Kesärenkaat ja kitkarenkaat sekaisin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja munse
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 625
Autossa olevista kesärenkaista löytyi ruuvi kantaansa asti uponneena renkaan kulutuspinnasta. Ilmat ovat tallella toistaiseksi. Aikeissa huomenna viedä paikattavaksi.

Ajattelin laittaa kitkarenkaat etuakselin pyöriin, kun vien vaurioituneen renkaan rengasliikkeeseen. Onko kitka- ja kesärenkaista koostuva sekarengastus laillinen?
 
Luulisi olevan. Ja itse laiskana vaihtaisin vain sen toisen etupyörän, kunhan renkaiden ympärysmitta on sama.
 
Luulisi olevan. Ja itse laiskana vaihtaisin vain sen toisen etupyörän, kunhan renkaiden ympärysmitta on sama.
No itse laiskana vaihtaisin myös. Mutta samalla akselilla eri pyörät eivät kuulosta lailliselta idealta, kun kyseessä on talvi- ja kesärengas.

Lisäksi pitäisi heittää lapset hoitoon ja puoliso töihin ennen korjauttamista, joten kilometrejäkin tulee jonkin verran.
 
No itse laiskana vaihtaisin myös. Mutta samalla akselilla eri pyörät eivät kuulosta lailliselta idealta, kun kyseessä on talvi- ja kesärengas.

Lisäksi pitäisi heittää lapset hoitoon ja puoliso töihin ennen korjauttamista, joten kilometrejäkin tulee jonkin verran.
Kyllähän ennenvanhaan oli se pikkunen kottikärryn rengas varalla. Ja jos on etuvetoinen auto ja renkaiden ympärysmitta (vaikka lähes, kitka voi pehmeämpänä mennä lyttyyn enemmän, ehkä?) sama, niin antaa mennä vaan.
Alastarollehan et ole menossa. Ja jos ei niitä kilometrejä tule tyyliin yli 500km, niin en olisi huolissani.
 
En suosittele kitkoja kesäksi enkä sekarengastusts mutta tällä kelillä kitkay pelaavat vielä ongelmitta. Mullakin vielä alla.
 
En suosittele kitkoja kesäksi enkä sekarengastusts mutta tällä kelillä kitkay pelaavat vielä ongelmitta. Mullakin vielä alla.
Ekan viestin mukaan kyseessä päivän/kahden erikoistapaus. Jolloin ei mitään ongelmaa pitäisi olla, kun ei sitä autoa/renkaita väkisin ääritilanteisiin vie.
Totta kai se ääritilanne voi tulla itsestä riippumattomista syistä, mutta hyvin harvinaista.
Ja muutenkin ekan postauksen mukaan laillisuus on päänvaivana.
 
Kyllä se käsittääkseni ihan laillinen on jos molemmat vaihtaa akselille, jos vain toisen niin tulkinnanvaraista. Jos se nyt on vararenkaana alla kolmen saman sarjan kumin kanssa niin tuskinpa poliisi moisesta sakottaisi oli nasta tai kitka. Varmasti moni sitä toista sarjaa on vararenkaina hyödyntänyt allekirjoittanut mukaanlukien. Eri asia jos on joka kulmassa eri kumi ja selvää että on pidempiaikainen (asenne)ongelma.

”Henkilö- ja pakettiauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Samalla akselilla ei saa käyttää myöskään siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.

- Tilannetta, jossa toisella akselilla on M+S –renkaat mutta toisella ei, ei säädöksessä rajoiteta mitenkään. ”


Toki pitkäaikaiskäyttöön ei suositeltavaa (kuten ei kirjojen käyttö kesällä ylipäätään), mutta siitähän ei tässä ollut kysymys. Ja tietenkin huomioida se huono rengastus ajotavassa.
 
Tai sitten vaan ite kääntää renkaan sopivaan asentoon, nyppää ruuvin pois ja työntää kamelinpaskapaikan tilalle, ei tarvi edes rengasta irroittaa ja aikaa menee 5minuuttia, jos ei ole ennen tehnyt.
 
Jos se nyt on vararenkaana alla kolmen saman sarjan kumin kanssa niin tuskinpa poliisi moisesta sakottaisi oli nasta tai kitka.
Eikä niiden kolmenkaan tarvitse olla samaa sarjaa. Renkaitahan saa vaihtaa pareittain tai muuten käyttää etu- ja taka-akseleilla vaikkapa eri merkkisiä asianmukaisia renkaita. En ota mitään kantaa siihen, onko tämä kovin fiksua ensisijaisena ratkaisuna, mutta joskus se voi olla käytännön pakko.
Varmasti moni sitä toista sarjaa on vararenkaina hyödyntänyt allekirjoittanut mukaanlukien.
Olen antanut itseni ymmärtää ainakin edellisen lain aikana, että varapyöränä saa vakiintuneen laintulkinnan mukaan käyttää mitä vain autoon soveltuvaa ja hyväksyttyä rengasta - siis jopa nastarengasta. Onhan se erilainen ominaisuuksiltaan, mutta kompaktivarapyörä vasta onkin.

Aiheeseen löyhästi liittyen itse asiassa järkiperustein mikä tahansa laillinen sopiva talvirengas voi olla keskimäärin parempi varapyöränkumi kuin kesärengas - ongelma vääränlaisesta kumista on kesällä vähäisempi ja helpommin hallittavissa kuin talvella. Tietysti vasta-argumenttina varapyörän olisi ihanteellista olla sellainen, jossa ei ole määrättyä pyörimissuuntaa, mutta pystyisin kyllä elämään tämän kanssa. Varapyörää käyttäessä pitää olla muutenkin selvää, ettei nyt ole käytettävissä normaali suorituskyky - ellei ole kyseessä kesä, täysikokoinen varapyörä varmasti oikealla paineella ja vieläpä tuore varakumi tai esimerkiksi edellisestä rengaskierroksesta jätetty paras rengas eli ei auton alkuperäinen rippikoululainen varakumi. Monelle on tullut ihan yllätyksenä, ettei sillä kompaktisparella esimerkiksi saisi ensinkään ajaa yli 80 km/h tai että sen käyttöikä ja kerta-ajosuorite on rajallinen.
 
Eikä niiden kolmenkaan tarvitse olla samaa sarjaa. Renkaitahan saa vaihtaa pareittain tai muuten käyttää etu- ja taka-akseleilla vaikkapa eri merkkisiä asianmukaisia renkaita. En ota mitään kantaa siihen, onko tämä kovin fiksua ensisijaisena ratkaisuna, mutta joskus se voi olla käytännön pakko.
No juu, sanotaan sitten, että jos toisella akselilla on pari ja kolmas on asianmukainen niihin nähden.

Pointti oli vaan, että jos nyt pelkää poliisiin sakottavan sekarengastuksesta, niin eiköhän nekin maalaisjärkeä käytä siinä onko se tilanne uskottava varapyöräskenaario vai ei. Eli ei varmasti tule sakkoja jos varapyöräkäytöstä kyse vaikka olisi nastarengas heinäkuussa. Jos taas joka kulmassa on täysin erilainen dyykattu kumi, joista yksi on vielä talvirengas ja kaikki kielii siitä, että kyseessä on ihan pysyvä järjestely niin voi sakkoa tullakin ja silloin ihan aiheesta.

Mutta tosiaan AP:n tapauksessa ei jälkimmäisestä ollut kyse, joten en huolehtisi muuten kuin että ajaisin nätisti, enkä nyt katsastukseen veisi tuolla rengastuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Autossa olevista kesärenkaista löytyi ruuvi kantaansa asti uponneena renkaan kulutuspinnasta. Ilmat ovat tallella toistaiseksi. Aikeissa huomenna viedä paikattavaksi.

Ajattelin laittaa kitkarenkaat etuakselin pyöriin, kun vien vaurioituneen renkaan rengasliikkeeseen. Onko kitka- ja kesärenkaista koostuva sekarengastus laillinen?

Paikkaus vie 10min ja sen voi tehdä itse parkkipaikalla, ei tarvitse vaihdella renkaita.

Tai jos ei osaa niin aja sillä ruuvi renkaassa sinne liikkeeseen ja ne tekee sen sun puolesta, ihme säätöä taas...
 
Kerran tuli katsastettua auto niin, että kolme rengasta oli samasta sarjasta ja yksi oli kokonaan eri mallinen (kooltaan sama) kun ei saanut samanlaista enää puhjenneen tilalle. Katsastuksessa mainitsivat asiasta mutta ei siihen kummemmin puututtu kun tilanteen selitti. Tuohan on siis periaatteessa laitonta kun samalla akselilla pitäisi olla aina identtiset renkaat. Mutta tilapäisenä vararenkaana saa käyttää mitä vain rengasta joka auton alle muuten sopii, ei poliisit siitä sakkoja anna kuten ylläkin jo todettu.
 
Noniin, nyt on rengas asianmukaisesti paikattu ulko- ja sisäpuolelta. Yhden renkaan vaihdolla menin eli etuakselilla oli tilapäisesti kitkarengas-kesärengas-yhdistelmä.
 
Vararengas voi olla vaikka kankaille ajettu, kunhan käyttö on tilapäistä eli esimerkiksi gummikorjaamolle ajo. Monissa nykyautoissa joku kääpiörengas vararenkaana ja olisi kummallista jos sitä ei saisi käyttää. Kitkarenkaita tai nastarengasta ilman nastoja ei kannata kyllä kesäkeleillä käyttää millään akselilla. Varsinkin vanha ja kovettunut rengas on aika vekkuli ajettava ja sateen sattuessa hengenvaarallinen. Pitoa vain ei ole. Ai mistäkö tiedän?
 
Vararengas voi olla vaikka kankaille ajettu, kunhan käyttö on tilapäistä eli esimerkiksi gummikorjaamolle ajo. Monissa nykyautoissa joku kääpiörengas vararenkaana ja olisi kummallista jos sitä ei saisi käyttää. Kitkarenkaita tai nastarengasta ilman nastoja ei kannata kyllä kesäkeleillä käyttää millään akselilla. Varsinkin vanha ja kovettunut rengas on aika vekkuli ajettava ja sateen sattuessa hengenvaarallinen. Pitoa vain ei ole. Ai mistäkö tiedän?

Jep, pidemmän päälle tuppaa olemaan liukkaita ja yllätyksellisiä. Jos pysyvästi ajelisi esim kitkarenkailla kesän, kannattaa muistaa, että ne on edelleen talvirenkaat joihin pätee sama 3mm:n raja urasyvyydestä vaikka niitä käyttäisi kesällä. Muuten meidän jämäteille ihan hyvä kesärengas on Keski-Euroopan kitkarengas. On ainakin astetta hiljaisempi ja toimii ihan ok.
 
Oletko nyt aivan varma? Uutiset sun muut kertoo kyllä, että talvikauden ulkopuolella niissä pätee 1,6mm.

No nyt täytyy myöntää, etten ole satavarma. Ajelin edellisen kesän eurokitkoilla ja kun ne kävin vaihdattamassa, rengasliikkeen ukko sanoi että olet sitten ajanut laittomilla renkailla, että uudistuksen myötä kun noi on talvirenkaat niin pitäisi olla se 3mm jäljellä. Tai ainakaan hän ei lähtisi vakuutusyhtiön kanssa sitten vääntämään, jos jossain tilanteessa vakuyhtiö sanoo, että renkaiden vika, ei makseta mitään.
 
Esim pakettiautoihin saa kyllä tosissaan etsiä jos aikoo löytää niihin "kesärenkaat", se M+S merkintä löytyy oikeastaan kaikista pakuihin (tai sitä isompiin autoihin) tarkoitetuista renkaista.
 
Esim pakettiautoihin saa kyllä tosissaan etsiä jos aikoo löytää niihin "kesärenkaat", se M+S merkintä löytyy oikeastaan kaikista pakuihin (tai sitä isompiin autoihin) tarkoitetuista renkaista.

Muistaakseni ainakaan itse ostamistani/pyörittelemistäni merkki ( pääosin Continental ) ja keskitason ( mm. Nankang, Falken, Uniroyal ja Kumho ) pakettiauton kesärenkaista ei ole löytynyt M+S merkintää, tosin nopealla vilkaisulla 1001renkaaseen, monelta merkiltä näytti löytyvän 3PMSF tai M+S merkinnällä olevia "talvirenkaita".
 
En muutenkaan ymmärrä tota varottelua kitkarenkaista kesällä. Saattaahan ne olla hitusen huonot jos vettä tulee taifuunin lailla, mutta silloin saa kyllä ajella kieli keskellä suuta muutenkin oli mitkä nakit alla tahansa. Otin testiksi viime talvelle kitkarenkaat sekä henkilö- että pakettiautoon. Kyllä niillä vielä kesän perään ajaa ja sitten onkin aika ensimmäisen ja viimeisen kerran heittää kitkoilla vesilintua.

Tien ja pihan korkeusero puolesta metristä metriin loivalla nousulla ja joka kerta jäi kitkoilla tienhaaraan jos lumi päätti tulla työpäivän aikana eikä tienhaaraa ehtinyt hiekoittaa kotimatkan aikana... Ensi talvelle sitten ihan oikeat talvirenkaat taas.
 
En muutenkaan ymmärrä tota varottelua kitkarenkaista kesällä. Saattaahan ne olla hitusen huonot jos vettä tulee taifuunin lailla, mutta silloin saa kyllä ajella kieli keskellä suuta muutenkin oli mitkä nakit alla tahansa. Otin testiksi viime talvelle kitkarenkaat sekä henkilö- että pakettiautoon. Kyllä niillä vielä kesän perään ajaa ja sitten onkin aika ensimmäisen ja viimeisen kerran heittää kitkoilla vesilintua.

Tien ja pihan korkeusero puolesta metristä metriin loivalla nousulla ja joka kerta jäi kitkoilla tienhaaraan jos lumi päätti tulla työpäivän aikana eikä tienhaaraa ehtinyt hiekoittaa kotimatkan aikana... Ensi talvelle sitten ihan oikeat talvirenkaat taas.
Yhden talven jälkee sadepito saattaa melkein vetää vertoja sakkorajalla oleville kesärenkaille. Eniten kai varoitellaan siitä, ettei ajettaisi ~3mm kitkoja loppuun kesällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 667
Viestejä
4 538 289
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom