Keittiöväline suosittelut, kysymykset ja muu

Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
994
Hyvä paistinpannu hakusessa,kokoa Max 28cm,vähän korkeammat reunat plussaa.
Induktioliesi käytössä.

Teen paljon ruokaa kotona ja joulukuussa 2019 ale laarista ostettu Tefal comfort max vetelee käytännössä jo viimeisiään.

Nyt hakusessa siis noh ainakin vuoden kestävä pannu jonka ei tarvitse löytyä ale laarista mutta ei mitään tonnin pannuja silti tarvitse ehdottaa...

En mielelläni käytä paljon ylimääräistä rasvaa kokatessa,siksi tuollainen teflon pinnoitus ollut kätevä nii ei ole jäänyt ruuat kiinni silti pannuun... Valuarautaiset jää pois koska en niistä ole oikein tykännyt

Hintalaatusuhteeltaan päteviä. Tuollainen Ernesto Teräspaistinpannu 24cm tuli ostettua vanhan Ernesto Alumiinisen tilalle, kun pinnoite oli mennyt parista kohtaa huonoksi (1-2 vuotta ikää).
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
144
Hyvä paistinpannu hakusessa,kokoa Max 28cm,vähän korkeammat reunat plussaa.
Induktioliesi käytössä.

Teen paljon ruokaa kotona ja joulukuussa 2019 ale laarista ostettu Tefal comfort max vetelee käytännössä jo viimeisiään.

Nyt hakusessa siis noh ainakin vuoden kestävä pannu jonka ei tarvitse löytyä ale laarista mutta ei mitään tonnin pannuja silti tarvitse ehdottaa...

En mielelläni käytä paljon ylimääräistä rasvaa kokatessa,siksi tuollainen teflon pinnoitus ollut kätevä nii ei ole jäänyt ruuat kiinni silti pannuun... Valuarautaiset jää pois koska en niistä ole oikein tykännyt
ikean pannuilla on menty jo kymmenkuntavuotta. välissä ollut yks hackmannin pannu johon sai kyllä pettyä. kestää 1-2vuotta ja sen jälkeen voi hyvällä omatunnolla nakata menemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Hyvä paistinpannu hakusessa,kokoa Max 28cm,vähän korkeammat reunat plussaa.
Induktioliesi käytössä.

Teen paljon ruokaa kotona ja joulukuussa 2019 ale laarista ostettu Tefal comfort max vetelee käytännössä jo viimeisiään.

Nyt hakusessa siis noh ainakin vuoden kestävä pannu jonka ei tarvitse löytyä ale laarista mutta ei mitään tonnin pannuja silti tarvitse ehdottaa...

En mielelläni käytä paljon ylimääräistä rasvaa kokatessa,siksi tuollainen teflon pinnoitus ollut kätevä nii ei ole jäänyt ruuat kiinni silti pannuun... Valuarautaiset jää pois koska en niistä ole oikein tykännyt
Tosta Lodgen kolmen valurautapannun setti alta viiden kympin: Lodge 7-osainen Gourmet-setti | Motonet Oy

Viime syksynä hankin tuon ja on ollut erinomainen setti, kätevä kun voi heittää uuniinkin nuo niin saa parmesaanikanat, pannupitsat ja muut onnistumaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
387
Suositelkaa perinteistä WOK-pannua kaasukäyttöön eli täysin kupera. Saa myös suositella keittiöön sopivaa kaasukeitintä, johon tuon pannun saa tukevasti asetettua. Itse keitin tulisi olla matala ja sopia kuperalle pannulle ja liitäntään joku suht pieni kaasupullo. Kesällä voi sitten ulkona wokkailla samalla laitteella. Katselin että googlaamalla löytyy de buyer Suomesta, mutta onko muita halvempia? Varmaan joku aika ohkanen pannu olisi paras.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
Hiiliterästä ja ohut jos pelkkää wokkipannua haet. Merkillä tuskin on paljon väliä.

Itse wokkailen paksummalla de buyerin mineral b maalaispannulla. Tasainen pohja on monikäyttöisempi ja toimii induktiollakin. Wokata voi kummallakin, rasvakeittämiseen kupera on parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2017
Viestejä
15
Osaisiko joku suositella keittiövaakaa? Vaatimuksina tietysti tarkkuus ja laadukas rakenne, mutta erityisesti pitäisi olla sellainen jossa ei ole automaattista virrankatkaisua tai se aika olisi todella pitkä.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Itellekin kelpaisi hyvä keittiövaaka. Parit vaa'at on tullut ajan myötä testattua ja yksikään ei oo oikein säväyttänyt.

Ekana tuli testattua lidlin parin euron Silvercrestin vaakaa, jossa oli jatkuvaa heittelyä samaa objektia punnaillessa.

Myöhemmin tilasin Salterin vaa'an, johon olin pääosin tyytyväinen, mutta tämäkään ei gramman lisäyksiä havainnut ilman punnittavan nostamista ja uudelleenlaskemista. Tämän kanssa kävi vaan koominen käpy, että punnasin joskus keitettävää nestettä pikkukattilaan ja laitoin lieden lämpenemään. Vaaka luonnollisesti jäi kattilan alle kuumalle levylle ja muovipohja suli snadisti levylle, ennen kuin huomasin :tdown: mokoma kuitenkin toimii vielä nykyäänkin ilman "pohjaa".

HIljattain tilasin korvaajaksi tämän Soehlnen vaa'an, mutta mokoma on ehkä vähän turhan iso ja nollapainossa punnausluku ravaa 0-2g välillä, eikä tämä myöskään tunnista gramman lisäyksiä. Ison kokonsa puolesta kiva käyttää, mutta hieman pienempi pinta-ala saisi kyllä olla ja tarkkuus parempi. Tässä olevien kosketusnappien sijaan myöskin preferoin fyysisiä nappeja.


En ymmärrä vaakatekniikasta mitään, mutta kummastuttaa miten vaikea on tehdä tarkkoja vaakoja (as in keittiövaakoja, jotka tunnistaa gramman lisäykset painoon). Onhan noita kaikenmaailman mikrovaakoja, joilla jengi punnaa koruja ja huumeita, niin ei luulisi että sitä olisi samaa tekniikkaa niin vaikea toteuttaa keittiöskaalaan?
Näillä näkymin menossa tuo Salter uusiksi tilaukseen, mikäli ei tarkempia kapistuksia löydy. Kuitenkin omaan silmään miellyttävimmästä päästä ja muut ominaisuudet kunnossa grammaepätarkuutta laskematta, joka nyt tuntuu piinaavaan kaikkia alan yksilöitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
Ongelma vaaoissa on juuri se skaala. Jos haluat hyvin toimivan laitteen, jolla voi mitata 0.1g tarkkuudella kiloja. Vielä niin että se vaaka havaitsee alle gramman lisäyksiä, kun tasolla on jo kiloja... No se maksaa sitten uuden auton verran.

Toimiva ratkaisu on hankkia hyvä keittiövaaka toimivalla skaalalla 50g - 5kg ja toinen 0,1 - 50g.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
206
Lidlin verkkokaupassa osui silmään silvercrestin elikkä jonkun induktiolevy. Onko kokemuksia, onko ihan susi vai kelpaisiko esim mökille letunpaistoon tai vaikka askarteluhommiin. Tuo kosketussäätö ei ainakaan ole vakuuttanut induktioliesissä.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
35
Onko foorumilaisilla mehulinkoja? Funtsinut vähän semmoisen hankintaa vaikka aiemmin pitänyt itselle vähän turhana. Lähinnä mietityttää kannattaako tuommoiseen sijoittaa enemmän jos sen meinaa hankkia vai onko ne edullisemmat riittäviä? En halua semmoista laitetta kaappiin joka ei ole riittävän tehokas/miellyttävä käyttää, käyttö on kuitenkin aika marginaalista ajoittuen enimmäkseen sesonkiaikaan (kesä).
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 351
Onko foorumilaisilla mehulinkoja? Funtsinut vähän semmoisen hankintaa vaikka aiemmin pitänyt itselle vähän turhana. Lähinnä mietityttää kannattaako tuommoiseen sijoittaa enemmän jos sen meinaa hankkia vai onko ne edullisemmat riittäviä? En halua semmoista laitetta kaappiin joka ei ole riittävän tehokas/miellyttävä käyttää, käyttö on kuitenkin aika marginaalista ajoittuen enimmäkseen sesonkiaikaan (kesä).
Mulla on Philipsin mehulinko, en muista tarkempaa mallia, mutta se muutaman vuoden takainen järeämpi versio. Joskus aikanaan sillä tuli väsäiltyä aika paljonkin viikonloppuaamuisin mehuja, mutta sitten se vähän niinkuin unohtui kun lapsi oli pieni ja sai hirveän sätkyn siitä äänestä. Nyt sitä on taas herätelty käyttöön. Ei ole kokemusta halvemmista tai köykäisemmistä lingoista, niin en tiedä saiko tässä rahalle vastinetta, mutta ainakin tämä on jämäkkä.

Hyviä puolia:
  • Mehustaa melkein kaiken mistä voi kuvitella irtoavan mehua, ja jotkut sellaisetkin mistä ei edes kuvittele
  • Hyvä hyötysuhde, puru mikä jää on suhteellisen kuivaa
  • Itse mehustusoperaatio on nopea
Huonoja puolia:
  • Kuulostaa lähinnä sirkkelille
  • Iso
  • Työläs putsata (ei hankala, ihan hyvin mietitty, mutta osia on suht monta ja ne on isoja. Voi pestä koneessa, mut täyttää koko tason ja joutuu aika paljon kaapimaan moskaa pois ensin.)
  • Keskipakovoima tekee mehusta lähes kirkasta, appelsiineistä tms ei jää hedelmälihaa mehuun. Ehkä sitruksille puristin toimisi paremmin?
  • Tekee paljon vaahtoa mehuun
  • Mehut joille mun mielestä tuosta on eniten hyötyä (vs. että vaikka puristaa itse aplarit pulloon lähikaupan koneella) on noita aika monimutkaisia sekamehuja, ja ainesten valmistelu on aina jonkin sortin operaatio
Aluksi tein virheen että painoin hedelmiä sun muita työntimellä sitä leikkuuterää vasten, sitä ei kannata tehdä, se terä vaan kuumenee todella nopsaan ja leikkaa vaan huonommin. Kaikki käytännössä menee ihan omalla painollaan, vähän voi auttaa sillä työntimellä. Pudottaessa kannattaa varoa ettei tule paluupostina ylös sitä ränniä. Omput sun muut kannattaa sen verran pilkkoa että tippuu mukavasti sinne syöttimeen eikä jumita.

Tässä hyvä mehuresepti:
  • Inkivääriä sellainen golfpallon kokoinen pala
  • Pari limettiä (oon heittänyt kuorineen)
  • Pinaattia muutama reilu kourallinen
  • Sellerinvarsi
  • 6-8 omenaa
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
35
Mulla on Philipsin mehulinko, en muista tarkempaa mallia, mutta se muutaman vuoden takainen järeämpi versio. Joskus aikanaan sillä tuli väsäiltyä aika paljonkin viikonloppuaamuisin mehuja, mutta sitten se vähän niinkuin unohtui kun lapsi oli pieni ja sai hirveän sätkyn siitä äänestä. Nyt sitä on taas herätelty käyttöön. Ei ole kokemusta halvemmista tai köykäisemmistä lingoista, niin en tiedä saiko tässä rahalle vastinetta, mutta ainakin tämä on jämäkkä.

Hyviä puolia:
  • Mehustaa melkein kaiken mistä voi kuvitella irtoavan mehua, ja jotkut sellaisetkin mistä ei edes kuvittele
  • Hyvä hyötysuhde, puru mikä jää on suhteellisen kuivaa
  • Itse mehustusoperaatio on nopea
Huonoja puolia:
  • Kuulostaa lähinnä sirkkelille
  • Iso
  • Työläs putsata (ei hankala, ihan hyvin mietitty, mutta osia on suht monta ja ne on isoja. Voi pestä koneessa, mut täyttää koko tason ja joutuu aika paljon kaapimaan moskaa pois ensin.)
  • Keskipakovoima tekee mehusta lähes kirkasta, appelsiineistä tms ei jää hedelmälihaa mehuun. Ehkä sitruksille puristin toimisi paremmin?
  • Tekee paljon vaahtoa mehuun
  • Mehut joille mun mielestä tuosta on eniten hyötyä (vs. että vaikka puristaa itse aplarit pulloon lähikaupan koneella) on noita aika monimutkaisia sekamehuja, ja ainesten valmistelu on aina jonkin sortin operaatio
Aluksi tein virheen että painoin hedelmiä sun muita työntimellä sitä leikkuuterää vasten, sitä ei kannata tehdä, se terä vaan kuumenee todella nopsaan ja leikkaa vaan huonommin. Kaikki käytännössä menee ihan omalla painollaan, vähän voi auttaa sillä työntimellä. Pudottaessa kannattaa varoa ettei tule paluupostina ylös sitä ränniä. Omput sun muut kannattaa sen verran pilkkoa että tippuu mukavasti sinne syöttimeen eikä jumita.

Tässä hyvä mehuresepti:
  • Inkivääriä sellainen golfpallon kokoinen pala
  • Pari limettiä (oon heittänyt kuorineen)
  • Pinaattia muutama reilu kourallinen
  • Sellerinvarsi
  • 6-8 omenaa
Ohhoh, olipa kattava vastaus! Kiitosta siitä.

Tuntuu olevan yleensä kaikissa keittiökoneissa tuo saatanallinen meteli riesana... Liekö sen äänen vaimentaminen niin vaikeaa vaiko niin kallista, että laitteiden hinta nousisi naurettavaksi?

Noilla laitteilla on kyllä tapana istua välillä kaapissa pitkiäkin aikoja täysin käyttämättä, mutta se on itselle ainakin ihan ok jos hoitaa hommansa tarvittaessa tyydyttävällä lopputuloksella. On mulla jäätelökonekin mitä tulee käytettyä erittäin satunnaisesti, mutta kuitenkin tulee käytettyä ja on kiva olla olemassa. Eipä tuota nyt tullut hankittuakaan viikottaiseen käyttöön. : D

Pitää vähän tutkia jos löytäisi, niinkun varmaan löytääkin, jotain videoita tms. eri malleista ja merkeistä. Tuo helppokäyttöisyys tai lähinnä kynnys ottaa laite käyttöön on itselle aika isossa roolissa ostopäätöstä tehdessä. Käytön tai tarpeen määrä ei välttämättä niinkään. Oletettavan marginaalisen käytön takia nuo edullisemmat kiinnostaisi, mutta eniten vituttaa sitten jos tulee ilmi ettei teho riitä tai lopputulos ole riittävän laadukas sen säästetyn satasen tai parin takia.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 351
Ohhoh, olipa kattava vastaus! Kiitosta siitä.

Pitää vähän tutkia jos löytäisi, niinkun varmaan löytääkin, jotain videoita tms. eri malleista ja merkeistä. Tuo helppokäyttöisyys tai lähinnä kynnys ottaa laite käyttöön on itselle aika isossa roolissa ostopäätöstä tehdessä. Käytön tai tarpeen määrä ei välttämättä niinkään. Oletettavan marginaalisen käytön takia nuo edullisemmat kiinnostaisi, mutta eniten vituttaa sitten jos tulee ilmi ettei teho riitä tai lopputulos ole riittävän laadukas sen säästetyn satasen tai parin takia.
Oli helvetin tylsä palaveri duunissa :rofl:

Sen melun kyllä ymmärtää tuossa vehkeessä, sitä raastinosaa pyöritetään ihan jäätävällä voimalla, kun sen lyö käyntiin niin koko vehje nytkähtää niin että tuntuu, vaikka se ei ole mitenkään köykäinen. Ja onhan se myös turvallisuustekijä, faijakin joskus sanoi että ei vannesahat ole niin hirveän onnettomuusalttiita, kun niiden ääni on riittävän kunnioitusta herättävä :)

Ainakin tuossa Philipsissä se itse käyttöönotto on aika helppoa, jos koko vehje mahtuu kokonaisena kaappiin niin ei muuta kuin nosto pöydälle ja töpseli seinään. Se mehustettavien rehujen pesu ja käsittely, ja sitten sen vekottimen putsaus sitä aikaa vie. Itse oon koittanut tehdä sen niin että kaivelen samantien moskat bioroskikseen ja tuuppaan kaikki koneeseen, vaikka se kone sitten onkin puolillaan pelkkää mehukonetta. Harjalla hinkkaamalla menee vaan hermo.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
581
Hyvä paistinpannu hakusessa,kokoa Max 28cm,vähän korkeammat reunat plussaa.
Induktioliesi käytössä.

Teen paljon ruokaa kotona ja joulukuussa 2019 ale laarista ostettu Tefal comfort max vetelee käytännössä jo viimeisiään.

Nyt hakusessa siis noh ainakin vuoden kestävä pannu jonka ei tarvitse löytyä ale laarista mutta ei mitään tonnin pannuja silti tarvitse ehdottaa...

En mielelläni käytä paljon ylimääräistä rasvaa kokatessa,siksi tuollainen teflon pinnoitus ollut kätevä nii ei ole jäänyt ruuat kiinni silti pannuun... Valuarautaiset jää pois koska en niistä ole oikein tykännyt
Jos oikeasti haluat aivan äärettömän hyvän, kätevän ja kestävän pannun, niin hanki Fiskarsin Norden teräspannu.
Maksaa noin satasen, mutta siinä on kyllä rahalle vastinetta. Paistorasvaa ei tarvitse (nimeksikään), puhdistus helppoa ja on kestävä.
Eikä vaadi rasvapolttoja tai muuta vaan heti käyttövalmis ja pysyy sellaisena.

Itse ostin tuollaisen de buyerin hiiliteräspannun, mutta jostain syystä rasvapoltto ei ota onnistuakseen eikä pannusta saa kunnollista.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 472
Meillä ollut hyviä pannuja/kattiloita jne, mutta vaimo ja henkilökohtainen avustaja järjestelmällisesti pesee kaiken astianpesukoneessa, säilyttää ruoat samassa astiassa jääkaapissa. Nopeastihan ne on kaikki piloille mennyt. Lisäksi meidän kattila/pannu-kaappi on kulmassa pyörivällä telineellä ja siellä kahvat jumittaa aina jonnekin.
Nyt meni mulla sit hermo ja ostin Tefalin Ingenio sarjasta pannut ja kattilat. Ei oo Tefal mulle tae mistään laadusta, mutta nyt on ainakin välineet missä valmistaja itse on suunnitellut nuo käytettäväksi hellalla, uunissa, jääkaapissa ruokineen ja astianpesukoneessa. Ja kun on irroitettava kahva ja punoutuu hämmentävän hienosti päällekkäin, niin menee kaappiin nätisti.

Saas nähdä millaseksi osoittautui käytössä, mutta nyt mun ei tarvi stressata et pilaa heti. Jos menee piloille ni voin tefalille marista asiasta. :D
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Milläs nimellä nämä lihan mureuttajat meilläpäin kulkevat?


Lihatiskiltä kassleria ostaessa tulee pyydettyä vetämään pihvit "koneen läpi" ja niissähän on käytössä samalla periaatteella toimiva laite.

Jos jopa Suomesta moisen kotikäyttöön ostaisi tai jossei nyt Suomesta löydy niin edes Euroopasta. Onko tullut vastaan?
Lihanuija ajaa saman asian ja ei tuokaan sitkeästä lihasta mureata tee. Lihan mureuttaja sen nimi on ja ainakin ravintolalaitteita myyvistä paikoista löytyy, mutta varmaan helpompi ulkomailta tilata/
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 284
Lihanuija ajaa saman asian ja ei tuokaan sitkeästä lihasta mureata tee. Lihan mureuttaja sen nimi on ja ainakin ravintolalaitteita myyvistä paikoista löytyy, mutta varmaan helpompi ulkomailta tilata/
Ei se nyt kyllä ihan sama asia ole. Sen verran noita on itsekin tullut paukuteltua. Lihariskeillä käytössä oleva kone ikäänkuin rei'ittää pihvin.
 
Liittynyt
09.02.2018
Viestejä
25
Oisko kellään antaa vinkkiä että mistä saisi sopuhintaan reilun kokoisen leipävuoan? Aikeena olisi leipoa semmoista paahtiksen kokoista ja muotoista leipää, mutta tarpeeksi isoa leipävuokaa ei löydy sitten mistään. Kaikki Suomesta löytyvät (oli sitten kivijalkaliike tai verkkokauppa) ovat aivan naurettavan pieniä taikka sitten jotain ammattileipomoille suunnattuja puolen metrin tilaustuote-jättivehkeitä.

Rapakon takana tuommoisia myydään nimellä Pullman pan tai Pullman tin. Sillä syntyy suorakulmion muotoinen "Pullman loaf" eli suomalaisittain paahtis. KitchenTime verkkokaupasta löytyi kannellinen valurautainen kapistus jolla ehkä onnistuisi, mutta tuo on ihan hirveää ylitappoa kun alumiininenkin riittäisi (ja on myös aika suolaisen hintainenkin tuo).

Ei ihan välttämättä tarvitse olla juuri Pullman-tyylinen suljettu vuoka, avonainenkin kelpaisi. Kunhan olisi tarpeeksi iso. Lopputuloksena saatava leipä saisi mitoiltaan olla luokkaa 13x11 cm.
 
Liittynyt
11.11.2018
Viestejä
189
Ei ihan välttämättä tarvitse olla juuri Pullman-tyylinen suljettu vuoka, avonainenkin kelpaisi. Kunhan olisi tarpeeksi iso. Lopputuloksena saatava leipä saisi mitoiltaan olla luokkaa 13x11 cm.
Tällainen kiinnostaisi itseäkin. Erityisesti suljettu malli, mutta ei tunnu mistään löytyvän. Ebaysta tarvii varmaan tilailla..
 
Liittynyt
09.02.2018
Viestejä
25
Päädyn varmaan myös hankkimaan tuommoisen kiinalaisen vuoan Ebaysta (tai ehkä Saksan Amatsoonista jos toimitus ei maksa kättä ja jalkaa). Muualta lukemani mukaan noissa kiinalaisissa vuoissa on kyllä semmoinen ongelma että se non-stick pinnoite on jotain sekundaa joka alkaa pikapuoliin kuoriutua vuoasta irti. Mutta ei tässä nyt muukaan auta kun aidon amerikkalaisen importtaaminen maksaisi vähintään 60 euroa ja suomalaiset kauppiaat ovat allergisia rahalle.
 
Liittynyt
11.11.2018
Viestejä
189
Nuo kiinalaiset pinnoitteet vähän huolestuttaa itseä. Muuten olisin jo tuollaisen tilannut. Tarvii katsella tuolta amazonista kanssa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Ei se nyt kyllä ihan sama asia ole. Sen verran noita on itsekin tullut paukuteltua. Lihariskeillä käytössä oleva kone ikäänkuin rei'ittää pihvin.
Tuollainen käsin reittävä jaccardia olen saksan amazoonista katsellut, mutta vielä ei ole tullut tilattua. Eli ei mureuttaja, vaan käsin hakattava versio. Niiden hinnat kun eivät lähde sieltä sadasta eurosta.
 
Liittynyt
09.02.2018
Viestejä
25
Nuo kiinalaiset pinnoitteet vähän huolestuttaa itseä. Muuten olisin jo tuollaisen tilannut. Tarvii katsella tuolta amazonista kanssa.
Muutaman päivän harkinnan jälkeen hokasin että leipäkoneellahan tulee ainakin suurin piirtein tuommoista paahtiksen muotoista leipäpalikkaa. Taidan päätyä hankkimaan käytetyn koneen Torista sen sijaan että tilaisin sekundaa ulkomailta. Jos homma kusee niin vituttaa vähemmän kympin parin kuolema kokonaiseen leipurinkorvikkeeseen kuin uuteen mutta juosten kustuun vuokaan joka on raahattu tänne maailman toiselta laidalta.

Ja jos ostaa tarpeeksi vanhan koneen niin siinähän taitaa olla alumiininen paistokaukalo ilman mitään patenttipinnoitetta joka vuosien saatossa alkaisi hilseillä. Tuommoista astiaahan voisi varmaan käyttää leivän paistamiseen ihan uunissakin. Luultavasti puhuin omiani tämän suhteen. Vanhempien mukaan tarttumaton pinnoite oli juuri se mikä mahdollisti leipäkoneet ja jopa vanhoista leipäkoneista semmoinen löytyy. Noh, sama se mulle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 284
Tuollainen käsin reittävä jaccardia olen saksan amazoonista katsellut, mutta vielä ei ole tullut tilattua. Eli ei mureuttaja, vaan käsin hakattava versio. Niiden hinnat kun eivät lähde sieltä sadasta eurosta.
Rei'itin testattu ja hyvin ajaa asiansa. Kasler mureni todella maukkaaksi. Tätä tulee käytettyä jossei osta tiskiltä koneen läpi mennyttä, vaan esim. kokonaisen kangen ulkofilettä tai niskaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Otetaan vastaan ehdotuksia hyvistä paistokasareista?

Kaksi Swiss Diamondia ollut ja jotain muuta haluaisin testata välillä, esim rosteripintaista?
Kokemuksia Fiskars Nordenista?
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 796
Hyviä suosituksia perus 28cm pannuksi, joka päiväiseen käyttöön. Joku Tefal Titanium Pro ollut pitemmän aikaa käytössä, mutta alkaa tarttua kiinni ruoka tuohon ja aika naarmuillakin alkaa olla vaikka muovi välineillä tökitäänkin. Onkos jotain hyvää järkihintaista vaihtoehtoa suositella vai ottaako vaan perus Kärkkäisen/Citymarketin normi/BF alesta Tefalin jonkun mallin? Kestävyys ja liukas pinta olisi tärkempiä, ettei ruuat pala kiinni.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
253
Hyviä suosituksia perus 28cm pannuksi, joka päiväiseen käyttöön. Joku Tefal Titanium Pro ollut pitemmän aikaa käytössä, mutta alkaa tarttua kiinni ruoka tuohon ja aika naarmuillakin alkaa olla vaikka muovi välineillä tökitäänkin. Onkos jotain hyvää järkihintaista vaihtoehtoa suositella vai ottaako vaan perus Kärkkäisen/Citymarketin normi/BF alesta Tefalin jonkun mallin? Kestävyys ja liukas pinta olisi tärkempiä, ettei ruuat pala kiinni.
Itse pari vuotta sitten kävin tokmannilla, ja valitsin pannun painon perusteella... voittajaksi selviytyi Fiskarssin pannu, ja olen ollut tuohon todella tyytyväinen... massaa on enemmän kuin tefalin vastaavissa (samassa hintaluokassa), eli ei kylmene heti kun iskee 400g lihaa pannulle... pinta kestänyt todella hyvin, mikään ei pala kiinni ja toimii induktio liedellä todella hyvin (paino = rauta)... olen tyytyväinen ostokseen ja hintaa oli ~50e

tosin mun paras pannu on 24cm valurauta, hinta 0e, mut facebookin torista noita löytää välillä 1-50e... vaatii hitokseen enemmän huolenpitoa, mutta parempaa et saa... tuota 24cm valurauta pannua ei muuten perus siimakäsi(tm) nosta yhdellä kädellä :)

Edit:
jos hankit valuraudan, ja omistat induktiolieden, tuo vaatii opettelua... esim. on mahdollista polttaa kalapuikot vielä kun ne on jäisiä :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 740
Sauvasekoitinta pitäisi katsoa lahjaksi, onko tossa ~50e hintaluokassa isoja eroja malleissa, kunhan katsoo että on jämäkän oloinen, helposti putsattavissa ja tarpeeksi tehokas? 600w boschia ja electroluxia tuohon hintaan tuntuu saavan.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Sauvasekoitinta pitäisi katsoa lahjaksi, onko tossa ~50e hintaluokassa isoja eroja malleissa, kunhan katsoo että on jämäkän oloinen, helposti putsattavissa ja tarpeeksi tehokas? 600w boschia ja electroluxia tuohon hintaan tuntuu saavan.
Muutama sauvasekoitin tullu omistettua ja en oo kyllä noissa vehkeissä ikinä huomannu huomattavaa eroa suorituksen kannalta. Ymmärtänyt että "ainakin joskus muinoin" Bamix oli luottovalmistaja luokkaa "isältä pojalle", mutta paha sanoa nykylaitteista heillä.
Mitä putsaamiseen tulee, niin omissa on aina vähän ärsyttänyt se kun terän ympärillä oleva "kuppi" tulee kauttaaltaan terän ympärille. Terän takaa kupin pohjilta on välillä vaikea putsata tiukimpia rojuja. Tähän voisi auttaa, jos hommaisi ns. avomallin, jossa terän ympärillä olevassa suojakehikossa on isompia aukkoja, että pääsee oikeesti sörkkimään suoraan sivusta terän alle. Näin esimerkiksi juuri Bamixeissa on.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 796
Kellään kokemuksia irroitettavalla kahvalla olevista paistinpannuista tai paistin kasareista. Jossain kokki tms ohjelmassa oli ja vaikutti varsin kätevältä kun pysty paistamaan pannulla ensiksi ja sitten pistää lopuksi vaan uunin tasolle ja kääntää kahva irti. Samoin ottaa se pois sitten uunista vääntämälä kahva takas irti ja nostamalla pois. Tefalilta joku sarja löytyi, mutta eikö tosiaan muilla noita ole ja onko täällä kellään kokemuksia noista?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
152
De Buyerilla on ainakin hiiliteräspannu(ja?) joissa irroitettava kahva. Omaa kokemusta niistä ei ole kahvattomana, hiiliteräpannu toki parasta ikinä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 448
Kellään kokemuksia irroitettavalla kahvalla olevista paistinpannuista tai paistin kasareista. Jossain kokki tms ohjelmassa oli ja vaikutti varsin kätevältä kun pysty paistamaan pannulla ensiksi ja sitten pistää lopuksi vaan uunin tasolle ja kääntää kahva irti. Samoin ottaa se pois sitten uunista vääntämälä kahva takas irti ja nostamalla pois. Tefalilta joku sarja löytyi, mutta eikö tosiaan muilla noita ole ja onko täällä kellään kokemuksia noista?
Jostain weberin virityksestä on kokemusta, missä kahva ainakin alkoi falskaamaan, jolloin kaikesta käytöstä tuli nopeasti hankalaa. Mieluummin vaikka tumppikahvainen Lodgen valurautapannu sitten, jos uuniin saaminen on tärkeää. Jos ei säilytyksen puolesta ole pakko niin välttelisin.

Ja hiiliteräspannujen suosittelemista kaikkeen käyttöön en ymmärrä, kun ne ei käytännössä sovellu erinomaisesti muuhun kuin reilussa rasvassa punaisen lihan tai vihannesten pyörittelyyn. Kaikkeen muuhun käyttöön on jo valurauta- tai rosteripannu selvästi parempi ja monipuolisempi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Laitan yhteen asuntoon 29x52cm kokoisen induktiotason integroituna tasoon. Tietääkö joku onnistuuko tuollaisella käyttää 28cm paistinpannua vai lämpiääkö vain keskeltä? Pitäisi mahtua vanhanmallisen 50cm kalustekaapin sisään niin siksi tuo kapea malli. Jos vaihtaisin tuohon 60cm kaapin niin menisi koko ylä,- ja alakaapisto uusiksi.

About tällainen vehje kyseessä.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
Ja hiiliteräspannujen suosittelemista kaikkeen käyttöön en ymmärrä, kun ne ei käytännössä sovellu erinomaisesti muuhun kuin reilussa rasvassa punaisen lihan tai vihannesten pyörittelyyn. Kaikkeen muuhun käyttöön on jo valurauta- tai rosteripannu selvästi parempi ja monipuolisempi.
Kyllä meillä käytetään hiiliterästä kalan, kanan, kastikkeiden, paistinperunoiden ja aasiatyylisten curryjen jne valmistukseen. Myös paistetut munat että munakokkelit valmistuu helpoiten debuyerissa. Käytännössä kaikkeen jossa tuotetta pitää oikeasti paistaa. Ainoastaan hyvin happamat vindaloot ja vastaavat tehdään rosterikattiloissa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 448
Laitan yhteen asuntoon 29x52cm kokoisen induktiotason integroituna tasoon. Tietääkö joku onnistuuko tuollaisella käyttää 28cm paistinpannua vai lämpiääkö vain keskeltä? Pitäisi mahtua vanhanmallisen 50cm kalustekaapin sisään niin siksi tuo kapea malli. Jos vaihtaisin tuohon 60cm kaapin niin menisi koko ylä,- ja alakaapisto uusiksi.

About tällainen vehje kyseessä.
Riippumatta siitä minkä levyinen paistotaso on ja mitä induktiotason pintaan on piirrelty merkintöjä aika usein niissä on vain yksi halkaisijaltaan kovin pieni alle 15-senttinen induktiokela. Paljon siis jää kiinni siitä miten pannu pystyy lämpöä levittämään. Hyvällä 28-senttisellä kerrospohjallisella pannulla kuten noilla aiemmin mainituilla lidlin rosteripannuilla on tuskin mikään konkreettinen ongelma.

Kyllä meillä käytetään hiiliterästä kalan, kanan, kastikkeiden, paistinperunoiden ja aasiatyylisten curryjen jne valmistukseen. Myös paistetut munat että munakokkelit valmistuu helpoiten debuyerissa. Käytännössä kaikkeen jossa tuotetta pitää oikeasti paistaa. Ainoastaan hyvin happamat vindaloot ja vastaavat tehdään rosterikattiloissa.
Se on hyvä jos toimii. Itsellä on useampia kertoja kesken kokkailun menneet suunnitelmat uusiksi tai on tullut käytettyä mitä kaapista löytyy, ja kun siihen pannuun on sitten heittänyt vaikka ne jalapenoviipalepurkin säilöntäliemet tai purkin tomaattimurskaa ja katellut sitten miten se karsinogeenipinnoite liukenee sinne safkan sekaan, niin on aika nopeasti alkanut käyttää suosiolla rosteria, kun ei siinä mitään ominaisuuksia ole tuntunut hiiliteräkseen verrattuna menettävän.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 140
Nyt meni mulla sit hermo ja ostin Tefalin Ingenio sarjasta pannut ja kattilat.
Onks sulla minkälaisia kokemuksia Ingeniosta? (tai kenelläkään muulla)

Alkaa olla se aika että pitää uusia pannuja ja kattiloita ostaa ja ajattelin että jos hommaisi sen sijaan Ingenio -sarjans säilytyksen takia. Lähinnä kiinnostaa että miten hyvin irrotettava kahva toimii käytännössä.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
En ole itse nähnyt Ingenio-sarjaa livenä, mutta joskus omistin Tefalin jonkun perussarjan kannellisen kasarin ja tuo kansi ajan myötä kulutti kontaktin saavasta reunastaan pinnoitteen kasarista kauttaaltaan. Eipä tuo ehkä sinäänsä ruoanlaittoon itseensä niin vaikuttanut, mutta roisin näkönen ja anto vähän huonon viban tuotteesta. En tiedä voiko tuo irroitettava kahva tehdä samaa, hirvittävältä vaikuttaa.
Lopulta myöskin ite pannun käyttöpintakin tuli Tefalimaiseen tapaan muutaman vuoden jälkeen tiensä päähän ja kaikki alkoi tarttumaan kiinni + pinnoitteen "hilseilyä" alkoi olemaan paistopinnassa, vaikka vain muovisia/puisia kapustoja olen käytellyt.
Oman kokemuksen mukaan Tefalit huikeita tuotteita alkuaikana, mutta mitään niistä en kyllä pitkäaikaiseksi ratkaisuksi suosittelisi ja ns. liikkuvia osia omaavia pannuja en kyllä heiltä enää ikinä hommaa.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 472
Onks sulla minkälaisia kokemuksia Ingeniosta? (tai kenelläkään muulla)

Alkaa olla se aika että pitää uusia pannuja ja kattiloita ostaa ja ajattelin että jos hommaisi sen sijaan Ingenio -sarjans säilytyksen takia. Lähinnä kiinnostaa että miten hyvin irrotettava kahva toimii käytännössä.
Olen ollut todella tyytyväinen, kun saa säilyttää ruoan noissa ja voi pestä astianpesukoneessa. Ja kestää uunia. Tullu tehtyä pataruokia, pannupizzaa jne. Ollut todella huolettomia kyllä ja kestäneet jopa meidän muksujen käsittelyä.
Ainut huono puoli on tuon kahvan pesu. Se on aika hankalaa, joten mennyt nyt vähän niin ettei oo oikein kahvoja edes käytetty, eipä kyl juur oo tarvinnu. Sen ajan käyttää ku siirtää uuniin, muutoin ei.
Mut tän hetken kokemus on, että ostan samaa sarjaa lisää. Kun vieläpä vie kaapista tosi vähän tilaa, kun ei ole kahvaa.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
3v vanha electroluxin halpis leivänpaahdin kärvähti. Tilasin hätäpäissäni jonkun Kenwoodin gayMix härvelin. Tällaisen: Kenwood kMix TCX751BK -leivänpaahdin, musta 69,90

Vaikutti ihan ok-tuotteelle, mutta onko kellään kokemuksia? Tuli tehtyä harhaliike? Vielä ehtii varmaan perumaan/vaihtamaan toiseen. Mitään monen sadan paahdinta en kyllä aio ostaa. Se 20€ paahdinkin hommastaan suoriutui ja oli kovalla käytöllä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 448
3v vanha electroluxin halpis leivänpaahdin kärvähti. Tilasin hätäpäissäni jonkun Kenwoodin gayMix härvelin. Tällaisen: Kenwood kMix TCX751BK -leivänpaahdin, musta 69,90

Vaikutti ihan ok-tuotteelle, mutta onko kellään kokemuksia? Tuli tehtyä harhaliike? Vielä ehtii varmaan perumaan/vaihtamaan toiseen. Mitään monen sadan paahdinta en kyllä aio ostaa. Se 20€ paahdinkin hommastaan suoriutui ja oli kovalla käytöllä.
Ko. vempulasta ei yleisesti ottaen ole kokemusta, mutta itselleni Kenwoodin yleiskoneiden ystävänä osui sahalaitaisesti silmään Kenwoodin leivänpaahtimen lähes testin viimeiseksi jääminen Kuluttaja-lehden taannoisessa leivänpaahdinvertailussa. Sai huonot pisteet ainakin paahtotuloksen tasaisuudesta.

Itse en 2-loviseen paahtimeen enää sorru, kun on kerran haksahtanut ostamaan pitkälovisen mallin. On vain niin paljon monipuolisempia ottamaan sisään paksumpia ja/tai pidempiä leivänviipaleita 2-lovisiin verrattuna ja lämmittämään esim patonkia. Mutta sillä ei tietty ole väliä, jos paahtimessa paahdetaan vaan sitä yhtä ja samaa fazerin paahtoleipää vuodesta toiseen.

Tossa kuitenkin yksi vaihtoehto, johon olisin omat markat mieluummin laittanut: WMF KITCHENminis Longslot -leivänpaahdin 59,90
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
3v vanha electroluxin halpis leivänpaahdin kärvähti. Tilasin hätäpäissäni jonkun Kenwoodin gayMix härvelin. Tällaisen: Kenwood kMix TCX751BK -leivänpaahdin, musta 69,90

Vaikutti ihan ok-tuotteelle, mutta onko kellään kokemuksia? Tuli tehtyä harhaliike? Vielä ehtii varmaan perumaan/vaihtamaan toiseen. Mitään monen sadan paahdinta en kyllä aio ostaa. Se 20€ paahdinkin hommastaan suoriutui ja oli kovalla käytöllä.
Wilfan Wilfa Morgen -leivänpaahdin, rosteri 34,90 leivänpaahdin ollut aivan loistava, ei polta karrelle leipää jos unohtaa, palaneen makua tällä on vaikea saada. Hintakin ok tullut alas ja on värejä mistä valita, musta, valkoinen ja teräs.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
@Djeep8 & @Manala kiitos vinkeistä. Ehdittiin jo ottaa Kenwood käyttöön. Raskasta kalustoa, eli huomattavasti painavampi ja jämäkämmät nappulat yms. kuin vanhassa. Paahtotuloskin ihan hyvä.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Täälläkin hajosi toasteri, pari vuotta mentiin Electroluxin parin kympin paahtimella. Nyt ajattelin että voisin jonkun verran enemmän sijoittaa.
Yllä mainittua Wilfaa olin jo lähtemässä ostamaan kun tajusin ettei siinä ole sämpyläritilää, yllättävän usein tulee käytettyä kun lämmitän vaikkapa päivän vanhaa croisanttia.

Hauska vaihtoehto tuo WMF myös, taitaa vaan olla liian pitkä.

Kysymys kuuluukin, ootteko paljon laatueroja huomanneet/kuulleet tuossa noin 50€ luokassa? Onko tietyt merkit kestävämpiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 794
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom