Käyttöjärjestelmät

Requiem

For You
Premium-jäsen
Käyttissodalle toivottiin omaa ketjua. Tässä uusi sellainen, muistelen että näitä on ollut aikaisemminkin mutta ei sattunut silmään ekalta sivulta kun vilkaisin.
Itse pidän Win 10 parhaana, nopeimpana, tällä hetkellä, vaikka Win 11 olikin positiivinen kokemus eikä tuntunut hitaammalta, tosin sillä on ollut ongelmia uusimman 24H2 päivityksen kanssa mitä ei vielä tarjotakaan minulle.

Linux, olen joskus kokeillut ja oli ok. Oikeastaan GUI ei juuri eronnut windowsista ja siitä on aikaa. Pelit ei kuulemma toimi, tosin tämäkin on vanhaa tietoa. Toimiiko ne nykyisin kuten Intelin näytönohjaimet vai toisinpäin eli vanhat pelit toimii paremmin ja uudet ei niin hyvin? Ja taisi olla eroja minkä valmistajan näytönohjain oli koneessa.
Itse olisin aika valmis vaihtamaan linuxiin mutta mietityttää juurikin niiden muutaman pelin toimivuus mitä pelaan ja entä jos innostun jostain uudesta? Ja se vaikea juttu vielä eli mikä niistä?

Sitten macOS. Joskus olen tutustunut hieman siihenkin kun kaveria (pomoa) piti auttaa joidenkin ohjelmien asennuksessa läppäriin ja netin yms. Tekeekö sillä mitään jos haluaa myös pelata? Voiko sen asentaa mihin tahansa rautaan vai tuleeko pelkästään koneen mukana? Onko ainoa etu siinä jos omistat saman firman puhelimen ja tabletin yms. eli ekosysteemin toimivuudesta?

Ja onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja edes olemassa tai tulossa?

Kyllähän nuo pelit toimii aika pitkälti vastaavasti kuin Windowsilla, nyt kun Protonin kehitys ottanut isoja askelia eteenpäin. Niin uudet kuin vanhatkin pelit toimivat varsin hyvin.

Ainoastaan jotkut kernel tason anticheat suojauksia käyttävät pelit eivät linuxilla toimi.

Kyllähän nuo pelit toimii aika pitkälti vastaavasti kuin Windowsilla, nyt kun Protonin kehitys ottanut isoja askelia eteenpäin. Niin uudet kuin vanhatkin pelit toimivat varsin hyvin.

Ainoastaan jotkut kernel tason anticheat suojauksia käyttävät pelit eivät linuxilla toimi.
Proton – Linux.fi
Tästä kyse? Varmaan erikseen asennettava? Hidastaako eli miten pyörii windowsiin verrattuna?
Itse en koe haitaksi jos jotain joutuu asentamaan tai säätämään mutta kaikki ei ajattele niin.

Proton – Linux.fi
Tästä kyse? Varmaan erikseen asennettava? Hidastaako eli miten pyörii windowsiin verrattuna?
Itse en koe haitaksi jos jotain joutuu asentamaan tai säätämään mutta kaikki ei ajattele niin.
Näistä on ns "useampi versio", eli Valven virallinen joka tulee Steamin mukana ja sitten on ns custom-versioita joista tunnetuin on Proton-GE jossa on parempi tuki ja mukana patcheja joita Valve ei voi omansa mukana toimittaa.

Proton-GE pitää asentaa yleensä erikseen (tämäkin riippuu vähän distrosta, osassa se tulee vakiona mukana esim monet "gaming-distrot").

Minusta käyttöjärjestelmällä ei sinänsä ole väliä. Kaikkia oppii käyttämään. Sen sijaan sovellustuella on merkitystä ja itse ainakin käytän sovelluksia enkä käyttöjärjestelmää. Windowsia joutuu käyttämään töissä, joskin linuxiakin - komentoriviltä.
Olen aika hyvin oppinut käyttämään windowsin ominaisuuksia joten on iso kynnys hypätä johonkin toiseen graafiseen käyttöliittymään - varsinkin jos sille ei ole mitään tarvetta. Aikoinaan haksahdin OS2/Warpiin mutta oli yhtä tuskaa kun sille ei löytynyt haluttuja softia ja puolien windows-sovellusten kanssa tuli aina virheitä tai ne ei suostuneet asentumaan lainkaan.

Windowsissa ärsyttää yhä enemmän se että se yrittää integroida käyttäjänsä omaan pilviekosysteemiinsä. Asennuksessa halutaan luotavan pilvitunnus ja onedriveä yritetään integroida käyttöjärjestelmään yhä syvemmin. Ideana tietenkin että saataisiin jossain vaiheessa nyhdettyä käyttäjältä kuukausimaksua - kun itse kertalisensseistä ei tule tarpeeksi hilloa. Officeahan ei taida enää saada kertalisenssinä vaan joko maksat joka kuukausi tai et käytä sitä.
Itse haluaisin käyttöjärjestelmän edes pc:ssä pysyvän mahdollisimman irti pilvipalveluista. Toki niitä voi ottaa halutessaan käyttöön mutta esim. välillä kun liityn samaan verkkoon windowsin kanssa puhelimella, se ehdottaa puhelimen tietojen synkronointia windowsiin - jota en todellakaan aio tehdä.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 675
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom