Olen yrittänyt googlettaa paljonko lataus syklejä olisi autojen akuissa jäljellä siinä kohdin kun SOH on 70% niin ei löydy oikein muuta kuin se että "akku on finaalissa hanki uusi".
En nyt googletellut, mutta muistinvaraisesti joistain artikkellesta, niin SoH (State of health) ei olisi standartia mitä yleisesti noudatetaan, vaan se on varsin villissä käytössä.
Auttavasti suomennettuna kuluttaja vois odottaa sen tarkoittavan montako prosenttia sen nimellisestä suorituskyvystä jäljellä.
Kuluttaja elektroniikassa 70% Sohissa omien kokemusten perusteella puhutaan alle 50 syklistä ennempää kuin akku "kuolee".
Itse sanoisin että auton akusta on jäljellä alle 10% sykleistä siinä kohdin kun SOH on 70%.
Aika tukka yleistys ja puhut kokemus pohjaisesta niin en väitä vastaan, jonkin akku analyysi parin osalta ihan mahdollista.
Kun ollaan auto-osiossa (hybridi) niin ajoakut koostuu enemmän tai vähemmän isosta määrästä moduloita jotka koostuu enemmän tai vähemmän isosta määrästä kennoja. Tuollaiset akut romahtaa lähinnä pienen kennoprosentintakia, jolloin iso merkitys sen akun toteutuksesta, miten se selviää yksittäisistä huonoista kennoista, ja tietenkin isomerkitys miten hyvin suunnittelussa onnistuttu pitämään akkuista, sen kennoista huolta.
Jos mennyt kuvaa nykyistä, niin se tiedetään että jos akkusuunnittelussa onnistuttu, ja laatu ok, niin akkut ei ole romahtaneet , kapasiteetti laskettelee, mutta ei romahda.
Jos jonkin mittauksen akun kertoma SoH kertoo lähinnä akun sisäisen kemian jäljellä olevaa kapasiteettia, niin no se kertoo sen. Valmistajalla voi olla tietoa kuinkapaljon odottaa syklejä kyseiselta akkumallilta, ja jos ei viallisia kennoja/moduleita, niin joku kuva miten kapasiteetti käyrä on suhteessa sykleihin.
Kulutuselektroniikassa, matkapuhelimet, täppärit, läppärit, niin jollain otannalla omassa kuplassa akkut enään vuosiin harvoin kuolee, romahtaa, jos pysyvät kuorien sisällä. Vaihto tulee lähinnä sen takia että kapasiteetti laskee alle käyttötarkoituksen kipurajan.
Ja joku prosentti on sitten niitä missä kennot pursuaa kuorista ulos, jonka yleisyyksissä eroja mallien välillä. Ei pullistuneissakin voi syklejä jäljell kolminmeroinen määrä, jos joku rohjennut käyttää.
Tuontyyppisissä laitteissa voi syklimäärä lisääntyä tasaiseen tahtii kun kapasiteetti 70% -> 50% . Toki jos käyttö jatkuu kuin uutena niin luonollisesti syklejä alkaa kiertyy.
Löytyykö jotain lähdettä tälle SOH-asialle? Minä kuulun näihin taviksiin, jotka olettivat SOH:n tarkoittavat kapasiteettia.
Varsinkin ajoakkujen osalta olisi kuluttajalle iso lisäarvo jos valmistaja kertoisi mitä heidän akun kertoma SoH tarkoittaa, onko heillä jotain turvarajoja, voisin kuvitella että autoissa on jotain riskirajoja jotka varmuuden vuoksi rajoittavat akun käyttöä. vs joku puhelin, läppäri, akku pora, joissa osa antaa käyttää niin pitkään kun ei jotain kriittisiä suojia laukea (lämpö, oikosulku jne)
Sitten on näitä kolmanenosapuolen palveluita jotka tekevät jotain raportteja ja antavat jonkin luvun, ilkeästi voi sanoa että tietävätkö edes itse mitä se tarkoittaa.