Meilläpäin on Espoossa haamukoiria. Ensin ajattelin, että täällä on paljon vapaana liikkuvia kulkukoiria, mutta kun en ole kulkukoiria nähnyt, niin pakko niiden on olla haamukoiria.
Koiranpaskaa kun on joka paikassa kävelyreitilläni.
Normaalien koirankävelyttäjien koirista ei voi olla kyse, koska ne eivät kakkaa koskaan, ja jos kakkaavatkin, niin omistaja on jo pussin kanssa jalkovälissä odottamassa milloin tipahtaa.
Kyselin muutamalta tutulta koiranomistajalta (ja kävin lisäksi läheisellä koira-aitauksella kyselemässä), miten he jaksavat kerätä koiriensa kakat talteen.
Kaikki keräsivät - sataprosenttisesti. Itse asiassa 125 -prosenttisesti, koska noin neljäsosa haastatelluista sanoi keräävänsä vieresta samalla myös toisen koiran jättämät jätökset samaan pussiin.
Eli tämän empiirisen tutkimuksen mukaan Espoossa ei voi olla koirankakkoja kadun varressa!
Mutta koska kuitenkin on, niin koirien on oltava haamukoiria, joita ei kukaan omista. Eivätkä koiranomistajat edes näe haamukoirien kakkoja, koska he olisivat nekin ehtineet jo kerätä.
Kerran satuin näkemään yhden miehen, joka talutti viittä koiraa viisissä eri valjaissa (taisi niitä koiria ehkä olla kuusi tai seitsemän, en muista tarkasti).
Yksi selvästi oli haamukoira (likaisenvalkoisen villakoiran näköinen sellainen). Näin nimittäin koiran kakkaavan puiston viereiseen lumipenkkaan, ja vaikka koiran taluttaja katsoi aivan samaan suuntaan, ei hän nähnyt mitään kakkaa tulevan, vaan poistui paikalta jätöksiä keräämättä.
Eli oli varmasti haamukoira.
Miehellä paloi tupakka suussa, mutta mielestäni se ei tuottanut niin paljon savua, että se olisi peittänyt näkymän tuohon rikospaikalle.
Sitäpaitsi Espoossa taitavat koirat omistaa taluttajansa.
Useastikin minulle tulee vastaan koirankävelyttäjiä, jotka kävelevät tien oikeassa reunassa, ja koira vetää hinaa kohti viekoittelevasti tuoksuvia keltaisia tai ruskeita reviirimerkkejä.
Joskus olen kysellyt, miksi kävelet väärässä laidassa? Eikö pitäisi kävellä ajoradan vasemmassa laidassa.
Taluttava (tässä tapauksessa) nuori mies vastasi, että kyllähän minä mutta kun koira haluaa kävellä tällä puolella tietä.
Koira ei kysyessäni osannut vastata tuohon mitään, vaan työnsi tiukasti kuonoaan kohti haaroväliäni (vaihdoin muuten kalsarit heti kävelyn jälkeen).
Ei se mieskään koiralta tuntunut tarkempaa vastausta kysyvän, joten ilmeisesti koiran ja kävelyttäjän välillä on joku ihmeellinen telepatiaan perustuva yhteys, jolla koira viestittää omistavalleen henkilölle kummalla puolella tietä pitää nyt kävellä.
Valitettavasti en ole tähän telepatiaan päässyt sen tarkemmin sisälle, kun en ole koskaan koiraa omistanut.
Osaako joku johdataa minut näiden koirakommunikoinnin saloihin (ilman, että pitää koiraa hankkia)?