Keliakia, gluteiiniyliherkkyys ja vehnäallergia

Liittynyt
07.09.2023
Viestejä
18
Onko foorumilla kokemusta keliakiasta, vähemmän tunnetusta ja vaikeammin todettavasta gluteiiniyliherkkyydestä tai aivan erillisestä vehnäallergiasta? Minkälaisia oireita teille gluteiinipitoisen viljan nauttiminen aiheuttaa (vehnä, rukii, ohra) tai vehnäallergian tapauksessa vehnä? Miten todettiin keliakia, gluteiiniyliherkkyys tai vehnäallergia? Minkälainen ero on ollut gluteiinisella tai vehnää sisältävällä ruokavaliolla verrattuna gluteenittomaan tai vehnättömään?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
664
Ei ole virallisesti todettu, mutta aloitin tuossa gluteenittoman ja varovaisesti arvioituna tuntuu, että tällä on ollut hyviä vaikutuksia. Kakkajuttuja joo, mutta kakasta tuli sellaista teflonia, että ei paperia juurikaan tarvitse näyttää. Samoin pyyhkiminen ei satu samalla tavalla. Aion jatkaa ainakin toistaiseksi. Nykyään saa niin helposti gluteenittomia vaihtoehtoja, että ei mene edes kovin vaikeaksi. Täydellisen tarkka en ole tuon kanssa. Eli, syön esim. kauraleipää, jossa ei lue gluteeniton. Oletan, että käytännössä tuolla ei ole kohdallani merkitystä, mutta ilmeisesti, jos on erityistä herkkyyttä niin täytyy olla ehdoton, että löytyy "gluteeniton" pakkauksen kyljessä.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 236
Faijalla ja veljellä on virallinen diagnoosi keliakiasta niin en ole viitsinyt vaivautua lääkäriin asian tiimoilta. Oireet hävisi kun jätti gluteenin pois, palasi kun kokeilin uudestaan syödä normaalisti ja hävisi taas ruokavaliota korjaamalla, niin arvioin että riittävän tarkka diagnoosi tässä kohdassa. Mullakin menee noita saattaa sisältää sun muita tuotteita jotka ei ole sertifioidusti gluteenittomia. Jos käy paska mäihä, niin oireet on aika mietoja - alavatsakipua, vatsa löysällä.
Jos tulee ulkona syötyä niin Gluten Go -kapseleilla saa pidettyä oireet kurissa ja saa syödä sit sitä mitä haluaa eikä mitä sattuu olemaan tarjolla.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
664
Tämä Gluten Go olikin uusi juttu itselleni. Onko tämä vähän sama kuin laktoosi-intoleranssiin tarkoitetut kapselit? Tulee mieleen, että olisi mielenkiintoista löytää keino korjata/palauttaa kehon oma entsyymin tuotanto sellaiseksi, että gluteenitkin pilkkoutuisivat (mikäli tämä on niin yksinkertaista).
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 236
Tämä Gluten Go olikin uusi juttu itselleni. Onko tämä vähän sama kuin laktoosi-intoleranssiin tarkoitetut kapselit?
Vastaava kuvio käsittääkseni. En tiedä miten hyvin noi toimii jos reagoi gluteeniin tosi herkästi tms. Mutta mulle toimii - on sitten placebo tai ei, niin helpottaa tiettyjä ruokailutilanteita paljon =)
 
Liittynyt
07.09.2023
Viestejä
18
Redditissä mainittu, että voi aiheuttaa keliakia tai gluteiiniyliherkkyys noin 300 erilaista oiretta. Netistä useilta eri lähteistä löytyy vastaavanlaista tietoa, että oireet voi olla hyvin moninaisia ja eri asteisia. Ummetusta, ripulia, ilmavaivaivoja, vatsakipuja (mahasuolikanava). Myös hermostolliset oireet (puutuminen ja pistely, keskittymisvaikeudet) tai psyykkisiä oireita (esim. unen häiriöt, väsymys, jne.) tulla. Voi aiheuttaa myös ihottumaa joillekin.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 690
Mjooh, olin näitä "virallisesti todettuja" ekoja keliaakikkoja..

Aina oli vatsa aivan sika kipeenä, karmea nälkä, nooh otin juusto ruisleipää enkä saanut palaakaan alas.
kävin sika monta kertaa lekurilla, aina uusi puoskari, otti verikokeet jne. kaikki kunnossa.

Sitten viimein oli fiksu nais-lääkäri totesi että
"minä olen lukenut USA:ssa tulleesta lääkärilehdestä että on sellainen sairaus kun keliakia, sen näkee verikokeesta"
Vuosi 1990, otettiin verikoe ja tulos: on keliakia, kaikki kotimaiset viljat veke..

Sosiaalitoimisto oli fiksu kun oli lisäksi laktoosi-intoleranssi niin sain ruoka-tukea 500mk/kk.
sitten se putosi 300mk:aan..
Sitten loppui kokonaan..

2015 vuoden lopussa kela ilmoitti että keliakiatuki 23.60e lopetetaan valtion rahojen loppuessa.
sen sai siten että meni lääkärille gastroskopiaan..

Laitoin heti rullat pyörimään ja Hallinto-Oikeus totesi että toimeentulotuki-asiakkaille pitää maksaa keliakiatukea.
Sain tuolla päätöksellä Päijät-Hämeeseen keliakiatukea joka on nykyään 25e/kk..

1990 ei ollut gluteenittomia tuotteita kuin riisikakut.
On hauska että keliakiatuki voi olla 25e/kk, mutta pelkät aamiais-illallisleivät gluteenittomat maksaa 50e/kk.

Sitten porukat kehtaa ihmetellä "mihin sä oikein kaikki rahasi tuhlaat" buahhh...

Porukat usein naukuu että laktoosi-intoleranssi ei aiheuta vakavia oireita, kerran sitten olin karmeiden vatsakramppien takia ea-polilla!

Se siitä, sanotaan usein että ilmavaivoja tulee, eikä laktoosi-intole ole mikään saiaus, ei sitten, mää vaan kuvittelen että mulla on vatsakramppeja :D
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
232
Ei ole virallisesti todettu, omaa mutua vahvasti, ei passaa yleistää.

Niin sanotusti puhdistetut (valkoiset?) viljat aiheuttaa jäätävän määrän varsinkin vatsavaivoja. Kun kokeilin täysvilja-, speltti- tuotteita, jäin sille tielle. Ei enää minkään näköisiä ongelmia joten oma tapaus lienee melko lievä mutta syystä tai toisesta nuo halvimmat valkoiset jauhot ei sovellu vaan tekee löysää ja ilmaa olkoon sitten pullasta tai pizzasta, teen itse tai en.

Joko minä tai jauhot (varmaan minä, vanhempana kai tarvitsee enemmän kuitua, tai jotain muuta yhtä ymmärtämätöntä) on muuttuneet koska tällaista ongelmaa ei ollut pentuna, vasta aikuisiällä about vuosituhannenvaihteelta saakka, eikä mua olis silloin voinut vähempää kiinnostaa jonkun jauhojen erot :smile:

Gluteeniyliherkkyys ei ole mikään vitsi, sitä vaan mielestäni tutkitaan vähän väärästä suunnasta, keskitytään oireiden hoitoon mutta ei syyhyn, siksi se on monelle se "akkojen vaiva" niin kuin mielenterveys.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Mjooh, olin näitä "virallisesti todettuja" ekoja keliaakikkoja..

Aina oli vatsa aivan sika kipeenä, karmea nälkä, nooh otin juusto ruisleipää enkä saanut palaakaan alas.
kävin sika monta kertaa lekurilla, aina uusi puoskari, otti verikokeet jne. kaikki kunnossa.

Sitten viimein oli fiksu nais-lääkäri totesi että
"minä olen lukenut USA:ssa tulleesta lääkärilehdestä että on sellainen sairaus kun keliakia, sen näkee verikokeesta"
Vuosi 1990, otettiin verikoe ja tulos: on keliakia, kaikki kotimaiset viljat veke..

Sosiaalitoimisto oli fiksu kun oli lisäksi laktoosi-intoleranssi niin sain ruoka-tukea 500mk/kk.
sitten se putosi 300mk:aan..
Sitten loppui kokonaan..

2015 vuoden lopussa kela ilmoitti että keliakiatuki 23.60e lopetetaan valtion rahojen loppuessa.
sen sai siten että meni lääkärille gastroskopiaan..

Laitoin heti rullat pyörimään ja Hallinto-Oikeus totesi että toimeentulotuki-asiakkaille pitää maksaa keliakiatukea.
Sain tuolla päätöksellä Päijät-Hämeeseen keliakiatukea joka on nykyään 25e/kk..

1990 ei ollut gluteenittomia tuotteita kuin riisikakut.
On hauska että keliakiatuki voi olla 25e/kk, mutta pelkät aamiais-illallisleivät gluteenittomat maksaa 50e/kk.

Sitten porukat kehtaa ihmetellä "mihin sä oikein kaikki rahasi tuhlaat" buahhh...

Porukat usein naukuu että laktoosi-intoleranssi ei aiheuta vakavia oireita, kerran sitten olin karmeiden vatsakramppien takia ea-polilla!

Se siitä, sanotaan usein että ilmavaivoja tulee, eikä laktoosi-intole ole mikään saiaus, ei sitten, mää vaan kuvittelen että mulla on vatsakramppeja :D
Olen vähän ilonpilaaja, mutta keliakia on tunnettu yli 100 vuotta, gluteeni ymmärrettiin sen syyksi 1950-luvulla ja Suomeen alettiin perustaa keliakiayhdistyksiä 1970-luvulla...
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 690
Olen vähän ilonpilaaja, mutta keliakia on tunnettu yli 100 vuotta, gluteeni ymmärrettiin sen syyksi 1950-luvulla ja Suomeen alettiin perustaa keliakiayhdistyksiä 1970-luvulla...
Juuh, mulle 1990 lekuri sanoi että kaikki kotimaiset viljat veke.
nooh, nyt ollaan sitten "kaura kyllä käy"
tämä pännii, ennen oli gluteenittomia tuotteita suuressakin kaupassa pieni paikka hyllyssä, nyt on sitten tana
"gluteenittomia" 10 metriä hyllyssä, tosin jokaisessa lukee "sisältää kauraa" :( vituttaa.
ei se ole silloin gluteenitonta :(

mulle sisko osti "gluteenittomia" sämpylöitä, kaksi söin ja sitten vatsa kuralla ja ilmavaivat karmeat.
kyselin keliakialiitosta
fiksu tantta vastasi "kyllä keliaakikko voi syödä kauraa, sulla on vaan kaura-allergiakin".
Mitähän helvetti tässä vielä tulee 56vuotiaana vastaan? hyppykuppa :(
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
568
Juuh, mulle 1990 lekuri sanoi että kaikki kotimaiset viljat veke.
nooh, nyt ollaan sitten "kaura kyllä käy"
tämä pännii, ennen oli gluteenittomia tuotteita suuressakin kaupassa pieni paikka hyllyssä, nyt on sitten tana
"gluteenittomia" 10 metriä hyllyssä, tosin jokaisessa lukee "sisältää kauraa" :( vituttaa.
ei se ole silloin gluteenitonta :(

mulle sisko osti "gluteenittomia" sämpylöitä, kaksi söin ja sitten vatsa kuralla ja ilmavaivat karmeat.
kyselin keliakialiitosta
fiksu tantta vastasi "kyllä keliaakikko voi syödä kauraa, sulla on vaan kaura-allergiakin".
Mitähän helvetti tässä vielä tulee 56vuotiaana vastaan? hyppykuppa :(
Yritätkö implikoida että kaura sisältää gluteenia?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
967
Sitten viimein oli fiksu nais-lääkäri totesi että
"minä olen lukenut USA:ssa tulleesta lääkärilehdestä että on sellainen sairaus kun keliakia, sen näkee verikokeesta"
Vuosi 1990, otettiin verikoe ja tulos: on keliakia, kaikki kotimaiset viljat veke..
Käsittääkseni keliakian todentaminen vaatii tähystyksen, verikokeella voi tosin sulkea keliakian mahdollisuuden pois.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Käsittääkseni keliakian todentaminen vaatii tähystyksen, verikokeella voi tosin sulkea keliakian mahdollisuuden pois.
Ei vaadi enää nykyään. Vasta-ainetestien luotettavuus on parantunut. Miksi ihmiset mutuilee näin paljon, vaikka Googlella faktat selviäisi muutamassa sekunnissa? Älkää sekoittako keliakiaa yliherkkyyksiin ja allergioihin, saati muihin "musta tuntuu että vehnä pierettää" -omatoimidiagnooseihin.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 690
Puoskarit oih ne puoskarit, 1990 ei kukaan meidän läänin puoskari tuntenut keliakiaa, vain yksi jonka käteen oli sattunut jenkkien lääkäri-tiedelehti :(

eikä sinänsä puoskarit luottaa vaan faktaan, sehän on näytetty jo monesti toteen että ihminen itse määrää itsestään.
On niin monen monta kertaa puoskareiden pitänyt todeta
"elintoiminnot ja kaikki arvot ovat kohdillaan mutta potilaalla ei ole elämänhalua"

"potilaan arvot kriittiset, se tulee kuolemaan...ai että onkin elämänhalua taistella ja elää vielä 30vuodenkin päästä terveenä? noh ei mahda mitään"

Yritätkö implikoida että kaura sisältää gluteenia?
En minä mitään väitä mutta kun 1990 läänin ainoa lääkäri sanoo että nähtävästi sulla on keliakia, kaikki kotimaiset viljat veke niin parempaa ei ole tiedossa, vasta 10--20vuoden päästä tuli sitten "ohoh, tehdään gastroskopia voipi olla keliakiaa" hah..
Ja lekuri oli vielä nuori nainen ..
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
568
En minä mitään väitä mutta kun 1990 läänin ainoa lääkäri sanoo että nähtävästi sulla on keliakia, kaikki kotimaiset viljat veke niin parempaa ei ole tiedossa, vasta 10--20vuoden päästä tuli sitten "ohoh, tehdään gastroskopia voipi olla keliakiaa" hah..
Ja lekuri oli vielä nuori nainen ..
En tiedä kuka on sanonut ja mitä, mutta ei siinä kaurassa silti gluteenia ole.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 690
En tiedä kuka on sanonut ja mitä, mutta ei siinä kaurassa silti gluteenia ole.
Sitä sanoi keliakialiitonkin rouva.
ja uskon sillä gluteenin syötyään ei ala vatsa oireilemaan 30min:n sisällä kuten mulla.
mutta on se kivaa että elämä edessä ja vielä kaura-allergia todetaan, mitähän vielä? kuppa perseessä :(
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 684
Ei vaadi enää nykyään. Vasta-ainetestien luotettavuus on parantunut. Miksi ihmiset mutuilee näin paljon, vaikka Googlella faktat selviäisi muutamassa sekunnissa? Älkää sekoittako keliakiaa yliherkkyyksiin ja allergioihin, saati muihin "musta tuntuu että vehnä pierettää" -omatoimidiagnooseihin.
Vasta-aineet eivät kaikilla näytä sairautta ja osalla se näkyy vain tähystyksessä, geenitestikin on vain suuntaa-antava. Mutta jos oireet poistuvat gluteenittomalla dieetillä niin eipä siinä skopiassa järkeä ole.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 690
Vasta-aineet eivät kaikilla näytä sairautta ja osalla se näkyy vain tähystyksessä, geenitestikin on vain suuntaa-antava. Mutta jos oireet poistuvat gluteenittomalla dieetillä niin eipä siinä skopiassa järkeä ole.
1990 Lekuri sanoi että kaikki viljat veke, sitten kun tuli gastroskopia-tutkimus niin sanottiin
että olet ollut gluteenittomalla valiolla niin syö nyt vuosi normaalisti sitten vasta gastroo.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 690
Miksi kotimainen vilja veks, en ole koskaan ymmärtänyt? Gluteeni on gluteenia vaikka mistä se tulisi, ainakin käsittääkseni.
Mun mielestä pääosin saadaan gluteenia kotimaisesta viljasta, ei hirssistä tms. kamoista joita voi syödä.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
232
Mun mielestä pääosin saadaan gluteenia kotimaisesta viljasta, ei hirssistä tms. kamoista joita voi syödä.
Toki, mutta tarkoitin ensisijaisesti esim. vehnää mitä varsinkin nykyään tuotetaan suomessa vähemmän kuin käytetään, varmaan muillakin viljoilla edes osittain sama tilanne. Gluteenia kun on kuitenkin aika monessa viljassa, ei pelkästään vehnässä.

Muokkaus; Siis niin vehnää kuin muitakin on tuotu maahan jo satoja vuosia, siksi olen aina ihmetellyt miksi se rajoittuisi kotimaiseen viljaan.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 690
Toki, mutta tarkoitin ensisijaisesti esim. vehnää mitä varsinkin nykyään tuotetaan suomessa vähemmän kuin käytetään, varmaan muillakin viljoilla edes osittain sama tilanne. Gluteenia kun on kuitenkin aika monessa viljassa, ei pelkästään vehnässä.
Just toi rajoittaa "kivasti" ainoa karkit mitä saa mässyttä on sokerittomat mynthonit, melkein joka paikkaan on tyrkätty vehnäjauhoja, kohta sitä löytyy jo limskastakin huokaus..
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
232
Toi on totta, olkoon sitten gluteeni tai sokeri, ja kummallakin harrastetaan hintalaukkaa... Toki kustannuksia on enemmän, käyttäjämäärä vähäisempi mikä varsinkin vielä vuosituhanteen alkupuolella rajasi tuotteita rajusti. Tilannehan on monipuolisuudeltaan parantunut paljon ja tuotekehitystäkin on tapahtunut. Käyttäjäryhmä on kasvanut mutta hintakehitys polkee paikallaan.

Itse suosin alkuperäistä sokeria osin pakosta, maha ei kestä juurikaan makeutusaineita, älä kysy miksi, en tiedä enkä ymmärrä, viljatuotteista ne äärimmilleen jalostetut ei myöskään käy mutten ole keliaakikko, gluteeniherkkä ehkä lievemmässä määrin, mutta miksi, en taaskaan ymmärrä, enkä ymmärrä miksi vähemmän jalostettu maksaa enemmän...
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 690
äärimmilleen jalostetut ei myöskään käy mutten ole keliaakikko, gluteeniherkkä ehkä lievemmässä määrin, mutta miksi, en taaskaan ymmärrä, enkä ymmärrä miksi vähemmän jalostettu maksaa enemmän..
Sama, Tavallinen 30%:n rasvainen juusto 6e/kg. 15%:n vähärasvainen 700g/8e.
Sitten ihmetellään että miksi ihmiset syövät epäterveellisesti ..
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
232
Sama, Tavallinen 30%:n rasvainen juusto 6e/kg. 15%:n vähärasvainen 700g/8e.
Sitten ihmetellään että miksi ihmiset syövät epäterveellisesti ..
Kas kun heitit nuo maitotuotteet, niistäkin nuo epäterveelisemmät ei aiheuta mulle mitään vaivoja, tässäkään oikeasti nykytieteen mukaan mitään järkeä. Mutta entäs keinomakeutetut rasvattomat jogurtit? :sick: Onko niitä edes enää? Tavaton mikä ripuli niistä tuli joka kerta ennen kuin hoksasin..
Rasvan pilkkominen tekee saman kuin gluteenin jalostus? :think:
 
Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
160
viljatuotteista ne äärimmilleen jalostetut ei myöskään käy mutten ole keliaakikko, gluteeniherkkä ehkä lievemmässä määrin, mutta miksi, en taaskaan ymmärrä, enkä ymmärrä miksi vähemmän jalostettu maksaa enemmän...
Kyllä se taitaa olla tuotteen valmistusvolyymit, joka määrää pääosin tuotteen hintaa.

Myllyn paras makaronikin maksaa kilohinnaltaan vähemmän kuin vehnäjauho.. Miksei ne vaan myy sieltä makaronitehtaalta niiden vehnäjauhovarastoja suoraan, kun siitä saisi paremman hinnan? :)

Ja myös Prismassa maksaa joku parin litran kurkkupurkki 4,99 euroa. Mutta jos haluaa ostaa samanlaisen tyhjän lasipurkin Prismasta niin se maksaa 14,99 euroa.. Mahtaa kurkun tuottajiakin vituttaa, kun kurkun kilohinta on rajusti negatiivinen. :lol:
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
232
Kyllä se taitaa olla tuotteen valmistusvolyymit, joka määrää pääosin tuotteen hintaa.

Myllyn paras makaronikin maksaa kilohinnaltaan vähemmän kuin vehnäjauho.. Miksei ne vaan myy sieltä makaronitehtaalta niiden vehnäjauhovarastoja suoraan, kun siitä saisi paremman hinnan? :)

Ja myös Prismassa maksaa joku parin litran kurkkupurkki 4,99 euroa. Mutta jos haluaa ostaa samanlaisen tyhjän lasipurkin Prismasta niin se maksaa 14,99 euroa.. Mahtaa kurkun tuottajiakin vituttaa, kun kurkun kilohinta on rajusti negatiivinen. :lol:
No mutta kun puhutaan gluteenista niin yleisin mielikuva on vehnäjauho. Siitä kun tehdään makaronia niin tottakai se maksaa. En tiedä makaronien teollisen valmistuksen kaikkia saloja mutta onhan siellä kuluja tietysti :)

Mutta hei, miksi täysjyväjauho, joka on huomattavasti vähemmän prosessoitu, maksaa enemmän kuin enemmän koneellistettu jauho? Tätä minä en ymmärrä. Varsinkin kun se vähemmän teutaroitu jauho on maukkaampaa ja terveellisempää. Vai mahdetaanko me eletä vielä 1800 -luvulla, jolloin valkoiset jauhot oli ylellisyys, tosin ne kyllä maksoikin monikertaisesti tavallisiin, mihin kai speltti nykyään luetaan.
Koska alkaa katukuvassa esiintymään taas silinterit? Mulla olis isoisän jäämistöstä sellainen niin voisin esittää rikasta :lol:

Muokkaus; Epähuomiossa ohitin tuon jauho->makaroni jutun. On se vehnäjauho kaupassa kilohinnaltaan kuitenkin tänäpäivänä edullisempaa, rajoilla mennään mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

AkQ

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
279
2015 vuoden lopussa kela ilmoitti että keliakiatuki 23.60e lopetetaan valtion rahojen loppuessa.
sen sai siten että meni lääkärille gastroskopiaan..

Laitoin heti rullat pyörimään ja Hallinto-Oikeus totesi että toimeentulotuki-asiakkaille pitää maksaa keliakiatukea.
Sain tuolla päätöksellä Päijät-Hämeeseen keliakiatukea joka on nykyään 25e/kk..
Heeeetkineeeen.. Ai siis mitä..? Saako sen tuen takaisin jotenkin vai? Keliakiatuki loppui vuosia sitten enkä mistään ole tuollaista kuullut. Voitko kertoa vähän tarkemmin?
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
260
En tiedä kuka on sanonut ja mitä, mutta ei siinä kaurassa silti gluteenia ole.
Kaura on luontaisesti gluteeniton mutta käsitellään samoissa tuotantolaitoksissa kuin muutkin viljat, joten vaatii kaurapaketin missä gluteeniton merkintä. Nämä tuotteet valmistettu tehtailla missä ei muita gluteenillisia viljoja käsitellä.
Monet pizzeriat mainostaa että heiltä saa gluteenitonta pizzaa, silti tekevät lätyn samassa tilassa missä pöllytellään vehnäjauhoa. Pelkkä gluteeniton raaka-aine ei ole tae gluteenittomalle lopputuotteelle.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 690
Heeeetkineeeen.. Ai siis mitä..? Saako sen tuen takaisin jotenkin vai? Keliakiatuki loppui vuosia sitten enkä mistään ole tuollaista kuullut. Voitko kertoa vähän tarkemmin?
Juuh, taistelin heti 2015 kun sain tietää että se loppuu kelalta, olin toimeentulotuki-asiakas tein ehkäisevän anomuksen soskuun, hylsy tietty, siitä sitten jaostoon oikaisuvaade, hylky tuli, kesto 1kk, siitä hallinto-oikeuteen oikaisuvaade, kesti n. 6-12kk, sitten tuli päätös että soskun pitää korvata keliasta korvausta, summaa ei määrätty, sosiaalilaissakin on kohta että erikoisruokavaliosta VOIDAAN myöntään ehkäisevää toimeentulotukea..

Luin tuota rumbaa varten sosiaalilait lakikirjasta sekä kunnan toimeentulotuki-ohjeistuksen että "ohjeet sosiaalivirkailijalle"-kirjasen..

Nyt jää plussaa 20e/kk toimeentulotuesta eli en saa mitään.
Yritän saada sitä että sen saisi vaikkei olisikaan oikeutta toimeentulotukeen.

Tämä pätee vain Päijät-Hämeessä, kun juttelin fiksun Sosiaali-ylitarkasta Ellisaaren kanssa Hesasta näistä asioista, niin ovat kunnallisia päätöksiä.
Eli se mikä toimii Päijät-Hämeessä ei välttämättä päde Uudella maalla.

Kuntarajat ovat persiistä :(

Mutta esimerkkitapauksia on kiva saada.
Nyt tuli hallinto-oikeudesta hylky, saan valittaa korkeimpaan ohjeiden mukaan, mutta tiedän että aiemmin olen muissa asioissa laittanut korkeimpaan oikeuteen kantelun ja sitä varten pitää olla valitus-lupa, siihen pitää täyttyä kolme kohtaa, aiemmin laitoin että tämä ja tämä kohta täyttyy siksi pitää ottaa käsittelyyn, ei myönnetty valituslupaa=ei tutkittu koko asiaa.

Siksi on oikeus-aputoimistoon aika 21.11.2023 jossa katsotaan että osaako lakiherra tehdä oikean valitus-lupa anomuksen.

Mulle silloin 2016 sosku linjasi että maksetaan toimeentulotuki-asiakkaalle keliakiatukea vanhan kelan linjausten mukaan 23.60e/kk kuukausittaisella ehkäisevällä hakemuksella.

Sitten helmikuu 2023 tuli uudet linjaukset joissa määriteltiin että tukea saa 25e/kk kuukausittaisella hakemuksella.

Ei se ota jollei anna...
 
  • Tykkää
Reactions: AkQ
Liittynyt
18.08.2018
Viestejä
55
Onko muilla ilmennyt hermostollisia oireita gluteeniin liittyen esim. pistelyä?
 

AkQ

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
279
Juuh, taistelin heti 2015 kun sain tietää että se loppuu kelalta, olin toimeentulotuki-asiakas tein ehkäisevän anomuksen soskuun, hylsy tietty, siitä sitten jaostoon oikaisuvaade, hylky tuli, kesto 1kk, siitä hallinto-oikeuteen oikaisuvaade, kesti n. 6-12kk, sitten tuli päätös että soskun pitää korvata keliasta korvausta, summaa ei määrätty, sosiaalilaissakin on kohta että erikoisruokavaliosta VOIDAAN myöntään ehkäisevää toimeentulotukea..

Luin tuota rumbaa varten sosiaalilait lakikirjasta sekä kunnan toimeentulotuki-ohjeistuksen että "ohjeet sosiaalivirkailijalle"-kirjasen..

Nyt jää plussaa 20e/kk toimeentulotuesta eli en saa mitään.
Yritän saada sitä että sen saisi vaikkei olisikaan oikeutta toimeentulotukeen.

Tämä pätee vain Päijät-Hämeessä, kun juttelin fiksun Sosiaali-ylitarkasta Ellisaaren kanssa Hesasta näistä asioista, niin ovat kunnallisia päätöksiä.
Eli se mikä toimii Päijät-Hämeessä ei välttämättä päde Uudella maalla.

Kuntarajat ovat persiistä :(

Mutta esimerkkitapauksia on kiva saada.
Nyt tuli hallinto-oikeudesta hylky, saan valittaa korkeimpaan ohjeiden mukaan, mutta tiedän että aiemmin olen muissa asioissa laittanut korkeimpaan oikeuteen kantelun ja sitä varten pitää olla valitus-lupa, siihen pitää täyttyä kolme kohtaa, aiemmin laitoin että tämä ja tämä kohta täyttyy siksi pitää ottaa käsittelyyn, ei myönnetty valituslupaa=ei tutkittu koko asiaa.

Siksi on oikeus-aputoimistoon aika 21.11.2023 jossa katsotaan että osaako lakiherra tehdä oikean valitus-lupa anomuksen.

Mulle silloin 2016 sosku linjasi että maksetaan toimeentulotuki-asiakkaalle keliakiatukea vanhan kelan linjausten mukaan 23.60e/kk kuukausittaisella ehkäisevällä hakemuksella.

Sitten helmikuu 2023 tuli uudet linjaukset joissa määriteltiin että tukea saa 25e/kk kuukausittaisella hakemuksella.

Ei se ota jollei anna...

Mä sain tällasen päätöksen, Päijät-Hämeen alueella:

"Olet pyytänyt, että Kela siirtäisi hakemuksesi hyvinvointialueesi sosiaalipalvelujen käsiteltäväksi. Olet hakenut
täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea Keliakiatukeen. Ruokavaliokorvaus on lakkautettu. Hakemuksessa
esittämäsi meno kuuluu kuitenkin perusosaan tai muihin perusmenoihin, jotka ovat perustoimeentulotuessa huomioitavia
menoja. Tästä syystä emme ole voineet siirtää hakemusta hyvinvointialueesi käsiteltäväksi."

Tuliko sullekkin siis joku tällanen este? Miten pääsit ohi? Suoraan hakemus kunnalle vai..?
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 690
Tuliko sullekkin siis joku tällanen este? Miten pääsit ohi? Suoraan hakemus kunnalle vai..?
Suoraan kunnalle laitoin, ehkäisevänä, ehkäisevän käsittelee sosiaalivirkailija, harkinnanvaraisen sihteeri.
Sain itse hankittua ainakin Päijät-Hämeessa lain voimalla että 25e/kk keliakiatukea erikoisruokavalioon jos on Kelan toimeentulotuessa vajetta vaikka euro.
 
  • Tykkää
Reactions: AkQ
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
740
Otteita Tampereen yliopiston tiedotteesta koskien potentiaalista uutta keliakialääkettä:

Gluteenia sisältävien viljojen eli vehnän, ohran ja rukiin nauttiminen johtaa jopa kahdella prosentilla ihmisistä ohutsuolen epänormaaliin immuunivasteeseen ja keliakian kehittymiseen. Tällä hetkellä keliakiaan ei ole olemassa lääkettä. Ainoa hoito on elinikäinen gluteeniton ruokavalio, mutta oireita ja ohutsuolen limakalvon nukan vaurioita voi ilmetä myös tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavilla, gluteenittoman ravinnon piilogluteenin takia.

– Veren vasta-ainetutkimukset ja perinteiset kudostutkimukset eivät välttämättä kerro koko totuutta suoliston kunnosta. Aiemmat tutkimuksemme ovat osoittaneet, että vaikka suolen nukkarakenne näyttää terveeltä, voi siinä silti olla molekyylitason ”arpi”, ja esimerkiksi hivenaineiden imeytymistä edistävien geenien ilmeneminen voi olla vajavaista. Tämä selittänee usein havaitut hivenaineiden puutokset keliaakikoilla, vaikka he noudattaisivat gluteenitonta dieettiä, solu- ja molekyylibiologian dosentti Keijo Viiri sanoo.

Tampereen yliopiston emeritusprofessori Markku Mäen koordinoimassa aiemmassa kudostutkimuksessa transglutaminaasi 2:n estäjän osoitettiin ehkäisevän gluteenin aiheuttamia suoliston limakalvovaurioita keliakiapotilailla. Transglutaminaasi 2:n estäjän vaikutusmekanismeja ei kuitenkaan vielä täysin tunneta. Uudessa Tampereen yliopiston johtamassa kansainvälisessä tutkimuksessa selvitettiin molekyylitason vaikutusmekanismien kautta, miten transglutaminaasi 2-estäjä, ZED1227, voisi toimia mahdollisena keliakialääkkeenä.

Tutkimuksessa ZED1227:n tehoa ja molekulaarisia mekanismeja arvioitiin analysoimalla keliakiapotilailta kerättyjä suolistokoepaloja. Koepalat otettiin pitkäaikaisen gluteenittoman ruokavalion noudattamisen jälkeen ja toistamiseen kuuden viikon gluteenialtistuksen jälkeen, jonka aikana potilaille annettiin kolme grammaa gluteenia päivässä. Osalle potilaista annettiin samalla päivittäin 100 milligramman annos ZED1227-lääkettä ja osalle lumelääkettä.

– Havaitsimme, että suun kautta annettu ZED1227 esti tehokkaasti gluteenin aiheuttamia suolistovaurioita ja tulehdusta, kun niitä arvioitiin geenien aktiivisuutta mittaamalla. Lisäksi ravinteiden ja hivenaineiden imeytymisestä vastaavien geenien aktiivisuus palautui lääkeryhmässä gluteenialtistusta edeltävälle tasolle, tutkimuksen johtajana toiminut Viiri sanoo.

Keliaakikon suolistossa tulehdus ja limakalvovaurio syntyvät useiden solu- ja molekyylibiologisten tapahtumien kautta, kun gluteeni sitoutuu tiettyihin HLA (Human Leukocyte Antigen) -molekyyleihin. Gluteeni kykenee kuitenkin sitoutumaan HLA:n vain, kun ohutsuolen entsyymi transglutaminaasi 2 ensin muokkaa gluteenin rakenteen kemiallisesti eli deamidoi sen. ZED1227-lääkkeen teho perustuu siihen, että se estää tämän deamidaation.

– On silti ennenaikaista sanoa, että ZED1227 olisi tulevaisuuden keliakialääke, joka poistaisi tarpeen noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Se on kuitenkin vahva lääkekandidaatti, jota voidaan mahdollisesti käyttää gluteenittoman ruokavalion lisänä. Lisäksi osalla keliaakikoista on korkean keliakiariskin HLA-genotyyppi, ja etenkin heihin voisi olla hyödyllistä soveltaa yksilöityä lääketiedettä, jos tai kun ZED1227 tulee markkinoille keliakialääkkeenä, Viiri toteaa.

Tutkimus julkaistiin 24. kesäkuuta 2024 Nature Immunology -lehdessä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 533
Viestejä
4 286 670
Jäsenet
71 678
Uusin jäsen
Milook

Hinta.fi

Ylös Bottom