Keskustelua kaasuautoista

Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
43
^Ihan hyviä argumentteja kaasu vs. sähkö -keskusteluun, mutta miksi ottaisin kaasun enkä plugaria?
Mutu että molemmilla hyvät puolensa ja liittyy vahvasti käyttöprofiiliin. Ja kilsoista riippuen muuttujia ja erinäisiä kustannuksia alkaa tulla niin paljon että säästön laskenta menee vaikeaksi. Jos rajataan vertailu niihin perusfarkkuihin, niin tässä jotain mutuilua:
- perusarjen taajamapyörityksessä phev varmasti hyvä, ainakin jos esilämmitys pelaa ok ja ei bensakoneen pakkokäyttöä (korealaisten ongelma kylmällä kelillä käsittääkseni, onko kuitenkaan suurta merkitystä?) PLUS ajomatkat päivittäin lyhyehköjä/latausmahdollisuus töissä jne.
- jos pidempää ajoa enemmän, kaasu lie säästäväisempi. Plugarit ei kai maantiellä pääse ihan haamulukuihin. Esim. itselläni pidempää maantie-motariajoa varmaan 2/3 kilsoista eli plugarin akulla pääsisi noista vain murto-osan (esim. säännöllisesti 250 km, phev kulkee motarilla sähköllä ehkä 30-40 km/lataus)
- Plugareiden laturit pääsääntöisesti aika hitaita eli hyödyttömiä matka-ajossa, jotain poikkeuksiakin on? Mersu? Pieniakkuinen suv-mitsu?
- Ekoilussa biokaasu voittanee helposti, jos vaihtona että ajetaan pidempää matkaa akut tyhjänä
- Toki on foorumeilla tapauksia joilla bensat happanee tankkiin, mutta silloin varmaan mikä tahansa sähköauto olisi parempi
- onko kaasua ajoreiteillä? Itäraja ja lappi löytyy huonommin, mutta ei se plugarikaan siellä pitkälle pääse sähköllä

Mutta sitten se luotettavuus ja sitä kautta jälleenmyyntiarvo - nyt lähdetään essonbaariin… mutta imho plugaripassatit yllättävän halpoja vrt. samanikäiset dieselit joiden lähtöhintakin alempi. Ok, niitä tuodaan euroopasta pienillä veroilla ja firmat liisaa koska sisäiset päästörajat eli tarjontaa on ja tulee olemaan. Mutta valitseeko köyhä kolmannen kierroksen suomiomistaja mieluummin 250t ajetun sähköauton, kaasuauton (ehkä jopa manuaalilla) vai kaksoiskytkin-suorasuihkutus-hiukkassuodatin-akkuauton jossa ei ole sitä akkutakuuta, huoltokirjasta puolet on hollantia ja goodwill-korjauksia tuskin odotettavissa. Ja itse kirjoitan tätä öljyisten volkkarilasien läpi, toisaalta ei esim.korealaistenkaan dct:t käsittääkseni ihan ongelmattomia ole olleet. Mikä ei varmaan ole yllätys jos tuotenimien takana on samat isot alihankkijat merkistä riippumatta. Kaksoiskytkimet liittyy tähän siten että Toyotaa ja Fordia lukuunottamatta ainakin halvemmat plugarit on järjestään niputettu ko. tekniikan ympärille. Paitsi rellu joka on keksinyt jotain ihan omaa uutta ja jännittävää jonka kestävyys tiedetään vuosien päästä. Eli voi olla hyväkin systeemi mutta jälleenmyyntiarvo huono koska rellu.
Kaasuautoissa omat vikapaikkansa, mutta ehkä vähän yksinkertaisempaa korjata kokonaisuutena kuitenkin ja valikoimakin ns. rajallinen, niin yksityiset kaasupajat pystyy hallitsemaan tyypilliset viat helpommin (vrt. kaasuvolvot).

Edit: toistoa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.04.2020
Viestejä
9
Tässä on nyt hyvä huomioida muutama seikka. Toki riippuen valitsemastaan autosta, on kaasun toimintasäde n. 300-800 kilometriä yhdellä tankillisella. Jos puhutaan vaikka VW konsernin autoista, niin Golfit ja A3:t menevät lähemmäs tuota 300
Golfin ja A3 kaasutankit kasvoi 1.5 moottoriin siirtymisen yhteydessä. Sama tapahtui muillekin konsernin saman pohjalevyn kaasuautoille. Itse olen ajanut maantiellä yli 500km (saattoi olla 550km) Golf 1.5 tgi:lla. Keskimäärin omassa käytössä tankilla menee 450km.
 

-T-

Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
49
Entisenä kaasuautoilijana ja Toyotan perus-hybridiin siirtyneenä laskeskelin, että tuo Toyota tulee halvemmaksi 10-15k / kilometrillä sekä oletettavasti selviää vähäisimmillä yllättävillä huoltokuluilla.

Vuosimallin 2016 Golfissa oli tosiaan vuosittainen huolto joista kahden vuoden välein isommassa huollossa piti myös kaasulaitteisto sekä pullot tarkastaa. Tämä nosti huollon hinnat verrattain korkeaksi. Ihan huoltovapaa ei se kaasulaitteisto myöskään ollut. Itse en tuota huoltaisi. En edes "nyrkkipajoissa". Takuun loppumetrillä sieltä vaihdettiin "paineentasain"/mikälie olikaan. Vuosi sitten (10kk ennen pois vaihtoa) siellä oli taas joku vuoto joka piti korjata määräaikaishuollon yhteydessä. Samassa huollossa DSG-laatikosta vaihdettiin joku ohjainyksikkö, kun yksittäinen mikrokytkin oli hajonnut. Huollolle tuli tuolloin hintaa yli 1000e vaikka "goodwillillä" osa meni VW:n piikkiin.

Noiden kulujen sekä veron jälkeen pieni ero kulutuksessa ei ole merkittävä. Kaasulla kulutus keskimäärin 4kg/100km, nyt hybridillä 4,5-5l/100km. Pienimmillään molemmilla pääsi n. 3,2 kilolla/litralla per 100km. Ajoprofiili noihin lukuihin pääsemiseen eri autoilla on kuitenkin erilainen. Kaasulla vaadittiin rauhallista matka-ajoa, kun hybridillä vielä rauhallisempi ajo rullaillen aina, kun mahdollista.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
171

Kaasunhinta nousee.. Biokaasu on kilpailukykyinen, mutta kaasuautoilun kilpailukyky kokonaisuudessaan entistä heikompi.
Tarkennetaan vielä, että maakaasun hinta nousee, ei niinkään biokaasun. Hintaeroa noilla ei ennestäänkään ole ollut järin paljoa ja jos en ole täysin väärässä, niin vain Gasum on myynyt maakaasua biokaasun ohella, muut toimijat myyvät biokaasua. Näin ainakin Keski-Suomessa. Kyllä kaasu on ainakin tällä hetkellä erinomaisen kilpailukykyinen monia polttoaineita vastaan. Nyt kun 95 maksaa sen 1,85e/l, saa biokaasua vähän sijainnista riippuen 1,2-1,4e/kg, eli kalleimmillaankin litroiksi muutettuna n. 1e/l. Eikä ole hinnat ainakaan toistaiseksi nousseet.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
171
Mistä biokaasua irtoaa 1,2e/kg ?

Oulussa tuli kesällä vastaan ja onhan tuossa linkittämässäsi uutisessakin mainittu, että ilmeisesti Lappeenrannan seudulla olisi 1,2e/kg. Tuo polttoaine.net:n seuranta vaikuttaisi Mustankorkeaa lukuun ottamatta listaavan vain Gasumin asemia, missä on harmonisoitu hinnoittelu muutamaa etelän asemaa lukuun ottamatta ja ajantasainen hinta on myös luettavissa Gasumin omilta sivulta. Jos haluaa edullisempaa kaasua, sellaista voi löytää paikalliselta toimittajalta, mutta toki aina näin ei ole. Esim. Jyväskylässä juuri Mustankorkea myy biokaasua hieman Gasumia halvemmalla, mutta on tosin 1,4e/kg.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 720

Kaasunhinta nousee.. Biokaasu on kilpailukykyinen, mutta kaasuautoilun kilpailukyky kokonaisuudessaan entistä heikompi.
Millä lailla entistä heikompi? Bensan ja Dieselin hinta on noussut ihan julmetusti enemmän kuin kaasun. Kaasuautoilu on entistä halvempaa nyt kuin pitkään aikaan on ollut (siis suhteessa muihin vaihtoehtoihin).
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
2 394
Millä lailla entistä heikompi? Bensan ja Dieselin hinta on noussut ihan julmetusti enemmän kuin kaasun. Kaasuautoilu on entistä halvempaa nyt kuin pitkään aikaan on ollut (siis suhteessa muihin vaihtoehtoihin).
Maakaasun hinta on noussut suhteessa ihan saman verran kuin muidenkin polttoaineiden mikä on luontevaa sillä onhan se sidottu näiden indeksiin.

Biokaasun hinta sensijaan ei toistaiseksi ole noussut merkittävästi, mikä toki on positiivista. Lieneekö tuossa korotuspaineita mikäli kysyntä nousee merkittävästi nyt kun hinta on sama kuin maakaasulla.

Oiva tilaisuus myös kiristää verotusta Biokaasun käyttö tukehtuisi veroon: ”Erittäin huono signaali biokaasun käytön kasvulle”
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
24
Kirjanpitoni mukaan Gasumin biokaasu maksaa nyt lähes 0,1€/kg vähemmän kuin pari vuotta sitten kun kaasuauton hankin. Tulevasta hintakehityksestä se ei toki sano mitään.
 
Liittynyt
20.10.2021
Viestejä
1
Itsellä on nyt vakavassa harkinnassa nykyisen 2010 vuoden toyota avensiksen vaihtaminen saman ikäiseen huomattavasti vähemmän ajettuun kaasu-passattiin. Väliraha olisi jäämässä melko siedettäväksi, joten investointina ei mikään valtava. Itsellä päivittäinen työmatka edestakaisin lähes 100 km, eikä töissä latausmahdollisuutta. Kuitenkin kaasuasema muutaman kilometrin päässä. 95 maksaa täälläpäin jo sen 1.85 tai enemmänkin. Mielestäni olisi ihan järkevä siirto, koska Avensis on jokatapauksessa tulossa siihen ikään,että vielä siitä jotain saisi. Katsotaan sitten sähköautoa,kun järkevän kokoisia järkevällä talvirangella alkaa olla keskituloisen saatavilla.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
141
Onko mahdollista sellainen yhdistelmä, että olisi kaasu+etanoli samassa autossa?
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
845
itse olen pitkään pohtinut kaasuautoa, mutta vaikuttaa jotenkin riskialttiilta valinnalta kun kaasun hinta voi nousta ja verokohtelu myös. Ajoja tulee kuitenkin 30-50tkm vuoteen ja bensa-autolla ei ehkä järkevin ajaa. Lisäksi tarvitsisi toisinaan kuljetuskapasiteettia. Jos jostain löytyisi Caddy Maxi uudempana 1.4 kaasukoneella, niin sellainen olisi ehkä aika passeli.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 720
Joo eihän se toki sovi, että jotkut kansalaiset autoilee halvemmalla kuin toiset.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
845
ongelma on se, että jos pitää työn takia ajaa paljon omalla autolla, ja km-korvaukset ei nouse suhteessa miten polttoaine nousee, niin aika epäreilu tilanne. Ei voi ostaa uutta autoa koska pääomakulut vie kaiken. Veroa toki kantaa valtiolle kun maksaa isoja polttoainelaskuja.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
43
Ei kai etanoli ja kaasu sulje toisiaan sinänsä pois teknisesti, mutta mutuillen voisi veikata että joku etanoliboksi+kaasukonversio voi olla yhdistelmänä hankala, jos molemmat toiminnallisesti rakennettu siten että värkit ovat originaalin moottorinohjauksen rinnalla. Saabilla kai oli joku trifuel-malli ruotsissa? Siinä oletettavasti kaasu orkkisvehkeiden lisänä eikä mitään lisäbokseja.

Verotuksesta: onhan noita pelkoja ollut pitkään mutta ei ole karhu vielä iskenyt. Budjetista on parhaillaan jaossa rahaa kaasuasemiin ja jos biokaasua pidetään ekologisena niin tuskin mitään perusteltua syytä lisätä verotusta, varsinkaan kun autojen määrä tuskin räjähtää lähivuosina.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
845
eikös kaasuautojen käyttövoimavero lisätty kun ensin saatiin vähän gasum kamppiksilla nostettua autokantaa, ihan suunnitelmallista touhua.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
43
Kaikkia justeeraavat, mutta pointti luulisi olevan eri polttoaineiden suhde, jossa sähkö tietty jokerina nyt. Mutta kun biokaasu ei ole fossiilinen ja maakaasu ja diesel ja bensa on. Jos päästöjä pitää saada alas niin miksi biokaasua verotettaisiin enemmän vrt. fossiiliset? Jos päästökertoimet tms. ei muutu…
Itsekin mietin biokaasua viimeksi autoa hankkiessa, mutta tuntui silloin kalliilta. Veikkaisin että olisi ainakin maksanut hintaeron jo…
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 101
ongelma on se, että jos pitää työn takia ajaa paljon omalla autolla, ja km-korvaukset ei nouse suhteessa miten polttoaine nousee, niin aika epäreilu tilanne. Ei voi ostaa uutta autoa koska pääomakulut vie kaiken. Veroa toki kantaa valtiolle kun maksaa isoja polttoainelaskuja.
Eihän km-korvauksilla ole tarkoitus tienata? :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
438
ongelma on se, että jos pitää työn takia ajaa paljon omalla autolla, ja km-korvaukset ei nouse suhteessa miten polttoaine nousee, niin aika epäreilu tilanne. Ei voi ostaa uutta autoa koska pääomakulut vie kaiken. Veroa toki kantaa valtiolle kun maksaa isoja polttoainelaskuja.
En tiedä miksi edes tartun tähän, mutta menkööt. Joka vuosihan noita km-korvauksia korjataan? Ja suunta näyttää olevan ylöspäin.
Tiedän tiedän ketju on kaasusta, mutta lasken nyt dieselillä ihan vaan sen takia, kun ymmärrän sen paremmin kuin kaasu litra/kg sekoilun.

Jos ajat paljon, sanotaan vaikka 50tkm työajoa vuodessa, saat siitä 21500€.
Varataan siitä arvonalenemaan 10000€. Vakuutuksiin 1000€. Veroon 700€. Huollot on uudessa autossa varmaan aika vakiot, 1000€? Diesel ~6l/100km 5000€.
= 16800€ Et siis maksa autostasi itse mitään ja saat vielä puhdasta verovapaata ylimääräisenä 4700€.
Pidät vaikka kolme vuotta sitä 40k maksanutta autoa ja siitä jää vielä mojova summa yli kun sen myy 150tkm ajettuna.

Polttoaineen hinnalla on varaa vaikka tuplaantua nykyiselläkin korvauksella.
Nimenomaan vähän ajavilla se "matala" km-korvaus syö enemmän. Suuremmat kulut siinä jää itselle maksettavaksi kuin paljon ajavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
973
Olettaisin kyllä että biokaasun hinta laskee tai pysyy ennallaan. Eikös hallituksella ollut suunnitelmissa biokaasutuotannon liaääminen? Tietty sitten joku muu hallitus saattaa ajatella toisin...no, tuo biokaasu olisi ollut ehkä kaikkein ympäristöystavalllisin tapa autoilla mutta nyt on sitten plugari pihassa kun tajusin että kaikki autotehtaat ovat tuosta luopuneet.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
171
Faktatietona tiedän, että biokaasu otetaan 1.1.2022 valmisteverotuksen piiriin, koska se tulee jakeluvelvoitteen piiriin. Mikään pakko ei toki olisi ollut tuota valmisteveroa määrätä, mutta kun asutaan Suomessa, niin näillä mennään. Paljonko tällä on vaikutusta kaasun hintaan, siitä en itsekään ole saanut selvyyttä. Jonkun selostuksen perusteella hinta ei välttämättä nousisi, kun kuulemma tuottajat voivat jotenkin hyödyntää biokaasun tuomia "päästöoikeuksia" tms., joita voivat sitten myydä fossiilisten polttoaineiden myyjille. Uskaltaisin kuitenkin epäillä, etteikö hinta ollenkaan nousisi. Joka tapauksessa biokaasun hinta on ollut todella stabiili viime vuodet, eikä juuri minkäänlaisia ikäviä hinnannousuja ole nähty.

Kaasuautoille määrättiin käyttövoimavero 1.1.2013 alkaen ja sen jälkeen se on toistaiseksi pysynyt muuttumattomana. Dieseliin verrattuna kuitenkin selvästi vähemmän. Itse asiassa taitaa ainoastaan täyssähköauto olla bensa-auton ohella ainoa variantti, jossa ei ole käyttövoimaveroa ja sähköistäkin tuo poistettiin muistaakseni vasta tämän vuoden alusta.

Itse päädyin kaasuun reilu pari vuotta sitten siksi, että ajoni ovat hyvin maantiepainotteisia ja ajelen paljon työnantajan piikkiin. Pluggari olisi kulkenut aika paljon bensalla siitä ajasta ja täyssähkön lataaminen Keski-Suomen syrjäkylillä kun töiden perässä pitää ajella, on vähintäänkin hankalaa. Lisäksi perheelliselle ei käytännössä ollut tolkullisia vaihtoehtoja täyssähkäreistä vielä 2019. Päädyin 2014 kaasupassattiin ja koska kilometrikorvaus on kuitenkin sama kuin muilla polttoaineilla, on niillä käytännössä kustannettu koko auton ylläpito kaikkine kuluineen. Pääomakulut olivat hankintahetkellä n. 14te, joten mitään kovaa arvonalenemaakaan ei tarvitse stressata. Halpoja kilometrejä.

Se, että tällä hetkellä ei ole muita valmistajia kuin VAG ei minua erityisemmin vaivaa. Varaosia saa taatusti vielä pitkään, nimittäin ei niiden valmistus aivan siihen lopu, vaikka mallisarjaa ei enää tehtäisikään. Uskallan väittää, että tyypilliseen suomalaiseen keski-ikäiseen autoon voi olla varaosien puolesta hankalampaa löytää alkuperäisiä osia kuin toistaiseksi tähän Passattiin. Kuitenkin 90 prosenttisesti tämä on ihan normi Passat ja kaasujärjestelmä on siinä rinnalla, jonka toimintaperiaate on loppupeleissä aika yksinkertainen.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
973
Kyllähän tuo plugari vie sen mitä aiempi bensa tehoa tuli tuplat mutta ainakin näin lämmitysaikana sähköllä mennään parikyt kilsaa ja sitten on vielä sähkökrääsät lisäpainona. Eli kiva kun saatiin tehokas viherpesuauto mutta ekptekpna tai rahansäästönä vähän plus miinus nolla
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
300
Todennäköisesti koko ketjun kahlaamalla, mutta mikä on keskimääräinen kustannus muuntaa bensa-auto kaasuautoksi? Saako touhuun jotain tukiaisia? Entä vaikuttaako ajoneuvoveroon?
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
171
Todennäköisesti koko ketjun kahlaamalla, mutta mikä on keskimääräinen kustannus muuntaa bensa-auto kaasuautoksi? Saako touhuun jotain tukiaisia? Entä vaikuttaako ajoneuvoveroon?
Riippuu pitkälti muunnettavasta autosta. Tiedustelisin asiaa muunnoksia tekevältä pajalta auton tietojen avulla. Periaatteessa muunnos maksaa n. 2-4te johon saa valtion hankintatukea 1te.

Itse en ole muunnosta tehnyt, mutta pari todennäköistä kompastuskiveä siinä on:

- riippuen autosta, voi auton tekniikasta johtuen käydä niin, että auto kuluttaa kaasusta huolimatta 25% bensaa
- auton muuntaminen johtaa siihen, että auto tulee käyttövoimaveron piiriin, omassa alkuperäisessä kaasuautossani tämä on 200e vuotuinen kustannus, mutta muunnettavassa autossa saattaa käydä niin (kannattaa ehdottomasti varmistaa tämä asia yllätysten välttämiseksi), että maksat entistä ajoneuvoveroa, joka on sidottu auton hiilidioksidipäästöihin, mutta sen lisäksi vielä tuota käyttövoimaveroa,eli kokonaisverokustannus kasvaa

Uutisissa on toki juhlapuheissa väläytelty tuota käyttövoimaveron poistoa ja on näitä autoja pienessä mittakaavassa muunnettukin, joten tietoa lienee ainakin muunnoksia tekeviltä pajoilta saatavissa. Hyvä uutinen ainakin toistaiseksi on ollut se, ettei esim. biokaasun hinnassa ole vuosikausiin tapahtunut dramaattisia muutoksia. On siis näillä tolppahinnoilla tuntuvasti bensaa ja dieseliä edullisempaa
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 328
Kyllähän tuo plugari vie sen mitä aiempi bensa tehoa tuli tuplat mutta ainakin näin lämmitysaikana sähköllä mennään parikyt kilsaa ja sitten on vielä sähkökrääsät lisäpainona. Eli kiva kun saatiin tehokas viherpesuauto mutta ekptekpna tai rahansäästönä vähän plus miinus nolla
Kaasuautoilua ajatellen on kyllä mielenkiintoista, kuinka kaasuautot torpattiin rajoittamalla niiden bensatankkien koko pikkuriikkiseksi 15 litraksi, mutta plugareilla ei samaa rajoitusta ole.

Ja tarkoitus tässä ei ole nyt toivoa että joku vihreä alkaa vaatimaan max 10l bensatankkia plugareihin.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
171
Kaasuautoilua ajatellen on kyllä mielenkiintoista, kuinka kaasuautot torpattiin rajoittamalla niiden bensatankkien koko pikkuriikkiseksi 15 litraksi, mutta plugareilla ei samaa rajoitusta ole.

Ja tarkoitus tässä ei ole nyt toivoa että joku vihreä alkaa vaatimaan max 10l bensatankkia plugareihin.
Pluggareissa monesti sähköinen toimintamatka optimaalisissakin olosuhteissa on 50km luokkaa ja taisi joissakin olla - 10c pakkasraja, jonka jälkeen auto ei kulje pelkästään sähköllä ollenkaan. Tiettävästi kaikki tehtaan kaasuautot kulkevat kaasulla vähintään 300km ja pakkanen ei estä kaasulla ajamista. Pienellä bensatankilla varustettu pluggari olisi siis erittäin epäkäytännöllinen ja varmastikaan siksi siihen ei ole päädytty.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 720
Juu plugarissa se pääasiallinen käyttövoima on kuitenkin bensa (tai diesel). Kaasuautossa se on kaasu.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 720
En välttämättä yleistäisi näinkään.
Juu toki se riippuu ajoprofiilista, mutta en tiedä yhtään plugaria jossa sähköllä pääsisi pidemmälle kuin bensalla yhdellä "tankkauksella" molempia.

Joka tapauksessa niin kauan kuin plugareilla pääsee sähköllä alle 100 km yhdellä latauksella niiden bensatankkeja ei voi kovin paljoa alkaa pienentämään.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
778
Juu toki se riippuu ajoprofiilista, mutta en tiedä yhtään plugaria jossa sähköllä pääsisi pidemmälle kuin bensalla yhdellä "tankkauksella" molempia.

Joka tapauksessa niin kauan kuin plugareilla pääsee sähköllä alle 100 km yhdellä latauksella niiden bensatankkeja ei voi kovin paljoa alkaa pienentämään.
i3 Rexillä päästään varmaan suunnilleen sama bensalla ja sähköllä...toki sitten eri asia että onko tuo plugari, mutta ehkä sen voi niihin lukea.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 328
Pluggareissa monesti sähköinen toimintamatka optimaalisissakin olosuhteissa on 50km luokkaa ja taisi joissakin olla - 10c pakkasraja, jonka jälkeen auto ei kulje pelkästään sähköllä ollenkaan. Tiettävästi kaikki tehtaan kaasuautot kulkevat kaasulla vähintään 300km ja pakkanen ei estä kaasulla ajamista. Pienellä bensatankilla varustettu pluggari olisi siis erittäin epäkäytännöllinen ja varmastikaan siksi siihen ei ole päädytty.
Juu, tosin pointtini että kaasuautoilta on haluttu sulkea mahdollisuus hankkia auto pelkästään laskennallisen verotusedun takia vaikka ajelisikin pelkällä bensalla, kun taas plugareista ei.

En todellakaan hae sitä että bensatankkia pitäisi plugareissa pienentää, vaan sitä että kaasuautoissa pitäisi päästä tästä eroon (tosin juna taisi mennä jo kaasuautojen jatkokehityksen osalta)
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
43
Juu, tosin pointtini että kaasuautoilta on haluttu sulkea mahdollisuus hankkia auto pelkästään laskennallisen verotusedun takia vaikka ajelisikin pelkällä bensalla, kun taas plugareista ei.

En todellakaan hae sitä että bensatankkia pitäisi plugareissa pienentää, vaan sitä että kaasuautoissa pitäisi päästä tästä eroon (tosin juna taisi mennä jo kaasuautojen jatkokehityksen osalta)
Tässä ei välttämättä ole suurempaa salaliittoa verotuksen kannalta koska auton käytön ja polttoaineiden verotus eri eu-maissa vaihtelee paljon. Eli mikä pätee Suomessa ei päde muualla. Veikkaisin että kyse on siitä että co2-päästöt lasketaan direktiiveissä pääasiallisen voimanlähteen perusteella, mikä nyt on tavallaan järkeenkäypää. Jos on 50 l bensatankki niin… asialla ei ollut varsinaisesti merkitystä niin kauan kun co2-luvuista ei ollut isompia sanktioita, mutta spekuloisin että 2018(?) tienoilla vagia alkoi kummasti kiinnostaa konsernin keskiarvopäästöt ja tankkeja pienennettiin. Maakaasullakin päästöt kai sen -25%, jos se tulkitaan ensisijaiseksi polttoaineeksi. Eli plugareita kohdellaan eri säännöin tässä kohtaa, kun lasketaan laskennallista kulutusta kahden voimanlähteen yhdistelmänä. Nää laskentakaavat varmaan direktiiveistä löytyy jos jaksaa kahlata. Salaliittoteoriaa: Direktiivit lobattuja kompromisseja aina ja saksalaisilla isojen autojen valmistajilla viimeistään dieselgaten jälkeen hirveä hätä keskiarvopäästöjen kanssa, joten pientä lobbausta saattaa olla tapahtunut...

Muunnoksiin: hintoihin vaikuttaa muunnossarjan hinta (konetyyppiriippuvainen) ja kaasupullojen ja niihin liittyvien romppeiden määrä (pulloventtiilit yms.) Eli mitä autoon saa mahtumaan ja miten. Pullot voi olla terästä (painavaa)tai komposiittia (kallista). Useampi pullo = nopeasti kalliimpi, koska vaikka lisäpullo olisi pieni, muut roippeet maksavat. Lopputulema varmaan useimmiten että halvemmaksi tulee ostaa valmis kaasuauto, jos kyseessä perusperheauto, ei v8 tms. joissa kulutus ja laskutoimitukset vähän erilaisia. Noin ylipäätään, jostain tarttunut käsitys että vaikka kaasun paine on säiliössä eri, moottorille tultaessa paineenalentimen tms. jälkeen lpg ja cng ei hirveästi eroaisi teknisesti. Eli jos löytyy lpg-konversioita halutusta automallista esim. euroopasta, on suurempi todennäköisyys että cng-konversio olisi mahdollinen. Tämä on relevantti pointti lähinnä suoraRUISKUmoottorien osalta, joihin muutos vaikeampi tehdä toimintaperiaatteen takia. Kaasun sekoitus imuilmaan huomattavasti helpompi toteuttaa. Tämä voi olla semihyödyllinen tieto jos uudemman auton muutosta miettii, mutta fiksuinta siis kysellä muunnospajoilta.
Korjatkaa toki jos menee satuilun puolelle…
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
2 394
257602773_10158900960369608_997898478086641070_n.jpg


Virossa kaasun hinta jo vähän eri lukemissa, kuin meillä. Pian saadaan nauttia vastaavista luvuista myös täällä. Kuvan lähde: Facebook ryhmä
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 720
Virossa taitaa olla toki biokaasun tuotanto aika lailla pienempää kuin meillä?
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
171
Joo ei nyt ole ihan verrannollinen asia. Suomessa on myös aika paljon paikallisia toimijoita, jotka biokaasua tuottavat ja myyvät ja tiettävästi heillä ei ole tullut valtavia kustannuspaineita, jotka pitäisi ajaa hintaan. Todennäköisempi paine tulisi verottajan suunnalta, mutta ei sieltäkään Viron hintoja pitäisi olla luvassa vuoden vaihteessa. Jos nyt haluttaisiin teoretisoida, niin tuolla Viron hinnallakin kaasu olisi silti tuntuvasti bensan ja dieselin tolppahintoja edullisempaa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
2 394
Joo ei nyt ole ihan verrannollinen asia. Suomessa on myös aika paljon paikallisia toimijoita, jotka biokaasua tuottavat ja myyvät ja tiettävästi heillä ei ole tullut valtavia kustannuspaineita, jotka pitäisi ajaa hintaan. Todennäköisempi paine tulisi verottajan suunnalta, mutta ei sieltäkään Viron hintoja pitäisi olla luvassa vuoden vaihteessa. Jos nyt haluttaisiin teoretisoida, niin tuolla Viron hinnallakin kaasu olisi silti tuntuvasti bensan ja dieselin tolppahintoja edullisempaa.
Biokaasun tuotanto on kaiketi erittäin voimakkaasti subventoitua, on jännä nähdä miten pitkään veronmaksajat tukevat toimintaa, josta ei oteta sitä katetta joka lopputuotteesta olisi otettavissa.

Screenshot 2021-11-16 at 15.07.25.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
54
Biokaasun tuotanto on kaiketi erittäin voimakkaasti subventoitua, on jännä nähdä miten pitkään veronmaksajat tukevat toimintaa, josta ei oteta sitä katetta joka lopputuotteesta olisi otettavissa.
Olisiko joku oikea lähde että tuotanto on subventoitua? En onnistunut löytämään muuta kuin rakentamisvaiheen investointituesta maininnan, eikä se nyt kuulostaa ihan siltä että tuotanto olisi "erittäin voimakkaasti subventoitua".
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
171
Biokaasun tuotanto on kaiketi erittäin voimakkaasti subventoitua, on jännä nähdä miten pitkään veronmaksajat tukevat toimintaa, josta ei oteta sitä katetta joka lopputuotteesta olisi otettavissa.

Olisiko joku oikea lähde että tuotanto on subventoitua? En onnistunut löytämään muuta kuin rakentamisvaiheen investointituesta maininnan, eikä se nyt kuulostaa ihan siltä että tuotanto olisi "erittäin voimakkaasti subventoitua".
Avasin tässä parin eri julkisen toimijan tilinpäätöstä vuodelta 2020, jotka ovat nähdäkseni parhaita lähteitä tällaisten väitteiden selvittämiseen, koska mahdolliset "subventoinnit" pitäisi kertoa yhtiön toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksen liitetiedoissa. Viitteitä siitä, että yhtiöt saisivat veronmaksajien tukea biokaasun myynnistä ei ollut havaittavissa. Sen sijaan yhtiöt voivat saada tukea biokaasuvoimalaitosten investointeihin ja näin oli tapahtunut mm. Mustankorkean kohdalla, jossa uuden voimalaitoksen hankkeeseen oli saatu n. 2m€ investointiavustusta. Sen jälkeen toiminnan tulee kattaa kulunsa ja tulevat investointitarpeet polttoainetta myymällä tai jotakin muuta kautta, mutta erillistä tukea ei valtiolta heru.

Jos jonkinlaista subventointia halutaan miettiä, niin ehkä se sitten välillisesti voitaisiin ajatella tulevan siitä, että biokaasu ei ole ollut jakeluvelvoitteen piirissä, mutta sekin muuttuu vuoden vaihteessa. Tosin itsekään en tiedä sen vaikutuksia toimittajiin ja/tai kaasun hintaan.

Kaasuautot eivät verotuksessakaan ole saaneet mitään erityistä vetoapua, 2013 niihin määrättiin käyttövoimavero ja koska hiilidioksidipäästöt lienee laskettu bensalla ajamisen perusteella, ajoneuvovero ei ole ollut huokeampi.

Asettamatta sen enempää vastakkainasettelua, paine veronamaksajien subventoinnille näkisin uutisoinnin perusteella ennemminkin olevan sähköautoilussa. Niistä poistettiin jo vuoden alussa käyttövoimavero, kuluvan vuoden aikana autovero ja hankintaan saa hankintatukea. Latausinfran rakentamiseen saa niin ikään tukea.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
778
^Ei liity varsinaisesti vain biokaasuun, mutta kaasun tankkausverkostoa on tuettu varsin avokätisesti suhteessa autojen määrään ja siihen että näiden valmistuksen loppu on ollut jo jonkun vuoden tiedossa. Ellen muista väärin niin vielä tänä vuonna tuki oli samaa luokkaa latausinfran tuen kanssa, mutta ensi vuonna latausinfraa onneksi tuetaan jo enemmän.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
148 970
Viestejä
2 823 553
Jäsenet
54 092
Uusin jäsen
100Nisti

Hinta.fi

Ylös Bottom