epäitsekästä silloin huudella muilta "epäitsekkyyttä" vaikkapa vuoden verran? Menee filosofiseksi.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
732
Löytyy joka viikonpäivälle yks kangasmaski, joita sit pestään + joitakin kerttiksiä ja ffp3:sia. Julkisissa en liiku mut kaippa noita täytyy alkaa käyttää kun käy kaupassa tai kylillä. Ei haittaa meikää kyl lainkaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
No ei se sen vaikeampaa olisi kuin ennen toimittaa vaikka puhelinluettelot.
Vähän huono esimerkki, kun puhelinluettelossa kyse oli simppelistä paperinipusta, joita tarvittiin vain yksi per puhelinliittymä. Eikä valtio toimittanut niitäkään, vaan paikalliset puhelinyhtiöt, joilla oli pitkän aikaa mahdollisuus tilata niitä tuotantolaitoksilta. Puhelinluetteloissa oli mukana myös "keltaiset sivut", joissa oli paikallisten yritysten mainoksia ja niillä taas katettiin kuluja puhelumaksuista ja liittymistä kerättyjen varojen lisäksi.

Huoltovarmuuskeskuksen hommiahan se maskien jakelu pakkotilanteessa olisi (ja mielestäni olisi osaltaan suositustenkin kohdalla), mutta se kämmäsi edellisen hankinnan ihan totaalisesti, enkä pidättäisi hengitystä että siellä prosessi toimii nyt paljon paremmin. Lisäksi ne määrät mitä maskeja tarvitaan, ovat käsittämättömän suuria. Ensimmäisen vaiheen alussa tarve pompsahti hetkessä kattoon pelkästään terveydenhuoltohenkilöston vuoksi ja koska ei ollut paikallista valmistusta, oli saatavuus olematon. Tilanne saattaa olla parantunut välissä, mutta en tiedä kuinka paljon.

Kuuntele nyt itseäsi. Varmaan auttaa tämäkin vittuilu, teet vaan selkeämpää pesäeroa "itsekkäisiin" ihmisiin, joilla on "oikeuksia" (ja jotka välittävät oikeuksista yleisellä tasolla, myös sinua koskevista) ja niihin, jotka kannattavat maskien käyttöä.
Hetkonen, yritätkö sanoa että ne itsekkäät "minähän en mitään maskia käytä" -ihmiset ovatkin tässä kokonaisuudessa juuri niitä sankareita, jotka todellisuudessa puolustavat ja välittävät muiden oikeuksista?

On mielestäni kovin eri asia puolustaa vaikkapa sananvapautta, kuin puolustaa oikeutta levittää tautia x kanssa-ihmisille julkisilla paikoilla.

Toisaalta voisi ajatella, että ne itsekkäät ihmiset löytyvät myös niistä jotka tässä tilanteessa tekevät lomamatkoja ulkomaille, ahtautuvat yökerhoihin, keikoille, yms. paikkoihin joissa paljon ihmisiä ahtautuu pieneen tilaan tai tauti kulkee mahdollisesti jopa maasta toiseen. Maski auttaa mutta kaikkea sillä ei ratkaista.
Niin löytyvätkin ja mutuilen, että ovat aika pitkälti myös samaa porukkaa, mutta se on eri keskustelu.

Vai onko sellainen ihminen itsekäs, joka on alkuvuodesta saakka huudellut toisille milloin mitäkin velvoitteita ja rajoitteita koska todellisuudessa häntä itseään kalvaa joku pelon tunne? Onko kovin epäitsekästä silloin huudella muilta "epäitsekkyyttä" vaikkapa vuoden verran? Menee filosofiseksi.
Sekin on tavallaan itsekästä, mutta syyt ovat erilaisia. Enkä kyllä en tiedä miten se liittyy muutenkaan tähän keskusteluun.

Eihän tässä puhuta mistään yksittäisen ihmisen peloista ja niiden käsittelystä nettifoorumeilla, vaan asiantuntijoiden tutkimista ja vahvistamista menetelmistä, joiden tarkoitus on estää henkilökohtaisia katastrofeja ja pitää talous jollakin tavalla kuosissaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Olisihan se aika erikoista, jos juuri tämä virus karttelisi lapsia loputtomiin. Jos ei koulumaailma siirry kohta uudestaan etämoodiin, niin voisin hyvin kuvitella, että jotain maskisuosituksia sinnekin tulee, mutta toisaalta ainakaan missään peruskoulussa sellaista on aika mahdoton toteuttaa.
Ei varmasti tule mitään maskisuosituksia peruskouluun. Ihan mahdoton ajatus että tuon ikäiset osaisivat käyttää maskeja edes suunnilleen oikein.

Veikkaan ettei huomenna tule mitään muuta kuin suositus maskien käytöstä suurten kaupunkien julkisiin kulkuvälineisiin sekä sisällä tapahtuviin kokoontumisiin (konsertit yms.).
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Ei varmasti tule mitään maskisuosituksia peruskouluun. Ihan mahdoton ajatus että tuon ikäiset osaisivat käyttää maskeja edes suunnilleen oikein.
Niinhän se on. Ylemmillä asteilla jotain suosituksia voi tullakin, jos eivät siirry takaisin etäopetukseen. Tällaisia päätöksiä on varmasti mahdollista tehdä myös paikallisesti.

Veikkaan ettei huomenna tule mitään muuta kuin suositus maskien käytöstä suurten kaupunkien julkisiin kulkuvälineisiin sekä sisällä tapahtuviin kokoontumisiin (konsertit yms.).
Joo, en minäkään usko että tässä vaiheessa tulee mitään muuta kuin aiemmin kerrotun tapaisia suosituksia käyttää maskeja sellaisissa julkisissa tiloissa, joissa etäisyyksien pitäminen on vaikeaa tai mahdotonta. Ja nämäkin todennäköisesti tulevat voimaan alueittain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Oletettavasti valtio saa tilattua suoraan toimittajalta sen useamman miljoonan maskin kuorman melkolailla halvemmalla. Nykyinen vaihtoehto jossa kauppias tilaa paljon pienemmän erän, mahdollisesti vielä siinäkin kohtaa jonkun välikäden kautta on paljon kalliimpaa. Tärkeimpänä juuri tuon viimeisen kauppiaan kuviosta pois jääminen, koska tällä hetkellä siellä koitetaan sikamaisesti hyötyä maksimit ja katteet on sen mukaiset.

Oma linja on myös se, että en tule ensimmäistäkään ylihintaista maskia ostamaan. Jos kuvitteellisesti tulisi tilanne, että mentäisiin maskipakkoihin käyttäisin kyllä jokaisen tahon maskia jos sellainen tarjotaan. Jos taas ei tarjota niin sitten mentäisiin buff tms. tuubihuivi kaulalla joka nostetaan tarpeen vaatiessa naamalle.
Jos kesko ja s-ryhmä tilaavat miljoonia maskeja tuntemiltaan ja kilpailuttamiltaan tukkureilta, niin tulos tuskin voi olla huonompi kuin tilanteessa, jossa valtio lähtee tilailemaan satunnaisilta kosmetiikkayrittäjien jobbaripuljuilta maskeja.

Track record valtion ostoissa alalla on aika keskinkertainen.

Tietääkseni myöskään missään muussa valtiossa valtio ei maksa tarvittavaa määrää maskeja kansalaisille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Mitä hyötyä siitä on että valtio kerää ensin veronmaksajilta rahat, ja tuottaa niillä palveluita kansalaisille? Mikseivät veronmaksajat vaan voi ostaa itse suoraan niitä palveluita?
Eihän siitä olekaan kansalaisille hyötyä. Valtion / julkisen sektorin virkamiehille ja yrityksille toki, koska julkinen sektori kilpailuttaa paljon huonommin kuin valtio.

Mutta palataan mielummin topikkiin:
Onko yhtään maata jossa valtio tarjoaa maskeja? Tietääkseni ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Töissä kun noita maskeja parhaimmillaan pidetään se kokopäivä niin lasien kanssa toimii parhaiten kun ottas valkoista heftateippiä ja suikale sitä maskin yläreunaan jotta hengitys ei sieltä karkaa.
Itse tuossa kokeilin kansalaismaskia tjsp. ensimmäisen kerran, ja heti tuota perhanan lasien huurtumista. Sitten kokeilin kuitenkin taivuttaa nenää varten tiukemmat mutkat (kuin saa painettua sitä nauhaa yläosassa maskin ollessa naamalla) maski käsissä, ja kas huurtuminen pois. Ei teippejä eikä muutakaan. :geek:

Joo, ei saisi räpeltää tms. mutta kädet puhtaana aion kyllä moisen mutkan tehdä siitä ilosta ettei rillut ole huurussa koko ajan.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Hetkonen, yritätkö sanoa että ne itsekkäät "minähän en mitään maskia käytä" -ihmiset ovatkin tässä kokonaisuudessa juuri niitä sankareita, jotka todellisuudessa puolustavat ja välittävät muiden oikeuksista?
Siltä osin kun ovat niitä samoja, jotka "ikävästi" spoilaavat kun poliitikkojen ja viranomaisten määräykset ja kiellot eivät ole laillisia.

Eihän tässä puhuta mistään yksittäisen ihmisen peloista ja niiden käsittelystä nettifoorumeilla, vaan asiantuntijoiden tutkimista ja vahvistamista menetelmistä, joiden tarkoitus on estää henkilökohtaisia katastrofeja ja pitää talous jollakin tavalla kuosissaan.
Olispa noilla asiantuntijoilla yksimielisyys asioista. Oma tunne on, että turvallisuushakuiset ihmiset huutavat noiden menetelmien jopa pakolliseen käyttöönottoon kun taas vapaushakuiset vetävät toiseen suuntaan. Ketään ei kiinnosta toisen puolen asiaa ajavat tutkimukset tai asiantuntijat.

Mitä jos yrittäisi tarkastella asiaa objektiivisesti irroittaen omat tunteet siitä?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tuohon maskit kouluissa -pohdintaan tällainen uutinen Saksasta:


Ja näköjään myös Italiassa on opettajilla ja oppilailla maskit:

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 422
Viestejä
4 160 699
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom