Ei tarvii mulle tonnien kaiuttimia himaan. Jos laitat 2 eri valmistajan kaiutinparia vierekkäin missä on tasainen äänenvaste niin ihan varmasti ne kuulostaa erilaiselta. Ihan johtuen jo kaiuttimen fyysisestä olemuksesta ja vaikka elementin koosta. Ja tämä on suoraan verrannollinen juttu siihen äänen lämpöisyyteen tai kylmyyteenkin. Suora taajuusvaste ei vaan oo mikään asia mitä kannattaa tavotella jos et meinannu vaikka levyä miksata tai masteroida. Kokemusta on viiden tonnin geneleceistä ammattikäytössä ja en koskaan ostais semmosia kotikuunteluun vaikka olis miten tasanen taajuusvaste. Etkä sä niitä tarkkailumonitoreja sen lämpimämmäks saa vaikka miten työntäisit equa persiiseen.
Kannattaisi perehtyä akustiikan & psykoakustiikan perusilmiöihin ja signaalinkäsittelyn perusteisiin, niin nämä aukeaisivat sinullekin - olet kuitenkin selvästi kiinnostunut aiheesta.
Kun vertaat kahta eri kaiutinta lineaarisella taajuusvasteella vierekkäin, niin sille erilaiselle soundille löytyy syyt:
-Erot kaiuttimien suuntaavuudessa (Suoran ja heijastuneen äänen suhteet ovat erilaiset)
-Erot särökäyttäytymisessä
-Erot dynaamisessa varassa
-Erot taajuusvasteen ulottuvuudessa
-Ryhmäviiveeseen jne. liittyvät erot (Minimaalinen kuultava ero)
Lisäksi kaiuttimia tulisi aina verrata kontrolloidussa tuplasokkotestissä, jotta häiriötekijät eivät vaikuta arvioon. (Brändi, koko, design, väri ja muut mielikuvat)
Ideaali kaiutin tämän päivän tietämyksen mukaan:
-lineaarinen taajusvaste (Mieluiten täysi kaista, 20Hz-20kHz)
-hallittu suuntakuvio
-alhainen särö ja riittävä dynaaminen vara
Se, että onko kaiutin studiomonitori vai kotikaiutin on aivan yhdentekevää tämän suhteen. Studioissa on tarpeita erilaisille liittimille ja protokollille ja kaiuttimen viimeistelyyn ei ole tyypillisesti tarvetta panostaa.
Ja se lämpöisyys liittyy juurikin siihen taajuusvasteeseen (ja suuntaavuuteen). Suosittelen opiskelemaan aihetta, enkä vänkäämistä Dunning-Kruger efektin tunkittamana.
Lähteitä:
Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms, Third Edition explains the physical and perceptual processes that are involved in sound reproduction and demonstrates how to use the processes to create high-quality listening experiences in stereo and multichannel...
www.routledge.com
The audio spectrum is the audible frequency range at which humans can hear and spans from 20 Hz to 20,000 Hz.
www.teachmeaudio.com