Vuosi on 2024 ja NFC puhelimet ovat olleet arkipäivää jo pidempään.
Ideaalitilanteessa kaupan etujäsenyys rekisteröityisi samalla kertaa kun puhelimen NFC:tä näyttää lukijalle. Näin ei kuitenkaan ole edelleenkään. Tämän hetkinen tilanne ainakin androidissa.
K-Plussa:
Näytä ensiksi NFC:tä lukijalle. Lukija lukee NFC:n ja tunnistaa jäsenyyden.
Odota.
Näytä lukijalle NFC:tä toisen kerran (tai pidä puhelinta pitkään siinä), sen jälkeen maksu veloittuu NFC kortilta.
S-Etukortti:
Avaa S-Bonus sovellus.
Odota että avautuu aloitus screeni
Näytä puhelimen NFC:tä lukijalle jolloin s-etujäsenyys tunnistuu.
Ota puhelin pois ja mene pois S-Bonus sovelluksesta muualle.
Näytä puhelimen NFC:tä lukijalle uudestaan jolloin maksu veloittuu NFC kortilta.
Lidl plus:
Avaa Lidl Plus sovellus.
Odota pitkään että se avautuu
Avaa sovelluksesta bonus kortti, jotta QR koodi tulee näytölle
Näytä QR koodia ERI LUKIJALLE.
Näytä puhelimen NFC:tä lukijalle, jolloin maksu veloittuu NFC kortilta
S-Etukortin tilanne oli vielä huonompi vuosi sitten kun se oli MobilePayssa, onneksi nyt vähän parempi. Ollaan kuitenkin edelleen kaukana ideaalista.
Taustoista tiedän sen verran, että yleisellä tasolla Apple on jarruttanut NFC:n kehittymistä koska se ei anna kolmansille osapuolille pääsyä piiriin. Tämä tulisi toivottavasti muuttumaan pian EU-sanktioiden myötä.
Anyway androidin puolella Google Wallettiin on rakennettu etukortti ominaisuus sisälle. Siitä huolimatta mikään kolmesta edellisestä (jotka lienee hallitsevan yli 90% suomalaisesta päivittäistavarakaupan volyymista) ei sitä käytä. Myös Apple Walletissa on kai joku etukortti ominaisuus, mutta siitä tiedän vähemmän koska olen pääasiassa android käyttäjä.
Olisiko etukortin rekisteröinti sujuvempaa jos sen saisi Google Wallet (tai Apple Wallet) iin sisälle? Minkä takia kauppiaat eivät ota tuota käyttöön vaan hoitavat asiat yllä mainituilla tavoilla? Onko syy taloudellinen, että Google (ja Apple) veloittaa kauppaketjuilta Wallet etukorteista niin paljon ettei he ole nähnyt sitä kannattavaksi vai onko joku tekninen syy siihen miksi kauppaketjut haluavat omia appeja? Tai joku muu syy (appin käyttöön pakottaminen käyttäjä datan saamiseksi tjsp...) ?
Ideaalitilanteessa kaupan etujäsenyys rekisteröityisi samalla kertaa kun puhelimen NFC:tä näyttää lukijalle. Näin ei kuitenkaan ole edelleenkään. Tämän hetkinen tilanne ainakin androidissa.
K-Plussa:
Näytä ensiksi NFC:tä lukijalle. Lukija lukee NFC:n ja tunnistaa jäsenyyden.
Odota.
Näytä lukijalle NFC:tä toisen kerran (tai pidä puhelinta pitkään siinä), sen jälkeen maksu veloittuu NFC kortilta.
S-Etukortti:
Avaa S-Bonus sovellus.
Odota että avautuu aloitus screeni
Näytä puhelimen NFC:tä lukijalle jolloin s-etujäsenyys tunnistuu.
Ota puhelin pois ja mene pois S-Bonus sovelluksesta muualle.
Näytä puhelimen NFC:tä lukijalle uudestaan jolloin maksu veloittuu NFC kortilta.
Lidl plus:
Avaa Lidl Plus sovellus.
Odota pitkään että se avautuu
Avaa sovelluksesta bonus kortti, jotta QR koodi tulee näytölle
Näytä QR koodia ERI LUKIJALLE.
Näytä puhelimen NFC:tä lukijalle, jolloin maksu veloittuu NFC kortilta
S-Etukortin tilanne oli vielä huonompi vuosi sitten kun se oli MobilePayssa, onneksi nyt vähän parempi. Ollaan kuitenkin edelleen kaukana ideaalista.
Taustoista tiedän sen verran, että yleisellä tasolla Apple on jarruttanut NFC:n kehittymistä koska se ei anna kolmansille osapuolille pääsyä piiriin. Tämä tulisi toivottavasti muuttumaan pian EU-sanktioiden myötä.
Anyway androidin puolella Google Wallettiin on rakennettu etukortti ominaisuus sisälle. Siitä huolimatta mikään kolmesta edellisestä (jotka lienee hallitsevan yli 90% suomalaisesta päivittäistavarakaupan volyymista) ei sitä käytä. Myös Apple Walletissa on kai joku etukortti ominaisuus, mutta siitä tiedän vähemmän koska olen pääasiassa android käyttäjä.
Olisiko etukortin rekisteröinti sujuvempaa jos sen saisi Google Wallet (tai Apple Wallet) iin sisälle? Minkä takia kauppiaat eivät ota tuota käyttöön vaan hoitavat asiat yllä mainituilla tavoilla? Onko syy taloudellinen, että Google (ja Apple) veloittaa kauppaketjuilta Wallet etukorteista niin paljon ettei he ole nähnyt sitä kannattavaksi vai onko joku tekninen syy siihen miksi kauppaketjut haluavat omia appeja? Tai joku muu syy (appin käyttöön pakottaminen käyttäjä datan saamiseksi tjsp...) ?