Keskustelua kaasuautoista

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Hesarissa oli kooste koskien mm. biopolttoaineita, ml. kaasuautot. Ote artikkelista, jossa tiivistetään koko kaasuautohype:

"Ensinnäkin biokaasua ei riitä kattamaan koko liikenteen energiantarvetta. Liikenne tarvitsee Suomessa vuosittain noin 45 terawattituntia energiaa, mutta biokaasua tuotetaan noin yksi terawattitunti.
Liikenneministeriön tulevaisuusjulkaisussa onkin arvioitu, että biokaasua riittäisi liikenteelle vuonna 2030 noin 2,5 terawattituntia ja vuonna 2045 noin 10 terawattituntia.
Biokaasu ei siis yksinään ratkaise liikenteen päästöongelmaa.
Toinen syy hehkutuksen vähyyteen voi olla se, että kaasuautoihin voidaan tankata myös maakaasua, joka on fossiilinen polttoaine.
Fossiilisella kaasulla ajaminen ei käytännössä vähennä päästöjä. Maakaasu kyllä tuottaa energiayksikköä kohden hieman vähemmän päästöjä, mutta toisaalta moottorin käyttö kaasulla on vähemmän energiatehokasta ja päästöt pysyvät kutakuinkin ennallaan.
Lisäksi on tullut uusia tutkimuksia, joiden mukaan maakaasun tuotannossa ja kuljetuksessa tapahtuvia vuotoja on aliarvioitu. Maakaasu on ilmastoa runsaasti lämmittävää metaania, joten pienetkin vuodot tuottavat suuren ilmastovaikutuksen."

Biokaasu on hyvä juttu ja maakaasukin kannattaa toki kaikki käyttää, mutta onko joku jossain väittänyt, että kaasu on ratkaisu kaikkeen?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Ei tuo taida mitenkään liittyä siihen että se on leasing auto, vaan se että alla on työsuhdeauto.
Työsuhdeautossa on ekana haltijana oma työnantaja, joka maksaa verot. Työntekijä on toinen haltija, ja siksi välttää verot.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
206
Hesarissa oli kooste koskien mm. biopolttoaineita, ml. kaasuautot. Ote artikkelista, jossa tiivistetään koko kaasuautohype:

"Ensinnäkin biokaasua ei riitä kattamaan koko liikenteen energiantarvetta. Liikenne tarvitsee Suomessa vuosittain noin 45 terawattituntia energiaa, mutta biokaasua tuotetaan noin yksi terawattitunti.
Liikenneministeriön tulevaisuusjulkaisussa onkin arvioitu, että biokaasua riittäisi liikenteelle vuonna 2030 noin 2,5 terawattituntia ja vuonna 2045 noin 10 terawattituntia.
Biokaasu ei siis yksinään ratkaise liikenteen päästöongelmaa."
Miksi asia tarvitsee yksinkertaistaa joko-tai malliin?

Kuka ihme kuvittelee että (bio)kaasuautot ovat ainoa ratkaisu? Mikään ei kuitenkaan muuta sitä, että TÄLLÄ HETKELLÄ ne ovat verrattain hyvä vaihtoehto; päästöiltään ylivertaisia fossiilisiin verrattuna, ja alkukustannuksiltaan siedettävämmät sähköautoon verrattuna.

Tällä hetkellä biokaasua tuotetaan ja käytetään vielä hyvin rajallisesti ja suuri osa vielä henkilöautoliikennettäkin huonommalla hyötysuhteella, jopa poltetaan taivaan tuuliin; joten on vaikea nähdä haittaa siinä, että tuotantoa hyödyntämään tulee myös lisää kaasukäyttöisiä henkilöautoja, jotka lisäävät biokaasun kysyntää ja sitä kautta toivottavasti sen tuotantoa, jolle kuitenkin on tulevaisuudessa muitakin käyttökohteita, jos kaasuautot eivät enää pärjää vertailussa sähköautoille.

Itsellekin seuraava auto (vaihto n. 4 vuoden päästä) on todennäköisesti sähköauto, jollei siihen mennessä ole tullut markkinoille jotain parempaa; kaasu-hybridihän olisi ehdottomasti itselleni järkevin vaihtoehto.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Voisiko johtua siitä, kun EU on määrännyt autonvalmistajille tiukat päästörajat, että kun sähköauto lasketaan päästöttömäksi, niin kaasuautoa ei ???

Eli pakotetaan ja painostetaan valmistamaan keinolla millä hyvänsä paljon sähköautoja, muuten tulee hirvittävät rangaistusmaksut.
Miten luokitellaan päästötön kaasuauto. Eikö niissä kaikissa ole myös bensakäyttö, eli ovat hybrideitä: Tässä vaikkapa suositun ja paljon markkinoidun Seatin tietoja - kaukana päästöttömästä. Eivät täytä lähellekään edes tavoiteltua 95 g/100 km.
Esimerkiksi: Leon Sportstourer 1.5 TGI 131 Style Business Class alkaen 24 594,48 €, CO2-päästöllä 112 g/km ja yhdistetty kulutus 4,0 kg/100 km. TGI-malliston yhdistetty kulutus 4,0-4,5 kg/100 km ja CO2-päästöt 112-123 g/100 km
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 802
Miten luokitellaan päästötön kaasuauto. Eikö niissä kaikissa ole myös bensakäyttö, eli ovat hybrideitä: Tässä vaikkapa suositun ja paljon markkinoidun Seatin tietoja - kaukana päästöttömästä. Eivät täytä lähellekään edes tavoiteltua 95 g/100 km.
Esimerkiksi: Leon Sportstourer 1.5 TGI 131 Style Business Class alkaen 24 594,48 €, CO2-päästöllä 112 g/km ja yhdistetty kulutus 4,0 kg/100 km. TGI-malliston yhdistetty kulutus 4,0-4,5 kg/100 km ja CO2-päästöt 112-123 g/100 km
Nuo päästöt taitaa olla maakaasulle laskettuja.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Edessä autokaupan hullu vuosi: autoja myydään jopa tappiolla!

Autonvalmistajien niskan päällä roikkuvat Damokleen miekkana EU:n määräämät kymmenien miljardien uhkasakot niille, jotka eivät pysty päästörajoja alittamaan.

Niinpä jokainen nollapäästöinen sähköauto on kuin taivaan lahja autonvalmistajalle.

Vain lataushybrideillä ja täyssähköautoilla tavoitetaan vaadittavat päästörajat.

Ensi vuonna valmistajat puskevat markkinoille - hinnalla millä hyvänsä - jokaisen valmistamansa sähköauton.
:think:
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Nuo päästöt taitaa olla maakaasulle laskettuja.
Otetaan vielä Volkkarin tiedot kaasumallista:
Volkswagen Golf 1.5 TGI Comfortline Bluemotion DSG, WLTP kulutus 4,1 l/100 km (yhdistetty), päästöt 113 g km!
Moottori-lehti: Auton WLTP-mitattu kaasunkulutus on 4,1 kg/100 km, joka vastaa litroissa noin 6,1 l/100 km kulutusta
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Tuon jutun kommenteissa oli muuten linkki mielenkiintoisiin VAG:n kalvoihin heidän tulevaisuuden suunnitelmistaan. Sivulta 13 näkee suunnitelmat eri voimanlähteiden osuuksiksi tulevina vuosina. Tuota on vaikea tulkita muuten kuin että VAG:n mielestä kaasulla ei ole tulevaisuutta ja laittavat paukut patteri-autoihin. Nykyisiä malleja kannattanee myydä kun kehitystyö on jo maksettu.

Itse viime kesänä harkitsin pitkään kaasuautoa. Kun kuulin Opelin lopettaneen (tai ainakin jatko epävarmaa) ja jakeluverkoston kehitys takkuili, päädyin lopputulokseen etten uskalla sen kortin varaan heittäytyä. Ei siis henkilökohtaisesti mitään kaasua vastaan.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Ei niihin kaasuautoihin voi VAG tai kukaan muukaan panostaa, koska ne eivät täytä EUn päästödirektiiviä ja 95 g rajaa. Eivät myös laske keskiarvoa, jotta voisi myös muita polttomoottoriautoja entiseen tapaan valmistaa ilman päästösanktioita.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Haluatko ajaa edullisesti ja vähäpäästöisesti? Tutustu kaasuautoon

Kaasuautoja tulee koko ajan lisää markkinoille ja niiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Vuonna 2019 kaasuautojen myynti tuplaantui edellisvuoteen verrattuna,
ja joulukuussa ylitettiin 10 000 kaasuajoneuvon määrä Suomen maanteillä.
Mutta millaisia kaasuautot oikeastaan ovat ja millaista säästöä kaasuauton hankkimisesta tulee? Gasumin liikenneyksikön Business Manager Heidi Kuoppala vastasi kaasuautoja koskeviin kysymyksiin.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Lukijalta: "Sähköautot vain pienentävät päästöjä – kaasuautot sen sijaan sekä pienentävät päästöjä että poistavat hiilidioksidia ilmasta"


Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä mainitsee Tolkun vuosikymmen otsikoidussa kirjoituksessaan (MT 10.1.), että maaseudun elinkeinot tuottavat ilmastokamppailussa tuplahyödyn. Hän kirjoittaa myös, että biokaasussa on valtava potentiaali.

Metaani on puhtain luonnosta saatava polttoaine. Sitä voidaan myös valmistaa lähes kaikesta biomassasta, minkä auringon valo kasvattaa. Saksassa on tutkittu,
että hehtaarin alalta korjatuista kasveista saadaan niin paljon uusiutuvaa metaania että kaasuauto kulkee sillä yli 60 000 kilometriä.
- MT/Olavi Toukonummi
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Kyllähän kaasun polttaminen hiilidioksidia tuottaa, eihän siitä mihinkään pääse, vaikka varsinaisia saasteita kaasuautoista hyvin vähän tuleekin. Liikenteen päästöissähän on keskitytty nyt oikeastaan pelkästään ajoneuvon paikallisiin hiilidioksidi päästöihin, ja tuohon ratkaisuja ovat sähköauto (jonka päästöt eivät ole paikallisia), vetyauto (paikallisia päästöjä ei katsota päästöiksi) tai ydinreaktorilla toimiva auto (päästöjä ilmakehään ei toivottavasti tule).

Käytännössä kaikki muut vaihtoehdot tuottavat paikallisesti hiilidioksidia.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Kuopioon on avautunut kaasutankkausasema

Itä-Suomen kaasutankkausasemaverkosto laajenee Kuopiossa avautuneen kaasutankkausaseman myötä. Uusi kaasutankkausasema palvelee
alueen raskasta liikennettä sekä henkilöautoja ja tarjoaa paikallisille yrityksille mahdollisuuden vähentää päästöjä kustannustehokkaasti bio- ja maakaasun avulla.

Uusi Kuopion asema on osa rakentuvaa verkostoa sekä täydentää kotimaan laajentuvaa kaasutankkausasemaverkostoa.

Biokaasun liikennekäytöllä on mahdollista vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia verrattuna
perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Skoda on rinnakkaisen Seatin kanssa enää harvoja kaasuhybridin valmistajia. Autotehdas ilmoittaa, että verrattuna samanlaiseen bensakoneesen, päästövähentymä on 20-25 %. Vaikkapa Octavian 1,5 l koneella kaasukäytölle tehtaan ilmoittama Co2 lukema on 115g/km kun vastaavan koneen bensakäytöllä on 125 g/km. Ei täytä EUn vaatimusta edes tämän vuoden 95 g/km rajaan. Ympäristöä säästävä mainos on katteeton, ehkä edullisuus halvemman poltoainetalouden kautta on paikkansa pitävä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
127
Skoda on rinnakkaisen Seatin kanssa enää harvoja kaasuhybridin valmistajia. Autotehdas ilmoittaa, että verrattuna samanlaiseen bensakoneesen, päästövähentymä on 20-25 %. Vaikkapa Octavian 1,5 l koneella kaasukäytölle tehtaan ilmoittama Co2 lukema on 115g/km kun vastaavan koneen bensakäytöllä on 125 g/km. Ei täytä EUn vaatimusta edes tämän vuoden 95 g/km rajaan. Ympäristöä säästävä mainos on katteeton, ehkä edullisuus halvemman poltoainetalouden kautta on paikkansa pitävä.
Kun mitataan CO2 pakoputkenpäästä vaikka ajetaan biokaausulla, niin ei päästä 95g/100km alle. Mutta kun ajetaan Biokaasulla niin oikeasti toi on lähellä 0g / km!! Vaikka direktiivin mukaan mitataan pakoputkenpäästä riippumatta polttoaineesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Kaasuautoilijoiden tiimihenki oli Vesalle yllätys – tankilta löytyy aina juttukaveri!

Hollolassa asuva Vesa on ajanut viime kesästä lähtien kaasuautolla. Moni asia kaasuautoilussa oli hänelle mukava yllätys, mutta yksi ihmetyksen aihe on ollut yli muiden.
– Tiesin, että kaasuauton tankkaaminen on muutaman minuutin hitaampaa kuin bensakoneen. En kuitenkaan tiennyt, että tankatessa ei tule aika pitkäksi,
sillä tankilla tulee aina juteltua toisen kaasuautoilijan kanssa. Kaasuautoilun yhteisöllisyys on ollut tosi positiivinen yllätys, Vesa kertoo.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Piiskataan kuollutta hevosta?

Tuo on väistämätön tosiasia, että kaasukäyttöiset henkilöautot jäävät pois markkinoilta. Kaasua käytetään tavarakuljetusautoihin, siis raskaaseen kalustoon, johon suurta akkutekniikkaa ei ole vielä valmiina. Kaasuautot henkilöautoissa eivät täytä 95 g/km ja alle tulevia päästörajoja, joten autonvalmistajien ei niitä tietenkään enää (vähäiseen) kysyntään kannata edes valmistaa.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Kyllä kaasu myös bussien polttoaineena, varsinkin kaupunkiliikenteessä on varma hyvä tapa korvata dieselin päästöt.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
169
Just tilasin työsuhdeautoksi G-Tec Octavian sikahalvan hinnan ansiosta :cool: Onneksi ei tarvitse huolehtia jälleenmyyntiarvosta tai kaasuautoilun tulevaisuudesta.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Biokaasua ei tunnusteta polttoaineena.

Mutta sähkö on aina 0g, vaikka hiilivoimalla tuottaisi.
Kaikki biokaasu mikä saadaan tuotettua uppoaisi kyllä rekkoihin ja traktoreihin eikä riitäkään.

Toisaalta sähkö on päästökaupan piirissä jo, toisin kuin liikennepolttoaineet. Siten sähkön tuotannossa on jo kannustimet vähentää päästöjä ja tuotettu co tuleekin laskea voimalan päästöksi, ei auton.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Sen pituinen sitten se. Onneksi tuli oma kaasuajoneuvo myytyä jo pari vuotta sitten. Paljonkohan tähän kaasupuhallukseen paloi yhteiskunnan (tuki) varoja? Gasumin asemat varmaan jatkavat ainakin raskaan kaluston osalta. Nykyisellä autokannalla kaasutankkauasemien ylläpito lienee tappiollista.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Tämä on jälleen loistava esimerkki kun pidetään itseämme (suomalaiset) niin tärkeänä markkina-alueena autonvalmistajille, että meitä varten pitäisi ihan kehittää omia autoja... (NOT)

Päättäjillä ei ole mitään hajua, päätökset tehdään omassa kuplassa. Ei ole enää E85 autoja markkinoilla > koitetaan kannustaa ihmisiä muuntamaan normaaleja bensa-autoja etanolille. Ei ole pian enää kaasuautoja > kehotetaan ihmisiä vaihtamaan dieselautonsa kaasuautoihin. :sfacepalm:
 

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Volkkari on vaan niin kusessa sähkösutojen kanssa ja niiden kehittämiseen menee paukut, jolloin kaasurimpsusta tingitään.
En tiedä jatkaako Skoda kaasuautojen kanssa kun niitä kuitenkin tien päällä näkyy.
Mariini käytetään sitä kaasua muuallakin kuin Suomessa liikennepolttoaineena.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
942
Volkkari on vaan niin kusessa sähkösutojen kanssa ja niiden kehittämiseen menee paukut, jolloin kaasurimpsusta tingitään.
En tiedä jatkaako Skoda kaasuautojen kanssa kun niitä kuitenkin tien päällä näkyy.
Mariini käytetään sitä kaasua muuallakin kuin Suomessa liikennepolttoaineena.
Ei näköjään tarpeeksi, kun ei valmistajia kiinnosta.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ei käytä enää kuin VAG ja FCA, kaikki muut on paketti/K-a/L-a kalustoa. Paljonko näet Fiatteja nykyään Suomen maanteillä esim. Edes bensamalleja?

Ainoat kaasuautot mitä näkyy on vanhoja ruotsi-importteja V70 II ja VAG kaasuvehkeitä... Joissa nyt siis menee se viimeinen sukupolvi ellei EU muuta politiikkaa kuinka se arvottaa päästöjä.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
546
Henkilöautot eivät täytä EU:n 95g/km ja alle päästörajoja.

Biokaasua ei tunnusteta polttoaineena.

Mutta sähkö on aina 0g, vaikka hiilivoimalla tuottaisi.
Päästöt lasketaan siellä missä ne tapahtuu. Samalla tavalla bensa/diesel autojen päästölukuihin ei lasketa öljynjalostuksen päästöjä, koska öljynjalostamo on jo hankkinut omille päästöilleen päästöoikeudet.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
EU:n päästöpolitiikka uhkaa kaasuautoja


Kaasuautoilu on Euroopassa vastatuulessa, sillä tällä hetkellä EU:n päästösääntely suosii sähköautoja ja hybridejä.
EU:ssa henkilöautojen päästöjä mitataan yksinkertaistaen sanottuna pakoputken päästä. Tässä ”tank to wheels” -tarkastelussa ei
huomioida polttoaineen valmistuksen ja sen koko elinkaaren kokonaispäästöjä eli ”well to wheels” -päästöjä.

Näin sähköautojen katsotaan olevan nollapäästöisiä huolimatta siitä, miten sähkö tuotetaan.

Kaasuautoilijat ry on laskenut, mikä olisi Suomen myydyimmän kaasuautomallin Škoda Octavian päästötaso, jos polttoaineen
koko elinkaaren aikaiset päästöt otettaisiin huomioon ja samalla käytettäisiin maakohtaista hiilikorjauskerrointa auton päästöarvon määrityksessä.

Hiilikorjauskerroin ottaa huomioon, kuinka suuri osuus kussakin maassa tankatusta kaasusta on biokaasua. Kaasuautoilijoiden mukaan
Suomessa liikennekaasusta peräti 59 prosenttia on biokaasua, jolloin kaasuauton WLTP-päästöarvoa korjattaisiin kertoimella 0,41.

Octavian kaasumallin nykyinen WLTP-päästöarvo on 115 hiili- dioksidigrammaa kilometriä kohti, mutta korjauskertoimella laskettuna se olisi
vain 47 grammaa kilometriä kohti.



- Kauppalehti
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279

Gasum kasvaa Ruotsissa ja Norjassa yrityskaupan avulla — verkostoon 48 uutta kaasutankkausasemaa


Energiayhtiö Gasum on saanut 30.4.2020 päätökseen yrityskaupan, jolla se osti Linde AG:n LNG- ja biokaasuliiketoiminnot Ruotsissa ja Norjassa sekä Nauticorin Marine Bunkering ‑liiketoiminnon Saksassa.
Yrityskauppa tukee Gasumin strategiaa kehittämällä pohjoismaisia energiamarkkinoita sekä laajentamalla entisestään yhtiön tarjontaa niin teollisuuden kuin maa- ja meriliikenteenkin tarpeisiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Paikallislehdessä luki että Järvenpäähän tulee kaasuasema Gasumin toimesta... Tosin näinhän ne sanoivat muistaakseni jo 2017.

Tehokkaasta toiminnasta kertoo osittain se että vaikka kylän poikki kulkee useampikin maakaasuputki, sitä tankkauspistettä ei laiteta kaasuputken yhteyteen vaan n. 500m päähän siitä ja asemalla tuodaan kaasu tankeissa kuorma-autoilla.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
101
Paikallislehdessä luki että Järvenpäähän tulee kaasuasema Gasumin toimesta... Tosin näinhän ne sanoivat muistaakseni jo 2017.

Tehokkaasta toiminnasta kertoo osittain se että vaikka kylän poikki kulkee useampikin maakaasuputki, sitä tankkauspistettä ei laiteta kaasuputken yhteyteen vaan n. 500m päähän siitä ja asemalla tuodaan kaasu tankeissa kuorma-autoilla.
Onkohan kyseessä LCNG-asema eli halutaankohan siellä palvella myös LNG-tankkaajia (raskas liikenne)? Tällöin LNG tuodaan säiliöautoilla ja siitä höyrystetään kaasu myös CNG-autoihin. Maakaasuverkosta kun ei LNG:tä saa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Onkohan kyseessä LCNG-asema eli halutaankohan siellä palvella myös LNG-tankkaajia (raskas liikenne)? Tällöin LNG tuodaan säiliöautoilla ja siitä höyrystetään kaasu myös CNG-autoihin. Maakaasuverkosta kun ei LNG:tä saa.
Melko varmasti kyllä, sillä tulevan aseman vieressä on Lidlin keskusvarasto jossa on jatkuva rekkaralli.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Melko varmasti kyllä, sillä tulevan aseman vieressä on Lidlin keskusvarasto jossa on jatkuva rekkaralli.
Tosin mä olen käsittänyt että vaikka se asema tuleekin lidlin varaston viereen, sieltä lidlin pihalta ei pääse tankkausasemalle, kuin kiertämällä kahden liikenneympyrän kautta, joista toinen on melko pieni. Ainakin raskasta kalustia silmällä pitäen siellä maakaasuputken luona olisi ollut paljon parempi kulkuyhteys ja muutenkin enemmän vapaata lääniä toteuttaa tankkauspiste.

Koitin etsiä alueesta jotain karttaa, mutta koska on niin uusi alue, ei missään ole kovin kattavaa kuvaa nykytilanteesta.

Tuli mieleen, että voivathan ne tietysti sieltä Lidlin pihalta puhkaista uuden reitin sinne kaasuasemallekin, nykyinen portti on kuitenkin eri suuntaan.

Gasumin nettisivulla lukee että olsii tulossa CNG asema.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Tosin mä olen käsittänyt että vaikka se asema tuleekin lidlin varaston viereen, sieltä lidlin pihalta ei pääse tankkausasemalle, kuin kiertämällä kahden liikenneympyrän kautta, joista toinen on melko pieni. Ainakin raskasta kalustia silmällä pitäen siellä maakaasuputken luona olisi ollut paljon parempi kulkuyhteys ja muutenkin enemmän vapaata lääniä toteuttaa tankkauspiste.

Koitin etsiä alueesta jotain karttaa, mutta koska on niin uusi alue, ei missään ole kovin kattavaa kuvaa nykytilanteesta.

Tuli mieleen, että voivathan ne tietysti sieltä Lidlin pihalta puhkaista uuden reitin sinne kaasuasemallekin, nykyinen portti on kuitenkin eri suuntaan.

Gasumin nettisivulla lukee että olsii tulossa CNG asema.


Uusi tankkausasema palvelee henkilöautoliikennettä sekä kevyttä kuljetuskalustoa, kuten jakeluautoja ja jäteautoja, tarjoamalla vähäpäästöistä ja kustannustehokasta bio- ja maakaasua. Kaasuautomallit mahdollistavat yksityisautoilijoille ja yrityksille edullisen ja vähäpäästöisen vaihtoehdon autoiluun, kertoo Gasumin liikenneyksikön Suomen maajohtaja Olli Paasio.
Joo näemmä se on sitten pelkkä CNG asema. Kokonaisuudessaan aika järjetön päätös tehdä konttimallisena kun läheisyydessä on maakaasuputki.

Järvenpään kaasuasema toteutuu kaasukontti-ratkaisuna, jolloin asemalla ei ole suoraa yhteyttä kaasuputkiverkostoon. Kaasukontteja vaihdetaan säännöllisesti kulutuksen mukaan.
Gasum on usein vedonnut kaasuputkien puutteeseen jakeluasemiensa perustamisen esteenä. Mielenkiintoista, että asema kannattaa kaupallisesti silti tuollaisena konttimuotoisena toteuttaa vaikka putki olisi ns. nurkan takana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Eikä tuossa ole syynä edes kaupallisesti paremmasta sijainnista, koska se on melkoisen sokkelon taakse tulossa. Itse kaasuputki kulkee siinä motarin ja vanhan tien välissä olevalla 200m kaistaleella.
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
308
Biokaasu olisi lähes päästötöntä, mutta EU-direktiivi sorsii sitä

Tämä on käsittämätöntä toimintaa EU:lta, kun se kuitenkin suosii tiukkaa ilmastopolitiikkaa, joka ohjaa jäsenmaita. Autonvalmistajia sakotetaan, jos uusi kulkuneuvo ylittää päästöissä 95 g/km rajan. Sanomattakin on selvää, että ongelmaa ei voida ratkaista pelkästään sähköautoilla. Ne ovat vielä monelle aivan liian kalliita ja eivät pääsääntöisesti lyhyen toimintamatkan ja pitkän latausajan vuoksi sovi kaikkiin käyttötarkoituksiin. Latausinfakaan ei ole vielä kattava. Akkujen valmistus kuluttaa paljon luonnonvaroja ja autoihin ladattava sähkökin on Suomessa ja muuallakin usein tuotettu fossiilisilla polttoaineilla.

Euroopan komissio arvioi hiilidioksidipäästöstandardeja nopeutetulla aikataululla kesäkuuhun 2021 mennessä. Parhaillaan arvioidaan henkilöautojen ja raskaiden ajoneuvojen koko elinkaaren aikaisia hiilidioksidipäästöjä ja tuloksia pitäisi tulla kesän 2020 aikana. Ehkä kaasuautoilla on vielä tulevaisuutta.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Se vaan on ongelma kun automallin elinkaari on noin kahdeksan vuotta ja nyt on viimeiset VAGit piipussa kaasukäytöisinä, muilta on jo loppuneet. Ei niitä tule takaisin ihan sormia napsauttamalla ellei sitä vaihtoehtoa ole otettu suunnittelussa huomioon alun alkaenkaan...
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
mitä kannattaa tarkistaa kun menee katsomaan kaasu-golffia joka ruotsin tuonti? Huoltokirja on ok, jokunen leima hieman yli 15tkm, mutta huoltoja ei jäänyt välistä. 2015 ja uudemmissa kai on komposiitti tankit? Auto ei ole DSG:llä ja tuo 1.4 110hp TSI ei liene mikään huono moottori kestävyydeltään, hihna ja yksinkertainen turbo? Ilmeisesti sama kuin bensa version 150hp mutta tehoja rajoitettu. Olen kuullut, että ruotsista tuoduissa on usein ruostetta alustassa jopa enemmän kuin suomiautoissa, mutta tuon nyt näkee kun käy katsomassa. Harmi, ettei Gasum enää tarjoa kiinteitä tankkaushintoja, mutta silti laskin, että nykyiseen 1.2 TSI Skodaan nähden saisin kaasulla säästöjä, ajoa tulee kuitenkin 30-40 tkm vuodessa ja siitä iso osa on työajoa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
mitä kannattaa tarkistaa kun menee katsomaan kaasu-golffia joka ruotsin tuonti? Huoltokirja on ok, jokunen leima hieman yli 15tkm, mutta huoltoja ei jäänyt välistä. 2015 ja uudemmissa kai on komposiitti tankit? Auto ei ole DSG:llä ja tuo 1.4 110hp TSI ei liene mikään huono moottori kestävyydeltään, hihna ja yksinkertainen turbo? Ilmeisesti sama kuin bensa version 150hp mutta tehoja rajoitettu. Olen kuullut, että ruotsista tuoduissa on usein ruostetta alustassa jopa enemmän kuin suomiautoissa, mutta tuon nyt näkee kun käy katsomassa. Harmi, ettei Gasum enää tarjoa kiinteitä tankkaushintoja, mutta silti laskin, että nykyiseen 1.2 TSI Skodaan nähden saisin kaasulla säästöjä, ajoa tulee kuitenkin 30-40 tkm vuodessa ja siitä iso osa on työajoa.
Laskitko käyttövoimaveron vaikutuksen? Eikö noilla ajoilla diesel tulisi halvemmaksi?
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
mielestäni ei oikein tule isoa eroa, toki harkinnut paluuta myös dieseliin. Tuntuu, että nykydieseleissä on liikaa päästöhärveleitä ja lisäksi alaväännöt on tehokkaissakin huonot koska ne pitää saada mittauksissa päästämään vähän.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
@bowtie81

Asettuu kuitenkin kaasutankkausasemat sille työajoalueelle? Tuo 15kg/420km kaasurange range voi olla optimistinen jos ajelee maantienopeuksia.

Olisiko jossain 2018-2019 taitteessa bensatankin koko tippui yleisesti VW/Seat autoissa ~10 litraan ja kaasutilavuutta lisättiin pari kilogrammaa. Siinä saa jo vähän ajoja suunnitella, jos lähtee kaasuverkoston ulkopuolelle.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
aika hyvin on asemia, siitä ei jää kiinni. Tuollainen Golf pitäisi mennä noin 4kg/100km, jos tankkaa tuota tavallista maakaasua niin hinta on nyt 1,13€/kg. Uusissa tosiaan bensatankkia on pienennetty, periaatteessa hyvä, mutta niitä kertoja kun joutuu verkoston ulkopuolelle, pitää kantaa varakannua mukana, ei järkevää. Joten käytetty jossa normaali bensatankki ja 15kg kaasusäiliö on kuitenkin helpoin, joutuu vaan kaasua hakemaan useammin. En tosin tiedä tuleeko väliraha olemaan liian suuri että tuossa vaihdossa olisi mitään järkeä. Jos pitää hyvä ja toimiva auto vaihtaa toiseen jolla ajettu melkein yhtä paljon ja antaa ~8000€ väliin niin eihän tuota voi oikein perustella taloudellisuudella. Auto on toki 3 vuotta tuoreempi ja sitäkautta erinäisiä varusteita on enemmän, mutta..
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kaasulla ajamista on paljon ajavalle valitettavasti vaikea perustella taloudellisuudella, sillä valtio lätkäisee siitä käyttövoimaveroa ja biokaasulla ajamalla ei juurikaan etua saa muihin polttoaineisiin verrattuna. Lisäksi tankkausasemalla pitää vierailla valitettavan usein. Isolla diesel Passatilla voi päästä 1500km tankillisella kun samalla matkalla kaasuversiolla pitää käydä vähintään neljä kertaa. Ympäristön säästö varmaan ykkösjuttu, mutta sekin on jossain määrin viherpesua.
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
308
Synkkiä pilviä kaasuautojen tiellä, kun biokaasu voi mennä verolle jo 2022.

Tämähän kuulostaa huolestuttavalta. "Jakeluvelvoite voi nostaa biokaasun hintaa kymmeniä senttejä, jolloin sen kysyntä vaimenee.

Biokaasun kulutusta ei vielä veroteta liikenteessä, mutta jos hallituksen linjaus jakeluvelvoitteesta toteutuu, biokaasu voi mennä verolle jo vuonna 2022.

Energiateollisuus ry:n johtava asiantuntija Kimmo Siira pelkää, että veroedun katoaminen jarruttaa biokaasun liikennekäyttöä.

”Verotus tappaisi totaalisesti biokaasun yleistymisen. Jakeluvelvoite nostaa biokaasun pumppuhintaa, joten verotus vähentää taatusti kysyntää”, Siira varoittaa.
Nykyinen hintaero bensiiniin ja dieseliin pienenee veron takia. Jakeluvelvoite korvaa nollaverotuksen ja tuo maakaasun lämpöveron tankkihintaan, joka voi nousta noin 20 senttiä litralta."
(...)
"Toisin ovat asiat naapurissa: EU:n komissio hyväksyi kesällä kymmenen vuoden jatkoajan Ruotsin biokaasun verottomuudelle.
”Ruotsi sai veroetunsa läpi vain kymmenessä viikossa. Ruotsalaiset luopuivat jakeluvelvoitteesta, koska he pitivät viisaasti kiinni biokaasun verottomuudesta”, Siira sanoo.
”Näin Ruotsi lisää biokaasun käyttöä sekä liikenteessä että teollisuudessa. Suomen olisi syytä noudattaa Ruotsin esimerkkiä, mutta asia ei etene ilman poliittista päätöstä.”
EU:n kilpailusäännösten mukaan kahta valtion tukimuotoa ei voida antaa samaan asiaan. Biokaasun tapauksessa valittavina ovat joko jakeluvelvoite tai alennettu verokanta.
Kun biokaasulla korvataan fossiilisia polttoaineita, liikenteen hiilidioksidipäästöt ja riippuvuus tuontiöljystä vähenevät. Ruotsissa kaasuautokanta ja jakeluverkosto kasvavat juuri biokaasun verottomuuden ansiosta.
Jakeluvelvoite toimii bensiini- ja dieselkäyttöisissä autoissa, koska niitä on Suomessa yli kaksi miljoonaa. Biokaasun lisääminen ja kaasuautokannan kasvattaminen eivät onnistu jakeluvelvoitteella, arvioi myös Bioenergia ry:n toimialapäällikkö Tage Fredriksson.
”Nykyisen kaasuautokannan voimakkaan kasvun selityksenä on ymmärtäväinen verokohtelu, jonka tulee jatkua kehityksen turvaamiseksi”, Fredriksson esitti jo viime vuoden lopulla."
Toivottavasti voidaan ottaa Ruotsista mallia tässä kohtaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 431
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom