Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
454
Eikö modet tunne nykyään sääntöjä?

Minulle vastattiin raportoinnista näin:

"Miksi yli HP:n tarjoaminen olisi kiellettyä? Varsinkin, kun ylitys on 10 euroa ja tarjous sisältää postikulut."

Tuotteesta oli tarjottu jo HP + postit, mutta ilmeisesti saa tarjota enemmänkin tämän vastauksen mukaan?
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
Eikö modet tunne nykyään sääntöjä?

Minulle vastattiin raportoinnista näin:

"Miksi yli HP:n tarjoaminen olisi kiellettyä? Varsinkin, kun ylitys on 10 euroa ja tarjous sisältää postikulut."

Tuotteesta oli tarjottu jo HP + postit, mutta ilmeisesti saa tarjota enemmänkin tämän vastauksen mukaan?
Tottakai saa tarjota yli hintapyynnön mutta tuote on myytävä sille joka ensimmäisenä tarjoaa hintapyynnön - ei sille joka tarjoaa eniten. Käsittääkseni kyseinen kauppias on myymässä vain noudolla eli tässä tapauksessa nuo muut hintapyyntöhuutelut ovat vain "jonossa".

PS. En ole kyseistä raporttia kuitannut mutta en myöskään näe tässä mitään väärää.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
454
Ok. Eli Tarjoan hp:n yli halvoista tuotteista tämän jälkeen.
 

Ville Suvanto

Modulaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
459
Eikö modet tunne nykyään sääntöjä?

Minulle vastattiin raportoinnista näin:

"Miksi yli HP:n tarjoaminen olisi kiellettyä? Varsinkin, kun ylitys on 10 euroa ja tarjous sisältää postikulut."

Tuotteesta oli tarjottu jo HP + postit, mutta ilmeisesti saa tarjota enemmänkin tämän vastauksen mukaan?
Minä moderoin tuon. Mitä sääntöä tuo rikkoo? En näe siinä mitään pahaa, jos joku on halukas maksamaan enemmän kuin mitä hintapyyntö on. Se on sitten eri asia, kenelle myyjä tuotteen myy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
360
"Kauppa-alue on tarkoitettu ainoastaan yksityishenkilöiden väliseen kaupankäyntiin (poikkeuksena io-techin/techBBS:n yhteistyökumppanit)"

Mikä on ylläpidon kanta trokareihin/pimeään tietokonekauppaan? Toki trokaamista on mahdotonta lähteä kieltämään (pl. räikeimmät tapaukset), mutta myyntialueella joskus tullut vastaan käyttäjiä jotka kauppaavat koneita melko ammattimaisesti (toistakymmentä konetta useampien tuhansien edestä "varastossa", muistit ostajan halujen mukaan jne).

Kuitenkin omasta mielestä en näe vääräksi, jos hieman voittoakin ottaa tarjoustuotteista. On siinäkin oma hommansa olla aamukuudelta Powerissa jonottamassa tarjoustelevisiota ja trokariksi huutelu alkaa kun myydään tarjoushintaa pari kymppiä isommalla hinnalla kun ei mahtunutkaan olkkariin/vaimo ei antanut hyväksyntää...:D
 
Viimeksi muokattu:

Jahve3

Staff
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 256
Oiskohan mahdollista muutta tätä sääntöä? Kaikki myyntini olen tehnyt räbässä, koska halaun valita itse kenelle myyn. Helpottaisi huomattavasti myyntiä, jos kyseisen pykälän muokkasi niin, että saa päättää kenelle myy. Olisiko tästä jotain haittaa?

- Jos joku tarjoaa hintapyynnön, on tuote myytävä hänelle tällä hinnalla
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Oiskohan mahdollista muutta tätä sääntöä? Kaikki myyntini olen tehnyt räbässä, koska halaun valita itse kenelle myyn. Helpottaisi huomattavasti myyntiä, jos kyseisen pykälän muokkasi niin, että saa päättää kenelle myy. Olisiko tästä jotain haittaa?

- Jos joku tarjoaa hintapyynnön, on tuote myytävä hänelle tällä hinnalla
Jos ton pykälän ottais pois niin kaikista myyntiketjuista tulisi huutokauppoja joissa kukaan ei voi tietää päättääkö myyjä ostajan hinnan vai pärstän perusteella.

Toi tekis mun mielestä enemmän haittaa kuin hyvää.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
Aika monesta puuttuu nyt paikkakunta otsikosta.
Tästä voisi antaa viikon räpsyn varoittamatta.
Ihan totta. Voisihan noita käydä läpi ja lisäillä väkisin paikkakunnat otsikkoon. On ainakin nopeampaa kuin lähettää yksityisviestejä tai kommentoida asiasta myyntiketjuun. Otsikon puuttuminen ei ole niin suuri moka, että siitä kannattaisi rankaista.

Jos ei huvita lisätä paikkakuntaa otsikkoon tai kirjoittaa kunnollista myynti-ilmoitusta, niin siitä on haittaa vain myyjälle itselle. Tämän takia olen yleensä tunkenut jopa HP:n otsikkoon jotta potentiaaliset ostajat näkevät kannattaako ilmoitusta klikata auki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Tämän takia olen yleensä tunkenut jopa HP:n otsikkoon jotta potentiaaliset ostajat näkevät kannattaako ilmoitusta klikata auki.
Tätä olen itsekin harrastanut, koska pitkien kuvausten ilmoituksissa mouseoverilla ei näe hintapyyntöä. Välillä ärsyttää avata ilmoituksia vain huomatakseen, että hintapyyntö on korkeampi kuin uudessa vastaavassa, mutta otsikkokikalla moisen voisi välttää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Haun kannalta kun on paikkakunta otsikossa on helppo katsoa jos jotain olisi lähellä.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
33
Lasketaanko myyntiilmoituksen muokkaaminen esim. kuvien lisääminen UPiksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Lasketaanko myyntiilmoituksen muokkaaminen esim. kuvien lisääminen UPiksi?
Ei, jos kuvat tosissaan laittaa varsinaiseen myynti-ilmoitukseen eli myyntiketjun ekaan viestiin. Välillä näkee kuvia kakkosviestissä kiertämässä uppaussääntöä.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Vaihtaa kyllä, myydä ei.
Kysymys sitten tähän väliin. Koska myyjä saa kerran päättää kelle myy, millä hinnalla ja käytännössä "miten" niin onko ostamisesta säädetty mitään linjausta. Itse esimerkiksi heitän useamman tarjouksen eri myyjille ja sitten ostan halvimman tai tilanteeseen nähden sopivimman. Joskus on joku vetänyt herneen nenään vaikka olen sanonut että katselen vielä vaikka hinta on selvillä niin eihän täällä kuitenkaan ole niin että jos teet tarjouksen niin olet ns. sitoutunut ostamaan tuotteen?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 321
Kysymys sitten tähän väliin. Koska myyjä saa kerran päättää kelle myy, millä hinnalla ja käytännössä "miten" niin onko ostamisesta säädetty mitään linjausta. Itse esimerkiksi heitän useamman tarjouksen eri myyjille ja sitten ostan halvimman tai tilanteeseen nähden sopivimman. Joskus on joku vetänyt herneen nenään vaikka olen sanonut että katselen vielä vaikka hinta on selvillä niin eihän täällä kuitenkaan ole niin että jos teet tarjouksen niin olet ns. sitoutunut ostamaan tuotteen?
- Myyjä saa vapaasti päättää kenelle myy, millä hintaa ja miten, jos hintapyyntöä ei ole tarjottu
Viittaat ilmeisesti tuohon? Tottakai tarjoukset ovat ostajalta sitovia ellet laita niihin jotain ilmoitusta ettet luultavasti edes osta sillä hinnalla, vaikka myyjä siihen suostuisi. Tuokin vähän niin ja näin, mieluummin tarjotaan vain tositarkoituksella. Ihan perus juttuja kaupankäynnissä.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
- Myyjä saa vapaasti päättää kenelle myy, millä hintaa ja miten, jos hintapyyntöä ei ole tarjottu
Viittaat ilmeisesti tuohon? Tottakai tarjoukset ovat ostajalta sitovia ellet laita niihin jotain ilmoitusta ettet luultavasti edes osta sillä hinnalla, vaikka myyjä siihen suostuisi. Tuokin vähän niin ja näin, mieluummin tarjotaan vain tositarkoituksella. Ihan perus juttuja kaupankäynnissä.
Itsellä ollu aina sellainen perjaate että tarjoan ja kun tärppää niin perun muut tarjoukset. Kunhan vain varmistelin.
 

rapukala

Official Ässrock advocate R♿T #46
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
567
Kysymys sitten tähän väliin. Koska myyjä saa kerran päättää kelle myy, millä hinnalla ja käytännössä "miten" niin onko ostamisesta säädetty mitään linjausta. Itse esimerkiksi heitän useamman tarjouksen eri myyjille ja sitten ostan halvimman tai tilanteeseen nähden sopivimman. Joskus on joku vetänyt herneen nenään vaikka olen sanonut että katselen vielä vaikka hinta on selvillä niin eihän täällä kuitenkaan ole niin että jos teet tarjouksen niin olet ns. sitoutunut ostamaan tuotteen?
Eipä tarvitse ihmetellä jos porukka jättää tarjouksesi huomiotta ja negatiivista palautetta pukkaa kauppiaspalautteeseen:vihellys:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
En ole koskaan osannut ottaa itseeni, jos joku peruu tekemänsä tarjouksen varsinkaan silloin, jos tarjous on alle hintapyynnön. Lähinnä nyppii nämä, jotka sopivat kaupoista ja ovat jo melkein ovella tai paketti odottamassa postituskäskyä, kun yhtäkkiä perutaankin.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
En ole koskaan osannut ottaa itseeni, jos joku peruu tekemänsä tarjouksen varsinkaan silloin, jos tarjous on alle hintapyynnön. Lähinnä nyppii nämä, jotka sopivat kaupoista ja ovat jo melkein ovella tai paketti odottamassa postituskäskyä, kun yhtäkkiä perutaankin.
Joo en taas tälläistä tee ja nimen omaan tarjoan alle HPn, koska muutenhan "ostaisin heiti??". Niin mitä nyt olen kaikkien kaupankäyntiä seurannut niin eipä tämä tarjoan ja perun jos parempi diili sattui eteen ole mitenkään pahasta, ehkä se kertoo myyjälle jotain hintatasosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Mikä nyt on lopullinen sääntö Humble-lahjojen myynnistä? Uusin Monthly ei ole pelaamani pelityyppi ja joku toinen niitä iloisesti myy.

Pistin töykeyttäni raportin tuosta kaverista. Jos huomennakaan sille ei ole tehty mitään, ryhdyn kanssa myyntihommiin.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
Mikä nyt on lopullinen sääntö Humble-lahjojen myynnistä? Uusin Monthly ei ole pelaamani pelityyppi ja joku toinen niitä iloisesti myy.

Pistin töykeyttäni raportin tuosta kaverista. Jos huomennakaan sille ei ole tehty mitään, ryhdyn kanssa myyntihommiin.
Ei ole ainakaan vielä kielletty foorumin säännöissä. Avainten myyminen rikkoo Humblen omia ehtoja mutta toisaalta ehdot ovat ristiriidassa EU:n direktiivin kanssa ja laki menee aina käyttöehtojen yli. Käyttöehdot eivät voi rajoittaa tuotteen myymistä EU:ssa.

EUR-Lex - 32011L0083 - EN - EUR-Lex
https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2012-07/cp120094en.pdf

Viimekädessä @Sampsa päättää mitä foorumilla saa myydä ja mitä ei saa myydä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Viestisi viestiketjussa Digitaalisia pelejä bundleista, mm. H1Z1, Resident Evil 5 - PC - [Helsinki] poistettiin. Syy: Can I sell or give away my keys? Top 20 FAQ

Nyt pojat oikeasti.

On ihan ok, että minun ketjuni sieltä katoaa - jos tämä on yleinen sääntölinjaus. Nyt täällä on tuo @Rantakemisti kommentti ja kaikki muut (jotka raportoin) saa myydä vielä normaalisti.

Säännöt pitäisi olla samat kaikille.

edit: modet kävi poistamassa ainakin yhden toisen ketjun, jossa oli Humble Bundle -tuotteita myynnissä. Kaikki on nyt ok, kunhan myös muutkin kärsii :shifty:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Kaikki on nyt ok, kunhan myös muutkin kärsii :shifty:
Paitsi se, että tätä ei ole vieläkään suoraan kielletty foorumin säännöissä.

"Noudatamme Suomen lakeja eli kaikki, mikä on kielletty laissa on myös kielletty tällä keskustelupalstalla." Jos bundlejen myymistä ei ole kielletty foorumin säännöissä eikä Suomen laissa, ja EU-lainsäädäntö kieltää rajoittamasta näiden jälleenmyyntiä, niin on vähintään erikoinen veto poistella ketjuja ilman kirjattua sääntöä ihan vain koska ensimmäisen osapuolen omiin päätöksiin perustuvissa käyttöehdoissa niin sanotaan.

Tulkaas nyt @Sampsa tai @Juha Kokkonen antamaan yksiselitteinen lausunto tästä, niin saadaan joku tolkku tähän.
 
Liittynyt
18.09.2017
Viestejä
181
Onko pelivaluutan (esimerkkinä RuneScape-kulta) myyminen sallittua? Nähdäkseni mikään sääntö ei tuota kiellä mutta varmistusta kaipaisin, sillä ei tuolla pelisisältö-alueella näytä noita olevan juuri yhtään.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Onko pelivaluutan (esimerkkinä RuneScape-kulta) myyminen sallittua? Nähdäkseni mikään sääntö ei tuota kiellä mutta varmistusta kaipaisin, sillä ei tuolla pelisisältö-alueella näytä noita olevan juuri yhtään.
Real-world trading
Tämän mukaan ei ole, koska jagex omistaa runescapen ja kaiken sen sisällön jopa sinun pelivaluutan ja esineet. Jos myyt jagexin omaisuutta ilman sen lupaa, on se tällöin laitonta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Real-world trading
Tämän mukaan ei ole, koska jagex omistaa runescapen ja kaiken sen sisällön jopa sinun pelivaluutan ja esineet. Jos myyt jagexin omaisuutta ilman sen lupaa, on se tällöin laitonta.
Se on ihan yksi ja sama mitä jonkun jenkki(?) firman käyttöehdoissa lukee. Siellä voidaan sanoa vaikka, että pelaamalla tätä peliä myös sinut katsotaan heidän orjakseen. Se, onko pelikullan myyminen sallittua ja onko se laitonta ovat kaksi aivan täysin eri asiaa. Sallittua tuo ei varmaan ole ja voi Runescape tili lähteä kävelemään mikäli narahdat, mutta onko se laitonta Suomessa? Ei varmasti ole.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Se on ihan yksi ja sama mitä jonkun jenkki(?) firman käyttöehdoissa lukee. Siellä voidaan sanoa vaikka, että pelaamalla tätä peliä myös sinut katsotaan heidän orjakseen. Se, onko pelikullan myyminen sallittua ja onko se laitonta ovat kaksi aivan täysin eri asiaa. Sallittua tuo ei varmaan ole ja voi Runescape tili lähteä kävelemään mikäli narahdat, mutta onko se laitonta Suomessa? Ei varmasti ole.
Ottamaan selvää eikä spekuloimaan.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Minä moderoin tuon. Mitä sääntöä tuo rikkoo? En näe siinä mitään pahaa, jos joku on halukas maksamaan enemmän kuin mitä hintapyyntö on. Se on sitten eri asia, kenelle myyjä tuotteen myy.
Sain tuosta hiljan varoituksen... Toki tarjouksia oli tullut, yksi HP ja yksi HPn yli ja otin sen korkeimman... Noh en siitä nyt hernettä nenään vetänyt, mutta jos moderaattoreilla ei tästä ole yhtenäistä näkemystä niin keltä kysyä?
Myyty - MSI Amor RX 470 4GB OC (Custom OC BIOS)
 

Apukuski

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
1 546
Sain tuosta hiljan varoituksen... Toki tarjouksia oli tullut, yksi HP ja yksi HPn yli ja otin sen korkeimman... Noh en siitä nyt hernettä nenään vetänyt, mutta jos moderaattoreilla ei tästä ole yhtenäistä näkemystä niin keltä kysyä?
Myyty - MSI Amor RX 470 4GB OC (Custom OC BIOS)
Olen törmännyt samaan ongelmaan, mutta ostajana joka tarjoaa yli HP:n.

Murossa ja täällä tuntuu olevan moderaattori kohtaista onko sallittua vai ei.
Jos HP tarjotaan ja 1-30min sen jälkeen tarjotaan yli HP:n niin itse myisin/myyn isommalle tarjoukselle.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Olen törmännyt samaan ongelmaan, mutta ostajana joka tarjoaa yli HP:n.

Murossa ja täällä tuntuu olevan moderaattori kohtaista onko sallittua vai ei.
Jos HP tarjotaan ja 1-30min sen jälkeen tarjotaan yli HP:n niin itse myisin/myyn isommalle tarjoukselle.
Noniin sitten tästä pitää jonkun joka ohjaa moderaattoreita sanoa suoraan kuinka asia hoidetaan oikeasti eikä vaan jokaisen oman arvion mukaan.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Olen törmännyt samaan ongelmaan, mutta ostajana joka tarjoaa yli HP:n.

Murossa ja täällä tuntuu olevan moderaattori kohtaista onko sallittua vai ei.
Jos HP tarjotaan ja 1-30min sen jälkeen tarjotaan yli HP:n niin itse myisin/myyn isommalle tarjoukselle.
Noniin sitten tästä pitää jonkun joka ohjaa moderaattoreita sanoa suoraan kuinka asia hoidetaan oikeasti eikä vaan jokaisen oman arvion mukaan.
Ei tuossa ole ollut kyse mistään "1-30 min jälkeen tarjotaan yli HP:n" vaan HP on tarjottu, jonka myyjä itse kuittaa että:

Varattu Ledinauhalle ellei tule parempia tarjouksia.
Ketjussa ei myöskään näy tämän jälkeen tarjouksia, joten tälläinen pelleily sen jälkeen, kun HP on tarjottu ei ole sallittu ja varoitus annettu ihan aiheesta.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Ei tuossa ole ollut kyse mistään "1-30 min jälkeen tarjotaan yli HP:n" vaan HP on tarjottu, jonka myyjä itse kuittaa että:



Ketjussa ei myöskään näy tämän jälkeen tarjouksia, joten tälläinen pelleily sen jälkeen, kun HP on tarjottu ei ole sallittu ja varoitus annettu ihan aiheesta.
"Käyttäjälle annettu varoitus: Myyty toiselle vaikka hp tarjottu"
"Minä moderoin tuon. Mitä sääntöä tuo rikkoo? En näe siinä mitään pahaa, jos joku on halukas maksamaan enemmän kuin mitä hintapyyntö on. Se on sitten eri asia, kenelle myyjä tuotteen myy." Mitäs tämä sitten tarkoittaa?
Tarjoukset on tulleet sinä aikana kun en ole ollut onlinessä ja oikeastaan myin tuotteen lähes heti sen jälkeen kun tuon kirjoitin ja eniten tarjonneelle eli Ledinauhalle.
Kuitenkin säännöissä taas lukee että myyjä päättää kelle myy.
Se että olen tästä ottanut opiksi, mutta mikä on se virallinen kanta?

Ps. Ongelma ei olekkaan siinä että sain varoituksen, koska tämän jälkeen olen tätä sääntöketjua lukenut aktiivisemmin, mutta se että moderaattorilta tulee tällä alueella lausunto että ei pitäisi olla ongelmaa vähän jää kismittämään.
Nyt en tästä halua kahden herran välistä keskustelua vaan ihan avoimesti ihmettelen.
 
Viimeksi muokattu:

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
"Minä moderoin tuon. Mitä sääntöä tuo rikkoo? En näe siinä mitään pahaa, jos joku on halukas maksamaan enemmän kuin mitä hintapyyntö on. Se on sitten eri asia, kenelle myyjä tuotteen myy." Mitäs tämä sitten tarkoittaa?
Tarjoukset on tulleet sinä aikana kun en ole ollut onlinessä ja oikeastaan myin tuotteen lähes heti sen jälkeen kun tuon kirjoitin ja eniten tarjonneelle eli Ledinauhalle.
Kuitenkin säännöissä taas lukee että myyjä päättää kelle myy.
Se että olen tästä ottanut opiksi, mutta mikä on se virallinen kanta?
Tottakai saa tarjota yli hintapyynnön mutta tuote on myytävä sille joka ensimmäisenä tarjoaa hintapyynnön - ei sille joka tarjoaa eniten.

Jos hintapyyntö ei ole tarjottu niin myyjä saa vapaasti päättää kenelle tuotteensa myy. Saa myydä vaikka sille joka on tarjonnut vähiten. Eikö nämä ole aika yksiselitteisesti tuolla säännöissä ja olet niitä näemmä lainatkin tuossa myyntiketjussa.

Otetaan pari esimerkkiä:

Henkilö A myy tuotetta X hintapyynnöllä 100 €. Henkilö B tarjoaa tuotteesta 150 € eli jostakin ihmeen syystä enemmän kuin hintapyynnön. Tämä velvoittaa henkilön A myymään tuotteen henkilölle B.

Henkilö A myy tuotetta X hintapyynnöllä 100 €. Henkilö B tarjoaa tuotteesta 80 € ja henkilö C tarjoaa tuotteesta 75 euroa. Myyjänä toimiva henkilö A saa myydä tai olla myymättä tuotteensa kummalle tahansa.

Mutta jos henkilö C tarjoasi hintapyynnön eli 100 euroa ja henkilö B vasta tämän jälkeen 110 euroa, niin myyjä on velvoitettu myymään hyvän kauppatavan mukaisesti henkilölle C vaikka tämän tarjous onkin matalampi.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
"Käyttäjälle annettu varoitus: Myyty toiselle vaikka hp tarjottu"
"Minä moderoin tuon. Mitä sääntöä tuo rikkoo? En näe siinä mitään pahaa, jos joku on halukas maksamaan enemmän kuin mitä hintapyyntö on. Se on sitten eri asia, kenelle myyjä tuotteen myy." Mitäs tämä sitten tarkoittaa?
Tarjoukset on tulleet sinä aikana kun en ole ollut onlinessä ja oikeastaan myin tuotteen lähes heti sen jälkeen kun tuon kirjoitin ja eniten tarjonneelle eli Ledinauhalle.
Kuitenkin säännöissä taas lukee että myyjä päättää kelle myy.
Se että olen tästä ottanut opiksi, mutta mikä on se virallinen kanta?

Ps. Ongelma ei olekkaan siinä että sain varoituksen, koska tämän jälkeen olen tätä sääntöketjua lukenut aktiivisemmin, mutta se että moderaattorilta tulee tällä alueella lausunto että ei pitäisi olla ongelmaa vähän jää kismittämään.
Nyt en tästä halua kahden herran välistä keskustelua vaan ihan avoimesti ihmettelen.
Itseasiassa jäi itseltäni huomaamatta, että S@ber oli tarjonnut HP ja tuo Ledinauhan tarjous oli jo yli HP:n. Edellinen kommenttini meni siis vähän pieleen, pahoittelut.

Hyvien kauppatapojen mukaisesti olisi myynyt HP:n tarjonneelle, mutta tässä tapauksessa kun tuo ylittävä tarjous tuli heti perään ennen kuin olit mitään kommentoinut niin vähemmän hyvän kauppatavan mukaisesti voit itse päättää kenelle myyt. Se, että alat yli HP:n tarjoukseen odottelemaan vieläkin korkeampia tarjouksia menee jo sitten överiksi. Tästä syystä varoitus ansaittu, ei siitä että myit Ledinauhalle. Tämä on virallinen linjaus.

@Rantakemisti @Asmola
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Itseasiassa jäi itseltäni huomaamatta, että S@ber oli tarjonnut HP ja tuo Ledinauhan tarjous oli jo yli HP:n. Edellinen kommenttini meni siis vähän pieleen, pahoittelut.

Hyvien kauppatapojen mukaisesti olisi myynyt HP:n tarjonneelle, mutta tässä tapauksessa kun tuo ylittävä tarjous tuli heti perään ennen kuin olit mitään kommentoinut niin vähemmän hyvän kauppatavan mukaisesti voit itse päättää kenelle myyt. Se, että alat yli HP:n tarjoukseen odottelemaan vieläkin korkeampia tarjouksia menee jo sitten överiksi. Tästä syystä varoitus ansaittu, ei siitä että myit Ledinauhalle. Tämä on virallinen linjaus.

@Rantakemisti @Asmola
No niin nyt oli selkeämmin. Kiitän.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
409
Yksityisviestillä tarjottiin HP, ostaja perui kuitenkin tarjouksensa vaikka jo alustavasti suostuinkin siihen. Eikö tuo nyt ole ihan selkeästi negatiivisen palautteen arvoista toimintaa?
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
Yksityisviestillä tarjottiin HP, ostaja perui kuitenkin tarjouksensa vaikka jo alustavasti suostuinkin siihen. Eikö tuo nyt ole ihan selkeästi negatiivisen palautteen arvoista toimintaa?
Kannattaa arvioida tilanne maalaisjärjellä. Vaikea näin ulkopuolisena arvioida minkälaisesta kaupasta on ollut kyse, mutta jos kaupat on peruttu hyvinkin nopeasti ja vahinkoa ei ole sattunut, niin itse en antaisi negatiivista palautetta. Vaikka jos tuotteesta on ilmennyt yksityisviestikeskustelussa jotain mikä voisi olla perumisen syynä. Jos taas on huudeltu HP:tai ja peruttu pidemmän ajan jälkeen, niin laittaisin negatiivista palautetta.

Varsinkin ulkomaalaisilla foorumeilla tämä on ihan arkipäivää, että tarjouksia perutaan ihan viime hetkellä. Todella ärsyttävää kun on ottanut tavaran jo myynnistä ja pakannut sen tarjoajalle niin sitten ilmoitetaan vuorokauden kuluttua ettei enää tarvitse tuotetta. Tämän takia monilla foorumeilla halutaan, että maksu tehdään tuntien sisällä eikä tuotteita "varailla". Sekin on ihan normaalia, että ensin tarjotaan ja vasta sen jälkeen kysellään tietoja tuotteesta. Tällaisen sekoilun takia suomalaisilla foorumeilla on suorastaan ilo käydä kauppaa kun tarjoukset ovat lähes aina sitovia ja porukkaan voi luottaa siinä määrin.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
721
S@ber oli tarjonnut HP ja tuo Ledinauhan tarjous oli jo yli HP:n.

Hyvien kauppatapojen mukaisesti olisi myynyt HP:n tarjonneelle, mutta tässä tapauksessa kun tuo ylittävä tarjous tuli heti perään ennen kuin olit mitään kommentoinut niin vähemmän hyvän kauppatavan mukaisesti voit itse päättää kenelle myyt.
Jos täällä olisi sellainen "En tykkää" painike, niin olisin jo käynyt painamassa sitä :) Ei vaan, minusta nuo @Rantakemisti :tin esimerkit tuossa aikaisemmin olivat hyvin yksiselitteisiä ja jos tämä nyt menee siihen, että HP:n jälkeen aletaan vielä harrastamaan huutokauppaa hinnankorotuksilla, niin vaikeaksi menee. Itse ainakin antaisin tuossa kohtaa negatiivisen kauppiaspalautteen. Siis tilanteessa että olen tarjonnut HP:n, mutta myyjä myykin sen jollekkin toiselle.

Tästä huutokaupasta vaan seuraa sellainen ikävä piirre, että jos tarjoan HP:n niin tietenkin lähden siitä, että tuote on sen jälkeen minun. Laitan myyjälle YV:n ja pyydän häneltä tilinumeroa, jotta voin maksaa tuotteen. Tämän jälkeen poistun foorumilta ja käyn ostamassa esim. kyseiseen emolevyyn sopivan prosun joltain toiselta foorumilta. Tämän jälkeen palaan muutaman tunnin päästä taas takaisin tänne vain huomatakseni, että joku on tarjonnut yli HP:n ja tuote on myyty ohi.

Se, että alat yli HP:n tarjoukseen odottelemaan vieläkin korkeampia tarjouksia menee jo sitten överiksi.
Mutta jos @Diglo1 ei olisikaan kommentoinut, että odottaa vielä parempia tarjouksia, vaan odottelee ihan vaan ihan rauhassa kommentoimatta, niin kuinka kauan niitä parempia tarjouksia HP:n jälkeen nyt sitten saa odotella ilman varoitusta? 30 minuuttia? 3 tuntia? 3 päivää?

Toki jos @Sampsa päättää että tämä on virallinen linjaus, niin sillä mennään, mutta ainakin itse toivoisin, että HP on HP.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Jos täällä olisi sellainen "En tykkää" painike, niin olisin jo käynyt painamassa sitä :) Ei vaan, minusta nuo @Rantakemisti :tin esimerkit tuossa aikaisemmin olivat hyvin yksiselitteisiä ja jos tämä nyt menee siihen, että HP:n jälkeen aletaan vielä harrastamaan huutokauppaa hinnankorotuksilla, niin vaikeaksi menee. Itse ainakin antaisin tuossa kohtaa negatiivisen kauppiaspalautteen. Siis tilanteessa että olen tarjonnut HP:n, mutta myyjä myykin sen jollekkin toiselle.

Tästä huutokaupasta vaan seuraa sellainen ikävä piirre, että jos tarjoan HP:n niin tietenkin lähden siitä, että tuote on sen jälkeen minun. Laitan myyjälle YV:n ja pyydän häneltä tilinumeroa, jotta voin maksaa tuotteen. Tämän jälkeen poistun foorumilta ja käyn ostamassa esim. kyseiseen emolevyyn sopivan prosun joltain toiselta foorumilta. Tämän jälkeen palaan muutaman tunnin päästä taas takaisin tänne vain huomatakseni, että joku on tarjonnut yli HP:n ja tuote on myyty ohi.



Mutta jos @Diglo1 ei olisikaan kommentoinut, että odottaa vielä parempia tarjouksia, vaan odottelee ihan vaan ihan rauhassa kommentoimatta, niin kuinka kauan niitä parempia tarjouksia HP:n jälkeen nyt sitten saa odotella ilman varoitusta? 30 minuuttia? 3 tuntia? 3 päivää?

Toki jos @Sampsa päättää että tämä on virallinen linjaus, niin sillä mennään, mutta ainakin itse toivoisin, että HP on HP.
Minä nyt kommentoin lähinnä tätä yksittäistä tapausta ja yleisellä tasolla maalaisjärjen käyttöä. Tässä kyseisessä tapauksessa tuli HP-tarjous ja sen yli menevä tarjous muutaman minuutin sisään toisistaan.

Yleinen linja on edelleen että HP:lla myydään ja kuten tässäkin tapauksessa, selvä yli HP:n vedättäminen johti varoitukseen.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Jos täällä olisi sellainen "En tykkää" painike, niin olisin jo käynyt painamassa sitä :) Ei vaan, minusta nuo @Rantakemisti :tin esimerkit tuossa aikaisemmin olivat hyvin yksiselitteisiä ja jos tämä nyt menee siihen, että HP:n jälkeen aletaan vielä harrastamaan huutokauppaa hinnankorotuksilla, niin vaikeaksi menee. Itse ainakin antaisin tuossa kohtaa negatiivisen kauppiaspalautteen. Siis tilanteessa että olen tarjonnut HP:n, mutta myyjä myykin sen jollekkin toiselle.

Tästä huutokaupasta vaan seuraa sellainen ikävä piirre, että jos tarjoan HP:n niin tietenkin lähden siitä, että tuote on sen jälkeen minun. Laitan myyjälle YV:n ja pyydän häneltä tilinumeroa, jotta voin maksaa tuotteen. Tämän jälkeen poistun foorumilta ja käyn ostamassa esim. kyseiseen emolevyyn sopivan prosun joltain toiselta foorumilta. Tämän jälkeen palaan muutaman tunnin päästä taas takaisin tänne vain huomatakseni, että joku on tarjonnut yli HP:n ja tuote on myyty ohi.



Mutta jos @Diglo1 ei olisikaan kommentoinut, että odottaa vielä parempia tarjouksia, vaan odottelee ihan vaan ihan rauhassa kommentoimatta, niin kuinka kauan niitä parempia tarjouksia HP:n jälkeen nyt sitten saa odotella ilman varoitusta? 30 minuuttia? 3 tuntia? 3 päivää?

Toki jos @Sampsa päättää että tämä on virallinen linjaus, niin sillä mennään, mutta ainakin itse toivoisin, että HP on HP.
Kyllä minä ymmärrän mikä siinä kaupankäynnissä meni pieleen ja kaikki olis yksinkertaisesti ratkennut sillä että en olisi asettanut hintapyyntöä ollenkaan tai olisin myynyt suoraan HPlla.
Se oli ihan inhimillinen virhe omalta kohdalta, kun käy läpi säännöt uudelleen vasta kaupankäynnin jälkeen. Muistelen että ihmiset ovat valittaneet että tuotteella pitää aina olla HP, vaikka säännöissä tätä ei lue ja näin olen sen saanut päähäni jostain muualta. Jos olisin tämän tiennyt niin HP:ta ei olis ollut ollenkaan vaan olisin vain ottanut tarjouksia vastaan ja kaikki olisivat eläneet onnellisina elämänsä loppuun asti. Tarkoitus ei ollut myydä tuotetta nopeasti pois tai määräaikaan mennessä eikä itsellä ollut siten huutokauppaa ajatellen mitään huutokaupan päättymispäivää mielessä. Tämä oli itselle ylijäämä tuote projektista mitä ei koskaan tullut.

Sitten se on taas asia erikseen että miksi on myytävä HPlla jos avoimessa myyntiketjussa joku tarjoaa enemmän tai selvästi enemmän vaikka HP on tarjottu.

Voisiko joku valaista että mistä tämä käytäntö johtaa? Toki jos foorumin myyntilinjaus on perustunut tähän jo vuosia niin vähän konfliktia tuo voisi aiheuttaa jos se nyt yhtäkkiä muutettaisiin.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Kyllä minä ymmärrän mikä siinä kaupankäynnissä meni pieleen ja kaikki olis yksinkertaisesti ratkennut sillä että en olisi asettanut hintapyyntöä ollenkaan tai olisin myynyt suoraan HPlla.
Se oli ihan inhimillinen virhe omalta kohdalta, kun käy läpi säännöt uudelleen vasta kaupankäynnin jälkeen. Muistelen että ihmiset ovat valittaneet että tuotteella pitää aina olla HP, vaikka säännöissä tätä ei lue ja näin olen sen saanut päähäni jostain muualta. Jos olisin tämän tiennyt niin HP:ta ei olis ollut ollenkaan vaan olisin vain ottanut tarjouksia vastaan ja kaikki olisivat eläneet onnellisina elämänsä loppuun asti. Tarkoitus ei ollut myydä tuotetta nopeasti pois tai määräaikaan mennessä eikä itsellä ollut siten huutokauppaa ajatellen mitään huutokaupan päättymispäivää mielessä. Tämä oli itselle ylijäämä tuote projektista mitä ei koskaan tullut.

Sitten se on taas asia erikseen että miksi on myytävä HPlla jos avoimessa myyntiketjussa joku tarjoaa enemmän tai selvästi enemmän vaikka HP on tarjottu.

Voisiko joku valaista että mistä tämä käytäntö johtaa? Toki jos foorumin myyntilinjaus on perustunut tähän jo vuosia niin vähän konfliktia tuo voisi aiheuttaa jos se nyt yhtäkkiä muutettaisiin.
Kyllä hinta on myynti-ilmoituksissa pakollinen, en nyt tiedä onko sitä missään erikseen sanottu kun ei kaikkea voi/kannata kirjoittaa sääntöihin, mutta onhan se jo tuossa myyntipohjassa.

Hintapyynti siitä syystä, että tällä palstalla on tarkoitus mahdollisimman suoraviivaisesti myydä ja ostaa tavaraa, eikä tulla turhaan tuhlaamaan toisten aikaan epämääräisillä myynti-ilmoituksilla, kaupantunnusteluilla ja hinnannostatuksilla.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Kyllä hinta on myynti-ilmoituksissa pakollinen, en nyt tiedä onko sitä missään erikseen sanottu kun ei kaikkea voi/kannata kirjoittaa sääntöihin, mutta onhan se jo tuossa myyntipohjassa.

Hintapyynti siitä syystä, että tällä palstalla on tarkoitus mahdollisimman suoraviivaisesti myydä ja ostaa tavaraa, eikä tulla turhaan tuhlaamaan toisten aikaan epämääräisillä myynti-ilmoituksilla, kaupantunnusteluilla ja hinnannostatuksilla.
Mielenkiintoista. Ihan tälläisenä harjoituksena ja ns. hallituksen kyselytuntina: Mitenkäs jos luon ilmoituksen ja laitan hinnan sen verran korkealle, jonka tiedän ettei suurin osa porukasta tule maksamaan ja näin ajan porukan laittamaan tarjouksia ja luomaan juurikin tarjouksiin perustuvaa kaupankäyntiä ja se on päin vastoin mitä ajoit takaa: "mahdollisimman suoraviivaisesti myydä ja ostaa tavaraa". Tällöin ei rikota mitään kirjoitettua sääntöä kunhan hinta ei riko kohtuuttoman rajaa mikä on täysin subjektiivinen kaikille osapuolille.

Ei nyt kannata takertua sitten tähän, mutta ihan mielenkiinnosta vain.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 413
Viestejä
4 160 305
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom