Käytetyn auton tuonti ulkomailta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ctrl_F
  • Aloitettu Aloitettu

Ctrl_F

Team SER
Liittynyt
23.09.2022
Viestejä
17
Tere,

Sampsan Porschen tuontivideon innoittamana olen selaillut aktiivisesti mobile.de:tä ja harkinnut itsekin pientä matkaa Saksaan. Tämä on itselle kuitenkin uutta ja ihmeellistä ja nyt olisi tarve saada tietää kokeneemmilta "kehäketuilta" hieman lisätietoja itse prosessiin. Googletellessa tulee vain tuontifirmojen sivuja ja varsinaisia neuvoja siihen, miten yksityisen kannattaa tuo haku suorittaa ei tunnu ainakaan helpolla löytyvän. Eli jos jollain on vinkata joko omia kokemuksia tai jokin valmis blogi tms. mistä voisi opiskella yhdestä paikasta tarvittavaa tietoutta käytännön asioiden hoitamiseen niin olisi erittäin buenoa. Patteriauto on hakusessa kakkosautoksi työmatkoihin (80km edestakaisin) ja olen alustavasti katsellut tarjontaa suunnalta Teslan model 3 tai Volkkarin ID3 mutta mitään merkkiuskollisuutta ei ole rasitteena ;)

Jos tästä oli jo ketju (en etsimällä löytänyt) niin linkatkaa siihen niin poistan tämän ketjun tarpeettomana.
 

Saattaisin kokemattomana laittaa sen 1-2k kiinni siihen, että joku joka työkseen noita tuo ja kahlaa läpi tarkistaa ja tuo sen tänne ilman, että lähtisin itse kokeilemaan. :comp:

Mutta haki entinen työkaverikin sieltä auton omin nokkineen reilu 15v takaperin, että toisenlaisiakin tapoja varmasti on. Riskinhallintaahan se on, kuten vakuutukset; riskin realisoituessa tilanne on paskamainen, silloin saattaa miettiä "kannattiko säästää." :hmm:
 
Auttaa jos osaa edes vähän tankata saksankielisiä ilmoituksia. Yleensä jos halpa auto isoilla markkinoilla niin siihen on jokin syy… Riskejä voi minimoida ostamalla merkkiliikkeestä takuunalaisen tai valmistajan vaihtoautotakuuohjelmassa olevan auton. Euroopan kattavia on, kansallisten lisäksi. Kattelee vaikka vw.de ja gebrauchtwagensuche, jos volkkari kiikarissa. Takuuehtoja kannattaa siis tavailla, mutta yllättävän kattavia takuut parhaimmillaan on.
 
Jos matkalle tulee lähdettyä niin liikkeestä aikomus ostaa ja alle 50tkm ajettu max 3v. vanha koska tuossa segmentissä tuntuu löytyvän jo itselle ihan tarpeeksi alennettuun hintaan kun kotimaan hintoihin vertaa. Ainahan noissa autokaupoissa riski on, mutta tarkoitus kuitenkin minimoida suurimmat riskit ja sudenkuopat. Kiitokset vinkeistä, jatkan opsikelua ja voin vaikka tänne päivittää tilannetta jos projekti joskus etenee konkretian puolelle :geek:
 
Moro

Muutaman auton olen itse Saksasta hakenut itselle ja muutamia kavereiden kanssa heille.
Kannattaa esim. Mobile.de :stä katsella muutamia sopivia ja keskustella niistä vaikkapa sähköpostitse kuten minä kun en osaa saksaa niin voi tarkentaa asioita autosta ja jos on joku kaveri joka taitaa saksankielen pyytää häntä pirauttamaan liikkeeseen että olisi vähän hajua minkälainen palvelu siellä on ja Googlemapista kannattaa katsoa paikka missä liike on ettei ole turkkilaisen kanahäkkimyymälä.
Tosiaan merkkiliikkeestä saa tuoreempaan autoon ihan kunnon takuu joskin hinnat ovat kalliimpia kuin ihan villeillä kauppiailla mutta sehän sitten ihan oman harkinnan varassa mitä sille takuulle laskee,ehkä patteriautossa kannattavaa.
Paikanpäälle ei kannata mennä ellei ole niitä muutamaa vaihtoehtoa tiedossa sillä muuten reissu menee huviajeluksi.
Sitten kun kauppa on tehty niin se siirtokilpien haku onkin ihan oma prosessinsa verrattuna meidän yksinkertaiseen käyntiin konttorilla,pitää olla lehmän hermot kun menee sinne paikalliseen kilpipajaan ja varata aikaa.no sekin kannattaa kerran kokea,toinen kerta on jo liikaa mutta pakollinen proseduuri ellei kuljetuta autoa jollain muulla kyydillä kotomaahan.
Nyt ei lomakaudella Finnlinesin laivamatkat ovat inhimillisen hintaisia ettei tarvitse ellei halua maitse ajaa kun ainakin mun mielestä toi Ruotsin väli on tosi puuduttava,ViaBaltican kautta matkan voi ottaa vaikka lomana.
Itselle ja kavereille olemme automme hakeneet etelämmästä Frankfurtista tai ympäristöstä olettaen että siellä ei teitä talvella suolata ettei auto olisi alkanut ruostumaan kun taas pohjoisessa suolataan kun nastarenkaita ei saa käyttää.
 
Jos matkalle tulee lähdettyä niin liikkeestä aikomus ostaa ja alle 50tkm ajettu max 3v. vanha
Näillä spekseillä, ensimmäistä autoa hakiessa en katsoisi juuri muita kuin merkkiliikkeen 'Junge Sterne Europlus Premium Selection'- vaihdokkeja, joihin tulee 1-2 vuotta merkin omaa takuuta mukaan. Mieluummin tästä maksaa vähän ylimääräistä kun jollekin välittäjälle, joka bongaa jostain häkistä helmen ilman takuuta.

Tämmöisen kun ostaa, niin liike varmastikin hoitaa vientirekisteröinnin niin sovittaessa. Tämä varmaan maksaa jotain pientä mutta ei itse tarvitse arpoa kuponkeja rekisteröintiasemalla. Käytännössä tähän kuluu vähän aikaakin, eli autoa ei saa mukaansa siltä istumalta kun pistetään nimet paperiin. Maksaakin pitää ja maksun pitää olla perillä, joten 1-2 päivää pitää laskea tähän.

Näkisin, että tässä on kolme skenaariota
1) sopii kaupan tietystä yksilöstä nettitietojen perusteella etukäteen ja ilmaantuu paikalle noutamaan auton sovittuna aikana.
2) käy tutustumassa kandidaatteihin sopivalla alueella, sopii kaupan ja odottaa, kunnes auton voi noutaa.
3) kaksi matkaa, ensimmäisellä tutustutaan ja sovitaan kauppa, toisella vain noudetaan ostettu auto esim. 1-2 viikon kuluttua.

On hyvä huomata, että hyvät yksilöt myydään nopeasti Saksassakin. Ei siis kannata lähteä ostamaan jotain tiettyä autoa, koska se voi olla myyty, kun pääsee itse paikalle.

Oma näppituntuma on sellainen, että Saksassa kilometrit voi olla ikää pahempi taakka käytetylle autolle. Varsinkin, jos tarkoituksena on ajaa itse vain vähän, voi olla että paljon ajettu tulee edullisemmaksi kuin "uudenkarhea".
 
Tere,

Sampsan Porschen tuontivideon innoittamana olen selaillut aktiivisesti mobile.de:tä ja harkinnut itsekin pientä matkaa Saksaan. Tämä on itselle kuitenkin uutta ja ihmeellistä ja nyt olisi tarve saada tietää kokeneemmilta "kehäketuilta" hieman lisätietoja itse prosessiin. Googletellessa tulee vain tuontifirmojen sivuja ja varsinaisia neuvoja siihen, miten yksityisen kannattaa tuo haku suorittaa ei tunnu ainakaan helpolla löytyvän. Eli jos jollain on vinkata joko omia kokemuksia tai jokin valmis blogi tms. mistä voisi opiskella yhdestä paikasta tarvittavaa tietoutta käytännön asioiden hoitamiseen niin olisi erittäin buenoa. Patteriauto on hakusessa kakkosautoksi työmatkoihin (80km edestakaisin) ja olen alustavasti katsellut tarjontaa suunnalta Teslan model 3 tai Volkkarin ID3 mutta mitään merkkiuskollisuutta ei ole rasitteena ;)

Jos tästä oli jo ketju (en etsimällä löytänyt) niin linkatkaa siihen niin poistan tämän ketjun tarpeettomana.
Sanoisin että jos model 3 vanhempi korinen tai is3 on kiikarissa niin ei maksa kummoista vaivaa lähteä saksasta hakemaan.
Molempia on roudattu vuosien varrella suomeen niinpaljon että hinta etu jää auton hintaan nähden aika marginaaliseksi.
Varsinkin kun teslat on aikalailla bulkkitavaraa, eli eri varusteet komboja ei juuri ole, toki voi hieman säästää, mutta vaivaa nähden en itse lähtisi.
Keskittyisin noissa malleissa kyttäämään suomen markkinoilta ns. Parhaan Diilin.
Joissakin malleissa säästää, enempi, mutta nuo kaksi ei niihin kuulu.

Sitten viimeinen ja tärkein neuvo.
Mobile.dessä on todella paljon scammejä, eli jos sieltä hintaa katsot ja löydät todella paljon halvemman kun muut niin yleensä on scam. Helpoiten tunnistaa kun toivot whatsappia, tai jos kysyvät sun sähköpostia lisätietojen varalta.
Tekevät myös yritys tunnuksilla.
 
Sitten viimeinen ja tärkein neuvo.
Mobile.dessä on todella paljon scammejä, eli jos sieltä hintaa katsot ja löydät todella paljon halvemman kun muut niin yleensä on scam.
Tämän kanssa pitää olla varovainen myös merkkiliikkeissä. Ainakin MB:llä näyttää olevan myynnissä hyvinkin edullisia yksilöitä myös Junge Sterne-takuilla, mutta joiden varusteina on "Vorschaden".

Eihän tämä toki mikään scam ole, kun avoimesti kerrotaan miten autoa on kolhittu... ja mitä kolhuille on tehty, jos on.
 
Tämän kanssa pitää olla varovainen myös merkkiliikkeissä. Ainakin MB:llä näyttää olevan myynnissä hyvinkin edullisia yksilöitä myös Junge Sterne-takuilla, mutta joiden varusteina on "Vorschaden".

Eihän tämä toki mikään scam ole, kun avoimesti kerrotaan miten autoa on kolhittu... ja mitä kolhuille on tehty, jos on.
Nuo osaa tehdä sen hyvin.
Viikonloput on otollisinta aikaa, sinne tupsahtaa "autoliike (dealer)" jonka nimi on lähelle oikeaa, osoite vie samaan, google maps näyttää että siinä on autoliike, hinta on halpa ja kuvat toisesta merkkiliikkeestä.
Poistavat noita, mutta vkloppuisin moderointi on vähäisempää. Varausrahalla on yleensä kiire..
Tunnistaa halvasta hinnasta ja siitä että suuri osa varastosta on juuri lisätty samaan aikaan.
 
Nuo osaa tehdä sen hyvin.
Viikonloput on otollisinta aikaa, sinne tupsahtaa "autoliike (dealer)" jonka nimi on lähelle oikeaa, osoite vie samaan, google maps näyttää että siinä on autoliike, hinta on halpa ja kuvat toisesta merkkiliikkeestä.
Mobilessa on varmasti kaikkea mutta näitä "Vorschaden"-ominaisuudella varustettuja autoja löytyy ihan MB:n omilta sivuilta:
"Vorschaden Ja"
"Fahrzeugzustand Instandgesetzter Seitenschaden rechts"

Eli kylkivaurioita oikealla, jotka on korjattu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 982
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom