Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

FearF

POMI Performance Parts
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
131
Voisitte näihin ohjeisiin päivittää sellaisen pikkuriikkisen tarkennuksen että kun jos joku on ostamassa/myymässä muisteja, niin merkkaisi vaikka otsikkoon tuleeko ne kannettavaan vai pöytäkoneeseen. Juu, ihan pikkuriikkinen homma vaan kun itse olen näitten kanssa liian monta vuotta arponut ja vähän työkseni tavalleen tehnyt, niin se tekisi kaikille mielestäni elämästä helpompaa. Myös silläkin että DDR3 ja DDR4 tulee olemaan vielä vuosia kaupan.
 

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Voisitte näihin ohjeisiin päivittää sellaisen pikkuriikkisen tarkennuksen että kun jos joku on ostamassa/myymässä muisteja, niin merkkaisi vaikka otsikkoon tuleeko ne kannettavaan vai pöytäkoneeseen. Juu, ihan pikkuriikkinen homma vaan kun itse olen näitten kanssa liian monta vuotta arponut ja vähän työkseni tavalleen tehnyt, niin se tekisi kaikille mielestäni elämästä helpompaa. Myös silläkin että DDR3 ja DDR4 tulee olemaan vielä vuosia kaupan.
Kaipa SO-DIMMiä kauppaava automaattisesti kirjoittaa sen tiedon ilmoitukseen ja jopa otsikkoon?
 
Liittynyt
25.07.2017
Viestejä
24
Moi
Hetken tätä myymistä täällä seuranneena tiedän olevan nimimerkkejä jotka selvästi trokaavat muilta kauppapaikoilta ostamiaan tuotteita täällä voitolla. Tämä ei vissiin kuitenkaan mene tuon ammattimaisen voiton tavoittelun piiriin eikä näin ole sääntöjen vastaista?
Tuossa oli juuri eilen esimerkki jossa samana päivänä Torista ostettu komponentti myytiin voitolla täällä muutaman tunnin sisällä. Myyjä EI kyseistä tuotetta varmaan ehtinyt edes testata....
Ymmärrän toki, että tällaisen asian seuraaminen moderaattorien toimesta on aika mahdoton tehtävä, mutta jos tuosta olisi jokin sääntö olemassa niin veikkaanpa tämä asioita aktiivisesti seuraavan porukan näitä tapauksia löytävän, kuten nyt itsekin olen nähnyt. Sääntö voisi ainakin hiukan tehdä tästä välittäjätoiminnasta johtuvasta hintatason nostamisesta vaikeampaa.
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
900
Moi
Hetken tätä myymistä täällä seuranneena tiedän olevan nimimerkkejä jotka selvästi trokaavat muilta kauppapaikoilta ostamiaan tuotteita täällä voitolla. Tämä ei vissiin kuitenkaan mene tuon ammattimaisen voiton tavoittelun piiriin eikä näin ole sääntöjen vastaista?
Tuossa oli juuri eilen esimerkki jossa samana päivänä Torista ostettu komponentti myytiin voitolla täällä muutaman tunnin sisällä. Myyjä EI kyseistä tuotetta varmaan ehtinyt edes testata....
Ymmärrän toki, että tällaisen asian seuraaminen moderaattorien toimesta on aika mahdoton tehtävä, mutta jos tuosta olisi jokin sääntö olemassa niin veikkaanpa tämä asioita aktiivisesti seuraavan porukan näitä tapauksia löytävän, kuten nyt itsekin olen nähnyt. Sääntö voisi ainakin hiukan tehdä tästä välittäjätoiminnasta johtuvasta hintatason nostamisesta vaikeampaa.
Paljonko arvelet hintatason olevan korkeampi tuollaisen takia ? Ihan uteliaisuudesta kysyn, että paljonko kyseinen "roisto" nettosi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 073
Moi
Hetken tätä myymistä täällä seuranneena tiedän olevan nimimerkkejä jotka selvästi trokaavat muilta kauppapaikoilta ostamiaan tuotteita täällä voitolla. Tämä ei vissiin kuitenkaan mene tuon ammattimaisen voiton tavoittelun piiriin eikä näin ole sääntöjen vastaista?
Tuossa oli juuri eilen esimerkki jossa samana päivänä Torista ostettu komponentti myytiin voitolla täällä muutaman tunnin sisällä. Myyjä EI kyseistä tuotetta varmaan ehtinyt edes testata....
Ymmärrän toki, että tällaisen asian seuraaminen moderaattorien toimesta on aika mahdoton tehtävä, mutta jos tuosta olisi jokin sääntö olemassa niin veikkaanpa tämä asioita aktiivisesti seuraavan porukan näitä tapauksia löytävän, kuten nyt itsekin olen nähnyt. Sääntö voisi ainakin hiukan tehdä tästä välittäjätoiminnasta johtuvasta hintatason nostamisesta vaikeampaa.
Testaamattoman roinan säännöllinen myynti voitontekotarkoituksessa tai konepakettien kokoaminen myyntiä varten ei kuulemma kuulu tuohon ammattimaisen voiton tavoittelun piiriin. Koskee vain uusia tuotteita, joissa ostaja sentään pääosin tietää mitä on saamassa. Tuskin noilla hintoihin on mahdottoman suurta vaikutusta, mutta poistamalla ne pahimmin persaukiset Jobbarit saataisiin ehkä myyntiosaston laatua nostettua?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.07.2017
Viestejä
24
Paljonko arvelet hintatason olevan korkeampi tuollaisen takia ? Ihan uteliaisuudesta kysyn, että paljonko kyseinen "roisto" nettosi?
Enhän voi täysin varma olla, millä summalla sai ostettua ja millä myi, mutta ostaessa pyyntihinta oli 120€ ja tuntia myöhemmin pyynti täällä oli 220€ + postit. Ja kauppa tuli nopsaan jopa. Eli tuossa kaveri todennäköisesti käänsi ostonsa liki satasen voitoksi ihan parissa tunnissa. Ei tuohon normitöissä pysty. Se on sääli, ettei täältä voi mistään katsoa MITÄ kukin on myynyt, näkee kyllä keillä on paljon myyntitapahtumia (josta voidaan päätella jo jotain, ei kait normi harrastajalle kerry kymmeniä myyntejä), mutta jos näkisi MITÄ on myynyt niin siitä voidaan päätellä jo paljon. Miten monta konepakettia tai prossua VOI sama kaveri PELIkäytöstä myydä lyhyessä ajassa...... kyllä täällä näitä trokari/jobareita on. Hintatasoa nostamassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Enhän voi täysin varma olla, millä summalla sai ostettua ja millä myi, mutta ostaessa pyyntihinta oli 120€ ja tuntia myöhemmin pyynti täällä oli 220€ + postit. Ja kauppa tuli nopsaan jopa. Eli tuossa kaveri todennäköisesti käänsi ostonsa liki satasen voitoksi ihan parissa tunnissa. Ei tuohon normitöissä pysty. Se on sääli, ettei täältä voi mistään katsoa MITÄ kukin on myynyt, näkee kyllä keillä on paljon myyntitapahtumia (josta voidaan päätella jo jotain, ei kait normi harrastajalle kerry kymmeniä myyntejä), mutta jos näkisi MITÄ on myynyt niin siitä voidaan päätellä jo paljon. Miten monta konepakettia tai prossua VOI sama kaveri PELIkäytöstä myydä lyhyessä ajassa...... kyllä täällä näitä trokari/jobareita on. Hintatasoa nostamassa.
Emmä kyl tuollaiseen lähtis ylläpidon aikaa tuhlaan. Luultavasti ostajakin oli tyytyväinen kauppoihin. Ei tuo nyt mitää trokausta ole. Trokaus on sitä, ku sun on "pakko" ostaa ko. henkilöltä ryöstöhintaan. JA, jos joku kasaa koneen, niin tottakai pyytää siitä enemmän jo pelkästään käytetyn ajan vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.07.2017
Viestejä
24
Joo, ostaja on varmasti ihan tietämättömän tyytyväinen kun ei tiedä, että olisi saman komponentin voinut itsekin ostaa 120 euron hintaan ellei nämä "välittäjät" olisi 24/7 vahtimassa näitä kauppapaikkoja halpojen tavaroiden toivossa ja ostamassa kaiken pois ennen kuin kukaan oikeasti tavaraa tarvitseva ehtii pyyntihinnalla niitä ostaa. Palaute ostajalta ainakin oli ylistävän positiivinen. Olisiko edelleen tyytyväinen jos tietäisi maksaneensa 80 eur "välityspalkkiota". Koska oli 200 eurolla näemmä ostanut osan, tai ainakin tarjonnut siitä sen.
Myyjällä on 120+ kauppiaspalaute täälläkin jo, tosin useammalta vuodelta. Ja enemmän ostoja kuin myyntejä tosin, koska ostaa täältä osia konepakettaja varten myydäkseen niitä muualla. Eikä luonnollisesti verottaja tiedä tästä mitään. Kohta tietty taas joku tietää kertoa, että saa XXXX eur summalla myydä jokainen YKSITYISHENKILÖ ennen kuin pitää veroja maksaa. Kyllä minä tuonkin tiedän, summaa vain en muista. Mutta jos toimii kuten 'osto ja myynti' -liike niin onko kyseessä oikeasti yksityishenkilö.....

Olisitko sinä tyytyväinen ostokseesi tietäessäsi myyjän netonneen kauppasummasta "vain" 40% voittoa kun puhutaan käytetystä kamasta ?
Ei tässä tosiaan mitään laitonta tehdä, vähän siinä epäreilun ja tahdittomuuden rajoilla liikutaan ja ainakin jonkun sortin kauppapaikkaa käyttävien henkilöiden "hyväksikäyttö" tässä minusta on kyseessä.
Verotuksellisesti ehkä voidaan liikkua "hämärän rajoilla", mutta kaipa nämä kaverit tietävät nuo myyntirajat joita ei kannata kalenterivuodessa ylittää jotta verottaja saisi kiinni touhusta.
No, suosittelen tsekkaamaan noita kauppiaspalautteita jo ihan puhtaasti palautemäärienkin puolesta. Jos niitä tuntuu kertyvän runsaasti niin onko oikeasti harrastaja joka kauppaa tekee vai joku semi-pro.
Eipä minulla tästä aiheesta tätä vuorisaarnaa enempää sanottavaa ole. Pahoittelen kaikilta "välittäjiltä" joita kirjoitukseni voi ehkä mahdollisesti pistää hermoon (todennäköisesti kuitenkin nauravat koko kirjoitukselle matkalla pankkiin :) )
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Olisitko sinä tyytyväinen ostokseesi tietäessäsi myyjän netonneen kauppasummasta "vain" 40% voittoa kun puhutaan käytetystä kamasta ?
Ei kiinnosta, jos itse olen tyytyväinen hintaan. Kuulostaa sun omalta ongelmalta. edit: Jos täällä foorumin sisällä tuollaista tekis, niin se ehkä olis sääntöjen vastaista. Ehkä. Silloin se olisi ainaki, anteeksi, paskamaista.
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
900
"Olisitko sinä tyytyväinen ostokseesi tietäessäsi myyjän netonneen kauppasummasta "vain" 40% voittoa kun puhutaan käytetystä kamasta ? "

Jos saan itselleni tarpeellisen tavaran ostettua itsestäni ok hintaan, niin mitä se minua liikuttaa paljonko myyjä saa siitä voittoa? Vastaus siihen on muuten, ettei liikuta tippaakaan. Aika pienet on murheet elämän nyt...
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 783
Miten arvoisa yhteisö näkee tämän tapauksen?


Lainauksessa näkee että toinen tarjosi hp:n posteineen ja itse tarjosin HP Plus postit..
On muuttanut alkuperäistä postaustaan toinen lisäten postit. Mutta myyjän lainauksessa ei näy.

En halua tapella mutta mielenkiintoinen tapaus..
Myyjä vastasi hyväksyvänsä sen toisen ostajan tarjouksen, ennen kuin tarjosit hp + postit, joten näkisin kortin kuuluvan hänelle.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Myyjä vastasi hyväksyvänsä sen toisen ostajan tarjouksen, ennen kuin tarjosit hp + postit, joten näkisin kortin kuuluvan hänelle.
Niinpä. En tiedä mitä mielenkiintoista tai erikoista tuossa on. Myyjä hyväksyi ensimmäisen tarjoajan tarjouksen, joten asia on pihvi. Viestit näkyvät ketjussa aikajärjestyksessä, vaikka ne olisi postattu samalla minuutilla.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
721
Postaukset tuli aika samaan aikaan.
Ei tullut. Kuten ketjusta hyvin näkee, niin myyjä on postannut ennen tuota sinun viestiä, että hyväksyy aikaisemman tarjouksen ja vasta sen jälkeen on tullut sinun viesti. Ovat toki tulleet saman minuutin aikana, mutta ei se vielä tarkoita mitään, koska minuutin sisällä ehtii tapahtumaan paljon asioita :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Ei tullut. Kuten ketjusta hyvin näkee, niin myyjä on postannut ennen tuota sinun viestiä, että hyväksyy aikaisemman tarjouksen ja vasta sen jälkeen on tullut sinun viesti. Ovat toki tulleet saman minuutin aikana, mutta ei se vielä tarkoita mitään, koska minuutin sisällä ehtii tapahtumaan paljon asioita :)
Jep, viestit tulee kyllä millisekunnilleen oikeassa järjestyksessä, vaikka foorumi näyttää ajan minuutin tarkkuudella. Paska munkki.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Sekunnin tarkkuudella kellonajan saa Inspect Elementillä, josta on hyötyä jos esim. tulee tarjous samalla minuutilla YV:nä ja ketjuun. Toisaalta nuo sekunnit voisivat hyvin näkyä jo viestin yhteydessä.

1627844083111.png
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Sekunnin tarkkuudella kellonajan saa Inspect Elementillä, josta on hyötyä jos esim. tulee tarjous samalla minuutilla YV:nä ja ketjuun. Toisaalta nuo sekunnit voisivat hyvin näkyä jo viestin yhteydessä.

Meh, turhaa tietoa. Järjestys riittää. edit, noh jos jotain, niin tossa popupissa vois toki tarkka aika näkyä. Siis, ku pitää kursoria ajan päällä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Joo, juuri tätä tarkoitin. Järjestys ei riitä tuossa mainitsemassani tapauksessa, jossa tulee yhtä aikaa ketjuun ja privaboksiin viesti.
Nyt mennään kyllä lillukanvarsiin, mut totta. Jos tarjouskisa menee tiukaksi, nii pitää nähä kuka oli ekana paikalla :D DevToolsit ei ole suurimmalle osalle vaihtoehto. Mut edelleenki, sole nii vakavaa. Maalaisjärki jne.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
682
Ensimmäinen tapaus:
Mikä on järkevin tapa toimia jos yksityisviestillä tarjotaan alta HP ja hyväksyin tarjouksen. Nyt ostaja ei vastaa viesteihin ja ketjuun on tarjottu hintapyyntö toisen toimesta?
Pari päivää odotellut vastausta eli onko väärin jos nyt myyn HP tarjonneelle?

Toinen tapaus:
Ostaja huutaa ketjuun HP ja silloin menee HP huutajalle mutta huutaja katoaa täysin eikä vastaa viesteihin.
Kauanko tuotetta pitää varata silloin?

Voiko näissä tapauksissa jos oikein v***ttaa niin jättää negatiivisen palautteen? :smile:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Ensimmäinen tapaus:
Mikä on järkevin tapa toimia jos yksityisviestillä tarjotaan alta HP ja hyväksyin tarjouksen. Nyt ostaja ei vastaa viesteihin ja ketjuun on tarjottu hintapyyntö toisen toimesta?
Pari päivää odotellut vastausta eli onko väärin jos nyt myyn HP tarjonneelle?

Toinen tapaus:
Ostaja huutaa ketjuun HP ja silloin menee HP huutajalle mutta huutaja katoaa täysin eikä vastaa viesteihin.
Kauanko tuotetta pitää varata silloin?

Voiko näissä tapauksissa jos oikein v***ttaa niin jättää negatiivisen palautteen? :smile:
Pari päivää on jo ihan riittävä aika odotella vastausta. Ja nopeamminkin, jos näkee että toinen on käynyt foorumilla muttei enää vastaa viesteihin. Ei kukaan voi olettaa myyjän varaavan rojuja ties miten pitkään.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Ensimmäinen tapaus:
Mikä on järkevin tapa toimia jos yksityisviestillä tarjotaan alta HP ja hyväksyin tarjouksen. Nyt ostaja ei vastaa viesteihin ja ketjuun on tarjottu hintapyyntö toisen toimesta?
Pari päivää odotellut vastausta eli onko väärin jos nyt myyn HP tarjonneelle?

Toinen tapaus:
Ostaja huutaa ketjuun HP ja silloin menee HP huutajalle mutta huutaja katoaa täysin eikä vastaa viesteihin.
Kauanko tuotetta pitää varata silloin?

Voiko näissä tapauksissa jos oikein v***ttaa niin jättää negatiivisen palautteen? :smile:
Jos se ensimmäinen tarjoaja katoaa taivaan tuuliin kuittaamatta takaisin ja ilmoittamatta että on pois koneelta x päivää tms, niin minä ainakin myisin jo seuraavana päivänä suoraan seuraavalle tarjoajalle ilman mitään omantunnontuskia. 2 vrk riittää ainakin.
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
900
Alla on tapaus mikä ei rikkonut sääntöjä, mutta ei myöskään tue omaani käsitystä hyvästä tavasta toimia. Ja se ei tarkoita, että tapani olisi juuri se oikea.


Itse olisin myynyt sakulle, ja ostajana olisin ilmoittanut "jos Saku ei hyväksy, niin jonoon". Eli minun oikeustajuni on, että tuossa tehtiin "välistäveto" sanan varsinaisessa merkityksessä. Mikä EI ole kiellettyä, muttei mukavaakaan.

Kaikilla on tapansa toimia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Alla on tapaus mikä ei rikkonut sääntöjä, mutta ei myöskään tue omaani käsitystä hyvästä tavasta toimia. Ja se ei tarkoita, että tapani olisi juuri se oikea.


Itse olisin myynyt sakulle, ja ostajana olisin ilmoittanut "jos Saku ei hyväksy, niin jonoon". Eli minun oikeustajuni on, että tuossa tehtiin "välistäveto" sanan varsinaisessa merkityksessä. Mikä EI ole kiellettyä, muttei mukavaakaan.

Kaikilla on tapansa toimia.
Minä en näe tässä mitään huomautettavaa. Jos olisi tarjonnut 65€ sis. postit heti alkuun, niin olisi saanut. Nyt piti tinkiä, niin osui omaan nilkkaan.
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
2 159
Alla on tapaus mikä ei rikkonut sääntöjä, mutta ei myöskään tue omaani käsitystä hyvästä tavasta toimia. Ja se ei tarkoita, että tapani olisi juuri se oikea.


Itse olisin myynyt sakulle, ja ostajana olisin ilmoittanut "jos Saku ei hyväksy, niin jonoon". Eli minun oikeustajuni on, että tuossa tehtiin "välistäveto" sanan varsinaisessa merkityksessä. Mikä EI ole kiellettyä, muttei mukavaakaan.

Kaikilla on tapansa toimia.
Harmittaahan se ja tuota itsekin mietin, mutta ihan oikein tämä meni kuitenkin ja oikealla henkilölle. Olin vain hieman myöhässä :).
Minä en näe tässä mitään huomautettavaa. Jos olisi tarjonnut 65€ sis. postit heti alkuun, niin olisi saanut. Nyt piti tinkiä, niin osui omaan nilkkaan.
Tässä olet kyllä ihan oikeassa, olisinkin sen heti tarjonnut 65 jos olisin tiennyt, että se myyjälle sopii suorilta:)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Tässä olet kyllä ihan oikeassa, olisinkin sen heti tarjonnut 65 jos olisin tiennyt, että se myyjälle sopii suorilta:)
Tässä tapauksessa vähän ikävämpi homma, mutta sääntöjä ei rikottu.

Harmittaahan se ja tuota itsekin mietin, mutta ihan oikein tämä meni kuitenkin ja oikealla henkilölle. Olin vain hieman myöhässä :).
Tämä on kyllä sinulta hyvää kauppiastapaa olla pettymättä toisen ostajan toimintaan ja jatkaa vaan elämää. :thumbsup:
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
900
Tässä tapauksessa oli itseasiassa kiinni myyjästä kenelle meni. Kun hintapyyntö ei ole tarjottu, niin myyjä päättää kenelle myy ja mihin hintaan. Edellinen siis säännöistä napattu (ulkomuistista).

Itse olisin myyjänä odottanut mitä Saku vastaa. Mutta, kuten kirjoitin jokainen toimii tavallaan. Ja kun on kyse mielipiteistä, niin oikea ja väärä on lukijan silmissä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Tässä tapauksessa oli itseasiassa kiinni myyjästä kenelle meni. Kun hintapyyntö ei ole tarjottu, niin myyjä päättää kenelle myy ja mihin hintaan. Edellinen siis säännöistä napattu (ulkomuistista).

Itse olisin myyjänä odottanut mitä Saku vastaa. Mutta, kuten kirjoitin jokainen toimii tavallaan. Ja kun on kyse mielipiteistä, niin oikea ja väärä on lukijan silmissä.
Joo ja ei. Myyjä käytännössä laski hintapyyntöä viestillään, vaikka itse myyntiviestissä vielä vanha hinta oli.
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
900
Joo ja ei. Myyjä käytännössä laski hintapyyntöä viestillään, vaikka itse myyntiviestissä vielä vanha viesti oli.
Ilmoituksen hp 70 oli yhäkin. Se, että kumoaako myyjän neuvottelu tuon ilmoituksen hp:n osaa vastata parhaiten ylläpito. Olen käsittänyt kuitenkin, että ilmoituksessa oleva hp on se mikä ratkaisee.
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
900
Joo ja ei. Myyjä käytännössä laski hintapyyntöä viestillään, vaikka itse myyntiviestissä vielä vanha hinta oli.
Tuossa on se ongelma, että jos joku olisi myyjän viestin jälkeen tarjonnut 70 euroa nouto, niin olisi tehnyt virheen. Yli hintapyynnin ei voi tarjota.
Ja toki ilmoitukseen pitää pystyä luottamaan.
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
900
Mutta juu, nyt tähän on kulunut jo aikaa liikaa. Jos ylläpito sattuu paikalle, niin kertokoon mielipiteensä. Meidän muiden mielipiteet asiasta ovat vain arvailua.
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
900
Käytännössä olisi hyvä saada vastaus kysymykseen.

Onko ilmoituksen hintapyyntö yhä se "oikea" hintapyyntö, vaikka myyjä tekisi vastatarjouksen ketjussa, mikä on alhaisempi kuin ilmoituksen hintapyyntö. Eli muuttuuko myyjän vastatarjous viralliseksi hintapyynnöksi vaikka ilmoituksen hintapyyntöä ei muuteta?
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 424
Käytännössä olisi hyvä saada vastaus kysymykseen.

Onko ilmoituksen hintapyyntö yhä se "oikea" hintapyyntö, vaikka myyjä tekisi vastatarjouksen ketjussa, mikä on alhaisempi kuin ilmoituksen hintapyyntö. Eli muuttuuko myyjän vastatarjous viralliseksi hintapyynnöksi vaikka ilmoituksen hintapyyntöä ei muuteta?
Siis mikä tässä on epäselvää? Sääntöjen mukaanhan tuossa on täysin toimittu ja ihan oikein muutenkin. Myyjähän saa päättää kenelle ja mihin hintaan myy JOS hintapyyntöä ei ole tarjottu. Jos siis myyjä ehtii hyväksymään hintapyyntöä alemman tarjouksen ennen hintapyynnön tarjoamista, silloinhan sopimus kaupasta voitaneen katsoa syntyneeksi ja sen jälkeen tulleella hp tarjouksella ei ole enää merkitystä. Aloitusviestissähän on vain se hintapyyntö ikään kuin lähtökohta neuvottelulle, jonka tarjoamalla tuotteen toki varmistaa samantien itselleen, mutta niin kauan, kun hintapyyntöä ei ole tarjottu, on peli ns. auki.
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
900
Minun avauksen pointti oli, että on kohteliasta ja hyvää kauppiastapaa (oikeassa elämässä) odottaa ostajan vastaus vastatarjoukseen, ennen kuin myy toisaalle samalla hinnalla. Mistään muusta ei ole kyse.

Loppu oli höpöttämistä siitä, että myyjän muka oli pakko hyväksyä väliin tulleen tarjous, joka ei ollut hp. Ja vastatarjous olikin muuttunut viralliseksi hp:ksi ketjussa ilman muutosta ilmoitukseen :-D
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 424
Jaa, minä taas en nähnyt missään vaiheessa tuossa ketjussa hp:n muuttuneen mihinkään. Myyjä vain heitti vastatarjouksen, johon joku toinen ehti puuttua ja sillä siisti. Jos ei halua muilta välitarjouksia niin nuo vastatarjoukset voi heittää yv:llä tai kommentoida ketjuun vaikka että "ei vielä riitä" tms. neutraalia.

Jos heittää suoraan ketjuun vastatarjouksen, niin sehän on tietenkin avoin kaikille. Joku voi tuon tulkita, että hp muuttuisi, mutta eipä se mihinkään muutu kun teoriassa joku olisi vielä väliin voinut sen hp:n heittää varmistaakseen kaupat ja silloin se olisi myyjääkin sitonut huolimatta tuosta vastatarjouksesta.
 
Liittynyt
19.05.2020
Viestejä
900
En näe, että välitarjouksissa on mitään pahaa. Koko asia koski hyvää kauppiastapaa ja tässä tapauksessa myyjän puolelta. Se miten kukin kokee hyvän kauppiastavan tai kohteliaisuuden, on luonnollisesti kiinni yksilön ymmärryksestä.

Noi loput väännöt jostakin hp:n muutoksesta oli jo niin outoa tulkintaa, ettei oikein ymmärrys enää riittänyt.
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 424
En näe, että välitarjouksissa on mitään pahaa. Koko asia koski hyvää kauppiastapaa ja tässä tapauksessa myyjän puolelta. Se miten kukin kokee hyvän kauppiastavan tai kohteliaisuuden, on luonnollisesti kiinni yksilön ymmärryksestä.

Noi loput väännöt jostakin hp:n muutoksesta oli jo niin outoa tulkintaa, ettei oikein ymmärrys enää riittänyt.
Joo tästä samaa mieltä, toki ketjussa ei käynyt ilmi että myyjä olisi kaupat tehnyt kenenkään kanssa niin pakko vaan olettaa, että näin kävi ekan 65 tarjoajan kanssa. Sinällään ehkä ei huonoa kauppiastapaa, mutta veikkaan ennemmin pientä huolimattomuutta myyjän osalta, että heitti vastatarjouksen tuollaisena avoimena syöttinä ketjuun. Itsekin olisin Sakulle antanut mahdollisuuden vaikka yv:n kautta ensin korottaa.

Tuosta jälkimmäisestä täysin samaa mieltä, päästiin samalle aallonpituudelle :D
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Sääntöihin erikseen lisätty kohta:

Foorumilta ostettujen tuotteiden myynti kalliimmalla kielletty

Tästä seuraa bannit Kauppa-alueen väärinkäytöstä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 375
Mikä nyt on teidän moderaattorien yhteinen linja uusien näytönohjaimien, eli avaamattomien pakettien kauppaamiseen? Itse sain ylläpidolta ilmoituksen, että ilmoitukseni on poistettu, sillä se oli sääntöjen vastainen (uusi tuote). Itse en em. sääntökohtaa en löydä. Tuote oli selkeästi halvempi kuin Jimssin listahinta. Näitä ei myöskään ollut Jimssin saatavuuslistalla. Tämän jälkeen olen ilmoittanut kaksi samanlaista ilmoitusta olettaen, että tämä on teidän linjanne ja vastauksenne ovat "Ylläpito on käsitellyt raporttisi: Viesti keskustelussa 'xxx'- Turha raportti, hinta alle uuden + ei saatavuutta ".

Toivoisin vielä, että kun olette varmasti jossain yhteisessä Discord-kanavalla, IRC tms alustalla, että keskustelisitte/kokoustaisitte yhteiset pelisäännöt ja em. säännöt kirjataan kaikille näkyviin tänne sääntöihin. Myös olisi kiva nähdä ylläpidon ilmoituksessa, että mitä sääntökohtaa on rikottu ja kuka on tuomion antanut., sillä pitäähän sen olla myös perusteltavissa olemassa olevien sääntöjen puitteissa? Sääntöjen vastaista kauppaa en harrasta, mutta silti aika-ajoin niitä poistellaan ilman varoitusta tai selkeää selitystä. Muutoinkin tuntuu, että terve dialogi on kadonnut vuosien saatossa ylläpidon ja ruohonjuuritason - eli meidän käyttäjien välillä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 337
Viestejä
4 157 713
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom