Käytetty yritysläppäri, uhka vai mahdollisuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Legacy
  • Aloitettu Aloitettu
Opiskelua varten pitäisi läppäri hankkia (amk) ja autocad vaatimuksien pohjalta katsellut näitä:
DELL PRECISION 7550
HP ZBOOK FURY 15 G7

Kumpi olisi pidemmän päälle järkevämpi, i7-10750H vai i9-10885H, onko näissä merkittävää eroa cadin käytössä?

Muistia pitää sen 32gb olla ja käsittääkseni tuo Quadro T2000 olisi riittävän pätevä hommaan. Hinnan puolesta tietysti dell (499€ vs 699€) houkuttelee mutta täytyy tuota käytön sulavuutta miettiä myös.

Nyt loppuu itseltä tietämys niin käytetään viimeinen oljenkorsi.
Elikkä siis tarvitsen läppärin opiskeluja varten suht nopealla aikataululla kun en aikaisemmin ole aikaiseksi saanut.
Lähdössä opiskelemaan konetekniikkaa yliopistoon joten tarpeessa olisi kone joka kestäisi ja jaksaisi seuraavat 5 vuotta vähintään.
Mitä olen ymmärtänyt niin 3D-mallennusta yms kohtalaisen vaativaa tekemistä on jonkin verran tiedossa ainakin jossain vaiheessa opintoja.
Eli kysymys kuuluu millainen kone on oikeasti riittävä sisällä olevan raudan puolesta ja missä hintaluokassa mennään?

Mitä asiaa tietämättömänä itse tässä nyt pari viikkoa yrittänyt tutkia niin vaatimukset olisi (ehkä?) luokkaa:
-Erillinen näytönohjain 3D-mallennosta yms varten
-Windows 11 ohjelmistojen yhteensopivuuden takia
-Vähintään 16, mieluusti 32Gt RAM
-SSD vähintään 512Gt, mieluusti 1T
-Vähintään 14''

Näillä specseillä käytetty toimistoläppäri on varmaankin ainut/paras vaihtoehto. Mitä tutkimusta olen tehnyt ja omasta kokemuksesta osaan sanoa, niin ThinkPad on varmaan helpoin, paras vaihtoehto ja vastaa parhaiten omaa mieltymystä. Oon siis ite katellut nyt käytettyjä ThinkPadejä kyseisillä vaatimuksilla eri nettikaupoista ja niin tämmönen on kiinnittänyt huomion ja vaikuttaa monin puolin jopa ns liian hyvältä diililtä.
Tällä hetkellä vaan kyseenalaistan kuinka huonossa kunnossa akku ja muu laite on kun hinta on noin "halpa", kuinka luotettava tuo Refurbed on ja onko hinta kohdillaan vai ylihinnoiteltu koska hinta ainakin omaan silmään vaikuttaa korkealta vaikka kuinka on komponenttipula yms?
En ainakaan itse löytänyt vastaavaa ThinkPad P15 G1 mistään halvemmalla, pienemmällä muistilla yms eri osilla löytyi kyllä hieman halvempia yksilöitä.

edit: Myös tuo kauppasivuston kuntoluokitus "Hyvä" soittaa hälytyskelloja.

Elikkä siis tarvitsen läppärin opiskeluja varten suht nopealla aikataululla kun en aikaisemmin ole aikaiseksi saanut.
Lähdössä opiskelemaan konetekniikkaa yliopistoon joten tarpeessa olisi kone joka kestäisi ja jaksaisi seuraavat 5 vuotta vähintään.
Mitä olen ymmärtänyt niin 3D-mallennusta yms kohtalaisen vaativaa tekemistä on jonkin verran tiedossa ainakin jossain vaiheessa opintoja.
Eli kysymys kuuluu millainen kone on oikeasti riittävä sisällä olevan raudan puolesta ja missä hintaluokassa mennään?

Mitä asiaa tietämättömänä itse tässä nyt pari viikkoa yrittänyt tutkia niin vaatimukset olisi (ehkä?) luokkaa:
-Vähintään 14''

Näillä specseillä käytetty toimistoläppäri on varmaankin ainut/paras vaihtoehto. Mitä tutkimusta olen tehnyt ja omasta kokemuksesta osaan sanoa, niin ThinkPad on varmaan helpoin, paras vaihtoehto ja vastaa parhaiten omaa mieltymystä. Oon siis ite katellut nyt käytettyjä ThinkPadejä kyseisillä vaatimuksilla eri nettikaupoista ja niin tämmönen on kiinnittänyt huomion ja vaikuttaa monin puolin jopa ns liian hyvältä diililtä.
Tällä hetkellä vaan kyseenalaistan kuinka huonossa kunnossa akku ja muu laite on kun hinta on noin "halpa", kuinka luotettava tuo Refurbed on ja onko hinta kohdillaan vai ylihinnoiteltu koska hinta ainakin omaan silmään vaikuttaa korkealta vaikka kuinka on komponenttipula yms?
En ainakaan itse löytänyt vastaavaa ThinkPad P15 G1 mistään halvemmalla, pienemmällä muistilla yms eri osilla löytyi kyllä hieman halvempia yksilöitä.

Valitettavasti en osaa vastata yhteenkään kysymykseesi, mutta jotenkin alkaa epäilyttää, kun käytettyä ja kunnostettua laitetta aletaan mainostaa "parempana kuin uusi". Uutenahan tuollainen on maksanut useampia tuhansia, joten sinänsä ei tonnin kieppeillä oleva hintapyyntö tunnu mahdottomalta. Alla vertailun vuoksi pari muuta ilmoitusta vastaavasta laitteesta.

Samaa miettynyt. Esim. Inregon käytetyn alin kuntoluokka on "hyvä". No ehkä "hyvää" huonompia ei tule myytäväksi.

Jos asuisin Helsingissä, kävisin katsomassa tätä.
Kiitos! Pitää tutustua tarkemmin malliin, tuossa yksilössä on valitettavasti liian vähän tallennustilaa. Hinnan puolesta kyllä varteenotettava vaihtoehto.

Valitettavasti en osaa vastata yhteenkään kysymykseesi, mutta jotenkin alkaa epäilyttää, kun käytettyä ja kunnostettua laitetta aletaan mainostaa "parempana kuin uusi". Uutenahan tuollainen on maksanut useampia tuhansia, joten sinänsä ei tonnin kieppeillä oleva hintapyyntö tunnu mahdottomalta. Alla vertailun vuoksi pari muuta ilmoitusta vastaavasta laitteesta.

Itse hymähdin myös tuolle sloganille, tiedä sitten onko huono suomennos vai vaan markkinointikikka.
Tuon KT-verkon yksilön löysin itsekkin ja taitaa olla tallennustilaa lukuunottamatta samat specksit. Hinta on käytännössä sama ja ainakin huomattavasti luotettavamman oloinen tuo verkkokauppa.
Tuo toinen minkä linkkasit on ilmeisesti hieman huonommalla näyttiksellä ja hieman kalliimpi niin ruvetaan menemään pikkusen budjetista yli. Toki luotettavalle kotimaiselle verkkokaupalle voi maksaa enemmän kun epäluotettavalle ulkomaiselle.

Opiskeluja varten läppäri etsinnässä, ja kaipailisin vähän näkemystä, kun en itse näistä oikein ole perillä.

- Pitää olla kytkettävissä ilman telakkaa kahteen ulkoiseen näyttöön (eli käy esim. C ja HDMI)
- Akku saisi kestää koulupäivän ajan
- Täytyy pyörittää useita ohjelmia ja välilehtiä samanaikaisesti, ei kuitenkaan mitään raskaita ohjelmia ole tiedossa.
- Muistia vähintään 16/256, enempi parempi
- Budjetti n. 500€ pintaan
- Muuta ei ainakaan äkkiseltään tule mieleen, sanokaa te jos keksitte oleellisia/tarpeellisia ominaisuuksia😁

Näitä kahta miettinyt käytettynä:
HP ELITEBOOK 845 G9
AMD RYZEN 5 PRO (16/240 GB)

Lenovo Thinkpad T14 Gen2

----

Kumpi näistä kannattaisi ostaa? Onko parempia vaihtoehtoja about samaan hintaluokkaan?

-Vähintään 14''

En kyllä itse todellakaan maksaisi melkein tuhatta euroa tuosta. 10.sukupolven prossu alkaa olla jo aika iäkäs. P15 taitaa painaa sen 3kg? eli aika raskaskin kannella.

Älä tuijota pelkästään sitä, että kone on ollut uutena 4 000 €. Vuonna 2026 tärkeämpää on, mitä suorituskykyä saat nykyrahalla. Lähes 1 000 € kuusi vuotta vanhasta i7-10875H-koneesta on kyllä mielestäni kallis, vaikka kyseessä on laadukas työasema. Jos löydät vastaavan 600–750 €:lla, se on paljon kiinnostavampi vaihtoehto. Jos budjetti on noin 1 000 €, etsisin jo uudempaa prosessoria ja mieluiten RTX 4050/4060 -näytönohjainta, jotta kone palvelee paremmin koko viiden vuoden opintojen ajan.

Noissa käytetyissä on melkein kaikissa akku niin ja näin, mutta jos sen uusiminen onnistuu itseltä niin silloin ei kannata siihenkään liikaa tuijottaa. Esim Huutokaupat.com:sta saa kokoajan käytettyjä läppäreitä aika hyvään hintaan, niissä on viatkin (melkein aina vain ulkoisia) dokumentoitu todella hyvin, ettei tarvitse sikaa säkissä ostaa.

Opiskeluja varten läppäri etsinnässä, ja kaipailisin vähän näkemystä, kun en itse näistä oikein ole perillä.

- Pitää olla kytkettävissä ilman telakkaa kahteen ulkoiseen näyttöön (eli käy esim. C ja HDMI)
- Akku saisi kestää koulupäivän ajan
- Täytyy pyörittää useita ohjelmia ja välilehtiä samanaikaisesti, ei kuitenkaan mitään raskaita ohjelmia ole tiedossa.
- Muistia vähintään 16/256, enempi parempi
- Budjetti n. 500€ pintaan
- Muuta ei ainakaan äkkiseltään tule mieleen, sanokaa te jos keksitte oleellisia/tarpeellisia ominaisuuksia😁

Näitä kahta miettinyt käytettynä:
HP ELITEBOOK 845 G9
AMD RYZEN 5 PRO (16/240 GB)

Molemmat noista varmaan sopii ajateltuun käyttötarkoitukseen, mutta akunkestoa koko

päiväksi ei varmaan kumpikaan pysty lupaamaan kaikissa olosuhteissa, koska akun riittävyys riippuu paljon siitä mitä koneella tehdään. Jos näyttö himmeällä muistiinpanoja, tekstinkäsittelyä jne kevyttä hommaa niin voi onnistua, mutta jos joutuu jotain raskaampaa tekemään niin sitten kyllä pitää laturia kaivaa esiin. Käytettyjen koneiden kanssa akkujen kunto on myös aina jonkinlainen kysymysmerkki, kannattaa tarkistaa millaista kuntoa vähintään lupaavat akulle ja valmistautua henkisesti siihen että se ei ole uudenveroinen.

Muistin suhteen HP:ssa ilmeisesti kaksi sodimm-slottia, Lenovon setupissa taitaa olla joko 8 tai 16GB juotettuna emolevylle ja 1 sodimm-slotti johon saa toisen kamman, mutta sitä en tiedä saatko selville myyjältä tarkan mallin jolla selviäisi mitä siellä on juotettuna. Todennäköisesti 8GB juotettuna ja sitten sodimminä toinen jos 16GB yhteensä myydessä. Kone taitaa hyväksyä maksimissaan 32GB kamman sodimmiin jos haluat laajentaa.

Itse olen tykännyt Elitebookien mekaniikasta aina enemmän kuin Thinkpadien, ovat omaan silmään paremman näköisiä ja tuntuisia, jos sillä on väliä. En tykkää itse ollenkaan tuosta TP:n muovikuoresta kun taas EB:t on metallikuorisia. Runkojen suhteen molemmat on hyviä, ollut sekä työkoneina että omassa käytössä sekä Elitebookeja että Thinkpadeja ja molemmat on sinänsä laatukamppeita. Joissain Thinkpadeissa voi olla alumiininen kansi mutta monissa etenkin vanhemmissa on se muovinen ulkokuori.

Näyttöjen suhteen molemmissa koneissa voi olla joko huono (eli himmeä ja huono värintoisto) näyttö, tai sitten hyvä näyttö. Thinkpad kosketusnäytöllä, mutta niitäkin on kahta mallia ollut, huonompi ja parempi, pitäis tietää tarkka koneen tyyppi niin vois psrefistä katsoa mitä osia se sisältää. HP:lla myös perusnäytöt aika synkeitä, mutta parempia ollut tarjolla eikä myyjän speksistä selviä mikä näyttö koneessa on. Kyllä ne huonommatkin näytöt tekstinkäsittelyyn riittää, mutta mihinkään graafiseen ei voi suositella.

Itselläni ei ole koskaan ollut edes brand-new yritysläppäriä, jossa akku kestäisi yli neljää tuntia. Jos kaikki muut ohjelmat sammuttaa ja käyttää ainoastaan jotain Notepadia niin ehkä joo, mutta...

Itselläni ei ole koskaan ollut edes brand-new yritysläppäriä, jossa akku kestäisi yli neljää tuntia. Jos kaikki muut ohjelmat sammuttaa ja käyttää ainoastaan jotain Notepadia niin ehkä joo, mutta...
Tässäkin vaikuttaa ostohetken konffaus. Esimerkiksi ite ku Lenovolta ostin 'brand-new yritysläppärin' eli ThinkPad T16, ruksasin 86Wh akun, oletuksena kun akun kapasiteetti 52,5Wh! Maksoi kympin ekstraa isompi akku. :D

Kun tässä itsekin edullista läppäriä ihan kotikäyttöön haeskelin niin tämän ketjun innoittamana päädyin sitten tähän Dell latitude 7440 malliin torista.

Screenshot_2026-07-30-21-09-26-60_e4424258c8b8649f6e67d283a50a2cbc.jpg

En tiedä onko tämä optimaalisin säie tämän kysymiselle, mutta ostin käytetyn yritysläppärin, Dell Precision 7560. Menee ihan kotikäyttöön, mahdollisesti pojalle peliläppäriksi (sen A4000 GPU lienee tehoiltaan suunnilleen RTX 3070 luokkaa).
Muuten on ihan menevä peli mutta tuntuu että viilennyksessä tai tuulettimien toiminnassa on jotain... outoa? Tuulettimet kyllä tuntuvat toimivan diagnostiikankin mukaan, ei ylimääräisiä ääniäkään tms., mutta tuntuu että ne menevät päälle vain todella kovassa rasituksessa, esim. just jotain peliä pelatessa?
Onko tuo ihan normaalia? Vertaan sitä esim, Lenovo Legion 7 käyttäytymiseen missä tuulettimet kyllä tuntuvat hurisevan edes vähän koneen ollessa päällä, ja pelien aikana sitten kovempaa.
Ensi töikseni asensin tuolle Dell:lle Windows 11 Pro uudestaan puhtaalta pöydältä, asensin viimeisimmät NVidia ajurit, Windows-päivitykset (joiden mukana tuntui tulevan joku Dell BIOS-päivityskin?) jne.
Panin merkille että sen näppis ja yläreuna vaikuttivat kovin lämpimiltä, jopa kuumilta, jo pelkästään kun Windows 11 oli päällä, eikä mitään tuulettimen ääntä kuulunut.
Tarkastin jollain HardwareMonitorillta tms., CPU ja GPU lämpötilat tuntuivat olevan siedettävällä tasolla, 60-70 astetta tms., mutta näppis ja yläpinta muuten tuntui turhan lämpimältä, eikä takaa tuntunut lämmintä puhallusta. Pelasin jonkin aikaa yhtä peliä ja jälkikäteen näin että HW Monitor mukaan CPU lämpötila oli käynyt 100 asteessa, en muista kuulinko pelinkään aikana tuulettimen ääntä.
Asensin tämän jälkeen Dell Command Update ja ajoin sen kautta uusimmat ajuri- yms. päivitykset sisään. Tämänkin kautta tuli uusi BIOS-päivitys, siitä huolimatta että Windows Update oli myös hetkeä aiemmin asentanut jonkun BIOS-päivityksen.
Lisäksi kävin kaiken varalta nollaamassa BIOSin (UEFI) tehdasasetuksiin, ja ajoin vielä kertaalleen diagnostiikat jotka myös sanoivat että tuulettimet ovat ok ja kyllä ne testin aikana hyvin puhalsivatkin lämmintä ilmaa ulos.
En tiedä, ehkä tilanne on nyt parempi kuin alussa, mutta silti tuntuu että tämä Dell on paljon laiskempi viilentämään konetta tuulettimilla, ja yleisluontoisesti näppis ja varsinkin näytön läheinen osa näppispaneelista on kovin lämmin ellei jopa kuuma, verrattuna vaikka Lenovo Legion 7:aan tai toiseen työ-Dell läppäriin.
Sellainen huomio vielä että HW Monitor tuntuu aina olevan sitä mieltä että tuulettimet eivät pyöri (0 RPM) vaikka kyllä tunnistaa kaksi tuuletinta. Myös silloin kun äänestä päätellen ja kädellä kokeillessa (takaa tulee lämmintä tai kuumaa ilmaa) tuulettimet pyörivät.

Voiko tämä olla ihan vain tämän mallin ominaisuus että se ei käytä tuulettimia ellei ole ihan pakko, vai voiko jostain säätää että se käyttäisi tuulettimia vähän aggressiivisemmin ja proaktiivisemmin, vähän kuten Lenovo? Googlailulla en äkkiseltään oikein löytänyt mitään.

Viimeksi muokattu:
Dell:n oma ohjelma optimizer kokeiltu? Siinä on ainakin joku lämpötilan hallinta ominaisuus.

Dell:n oma ohjelma optimizer kokeiltu? Siinä on ainakin joku lämpötilan hallinta ominaisuus.
En ollut tuollaisesta ohjelmasta tietoinen, pitääpä tarkistaa. Dell Command/Update on asennettu (lähinnä BIOS-päivityksiä varten) sekä Power Manager akun lataustason säätelyyn.

Mietin vaan onko jossain BIOSissa joku asetus tuolle vai tuleeko käytös Windowsista, en ole vielä kokeillut ilmeneekö samaan esim. Linuxilla. Kokemuksia on muistakin Dell-läppäreistä ja niissä en muista samaan törmänneeni.

SupportAssist en ole myöskään asentanut kun en ole koskaan oikein hoksannut mitä virkaa sillä on jos Command Update on myös asennettu.

EDIT: Google AI mukaan tuon "cooling profile" muutoksen pitäisi onnistua sekä Power Managerilla että Optimizerilla. Sain selityksestä myös kuvan että Optimizer on tarkoitettu "uudemmille Dell malleille" joten en ole varma kumpaa minun tulisi käyttää vai voiko käyttää molempia, mutta ainakin Power Manager tuntuu sillä toimivan että saan asetettua sillä akun lataustason käymättä BIOS asetuksissa.

EDIT2: AI on myös sitä mieltä että Dell Precision 7560 kanssa Optimizer on suositeltu softa power managerin puolesta, ja pitäisi sisältämän kaikki power managerin ominaisuudet, myös therman control. Joten pitääpä kokeilla kunhan pääsen kotiin tältä lomamatkalta.

En tiedä onko tuoreessa Windows-asennuksessa sitten käytössä defaulttina joku täysin laiska viilennysprofiili joka pyrkii käyttämään tuulettimia mahdollisimman vähän. Miten lie Linuxissa, pitänee kokeilla.

Viimeksi muokattu:
Dellin tukisivujen kautta itse löysin. Se tunnisti laitteen ja sieltä ladattavista ohjelmista löytyi.

Riippuu ihan, minkä lasket "yritysläppäriksi", mitä teet sillä ja mitä kaikkea pitää pyöriä taustalla.

Tehotyöasematason läppäreissä tyyliin Dell Precision tai Lenovon P-sarja akku ei kestä neljää tuntia ainakaan erillistä näytönohjainta käytettäessä, se nyt on sanomattakin selvää. Ei myöskään, jos teet mitä tahansa sellaista, jossa mennään jatkuvasti kovalla CPU-kuormalla.

Lenovon T-sarjalaiset sen sijaan pääsevät normaalissa työpöytäkäytössä (jota esimerkiksi muistiinpanojen tekeminen luennolla vastaa) kevyesti tuohon neljään tuntiin ja huomattavasti ylikin, jos kyseessä on mallisarjan isoimmalla akulla speksattu malli.

Jos haluaa ihan poskettoman akkukeston ja pärjää 8th gen 15W 4C8T prossulla (Win11 asentuu Rufuksella, jos jostain syystä ei halua käyttää Linuxia), niin etsisin käytetyn ThinkPad T480:n IPS-näytöllä ja hommaisin siihen uudet akut. Siinä siis on Power Bridge, sisäisenä 24 Wh akku ja ulkoisena saa 24, 48 tai 72 Wh akun (joita voi halutessaan ostaa useamman ja vaihtaa tarvittaessa, kun akku on vaihdettavissa konetta sammuttamatta). Ainakin osaan T-sarjalaisista saa vielä telakointiliitäntään kiinnitettävän Power Slice -akun pohjaan vielä päälle. Hyväkuntoisella 24 + 72 Wh setillä pärjännee joka tapauksessa kevyesti yli kymmenen tuntia yhdellä latauksella, kun yhtä sukupolvea vanhempi X270 23 Wh + 48 Wh akuilla toimii noin 7-8 tuntia sekalaisessa nettiselauskäytössä.

Käytetyissä tietenkin oleellisinta on akun kunto: jos läppäri on "yritysläppärinä" ollut useamman vuoden käytössä pelkästään laturin päässä ja hölmöillä virranhallinta-asetuksilla, niin alkuperäinen akku on takuuvarmasti pilalla eikä kestä juuri mitään siinä kohtaa, kun se laitetaan kiertoon noin kolmen vuoden iässä takuun mennessä umpeen. Itse laskisin läppärin hankintahinnan päälle pakollisena uuden akun hankinnan, jos myyjältä ei saa tietoa akun lataussyklien määrästä ja/tai tarkkaa tietoa siitä, paljonko se vielä pitää varausta. Mikään Windowsin "akun kunto = hyvä" siis ei ole tarkka tieto, vaan käytettävissä oleva Wh suhteessa alkuperäiseen.

Viimeksi muokattu:
Poistuikohan Optimizerin uusimmasta versiosta mahdollisuus rajoittaa akun lataustasoa, ja nyt sen joutuu käydä tekemässä BIOS-asetuksista?
Mielestäni aiemmin näin Optimizerissa mahdollisuuden säätää lataustasoja manuaalisesti aivan kuten Power Managerissa ja BIOSissa, mutta mielestäni tuo päivittyi juuri ja nyt en löydä mitään?

1786783465833.png

Statistiikka

Viestiketjuista
313 041
Jäsenet
84 400
Uusin jäsen
kaerppae

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom