KELA-ketju. Keskustelua ja kysymyksiä kansaneläkelaitoksesta

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
En löytänyt mitään Kelaan liittyvää ketjua, vaikka tällä foorumilla taitaa valtaosa olla Kelan asiakkaita.

Kela kyselee todistusta varusmiespalvelun suorittamisesta. En kuitenkaan löytänyt mistään sotilaspassia tai muutakaan lappusta, niin mistäs voisi saada helposti todistuksen joka Kelalle kelpaa? En jaksaisi nostaa persettäni tästä penkiltä, vaan mielellään netin kautta pitäisi löytyä. Vai laitanko vaan viestiä sinne, että selvittäkää itse kun aiheetta koetatte evätä minulta etujani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Itteä henkilökohtaisesti sapettaa hieman, kun jotain 2vuoden takaisia opintotukia haluavat periä takaisin. Mukamas tienannut liikaa selvitystenkin jälkeen, no valitus on jo sisässä..
Samaan aikaan on hakemus sisässä myös sairauspäivärahasta, kun saikulla ollut ja töitä ei vieläkään pysty tekemään. Saas nähhä mikä on kelan ratkaisu tähän.
Eniten huvittaa nämä 2015tienestit.. Opintotuen kohalla summa on KELAn mielestä n. 6-7k€/v suurempi kuin sairauspäivärahoja laskiessa.. Tästä toki pyysin laskemaan sitten nykyisten tulojeni mukaan. Semmosta juu :tup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Opintotuki itsessään lasketaan mukaan noihin tuloihin jotka ei saa ylittää sitä tonnia, vai mikä se tuloraja kuukaudessa olikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Opintotuki itsessään lasketaan mukaan noihin tuloihin jotka ei saa ylittää sitä tonnia, vai mikä se tuloraja kuukaudessa olikaan.
Ei ainakaan tuolloin aivan noin mennyt. Lisäksi siis valmistuin kyseisenä vuonna. Katsotaan, katsotaan...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Itse olen elänyt siinä uskossa, että kaikki verotettavat tulot lasketaan mukaan, mutta voin kyllä olla väärässäkin. Kahden kk:n tuet jouduin itse maksamaan takaisin tuolta 2015 vuodelta.

Edit. Ei niitä opintotukia lasketakkaan siihen mukaan. Olin näköjään tulkinnut palkkalaskelmaa väärin ja sen takia mennyt tulot yli :D
 
Viimeksi muokattu:

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Mitä etuisuuksia AP yrittää hakea missä kysytään todistusta varusmiespalvelun suorittamisesta? Voisi laittaa valitusta eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Mitä etuisuuksia AP yrittää hakea missä kysytään todistusta varusmiespalvelun suorittamisesta? Voisi laittaa valitusta eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille.
Opintolainavähennykseen en kuulemma ole oikeutettu, kun olin Kelan mukaan suorittanut koulun 5,5 vuodessa ja maksimiaika oli 4,5. Siirsin opiskelujen alkua intin takia vuodella, mutta ilmeisesti Kelassa ei nähdä tuon opiskelujen siirron syytä. Kolme muuttoa ollut armeijan jälkeen, niin ei oikein hajua missä tämä tuikitärkeä sotilaspassi tällä hetkellä menee. :think:

Jos ei huomenna sotilaspassia/muuta tositetta löydy, niin laitan Kelalle viestiä selvittää itse asian. Minulle on armeijassa, koulussa ja kelassa sanottu, että armeijan vuoksi ei mitään ongelmia opiskeluun liittyvissä asioissa saa tulla.
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 909
Sotilaspassin tais aikoinaan saada sotilasläänin esikunnasta.Nyt viimeisestä muutosta kolmisen vuotta ja se kauan hukassa
ollut sotilaspassi löytyi.Nyt on vara hukata kun on varakappale valmiina :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Opintolainavähennykseen en kuulemma ole oikeutettu, kun olin Kelan mukaan suorittanut koulun 5,5 vuodessa ja maksimiaika oli 4,5. Siirsin opiskelujen alkua intin takia vuodella, mutta ilmeisesti Kelassa ei nähdä tuon opiskelujen siirron syytä. Kolme muuttoa ollut armeijan jälkeen, niin ei oikein hajua missä tämä tuikitärkeä sotilaspassi tällä hetkellä menee. :think:

Jos ei huomenna sotilaspassia/muuta tositetta löydy, niin laitan Kelalle viestiä selvittää itse asian. Minulle on armeijassa, koulussa ja kelassa sanottu, että armeijan vuoksi ei mitään ongelmia opiskeluun liittyvissä asioissa saa tulla.
Omasta aluetoimistosta saa sähköpostilla todistuksen armeijan suorittamisesta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Opintolainavähennykseen en kuulemma ole oikeutettu, kun olin Kelan mukaan suorittanut koulun 5,5 vuodessa ja maksimiaika oli 4,5. Siirsin opiskelujen alkua intin takia vuodella, mutta ilmeisesti Kelassa ei nähdä tuon opiskelujen siirron syytä. Kolme muuttoa ollut armeijan jälkeen, niin ei oikein hajua missä tämä tuikitärkeä sotilaspassi tällä hetkellä menee. :think:

Jos ei huomenna sotilaspassia/muuta tositetta löydy, niin laitan Kelalle viestiä selvittää itse asian. Minulle on armeijassa, koulussa ja kelassa sanottu, että armeijan vuoksi ei mitään ongelmia opiskeluun liittyvissä asioissa saa tulla.
Kela ei saa selville varusmiespalveluksen suorittamista ellet heille vie siitä todistusta. Ota yhteys aluetoimistoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Kiitos molemmille. Pitääpä laittaa sähköpostia tuonne aluetoimistoon.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tässä ketjussa sai ilmeisesti keskustella myös Kelasta?

Olen lähettänyt 01.03. ja 16.03. Kelaan sähköisesti perustoimeentuloon liittyvät viestit ja jolle ei ole tehty yhtään mitään tähän päivään mennessä.

Lisäksi olen lähettänyt sähköisenä 14.03. perustoimeentulotukeen ja sen tarkistamiseen liittyvän hakemuksen kaikkine tarvittavine liitteineen ja se on seisonut paikallaan viimeisen viikon ajan "käsiteltävänä" statuksella.

On se vaan hienoa kun laskuja ja vuokraa ei pysty maksamaan ajalla kun Kelan kaikkien päätöksien käsittelyssä menee yli lakisääteisen 7 arkipäivän ajan.

Toinen joka jurppii on se, että Kela on myös hylännyt kaksi kertaa toimeentulotukihakemuksessa haetun asian, siirtänyt sen kunnan käsiteltäväksi ja josta sitten tuli 1,5 viikkoa lisää käsittelyaikaa jälleen hylätyksi tulleelle päätökselle. Kaikkiaan jouduin odottamaan ratkaisua yli 6 viikkoa.

Soitin äsken Kelaan ja nyt odotan takaisinsoittoa, että pääsen taas jälleen kerran kysymään koska heillä olisi aikaa ottaa kesken olevat asiani käsiteltäväksi.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Itellä meni viimetukeen yli 2 viikkoa (ja olevinaan kiireellisenä käsittelivät) ja jättivät samalla maksamatta aikasemman kuun tuen. Laitoin tammikuun ja helmikuun samaan hakemukseen, hakemus oli reilusti tammikuun puolella kelalla mutta eivät halunneet sitä tammikuuta maksaa koska päätös tehtiin vasta helmikuussa :p
Nyt virheestä oppittuani laitoin kaksi erillistä hakemusta ja odottelen tässä josko nyt laittasivat maaliskuun ja huhtikuun rahat sitten kiltisti.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Itellä meni viimetukeen yli 2 viikkoa (ja olevinaan kiireellisenä käsittelivät) ja jättivät samalla maksamatta aikasemman kuun tuen. Laitoin tammikuun ja helmikuun samaan hakemukseen, hakemus oli reilusti tammikuun puolella kelalla mutta eivät halunneet sitä tammikuuta maksaa koska päätös tehtiin vasta helmikuussa :p
Nyt virheestä oppittuani laitoin kaksi erillistä hakemusta ja odottelen tässä josko nyt laittasivat maaliskuun ja huhtikuun rahat sitten kiltisti.
Mä olisin varmaan lentänyt tästä kämpästä pihalle jos olisi käynyt samalla tavalla.

Muutin tähän yksityisen omistamaan asuntoon tammikuussa ja vuokrasopimuksessa sanotaan, että ensimmäiset 6kk asun määräaikaisena, jonka jälkeen siirtyy toistaiseksi voimassaolevaksi.

En ole pystynyt vielä maksamaan koko vuokraa määräpäivään mennessä, koska Kelan asumistuki sekä toimeentulotuki eivät riitä siihen kokonaan ja osa vuokrasta on aina myöhästynyt muutamia päiviä koska olen joutunut maksamaan puuttuvan osan työmarkkinatuesta.

Olen kyllä joka kerta informoinut vuokranantajaa myöhästymisestä, mutta noloahan se joka kerta on.

Olisin pystyn maksamaan tulevan vuokran kokonaisuudessaan määräaikaan mennessä mikäli Kela olisi käsitellyt toimeentulotukihakemuksen tarkistuksen luvatussa käsittelyajassa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Maaliskuun toimeentulohakemuksen jätin 20.2. ja saivat sen käsiteltyä 7.3. Sähkölaskua eivät ole hyväksyneet kuluiksi vaikka olen kuitit toimittanut joka kuukausi.

Tekivät sitten päätöksen huhtikuullekkin vaikka en huhtikuulle ole hakenut toimeentulotukea.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Oma toimeentulotukipäätös on voimassa toukokuuhun saakka, mutta nykyistä päätöstä pitäisi tarkistaa (maksettava summa muuttuu lasten tapaamisoikeuspäätöksen myötä).

Ehkä täällä pääkaupunkiseudulla tekevät useamman kuukauden päätöksiä kerralla kovan ruuhkan takia?

Äsken muuten tuli takaisinsoitto, mutten ehtinyt vessasta paskalta puhelimen ääreen kun puhelu poikkaistiin. Soi varmaan sen 9-10 kertaa kun olisivat voineet odottaa vähän pidempäänkin.

Nyt sitten odotan uutta takaisinsoittoa ja eihän tässä uskalla edes lähteä kaupassa käymään fillarilla ettei taas mene ohi.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Valittakaa Kelan kömmäilystä eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille. Käyttäkää ruotsinkielistä vaihdetta jotta pääsette asioitanne hoitamaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Noniin. Kelasta evättiin opintolainavähennykseni, koska en ollut suorittanut koulua tarpeeksi nopeasti. Varusmiespalvelus pidensi sallittua suoritusaikaa vain puolella vuodella, koska minun olisi pitänyt tajuta aloittaa koulu heti tammikuussa kotiuduttuani, eikä syksyllä kuten kaikki muut.

Vituttaa kyllä niin paljon ettei meinaa veri kiertää. Kaikkien lupausten jälkeen sitten evätään vain sen takia, että erehdyin hakemaan kouluun intin aikana kun sitä niin kovasti siellä suositeltiin. "Missään nimessä ei armeijasta ole mitään harmia koulun suhteen, jos ei yhtä menetettyä vuotta lasketa." Näin siellä intissä sanottiin, mutta paskaahan se tietenkin oli. Olisi pitänyt tajuta hakea kouluun vasta intin jälkeen, kun sinne pääsikin kun vain kävi pääsykokeissa pyörähtämässä.

Nyt kyllä aion taistella kynsin hampain tästä, enkä anna periksi ennen kuin saan opintolainavähennykseni. Perkeleen perkele. Eniten vituttaa tämä epäoikeudenmukaisuus.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Mut tuota miksi kelan pitäs se puolivuotta sulle maksaa jos et kerran edes opiskellut? Olitko töissä?

E: jaa tässä puhutaan lainasta nvm
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
480
Itse olen elänyt siinä uskossa, että kaikki verotettavat tulot lasketaan mukaan, mutta voin kyllä olla väärässäkin.
Myös verovapaa tulo lasketaan. Tai siis jos sulla on esim. verovähennyksiä eli verotettavan tulon määrä laskee, niin kela ottaa sen silti huomioon opintotuen tulorajassa. Aina sitä kysyn kun naamatusten käyn :) Kukaan ei ole vielä osannut vastata että miksi kela valehtelee.
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
715
Kaksi kuukautta mennyt toimeentulotukea odotellessa tammi-helmi-maaliskuulta. Huhtikuunkin toimeentulotukihakemus jo laitettu käsiteltäväksi. Tuosta tammi-helmi-maaliskuun toimeentulotuesta tuli reilun kolmen viikon käsittelyajan jälkeen virheellinen päätös, johon tehtiin kunnan sosiaalitoimiston ja paikallisen KELAn toimiston työntekijän avustuksella oikaisuhakemus jota KELA on nyt jauhanut yli kuukauden.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kaksi kuukautta mennyt toimeentulotukea odotellessa tammi-helmi-maaliskuulta. Huhtikuunkin toimeentulotukihakemus jo laitettu käsiteltäväksi. Tuosta tammi-helmi-maaliskuun toimeentulotuesta tuli reilun kolmen viikon käsittelyajan jälkeen virheellinen päätös, johon tehtiin kunnan sosiaalitoimiston ja paikallisen KELAn toimiston työntekijän avustuksella oikaisuhakemus jota KELA on nyt jauhanut yli kuukauden.
Soita Kelaan.

Mulla on mennyt samalla tavalla kaikkien Kelan päätöksien kanssa ja ainoastaan sinne soittaminen on nopeuttanut hakemuksien käsittelyjä.

Kannattaa soittaa heti aamusta, että saat takaisinsoiton ja ettei tarvitse maksaa jonotusmusiikin kuuntelemisesta.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Soita sinne ruotsalaiseen vaihteeseen. Pääse nopeammin Kelan virkailijan juttusille.

Kaikista hakemuksista pitäisi tehdä "itseoikaisu", joka on nopeampi kuin oikaisuhakemus.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
593
Itsehän maksoin 1200e asumistukia kelalle takasin. 60e kuukaudessa vajaa pari vuotta.

Kela oli itse laskenut tuloni väärin. Olin toimittanut kaikki oikeat palkkakuitit ym. Olin armeijassa ja tappelin KELA:n kanssa summan kohtuullistamisesta. Kävin parikin kertaa Kelan konttorilla ja lähetin vissiin kolme valitusta. Viimeinen valituksen mahdollisuus hylättiin koska olin armeijassa ja pääsin juhannuksena pois. Lähetin valituksen heti kun kotiuduin armeijasta, mutta valituksen aikamääre oli ollut juuri tuo juhannus milloin posti ei kulje. Lopputulos oli se, että summaa ei kohtuulistettu. Tämä siis KELA:n oman virheen takia. Sain myöskin laskelman heiltä minun tuloistani. He olivat taikoneet minulle n. 5 tonnia lisää tuloja, en saanut tuota summaa vaikka yritin montaa eri laskutapaa. Oli hienoa maksella tuota 60e summaa armeijan jälkeen, onneksi pääsin jatkamaan saman tien töissä.

Intin aikana myös vuokrani nousi, minkä KELA maksoi. Lähetin omatoimisesti vuokranantajan vuokran korotuslapun KELA:lle. Seuraavan kerran kun tulin lomilta, olin saanut KELA:lta kirjeen missä luki jotenkin näin "Olemme huomanneet, että asumiskustannuksesi ovat nousseet. Lopetamme vuokrasi maksun, siihen asti kunnes lähetätte meille selvityksen miksi asumiskustannuksesi ovat nousseet"

Hieno laitos. En aio asioida enää koskaan kyseisen epätehokkaan firman kanssa, ellei ole pakko.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Kela saa tuloista tiedot verottajalta. Millainen summa tuloissa oli veroehdotuksessa/päätöksessä verrattuna Kelan lukuihin?
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
715
Nyt tuli päätös. Minulle ei joulukuun lopussa tullut työmarkkinatukea, koska se tuli myöhässä eli vasta tammikuun puolella. Myös tammikuun lopussa tuli työmarkkinatuki. Tämän takia toimeentulotukilaskelmassa näkyy, että olisin ollut rahoissani tammikuun aikana, joten tammikuulta ei tule toimeentulotukea. Tammikuussa ei KELAn virheen takia tullut asumistukea, vaan tammikuun asumistuki tuli vasta helmikuun puolella, joten helmikuussa tuli kaksi asumistukea, sekä tammi- että helmikuun asumistuet. Sen vuoksi helmikuun laskelmassa näkyy myös, että minulla olisi ollut isot tulot, joten en saa helmikuultakaan toimeentulotukea. Tuloni ovat laskelman mukaan olleet tammi- ja helmikuussa niin suuret, että se vaikuttaa vielä maaliskuunkin toimeentulotukipäätökseen. Yhtenäkään kuukautena tämän vuoden aikana minulla ei ole jäänyt asumiskustannusten jälkeen käteen lähellekään toimeentulotuen perusosaa olevaa rahamäärää.
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
715
Lisää oiottuja päätöksiä.
Tammikuun toimeentulotukihakemuksesta tuli kielteinen päätös. Perustelu on, että "ei ole erityistä syytä maksaa toimeentulotukea takautuvasti". Erityinen syy ei siis ilmeisesti ole se, että KELA maksoi tammikuun asumistuen myöhässä (vasta helmikuun puolella) ja näin ollen tiesin vasta helmikuun 1. päivä, että minulla on oikeus toimeentulotukeen tammikuulta. Jos KELA olisi maksanut asumistuen ajoissa, niin minullahan ei olisi ollut toimeentulotukeen tarvetta
eikä oikeutta tammikuulta. Laitoin siis toimeentulotukihakemuksen vasta helmikuussa ja näin ollen kyse oli takautuvasta toimeentulotuesta.

En pystynyt hakemaan tammikuun toimeentulotukea tammikuussa, koska en voinut etukäteen tietää, että asumistuen maksaminen myöhästyy seuraavalle kalenterikuukaudelle asti. Ilmeisesti siis toimeentulotukiasiakkaalla pitää nykyään olla selvänäkijän lahja, jotta voi tietää etukäteen, kuinka paljon KELAn tukien maksaminen myöhästyy kuluvana kuukautena. Tosin eivätpä ne siellä KELAllakaan pysty etukäteen tietämään, paljonko kuluvan kuukauden tukien maksu tulee heiltä myöhästymään, joten toimeentulotukihakemuksesta olisi tullut joka tapauksessa hylätty päätös, vaikka se olisi lähetetty tammikuussa.

Helmikuussa minulle siis tuli tuon takia kaksi asumistukea, minkä vuoksi toimeentulotukilaskelmassa näkyy helmikuun kohdalla isot tulot. Niiden takia en saanut helmikuultakaan toimeentulotukea, vaikka minulle tuli helmikuussa tammikuun sähkölasku. Tammikuun vuokrakin piti kuitenkin maksaa, mutta se katsotaan tammikuun menoksi eli helmikuun toimeentulotukilaskelmassa sitä ei oteta huomioon. Tämän KELAn virheen takia minulta jäi siis yli sata euroa minulle kuuluvia tukia saamatta.

Maaliskuun päätökseen kuitenkin tekivät viime hetken korjauksen ennen päätöksen lähettämistä ja poistivat siitä sen helmikuulta tulleen "tuloylijäämän". Tammikuun toimeentulotuesta joudun kuitenkin yhä taistelemaan.
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
715
Valitin hallinto-oikeuteen tuosta edellisviestin päätöksestä. Työkkäri laittoi päälle karenssin, koska en rahattomuuden takia pystynyt matkustamaan toiselle paikkakunnalle työvoimapoliittisen koulutuksen (johon olin itse hakenut kun en tiennyt vielä että KELA alkaa sekoilla näin) valintahaastatteluun. Toimeentulotuen jatkohakemus on nyt ollut 9 päivää käsittelyssä. Karenssi ei kuulemma tässä tapauksessa alenna toimeentulotuen perusosaa, eli ei vaikuta mitenkään saamieni tukien kokonaissummaan.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Sain joskus KELAlta lähes 3000 euron laskun, perivät takaisin koko vuoden asumistuet kerralla koska en ollut vastannut asumistuen välitarkistukseen...

hommahan meni niin että olin työttömänä asunut kyseisessä asunnossa johon tuli putkiremppa. Noh, samaan aikaan tuli töitä, reissuhommia pitkin Suomea. Joten irtisanoin asunnon ja lähdin reissuun. Poste Restante osoitteen kera.

Muutaman kuukauden kuluttua löysin Poste Restantesta sitten laskun takaisinperinnästä, valitusoikeus oli umpeutunut eikä auttanut kuin maksaa. Otti nuppiin aikalailla mutta ei auttanut mikään.

Tästä on jo yli 10 vuotta aikaa. Kyllä se kovin otti silloin päähän.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Täytyy mennä vielä Kelan asiointipalvelusta tarkistamaan omien päätöksien viivästymisaika. Jotenkin tuntuu ettei mene tuohon minimiin eli 25€ hyvityksen haarukkaan.

Hyvitysten maksaminen toimeentulotuen asiakkaille alkaa - Ajankohtaista henkilöasiakkaille

Kela hyvittää asiakkailleen perustoimeentulotuen viivästyksistä aiheutuneen haitan. Hyvityksiä aletaan maksaa tällä viikolla. Ensimmäiset maksut ovat asiakkaiden tilillä 24.5.

Kela maksaa hyvityksiä yhteensä noin 146 000 ratkaisun viivästymisestä. Hyvitystä ei tarvitse erikseen hakea, vaan se maksetaan automaattisesti. Asiakkaat saavat postitse kirjeen, jossa kerrotaan hyvityksen määrä.

Hyvityksen määrä on 25–150 euroa. Määrään vaikuttaa viivästyksen pituus:

  • enintään viikko (1–5 arkipäivää), 25 euroa
  • yli viikko (6–10 arkipäivää), 50 euroa
  • yli 2 viikkoa (11–15 arkipäivää), 100 euroa
  • yli 3 viikkoa (yli 15 arkipäivää), 150 euroa.
Suurimmalla osalla (76 %) asiakkaista viivästys oli 1–5 arkipäivää.

Hyvitys on kertaluonteinen, ja se maksetaan tammi-huhtikuussa tapahtuneista viivästyksistä ja vain myönteisen toimeentulotukipäätöksen saaneille asiakkaille. Huhtikuun jälkeen tapahtuneet viivästykset käsitellään tapauskohtaisesti.

Hyvitys sisältää korvauksen asiakkaalle aiheutuneesta haitasta ja vaivannäöstä sekä korvauksen vähäisistä vahingoista, kuten puhelukuluista.

Jos hyvitys ei asiakkaan mielestä kata hänelle aiheutunutta vahinkoa, asiakas voi esittää Kelalle vapaamuotoisen kirjallisen vahingonkorvausvaatimuksen.

Hyvitysten kokonaissumma on noin 4,7 milj. euroa.

Toimeentulotuen ruuhka on saatu huhtikuun aikana purettua. Hakemukset ratkaistaan nyt lainmukaisessa ajassa eli 7 arkipäivän kuluessa. Viikolla 20 hakemukset käsiteltiin keskimäärin 4,5 päivässä.
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
715
Minulla kesti yli kolme viikkoa tuossa ensimmäisessä päätöksessä, mutta päätös oli kielteinen, ja myös virheellinen, koska sen olisi pitänyt olla myönteinen ja se oikaistiinkin sitten osittain myönteiseksi, mutta se oikaistukin päätös on virheellinen. Minulle ei siis ilmeisesti hyvitystä tule, vaikka odottelin melkein kaksi ja puoli kuukautta että sain edes jotain rahaa.

Toukokuun toimeentulotukihakemuksen laitoin 10. päivä ja päätös siihen tehtiin 19. päivä eli tuolla KELAn logiikalla käsittelyssä kesti 9 päivää (!) eli 7 arkipäivää. Maksupäivän kuitenkin laittoivat vasta 23. päivälle, eli minulla kesti 13 päivää eli KELAn logiikalla ilmeisesti 12 päivää (9 arkipäivää) saada rahat. Mutta eikös KELA laske viivästyksen siitä hakemuksen käsittelyajasta eli voivat laittaa maksupäivän vaikka vuoden päähän eikä siitä tule oikeutta hyvitykseen, jos vain itse hakemus on käsitelty ajallaan?

KELA muuten nyt takaisinperii yli 200 euroa työmarkkinatukia tuon karenssin takia. Mitenkähän tuo vaikuttaa toimeentulotuen suojaosaan? Laskeeko takaisinperintä sitä 150 euron suojaosaa, jonka verran saa ansaita ilman että heti vähennetään työtulot tuista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 891
KELA muuten nyt takaisinperii yli 200 euroa työmarkkinatukia tuon karenssin takia. Mitenkähän tuo vaikuttaa toimeentulotuen suojaosaan? Laskeeko takaisinperintä sitä 150 euron suojaosaa, jonka verran saa ansaita ilman että heti vähennetään työtulot tuista?
Se suojaosuus on sitten 50€ + 20 prosenttia seuraavista sadasta eurosta. Ihan näin niin kuin varoituksena, jos harkitset töihin menemistä :kahvi:

En kyllä käsitä millä logiikalla takaisinperintä voisi sitä vähentää, perusosaa se voi kyllä laskea
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
61
Tarkoitus olisi tämän kuukauden aikana valmistua.
Koulun takia valmistuminen myöhästyy, valmistuminen tapahtuisi 19. - 30. välisenä aikana (ei tarkkaa päivää vielä tiedossa koska koulu).

Ongelmana on jo tämän kuukauden aikana palautettu opinnäytetyö, joten Kelan vaatima 18 päivää ei tullut täyteen. Toisin sanoen odotan ainoastaan koulun päätöstä valmistumisesta.
Voinko hakea opintotukea, ja kun/jos en (ei ole päätoimista opiskelua JA 18 päivää ei toteudu) niin miten saan hoidettua esimerkiksi asunnon vuokran maksamisen? Opintopisteet koko lukuvuoden ajalta riittäisi tämän kesäkuukauden opintotukeen.
Odotellessa "mee töihin" kommentteja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Tarkoitus olisi tämän kuukauden aikana valmistua.
Koulun takia valmistuminen myöhästyy, valmistuminen tapahtuisi 19. - 30. välisenä aikana (ei tarkkaa päivää vielä tiedossa koska koulu).

Ongelmana on jo tämän kuukauden aikana palautettu opinnäytetyö, joten Kelan vaatima 18 päivää ei tullut täyteen. Toisin sanoen odotan ainoastaan koulun päätöstä valmistumisesta.
Voinko hakea opintotukea, ja kun/jos en (ei ole päätoimista opiskelua JA 18 päivää ei toteudu) niin miten saan hoidettua esimerkiksi asunnon vuokran maksamisen? Opintopisteet koko lukuvuoden ajalta riittäisi tämän kesäkuukauden opintotukeen.
Odotellessa "mee töihin" kommentteja.
Kannattaisiko kysyä suoraan KELAsta?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kela jätti huomioimatta elokuun toimeentulotukipäätöksessä lasten tapaamisesta aiheutuvat kulut, vaikka hakemuksessa niistä erikseen ilmoitin.

No, tein tänään muutoksenhaun kautta oikaisuvaatimuksen Kelan asiointipalvelusta ja saa taas nähdä kuinka monta viikkoa menee ennen kuin saavat korjattua asian kuntoon.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Miten sähkö lasketaan neliöden perusteella, jos vuokraa ei lasketa neliöiden mukaan? Pystynkö hakemaan jostain tukea tuohon sähkölaskuun, koska vaikuttaa radikaalisesti opintorahan saamiseen?


Ruokakunnan asumismenot 1.4.2019 alkaen 316.33 e/kk

Hyväksyttävät asumismenot on määrä, joka yleisestä
asumistuesta annetun lain perusteella voidaan ottaa
huomioon asumistukea laskettaessa.

Asumismenoiksi ei asumistuessa hyväksytä esimerkiksi
sähkö-, sauna- ja autopaikkamaksua eikä internetliittymän
maksua.

Asumismenoista on vähennetty vuokraan sisältyvän sähkön osuus

Vähennetyn sähkön osuus on laskettu kertomalla
asunnon pinta-ala käyttösähkön arvolla 49,0 m2 * 0,83e/m3=
40,67e/kk. Asumistuessa kätettävä vuokran määrä on
402e-40.67e= 361.33e

Joudun nostamaan lisää lainaa, koska saan vähemmän opintorahaa.
Saan opintorahaa kuussa käteen siis:
nyt: 250-40,67-(361,33*0,2)= 136,67e
ennen: 250-(402*0,2)=169,60e

Aikaisemmin ei koskaan tuota sähköä eritelty. Opiskelija-asunto.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
199
Miten sähkö lasketaan neliöden perusteella, jos vuokraa ei lasketa neliöiden mukaan? Pystynkö hakemaan jostain tukea tuohon sähkölaskuun, koska vaikuttaa radikaalisesti opintorahan saamiseen?


Ruokakunnan asumismenot 1.4.2019 alkaen 316.33 e/kk

Hyväksyttävät asumismenot on määrä, joka yleisestä
asumistuesta annetun lain perusteella voidaan ottaa
huomioon asumistukea laskettaessa.

Asumismenoiksi ei asumistuessa hyväksytä esimerkiksi
sähkö-, sauna- ja autopaikkamaksua eikä internetliittymän
maksua.

Asumismenoista on vähennetty vuokraan sisältyvän sähkön osuus

Vähennetyn sähkön osuus on laskettu kertomalla
asunnon pinta-ala käyttösähkön arvolla 49,0 m2 * 0,83e/m3=
40,67e/kk. Asumistuessa kätettävä vuokran määrä on
402e-40.67e= 361.33e

Joudun nostamaan lisää lainaa, koska saan vähemmän opintorahaa.
Saan opintorahaa kuussa käteen siis:
nyt: 250-40,67-(361,33*0,2)= 136,67e
ennen: 250-(402*0,2)=169,60e

Aikaisemmin ei koskaan tuota sähköä eritelty. Opiskelija-asunto.
Jos sulla sähkö kuuluu vuokraan niin miksi tarvitset rahaa sähkölaskun maksamiseen?

Jos sähkö ei kuulu vuokraan niin tuota vähennystä ei pitäisi siinä olla. Tässä tapauksessa ota yhteys Kelaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
424
Miten sähkö lasketaan neliöden perusteella, jos vuokraa ei lasketa neliöiden mukaan? Pystynkö hakemaan jostain tukea tuohon sähkölaskuun, koska vaikuttaa radikaalisesti opintorahan saamiseen?


Ruokakunnan asumismenot 1.4.2019 alkaen 316.33 e/kk

Hyväksyttävät asumismenot on määrä, joka yleisestä
asumistuesta annetun lain perusteella voidaan ottaa
huomioon asumistukea laskettaessa.

Asumismenoiksi ei asumistuessa hyväksytä esimerkiksi
sähkö-, sauna- ja autopaikkamaksua eikä internetliittymän
maksua.

Asumismenoista on vähennetty vuokraan sisältyvän sähkön osuus

Vähennetyn sähkön osuus on laskettu kertomalla
asunnon pinta-ala käyttösähkön arvolla 49,0 m2 * 0,83e/m3=
40,67e/kk. Asumistuessa kätettävä vuokran määrä on
402e-40.67e= 361.33e

Joudun nostamaan lisää lainaa, koska saan vähemmän opintorahaa.
Saan opintorahaa kuussa käteen siis:
nyt: 250-40,67-(361,33*0,2)= 136,67e
ennen: 250-(402*0,2)=169,60e

Aikaisemmin ei koskaan tuota sähköä eritelty. Opiskelija-asunto.

Hetken joutu tavaamaan ja pähkäilemään mikä mättää, mut avot selkis. Eli tuo sähkö kun on ilmaista se ei kuulu asumistukeen ja jollain kelan kaavalla tuo neliö hinta sitten per watti menee.

Tämähän tarkoittaa sitä että se kuuluu toimeentulon piiriin ja sitä pitäis hakea, mutta kun opiskelija niin... Laina :tdown: Eip muuta kuin kelan tädin juttusille ja toimeentulo hakemusta 180/kpl kk menee tai sitten nostamaan lisää lainaa ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Pointtina tässä varmaankin se, että sähkö kuuluu vuokraan mutta Kela on vähentänyt sen vuokrasta arvioituaan sen liian suureksi. Onhan tuo 40,67e/kk aika korkeaksi arvottu, olisikohan oikea lähempänä 25-30 eur/kk. Mutta minkäs tuohon nyt tekee? Kelalla ei ole mahdollisuuksia nähdä tarkkaa sähkön osuutta. Ovat sitten kehittäneet tuollaisen pinta-alaan perustuvan kaavan, josta tulee sitten takkiin kysyjälle asunnon ison koon takia.

Mutta mitä tässä sitten on vaihtoehtoja? Valittaa Kelalle että osuus on liian suuri? Todennökoisesti haluaavat jotain näyttöä kuten todellisen kulutuksen. Muuttaa pienenpään asuntoon? Tai sitten vian nielet tuon 10-15 eur/kk "tappion", ei se nyt niin iso summa loppujen lopuksi ole (opiskelijalle voi olla, mutta esimerkiksi tuon verran opintolainaa lyhentää aika nopeasti kun töihin pääsee)
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
199
Asumistuki tosiaan laskee sen sähkön "arvon" tuolla kaavalla, jos sähkö kuuluu vuokraan eikä sillä todellisella kulutuksella ole tuen kannalta merkitystä. Ei siis ole hyötyä yrittää todistella todellista kulutusta asumistukeen. Toimeentulotukeen voi toki koittaa, mutta vähän epäilen etteivät moista huomioi.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
301
Eihän tuo asumistuki vaikuta opintorahaan mitenkään. Sitä saa sen 250,28€ (-ennakonpidätys), sai asumistukea minkä verran tahansa.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Kela paljasti: täällä maksetaan eniten asumistukia
Viime vuonna asumistukia maksettiin yli 2,1 miljardia euroa.
Kela on vertaillut asumistukimenoja asukasta kohti Suomen kunnissa. Eniten asumistukea maksetaan maakuntien keskuskaupungeissa, kuten Tampereella, Turussa ja Joensuussa.

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

2,1 miljardin euron asumistukimenoista noin 1,5 miljardia on yleistä asumistukea, jonka piirissä ovat muun muassa opiskelijat. 600 miljoonaa euroa on eläkkeensaajien asumistukea.

Suurissa kaupungeissa asuminen on pienempiä paikkakuntia kalliimpaa ja asumistukeakin maksetaan enemmän. Eniten korkeita asumistukimenoja selittää kuitenkin se, että asumistuen saajia on yksinkertaisesti paljon Tampereella, Turussa, Joensuussa ja muissa listan kärkikaupungeissa.

– Maakuntakeskuksissa asuu paljon opiskelijoita ja nuoria aikuisia, jotka asuvat vuokralla ja saavat yleistä asumistukea. Tästä syystä asumistukimenot asukasta kohden ovat maakuntakeskuksissa muuta maata suuremmat. Asumistuki pienentää pienituloisten asumiskustannuksia ja tukee nuorten itsenäistymistä, sanoo tutkimuspäällikkö Signe Jauhiainen tiedotteessa Kelan tutkimuksesta.

Tampereen, Turun ja Joensuun asukkaista 24 prosenttia sai asumistukea. Ruskossa ja Luodossa määrä oli vain kolme prosenttia.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
Eläkkeensaajan asumistukihan on reippaasti isompi kuin yleinen asumistuki eli toisinsanoen eläkeläiset voivat asua "isommissa" asunnoissa.
 
Liittynyt
01.12.2022
Viestejä
4
Kelan myöntämällä sairaseläkkeellä pitäisi ilmeisesti ilmoittaa Kelalle, jos aloittaa työnteon tai päätoimisen opiskelun. Olen ollut nuorena saamallani pysyvällä sairaseläkkeellä jokusen vuoden. Olen hakemassa yliopistoon ja mietin kuinka tärkeää tuo Kelalle ilmoittaminen on, jos satun pääsemään ja jos satun pystymään aloittamaan opiskelun? Jos en ilmoita, voiko Kela saada asiasta jotain kautta tiedon - mitä? - ja mitä siitä voi pahimmillaan seurata? En saa työeläkkeitä, pelkästään Kansaneläkettä, takuueläkettä ja eläkkeensaajan asumistukea Kelasta.

Tässä on taustalla etenkin se näkökulma, että vaikka saisin opiskelupaikan, niin on vähintään yhtä epävarmaa, että pystyisin aloittamaan kalkkiviivoilla opiskelun. Toiseksi opiskelu voi keskeytyä milloin hyvänsä alkuperäisen sairauseläkkeen myöntämiseen johtaneista harvinaisista syistä, mikä oli alunperinkin ihme, että eläkkeen sain. Kyse todella harvinaisesta synnynnäisestä vaikeista nepsy-kirjon ongelmista, mitä ei oikein juuri kukaan lääkäri tunne, ja siihen liittyvien minkäänlaisten uusien lausuntojen saaminen olisi parhaimmillaankin suurten selvitystöiden ja ponnistelujen takana, alkaen asiaan suostuvan lääkärin etsinnästä. Lisäksi, jos saisin aloitettua opiskelut, on käytännössä varma asia, ettei voimavarat riittäisi opiskeluelämän rahoittamiseen samanaikaisesti töissä käyden, jos Kela katsoisi aiheelliseksi katkaista eläkkeen päätoimisen opiskelun aloittamisen vuoksi. Näistä syistä mielessä on siis käynyt selvittää huolellisesti mahdollisuutta onko mitään mieltä lähteä riskeeraamaan (monivuotista) päätoimista opiskelua ilmoittamatta siitä Kelalle.
 

Mco

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
247
Olen hakemassa yliopistoon ja mietin kuinka tärkeää tuo Kelalle ilmoittaminen on, jos satun pääsemään ja jos satun pystymään aloittamaan opiskelun? Jos en ilmoita, voiko Kela saada asiasta jotain kautta tiedon - mitä?
Suomessa on valtakunnallinen rekisteri, johon kaikki opinto-oikeudet kirjataan.

Opintotukia myöntävänä viranomaisena Kelalla todennäköisesti on oikeus käyttää sinne kirjattuja tietoja.
 
Liittynyt
22.08.2021
Viestejä
6
Kelan myöntämällä sairaseläkkeellä pitäisi ilmeisesti ilmoittaa Kelalle, jos aloittaa työnteon tai päätoimisen opiskelun. Olen ollut nuorena saamallani pysyvällä sairaseläkkeellä jokusen vuoden. Olen hakemassa yliopistoon ja mietin kuinka tärkeää tuo Kelalle ilmoittaminen on, jos satun pääsemään ja jos satun pystymään aloittamaan opiskelun? Jos en ilmoita, voiko Kela saada asiasta jotain kautta tiedon - mitä? - ja mitä siitä voi pahimmillaan seurata? En saa työeläkkeitä, pelkästään Kansaneläkettä, takuueläkettä ja eläkkeensaajan asumistukea Kelasta.
Oletko tietoinen siitä vaihtoehdosta, että voit opiskella tutkinnon ammatillisena kuntoutuksena tietyin ehdoin (myös yliopistossa)? Silloin ei tarvitsisi jännittää "saako Kela tietää", kun kaikki olisi avointa ja saisit myös kuntoutustukea opiskeluun eli suurinpiirtein sama raha, mitä saat nyt.
opiskelu työkyvyttömyyseläkkeellä
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 472
Viestejä
4 192 325
Jäsenet
70 744
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom