Keittiön mystiset sähköongelmat (?)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tzez
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
05.03.2019
Viestejä
41
Löytyisiköhän täältä apua erikoisemman puoleisen sähköongelman pohtimiseen?

Ensin hieman taustaa:

Kyse on 2016 valmistuneesta kerrostaloasunnosta ja otsikon sähköongelmat keskittyvät asuntomme keittiöön. Muutimme asuntoon viime vuoden keväällä ja muuton yhteydessä uusimme karvalakkimallin astianpesukoneen ja uunin AEG:n paremman pään laitteisiin. AEG: n laitteissa uunissa on kosketusnäyttö ja astianpesukoneessa kosketuslevy, joskin pesukoneen virtakytkin on fyysisesti painettavaa mallia. Keittiö on avomallinen ja pöytätasot on asetettu u-kirjaimen muotoon. Keittiön ”pohjasivulla”, joka on leveydeltään arviolta 2,5 metriä, lähempänä oikeaa reunaa sijaitsevat erillinen uuni ja liesitaso ja sen oikealla puolella tiskikone.

Jäljempänä mainittava Delonghin kahvikone sijaitsi vikojen alkaessa uunin ja lieden oikealla puolella pöytätasolla, melko lailla pöytälevyn vasemmassa päässä ”Pistokeryppäässä”, josta otettiin virtaa kahvikoneeseen, sijaitsee myös antennipistoke ja rj-45 rasia mikäli näillä on merkitystä. Kahvikone oli Mokka Masterin ohella ainoa laite, joka oli kytketty puheena oleviin pistokkeisiin.

Keittiö jakautuu samaan, isompaan tilaan ruokailutilan ja olohuoneen kanssa. Olohuone, keittiö ja ruokailutila ovat yhteensä arviolta 30-40 neliön kokonaisuus.

Sitten itse ongelmiin:

Keittiön sähköongelmat alkoivat jotakuinkin heti muuton jälkeen. Aluksi harmia aiheutti Delonghin kosketusnäytöllä varustettu kahvikone, joka vanhassa asunnossamme oli toiminut moitteetta. Kone alkoi menemään aika ajoin itsekseen päälle ja kosketusnäyttöön tuli ”haamukosketuksia”, joiden seurauksena kone teki itsekseen kahveja. Kone oli onneksi hieman alle kahden vuoden ikäinen, jonka vuoksi vein koneen huoltoon. Huollossa vikaa ei kuitenkaan saatu toistumaan ja kone palautettiin minulle noin viikossa ilman toimenpiteitä. Koneen sekoilu kotona kuitenkin jatkui ja videoin tämän huollolle. Vika ei edelleenkään toistunut huollossa, mutta koska vika voitiin todeta videolta, kosketuspaneeli ja ilmeisesti jotain elektroniikkaa vaihdettiin koneesta. Tämän jälkeen kone toimi noin viikon, kunnes sama sekoilu taas alkoi. Korjausta yritettiin muistaakseni tämän jälkeen ainakin kerran, jonka jälkeen kone vaihdettiin kokonaan uuteen. Uusi kone toimi joitakin viikkoja moitteetta, kunnes samat haamukosketukset alkoivat. Kone siirrettiin tässä vaiheessa keittiössä ”pohjasivun” oikimmaiseen reunaan, jossa on erillinen, kaksipaikkainen suko-pistoke. Tässä sijainnissa kone on toiminut moitteetta, tosin sitä ei pidetä nykyisin päällä kuin kahvintekohetkellä.

Astianpesukoneen kosketuspaneeli aloitti sekoilun joitakin kuukausia koneen asennuksen jälkeen. Paneeli ei yksinkertaisesti ottanut kosketuksia vastaan ja jos otti, kosketuksen rekisteröinti tapahtui vasta 2-10 painalluksen jälkeen. Konetta yritettiin korjata neljä kertaa, mutta vika uusiutui aina joko välittömästi huollon jälkeen tai joidenkin viikkojen käytön jälkeen.

Uuni on toimi moitteetta puolentoista vuoden ajan, kunnes tutut kosketusnäyttöviat (ei ota kosketuksia kunnolla vastaan) alkoivat siinäkin tällä viikolla. Huoltoa en ole vielä kerennyt tilata.

Kaikki edellä mainitut viat ovat tapahtuneet samalla, noin 1,5 metrin levyisellä alueella. Pitäisin näin montaa samalle alueelle sattuvaa laitteen hajoamista varsin epätodennäköisenä vaihtoehtona, varsinkaan kun edeltäneiden kymmenen vuoden omillaan asumisten aikana yksikään kodinkone ei ole hajonnut. Kahvikoneen ongelmat lakkasivat (tai ainakin merkittävästi vähenivät), kun sijainti vaihdettiin parin metrin päähän alkuperäisestä. Yritin avata näitä ongelmia myös isännöitsijälle, mutta tämän asenne oli, että jos virtaa tulee töpselistä, sähkömiehen tilaus on turhaa.

Tuleeko kenellekään ajatuksia mistä tällaiset voisivat johtua? Asunnon vanha omistaja ei ole valitettavasti enää tavoitettavissa mahdollisten vikojen aiempien esiintyvyyksien selvittämiseksi.

Tässä samassa keittiö-ruokahuone-olohuone tilassa on myös muuton jälkeen hajonnut uusi televisio (pimeni vuorokausi käyttöönoton jälkeen) ja kattolamppu kahdesti (oikosulku, korjautettu sähköliikkeessä). Nämä siis samassa tilassa, mutta muutaman metrin päässä tuosta mainitusta ”Ongelmapesäkkeestä”. Tiedä sitten voisiko näiden hajoaminen olla vaan huonoa onnea vai onko ongelmat yhteyksissä edellä avattuihin keittiön ongelmiin.
 
Sähköstä en paljoakaan ymmärrä, mutta onmkai tuossa riittävästi outoja ongelmia että sähkärin käynti olisi tarpeen. Uusi yhteys isännöitsijään, ja jos siitä ei ole apua, hallituksen puheenjohtajaan. Ehkä joku muu osaa arvata syitä.
 
Voihan tuota pohtia. Tuosta selityksestä herää kovasti lisää kysymyksiä joilla voisi edes vähän päätellä mitä tuolla tapahtuu eli kannattaako kutsua sähkömies vai manaaja paikalle.

Ainakin tällaiset kysymykset tulivat ensimmäisenä mieleen:
Onko asunnon sähköt yhden vai useamman vaiheen perässä? Vaikutaa vähän jatkoselvittelyyn millaiset sähköt asunnossa on.

Ovatko ongelmalliset pistorasiat ja/tai laitteet saman sulakkeen / johdonsuojakytkimen perässä? Jos ovat, niin sähkäriä paikalle tutkimaan tuo yksi ryhmä onko siellä esimerkiksi huonoja liitoksia.

Oletko kokeillut laittaa ongelmalliseen pistorasiaan jotain valaisinta jossa on mielellään joku hehkulamppu tai halogeeni ja vaihteleeko lampun kirkkaus? (Loisteputkilla, esl:eillä tai ledeillä ilmiö ei tule selkeästi esiin.) Mahdollinen välkkyminen tai kirkkauden heittely saattaa viitata niinsanottuun nollavikaan joka on syytä korjata pikimmiten.

Tuo nollavika osittaisena eli ei vielä kokonaan nollajohto poikki -tilanteena saattaa aiheuttaa hyvin outoja ilmiöitä ja yleensäkin nollavika tappaa sähkölaitteita koska vaiheiden jännitteet heittelevät niiden kuormituksen mukaan.

Ainakin tuo kannattaa tutkia / mitata, tavanomaista nopeammin hajoavat sähkölaitteet kyllä viittaavat siihen että jotain on pielessä. Kosketusnäyttöongelmat saattavat viitata myös maadoitusongelmaan joka sekään ei ole hyvä homma.
 
Olisiko sähkäri kytkenyt pistorasiaan toisen vaiheen nollan sijasta? Yleismittarillahan tuo on helppo mitata. Myös maadoitus kannattaa tarkistaa.
 
Tässä pitäis tosiaan tietää ilmeneekö nää häiriöt vain yhdessä pistorasiassa tai yhden sulakkeen takana? Ja ilmeneekö viat kun vain yksi laite on kytkettynä/käynnissä, vai vasta kun samassa sulakkeessa on enemmän kuormaa.

ootteko porailleet tai ruuvailleet pistorasiaseinään jotain, että johdot olisi voinut vaurioitua?

Ilman muuta sähkäriä paikalle kuitenkin, ja sen jälkeen sit se manaaja jos ei helpota.
 
Itse lähtisin olettamuksesta kapasitiiviset näppäimet temppuilevat. Nuo on itse perkeleitä, joten verhojen, maton, tohveleiden tai hiuslakan vaihtaminen voi olla ihan syypää. Onko jotakin oleelliata vaihdettu, mikä tulisi mieleen? Voisiko maton testiksi kerätä rullalle ja toiseen huoneeseen, sekä verhot poistaa? Sähkömiestä toki muuten suosittelen minäkin tarkistamaan sähköt
 
Kiitos kaikille vastauksista! Näistä sai paljon vipuvartta sähköpostikirjeenvaihtoon isännöitsijän kanssa :thumbsup: Jos jollakin on suositella asiantuntevaa sähkömiestä, nakkaa vaikka YV:llä!
 
Hankalaa sanoa näkemättä tilannetta itse, mutta koko homma voi olla ihan vaan sattumaa tai sitten lähistöllä on jokin laite, joka lähettää paljon häiriöitä joko sähköverkkoon tai sitten ihan vaan radiotaajuisena säteilynä jolloin heikommin suojatut laitteet reagoivat noihin elektromagneettisiin häiriöihin.
Mittaamatta tuota on kuitenkin mahdotonta sanoa, syypää voi olla vaikka esim. viallinen valaisimen liitäntälaite/himmennin tai vaikka liesitaso. Joskus häiriöiden lähde voi löytyä jopa seinän takaa naapurista.
Pätevälläkään sähkärillä ei välttämättä ole oikeita mittalaitteita ongelman diagnosointiin etenkin jos häiriöt tulevat ilmateitse joten toimintahäiriöiden syytä voi olla todella haastavaa (kallista) selvittää.
 
Kiitos kaikille vastauksista! Näistä sai paljon vipuvartta sähköpostikirjeenvaihtoon isännöitsijän kanssa :thumbsup: Jos jollakin on suositella asiantuntevaa sähkömiestä, nakkaa vaikka YV:llä!

Kun kerran kyseessä on AsOy et tee mitään näillä vinkkauksilla. Kiinteistön sähkötyöt kuuluu yhtiön vastuulle ja heidän kauttaan tulee myös sähköasentaja paikalle. Toki jos haluat itse tämän lystin maksaa, niin siinä tapauksessa voit tilata kenet vain.

Itse ongelma kuulostaa vahvasti siltä, että kyseisen ryhmän liitoksissa on jotain hämärää. Isännöitsijät ovat lähtökohtaisesti sellaisia venkuloita, että hänen kauttaan asentajan paikalle saaminen voi olla hankalaa. Heitä nyt lähinnä kiinnostaa se, että mikään ei maksa mitään.
 
Tämä olisi kyllä mielenkiintoista kuulla lopuksi, mistä syypää(t) löytyi(vät). Alla on linkki maikkarin uutiseen, joka sivuaa aihetta noin yleisesti, siitä saanee käsitystä millaiset show't saattavat olla edessä:

 
Kun kerran kyseessä on AsOy et tee mitään näillä vinkkauksilla. Kiinteistön sähkötyöt kuuluu yhtiön vastuulle ja heidän kauttaan tulee myös sähköasentaja paikalle. Toki jos haluat itse tämän lystin maksaa, niin siinä tapauksessa voit tilata kenet vain.

Itse ongelma kuulostaa vahvasti siltä, että kyseisen ryhmän liitoksissa on jotain hämärää. Isännöitsijät ovat lähtökohtaisesti sellaisia venkuloita, että hänen kauttaan asentajan paikalle saaminen voi olla hankalaa. Heitä nyt lähinnä kiinnostaa se, että mikään ei maksa mitään.

Kiinteät asennukset kuuluvat yhtiölle kyllä, mutta nyt oirehtivat siirrettävät/puolikiinteästi asennetut laitteet jolloin ongelma tulee luultavimmin jäämään yksistään osakkaan ongelmaksi ainakin jos isännöitsijällä yhtään kiinnostaa yhtiön rahankäyttö.
Mikäli ongelmana olisi löysä liitos niin ongelmana olisi ensisijaisesti kyseisen liitoksen lämpeneminen, ei useiden eri ryhmiin liitettyjen laitteiden toimintahäiriöt koska APK on ihan 100% varmasti eri ryhmässä kuin työtason pistorasiat.
 
Nolla ongelmaa hyvinkin. Tai muuten jotain hämärää. Esim samassa vaiheessa naapurilla voimakas natriumvalaisin koteloimatta ja väärin kytketty.
 
Kuulostaa mahdolliselta maadoituksen häiriöltä (ehkä). Töissä noita on ihmetelty kun labratilojen vieressä on isoja häiriöitä aiheuttavia laitteita, niin menee labrassa mittaukset sekaisin kun kytkeytyy maahan häiriötä.

Ihan ensin pitää mitata onko ko. pistokeryppään maadoitus oikein kytketty tai kytketty ollenkaan mihinkään.

Sitten kannattanee katsoa onko kaikki laitteet oikeasti maadoitettu noiden kosketusnäyttöjen reunoilla oleviin rungon metalliosiin, jos on niin sitten pitäisi mittailla maasta ja nollasta ja ehkä jopa siitä vaiheesta häiriöitä ja logittaa niitä jokin päivä vaikka, että saisi dataa häiriön laadusta. Siitä voikin sitten viedä asian joko isännöitsijälle tai hallitukseen jos häiriö tulee asuntoon verkon kautta ja aiheuttaa outouksia.

Onko asunnon tuo nurkkaus jonkin runkosyötön kohdalla tms. josta häiriötä voi tulla, myös esim ilmanvaihdon moottorien tms. syötöt tuon oistorasian tai vaiheen välittömässä läheisyydessä voi aiheuttaa näitä.
 
Löytyisiköhän täältä apua erikoisemman puoleisen sähköongelman pohtimiseen?

Ensin hieman taustaa:

Kyse on 2016 valmistuneesta kerrostaloasunnosta ja otsikon sähköongelmat keskittyvät asuntomme keittiöön. Muutimme asuntoon viime vuoden keväällä ja muuton yhteydessä uusimme karvalakkimallin astianpesukoneen ja uunin AEG:n paremman pään laitteisiin. AEG: n laitteissa uunissa on kosketusnäyttö ja astianpesukoneessa kosketuslevy, joskin pesukoneen virtakytkin on fyysisesti painettavaa mallia. Keittiö on avomallinen ja pöytätasot on asetettu u-kirjaimen muotoon. Keittiön ”pohjasivulla”, joka on leveydeltään arviolta 2,5 metriä, lähempänä oikeaa reunaa sijaitsevat erillinen uuni ja liesitaso ja sen oikealla puolella tiskikone.

Jäljempänä mainittava Delonghin kahvikone sijaitsi vikojen alkaessa uunin ja lieden oikealla puolella pöytätasolla, melko lailla pöytälevyn vasemmassa päässä ”Pistokeryppäässä”, josta otettiin virtaa kahvikoneeseen, sijaitsee myös antennipistoke ja rj-45 rasia mikäli näillä on merkitystä. Kahvikone oli Mokka Masterin ohella ainoa laite, joka oli kytketty puheena oleviin pistokkeisiin.

Keittiö jakautuu samaan, isompaan tilaan ruokailutilan ja olohuoneen kanssa. Olohuone, keittiö ja ruokailutila ovat yhteensä arviolta 30-40 neliön kokonaisuus.

Sitten itse ongelmiin:

Keittiön sähköongelmat alkoivat jotakuinkin heti muuton jälkeen. Aluksi harmia aiheutti Delonghin kosketusnäytöllä varustettu kahvikone, joka vanhassa asunnossamme oli toiminut moitteetta. Kone alkoi menemään aika ajoin itsekseen päälle ja kosketusnäyttöön tuli ”haamukosketuksia”, joiden seurauksena kone teki itsekseen kahveja. Kone oli onneksi hieman alle kahden vuoden ikäinen, jonka vuoksi vein koneen huoltoon. Huollossa vikaa ei kuitenkaan saatu toistumaan ja kone palautettiin minulle noin viikossa ilman toimenpiteitä. Koneen sekoilu kotona kuitenkin jatkui ja videoin tämän huollolle. Vika ei edelleenkään toistunut huollossa, mutta koska vika voitiin todeta videolta, kosketuspaneeli ja ilmeisesti jotain elektroniikkaa vaihdettiin koneesta. Tämän jälkeen kone toimi noin viikon, kunnes sama sekoilu taas alkoi. Korjausta yritettiin muistaakseni tämän jälkeen ainakin kerran, jonka jälkeen kone vaihdettiin kokonaan uuteen. Uusi kone toimi joitakin viikkoja moitteetta, kunnes samat haamukosketukset alkoivat. Kone siirrettiin tässä vaiheessa keittiössä ”pohjasivun” oikimmaiseen reunaan, jossa on erillinen, kaksipaikkainen suko-pistoke. Tässä sijainnissa kone on toiminut moitteetta, tosin sitä ei pidetä nykyisin päällä kuin kahvintekohetkellä.

Astianpesukoneen kosketuspaneeli aloitti sekoilun joitakin kuukausia koneen asennuksen jälkeen. Paneeli ei yksinkertaisesti ottanut kosketuksia vastaan ja jos otti, kosketuksen rekisteröinti tapahtui vasta 2-10 painalluksen jälkeen. Konetta yritettiin korjata neljä kertaa, mutta vika uusiutui aina joko välittömästi huollon jälkeen tai joidenkin viikkojen käytön jälkeen.

Uuni on toimi moitteetta puolentoista vuoden ajan, kunnes tutut kosketusnäyttöviat (ei ota kosketuksia kunnolla vastaan) alkoivat siinäkin tällä viikolla. Huoltoa en ole vielä kerennyt tilata.

Kaikki edellä mainitut viat ovat tapahtuneet samalla, noin 1,5 metrin levyisellä alueella. Pitäisin näin montaa samalle alueelle sattuvaa laitteen hajoamista varsin epätodennäköisenä vaihtoehtona, varsinkaan kun edeltäneiden kymmenen vuoden omillaan asumisten aikana yksikään kodinkone ei ole hajonnut. Kahvikoneen ongelmat lakkasivat (tai ainakin merkittävästi vähenivät), kun sijainti vaihdettiin parin metrin päähän alkuperäisestä. Yritin avata näitä ongelmia myös isännöitsijälle, mutta tämän asenne oli, että jos virtaa tulee töpselistä, sähkömiehen tilaus on turhaa.

Tuleeko kenellekään ajatuksia mistä tällaiset voisivat johtua? Asunnon vanha omistaja ei ole valitettavasti enää tavoitettavissa mahdollisten vikojen aiempien esiintyvyyksien selvittämiseksi.

Tässä samassa keittiö-ruokahuone-olohuone tilassa on myös muuton jälkeen hajonnut uusi televisio (pimeni vuorokausi käyttöönoton jälkeen) ja kattolamppu kahdesti (oikosulku, korjautettu sähköliikkeessä). Nämä siis samassa tilassa, mutta muutaman metrin päässä tuosta mainitusta ”Ongelmapesäkkeestä”. Tiedä sitten voisiko näiden hajoaminen olla vaan huonoa onnea vai onko ongelmat yhteyksissä edellä avattuihin keittiön ongelmiin.
Tuolla kun oli myös hajonneita laitteita, niin saattaisi kyllä olla kyse 0-johto viasta. Eli syöttö on tuotu johonkin jakorasiaan keskukselta 5:llä johdolla ja jaettu siitä noihin eri ryhmiin. Rasiassa sitten liitin, johon vedetty kaikkien 3:n eri vaiheen nollat samaan, eli siellä on liittimessä 4 piuhaa. Nyt jos nyppäiseen sen nollan irti, joka menee keskukselle, niin pistorasioihin saa mukavasti 400 V jännitteen. Veikkaisin, että tuo yksi johto on hilkulla irrota ja saattaa toimia jotenkuten suurivirtaisilla laitteilla, johtuen valokaaren muodostumisesta. Pienellä virralla tulee suurtaajuista häiriötä enemmän ja, jos tuo yksi nolla menee kokonaan nollaan, niin sitten sinne juontuu 2:sta vaiheesta se 400 V. Esim valot päälle yhdestä vaiheesta ja toisessa vaiheessa on TV ja nolla pätkii, mutta siellä rasiassa on ne 2 muuta nollaa vankasti kiinni liittimessä, niin kyllä siinä käry käy. Ainakin kannattaa tarkastaa, onko noin sähköt sinne tuotu ja tarkastaa se tulorasia, jos löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten kannattanee katsoa onko kaikki laitteet oikeasti maadoitettu noiden kosketusnäyttöjen reunoilla oleviin rungon metalliosiin...
Siis kannattaa katsoa onko ko. laitteiden rungot ja virtalähteet miten maadoitettu vai ei. Ei tarvitse välttämättä olla kosketusnäyttöjen reunoilla maatason, ja silti voi mennä sekaisin logiikat noissa.
 
Kiitos kaikille vastauksista. Pistorasiaseiniin ei ole porailtu eikä muutoinkaan käsittääkseni tehneet itse mitään, mikä nämä viat voisi aiheuttaa.

Mainitsin aloitusviestissä kattolampun (LED) jota on huollettu kahdesti. Kattolamppu sijaitsee siis ruokatilassa. Vaimo sitten äsken ruokatilan pistorasiaan jatkojohdon, johon edelleen työläppärin kiinni. Samalla hetkellä lamppu aloitti ns. disco-shown, joka lakkasi, kun lampun laittoi kerran päälle/pois. Pitäisiköhän sittenkin kutsua se manaaja :lol:

Vastuunjaon kannaltahan tämä tilanne on melko selvä. . Asunto-osakeyhtiölain 4 luvun 2§ määrittää yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvat seikat, joihin lukeutuu muun muassa sähköjärjestelmät. Lain tarkemmat perustelut on avattu hallituksen esitykseen 24/2009 (esitys Eduskunnalle uudeksi asunto-osakeyhtiölainsäädännöksi). Lainsäätäjällä on tällaisissa tilanteissa selkeä tahtotila siitä, kuinka vastuunjako tulee suorittaa. HE 24/2009 s. 79-80 todetaan seuraavasti:

Kunnossapidosta vastuussa oleva osapuoli vastaa lähtökohtaisesti myös vian selvityskuluista. Milloin esimerkiksi osakkeenomistajalla on objektiivisesti arvioiden syytä olettaa, että huoneistossa on yhtiön korjattavaksi kuuluva vika, yhtiöllä on velvollisuus selvittää vian olemassaolo.

Jos osakkeenomistajalla on ollut objektiivisesti arvioiden perusteltu syy epäillä huoneistossa olevan yhtiön korjausvastuulle kuuluva vika, yhtiö vastaa selvityskuluista, vaikka vikaa ei lopulta olisikaan.


Objektiivisuusarvio täyttyy näillä mielipitein aika selvästi.
 
Kiitos kaikille vastauksista. Pistorasiaseiniin ei ole porailtu eikä muutoinkaan käsittääkseni tehneet itse mitään, mikä nämä viat voisi aiheuttaa.

Mainitsin aloitusviestissä kattolampun (LED) jota on huollettu kahdesti. Kattolamppu sijaitsee siis ruokatilassa. Vaimo sitten äsken ruokatilan pistorasiaan jatkojohdon, johon edelleen työläppärin kiinni. Samalla hetkellä lamppu aloitti ns. disco-shown, joka lakkasi, kun lampun laittoi kerran päälle/pois. Pitäisiköhän sittenkin kutsua se manaaja :lol:

Vastuunjaon kannaltahan tämä tilanne on melko selvä. . Asunto-osakeyhtiölain 4 luvun 2§ määrittää yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvat seikat, joihin lukeutuu muun muassa sähköjärjestelmät. Lain tarkemmat perustelut on avattu hallituksen esitykseen 24/2009 (esitys Eduskunnalle uudeksi asunto-osakeyhtiölainsäädännöksi). Lainsäätäjällä on tällaisissa tilanteissa selkeä tahtotila siitä, kuinka vastuunjako tulee suorittaa. HE 24/2009 s. 79-80 todetaan seuraavasti:

Kunnossapidosta vastuussa oleva osapuoli vastaa lähtökohtaisesti myös vian selvityskuluista. Milloin esimerkiksi osakkeenomistajalla on objektiivisesti arvioiden syytä olettaa, että huoneistossa on yhtiön korjattavaksi kuuluva vika, yhtiöllä on velvollisuus selvittää vian olemassaolo.

Jos osakkeenomistajalla on ollut objektiivisesti arvioiden perusteltu syy epäillä huoneistossa olevan yhtiön korjausvastuulle kuuluva vika, yhtiö vastaa selvityskuluista, vaikka vikaa ei lopulta olisikaan.


Objektiivisuusarvio täyttyy näillä mielipitein aika selvästi.
Tiukkana vaan isännöitsijän ja hallituksen kanssa. Tosiaan jos isännöitsijä ei toimi, yhteys mielellään koko hallitukseen. Sieltä yleensä löytyy ainakin yksi täysipäinen tyyppi, joka voi asiaa ajaa myös viimeistään hallituksen kokouksessa. Ja jos ei ala tapahtua, sanoisin että selvitän asian itse ja laitan laskun yhtiölle. Yhtiön mahdollisesta kieltäytymisestä olisi hyvä saada kirjallinen päätös, jonka voi sitten haastaa.
 
Tiukkana vaan isännöitsijän ja hallituksen kanssa. Tosiaan jos isännöitsijä ei toimi, yhteys mielellään koko hallitukseen. Sieltä yleensä löytyy ainakin yksi täysipäinen tyyppi, joka voi asiaa ajaa myös viimeistään hallituksen kokouksessa. Ja jos ei ala tapahtua, sanoisin että selvitän asian itse ja laitan laskun yhtiölle. Yhtiön mahdollisesta kieltäytymisestä olisi hyvä saada kirjallinen päätös, jonka voi sitten haastaa.

Luulis et tollanen asia halutaan selvittää mahdollisimman nopeasti ennen mahdollista tulipaloa tai vesivahinkoa ilman sen kummenpaa vääntöä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 685
Jäsenet
74 833
Uusin jäsen
Kanadanhanhi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom