• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Iranista


Iranin sopua yritetään yhä. Trump lupailee joka toinen päivä diilin olevan lähellä, joka toinen päivä uhkaa pommittavansa kaiken maan tasalle.

Tällä hetkellä tuo näyttää sille, että lopputulos voisi olla Obaman sopima diili 1.1 versiona. Sama idea, pakoteita pois, poistetan Iranin varojen jäädytyksiä ja rajoitetaan ydinohjelmaa.

Jos tuo toteutuu, niin osa tietty kehuu diiliä paremmaksi, mitä Obaman versio oli, jollain mystisellä syyllä. Obman versiossa oli vain hiton tarkat muotoilut, joita oli hinkattu ja kauan ydinaseporukan kanssa. Pitävän tekeminen vaatisi Obaman paperin uudelleen nimeämistä ja uudelleen allekirjoitusta. Muuten syntyy vain framework, josta molemmat voi luistaa miten haluaa.

Muumailma miettii, olisko parempi että jumittaa tuolla sotavoimineen loppukautensa, vai että teksi jonin sopimuksen ja salmi aukeaisi, mistä seuraisi se että menisi sählään jonnekkin muualle, ja tilanne ei tuolla kuitenkaan vakaudu. Trumpin hallintoon ei voi luottaa, ei Iranilaiset, ei muut. ja kun ei luottoa niin Iranikin oli sopimus tai ei voi tehdä mitä sattuu.

Joka tapauksessa tuollakkin valtiot hakee turvatakuita jostain vakaammasta tahosta.
 

Vähän vuotoja millaista diiliä ollaan hieromassa. Jos tuo pitää paikkansa, niin Irani olisi saamassa sotakorvauksensa, tai toisin sanottuna, Trump lahjoo Irania, jotta pääsee sotkusta eroon ennen välivaaleja.

"
Perhaps the most surprising, and apparently recent, addition to the agreement is a reference to an investment fund for Iran. The Iranian official and one diplomat put it at $300 billion, but other officials involved in mediation would not confirm the amount.

The Iranian official described it as a “reconstruction program” that would be promised to Iran in the event a final agreement was signed. Earlier in the negotiations, Tehran had demanded reparations for bombardment damage that some Iranian officials estimate at $300 billion to $1 trillion.

Two diplomats briefed on the latest draft called it an international “investment fund,” which the United States would help facilitate in the event of a final deal. Plans for such a fund would be further discussed during the negotiations period, the diplomats said.

This proposal appears to be an iteration of an earlier idea floated by Mr. Trump’s Middle East envoy, Steve Witkoff, and Jared Kushner, the president’s son-in-law. Both are real estate investors, and some mediators said they had suggested promoting real estate projects in Tehran and an investment fund in the event a deal was reached.

Iranian officials said they had proposed to American negotiators that U.S. companies, including major oil and energy corporations, could enter Iran for investments and joint venture deals."
 

Vähän vuotoja millaista diiliä ollaan hieromassa. Jos tuo pitää paikkansa, niin Irani olisi saamassa sotakorvauksensa, tai toisin sanottuna, Trump lahjoo Irania, jotta pääsee sotkusta eroon ennen välivaaleja.

"
Perhaps the most surprising, and apparently recent, addition to the agreement is a reference to an investment fund for Iran. The Iranian official and one diplomat put it at $300 billion, but other officials involved in mediation would not confirm the amount.

The Iranian official described it as a “reconstruction program” that would be promised to Iran in the event a final agreement was signed. Earlier in the negotiations, Tehran had demanded reparations for bombardment damage that some Iranian officials estimate at $300 billion to $1 trillion.

Two diplomats briefed on the latest draft called it an international “investment fund,” which the United States would help facilitate in the event of a final deal. Plans for such a fund would be further discussed during the negotiations period, the diplomats said.

This proposal appears to be an iteration of an earlier idea floated by Mr. Trump’s Middle East envoy, Steve Witkoff, and Jared Kushner, the president’s son-in-law. Both are real estate investors, and some mediators said they had suggested promoting real estate projects in Tehran and an investment fund in the event a deal was reached.

Iranian officials said they had proposed to American negotiators that U.S. companies, including major oil and energy corporations, could enter Iran for investments and joint venture deals."
Diilintekijä. Onko tää nyt sit parempi, ku se "obaman katastrofi" soppari?
 
Kyllä on. Obaman diilissä ei jouduttu maksamaan mitään, aivan paska diili siis. /s

Tuo on tosiaan vuototasolla ja voi olla, että neuvotteluissa pyörii aika monta paperia. Tuolla on kyllä mahdollisuus olla totta:
1) Trumpin aikana on tullut kaikennäköisiä "investointihankkeita".
2) Kiinteistöalan kaverit on neuvottelemassa
3) Valtionmaksamissa infrahanke kuulostaa kiinteistöalan liikemiehelle oivalle tilaisuudella ohjata dollareita omalle tilille.
4) Talouspaine ja vaalit alkaa painaa päälle, joku sopu olisi saatava aikaan.

Eiköhän tuo ole vaiheessa neuvottelijat istuvat pitkään, molemmissa päissä palaa käpy, kun toinen ei anna periksi. Sitten ammuskellaan vähän ja jatketaan ja todetaan, että ei perkele, ei mitään vastaantulemista. Ei ihme, jos kumpikin osapuoli uskoo voittavansa ajan pelaamisen ja saavansa toisen antamaan periksi.

Tuon purkautuminen vaatii jonkun mustan joutsenen, kuten yllättävä kansanousu Iranissa, tai rahaa Iraniin ja niitä suosiva rauha, tai varman vaalitappion tuottava maihinnousu Iraniin.
 
Eipä juuri ollenkaan, ainoat sodat jotka eivät ole olleet muslimimaiden sisäisiä, on kärhämä Israelia vastaan ja se lähti liikkeelle siitä, kun muut valloittivat muslimien maita ja perustivat sinne uuden valtion.
Valloittivat? Aika mielenkiintoinen kuvaus historiasta, alueella on jo 3000 vuotta asunut juutalaisia ja juutalaiset ostivat ihan laillisesti maita ja asuttivat asumatonta maata pre 1947. Ja tänä aikana muslimit hyökkäili juutalaisia vastaan mm Jerusalemin suurmuftin yllytyksestä eikä arabit voineet sietää juutalaisia alueella ja hylkäsivät jopa peelin komission esityksen (1937) jossa juutalaiset ois saaneet 20 % palestiinan madaatista, loput ois menneet arabeille.
 
Valloittivat? Aika mielenkiintoinen kuvaus historiasta, alueella on jo 3000 vuotta asunut juutalaisia ja juutalaiset ostivat ihan laillisesti maita ja asuttivat asumatonta maata pre 1947. Ja tänä aikana muslimit hyökkäili juutalaisia vastaan mm Jerusalemin suurmuftin yllytyksestä eikä arabit voineet sietää juutalaisia alueella ja hylkäsivät jopa peelin komission esityksen (1937) jossa juutalaiset ois saaneet 20 % palestiinan madaatista, loput ois menneet arabeille.

Selaa vähän alemmas tuosta viestistä, niin löydät tämän:

Että kyllä ne maat suht hemmetin selvästi valloitettiin. Jos ulkopuolinen taho tulee ja ottaa alueen aseellisesti haltuun ja alkaa hallinnoimaan niitä sen sijaan, että antaisi paikallisten itsenäisesti päättää omista asioistaan, niin kyllä tuossa on kyse valloituksesta.
 
Aikalailla Iranin ehdoton antautuminen ja regiiminvaihto tippunut pois Trumpin puheista:


Itse luulen, että Iranilla pakotteet ja jäädytetyt varat ovat ykkösasiana.
 
Olisiko ensi vuodelle pahin talouskriisi sitten jenkkien kiinteistökuplan? Tällä kertaa mukana myös fyysisiä rajoitteita kuten öljy, lannoitteet ja alumiini. Trump ilmoittanut Iranin rauhanneuvotteluiden olevan ohi:
President Donald Trump on Monday shrugged off the possible collapse of peace negotiations with Iran, telling CNBC, “I don’t care if they’re over, honestly.”

“I really don’t care. I couldn’t care less,” Trump told CNBC’s Eamon Javers in a phone interview midday Monday, saying he thought the protracted discussions “started to get very boring.”

Trump had been asked about the prospect of Iran ending talks with the U.S. in light of reporting earlier Monday that Iranian negotiators would take that step — and also move to “completely block” the Strait of Hormuz — due to Israel’s military operations in Lebanon against the Iran-backed militia Hezbollah.

Asked if the Iranians told him that they are not going to negotiate further, Trump said, “No, they haven’t.”

OT:na voi olla ensi vuonna halpaa maata ja asuntoja myynnissä Suomessakin. Oispa rahaa.
 
Olisiko ensi vuodelle pahin talouskriisi sitten jenkkien kiinteistökuplan? Tällä kertaa mukana myös fyysisiä rajoitteita kuten öljy, lannoitteet ja alumiini. Trump ilmoittanut Iranin rauhanneuvotteluiden olevan ohi:
Trumppi sanoo että sopimus viimeistelyä vaille valmis, trumpi sanoaa että sopimus tehty, trumppi sanoo että rauhanneuvottelu ohi,(ilmeisesti siis ilmoittaa ettei sopimusta. linkin juttu sekavaa). Vaikea sanoa onko nyt sitten lähempänä.

Vakavasti, mietin sellalista ajatusta että trump todennut ettei saa haluamaansa, joku järjen ääni kuiskii ettei voi pahentaakkaan, joten ukko ei saanyt mahtavaa diiliä, niin unohtaa koko jutun. Oikeastaan olosuhteet huomioden se voisi olla mailmantalouden kannalta huonosita vaihtoehdoista ihan ok.

Jos oletetaan että ei sekoile tuolla, eikä mene sekoileen muualle, jenkki kenut jää ihmetteleen, liikenne alkaa pikkuhiljaa elpyyn. Israelin hallinto jatkaa kähinää muualla kuin Iranissa.
 
Vakavasti, mietin sellalista ajatusta että trump todennut ettei saa haluamaansa, joku järjen ääni kuiskii ettei voi pahentaakkaan, joten ukko ei saanyt mahtavaa diiliä, niin unohtaa koko jutun. Oikeastaan olosuhteet huomioden se voisi olla mailmantalouden kannalta huonosita vaihtoehdoista ihan ok.

Siinä on vaan sellainen homma, että Trump ei voi yksipuolisesti päättää, että salmi on auki.

Kysymys on se, mitä Iran vaatii ja suostuuko siihen vai mitä tapahtuu.
 
Siinä on vaan sellainen homma, että Trump ei voi yksipuolisesti päättää, että salmi on auki.

Kysymys on se, mitä Iran vaatii ja suostuuko siihen vai mitä tapahtuu.

Tuossa ajatus oli se että jos trumppi poistuu, sotaministeri samoin , kenraalit vähän huulipyöreenä että mitäs nyt, eivät jatka sulkua, paltaa siihen pikku sisissi kähinoidentorjumiseen.

Iran keräilee hallintoa ja laivat alkaa pikkuhiljaa liikkua. Riskitasot jää korkealle, mutta totaali sulku helpottaa.

Trumppi ja Israelin hallinto on toki arvaamaton, ja milloin vain voivat iskeä.

Jenkit toki viimeisiä jotka siellä voi liikkua.


Edit:
Ja en siis oletta tuon linkin perusteella että sopimus olisi pois suljettu, ehkä se on lähempänä kuin koskaan sulun jälkeen.

Edit2
Tavallaan edelleen on "toivottavaa" että trump jatkaa säätämistä tuolla, eikä hyppää seuraavaan entistä haitallisempaan hankkeeseen. Pääasia että saa niin nenille ettei kautensa aikana enään yritä.
 
Tuossa ajatus oli se että jos trumppi poistuu, sotaministeri samoin , kenraalit vähän huulipyöreenä että mitäs nyt, eivät jatka sulkua, paltaa siihen pikku sisissi kähinoidentorjumiseen.

Iran keräilee hallintoa ja laivat alkaa pikkuhiljaa liikkua. Riskitasot jää korkealle, mutta totaali sulku helpottaa.

Trumppi ja Israelin hallinto on toki arvaamaton, ja milloin vain voivat iskeä.

Jenkit toki viimeisiä jotka siellä voi liikkua.


Edit:
Ja en siis oletta tuon linkin perusteella että sopimus olisi pois suljettu, ehkä se on lähempänä kuin koskaan sulun jälkeen.

Edit2
Tavallaan edelleen on "toivottavaa" että trump jatkaa säätämistä tuolla, eikä hyppää seuraavaan entistä haitallisempaan hankkeeseen. Pääasia että saa niin nenille ettei kautensa aikana enään yritä.

Iranilla voi olla sellaisia vaatimuksia kuten pakotteiden poisto ja jäädytettyjen varojen palauttaminen ennenkuin suostuvat salmen avaamiseen.

e. Eli kyseessä on sitä wokehomoilua, jossa sillä vihollisella on myös äänioikeus.
 
Iranilla voi olla sellaisia vaatimuksia kuten pakotteiden poisto ja jäädytettyjen varojen palauttaminen ennenkuin suostuvat salmen avaamiseen.
Onhan heillä, mutta jos trumppia ei kiinnosta, niin ei iranin kannata siinä roikkua, vaan ottaa valuutat sieltä mistä sitä saa. Ymmärtääkseni maa kärsii tilanteesta aika rajusti, ja täytyy hallinon ainakin se oma väkivaltakoneisto ruokkia.
Trumpin sekoilussa ehkä ensimmäinen veto mikä voi viedä eteenpäin sopimusneuvotteluja. Vähemmän yllättävää jos huomenna taasen uusiääni kellossa ja homma vain pirkittyy
 
Perjantaina rauhansopimus oli Trumpin pöydällä mutta piti alkaa itse säätämään siihen omia lisäyksiään.

Kuusi kasinoa konkurssiin saanut mies jonka businesskoulun opettaja sanoi Trumpin olleen tyhmin oppilas ikinä suoritti taas kerran.

Mitä saatiin? Neuvottelut keskeytettiin, julistettiin että Hormuz on täydellisesti kiinni ja valmistauduttiin myös Punaisenmeren sulkuun joka johtaa Suezin kanavaan.

Pari vaippaa taisi mennä vaihtoon kun eilen piti soittaa Bibille hätäpuhelu ja taas neuvottelut jatkuvat.

Onhan tätä Amerikan Golden Agea ja loputonta voittamista ollut jännempää seurata kuin mitään muuta pitkään aikaan mutta enää ei jaksaisi yhtään ainoaa päivää.
 
Tuossa ajatus oli se että jos trumppi poistuu, sotaministeri samoin , kenraalit vähän huulipyöreenä että mitäs nyt, eivät jatka sulkua, paltaa siihen pikku sisissi kähinoidentorjumiseen.

Iran keräilee hallintoa ja laivat alkaa pikkuhiljaa liikkua. Riskitasot jää korkealle, mutta totaali sulku helpottaa.

Siis mitä tuolla oikein tarkoitat että "trumppi poistuu"? Sitäkö, että jenkit lopettavat Iranin satamasaartonsa, yksittäisten rahtilaivojen saattamisen? Ehkä vetäytyvät kokonaan Persianlahdelta? No siinä tapauksessa Iranilaiset epäilemättä avaavat salmen (ja alkavat rahastaa tullimaksuilla) koska sehän on heidän etujensa mukaista. Neuvotteluja on ylipäätään käyty koska osapuolilla on toisillensa vaatimuksia, ja USA:n puolelta sen harjoittamat pommitukset, saartotoimenpiteet jne ovat olleet se oleellinen kortti jolla vastapuoleen kohdistettuja vaatimuksia mm. ydinmateriaaliin liittyen on yritetty saavuttaa. Yksipuolinen vetäytyminen tietenkin tarkoittasi kaikista näistä vaatimuksista luopumista.
 
ExxonMobilin vp Neil Chapman on varoitellut, että seuraavan 2-3viikon aikana tulee hinnat tulee ampumaan ylös reilusti. Yksinkertaisesti länsimaissa varastot on syöty loppuun odotellessa, eikä salmi näytä olevan aukeamassa. Mielenkiinnolla odotan, miltä homma näyttää sitten vaikka syyskuun kohdalla, epäilen ettei mistään sp500 ennätyksistä tarvitse ainakaan enään tuossa kohtaa uutisoida.
 
ExxonMobilin vp Neil Chapman on varoitellut, että seuraavan 2-3viikon aikana tulee hinnat tulee ampumaan ylös reilusti. Yksinkertaisesti länsimaissa varastot on syöty loppuun odotellessa, eikä salmi näytä olevan aukeamassa. Mielenkiinnolla odotan, miltä homma näyttää sitten vaikka syyskuun kohdalla, epäilen ettei mistään sp500 ennätyksistä tarvitse ainakaan enään tuossa kohtaa uutisoida.
Tai sitten öljy-yhtiön pomo ylipaisuttelee riskiä jotta saa ihmiset ostamaan osakkeita ja energia-ETF. En välttämättä sokeasti luottaisi johonkin jenkkien öljy-yhtiön intressien ajajaan.
 
Tätä iskua suunniteltiin kuukausia ja jos lasketaan kaikki valmistelu tiedusteluineen mukaan niin vuosia.

Kuvaston puuttuminen Iranin tuhoista varmaan hämää monia. Toisaalta inho ja viha Trumpia kohtaan saattaa vaikuttaa arvostelukykyyn ja "huhujen mukaan" ja muu fantasia maalaa Pentagonista ja Israelin strategisesta osaamisesta kyvyttömiä imbesillejä.

Loogiikka ei toimi tunnekuohun vallassa.
Tässä on kommentti maaliskuulta.

Voidaan nyt varmaan kaikki todeta, että kyseessä ei ollut Trump-inho, vaan tätä ei oltu suunniteltu mitenkään järkevästi eikä pohjustettu kunnolla.
 
Tässä on kommentti maaliskuulta.

Voidaan nyt varmaan kaikki todeta, että kyseessä ei ollut Trump-inho, vaan tätä ei oltu suunniteltu mitenkään järkevästi eikä pohjustettu kunnolla.

Niimpä. Tuo oli taktisesti lähes oppikirjatason suoritus. Strategistinen suunnittelu jäänyt tasolle pommitetaan, jota seuraa täydellinen antautuminen ja ei mitään B tai C suunnitelmia.
 
Tässä on kommentti maaliskuulta.

Voidaan nyt varmaan kaikki todeta, että kyseessä ei ollut Trump-inho, vaan tätä ei oltu suunniteltu mitenkään järkevästi eikä pohjustettu kunnolla.
Kyllä sitä oli valmisteltu ja tiedustelutietoa hankittu pitkältä ajalta. Onnistuneita iskuja on varmasti enemmän kuin julkisesti tiedetään. Pelkästään Iranin ylimmän johdon eliminoiminen on aikamoinen suoritus. Parrat on tärisseet Teheranissa.

Se että poliittinen johto vatuloi ja toimii epäjohdonmukaisesti on eri asia. Kiihkouskovaisiin toimii vain voima ja Trump jätti homman kesken.
 
Bibi:n Israelkin alkaa vaikuttaa vähän Trumpin Amerikalta sillä erolla että Netanjahu oli nuorempana kai ihan fiksu. Nyt kuitenkin mennään suuren johtajan etu edellä päin seinää eikä aito suorituskyky (armeija tai varsinkaan valtionpäämies) ole samalla tasolla kuin ego. Ei minua siis haittaisi Hizbollahin ja Hamasin poistaminen mutta jos ei loppujen lopuksi ole kykyä niin ei ole kykyä ja homma menee vituiksi.
 
Bibi:n Israelkin alkaa vaikuttaa vähän Trumpin Amerikalta sillä erolla että Netanjahu oli nuorempana kai ihan fiksu. Nyt kuitenkin mennään suuren johtajan etu edellä päin seinää eikä aito suorituskyky (armeija tai varsinkaan valtionpäämies) ole samalla tasolla kuin ego. Ei minua siis haittaisi Hizbollahin ja Hamasin poistaminen mutta jos ei loppujen lopuksi ole kykyä niin ei ole kykyä ja homma menee vituiksi.
Kyllä Hizbollahin ja Hamasin poistamiseen on kyky. Sitä ei vaan suvaita länsimaissa.

Netanjahu ei ole ainoa Israelissa, joka haluaa poistaa Iranin ja sen terroristivasallien uhan.
 
Kyllä Hizbollahin ja Hamasin poistamiseen on kyky. Sitä ei vaan suvaita länsimaissa.

Netanjahu ei ole ainoa Israelissa, joka haluaa poistaa Iranin ja sen terroristivasallien uhan.
Jos sen pystyy tekemään niin hyvä. Jos ei, niin tuskin valtaosa on sillä linjalla että jatkuva sotatila on tavoiteltava tilanne.

edit: ei vaikuta siltä että Netanjahua rajoittaisi tällä hetkellä mikään muu kuin omat resurssinsa. Eli jos ne kyvyt on niin ne nyt nähdään.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sen pystyy tekemään niin hyvä. Jos ei, niin tuskin valtaosa on sillä linjalla että jatkuva sotatila on tavoiteltava tilanne.

edit: ei vaikuta siltä että Netanjahua rajoittaisi tällä hetkellä mikään muu kuin omat resurssinsa. Eli jos ne kyvyt on niin ne nyt nähdään.
Kannattaa katsoa tarkemmin, mikä Iran-niminen valtio sitä jatkuvaa sotatilaa pitää yllä.

Just uutisoitiin, kuinka Trump kielsi Israelia jatkamasta hyökkäystä Libanonissa. Ynnä muut spede-Euroopan ulinat eli kyllä ihan ulkopuolisia rajoitteita on.
 
Tai sitten öljy-yhtiön pomo ylipaisuttelee riskiä jotta saa ihmiset ostamaan osakkeita ja energia-ETF. En välttämättä sokeasti luottaisi johonkin jenkkien öljy-yhtiön intressien ajajaan.
No toivotaan, että näin olisi.

En vaan oikein jaksa uskoa, että ton tason osaajan olisi tarvetta ruveta jotain osakkeita pumppaan keksityillä jutuilla, kun rahaa tulee jokatapauksessa ovista ja ikkunoista tällä hetkellä. Pikemmin mitä olen seurannut niin näissä tulevaisuuden öljy, talous ja inflaatio arvioissa on tyyliin kaikissa oletettu, että tottakai salmi aukeaa heti huomenna. En ihmettelisi jos jopa loppuvuonna Suomessa ruvetaan jälleen kannustamaan kaikkia ketkä pystyy etätöihin, myymään kortilla bensaa ja siirtymään 4-päivän työviikkoon niinkuin jotkut aasian maat ovat jo tehneet. Olisihan tuossa tietty ironian pieni sivallus, että juuri amerikan Trumpin ja Bibin lähi-idän päättömän sekoilun ansioista meidän kokoomus-persu johtoisen hallituksen oli pakko siirtyä Suomessa 4-päivän työviikkoon. Joskus se todellisuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää. Noh viimeistään 3 viikon päästä nähdään oliko paisuttelua vai ei. Siihen mennessä salmi tuskin on aukeamassa.

Kyllä Hizbollahin ja Hamasin poistamiseen on kyky. Sitä ei vaan suvaita länsimaissa.
Mikäköhän se täällä länsimaiden suvaitsevaisuudessa sitten tarkalleen ottaen estää kyvyn näiden terojen poistamiseen? israel pistää tälläkin hetkellä kyliä täysin sileeksi etelä Libanonissa kovalla vauhdilla, eikä ketään täällä kiinnosta, vaikka osuis johonki suomalaiseen rauhanturvaajaankin vähäsen. Ilman ydinaseita, ei kyllä mitään Irania vallata. Miestappiot pelkästään drooneille olisi enemmän mitä israel tai jenkit pystyisi sietämään viikonloppua pidempään ja tuon kokoisen vuoristoalueen valtaamiseen en usko edes sitä kykyä löytyvän. Saati sen pitämiseen mitenkään järjen tasolla hallinnassa. Hommahan näyttäisi samalta miltä Irakissa aikoinaan, ainoana erona se ettei IED odota puhelinsoittoa, jonkun ohiajavan ajoneuvon alla, vaan lentäisi suoraan syliin.
 
No toivotaan, että näin olisi.

En vaan oikein jaksa uskoa, että ton tason osaajan olisi tarvetta ruveta jotain osakkeita pumppaan keksityillä jutuilla, kun rahaa tulee jokatapauksessa ovista ja ikkunoista tällä hetkellä. Pikemmin mitä olen seurannut niin näissä tulevaisuuden öljy, talous ja inflaatio arvioissa on tyyliin kaikissa oletettu, että tottakai salmi aukeaa heti huomenna. En ihmettelisi jos jopa loppuvuonna Suomessa ruvetaan jälleen kannustamaan kaikkia ketkä pystyy etätöihin, myymään kortilla bensaa ja siirtymään 4-päivän työviikkoon niinkuin jotkut aasian maat ovat jo tehneet. Olisihan tuossa tietty ironian pieni sivallus, että juuri amerikan Trumpin ja Bibin lähi-idän päättömän sekoilun ansioista meidän kokoomus-persu johtoisen hallituksen oli pakko siirtyä Suomessa 4-päivän työviikkoon. Joskus se todellisuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää. Noh viimeistään 3 viikon päästä nähdään oliko paisuttelua vai ei. Siihen mennessä salmi tuskin on aukeamassa.


Mikäköhän se täällä länsimaiden suvaitsevaisuudessa sitten tarkalleen ottaen estää kyvyn näiden terojen poistamiseen? israel pistää tälläkin hetkellä kyliä täysin sileeksi etelä Libanonissa kovalla vauhdilla, eikä ketään täällä kiinnosta, vaikka osuis johonki suomalaiseen rauhanturvaajaankin vähäsen. Ilman ydinaseita, ei kyllä mitään Irania vallata. Miestappiot pelkästään drooneille olisi enemmän mitä israel tai jenkit pystyisi sietämään viikonloppua pidempään ja tuon kokoisen vuoristoalueen valtaamiseen en usko edes sitä kykyä löytyvän. Saati sen pitämiseen mitenkään järjen tasolla hallinnassa. Hommahan näyttäisi samalta miltä Irakissa aikoinaan, ainoana erona se ettei IED odota puhelinsoittoa, jonkun ohiajavan ajoneuvon alla, vaan lentäisi suoraan syliin.
Totuus on ettei Hamasin ja Hizbollahin lanaamista estä mikään muu kuin USA:n ja muun lännen paheksunta. Jos luit tarkkaan, mainitsin Trumpin kiellon. (Toisaalta en maininnut Irania tai sen lanaamista.)

Toistaiseksi Israel välittää, mitä siitä ajatellaan. Tosin itsesuojelu menee sen yli.
 
Jos luit tarkkaan, mainitsin Trumpin kiellon.
Siis se, että trump pyytää hetkeksi israelia lopettamaan Libanonin pommittamista, että saataisiin aselepo Iraniin ja sen jälkeen salmi auki on nyt sitten jotain lännen suvaitsevaisuutta? Ajatella, että se olikin Trump, joka estää länsimaisella suvaitsevaisuudellaan terojen poiston lähi-idästä, vaikka kykyä olisi??? :D En kyllä enään edes keksi miten tästä olisi keskustelua tarkoitus jatkaa, oujea.
 
Edelleen löytyy tyyppejä joiden mielestä Netanjahu ja Trump ovat pätevia ja asiallisia tyyppejä oikealla asialla. Ei heidän kanssaan väittelyyn kannata liikaa aikaa tuhlata.
Edelleen löytyy tyyppejä, jotka näkevät kaiken pahan USA:ssa ja Israelissa, mutta eivät koskaan edes mieti mitä terroristit tai Iranin hallinto tekee.

Siis se, että trump pyytää hetkeksi israelia lopettamaan Libanonin pommittamista, että saataisiin aselepo Iraniin ja sen jälkeen salmi auki on nyt sitten jotain lännen suvaitsevaisuutta? Ajatella, että se olikin Trump, joka estää länsimaisella suvaitsevaisuudellaan terojen poiston lähi-idästä, vaikka kykyä olisi??? :D En kyllä enään edes keksi miten tästä olisi keskustelua tarkoitus jatkaa, oujea.
Väitätkö siis, ettei Israel kykene lanaamaan Libanonia?
 
Edelleen löytyy tyyppejä, jotka näkevät kaiken pahan USA:ssa ja Israelissa, mutta eivät koskaan edes mieti mitä terroristit tai Iranin hallinto tekee.
Ehkä löytyy mutta minä en ainakaan kuulu heihin. Hyvä jos päästään eroon terroristeista ja fundamentalisteista. Se että asiaa "hoitaa" maailman korruptoituneimmat ja koko ajan kaikilta kyvyiltään heikkenevät vanhukset ei vaan lupaa kovin hyvää. Se että vastustaa jotain jota kannattaa vastustaa ei tee kenestäkään suoraan hyvistä. Varsinkaan jos se vastustaminen on lähinnä huonosti suunniteltuja sotarikoksia.
 
Varmasti kykenee. Se että historian "sorretuin kansakunta" käyttäisi historiallista ylivoimaa historiallisimman siviilien massamurhan suorittamiseen kyllä ylittäisi kaiken parodiahorisontit, paitsi se ei nyt aikuisten oikeasti olisi hauskaa.
Vahvistit juuri sen mitä ylempänä totesin.

Israel lienee ainoa valtio maailmassa, jolta vaaditaan puolustautomattomuutta ja kirurgintarkkaa sodankäyntiä, jossa ei tapeta ketään ja alueet palautetaan nuhtelun kera.

Sinänsä ylittää kaksinaismoralismihorisontin, koska asetelman ollessa toisinpäin juutalaiset kohtaisivat verilöylyn, jossa ei säästeltäisi naisia, lapsia, vanhuksia tai kissoja ja koiria. Israelin suorittama "kansanmurha" käsittää 100-200 gazalaista päivässä, kun Hamas murhasi 1200 israelilaista. Iranin oma teurastusluku 30000-90000 omaa siviiliä parissa päivässä.
 
Vahvistit juuri sen mitä ylempänä totesin.

Israel lienee ainoa valtio maailmassa, jolta vaaditaan puolustautomattomuutta ja kirurgintarkkaa sodankäyntiä, jossa ei tapeta ketään ja alueet palautetaan nuhtelun kera.

Sinänsä ylittää kaksinaismoralismihorisontin, koska asetelman ollessa toisinpäin juutalaiset kohtaisivat verilöylyn, jossa ei säästeltäisi naisia, lapsia, vanhuksia tai kissoja ja koiria. Israelin suorittama "kansanmurha" käsittää 100-200 gazalaista päivässä, kun Hamas murhasi 1200 israelilaista. Iranin oma teurastusluku 30000-90000 omaa siviiliä parissa päivässä.
En nyt oo ihan varma miten Libanonin lanaaminen liittyy Hamasin suorittamaan terrori-iskuun. Hisbollah taisi pestä kätensä siitä aika nopeasti.
 
No toivotaan, että näin olisi.

En vaan oikein jaksa uskoa, että ton tason osaajan olisi tarvetta ruveta jotain osakkeita pumppaan keksityillä jutuilla, kun rahaa tulee jokatapauksessa ovista ja ikkunoista tällä hetkellä. Pikemmin mitä olen seurannut niin näissä tulevaisuuden öljy, talous ja inflaatio arvioissa on tyyliin kaikissa oletettu, että tottakai salmi aukeaa heti huomenna.
En usko että hän keksii päästään mitään juttuja, mutta hyvin mahdollisesti tekee tätä varsinkin nykyjournalisteille tyypillistä toimintatapaa eli jättää olennaisia asioita mainitsematta tai ylikorostaa/yliarvioi riskejä. En ole vielä nähnyt niin suurta ja kokenutta pörssiyhtiötä tai sen johtajaa jossa ei oltaisi velvollisia osakkeenomistajille.

Toki itselläkin on sijoituksissa pieni (oletettavasti lyhytaikainen) energia-hedge koska tilanne on nyt monimutkainen. Trump vaatii Iranilta asioita mihin Iran ei voi suostua ja mihin Iranin ei nykytilanteessa tarvitse suostua koska jenkit ei ole niin pahasti niskan päällä. Toisaalta taas jenkeillä ei ole mahdollisuutta eikä varaa venyttää tätä konfliktia loputtomiin enää.
Veikkaan että todennäköisintä on että jonkinlainen sopimus rauhasta saadaan kasaan aikaisintaan 2 viikon sisällä, viimeistään heinäkuussa. Toinen vaihtoehto johon en usko on se että Trump eskaloi sotaa entisestään ja joko valtaa Khargin saaren tai sitten ryhtyy valtaamaan/upottamaan kaikki Iraniin matkustavat tankkerit.
En ihmettelisi jos jopa loppuvuonna Suomessa ruvetaan jälleen kannustamaan kaikkia ketkä pystyy etätöihin, myymään kortilla bensaa ja siirtymään 4-päivän työviikkoon niinkuin jotkut aasian maat ovat jo tehneet. Olisihan tuossa tietty ironian pieni sivallus, että juuri amerikan Trumpin ja Bibin lähi-idän päättömän sekoilun ansioista meidän kokoomus-persu johtoisen hallituksen oli pakko siirtyä Suomessa 4-päivän työviikkoon. Joskus se todellisuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää. Noh viimeistään 3 viikon päästä nähdään oliko paisuttelua vai ei. Siihen mennessä salmi tuskin on aukeamassa.
Missään päin maailmaa ei ole neljän päivän työviikkoa paitsi pilottina tai kokeiluna yksittäisten yritysten tai julkisen hallinnon sisällä. Vaikka kuinka moni vassari tuota jauhaisi niin koko ajatus on täysin mielenterveyspotilaan puhetta varsinkin nykyisessä maailmantilanteessa ja taloudessa jota öljykriisi ei todellakaan edistä. Todennäköisempää olisi että saadaa 6 päivän työviikko.
Vaikka tulisi kuinka iso energiakriisi niin olisi miljoona kertaa halvempaa uudelleenorganisoida työmatkaliikennettä ja ostaa ylihinnoiteltua energiaa kuin poistaa leijonanosa maan tuottavuudesta ja palvelujen saatavuudesta.
 
Pelkästään Iranin ylimmän johdon eliminoiminen on aikamoinen suoritus.
No kuinka paljon lähemmäs se vei Yhdysvaltoja kohti sen strategisia tavoitteita?

Ei vienyt pätkääkään, oikein alleviivasi ettei Trumpin hallinnon kanssa kannata neuvotella.

Israel lienee ainoa valtio maailmassa, jolta vaaditaan puolustautomattomuutta ja kirurgintarkkaa sodankäyntiä,
Oletko tosiaan sitä mieltä, että Israelilla pitäisi olla Treblinka-optio käytettävissään palestiinalaisongelman lopulliseksi ratkaisuksi, vai tyydytkö pelkkään malli Madagaskariin? Näistähän tässä on vihjailtu.
 
No kuinka paljon lähemmäs se vei Yhdysvaltoja kohti sen strategisia tavoitteita?

Ei vienyt pätkääkään, oikein alleviivasi ettei Trumpin hallinnon kanssa kannata neuvotella.


Oletko tosiaan sitä mieltä, että Israelilla pitäisi olla Treblinka-optio käytettävissään palestiinalaisongelman lopulliseksi ratkaisuksi, vai tyydytkö pelkkään malli Madagaskariin? Näistähän tässä on vihjailtu.
Iranin hallinnon kanssa on turha neuvotella, Iran on käynyt terrorisotaa viimeiset parikymmentä vuotta kaikesta "diplomatiasta" huolimatta ja levittänyt lonkeronsa länsimaihinkin. Iranin kaltaiset diktaattorivaltiot käyttävät vain diplomatiat omaksi hyödykseen ja rakentavat väkivaltakoneiston suojakseen, koska pelko on kova.

Itse en ole "vihjaillut" mitään, vaan puhunut sotilaallisesta ylivoimasta.
 
Iranin hallinnon kanssa on turha neuvotella, Iran on käynyt terrorisotaa viimeiset parikymmentä vuotta kaikesta "diplomatiasta" huolimatta ja levittänyt lonkeronsa länsimaihinkin. Iranin kaltaiset diktaattorivaltiot käyttävät vain diplomatiat omaksi hyödykseen ja rakentavat väkivaltakoneiston suojakseen, koska pelko on kova.
Kaikki käyttää diplomatiaa omaksi hyödykseen. Mutta onko tuosta neuvottelemattomuudesta ollut nyt hyötyä, jos on, niin mitä sillä saavutettiin? Joo vanha johto kuollut, mutta mikä muuttunut parempaan?
 
Missään päin maailmaa ei ole neljän päivän työviikkoa paitsi pilottina tai kokeiluna yksittäisten yritysten tai julkisen hallinnon sisällä.
Vaikutat olevan hyvin asioista perillä. Vai voidaanko 4-päivän työviikosta puhua vasta siinä kohtaa, kun yli 99% ei työskentele 4 päivää enempää? /s

Voidaanko puhua 4-päivän työviikosta jos vaikka koulut ja kaikki hallinto on kiinni keskiviikkoisin, kuten tällä hetkellä Sri lankassa?
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=QPaaNQaY3fk


Filippiineillä hiaman samalaista toimintaa:

Pakistanissa koko julkinen hallinto myös perjantaina kiinni:

Japanissa ja Etelä-Koreassa myös pieniä paikallisia kokeiluja, muttei mitään näin radikaalia.

Muistan lukeneeni, että edellisen öljykriisin aikaan briteissä konservatiivisen pm:n johdolla tehtiin jopa 3-päivästä viikoa hetken aikaa. Tähän tosin vaikutti myös paikalliset hiilenkaivajien lakot, mutta öljykriisi selittää loput:

Vaikka kuinka moni vassari tuota jauhaisi niin koko ajatus on täysin mielenterveyspotilaan puhetta varsinkin nykyisessä maailmantilanteessa ja taloudessa jota öljykriisi ei todellakaan edistä.
En tiedä miten mielenterveysvassarit sait tähän Iranin sotaan ja sen vaikutuksiin liitettyä, ilmeisesti asiallinen keskustelu on liikaa vaadittu. Öjyssä ja sen jalostetuotteissa on sellainen pieni ongelma, ettei mikään kehittynyt maa vain voi todeta, että hei nyt se loppu kokonaan varastoista, ehkä joskus parin kolmen viikon päästä saadaan lisää. Bensan jakelu ilman bensaa on myös kovin haastavaa. Olet oikeassa siinä, ettei öljykriisi kenenkään taloutta edistä.

Todennäköisempää olisi että saadaa 6 päivän työviikko.
Näkisin mielelläni sinulta kyllä myös yhden lähteen tästä, missä jokin valtio on siirtynyt kohti 6-päivästä työviikkoa. Tai myöntämisen puhtaasta palturista.

Vaikka tulisi kuinka iso energiakriisi niin olisi miljoona kertaa halvempaa uudelleenorganisoida työmatkaliikennettä ja ostaa ylihinnoiteltua energiaa kuin poistaa leijonanosa maan tuottavuudesta ja palvelujen saatavuudesta.
Mikäköhän sitten ajaa nämä aasian maat tekemään näitä "miljoona kertaa" kalliimpia päätöksiä? On varmaan kaikki jotain heikolla työmoraalilla varustettuja mielenterveysvassareita sielläpäin maailmaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
308 683
Viestejä
5 235 340
Jäsenet
83 348
Uusin jäsen
pakkomielle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom