Mjooh, olin näitä "virallisesti todettuja" ekoja keliaakikkoja..
Aina oli vatsa aivan sika kipeenä, karmea nälkä, nooh otin juusto ruisleipää enkä saanut palaakaan alas.
kävin sika monta kertaa lekurilla, aina uusi puoskari, otti verikokeet jne. kaikki kunnossa.
Sitten viimein oli fiksu nais-lääkäri totesi että
"minä olen lukenut USA:ssa tulleesta lääkärilehdestä että on sellainen sairaus kun keliakia, sen näkee verikokeesta"
Vuosi 1990, otettiin verikoe ja tulos: on keliakia, kaikki kotimaiset viljat veke..
Sosiaalitoimisto oli fiksu kun oli lisäksi laktoosi-intoleranssi niin sain ruoka-tukea 500mk/kk.
sitten se putosi 300mk:aan..
Sitten loppui kokonaan..
2015 vuoden lopussa kela ilmoitti että keliakiatuki 23.60e lopetetaan valtion rahojen loppuessa.
sen sai siten että meni lääkärille gastroskopiaan..
Laitoin heti rullat pyörimään ja Hallinto-Oikeus totesi että toimeentulotuki-asiakkaille pitää maksaa keliakiatukea.
Sain tuolla päätöksellä Päijät-Hämeeseen keliakiatukea joka on nykyään 25e/kk..
1990 ei ollut gluteenittomia tuotteita kuin riisikakut.
On hauska että keliakiatuki voi olla 25e/kk, mutta pelkät aamiais-illallisleivät gluteenittomat maksaa 50e/kk.
Sitten porukat kehtaa ihmetellä "mihin sä oikein kaikki rahasi tuhlaat" buahhh...
Porukat usein naukuu että laktoosi-intoleranssi ei aiheuta vakavia oireita, kerran sitten olin karmeiden vatsakramppien takia ea-polilla!
Se siitä, sanotaan usein että ilmavaivoja tulee, eikä laktoosi-intole ole mikään saiaus, ei sitten, mää vaan kuvittelen että mulla on vatsakramppeja