Kuinka isolla akulla auto on varustettu? Countryman 7,6kWh bruttoakusta lähtee 30% pelkästään, että saa tuulilasin ja sivulasit suliksi...Laturin kautta tapahtuva esilämmitys on tietysti paras vaihtoehto, se lisää sähkörangea kun ei mene energiaa lämmitykseen niin pajon ajon aikana. Mutta akulla tapahtuva esilämmitys on sekin hyvä ettei se lyhyt esilämmitys juurikaan vähennä sähkörangea. Se sama energia tarvitaan lämmitykseen joka tapauksessa, joko ajon aikana tai ennen sitä.
Volvossa tuli yllärinä ettei siinä ollut sähkölämmitysvastusta ollenkaan. Webaston kun laittoi ajon aikana pois päältä niin alkoi tulla kylmä. Toisaalta polttoaineen hyötysuhde lämmityskäytössä on kohtalaisen hyvä, ja se parantaa sähkörangea kun ei mene akkusähköä lämmitykseen. Mutta onko se sähkörangea jos webasto puhisee bensalla siinä samalla? Määrittelykysymys.
Liian kylmä akku tekee tuon. Countryman herjaa liian kylmää akkua +5C alkaen ja ei salli pakotettua sähköajoa, eikä hybriditilassakaan salli kuin liikkeellelähdöt ja parkkipaikkaryöminnät akkuvirralla.Tämä nyt oli kolmas talvi tuolla. Minusta tuo softapäivitys teki huomattavasti helpommin käynnistyvän tuosta polttomoottorista. Ja se käy sitten pitkään, ja vie ihan vitusti bensaa kylmänä.
Nyt ollut nollakelejä niin saa ajella ihan rauhassa akun tyhjäksi. On kyllä pirunmoinen ero onko pakkasta -2 - -3 vai 0.
En tiedä saako palautettua aiempaan softaa, ilmeisesti jotain ongelmaa ollut kun varmuuden vuoksi polttis näköjään tulilla koko ajan jos vähäsenkin pakkasta. Miksei voi olla vaan jotain nappia niinkuin volkkarissa että "ajellaan sähköllä".
Countryman:n ohjelmisto on muutenkin aika outo. Nokkien uusimisien myötä siihen päivitettiin ohjelmisto, jotta moottori kävisi kuumaksi asti ennenkuin siirtyy hybridi-tilaan. No, plussakeleillä satunnaisesti näin tekeekin, mutta pakkaskeleillä, milloin se polttiksen lämpeneminen olisi vielä tärkeämpää, näin ei tapahdu vaan edelleen vuorottelee sähkön ja polttiksen välillä niin, ettei 7km työmatkalla polttis saavuta edes 1/4 käyntilämpöä (2/4 on käyntilämpötila) )vaan on kylmänä pysyy polttis.
Ei tuo nyt iso vaiva ole sportilla ajaa polttista ensin kuumaksi, mutta hieman jyrsii, ettei automatiikka hanskaa edes noin yksinkertaista asiaa.