Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
607
Laturin kautta tapahtuva esilämmitys on tietysti paras vaihtoehto, se lisää sähkörangea kun ei mene energiaa lämmitykseen niin pajon ajon aikana. Mutta akulla tapahtuva esilämmitys on sekin hyvä ettei se lyhyt esilämmitys juurikaan vähennä sähkörangea. Se sama energia tarvitaan lämmitykseen joka tapauksessa, joko ajon aikana tai ennen sitä.

Volvossa tuli yllärinä ettei siinä ollut sähkölämmitysvastusta ollenkaan. Webaston kun laittoi ajon aikana pois päältä niin alkoi tulla kylmä. Toisaalta polttoaineen hyötysuhde lämmityskäytössä on kohtalaisen hyvä, ja se parantaa sähkörangea kun ei mene akkusähköä lämmitykseen. Mutta onko se sähkörangea jos webasto puhisee bensalla siinä samalla? Määrittelykysymys.
Kuinka isolla akulla auto on varustettu? Countryman 7,6kWh bruttoakusta lähtee 30% pelkästään, että saa tuulilasin ja sivulasit suliksi...


Tämä nyt oli kolmas talvi tuolla. Minusta tuo softapäivitys teki huomattavasti helpommin käynnistyvän tuosta polttomoottorista. Ja se käy sitten pitkään, ja vie ihan vitusti bensaa kylmänä.

Nyt ollut nollakelejä niin saa ajella ihan rauhassa akun tyhjäksi. On kyllä pirunmoinen ero onko pakkasta -2 - -3 vai 0.

En tiedä saako palautettua aiempaan softaa, ilmeisesti jotain ongelmaa ollut kun varmuuden vuoksi polttis näköjään tulilla koko ajan jos vähäsenkin pakkasta. Miksei voi olla vaan jotain nappia niinkuin volkkarissa että "ajellaan sähköllä".
Liian kylmä akku tekee tuon. Countryman herjaa liian kylmää akkua +5C alkaen ja ei salli pakotettua sähköajoa, eikä hybriditilassakaan salli kuin liikkeellelähdöt ja parkkipaikkaryöminnät akkuvirralla.

Countryman:n ohjelmisto on muutenkin aika outo. Nokkien uusimisien myötä siihen päivitettiin ohjelmisto, jotta moottori kävisi kuumaksi asti ennenkuin siirtyy hybridi-tilaan. No, plussakeleillä satunnaisesti näin tekeekin, mutta pakkaskeleillä, milloin se polttiksen lämpeneminen olisi vielä tärkeämpää, näin ei tapahdu vaan edelleen vuorottelee sähkön ja polttiksen välillä niin, ettei 7km työmatkalla polttis saavuta edes 1/4 käyntilämpöä (2/4 on käyntilämpötila) )vaan on kylmänä pysyy polttis.

Ei tuo nyt iso vaiva ole sportilla ajaa polttista ensin kuumaksi, mutta hieman jyrsii, ettei automatiikka hanskaa edes noin yksinkertaista asiaa.
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
90
Vm 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Sport on ollut kehonkuljettimena viimeiset 2 kk / 3.000 km. Hybridivoimalinjahan tuossa on mielestäni varsin nerokas enkä moitittavaa autosta juuri keksi muutenkaan.

Kulutusta tulee seurailtua PHEV Watchdog appilla. Sen lukemiin lisään lataushäviöinä 10% päälle. Keskikulutus on ollut n. 20 - 25 kWh / 100 km + ~ 1 litra 95E:tä / 100 km.

Valtaosa tuosta bensan kulutuksesta tulee yhdestä TRE-HKI-TRE motarikeikasta, joka tuli paahdettua bensalla vakkarissa pyyntinä 115 - 120 km/h. Pitkä pätkä motaria ei ole kaikista taloudellisinta kulkua virtahevon muotoiselle neliveto-SUV:lle täydessä 5 hlöä + matkatavarat -kuormassa.

Muuten mennään oletuksena 90%+ sähköajoa.

Tarkempaa analyysiä en osaa antaa esilämmityksen vaikutuksesta sähkönkulutukseen, mutta se tiedän, että ilman esilämmitystä ajoon lähteminen yhdistettynä ilmastoinnin/lämpöstöinnin off-asentoon antoi Watchdogin mukaan kulutukseksi n. 14-15 kWh / 100 km nollakelissä. Eli tuosta voisi uumoilla, että lämmityksen käyttö lisännee talvella kokonaissähkönkulutusta 50%+ riippuen pyynnistä ja ulkolämpötilasta.

Kyllähän jotkut plugareihinsa moottorin- ja sisätilanlämmittimiä laittavat. Itsellä ei ihan heti luonto antaisi periksi kahden piuhan taktiikkaa harjoittaa, oli plugarin toteutus mikä hyvänsä.
Joo, Mitsut ovat kehityneet hyvin Plugaririntamalla :thumbsup: Mahto olla juuro 2019 vuodesta alkaen, että niissä on vakiona akunlämmitin? Ja ainakin Suomi ja Ruotsimalleista löytyy talvivarustelu.
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 360
Uus Outlander on aika rampa ankka ellei siinä ole chademoa heivattu, toki Lidleissä noita sitten nähdään.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
259
Joo, Mitsut ovat kehityneet hyvin Plugaririntamalla :thumbsup: Mahto olla juuro 2019 vuodesta alkaen, että niissä on vakiona akunlämmitin? Ja ainakin Suomi ja Ruotsimalleista löytyy talvivarustelu.
Itse asiassa Outlanderin perustekniikka on ollut käsittääkseni sama jo vuodesta 2013 lähtien. Sähkömoottorit kiinteällä välityksellä molemmilla akseleilla, polttomoottori myös kiinteällä välityksellä, mutta vain etuakselille. Ja mennään sähköajona, sarjahybridi-moodissa tai rinnakkaishybridi-moodissa olosuhteista, ajonopeudesta ja akun varaustasosta riippuen. Vaihteistoa ei siis ole ollenkaan. Toimiva paketti.

Ajoakun lämmitys tuli 2019 Suomi-autoihin, mutta vain kahteen parhaaseen varustetasoon eli Instyleen ja Instyle Sportiin. Kovin merkittävä tuo lämmitys ei ole paitsi napapiirillä, koska sähköajo onnistuu ilman sitäkin n. -10c - -15c asti. Rajana on akuston lämpötila, joka ei saa olla alempi kuin -10c. Omasta kiesistä se löytyy, mutta ilmankin pärjäisin täällä Etelä-Suomessa mainiosti.

Esim. Ruotsissa tai Saksassa tuota ei ole missään varustetasossa tai missään vuosimallissa.

Uus Outlander on aika rampa ankka ellei siinä ole chademoa heivattu, toki Lidleissä noita sitten nähdään.
Sanat ymmärrän tästä viestistä, mutta sanomaa en. Tarkennatko, että mitä tarkoitat?
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 360
- Uusi malli
- Pikalatauspistokkeen tyyppi 2023-
- If CCS :tup: if Chademo
miettii.gif


Ainostaan Lidl asentaa teille enää japanilaisen standardin liitintä, muualta ne katoaa.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
259
- Uusi malli
- Pikalatauspistokkeen tyyppi 2023-
- If CCS :tup: if Chademo

Ainostaan Lidl asentaa teille enää japanilaisen standardin liitintä, muualta ne katoaa.
Ok...olen asioinut Lidlissä kerran elämässäni n. 15 vuotta sitten. Ok, liioittelen, ehkä asiointikertoja on kolme.
Ja edelleenkään en oikein ymmärrä pointtiasi.

Olen kertaalleen ladannut autoa muualla kuin kotona. Latausasemasta asiointikaapelilla 16A virralla yhdestä vaiheesta. Niin kuin teen kotonakin.
Työpaikan autohallissa voin ladata auton myös, jos haluan, samalla tavalla. Ei ole ollut tarvetta.

Pikalatauksen toteutus / liitin on ainakin itselleni ~ merkityksetöntä. Toki se järkevämpi olisi Euroopan markkinoilla olla CCS.

Eikö 2019 tullut myös 2,4l atkinson kierrolla oleva polttis ja akun kapasiteetti nousi?
Kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
2 224
Eipä se ladattavissa hybrideissä ole kovin merkityksellinen. Ehkä näissä uudemmissa mersuissa, joilla pääsee yli 100km pelkällä sähköllä tuolla voi olla jotain merkitystä, mutta muuten koko pikalatauksen hyöty on vähän niin ja näin.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
259
Eipä se ladattavissa hybrideissä ole kovin merkityksellinen. Ehkä näissä uudemmissa mersuissa, joilla pääsee yli 100km pelkällä sähköllä tuolla voi olla jotain merkitystä, mutta muuten koko pikalatauksen hyöty on vähän niin ja näin.
Jep. Epäilen, että tulen avaamaan pikalatausliittimen kannen 0 kertaa oman autoni omistusaikana. Edellinen omistaja ei myöskään avannut tai ainakaan sitä käyttänyt kertaakaan 3,5v ja 50.000 km aikana.

Se, että mikä liitin kannen alta löytyisi tai löytyisikö yhtään mitään, on kirjaimellisesti aivan se ja sama.
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 360
Sillä perusteella mainitsin, koska ryhmissä nimenomaan Outlanderit roikkumassa chademoissa imemässä viimeisiä kilowatteja pieneen akkuunsa vituttaa Leaffikuskeja ja muitakin kympillä.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
778
Ihan hölmön hommaa kulkea latailemassa plugaria julkisissa latauspisteissä.
Niiden laturit on yleensä niin heikkoja ettei sitä virtaa ennätä juurikaan perus kauppareissulla/kahvipaussilla saada.
Ja eikös plugari osteta juurikin sen takia ettei tarvitse olla riippuvainen latausinfrasta.

Muutamaan otteeseen naureskellut Rechargen laturilla notkuville plugareille, että saisivat autoon lisää kilometrejä halvemmalla ja helpommalla viereiseltä bensapumpulta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
94
Ihan hölmön hommaa kulkea latailemassa plugaria julkisissa latauspisteissä.
Niiden laturit on yleensä niin heikkoja ettei sitä virtaa ennätä juurikaan perus kauppareissulla/kahvipaussilla saada.
Ja eikös plugari osteta juurikin sen takia ettei tarvitse olla riippuvainen latausinfrasta.

Muutamaan otteeseen naureskellut Rechargen laturilla notkuville plugareille, että saisivat autoon lisää kilometrejä halvemmalla ja helpommalla viereiseltä bensapumpulta.
Ei todellakaan ole. Plugaria nimenomaan kannattaa ladata tarpeen mukaan Type2 laturista myös kauppareissulla, ainakin tähän asti sähkö on ollut edullisempaa kuin bensa (poikkeuksiakin varmaan on). Itse laitan yleensä plugarin aina tälläseen jos on riski siitä että joutuisi bensalla ajamaan paluureissun.

Täyssähköä taas on usein turha tuollaiseen kytkeä - niissä kun range lähtökohtaisesti toivottavasti riittää sinne kotilaturille asti todennäköisemmin.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
2 224
Type2 on itselläkin usein käytössä. Rechargen nykyhinnoilla homma ei enää oikein kannata, mutta ennen hyvinkin ja muilla latureilla edelleen. Joissakin paikoissa lataaminen on myös halvempaa kuin parkkimaksut ko. paikassa. Kauppakeskukseen mentäessä usein myös vähän lataan, ihan sillä perusteella että sähköinen ajomatka jää usein vähän vajaaksi kun hoitaa asiointia enemmän joten varmistaa sitten tuollakin bensan käytön minimalisointia.

Sinänsä jos on jossain reissussa niin auto kyllä päätyy laturiin aina jos vain mahdollista. Sen verran mukavampaa se sähköisen ajolinjan käyttö on, mutta toki jos laturi on kohtuuttoman kaukana (ja asiointi lyhytaikaista) niin sitten vain normi parkkikselle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
707
Jos tiedän, että kauppareissun yhteydessä käydään esim. syömässä, niin laitan auton lataukseen. Kahdella vaiheella akku täyteen n. 2,5 tunnissa ja yleensä tuossa kestää ainakin se 1,5-2h. 22c/kwh taisi viimeksi olla ja bensa yli 2€/l. Iha järkevää ja kannattavaa mielestäni. Sen sijaan puolen tunnin ajaksi en viitsi tätä tehdä.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
259
Jos plugari vie sähköajossa esimerkinomaisesti 25 kWh / 100 km ja bensa-ajossa 7 l / 100 km, ei 2 € / l bensan hinnalla kannata ladata, jos kWh-hinta > 56 c.

Tai toisena esimerkkinä, kulutus 20 kWh tai 5 l, raja menisi 50 c kohdalla.

Tokikaan taloudellinen kannattavuus ei välttämättä ole ainoa motivaattori sähköajon suosimiselle.

Useimmiten se latauksen hinta on myös kotona edullisempi eli jos range riittää sinne, niin aivan turha muualla ladata.

Itse en plugariani käytännössä lataa missään muualla kuin kotona ja normiarkiajot mennään silti lähes 100% sähköllä. Ja harvat pidemmät keikat sitten suosiolla bensalla, mutta meitä ja ajoprofiileja on moneen junaan.

Outlanderissa käytännössä, jos ajoa on näin talvella esim. vaikkapa 10 km jäljellä ja auto näyttää sähköajorangeksi 5 km, painan ilmastoinnin off-nappulaa ja käytännön range yleensä riittää määränpäähän eikä siinä kabiini juurikaan viilentyä ehdi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
512
Mikäs helvatan yksinoikeus se lataus sähköautoille on vs. plugarit? Minä ainakaan ala kuuntelemaan (ainakaan lataustolpalla) jonkun nillitystä siitä, onko hybridin lataus järkevää vai ei. Jos type2-pistoke löytyy ja on joku syy ladata, niin sähkö virtaa autoon jos siltä tuntuu.

Vaimolla on pari kaukaisempaa kohdetta, joissa menee n. puoli päivää kerrallaan ja vieressä on ABC:n AC-latauspiste. Kävelee siitä 5 minuuttia kohteeseen, ja akku latautuu käynnin aikana täyteen. Ehkei ihan kahvitauon aikana kannata ladata, mutta mikäpä sitäkään estäisi, sen takia se liitin kyljessä on ettei bensaa tarvi lorotella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
707
Jos plugari vie sähköajossa esimerkinomaisesti 25 kWh / 100 km ja bensa-ajossa 7 l / 100 km, ei 2 € / l bensan hinnalla kannata ladata, jos kWh-hinta > 56 c.

Tai toisena esimerkkinä, kulutus 20 kWh tai 5 l, raja menisi 50 c kohdalla.

Tokikaan taloudellinen kannattavuus ei välttämättä ole ainoa motivaattori sähköajon suosimiselle.

Useimmiten se latauksen hinta on myös kotona edullisempi eli jos range riittää sinne, niin aivan turha muualla ladata.

Itse en plugariani käytännössä lataa missään muualla kuin kotona ja normiarkiajot mennään silti lähes 100% sähköllä. Ja harvat pidemmät keikat sitten suosiolla bensalla, mutta meitä ja ajoprofiileja on moneen junaan.

Outlanderissa käytännössä, jos ajoa on näin talvella esim. vaikkapa 10 km jäljellä ja auto näyttää sähköajorangeksi 5 km, painan ilmastoinnin off-nappulaa ja käytännön range yleensä riittää määränpäähän eikä siinä kabiini juurikaan viilentyä ehdi.
No, oma yhdensuuntainen kauppamatka on 18km ja 1-1,5€ säästää sähköllä. Se ei ole käänteentekevää, mutta latauspaikoilla lähes aina myös tilaa ja on melko lähellä sisäänkäyntiä. Lisäksi sähköajo mukavampaa ja taitaa se vihreämpääkin olla, vaikkei itseä liiemmin kiinnosta se puoli.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
259
No, oma yhdensuuntainen kauppamatka on 18km ja 1-1,5€ säästää sähköllä. Se ei ole käänteentekevää, mutta latauspaikoilla lähes aina myös tilaa ja on melko lähellä sisäänkäyntiä. Lisäksi sähköajo mukavampaa ja taitaa se vihreämpääkin olla, vaikkei itseä liiemmin kiinnosta se puoli.
Juu, viestini pointti oli siis pari ilmiselvää asiaa:

1) julkisen latausaseman sähkö saa olla aikas kallista ennen kuin bensalla ajaminen on plugarilla halvempi vaihtoehto

2) julkisten latausasemien käytön tarpeellisuus ja järkevyys on paljolti kiinni omasta ajoprofiilista

Jos oma ajoprofiilini muuttuu, niin totta kai tulen käyttämään julkisia latausasemia, jos siitä on ulosmitattavissa aitoja hyötyjä. Tällä hetkellä ja tällä ajoprofiililla ei oikein ole.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
778
Ei todellakaan ole. Plugaria nimenomaan kannattaa ladata tarpeen mukaan Type2 laturista myös kauppareissulla, ainakin tähän asti sähkö on ollut edullisempaa kuin bensa (poikkeuksiakin varmaan on). Itse laitan yleensä plugarin aina tälläseen jos on riski siitä että joutuisi bensalla ajamaan paluureissun.

Täyssähköä taas on usein turha tuollaiseen kytkeä - niissä kun range lähtökohtaisesti toivottavasti riittää sinne kotilaturille asti todennäköisemmin.
Mikäs helvatan yksinoikeus se lataus sähköautoille on vs. plugarit? Minä ainakaan ala kuuntelemaan (ainakaan lataustolpalla) jonkun nillitystä siitä, onko hybridin lataus järkevää vai ei. Jos type2-pistoke löytyy ja on joku syy ladata, niin sähkö virtaa autoon jos siltä tuntuu.

Vaimolla on pari kaukaisempaa kohdetta, joissa menee n. puoli päivää kerrallaan ja vieressä on ABC:n AC-latauspiste. Kävelee siitä 5 minuuttia kohteeseen, ja akku latautuu käynnin aikana täyteen. Ehkei ihan kahvitauon aikana kannata ladata, mutta mikäpä sitäkään estäisi, sen takia se liitin kyljessä on ettei bensaa tarvi lorotella.
Ehkä oli liian mustavalkoisesti ilmaistu tuo minun viesti.
Olisi pitänyt täsmentää pika/suurteholaturin käytön plugareilla olevan yleensä turhaa ja tuhlausta. Joskus aina näkee plugareita joissa suurin latausteho on 7kw/h luokkaa
varaamassa pika/suurteholaturia, vaikkei siitä ole mitään hyötyä. Varaa vaan täyssähköiltä latauspisteen turhaan.
Perus type 2 latureiden käyttö on sitten ihan validia niin hybrideille kuin sähkiksillekin.
Noita 22kw asiointilatureita kun yleensä on paljon enemmän myös tarjolla.

Toisaalta tokihan nykyisin alkaa olemaan myös DC latauksella varustettuja plugareita.

Edit vielä.
Nykyisissä pikalatureissa taitaa tosin olla jo ccs liittimet jotka ei käy ainakaan kaikkien plugarien latausliittimiin jotka on pelkkä type 2, eli niillä ei enää voi varata pikalaturia makoillakseen siinä tuntitolkulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
2 224
Tosiaan noissa isommissa plugareissa akusto on saman kokoinen kuin noissa ekoissa Leaffeissä. Kehittyy tuonkin osalta siis.

Sinänsä 50kW pikalataus (varsinkin plugareissa) toki olisi kohtuullisen turha jos autot tukisivat yleisemminkin tuota 22kW nopeutta asiointilatauksessa (tai jo 11kW).
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 919
Nyt ei ihan heti tule mieleen, että mitkä plugarit DC-latausta hirveän usein edes varaavat? Oisko Mersulla ollut yksi siihen kykenevä malli ja sitten toki ne vammaiset Outlanderit chademonsa kanssa, mutta onneksi chademoistakin ollaan luopumassa aika vauhdilla. Suurin osa lataa 3.6kWh AC:n kautta, joten en näkisi plugareiden olevan mitenkään hirveän iso tekijä DC-roikkujina.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
10 217
Ehkä oli liian mustavalkoisesti ilmaistu tuo minun viesti.
Olisi pitänyt täsmentää pika/suurteholaturin käytön plugareilla olevan yleensä turhaa ja tuhlausta. Joskus aina näkee plugareita joissa suurin latausteho on 7kw/h luokkaa
varaamassa pika/suurteholaturia, vaikkei siitä ole mitään hyötyä. Varaa vaan täyssähköiltä latauspisteen turhaan.
Perus type 2 latureiden käyttö on sitten ihan validia niin hybrideille kuin sähkiksillekin.
Noita 22kw asiointilatureita kun yleensä on paljon enemmän myös tarjolla.

Toisaalta tokihan nykyisin alkaa olemaan myös DC latauksella varustettuja plugareita.

Edit vielä.
Nykyisissä pikalatureissa taitaa tosin olla jo ccs liittimet jotka ei käy ainakaan kaikkien plugarien latausliittimiin jotka on pelkkä type 2, eli niillä ei enää voi varata pikalaturia makoillakseen siinä tuntitolkulla.
Samaa mieltä, tänäpäivänä lataushybridin latailu pikalatauksissa ei se juttu.
Ehkä 20 luvun loppupuolella, jos sitä reilun 50km akustolla olevaa lataushybridiä käyttää puhtaasti sähköautona, niin ehkä sen ylittävillä asiointi retkillä siitä olisi iloa, onko sitten niin paljoa että tänäpäivänä sellaista kukaan mitään lisää maksaisi.

Ja jos nyt se kerta joskus tulee (ettei kerkiä lataan), niin vetelee sillä kuudeneuron polttoaineella, käytännössä muutenkaan tyhjällä polttoainetankilla pärjää keskiverto lataushybridillä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
151
Mä nyt en oikein ymmärrä miten plugarin lataus vaikkapa puoli tuntia pikalaturilla on jotenkin enemmän väärin, kun täyssähkön lataaminen sen saman puoli tuntia? Jos se on kilowateista kiinni, niin pitäisikö täyssähkön lataus pikalaturilla lopettaa, jos se ei käytäkään laturin koko kapasiteettia ja siirtyä hidaslaturiin, että joku muu voisi ehkä vaikka saada hiukan nopeammin sitä sähköä siitä pikalaturilta? Jos näin niin aika vaikeaksi menee autojen latailu.
Eiköhän nuo muutenkin ole hinnoiteltu niin, että jos auto ei pysty käyttämään pikalaturin kapasiteettia järkevästi, niin ei se ole rahallisestikaan järkevää. Vai onko pikalatureita kW-veloituksella?
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
183
Osa on minuuttihinnoiteltua mutta esimeriksi kaikki S-ryhmän pikalaturit on kWh-perusteisia. Yleinen konsensus myös on että tulevaisuudessa kaikki olisi €/kwh ja turhasta seisottamisesta joutuisi sitten maksamaan minuuttitariffia. Se että ohjattaisiin plugareita käyttämään ac-latureita dc-latureiden sijaan on kai puhtaasti tuollainen sujuvuuteen ja asioinnin tehokkuuteen liittyvä suuntaus. Oikeat vehkeet oikeaan käyttöön. Kun se plugari ei pysty siitä 150kW pöntöstä ottamaan juuri mitään irti, niin jätettäisiin se niiden täyssähköjen käyttöön. Siinä ajassa kun plugari imuttelee akun täyteen, ottaisi kaksi tai kolme täyssähköä virtaa omille seuraaville etapeilleen. Mutta nää on näitä… Kai sitä jokainen mielessään ymmärtää että liikenne ja autoilu on yhteispeliä ja hommat sujuisi jouhevammin kun ajateltaisiin kokonaisuutta yhteisen edun nimissä mutta varsin usein kun siihen ratin taakse istahtaa niin käytös muuttuu ”minäminä” meiningiksi. Näkeehän niitä dieselautojakin raskaan liikenteen asemilla ja pistooli paukkuu jatkuvasti tyhjää kun asema antaisi menovettä sellaisella paineella jota ei vaan henkilöautoon ole suunniteltu. Ja samaan aikaan rekka seisoo vieressä eikä kuljettaja voi kun pyöritellä päätään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
10 217
Mä nyt en oikein ymmärrä miten plugarin lataus vaikkapa puoli tuntia pikalaturilla on jotenkin enemmän väärin, kun täyssähkön lataaminen sen saman puoli tuntia?
Jos minulle kommentoit, niin ehkä pieni väärinkäsitys.
Lataushybridillä tänäpäivänä se ei ole merkittävä lisäarvo, toki jos se tulisi kaupanpäälle ja pikalatausmahdollisuus, niin mikä ettei.

Kommentoin enemmän sitä että siellä on sitä polttoainetta muutamaan sataankilometriin ja jos laskee tulevaisuuteen, niin se polttoaine on kalliimpaa, ei sen kummempaa, hybridi valittu nimenomaan sen polttoaineen takia.

Tuossa skenaariossa pikalatausta tärkeämpää on lisäkilowatit akkuun, ja toimivuus ilman polttista. jos ne on hanskassa niin sitten pikalataukset, mutta aletaan oleen jo range extender luokassa.

(korostan edelleen jos se tulisi ns kaupanpäälle, niin ilman muta hyvä ja käytettävä)
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 080
Edit vielä.
Nykyisissä pikalatureissa taitaa tosin olla jo ccs liittimet jotka ei käy ainakaan kaikkien plugarien latausliittimiin jotka on pelkkä type 2, eli niillä ei enää voi varata pikalaturia makoillakseen siinä tuntitolkulla.
Ei niissä pikalatureissa ole aiemminkaan ollut sen paremmin plugareihin sopivia liittimiä. Huonoimmatkin pikalatausta tukevat plugarit taitavat ottaa vastaan ainakin 20kW (ei kW/h ikinä koskaan missään yhteydessä), mikä toki on edelleen aika vähän, mutta ihan hyvää käyttöä esim. monen ABC-latauksen tapauksessa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 454
Pikaladattavien plugarien tilanne oli vuoden alussa kutakuinkin seuraavanlainen:

-vakiovarusteena 32 kW CCS Range Rovereissa ja Land Rover Discovery sekä Defender

-mersulla vakiona 7,x-11 kW AC, mutta 670-680 euron lisähinnalla 24-60 kW CCS

Pienissä M-B A, B, GLA jne. 24 kW CCS. Keskikokoisessa C300e:ssä 55 kW CCS. Suuremmissa GLC, GLE ja S järein 60 kW CCS.

Esim. M-B GLC 300e hämärtää plugarin ja täyssähkön rajaa:
-121 km WLTP
-31,2 kWh brutto
-11 kW AC ja 60 kW DC (@670-680 €)
-latausaika parhaimmillaan 30 min, eli lyhyemmälläkin asioinnilla saa ladattua aika paljon



Oli puhetta, että plugarit pois pikalatureilta (aika harvan rasiaan CCS/CHAdeMO edes sopii). Ennemmin minua nolottaisi mennä tuollaisen 60 kW CCS GLC 300e:n jälkeen lataamaan täyssähköistä Mii Electriciä 20-38 kW teholla. Mersuissa on yleensä aika vahva latauskäyrä (suhteessa ilmoitettuun huipputehoon) 80 %:iin asti.

Edit. Korjattu GLE.
 
Viimeksi muokattu:

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
659
Ehkä oli liian mustavalkoisesti ilmaistu tuo minun viesti.
Olisi pitänyt täsmentää pika/suurteholaturin käytön plugareilla olevan yleensä turhaa ja tuhlausta. Joskus aina näkee plugareita joissa suurin latausteho on 7kw/h luokkaa
varaamassa pika/suurteholaturia, vaikkei siitä ole mitään hyötyä. Varaa vaan täyssähköiltä latauspisteen turhaan.
Perus type 2 latureiden käyttö on sitten ihan validia niin hybrideille kuin sähkiksillekin.
Noita 22kw asiointilatureita kun yleensä on paljon enemmän myös tarjolla.

Nykyisissä pikalatureissa taitaa tosin olla jo ccs liittimet jotka ei käy ainakaan kaikkien plugarien latausliittimiin jotka on pelkkä type 2, eli niillä ei enää voi varata pikalaturia makoillakseen siinä tuntitolkulla.
Heijdå!

Tässä ilmoittautuu plugari"öykkäri", joka latailee autoaan aina. Siis aina jos on vapaa paikka. Kytken auton laturiin jopa vain bensa-aseman kahvitauon (tai vastaavan) ajaksi. En katso vienkö jonkun "teslajonin" latausnopeutta tai -nopean latauksen mahdollisuutta siinä. Teen sitä mukavuudenhalusta, kesäisin auton matkustamo pysyy mukavan viileänä ja talvisin lämpöisenä. Minua ei kiinnosta jos (kun) se tulee kalliimmaksi kuin jättää lataamatta.


Mikäs helvatan yksinoikeus se lataus sähköautoille on vs. plugarit? Minä ainakaan ala kuuntelemaan (ainakaan lataustolpalla) jonkun nillitystä siitä, onko hybridin lataus järkevää vai ei. Jos type2-pistoke löytyy ja on joku syy ladata, niin sähkö virtaa autoon jos siltä tuntuu.

Vaimolla on pari kaukaisempaa kohdetta, joissa menee n. puoli päivää kerrallaan ja vieressä on ABC:n AC-latauspiste. Kävelee siitä 5 minuuttia kohteeseen, ja akku latautuu käynnin aikana täyteen. Ehkei ihan kahvitauon aikana kannata ladata, mutta mikäpä sitäkään estäisi, sen takia se liitin kyljessä on ettei bensaa tarvi lorotella.
Minä olen ihan omakohtaisesti saanut kokea perinteisen teslajonin suunsoittoa siitä, kuinka jätin plugarini 22kwh -lataustolppaan kun (kuulemma) olisi ollut 3,7kwh tolppiakin. Latausnopeuksista ei vain ollut mitään selkeää mainintaa missään, vain tolpassa pieni lätkä jota et näe ennen kuin keula on jo parkkiruudussa. En siis alkanut siirtämään autoani 3,7kwh -ruutuun kahden ahtaasti pysäköidyn auton väliin, joten näytin em. jannulle vain peukkua. Vastaukseksi sain ... arvatkaa minkä sormimerkin =D

Näyttää tuo sähköautoilun auvoisuus olevan joillekin melkoinen stressi vaikka ihan itse ovat autoilunsa "muodon" valinneet.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 661
Tässä voisi tehdä vertauksen pisuaarien käyttöoikeudelle. Jos on isompi, onko silloin oikeus päästä pienempivehkeisen kaverin eteen jonossa? Entä jos pienempivehkeisellä on kovempi hätä, voiko silloin ohittaa vähemmän kiireellisen jonottajan? Ei ole, ei tarvitse, eikä voi.

Mielipide:
On käyttäjä sitten Teslajonne, äidin Seat Miilllä ajava Liisa tai 55v setämies Outlanderillaan = Onhan kaikilla yhtäläinen oikeus käyttää latauspalveluita, eli vapaita latauspaikkoja. Toivottavasti sitä kunnioittavat kaikki, omasta tarpeestaan riippumatta -Hinnoittelu pitää kyllä huolen siitä, että ChaDemo Outlander ei makaa tuntia pikalaturissa

Voisi myös ajatuksen uhrata näille hyville latauskokemuksille tai sille miten latauskokemuksia voisi parantaa. Kohteliaisuus ja muiden ihmisten kunnioitus ovat erityisen arvostettavia piirteitä ihmisissä ja nousevat varsinkin latauspaikoilla esiin.
Ajaa sitten plugarilla tai täyssähköllä, niin täältä ainakin hatunnosto:
- Plugaristille, joka siirtää autonsa pois laturilta, mikäli huomaa että muut paikat on täynnä ja joku täysin sähköstä riippuvainen ajoneuvo odottelee latausvuoroa.
- Sähköautoilijalle, jolla 100kwh Audin akusta on vasta 96% latausta ja Seiska -lehti on vielä kesken, mutta siitä huolimatta hän haluaa päästää seuraavan käyttäjän laturille.

Lisäksi on tullut vastaan hyvänä käytäntönä se latauspistokkeen vaihtaminen omasta toiseen autoon (koskee varmaankin ilmaislatauspaikkaa vaan?). Eli tilanne jossa joku on jättänyt autonsa viereen ja latausportin kannen auki, niin siirrän lataukseni loputtua johdon viereisen auton latausporttiin, vaikka omistaja ei olisi auton vierellä odottelemassa

Tuleeko muita hyviä käytännön käytäntöjä mieleen?
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 159
Kyllä kuulostaa oudolta että käyttäjien pitäisi alkaa arpomaan keskenään kenellä on oikeus ladata ja kenellä ei. Ei se "teslajonne" sitä latauspaikkaa omista, sen omistaa latausoperaattori. Omistaja, eli latausoperaattori, sitten määrää millä ehdoilla sitä paikkaa käytetään. Jos siihen ei plugareita tai hitaasti lataavia täyssähköjä haluta, niin se pitää jotenkin estää teknisesti. Keinot on olemassa. Tyhmäähän se on seisottaa latauspaikkaa tyhjillään ihan vaan siltä varalta jos sattuu se nopean latauksen täyssähköauto ajamaan paikalle ja plugaristit katselee tyhjää paikkaa siinä vieressä. Jos paikka on vapaa, niin totta kai siinä saa ladata plugariakin. Harmillista että jotkut sähköautoilijat sitten alkavat purkamaan omaa pahaa oloaan tai ajomatka-ahdistustaan muille lataajille.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 080
Kyllä kuulostaa oudolta että käyttäjien pitäisi alkaa arpomaan keskenään kenellä on oikeus ladata ja kenellä ei. Ei se "teslajonne" sitä latauspaikkaa omista, sen omistaa latausoperaattori. Omistaja, eli latausoperaattori, sitten määrää millä ehdoilla sitä paikkaa käytetään. Jos siihen ei plugareita tai hitaasti lataavia täyssähköjä haluta, niin se pitää jotenkin estää teknisesti. Keinot on olemassa.
En kyllä keksi yhtään teknistä tapaa estää CCS:llä varustettua plugaria lataamasta jollain pikalaturilla. Hinnoittelulla siitä toki voi tehdä kannattamatonta tai paikan voi kyltittään vain täyssähkölle, mutta moinen kyltti ei ehkä olisi juridisesti pätevä, koska juridisesti plugarikin on sähköauto.

Nähdäkseni koko keskustelu oikeastaan loppui tältä osin kun Lidl laittoi latauksen maksulliseksi. Nyt latauspaikkoja varaavat taksit ovat ehkä kuumentaneet enemmän tunteita.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 159
En kyllä keksi yhtään teknistä tapaa estää CCS:llä varustettua plugaria lataamasta jollain pikalaturilla. Hinnoittelulla siitä toki voi tehdä kannattamatonta tai paikan voi kyltittään vain täyssähkölle, mutta moinen kyltti ei ehkä olisi juridisesti pätevä, koska juridisesti plugarikin on sähköauto.

Nähdäkseni koko keskustelu oikeastaan loppui tältä osin kun Lidl laittoi latauksen maksulliseksi. Nyt latauspaikkoja varaavat taksit ovat ehkä kuumentaneet enemmän tunteita.
Aikahinnoittelu ja CCS vaatimus esim. karsii hidaslataavat plugarit hyvin. Tietty jos hifistellä haluaisi, niin laturihan juttelee auton kanssa, eli vaadittaisiin ensin johto autoon, jonka jälkeen laturi tarkastaa onko virranottokykyä tarpeeksi, ja jos ei ole niin sanoo että menepä muualle. Tämä olisi tietysti tyhmää operaattorin kannalta rajata maksavia asiakkaita pois varsinkin jos se paikka sitten seisoo tyhjillään. Olisin itse tuon aika+energia -hinnoittelun kannalla, jolloin paikat olisivat tehokkaasti käytössä, eikä se "teslajonnekaan" jää sinne ehkä latailemaan hitaasti sitä viimeistä 10% kun jonossa olisi tyhjällä akulla nopeammin virtaa imevä auto. Lisäksi latauspaikan käyttö parkkipaikkana vähenisi aikahinnoittelun myötä, ja auto siirrettäisiin nopeammin siitä pois. Hinnoittelu sellaiseksi että se suosii nopeasti lataavaa, voisi olla jopa halvempi kokonaishinta nopeasti ladatulle energialle verrattuna normihinnoitteluun. Toisi ehkä enemmän profittia operaattorillekin jos tolpan kautta liikkunut sähkö lisääntyisi tuon myötä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
198 820
Viestejä
3 571 870
Jäsenet
63 312
Uusin jäsen
N1zpe

Hinta.fi

Ylös Bottom