• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Mutta mielenkiintoinen keskustelu on se, että miten näitä tapauksia voisi paremmin estää tai miten niihin voisi varautua. Ja ehkä jätetään ne torpedohaaveet ja sodanjulistukset väliin ja mietitään ihan oikeasti toimivia ratkaisuja.

  • voidaanko kaapeleita ja putkia suojata paremmin ankkurivaurioilta?
  • voidaanko lisätä kaapeleihin "älykkyyttä", jotta vauriokohta voitaisiin paikantaa paljon nykyistä nopeammin?
  • voidaanko rakentaa varayhteyksiä Ruotsin kautta lisää jos Suomenlahti muuttuu tällaiseksi sabotaasinäyttömöksi?
  • voidaanko valvonnalla ja sanktioilla vähentää sabotaasitapauksia? Ja mihin saktioiden pitäisi kohdistua?
  • voidaanko lisätä viranomaisen toimivaltaa toimia tällaisissa tilanteissa ilman että Putin posauttaa Helsinkiä ydinaseella?
  • mitä muuta voitaisiin tehdä?

Moni noista vielä joka tapauksessa aikaa ja myös rahaa ja osa lienee toteuttamiskelvottomia.
 
Taas munatonta toimintaa päättäjiltä. Kaapelia saa olla vetämässä kohta viikottain, jos tähän ei vastata. Erittäin sopiva olisi ostaa mq-9 droneja, joilla valvoo kaapeleita ylittäviä laivoja. Jos niillä on ankkuri alhaalla, radiolla yhteys, että nostaa sen ylös. Samalla kutsuu laivastoa paikalle. Jos ankkuri tai muu raahattava asia ei nouse ylös, radiolla yhteys ja sanoo, että ilman laiva seis ja ankkuri jne sisään tai hellfire-ohjus on ohjaamissa. RVL voi sitten käydä tutkimassa rauhassa laivan.

Nyt nimenomaan on vihdoin munallista toimintaa, kun rajavartiolaitos kävi hakemassa kaapelit tuhonneen laivan suomen aluevesille, nousi alukseen ja laiva ei ole lähtemässä täältä yhtään mihinkään kun suomen poliisit istuu laivan komentosillalla.

Ja koska samaa laivaa käytetty myös kauppasaarron rikkomiseen, tulli mukana tutkimassa ja laiva tai vähintään sen lasti saattaa mennä takavarikkoon.
 
  • voidaanko kaapeleita ja putkia suojata paremmin ankkurivaurioilta?
Tämä on ainakin ei, koska sitten korjaaminenkin vaikeutuisi.
Ja jos Ruotsin kautta vedetään kaikki, niin sitten tulee jonnekin Tanskan kohdalle pullonkaula ja riskipaikka, josta menevät kaikki kaapelit yli. Liikaa keskitystä samaan paikkaan. Pitää olla aina hajautusta.
Luulisin että sanktiotkin on yhtä tyhjän kanssa, ellei ne sitten estä aluksia liikkumasta Suomenlahdella.
 
Siellä on nyt useampi valokuitukin poikki.


Taitaa ryssä pääasiassa kiusata Viroa. Kaikki ryssälään kulkeva rahtiliikenne naton valvomassa saattueessa, niin rupeaa onnistumaan ilman haavereita. Saattueesta toki asiallinen maksu.
 
Siellä on nyt useampi valokuitukin poikki.


Taitaa ryssä pääasiassa kiusata Viroa. Kaikki ryssälään kulkeva rahtiliikenne naton valvomassa saattueessa, niin rupeaa onnistumaan ilman haavereita. Saattueesta toki asiallinen maksu.
Siellä on ilmeisesti tosiaan ainakin kolme mahdollisesti neljäkin verkkokaapelia poikki tuon Estlink 2 -sähkökaapelin lisäksi.

”On syytä epäillä, että Cook-saarille rekisteröity alus on aiheuttanut vaurioita Estlink-sähköverkkokaapeliin. Mutta sen lisäksi epäilemme myös muita kaapeleita vaurioituneiksi”, hän sanoi tiedotustilaisuudessa.

Tässä vaiheessa nämä menevät edelleen ainakin mediassa "kiusanteon" piikkiin, mutta eiköhän se todellinen tarkoitus ole testailla, että miten yhteiskunta laitetaan kyykkyyn tarvittaessa. Vastaavia paatteja kun laittaa kymmenkunta asialle samaan aikaan eri puolilla Itämerta/Suomenlahtea ja mahdollisesti sotkee myös muita vaikuttamiskeinoja mukaan, niin ollaan ihan kusessa pitkän aikaa.


Hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja Jukka Savolainen arvioi joulukuun alussa Kauppalehdelle tilannetta, jossa Suomessa tuolloin havaittujen kaapeliongelmien taustalla olisi voinut olla tahallinen hybridioperaatio. Savolainen ei ottanut kantaa kaapelivaurioiden syihin vaan kommentoi hybridioperaatioita yleisellä tasolla.

Savolaisen arvion mukaan pienehköillä kaapelivaurioiden aiheuttamisilla Venäjä voisi pyrkiä selvittämään, miten Suomen järjestelmää pystyttäisiin häiritsemään ja kuinka häiriöihin reagoitaisiin.

”Testien tarkoitus voi olla selvittää sitä, miten jossain tilanteessa saadaan haluttaessa aikaiseksi laajempi häiriö, joka vaikuttaa oikein kunnolla yhteiskunnan toimintaan lamauttavasti”, Savolainen arvioi joulukuun alussa Kauppalehdelle.

”Se on todettu, että Venäjä valmistelee tällaisia laajoja, merkittäviä sabotaasihankkeita, jotka se voi käynnistää tarvittaessa sopivassa tilanteessa”, Savolainen sanoi joulukuun alussa.

Savolainen ei sulkenut tuolloin pois mahdollisuutta, että Venäjä voisi jossakin tilanteessa yrittää käynnistää laajemman, yhteiskunnan kriittisiä toimintoja lamauttavan hybridioperaation.
 
Taitaa ryssä pääasiassa kiusata Viroa.
Sehän on niille tupla-win, kun Suomen ja Viron välillä menee naru poikki. Yhdellä narun katkaisulla kaksi kärsijää. Oletan ainakin, että molemmilla puolilla tavalla tai toisella noista kaapeleista hyödytään ja sitten samoin kärsitään kun ne eivät toimi.
 
Tavalla tai toisella ryssälän itämeren liikenne pitää laittaa tiukkaan valvontaan. Yksityiskohdista en osaa sanoa.
 
Sehän on niille tupla-win, kun Suomen ja Viron välillä menee naru poikki. Yhdellä narun katkaisulla kaksi kärsijää. Oletan ainakin, että molemmilla puolilla tavalla tai toisella noista kaapeleista hyödytään ja sitten samoin kärsitään kun ne eivät toimi.
Viron kaapeli pääasiassa nostaa Suomen sähkön hintaa. Ihan ääritapauksissa toisinpäin.
 
Sehän on niille tupla-win, kun Suomen ja Viron välillä menee naru poikki. Yhdellä narun katkaisulla kaksi kärsijää. Oletan ainakin, että molemmilla puolilla tavalla tai toisella noista kaapeleista hyödytään ja sitten samoin kärsitään kun ne eivät toimi.

Suomi lähinnä hyötyy, jos Viron siirtolinja katkeaa. Kuten edellä todettiin, niin se nostaa Suomen sähkönhintaa vuositasolla ihan reippaasti. Hyötyä Suomelle on lähinnä vain kovan tuulettoman pakkasjakson aikana (tai jonkun ydinvoimalan/Ruotsin siirtolinjan vikaantuessa), kun sieltä saadaan sähköä todella kalliilla hinnalla. Ensi vuoden lopulla valmistuu Aurora Line, joten empä tiedä onko tuon kaapelin korjaamisessa edes oikein järkeä Suomen näkökulmasta. Korjaamisessa menee luultavasti kuukausia ja katkaisussa uudelleen ei pitkään mene.

Se nyt lienee selvää, että tuon itänaapurin itä-meren liikennettä pitää alkaa valvomaan tehokkaasti tai sitten alkaa sitä estämään. Tuon varjolaivaston liikenteen nyt ainakin voisi estää jo Tanskan salmessa.
 
Jatkossa jokaisen kaapelirikon yhteydessä laitetaan (noustaan laivaan) oma varjokapteenijoukkue laivalle ja ajetaan paatti omille aluevesille, se tapahtuu vapaaehtoisesti joko nykyiseltä miehistöltä tai pakotettuna kolmannen osapuolen osalta. Siinähän vain toteaa, että itse ajoivat laivan meidän vesille. Paatti ja lasti takavarikkoon ja miehistö linnaan.
 
Mutta mielenkiintoinen keskustelu on se, että miten näitä tapauksia voisi paremmin estää tai miten niihin voisi varautua. Ja ehkä jätetään ne torpedohaaveet ja sodanjulistukset väliin ja mietitään ihan oikeasti toimivia ratkaisuja.
Eiköhän kohta saada lakiin kaapelinkorjausvero kaikille suomalaisille aluksille, soutuveneistä lähtien. Ja tietysti vuotuinen ankkurikatsastus myös.
 
  • voidaanko kaapeleita ja putkia suojata paremmin ankkurivaurioilta?
  • mitä muuta voitaisiin tehdä?
Kansainvälisillä vesillä olevat kaapelit ovat haaste. Starlinkiä ym. kehiin vaiks sitten laskeekin iRacing pingit Saksaan etc. Sähkö omavaraisuus. Putinin (sala)murha.

Itämerelle sallitaan vain vakuutettuja merirajan omaavan valtion aluksia.

Ei noita kansainvälisiä reittejä voi oikein miinoittaakkaan..
 
@Naamapalmu Voisitko ketjun aloittajana päivittää otsikon kuvaavammaksi, kun ei täällä ole enää vuoteen puhuttu pelkästään Baltic connectorista, vaan Itämeren kaapelivaurioista yleisemmin? Tästä on ollut puhetta aiemminkin, mutta jokohan nyt olisi aika päivittää otsikko kuvaavammaksi. Ei ole mitään järkeä luoda omaa ketjua jokaiselle kaapelivauriolle, varsinkaan kun tämä on selvästi toistuva ja tahallinen tilanne ja vain kohde vaihtuu.

Vaikka jotain tyyliin "Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä" tms.
 
Se nyt lienee selvää, että tuon itänaapurin itä-meren liikennettä pitää alkaa valvomaan tehokkaasti tai sitten alkaa sitä estämään. Tuon varjolaivaston liikenteen nyt ainakin voisi estää jo Tanskan salmessa.
Tuo varjolaivasto ilmeisesti seilaa ilman Itämerellä vaadittavia vakuutuksia, eivätkä sellaista varmaankaan edes saisi. Miksi noiden pääsyä ei voisi estää, koska paperit kerran eivät ole kunnossa?

Tanskan salmen läpikulkuun valvonta ja kaikille rahtialuksille oltava paperit kunnossa, että läpi pääsee. Ei luulisi olevan maailman vaikein asia hoitaa yhdessä Itämeren valtioiden kanssa yhteistyössä.

Joku päivä ryssä upottaa Itämereen jonkun tankkerinromun raakaöljylastissa.
 
@Naamapalmu Voisitko ketjun aloittajana päivittää otsikon kuvaavammaksi, kun ei täällä ole enää vuoteen puhuttu pelkästään Baltic connectorista, vaan Itämeren kaapelivaurioista yleisemmin? Tästä on ollut puhetta aiemminkin, mutta jokohan nyt olisi aika päivittää otsikko kuvaavammaksi. Ei ole mitään järkeä luoda omaa ketjua jokaiselle kaapelivauriolle, varsinkaan kun tämä on selvästi toistuva ja tahallinen tilanne ja vain kohde vaihtuu.

Vaikka jotain tyyliin "Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä" tms.
Muuttaisin jos voisin, ketjun aloittaja on nimimerkki @demu
 
Suomi lähinnä hyötyy, jos Viron siirtolinja katkeaa. Kuten edellä todettiin, niin se nostaa Suomen sähkönhintaa vuositasolla ihan reippaasti. Hyötyä Suomelle on lähinnä vain kovan tuulettoman pakkasjakson aikana (tai jonkun ydinvoimalan/Ruotsin siirtolinjan vikaantuessa), kun sieltä saadaan sähköä todella kalliilla hinnalla. Ensi vuoden lopulla valmistuu Aurora Line, joten empä tiedä onko tuon kaapelin korjaamisessa edes oikein järkeä Suomen näkökulmasta. Korjaamisessa menee luultavasti kuukausia ja katkaisussa uudelleen ei pitkään mene.
Vaikka hölmölässä ollaan, (en epäile, mutta) silti hämmästyttää jos asia on noin, että toiseen suuntaan valuu enimmäkseen se hyöty ja toiseen suuntaan se enimmäkseen vaan lisää kustannuksia. Eihän tuollaista piuhaa silloin missään nimessä pitäisi ollakaan, eikä varsinkaan nyt siis enää kannattaisi korjata.
 
Vaikka hölmölässä ollaan, silti hämmästyttää jos asia on noin, että toiseen suuntaan valuu enimmäkseen se hyöty ja toiseen suuntaan se enimmäkseen vaan lisää kustannuksia. Eihän tuollaista piuhaa silloin missään nimessä pitäisi ollakaan, eikä varsinkaan nyt siis enää kannattaisi korjata.
No kyllä kannattaa, kun kyse on myös huoltovarmuudesta. Sabotaasit (ohjukset) energiainfraan on naapurin erikoisalaa.
 
Vaikka hölmölässä ollaan, (en epäile, mutta) silti hämmästyttää jos asia on noin, että toiseen suuntaan valuu enimmäkseen se hyöty ja toiseen suuntaan se enimmäkseen vaan lisää kustannuksia. Eihän tuollaista piuhaa silloin missään nimessä pitäisi ollakaan, eikä varsinkaan nyt siis enää kannattaisi korjata.
Kohta joku oman elämän foorumipoliisi tulee sanomaan, että sähkön hinnanmuodostukselle on oma ketju. Tämä on tällaisten foorumien ongelma, koska asiat liittyvät toisiinsa ja kaikelle mahdolliselle on oma ketju. Päälause kuuluu toiseen ketjuun ja sivulause toiseen.

Tällä kertaa Viron kaapelin katkaisu todennäköisesti pienentää Suomalaisten sähkölaskua. Ruotsi vie halvalla sähköä Suomeen ja Suomen hinta nousee kun Suomi vie saman sähkön kalliiseen Viroon.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka hölmölässä ollaan, (en epäile, mutta) silti hämmästyttää jos asia on noin, että toiseen suuntaan valuu enimmäkseen se hyöty ja toiseen suuntaan se enimmäkseen vaan lisää kustannuksia. Eihän tuollaista piuhaa silloin missään nimessä pitäisi ollakaan, eikä varsinkaan nyt siis enää kannattaisi korjata.

Kumpikin hyötyy siirtolinjasta. Sähkön tuottaja hyötyy että sähkölle löytyy ostaja toisesta maasta. Toinen maa hyötyy että saa ostettua tarvitsemaansa sähköä.
 
Kumpikin hyötyy siirtolinjasta. Sähkön tuottaja hyötyy että sähkölle löytyy ostaja toisesta maasta. Toinen maa hyötyy että saa ostettua tarvitsemaansa sähköä.
Kyllä toki, mutta vuositasolla suomalaiset sähkönkäyttäjät sponsoroivat tuota Viron kaapelia isolla kasalla miljoonia omissa sähkölaskuissaan. Pohjois-Ruotsin kaapelit sitten päinvastoin.
 
Tuo varjolaivasto ilmeisesti seilaa ilman Itämerellä vaadittavia vakuutuksia, eivätkä sellaista varmaankaan edes saisi. Miksi noiden pääsyä ei voisi estää, koska paperit kerran eivät ole kunnossa?

Tanskan salmen läpikulkuun valvonta ja kaikille rahtialuksille oltava paperit kunnossa, että läpi pääsee. Ei luulisi olevan maailman vaikein asia hoitaa yhdessä Itämeren valtioiden kanssa yhteistyössä.

Joku päivä ryssä upottaa Itämereen jonkun tankkerinromun raakaöljylastissa.
Siksipä se varjolaivasto olisi helppo estää, eikä sen estämisestä ryssätkään voisi valittaa kun eihän ne heidän laivojaan noin virallisesti ole. Valvonta erittäin helppoa kun väylät on niin rajalliset ja dokumentithan löytyy digitaalisesti jo laivan nimellä, jos sellaisia on, joten ei tarvitse edes nousta laivaan tarkistamaan. Siksi mainitsin tuon varjolaivoston estämisen. Ryysylän koko meriliikenteen estäminen lienee ongelmallisempaa kun länsimaissa halutaan pitää niin tiukasti kaikista sopimuksista kiinni vaikka muut niillä pyyhkii persettä.

Vaikka hölmölässä ollaan, (en epäile, mutta) silti hämmästyttää jos asia on noin, että toiseen suuntaan valuu enimmäkseen se hyöty ja toiseen suuntaan se enimmäkseen vaan lisää kustannuksia. Eihän tuollaista piuhaa silloin missään nimessä pitäisi ollakaan, eikä varsinkaan nyt siis enää kannattaisi korjata.

No jokainen aihetta seurannut on tämän voinut huomata ihan itse. Katsoo nyt vaikka Nordpool tai sitten Fingrid dataa. Sähkön suunta vuositasolla on Suomesta -> Viroon. Sähköä tuodaan vain poikkeustilanteissa, eli kovalla pakkasella tai sitten kun joku ydinvoimala/siirtolinja vikaantuu. Virossa ollaan hirttäydytty kalliisiin fossiilisiin, joten tuovat Suomesta sähköä, koska se käytännössä aina poikkeustilanteita lukuunottamatta halvempaa Suomessa. Tässä nyt Nordpoolista aika hyvin havainnollistava kuva. Hinnat on verottomia keskihintoja:
nordpool.png


Sähkön tuottajille toki huono, että hinta Suomessa laskee ja ostajia on vähemmän, mutta kaikki muut voittaa. Toki vähän huoltovarmuutta se on parantanut, mutta siitä ollaan kyllä melko paljon maksettu sähkölaskujen kautta. Kuten sanoin, niin ei välttämättä edes kannata korjata, kun Aurora Line tuo 800MW siirtokapaa SE1:ltä Suomeen ja tuo linja on 650MW. Eli loppuvuodesta tuo voisi hyvin jo korvata tuon siirtolinjan. Katsoo sitten kun tämä sota on taputeltu uudelleen korjaamista. Jos Baltiassa ei saada järkevän hintaista tuotanto, niin kannattaisi kyllä miettiä korjaako koko kaapelia. Ennemmin vahvistaa niitä siirtoyhteyksiä Ruotsiin, jossa sähkö on halpaa (ainakin Viroon verrattuna).
 
Kai tunneli suomi-viro olis hyvä. Kulkis kaapelit ja kalusto turvassa ankkureilta. Samalla vaivalla tunneli ahvenanmaan kautta ruotsiin myös.
 
Jos nyt ei lähdettäis trollilinjalle, ois kiva pitää asiassa tämä ketju.
Joo, olihan tuo aika huono läppä.

Näköjään Ciniakin on aiemmasta katkoksesta oppineena saanut korjausaluksen ranskasta liikenteeseen heti. Eikös edelliselä kerralla mennyt useampi päivä.

Kaapeleiden korjaustyöt käynnistyvät loppuviikon aikana. Saarimäen mukaan Cinian kaapelin korjaustoimiin on jo lähtenyt alus Ranskasta.
C-Lion1 on Cinian omistama Suomen ja Saksan välillä kulkeva tietoliikenteen merikaapeli, jonka pituus on 1173 kilometriä. Merikaapeli otettiin käyttöön vuonna 2016 ja se yhdistää Keski-Euroopan tietoliikenneverkot Suomeen ja muihin Pohjoismaihin.
Onko tietoa, onko tuolla C-Lion1 kaapelilla muitakin käyttäjiä kuin Hetzner ? Tuosta ylläolevasta lainauksesta voisi saada käsityksen, että muidenkin dataa kaapelissa kulkee, mutta itsellä on muistikuva kaapelin rakennuksen ajoilta, että se oli aika pitkälle Cinian ja Hetznerin yhteinen projekti.
Mietin tässä vaan, että onko tuolla katkolla vaikutusta esim. Amazonin keski-euroopassa sijaitsevien palvelujen latensseihin.
 
Aivan järjetöntä rahan tuhlamista olisi tuo tunneli Viroon ja erittäin maukas kohde ryssän sabotaasille.
Tuskin on järjetöntä rahan tuhlaamista, koska tätä on useammankin tahon toimesta pohdittu ja puuhasteltu. Eikä ne välttämättä sun rahoja ole tai veronmaksajien ylipäätään...

Tuon "sabotointi" vaarantaisi ihmishenkiä, joten se olisi sitten puhdasta terrorismia tai sotatoimi. Yhtä hyvin Venäjä voi ihmisiä tappaa Suomessa nytkin. Vain mielikuvitus on rajana kun konsteja mietitään.
 
Aivan järjetöntä rahan tuhlamista olisi tuo tunneli Viroon ja erittäin maukas kohde ryssän sabotaasille.
Menee avoimemsisotatoimeksi/terrorismiksi jos aletaan syvällä kulkevaa tunnelia hajottamaan/valtaamaan. Miten sellaisen edes sabotoit?

Merenpohjassa olevien kaapelien katkomista nyt voi jotenkin vielä perustella vahingolla "Oho,ankkuri tipahti eikä huomattu".
 
Helposti, tarvitsee vain saada räjähdettä tai palavaa juttua sinne tunneliin jos se kulkee syvällä.
Tämä on yhtä realistinen sodanjulistus kuin vahingossa vähän pommia lentohärvelistä kaupunkeihin. Aika eri asia räjäyttää tunneli versus "oho, hups, ankkuri tipahti eikä huomattu".
 
Tämä on yhtä realistinen sodanjulistus kuin vahingossa vähän pommia lentohärvelistä kaupunkeihin. Aika eri asia räjäyttää tunneli versus "oho, hups, ankkuri tipahti eikä huomattu".
Meinaatko että venäjää enää kauaa kiinnostaa onko hauki kala vaiko pelkkä hauki?
 
Tuskin on järjetöntä rahan tuhlaamista, koska tätä on useammankin tahon toimesta pohdittu ja puuhasteltu. Eikä ne välttämättä sun rahoja ole tai veronmaksajien ylipäätään...
Kuuluisin pöhinä taisi olla Kiinan rahoittama. Eikös se Westerbackan tunneli auennut toissapäivänä? Joko moni käynyt testaamassa?
 
Onhan tuossa ainakin mun vinkkelistä iso ero aloittaa avoin sota nato maita vastaan versus söhiä harmaalla alueella.
Ei näitä kaapeleitakaan avoimesti katkota, vaan käy hupsista saatana vahinkoja kun ankkuri lasketaan vaikka ei pitänyt. Mikä tahansa tuleva merenalainen sabotaasi voi olla uskottavasti kiistettävä, suora hyökkäys tai jotain siltä väliltä. Nythän on ollut sellaista vähän epäuskottavasti kiistettävää ankkurinaarausta, vaaran aiheuttamista ties millä lastilla ja yleistä perseilyä. Romutankkereita on alkanut uppoilla muuallakin, ehkä joku tällainen kunnon ympäristöterrori on seuraava nuunuu-projekti Suomenlahdella.
 
Romutankkereita on alkanut uppoilla muuallakin, ehkä joku tällainen kunnon ympäristöterrori on seuraava nuunuu-projekti Suomenlahdella.
Tuo on todella helppo toteuttaa ja istuu tilanteeseen täydellisesti. Otetaan romuttamolle menossa oleva tankkeri, lastataan täyteen raakaöljyä ja räjäytetään Itämerellä. Syytetään Nato-maan miinaa tai Ukrainaa. Toki voihan vanha laiva upota muutenkin ja ruuman luukut unohtuneet auki.
 
Menee avoimemsisotatoimeksi/terrorismiksi jos aletaan syvällä kulkevaa tunnelia hajottamaan/valtaamaan. Miten sellaisen edes sabotoit?

Merenpohjassa olevien kaapelien katkomista nyt voi jotenkin vielä perustella vahingolla "Oho,ankkuri tipahti eikä huomattu".

No jos siellä kulkee esim. rekkoja, niin maksat kuskille, että laitetaan tälläinen pikkusytys lastin kyytiin, rekka "hyytyy" teknisen vian takia tunnelissa ja kuski lähtee hakemaan apua. Lastiksi valitaan sitten vaikka lannoitteita, niin katsos kun posahtaa kivasti. Tuollaista on ihan mahdoton mitenkään todistaa minkään valtiollisen toimijan teoksi. Tai sitten polttoainerekan sytyttää siellä tunnelissa. Kannattaa katsoa minkälainen infero tulee kun yksi rekka syttyy tunnelissa ja kyydissä oli vähän margariinia (Mont Blanc 1999).. Paljon helpompi tuollainen on järjestää kun laiva raahaamaan ankkuria. Jos siellä kulkee junia, niin rahdiksi jotain räjähtävää, kyllähän nämä veijarit jo laittoi lentokoneisiin näitä tänä vuonna Euroopassa kokeeksi miten toimii. Kukaan usko mitään selitystä laivasta, että ei huomattu kun ankkuri tipahti ja vedettiin sitä sata kilometriä. Aivan jokainen huomaa kun laivan vauhti tipahtaa murto-osaan sitä ankkuria vetäessä.
 
Onko tietoa, onko tuolla C-Lion1 kaapelilla muitakin käyttäjiä kuin Hetzner ? Tuosta ylläolevasta lainauksesta voisi saada käsityksen, että muidenkin dataa kaapelissa kulkee, mutta itsellä on muistikuva kaapelin rakennuksen ajoilta, että se oli aika pitkälle Cinian ja Hetznerin yhteinen projekti.
Mietin tässä vaan, että onko tuolla katkolla vaikutusta esim. Amazonin keski-euroopassa sijaitsevien palvelujen latensseihin.

Kyllä kaapelilla on monia käyttäjiä. Ihan Cinian webisivuilta voit todeta, että yhteyksiä kyllä myydään ja yksi referenssiasiakaskin siellä on, vaikka asiakkuudet muuten ovat luottamuksellista tietoa: Kansainväliset verkkoyhteydet | Cinia

Se, onko asialla vaikutusta toimijoiden X ja Y väliseen verkkoliikenteeseen, riippuu kyseisistä toimijoista X ja Y. Vaikutus voi näkyä niin, että RTT voi olla noin 10 ms enemmän, kun paketit kiertävät perinteistä reittiä Ruotsin ja Tanskan kautta, jos liikenne normaalisti kulki C-Lion 1:n kautta.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
No jos siellä kulkee esim. rekkoja, niin maksat kuskille, että laitetaan tälläinen pikkusytys lastin kyytiin, rekka "hyytyy" teknisen vian takia tunnelissa ja kuski lähtee hakemaan apua. Lastiksi valitaan sitten vaikka lannoitteita, niin katsos kun posahtaa kivasti. Tuollaista on ihan mahdoton mitenkään todistaa minkään valtiollisen toimijan teoksi. Tai sitten polttoainerekan sytyttää siellä tunnelissa. Kannattaa katsoa minkälainen infero tulee kun yksi rekka syttyy tunnelissa ja kyydissä oli vähän margariinia (Mont Blanc 1999).. Paljon helpompi tuollainen on järjestää kun laiva raahaamaan ankkuria. Jos siellä kulkee junia, niin rahdiksi jotain räjähtävää, kyllähän nämä veijarit jo laittoi lentokoneisiin näitä tänä vuonna Euroopassa kokeeksi miten toimii. Kukaan usko mitään selitystä laivasta, että ei huomattu kun ankkuri tipahti ja vedettiin sitä sata kilometriä. Aivan jokainen huomaa kun laivan vauhti tipahtaa murto-osaan sitä ankkuria vetäessä.
Ja näitä rekkoja ei voi järkevästi tarkastaa ennen tunneliin päästämistä? Entä jos tehdään pienempi&halvempi tunneli tyyliin boring company ja varataan se vain kaapeleille ja viranomaiskäytölle. Ei toi merenpohjan kaapeleiden korjaaminen ja vartiointi kovin halpaa voi olla niin tunneli ehkä järkevä.
 
Ja näitä rekkoja ei voi järkevästi tarkastaa ennen tunneliin päästämistä? Entä jos tehdään pienempi&halvempi tunneli tyyliin boring company ja varataan se vain kaapeleille ja viranomaiskäytölle. Ei toi merenpohjan kaapeleiden korjaaminen ja vartiointi kovin halpaa voi olla niin tunneli ehkä järkevä.

No millon EU alueella on viimeksi jokaista rekkaa tarkastettu rajalla? Aivan ei ole. Liikennemäärä olisi aivan hillitön, että tuollainen tunneli olisi mitenkään kannattava. Kannattaa katsoa minkälainen tivoli tuli pelkästään tullaamisesta Englannin kanaalissa. Miten sieltä lastista löydät sen sytyttimen? Sehän voidaan sinne auton sähköjärjestelmään integroida, jolloin se on mahdoton löytää ilman koko rekan purkamista. Kuskihan voi vaikka itse tuikata sen rekan tulee tunnelissa ja hävitä paikalta. Mitään todisteita ei jää oliko se tekninen vika vai sabotaasi kun tunnelissa kaikki palaa. Tunneli maksaa niin paljon, että ei mitään järkeä sellaista ole alkaa kaapeleita varten tekemään. Jos sellaisen kaapeleille varatun tunnelin saisi vaikka 10 miljardilla, niin on se silti aivan järjettömän kallista. Tunneli olisi myös valmis ehkä parin vuosikymmenen jälkeen, jolloin tämä nykyinen sota on taputeltu jo aikoja sitten ainakin toivoittavasti. Paljon helpompi ja halvempi vaan estää sen varjolaivaston kulku Itä-merellä Tanskan salmien kohdalla.
 
Tunneli se vasta älyttömän kallis ratkaisu olisikin.

Tuon ranskalaisen korjausaluksen mobilisointi tänne ja pois hatusta heittämällä luokkaa 1-1,5 miljoonaa euroa ja päivähinta 50k euroa. Onhan tämäkin kallista jos maksaja on lopulta veronmaksaja.
 
No millon EU alueella on viimeksi jokaista rekkaa tarkastettu rajalla? Aivan ei ole. Liikennemäärä olisi aivan hillitön, että tuollainen tunneli olisi mitenkään kannattava. Kannattaa katsoa minkälainen tivoli tuli pelkästään tullaamisesta Englannin kanaalissa. Miten sieltä lastista löydät sen sytyttimen? Sehän voidaan sinne auton sähköjärjestelmään integroida, jolloin se on mahdoton löytää ilman koko rekan purkamista. Kuskihan voi vaikka itse tuikata sen rekan tulee tunnelissa ja hävitä paikalta. Mitään todisteita ei jää oliko se tekninen vika vai sabotaasi kun tunnelissa kaikki palaa. Tunneli maksaa niin paljon, että ei mitään järkeä sellaista ole alkaa kaapeleita varten tekemään. Jos sellaisen kaapeleille varatun tunnelin saisi vaikka 10 miljardilla, niin on se silti aivan järjettömän kallista. Tunneli olisi myös valmis ehkä parin vuosikymmenen jälkeen, jolloin tämä nykyinen sota on taputeltu jo aikoja sitten ainakin toivoittavasti. Paljon helpompi ja halvempi vaan estää sen varjolaivaston kulku Itä-merellä Tanskan salmien kohdalla.
Helppoa. Rekat eivät pääse mahdollisesti tulevaan tunneliin. Vain henkilöliikenteelle tarkoitettu juttu.
 
Tunneli se vasta älyttömän kallis ratkaisu olisikin.

Tuon ranskalaisen korjausaluksen mobilisointi tänne ja pois hatusta heittämällä luokkaa 1-1,5 miljoonaa euroa ja päivähinta 50k euroa. Onhan tämäkin kallista jos maksaja on lopulta veronmaksaja.
Se miten helposti kaapelit tuntuvat katkeilevan herää kysymys onko nykyinen ratkaisu ns. kestävä. Tietty kommunikaatioon satelliitit on käytössä ja lisää tulossa.
 
Helppoa. Rekat eivät pääse mahdollisesti tulevaan tunneliin. Vain henkilöliikenteelle tarkoitettu juttu.

Sitten tunnelissa ei ole mitään järkeä taloudellisesti, jos tunneli ei kuljeta tavaraa. Henkilöliikenne pelkästään ei tuo riittävästi tuloja. Nyt hinta-arvio on 15 miljardia, eiköhän se todellinen ole jossain 20+. Eikä tämä tunneli nyt nykyiseen kriisiin auta mitään. Muutenkin tuo sähkönsiirtolinja Viroon on mielestäni enemmän rasite kuin hyöty Suomelle. Valokuidut ennemmin vetäisi suoraan Saksaan.

Se miten helposti kaapelit tuntuvat katkeilevan herää kysymys onko nykyinen ratkaisu ns. kestävä. Tietty kommunikaatioon satelliitit on käytössä ja lisää tulossa.
Sen katkeilun voisi halutessaa helposti lopettaa kieltämällä sen varjolaivoston liikkumisen Itä-merellä. Tarvittaisiin vaan poliittinen päätös.
 
Viimeksi ihmettelin samaa - miten ne sai suostuteltua laivan pysähtymään? Aiemmalla käsityksellähän mitään ei kuitenkaan uskalleta tehdä joten konnat vain häipyvät. Jotain tehdään eri tavalla kuin ennen.
Ensin pyydetään pari kertaa nätisti radiolla, sitten uhataan toimilla ja jos ei vieläkään auta, niin Hamina-luokan ohjusvene sanoo 50 metriä keulan eteen "saarrrrrrja"
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 829
Viestejä
4 567 262
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom