Käyttäjät raportoivat emolevyn vaihtoa vaativasta viasta Asuksen uusilla lippulaivapuhelimilla

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
dsc-0017-jpg_1.jpg


Asuksen kuluvan vuoden lippulaivapuhelinten on havaittu kärsivän toistaiseksi tuntemattomasta viasta, jonka seurauksena laitteen emolevy on jouduttu vaihtamaan takuuhuollossa. Käyttäjäraporttien mukaan puhelin saattaa esimerkiksi jäätyä kesken käytön ja käynnistyä uudelleen virhetilaan, jossa lukee "waiting for flashing full ramdump". Ramdump on tiedosto, johon järjestelmä tallentaa muistissa olleet tiedot juuri ennen virheen syntymistä. Jotkut käyttäjät ovat onnistuneet poistumaan virhetilasta tietyllä näppäinyhdistelmällä mutta useimmille tästä ei ole ollut hyötyä.

Ensimmäiset havainnot ongelmasta ovat elokuulta ZenFone 8 mallilla mutta syksyn mittaan käyttäjien raportit ovat kiihtyneet ja laajentuneet koskemaan myös ZenFone 8 Flip ja ROG Phone 5 malleja. Pohjoismaissa toimivan elektroniikkaliikkeen työntekijäksi ilmoittautuneen henkilön mukaan tapauksia on kirjattu kyseisessä ketjussa yhteensä 14 kappaletta ZenFone 8:n osalta. Asuksen Zentalk-foorumilla tapauksia on raportoitu tähän mennessä kymmeniä. Vian perimmäinen syy ei ole tiedossa eikä Asus ole toistaiseksi kommentoinut asiaa.

Lähteet:
 
Flashin korruptoitumisesta on kysymys hyvinkin varmasti. Noita on ollut erilaisilla alustoilla ja korjauksena toimii softapäivitys, jossa virheellinen tai riksialtis käynnistyssekvenssi on korjattu.
 
Flashin korruptoitumisesta on kysymys hyvinkin varmasti. Noita on ollut erilaisilla alustoilla ja korjauksena toimii softapäivitys, jossa virheellinen tai riksialtis käynnistyssekvenssi on korjattu.
Softavikakin on mahdollinen mutta toisaalta Asus on korjannut vian huollossa vaihtamalla emolevyn. Jos vika olisi korjattavissa firmwaren flashauksella, niin tuskin Asus lähtisi emolevyä vaihtamaan? Lisäksi sama ongelma on esiintynyt myös custom ROM/kernel käyttäjillä.

Eniten tapauksia vaikuttaa olevan ZenFone 8 käyttäjillä ja toistaiseksi kaikki vialliset laitteet on valmistettu huhti-toukokuussa. Yhden teorian mukaan kyseessä saattaisi olla viallinen valmistuserä mutta toisen esitetyn teorian mukaan laitteet vain rikkoutuvat muutaman kuukauden käytön jälkeen esimerkiksi liian korkeiden lämpöjen vuoksi. Snapdragon 888 järjestelmäpiiri käy tunnetusti melko lämpöisenä ja Asus on säätänyt ZenFone 8:n lämmönhallintaa viime aikoina. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun piirit vioittuvat korkeiden lämpöjen vuoksi.
Niin tai näin, niin tapauksia alkaa olemaan melko paljon. Uutisessa mainituista yhden liikkeen 14 viallisesta ZenFone 8 laitteesta kuusi on kuulemma raportoitu Tanskassa. Samainen henkilö kertoi, että he ovat myyneet 203 laitetta eli viallisten osuus olisi noin 3%. Enää ei voida puhua pelkästään maanataikappaleista vaan jonkinlaisesta tyyppiviasta ainakin ZenFone 8:n kohdalla.
So here's a little update.

We've sold a total of 203 units, 35 of which are from the past month. So far we've sent in 6 phones with this issue. That's actually a lot considering it's 6 out of 9 total service tickets created, while one being physical damage/insurance service.

This is quite bad imo.
 
Ei olisi ensimmäinen kerta, kun piirit vioittuvat korkeiden lämpöjen vuoksi.
Itsellä aikanaan 2 kpl Nexus 5X luureja, molemmilla sama kohtalo. Ilmeisesti lämpö sulatti juotokset, koska reflow uunilla sai puhelimen palaamaan eloon vähäksi aikaa. Toki vaikea sanoa, että olisiko softalla voinut korjata vian esimerkiksi rajoittamalla prossua. Peruskäyttäjän ongelmaa tämä ei olisi tietenkään jälkikäteen korjannut, jos luuri on jo bootloopissa.
 
Itsellä aikanaan 2 kpl Nexus 5X luureja, molemmilla sama kohtalo. Ilmeisesti lämpö sulatti juotokset, koska reflow uunilla sai puhelimen palaamaan eloon vähäksi aikaa. Toki vaikea sanoa, että olisiko softalla voinut korjata vian esimerkiksi rajoittamalla prossua. Peruskäyttäjän ongelmaa tämä ei olisi tietenkään jälkikäteen korjannut, jos luuri on jo bootloopissa.
LG ei koskaan tarkentanut ongelman syytä mutta kertoi vian olleen "a loose contact between components", mikä viittaa juotosten pettämiseen. Todennäköisesti kyseessä oli nimenomaan ongelma CPU:n kanssa, kun disabloimalla ytimiä puhelin palasi elävien kirjoihin.
After acknowledging the problem with the G4, LG confirmed that the issue was caused by “a loose contact between components”, and it’s possible that a similar problem has reoccurred with other models too. The cancellation of Nexus 5X hardware replacements certainly backs up this theory, although we would expect LG to have addressed such a problem with subsequent hardware generations.
Asuksella oli hiljattain ongelmia myös ROG Phone 2:n kanssa, kun virranhallintapiiri antoi periksi useilla käyttäjillä. Siitäkään Asus ei antanut mitään lausuntoa, vaan käyttäjät paikansivat viallisen komponentin itse. Uusien mallien kanssa kyseessä lienee kuitenkin eri vika.
 
Softavikakin on mahdollinen mutta toisaalta Asus on korjannut vian huollossa vaihtamalla emolevyn. Jos vika olisi korjattavissa firmwaren flashauksella, niin tuskin Asus lähtisi emolevyä vaihtamaan? Lisäksi sama ongelma on esiintynyt myös custom ROM/kernel käyttäjillä.

Eniten tapauksia vaikuttaa olevan ZenFone 8 käyttäjillä ja toistaiseksi kaikki vialliset laitteet on valmistettu huhti-toukokuussa. Yhden teorian mukaan kyseessä saattaisi olla viallinen valmistuserä mutta toisen esitetyn teorian mukaan laitteet vain rikkoutuvat muutaman kuukauden käytön jälkeen esimerkiksi liian korkeiden lämpöjen vuoksi.
Jos taustalla on viallinen erä, eikä mitään takaisinvetoa tehdä, murentaa ainakin omissa silmissä pahasti luottamusta.
Toisaalta, jos ostat huippumallin ja lähes DOA niin luuri huoltoon ja emon vaihto? Itse odottaisin tuossa kohdassa suoraan uutta kappaletta käteen, en mitään mahdollisesti viikkojen odottelua ja korjattua kappaletta.

Yleisellä tasolla voisi EU mielestäni linjata tämän kaltaisiin jonkin järkevän, kuluttajaa palvelevan toimintamallin osana kokonaisuutta laitteiden korjattavuudesta jne.
 
Jos taustalla on viallinen erä, eikä mitään takaisinvetoa tehdä, murentaa ainakin omissa silmissä pahasti luottamusta.
Toisaalta, jos ostat huippumallin ja lähes DOA niin luuri huoltoon ja emon vaihto? Itse odottaisin tuossa kohdassa suoraan uutta kappaletta käteen, en mitään mahdollisesti viikkojen odottelua ja korjattua kappaletta.

Yleisellä tasolla voisi EU mielestäni linjata tämän kaltaisiin jonkin järkevän, kuluttajaa palvelevan toimintamallin osana kokonaisuutta laitteiden korjattavuudesta jne.
Jonkinlaista lausuntoa tässä kaivattaisiin Asukselta. Lisäksi tehokäyttäjillä on ikävä tilanne, jos on ehtinyt unlockata bootloaderin. Asus ei silloin korjaa laitetta takuuseen, vaikka kyseessä olisi tyyppivika eikä custom ROMia olisi edes vielä asentanut. Itsekin olin jo asentamassa OmniROMia puhelimeen mutta pitää vielä odotella tämä case ensin. Käyttäjä tietysti ottaa riskin, kun menee bootloaderin avaamaan mutta oletus on, että laitteessa ei pitäisi olla mitään piilevää vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkinlaista lausuntoa tässä kaivattaisiin Asukselta. Lisäksi tehokäyttäjillä on ikävä tilanne, jos on ehtinyt unlockata bootloaderin. Asus ei silloin korjaa laitetta takuuseen, vaikka kyseessä olisi tyyppivika eikä custom ROMia olisi edes vielä asentanut. Itsekin olin jo asentamassa OmniROMia puhelimeen mutta pitää vielä odotella tämä case ensin. Käyttäjä tietysti ottaa riskin, kun menee bootloaderin asentamaan mutta oletus on, että laitteessa ei pitäisi olla mitään piilevää vikaa.
Tuohon on vaikea lisätä mitään. Voi vain toivoa, että saadaan jonkin tason esimerkkitapausta takuuehtojen osalta.
Omasta mielestäni käyttäjä ottaa ensisijaisesti customin kanssa riskin nimenomaisesti firmiksen osalta. On varsin kestämätön tilanne, jos raudassa oleva tyyppivikakin jää käyttäjän vastuulle.
 
Kuluttajariitalautakunta joskus linjasi, että jos laite on rootattu, on teoreettinen mahdollisuus ylikellottaa ja käyttää laitetta muutoin kuin valmistaja on tarkoittanut ja siksi takuu eikä virhevastuu ei päde.
 
Kuluttajariitalautakunta joskus linjasi, että jos laite on rootattu, on teoreettinen mahdollisuus ylikellottaa ja käyttää laitetta muutoin kuin valmistaja on tarkoittanut ja siksi takuu eikä virhevastuu ei päde.
Muistan kyseisen tapauksen ja sinällään se on ihan järkeenkäypä linjaus.
Jotkut valmistajat (ainakin Google, OnePlus, Fairphone ja nykyään myös Xiaomi) sallivat bootloaderin avaamisen menettämättä takuuta. Laite pitää kuitenkin palauttaa vakio firmwareen huoltoa varten. Ilmeisesti ajatuksena on, että jos laitteen onnistuu rikkomaan ylikellottamalla tms. niin sitä ei enää saisi palautettua stock kuntoon. Tuo olisi hyvä linjaus Asuksellekin ja monelle muulle.
 
Jep, juttelin taannoin Oneplussan Suomen vastaavan kanssa ja roottaus oli sallittua. Eri juttu sitten se, jos muutat ohjelmistoa ja hajotat sen. Itse olen rootatussa op8 ajanut ihan stock-ohjelmistoa.
 
Jonkinlaista lausuntoa tässä kaivattaisiin Asukselta. Lisäksi tehokäyttäjillä on ikävä tilanne, jos on ehtinyt unlockata bootloaderin. Asus ei silloin korjaa laitetta takuuseen, vaikka kyseessä olisi tyyppivika eikä custom ROMia olisi edes vielä asentanut.
Kalliimmissa malleissa kai monella toiveena olisi, että valmistaja pystyisi tuottamaan isompaa hintaa vastaan jotain mahdollista lisäarvoa myös softapuolella ettei jonkun signeerattomana rar-pakettina random binääreinä xda-foorumeilla jakavan hackerman88:n tarvitsisi uunituoreeseen puhelimeen alkaa tekemään custom rommeja. Eri juttu sitten jos alkaa olla tuen loppupuolella oleva laite tai budjettikapula.
 
Ongelmalla saattaa olla jotain yhteyttä WiFi:n/hotspotin toimimattomuuteen. Varsinkin ROG Phone 5:n kanssa on ollut ongelmia WiFi:n kanssa ja Asus tarjoaa siihenkin emolevyn vaihtoa korjaukseksi.
Having said that, many ROG Phone 5 users say that the Wi-Fi and Hotspot function is not working for them. A simple Google search reveals that the Wi-Fi issue with ROG Phone 5 is rampant with potentially thousands affected.

ROG Phone 5 owners say they have tried contacting Asus but to no avail. However, some who went to the service center said that Asus has replaced the motherboard on their devices and that it has resolved the Wi-Fi not working issue for them.

While some suggested that the issue was caused by a faulty software update, it looks like the hardware is to blame since many users say Asus is either offering a replacement or refunding the device amount.
Ennen kuin WiFi lakkaa toimimasta niin käyttäjät ovat raportoineet selittämättömästä rebootista. Aika vahvasti alkaa näyttämään siltä, että WLAN modeemi tai joku muu piiri siellä kärähtää.
My phone too suddenly switched off and now neither WiFi nor hotspot is turning on... I did everything but nothing is happening...
just in 4 month the wifi and hotspot cant turn on. before it happen my phone suddenly shutdown by it own. i turn back it on and the wifi cant connect. now i already send it to asus servis center for claim warranty.
 
Jonkinlaista lausuntoa tässä kaivattaisiin Asukselta. Lisäksi tehokäyttäjillä on ikävä tilanne, jos on ehtinyt unlockata bootloaderin. Asus ei silloin korjaa laitetta takuuseen, vaikka kyseessä olisi tyyppivika eikä custom ROMia olisi edes vielä asentanut. Itsekin olin jo asentamassa OmniROMia puhelimeen mutta pitää vielä odotella tämä case ensin. Käyttäjä tietysti ottaa riskin, kun menee bootloaderin avaamaan mutta oletus on, että laitteessa ei pitäisi olla mitään piilevää vikaa.
Kysäsempä Asukselta josko olisi jotain kommenttia tähän.
 
Ongelmalla saattaa olla jotain yhteyttä WiFi:n/hotspotin toimimattomuuteen. Varsinkin ROG Phone 5:n kanssa on ollut ongelmia WiFi:n kanssa ja Asus tarjoaa siihenkin emolevyn vaihtoa korjaukseksi.
Ennen kuin WiFi lakkaa toimimasta niin käyttäjät ovat raportoineet selittämättömästä rebootista. Aika vahvasti alkaa näyttämään siltä, että WLAN modeemi tai joku muu piiri siellä kärähtää.
Asiaa tutkiessa tuli vastaan WiFi ongelmat Xiaomin Mi 11 mallin kanssa. Mi 11 reboottaa samalla tavalla selittämättömästi ja WiFi lakkaa sen jälkeen toimimasta. Raportteja viasta on runsaasti mutta lähinnä Kiinassa, sillä Xiaomi on kuulemma korjannut vian uudella revisiolla helmikuussa. Mi 11 tuli myyntiin Kiinassa jo tammikuussa mutta esim. Euroopassa vasta keväällä. Lisäksi Xiaomi on myöntänyt ongelman Kiinassa ja tarjoaa mm. pidennettyä takuuta laitteen omistajille.
Asuksen tavoin vika korjataan emolevyn vaihdolla (tai uudella laitteella). Vika ei ilmeisesti ole kuitenkaan WiFi 6 piirissä (WCN6851), sillä eräs kiinalainen videokanava oli korjannut vian järjestelmäpiirin vaihdolla (tai vain uudelleen juottamalla, ihan ei kiina taivu meikäläisellä) ja todennut WiFi piirin ehjäksi.
535f-84279510a70539657672111a3f3a3f0b.gif
Itse olen pohdiskellut sellaista teoriaa, että Asuksen Snapdragon 888 -laitteet ja Xiaomi Mi 11 (ainakin ennen korjausta) kärsisivät jonkinlaisesta lämpöongelmasta, jolloin järjestelmäpiirin juotokset antavat periksi. Riippuen sitten vähän mitä siellä rikkoutui, niin oireet ovat vähän erilaiset. Joillakin menee piirin "persist partition", joka sisältää mm. wlanin MAC-osoitteen. Asuksella esiintyy myös ramdump ongelmaa, kun se käsittääkseni liittyy jotenkin Asuksen diagnostiikkaan.

XDA:n kernel kehittäjiltä
An error happens, the kernel logs the issue, the device reboots. This is how things are supposed to work. When disabling debugging, an error happens and the device reboots. The logging step is skipped, but life continues.

The problem is when debugging is partially disabled, but still attempting to write. This is basically why there is a "waiting for ramdump" message. It is waiting for the logging to complete to proceed to the next step.
For all we know there could be multiple reasons for a ramdump to be happening.
On previous Asus devices the phones never rebooted to ramdump but instead just crashed/looped. So I think it's quite new to some parts of the community and occurrences might not be reported.
 
Kysäsempä Asukselta josko olisi jotain kommenttia tähän.
Sain Asukselta seuraavan vastauksen, josta vapaa käännös menee näin:

Yritys tiedostaa ongelman ja seuraa parhaillaan sen esiintyvyyttä globaalilla tasolla. Ainakin toistaiseksi se on koskenut vain hyvin pientä osaa laitteista ja ilmenemistiheys saattaa vaikuttaa todellista suuremmalta aktiivisessa foormikeskustelussa, jolle Asus tarjoaa avoimen Zentalk-alustan.

Asuksen mukaan ramdump/debug-näkymä ei ole vian syy vaan seuraus, joka saattaa puolestaan olla oire monestakin erilaisesta viasta, kuten latauspiirin ongelmasta, emolevyviasta tai jostain muusta satunnaisesta viasta. Monien muiden valmistajien puhelimet jumiutuvat vastaavassa tilanteessa mustaan näyttöön, boottinäkymään tai logonkäymään, kun taasen Asuksen puhelimet näyttävät tämän ramdup/debug-näkymän.

Kaikki käyttäjät joilla on voimassaoleva takuu eikä selkeitä ulkoisia vaurioita puhelimessa, ovat oikeutettuja ongelman takuuhuoltoon. Asus lupaa korjata tämän ongelman laitteissa maksimissaan 5 päivän huoltoajalla + toimitukseen kuluva aika. Ongelman ilmetessä asiakkaan suositellaan olevan yhteydessä paikalliseen Asus-tukeen/huoltoon.
 
Sain Asukselta seuraavan vastauksen, josta vapaa käännös menee näin:
Hyvä, että ovat Asuksella tiedostaneet ongelman. Asiakaspalvelusta olivat aiemmin vastanneet käyttäjille, että mitään ongelmaa ei ole. Jos siellä on jotain isompaa ongelmaa, niin toivottavasti löytävät siihen myös ratkaisun.

Edit: Pari uutista asiasta
 
Viimeksi muokattu:
Zentalk-foorumilla oli laskettu raportoitujen ramdump-tapausten määrä ZenFone 8:lla kuukausittain. Yhteensä niitä oli 57 tapausta.
We closed October with the following results: total 57 people with a problem appeared on the zentalk forum + 1 person from 8flip
  • August = 11 cases,
  • September = 20 cases
  • October = 26 cases
Todellisuudessa tapauksia on varmasti huomattavasti enemmän, kun murto-osa käyttäjistä raportoi niistä netissä. Laajuutta on kuitenkin hankala arvioida.

ZenFone 8 Flipin osalta havaintoja ei taida olla kuin yksi ja ROG Phone 5:llä ehkä kymmenkunta. ROG Phone 5:llä WiFi ongelmia on kuitenkin todella paljon (satoja? tuhansia?) ja se vaikuttaa liittyvän ramdump ongelmaan.
Yes bro today my phone also same condition. Problem started when wifi n hotspot stopped working after an otp update. Finally now its stuck at waiting for flashing full ramdump.
 
Asuksella esiintyy myös ramdump ongelmaa, kun se käsittääkseni liittyy jotenkin Asuksen diagnostiikkaan.
Asus ilmeisesti muutti jotain viimeisimmässä päivityksessä, kun käyttäjät eivät enää saa ramdump-erroria vaan näyttö menee sen sijaan suoraan pimeäksi eikä puhelin käynnisty enää. Päivitys WW-30.12.112.46 tuli 4.11. muutoslokilla "Optimized system stability". Pelkästään ZenTalk-foorumilla raportoitu tapauksia seuraavasti siitä lähtien:
Edit: Asus on antanut Japanissa lausunnon, jonka mukaan kyseessä olisi rautavika tietyllä ajanjaksolla valmistetuissa ZenFone 8 malleissa. Samalla Asus antaa ymmärtää, että vikaa esiintyy enemmän globaaleilla kuin Japanin malleilla.
Google translate sanoi:
As a symptom, it seems that there are many reports that it restarts without user operation, a message such as "Waiting for flashing full ramdump" is displayed on the display, and it becomes unusable as it is.

It seems that similar cases have appeared both in Japan and overseas, and a video capturing the situation has been posted on YouTube.

According to the magazine's confirmation with ASUS JAPAN, the company is aware of this problem and says that it is a "symptom that appears in some products." The cause is a defect in some parts manufactured within a specific period, and details are currently under investigation.

On the other hand, the model for Japan has different specifications from the model for overseas, so the defect rate is low.

Edit2: Jotkut käyttäjät ovat raportoineet vian toistumisesta myös emolevyn vaihdon jälkeen. Alkaa olemaan todella huolestuttavaa, jos vian perimmäistä syytä ei saada korjattua.
Yllä olevista kaksi ensimmäistä näyttävät pelaavan puhelimella, mikä luonnollisesti rasittaa luuria enemmän (Geshin Impactia useita tunteja päivässä). Kuten aiemminkin olen todennut, luulen vian johtuvan SD888:n lämpöongelmista.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ilmoittautuu yksi kenellä Wifi ja Gps lakanneet toimimasta ZenFone 8:ssa jo 2kk sitten... Harmillinen vika, eikä takuuhuollon odottelu oikein olisi mieluinen vaihtoehto..
 
Täällä ilmoittautuu yksi kenellä Wifi ja Gps lakanneet toimimasta ZenFone 8:ssa jo 2kk sitten... Harmillinen vika, eikä takuuhuollon odottelu oikein olisi mieluinen vaihtoehto..
Kehtaatko muuten katsoa laitteen valmistuspäivän? Ehtikö olla kauan käytössä ennen kuin lasahti?
 
Kehtaatko muuten katsoa laitteen valmistuspäivän? Ehtikö olla kauan käytössä ennen kuin lasahti?
Toukokuussa näkyy olevan valmistettu. Kesäkuun lopulla ostin ja lokakuun alulla lasahti.

Nyt menty ilman wifiä ja gepsiä, hiukan alkaa kyrsiä jo. Asuksen tukipuhelin on vitsi, ei ole kertaakaan vastannut 20min odottelun aikana. Sähköpostin kautta kehottavat olemaan yhteydessä myyjään. Myyjä toki laittaisi takuuhuoltoon, mutta laitteen vaihto olisi huomattavasti asiakasystävällisempää. Katsotaan jos Asus vielä siihen suostuisi.
 
Toukokuussa näkyy olevan valmistettu. Kesäkuun lopulla ostin ja lokakuun alulla lasahti.

Nyt menty ilman wifiä ja gepsiä, hiukan alkaa kyrsiä jo. Asuksen tukipuhelin on vitsi, ei ole kertaakaan vastannut 20min odottelun aikana. Sähköpostin kautta kehottavat olemaan yhteydessä myyjään. Myyjä toki laittaisi takuuhuoltoon, mutta laitteen vaihto olisi huomattavasti asiakasystävällisempää. Katsotaan jos Asus vielä siihen suostuisi.
Jotkut ovat saaneet huollosta uuden laitteen tilalle, kun Asuksella on ilmeisesti varaosat vähän tiukilla komponettipulasta johtuen. Eräs ROG Phone 5:n omistaja sanoi jopa saaneensa tilalle 12/128Gt mallin aiemman 8/128Gt:n sijaan.
Laittoi puhelimen sitten suoraan Asukselle tai myyjälle, niin kannattaa varmaan ahkerasti kysellä vaihtolaitteen perään, jos meinaa muuten venyä korjaus.
 
  • Tykkää
Reactions: Urp
Jotkut ovat saaneet huollosta uuden laitteen tilalle, kun Asuksella on ilmeisesti varaosat vähän tiukilla komponettipulasta johtuen. Eräs ROG Phone 5:n omistaja sanoi jopa saaneensa tilalle 12/128Gt mallin aiemman 8/128Gt:n sijaan.
Laittoi puhelimen sitten suoraan Asukselle tai myyjälle, niin kannattaa varmaan ahkerasti kysellä vaihtolaitteen perään, jos meinaa muuten venyä korjaus.
Oho, kappas! Kiitos tiedosta. Täytyy käyttää esimerkkitapauksena kun alan taas kyselemään. Isomman muistin vaihtolaite voisi jopa korvata tämän häiriön ja kääntää positiiviseksi
 
Asus julkaisi puolentoista kuukauden sisään 5 ohjelmistopäivitystä ZenFone 8:lle muutoslokilla "optimized system stability". Näistä 9.12. julkaistu 30.12.112.65 -päivitys romahdutti laitteen suorituskyvyn ja se vedettiinkin lopulta kokonaan pois jakelusta.
Screenshot_20211218-215400940_1_1.jpg

Screenshot_20211219-080418340.jpg
Toissapäivänä julkaistiin korjaava päivitys 30.12.112.72 saatesanoilla "reworked performance settings". Minun laitteelle sitä ei ole tosin vielä tarjottu. Jotakin Asus tuntuu koko ajan säätävän suorituskyvyn/lämmönhallinnan suhteen :hmm:.
 
Zentalk-foorumin käyttäjät huomasivat, että Asus toimittaa nykyään myös Indonesian tehtaalla valmistettuja ZenFone 8 malleja. Erikoisena yksityiskohtana puhelimen takakuori on muuttunut erilaiseksi (Mobile Phone Designed by ASUS -teksti pelkän ASUS Zenfonen sijaan) ja yhden käyttäjän mukaan uusi variantti olisi 3g painavampi ja aavistuksen paksumpi (vertailukappale tosin oli pudonnut, niin vertailua voi olla hankala tehdä). Moderaattorin mukaan kyseessä on "legit model just with a slight design variation".
20220130-185126-281-29.jpg
Minun puhelin vastaa oikealla puolella olevaa yksilöä ja se on valmistettu Kiinassa huhtikuussa 2021. Indonesian varianttien on raportoitu olevan valmistettu elokuussa ja marraskuussa 2021 eli sen jälkeen, kun ramdump ongelmasta alettiin raportoimaan. Kyseessä voi tietysti olla ihan puhdas sattumakin mutta vähän vaikuttaisi, että vikaa olisi yritetty korjata uudella revisiolla. Jos uusi revisio on hieman paksumpi, niin esim. jäähdytystä on voitu parantaa. Samaan aikaan Asus julkaisi myös uudet s-mallit ROG Phone 5 puhelimista :hmm:.
Asuksen Japanin edustaja sanoi loppuvuodesta 2021, että ramdump ongelma koskee vain tiettyä valmistuserää. Olisiko lausuntoa vähän kaunisteltu ja todellisuudessa vika koskisi vanhaa revisiota? Tämä on tietysti täyttä spekulaatiota, kun Asukselta ei ole tullut mitään järkevää lausuntoa ongelmaan liittyen. Ehkä Indonesian tuotanto on vain pystytetty tukemaan paikallista markkinaa?
 
Asus julkaisi Asus 8z mallin Intiassa ja puhelimet saapuivat myyntiin tänään. Ensimmäisten unboxing videoiden perusteella 8z mallit näyttäisivät olevan samanlaisia kuin Indonesiassa valmistetut mallit (Mobile Phone Designed by ASUS -teksti). Olisi mielenkiintoista nähdä teardown kuvia uusista malleista, että onko jotain muuttunut.
 
Täältä tilannepäivitystä:

Vein lopulta wifi- ja gps viallisen Zenfone 8 takuuhuoltoon Poweriin, josta se lähetettiin surullisen kuuluisalle Elcare Nordicille. Laite kuitenkin palasi käyttööni alle 2vko huoltoon viemisestä, eli nopeaa toimintaa sinänsä.

Emolevyn ja takalasin vaihtoivat. Nyt toimii toistaiseksi juuri kuten pitääkin. Android 12 ei oltu asennettu huollonkaan yhteydessä..
 
Täältä tilannepäivitystä:

Vein lopulta wifi- ja gps viallisen Zenfone 8 takuuhuoltoon Poweriin, josta se lähetettiin surullisen kuuluisalle Elcare Nordicille. Laite kuitenkin palasi käyttööni alle 2vko huoltoon viemisestä, eli nopeaa toimintaa sinänsä.

Emolevyn ja takalasin vaihtoivat. Nyt toimii toistaiseksi juuri kuten pitääkin. Android 12 ei oltu asennettu huollonkaan yhteydessä..
Toivotaan, että ongelma tuli kerralla kuntoon emolevyn vaihdolla. Jos puhelin boottailee oudosti tai WiFi/Hotspot ei toimi, niin siinä vaiheessa Zenfone 8 kannattaa viedä huoltoon. Kyseiset ongelmat ovat melko varma merkki emolevyn vaihtoa vaativasta viasta eikä ole kuin ajan kysymys, koska puhelin pimenee kokonaan.
I also got my phone dying with the ramdump issue. First, I had wifi disconnecting and reconnecting frequently (every 10 seconds or so). I tried resetting Wifi, resetting the entire phone, but with no fix for it.

I can reboot after a ramdump (clicking all 3 buttons for 10-15 seconds), but then it happens again. Tried updating to Android 12 dev but the flash script couldn't detect the device. Finally, tried LineageOS, which installed right, but then I had similar ramdump issues.
Yllä olevassa tapauksessa oli käynyt ikävästi, kun käyttäjä oli yrittänyt korjata puhelinta asentamalla Android 12 dev version ja avaamalla bootloaderin. Siinä vaiheessa takuu tietenkin raukesi, vaikka vika ilmeni ennen bootloaderin avausta. Käyttäjältä tietysti tyhmästi tehty mutta, kun kyseessä on selkeä valmistusvika, niin olettaisi Asukselta jonkinlaista vastaan tulemista.
 
Mitähän mahtaa muuten tarkoittaa "ARM Venus" -merkintä Snapdragon 888 piirin yhteydessä? Pistin merkille, että Asuksella ja Xiaomilla esiintyy kyseinen koodinimi Geekbenchin tietokannassa huomattavasti muita valmistajia enemmän. Näitä kahta valmistajaa yhdistää myös emolevyviat.
Hakutulokset valmistaja + ARM Venus hakusanalla:
  • Xiaomi: 1054 sivua (yli 26000 hakutulosta)
  • Asus: 153 sivua (yli 3800 hakutulosta)
  • Vivo: 1 sivu (18 hakutulosta)
  • Huawei: 1 sivu (13 hakutulosta)
  • Samsung: 1 sivu (11 hakutulosta)
  • Zte: 1 sivu (3 hakutulosta)
  • Oppo: 1 sivu (2 hakutulosta)
  • OnePlus: 1 sivu (1 hakutulos)
  • Sony: 1 sivu (1 hakutulos)
Käytännössä muilla valmistajilla on vain yksittäisiä ajoja ikään kuin testimielessä. Ainakin Vivolla, Huaweilla ja Samsungilla suurin osa "ARM Venus" tuloksista on ajettu tammikuussa 2021, mikä viittaisi johonkin testaukseen, kun puhelimet tulivat laajemmin myyntiin vasta keväällä. "ARM Venus" hakutermillä löytyy yhteensä 1222 sivua tuloksia eli lähes kaikki ovat Xiaomin ja Asuksen (1053+153=1207).

Yleensä valmistajilla lukee "ARM Venuksen" tilalla "ARM ARMv8", kuten myös osalla Xiaomin ja Asuksen tuloksissa. Voikohan "ARM Venus" olla jokin eri versio SD888 piiristä? Vai onkohan kyseessä vain jokin softajuttu. Erikoista kuitenkin on, että nämä sattuivat nimenomaan Xiaomille ja Asukselle.
 
Täällä ilmoittautuu yksi kenellä Wifi ja Gps lakanneet toimimasta ZenFone 8:ssa jo 2kk sitten... Harmillinen vika, eikä takuuhuollon odottelu oikein olisi mieluinen vaihtoehto..
Taidan liittyä joukkoon hilpeään, kun meikäläisen Zenfone 8:sta lakkasi WiFi yhtäkkiä toimimasta ja GPS alkoi sekoilemaan :confused2:. WiFin tosin sain tuurilla toimimaan flashaamalla Android 11 version takaisin (rebootti ja tehdasresetti pelkästään ei auttanut) mutta GPS ei oikein enää pelaa, kun juoksulenkin reittiviiva vetää siksakkia (tuli noin 1km extraa 6,5km lenkillä).
Vika ei johdu Android 12 versiosta, kun onnistuin päivittämään puhelimen uudelleen Android 12 versioon. Yleisen konsensuksen mukaan korkeiden lämpöjen vuoksi emolevy kärähtää ja vaurion laajuudesta riippuen puhelin menee täysin pimeäksi/ramdump modeen tai WiFi/GPS lakkaa toimimasta. WiFin toimimattomuus esiintyy yleensä päivityksen yhteydessä, kun puhelin ei enää saa ladattua ajureita rebootin jälkeen rikkoutumisesta johtuen.

Itsellä taisi käydä siinä mielessä tuuri, että vaurio on ilmeisesti suhteellisen vähäinen ja ns. full flash sai WiFin jotenkin toimimaan. Se ei kuitenkaan juuri lohduta, sillä lienee vain ajan kysymys, milloin puhelin sanoo kaput lopullisesti. Kaiken lisäksi unlockkasin bootloaderin vähän aikaa sitten, joten takuu ei ole enää voimassa (täysin tiedostettu riski ja ihan oma valinta). En millään jaksa uskoa, että vika johtuisi unlockkauksesta, sillä sisässä oli vakio firmware ongelman ilmetessä.

Asuksen foorumeita selatessa ramdump ja WiFi ongelmia esiintyy tämän tästä eikä ASUS tee asialle mitään muuta kuin hilaa suorituskykyä alaspäin ja vaihtaa emolevyjä takuussa jatkuvalla syötöllä. Joillakin emolevy on jouduttu vaihtamaan kahteenkin kertaan!
I bought a ZenFone 8 (8/256) at the end of July 2021 and have got “waiting for flashing full ramdump” mistake on January 5, 2022. Then I have contacted official ASUS service center and they changed the motherboard free of charge (this repair takes one week: from 6th to 13th of January).

But after 3 days of using repaired phone I have got the same mistake yesterday AGAIN!!!

How many motherboards I need to change to normally use my ZenFone 8?
Ongelman esiintyvyys on ehkä vähän laantunut sitten syksyn (kts. r/ASUS - ZenFone 8 WiFi Problem [SUPPORT] ja ZenFone8 stuck on waiting for flashing full ramdump) mutta edelleen vikoja esiintyy tasaiseen tahtiin. Listasin alle muutamia ketjuja Zentalk-foorumilta pelkästään kuluvalta vuodelta Zenfone 8:n osalta. Rog Phone 5:n osalta tapauksia on vieläkin enemmän (kts. Wifi & Wifi-Hotspot Not Working)

Englanniksi:
Kiinaksi:
#vittumitäpaskaa
 
Voishan sinne fläsää vakiosoftan sisään ja lukita bootloaderin takaisin kiinni niin ei luulis olevan mitään ongelmia takuun kanssa kun rautavika kyseessä. Vai näkeekö ne muka huollossa onko bootloaderi joskus avattu vaikka sen laittaakin takaisin kiinni? Ainakin kokeilemisen arvoinen kun sen verran kallis puhelin kyseessä.
 
Voishan sinne fläsää vakiosoftan sisään ja lukita bootloaderin takaisin kiinni niin ei luulis olevan mitään ongelmia takuun kanssa kun rautavika kyseessä. Vai näkeekö ne muka huollossa onko bootloaderi joskus avattu vaikka sen laittaakin takaisin kiinni? Ainakin kokeilemisen arvoinen kun sen verran kallis puhelin kyseessä.
Asuksen puhelimissa kun avaa bootloaderin lukituksen, niin puhelimen IMEI on sen jälkeen merkattu Asuksen järjestelmissä. Eli takuu on päättynyt eikä laitteelle toimiteta OTA-päivityksiä, vaikka bootloaderin lukitseekin uudelleen. Todennäköisesti ne tarkastavat IMEI:n huollossa.

Periaatteessa asiasta voisi lähteä taistelemaan valmistajan virhevastuuseen vedoten (eri asia kuin takuu). Joku oli siinä onnistunutkin EU:n kautta.
Well, actually I opened a case at the European Commission’s « Online Dispute Resolution » against Asus Europe, and didn’t get an answer, but 3 days later I got an email from UPS saying that they had shipped my repaired phone back.

Still trying to get any apology/explanation from Asus but I guess they finally accepted haha, good news for me anyways.
Joillain valmistajilla bootloaderin lukituksen avaaminen ei vie taakuta lopullisesti mutta Asuksella on erilainen meininki.
 
Asuksen puhelimissa kun avaa bootloaderin lukituksen, niin puhelimen IMEI on sen jälkeen merkattu Asuksen järjestelmissä. Eli takuu on päättynyt eikä laitteelle toimiteta OTA-päivityksiä, vaikka bootloaderin lukitseekin uudelleen. Todennäköisesti ne tarkastavat IMEI:n huollossa.
Mielenkiintoista, eli se puhelin lähettää siitä tiedon jotain kautta asukselle jos sen unlockkaa? Ei onnistu semmoinen että ei yhdistä mihinkään verkkoon unlockauksen jälkeen ennenkuin on asentanut custom ROMin? Kuulostaa aika kyseenalaiselta touhulta. Kai se fastbootilla unlockataan ja sit vain ROM asennukseen. Harmi kun ajattelin jo että tämä olisi sopiva seuraavaksi puhelimeksi mutta tämän ketjun luettuani en kyllä osta asukselta mitään.
 
Mielenkiintoista, eli se puhelin lähettää siitä tiedon jotain kautta asukselle jos sen unlockkaa? Ei onnistu semmoinen että ei yhdistä mihinkään verkkoon unlockauksen jälkeen ennenkuin on asentanut custom ROMin? Kuulostaa aika kyseenalaiselta touhulta. Kai se fastbootilla unlockataan ja sit vain ROM asennukseen. Harmi kun ajattelin jo että tämä olisi sopiva seuraavaksi puhelimeksi mutta tämän ketjun luettuani en kyllä osta asukselta mitään.
Siinä vaiheessa kun bootloaderin lukituksen avaa Asuksen sovelluksella, niin sovellukselle pitää antaa lupa IMEI:n keräämiseen. Eli siinä vaiheessa IMEI on merkitty Asuksen järjestelmiin eikä takuu ole enää voimassa. Ei siis auta mitkään taikatemput enää sen jälkeen.
Screenshot_20220423-224426161 (1).jpg
Unlock Device App

NOTICE:
Before you download, install, and use the Unlock Device App (“Service”), you understand that you need to take all risks in terms of quality and performance of the Service, including but not limited to: once you trigger the Service, you’re not able to recover your ASUS products to the original status at the time of manufacturing (“Original Product”) anymore. Original Products which is used with the Service (“Changed Product”) will no longer be regarded as the Original Products. The software updates will not be available to the Changed Product, and the digital content in the Changed Product may no longer be used. In addition, the software and hardware problems of your ASUS product caused by using the Service may not apply to your ASUS Warranty Information, please read ASUS Warranty Information of your ASUS product carefully on ASUS official website.(The Warranty Policy for ASUS Phones)

It is strongly recommended that do not trigger the Service before you fully understand the features and related regulations of the Service to avoid affecting your rights and interests of ASUS product.

By triggering the Service, you hereby acknowledge and agree the terms and conditions above and the ASUS Warranty Information.
Periaatteessa tämän vian kanssa olisi aihetta jollekin isommalla ryhmäkanteelle, kun katsoo foorumien raporttien lisäksi vaikka Verkkokauppa.comin huolto- ja palautusprosentteja.
Screenshot_20220422-104323170 (1).jpg
 
Ahaa eli sitä ei unlockaata fastbootilla vaan vaatii jonkun asusksen sovelluskikkareen. Onpa tyhmä juttu.
 
Periaatteessa tämän vian kanssa olisi aihetta jollekin isommalla ryhmäkanteelle, kun katsoo foorumien raporttien lisäksi vaikka Verkkokauppa.comin huolto- ja palautusprosentteja.
Screenshot_20220422-104323170 (1).jpg
Jenkeissä on ilmeisesti ryhdytty johonkin oikeustoimiin ja caseen on ympätty mukaan ZenFone 6:n tapaus (ASUS issues fatal software update for some ZenFone 6 units; offers motherboard replacement as a resolution)
03.30.2022

Our consumer protection attorneys are investigating reports of a potential defect in Asus Zenfone cell phones that can cause the phone’s battery to die unexpectedly despite normal use. The alleged defect is reportedly affecting multiple models in the Zenfone line, including the Zenfone 8, Zenfone 8 Flip, and the Zenfone 6, and may be related to the motherboard that is used in multiple models across the Zenfone line...

...An increasing number of consumers have posted online that their Zenfone suddenly died after a short time and despite normal use. The alleged defect can reportedly take up to three weeks to repair, and has not been publicly acknowledged by Asus.
 
Koskakohan Asus tekee takaisinkutsun? Vallitseva teoria on edelleen, että emolevy kärähtää jossain vaiheessa ja ongelma tulee esiin seuraavan rebootin yhteydessä yleensä päivityksen jälkeen. Riippuen sitten vauriosta, niin WiFi, Bluetooth tms. saattaa lopettaa toimimasta tai puhelin voi jopa brickautua. Omalla kohdalla olisi pitänyt kovistella asiassa enemmän Asusta eikä tyytyä vakuutusyhtiön hyvitykseen. Ei vaan aina jaksa lähteä taistelemaan...
Some say that the issue popped up after installing a new software update, but it’s hard to pinpoint the exact firmware version that triggered the issue since it’s been around for a while.

In fact, some allege that even the replacement units fail, so it looks more like a bigger hardware issue than just a simple motherboard fault or software glitch for that matter.

Some owners are beginning to regret their decision to buy the ASUS ROG Phone 5/5s, with others even demanding a full refund.

As of now, visiting the service center and getting the smartphone repaired or replaced seems to be the only feasible solution. But it is worth mentioning that if your device is out of warranty, then it may cost you a hefty sum of money.
As far as the culprit behind this issue is concerned, most of them have pointed their fingers at the buggy OTA update being rolled out. But that might not be the case as the issue isn’t linked to a particular firmware version but has been going on for the past year or so [And Asus rolling out faculty updates every month doesn’t seem like plausible reasoning]...

...This is because judging by the initial reports, the issue seems to be attributed to hardware [faulty motherbord] rather than software. So as infuriating and risky as it may sound, there doesn’t seem to be any escape from this issue.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 645
Viestejä
4 494 637
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom